abonnement Unibet Coolblue
pi_122459417
Hallo allen!

Ik ben van plan om zodra het mogelijk is, te gaan wonen en werken in het Verenigd Koningkrijk (Wales)
Ik heb al wat informatie gevonnen, en ben in contact geweest met een aantal instanties.

Ik weet alleen niet zo goed waar ik nu moet beginnen, en ik zou graag met iemand praten die in een vergelijkbare situatie is geweest.

Ik heb er wat geld voor opgespaart (~8k+)
Spreek vloeiend engels, door veel te skypen met mensen uit het VK, en er vaak heen te reizen.
Ik spreek ook bijna vloeiend frans maar ik weet niet of dat echt helpt in deze situatie.
ben 20 jaar, MBO-4 diploma in Engineering/Mechatronica.
Heb verschillende stages gelopen maar tot nu toe iets minder dan een jaar werk ervaring.

Het meest logishe lijkt mij om er eerst goedkoop onderkomen in het VK te vinden en vanuit daar te soliciteren, dan heb ik meer kans om aangenomen te worden dan wanneer ik nog in Nederland zou wonen, neem ik aan. Langskomen op een solicitatiegesprek zou ook makkelijker zijn hehe. Maar het idee om zomaar in het diepe te springen schrikt me een beetje af...

Als u advies of misshien verhalen heeft over soortgelijke ervaringen, zou u dat dan alstublieft kunnen posten?
alvast heel erg bedankt!

-edit-
een van mijn beste vrienden die ik vaak bezoek woont in Wales, en ben van plan samen met hem een appartement te delen

[ Bericht 5% gewijzigd door frjhale op 04-02-2013 13:01:52 (extra info) ]
pi_122461434
Mag je dan zomaar werken in het VK of heb je nog een vergunning o.i.d. nodig?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_122461654
Voor ons binnen de EU gaat het best makkelijk, geen VISA of werkvergunning nodig.
Je moet wel een social securty number aanvragen in het VK (soort van sofi)
Voor de rest schijnt het papier werk best mee te vallen.
pi_122557553
bump? D:
  woensdag 6 februari 2013 @ 17:38:35 #5
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_122558532
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_122562592
bedankt voor de tip :)
pi_122577811
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 13:25 schreef frjhale het volgende:
Voor ons binnen de EU gaat het best makkelijk, geen VISA of werkvergunning nodig.
Je moet wel een social securty number aanvragen in het VK (soort van sofi)
Voor de rest schijnt het papier werk best mee te vallen.
Heb je niet nodig, alleen een national insurance number en daarvoor moet je een afspraak maken bij het Jobcenter. Verder solliciteren zodra je er woont en ik zou die Franse kaart van je uitspelen. Britten hebben veel bewondering voor mensen die andere talen spreken. Ik spreek Nederlands, Engels, Duits, Frans, redelijk woordje Spaans, en nu begin ik Italiaans onder de knie te krijgen. Via mijn werk (transport dus) begin ik nu een beetje Pools te leren. En dat heeft mij in het verleden altijd aan werk geholpen.

Gewoon gaan, als het tegenvalt kun je altijd terug. En electrotechniek: mijn partner is zelfstandige in de bouw. Ik kan niet zeggen dat ik een expert ben maar in de bouw gaan de dingen er hier wel heel anders aan toe, dus ik weet niet of je makkelijk met je diploma aan de slag kunt.
Resistance is futile.
pi_122581281
Bedankt voor uw inbreng!

Wanneer u zegt dat het er anders aan toe gaat, heeft u het dan over werkgelegenheid of over de waarde van een Nederlands MBO diploma in het Verenigd Koningkrijk?
Aangezien er daar niet iets is dat erg overeen komt met het MBO hier in Nederland, is het inderdaad lastig om de Engelse equivalent te vinden.

Ik ben er vaak op reis geweest, heb er nu sociale contacten en red me er prima, het enige waar ik me zorgen om maak is dat zodra ik er woon, ik zo snel mogenlijk een baan moet vinden voor het geld op raakt, en ik gedwongen zou zijn terug te gaan.
Waarschijnlijk is dit een normale gedachte die bij iedereen voor komt die vertrekt naar het buitenland, heeft u hier zelf ook last van gehad?
  donderdag 7 februari 2013 @ 00:11:23 #9
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_122582199
quote:
2s.gif Op woensdag 6 februari 2013 22:47 schreef Seven. het volgende:
Heb je niet nodig, alleen een national insurance number en daarvoor moet je een afspraak maken bij het Jobcenter.
Is het niet nog steeds nodig dat er bewezen moet kunnen worden dat je kwalificaties niet door de locals uitgevoerd kunnen worden?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  donderdag 7 februari 2013 @ 21:51:48 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_122615956
Ik hoefde dat niet te bewijzen in ieder geval.
Resistance is futile.
  donderdag 7 februari 2013 @ 21:54:36 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_122616119
En anders als in:
Ze gebruiken hele andere materialen, ander gereedschap, andere technieken etc etc in de bouw, dus die drempel moet je wel overwinnen.

Verder is de werknemer ook niet zo goed beschermd als in NL, geen vakantiegeld, 13e maand, 20 dagen vakantie ivm 25 dagen etc etc.
Resistance is futile.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 02:43:12 #12
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_122667321
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 00:11 schreef static het volgende:

[..]

Is het niet nog steeds nodig dat er bewezen moet kunnen worden dat je kwalificaties niet door de locals uitgevoerd kunnen worden?
VK, niet VS. Je mag als EU burger in de EU wonen waar je wilt en je hoeft niets te bewijzen.

Een mbo is denk ik vergelijkbaar met een NVQ.

Papiertjes zijn minder belangrijk dan je kennis, kunnen en uitstraling. Kijk anders even op monster.co.uk of totaljobs.co.uk om te kijken wat er zo ongeveer te vinden is en hoe alles heet. (kan je meteen je cv op aanpassen.
reset
pi_122682062
Bedankt voor de replies, ik stel ze echt op prijs!

Ben nu bezig appartementen te zoeken en zo veel mogelijk research van te voren te doen.
Als ik meer vragen heb zal ik niet aarzelen om ze hier te vragen!
pi_128900450
Zoveel weken na het laatste bericht ben ik wel benieuwd hoe het de TS vergaat daar in Wales.

Iemand? / TS?
  zaterdag 20 juli 2013 @ 00:47:27 #15
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_129143799
Zelf 4 jaar in Wales gewoond, vond het een kutland, maar laat dat je er niet van weerhouden TS!

Waar ergens in Wales wil je heen? Cardiff? Swansea? Het hoge noorden? Ergens anders?

Appartementen kosten daar echt niets. Let wel op dat je dubbelglas hebt, dat is niet standaard maar scheelt aanzienlijk in de stookkosten, en stoken zul je daar moeten doen in de winter.
Boodschappen kun je heel goedkoop krijgen bij Tesco en Asda, zeker als je een beetje op de kleintjes let.

Zeker gaan dus, die 8000 euro kun je het zo 2 jaar op uithouden, mocht het nodig zijn.

Is die vriend van je student? Zoja, vergeet niet korting aan te vragen op de gemeente belasting (council tax), krijg je iets van 25% korting.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_129246456
Misschien kun je nog iets meer vertellen over het dagelijkse leven daar in Wales als in

- uitgaan
- Buitenlandse keukens/deli's uit de hele wereld (grote keuze?)
- houding van de lokale bevolking t.o.v buitenlanders/expats/studenten/toeristen.
- logistieke verbindingen/prijzen van tram/trein en bussen.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 23-07-2013 10:31:15 ]
pi_129573923
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 18:08 schreef frjhale het volgende:
Bedankt voor de replies, ik stel ze echt op prijs!

Ben nu bezig appartementen te zoeken en zo veel mogelijk research van te voren te doen.
Als ik meer vragen heb zal ik niet aarzelen om ze hier te vragen!
Heb je ook al werk (inmiddels)? De werkgelegenheid is er niet je-van-het. En Wales, daar zijn ze nogal van het Welsh kunnen spreken; ookal heb jij net zoveel werkervaring of kunde als een ander, als je de taal niet spreekt, zullen ze in 99% van de gevallen gaan voor de Welsh-sprekende optie.
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')