abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 23 januari 2014 @ 12:59:28 #176
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_135845465
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 20:49 schreef Drommelsch85 het volgende:
interresant.

Waar heb jij je stick vandaan?
Ik zag hem op de site van Baco in IJmuiden. Ze sturen het ook op als het te ver weg is, maar het is ook gewoon leuk om daar eens rond te kijken.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  donderdag 23 januari 2014 @ 15:42:35 #177
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_135852254
http://websdr.org/

veel web-sdr's over de hele wereld.
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  vrijdag 24 januari 2014 @ 23:28:25 #178
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_135914899
was eens ff web sdr's uit andere landen aan t checke.
er zijn er n paar met 2m sdr's (144Mhz)
Brazilië bijvoorbeeld.

en 2m is o.a APRS


Oostenrijk

geinig :)
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  zaterdag 25 januari 2014 @ 15:16:18 #179
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_135928267
En kan iemand mij vertellen wat dit is?

audio file komt er aan, zippyshare is dood :|
werkt weer: http://www50.zippyshare.com/v/20941080/file.html

Lijkt me geen sat want t signaal is continue even sterk
via deze link(PDF!) zag ik dat het "1-weg telemetrie, 20 kHz kanaalafstand, -3 dBW ERP "
hoe decode ik dat e/d ?

rechts er van zie je er nog een maar die is erg zwak.
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  vrijdag 31 januari 2014 @ 22:08:58 #180
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_136188385
Gister beetje zitten spelen met AISmon en OpenCPN.
wat gedailleerdere kaart gevist van usenet
kon echt mega veel boten volgen hier in rotterdam.
werkte echt wonderbaarlijk goed zeg.

kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen die 2 frequenties waar ais op wordt uitgezonden trouwes?
vanmavond eens wat screenies plaatsen :)
Hier van ver af, ontvangstscherm en decoder, Balk rechts op t fft is van P2000 :(

Hier wat dichterbij

en meer detail, incl diepte en objecten

Na een minuut of 5 veel, heel veel schepen

deze 2 waren het verst weg wat ik kon ontvangen


Nee, dat zijn ze niet :+ zijn google maps plaatjes aan de hand van de gps gegevens opgezocht

wel geinig, zodra er een update signaal is, wordt t aangepast op de kaart

morgen eens kijken als ik de repeater van waalhaven beluister en de schepen kan vinden die ik hoor
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_156382905
Zijn er nog mensen die P2000 berichten kunnen ontvangen en ook decoden zonder problemen? Ben namelijk op zoek naar 'iets' om P2000 mee te ontvangen.
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 25 september 2015 @ 21:34:51 #182
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_156383866
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 21:13 schreef xaban06 het volgende:
Zijn er nog mensen die P2000 berichten kunnen ontvangen en ook decoden zonder problemen? Ben namelijk op zoek naar 'iets' om P2000 mee te ontvangen.
Ik heb een Raspberry Pi draaiende met een Flexbox. Werkt perfect.
pi_156387598
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 september 2015 21:34 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Ik heb een Raspberry Pi draaiende met een Flexbox. Werkt perfect.
Gaaf!

Zou je wat meer info willen delen? Wat heb ik behalve de rPi nodig?
Moet je je apparatuur perse buiten hebben of werkt binnenshuis ook?
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 25 september 2015 @ 23:13:05 #184
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_156387879
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2015 23:05 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Gaaf!

Zou je wat meer info willen delen? Wat heb ik behalve de rPi nodig?
Moet je je apparatuur perse buiten hebben of werkt binnenshuis ook?
Dit script: https://github.com/jbrunink/p2000scanner
Heb ik voor mezelf wel aangepast zodat ik kan filteren op capcode.

Werkt binnen, heb de Flexbox bij het raam staan.
pi_156389921
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 september 2015 23:13 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Dit script: https://github.com/jbrunink/p2000scanner
Heb ik voor mezelf wel aangepast zodat ik kan filteren op capcode.

Werkt binnen, heb de Flexbox bij het raam staan.
Zo een flexbox is aardig aan de prijs zie ik.
Zou het met zoiets ook werken? http://www.dx.com/p/rtl28(...)-235224#.VgXGRcvtlBd
pi_156461335
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 11:56 schreef marcel-o het volgende:
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

da's misschien leuk om al ff mee te stoeien.
SDR via internet, alleen SW
maartoch.. best vet.
Fantastisch, deze site. Ik heb dit bericht onlangs pas gezien nadat dit oude topic werd gekickt. Ik zocht al een tijdje naar zoiets, maar kon het niet vinden omdat ik de juiste termen niet kende.

De ontvanger van de TU Twente ontvangt trouwens in tegenstelling tot andere WebDSR's niet alleen de kortegolf, maar het hele spectrum van 0 tot 30 MHz, dus inclusief de langegolf en de middengolf die voor omroep worden gebruikt.

Ik heb al een paar uurtjes weer eens lekker ouderwets(?) op de omroepbanden zitten grasduinen nu het nog kan. Jammer genoeg zullen ook de komende weken en maanden weer een groot aantal middengolfzenders (o.a in Duitsland) definitief de stekker eruit trekken. Ik vind het verbazingwekkend hoe goed de ontvangst is ook op de langegolf en de middengolf gezien de geringe afmetingen van de gebruikte antenne.
  dinsdag 29 september 2015 @ 00:17:20 #187
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_156464447
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 22:28 schreef Riparius het volgende:
Ik heb al een paar uurtjes weer eens lekker ouderwets(?) op de omroepbanden zitten grasduinen nu het nog kan.
Je hebt me aangestoken. Even weer met het wereldontvangertje spelen zoals vroeger O+
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_156464654
quote:
17s.gif Op dinsdag 29 september 2015 00:17 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Je hebt me aangestoken. Even weer met het wereldontvangertje spelen zoals vroeger O+
Ja, prachtig hè? Ik herinner me dat je vroeger op een goede autoradio hier in Nederland bijvoorbeeld de Deutschlandfunk op 151 kHz aan kon zetten en dan helemaal naar Joegoslavië kon rijden (bestaat ook al niet meer ...) en dat je daar je dan nog steeds de Deutschlandfunk ontving. Moet je nu eens om komen ...

DLF zendt trouwens niet meer uit op de langegolf, maar ik hoor nog wel veel andere oudgedienden op de langegolf. Vooral Franstalig, en dat was vroeger ook altijd al zo. Ideaal ook dat je op die buttons kunt klikken om stations te identificeren. Dát was er vroeger niet bij natuurlijk.
  dinsdag 29 september 2015 @ 00:55:53 #189
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_156465035
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 00:29 schreef Riparius het volgende:

Ja, prachtig hè? Ik herinner me dat je vroeger op een goede autoradio hier in Nederland bijvoorbeeld de Deutschlandfunk op 151 kHz aan kon zetten en dan helemaal naar Joegoslavië kon rijden (bestaat ook al niet meer ...) en dat je daar je dan nog steeds de Deutschlandfunk ontving. Moet je nu eens om komen ...
Nu je over Joegoslavië begint moet ik aan een citaat denken uit een boek van mijn neef (mijn ouders zijn in Macedonië geboren):

"Zeven Efes Pilsen, Turks kwaliteitsbier in halve literflessen, eerder op de avond hadden hem stoutmoedig gemaakt. Bij zijn aankomst in Skopje, de hoofdstad van Macedonië, sprong hij uit de taxi en stormde regelrecht de eerste drankgelegenheid binnen die hij tegenkwam. Overmand door emoties, die werden opgewekt door een typisch Slavisch levenslied dat uit de autoradio kweelde, begon hij ter ere van zijn vader aan de eerste van zeven flessen bier."

En heel toevallig zit ik aan de halve liters, maar dan Grolsch :+
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_156467389
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 september 2015 00:55 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Nu je over Joegoslavië begint moet ik aan een citaat denken uit een boek van mijn neef (mijn ouders zijn in Macedonië geboren):

"Zeven Efes Pilsen, Turks kwaliteitsbier in halve literflessen, eerder op de avond hadden hem stoutmoedig gemaakt. Bij zijn aankomst in Skopje, de hoofdstad van Macedonië, sprong hij uit de taxi en stormde regelrecht de eerste drankgelegenheid binnen die hij tegenkwam. Overmand door emoties, die werden opgewekt door een typisch Slavisch levenslied dat uit de autoradio kweelde, begon hij ter ere van zijn vader aan de eerste van zeven flessen bier."

En heel toevallig zit ik aan de halve liters, maar dan Grolsch :+
Ik moet zeggen dat ik het verband tussen dat citaat uit een boek van een zekere Kenan Serbest en dit topic niet helemaal begreep totdat ik zag dat je dit boek (dat overigens nergens meer verkrijgbaar lijkt te zijn) zes jaar geleden ook al hier op FOK hebt gepromoot. Daar vervolgt de tekst namelijk met

De accordeons, klarinetten, violen en weemoedige zangstemmen riepen beelden op van zijn vader, gekluisterd aan een radio met gefronste wenkbrauwen, terwijl hij luisterde naar de Joegoslavische staatszender, een stem uit zijn geboorteland. Af en toe werd die stem verstoord door gekraak en hoge fluittonen. Geagiteerd en Slavische vloeken sissend draaide hij dan aan de knoppen tot hij weer een min of meer acceptabele ontvangst had.

[ Bericht 8% gewijzigd door Riparius op 29-09-2015 12:11:23 ]
  dinsdag 29 september 2015 @ 17:49:56 #191
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_156476890
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 09:37 schreef Riparius het volgende:
De accordeons, klarinetten, violen en weemoedige zangstemmen riepen beelden op van zijn vader, gekluisterd aan een radio met gefronste wenkbrauwen, terwijl hij luisterde naar de Joegoslavische staatszender, een stem uit zijn geboorteland. Af en toe werd die stem verstoord door gekraak en hoge fluittonen. Geagiteerd en Slavische vloeken sissend draaide hij dan aan de knoppen tot hij weer een min of meer acceptabele ontvangst had.

Daar kwam ik ook achter. Was het helemaal vergeten :') Ironisch genoeg zat ik gisteren rond de frequentie van de Duitse zender waar je het over had waar nu een Roemeense zender lijkt te zitten die perfect aan de bovenstaande omschrijving voldoet. Ik heb een tijdje geluisterd. De imperfectie van de AM-zender geeft altijd iets nostalgisch mee. Jammer dat het straks over is, maar onvermijdelijk.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_156480347
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 september 2015 17:49 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Daar kwam ik ook achter. Was het helemaal vergeten :') Ironisch genoeg zat ik gisteren rond de frequentie van de Duitse zender waar je het over had waar nu een Roemeense zender lijkt te zitten die perfect aan de bovenstaande omschrijving voldoet. Ik heb een tijdje geluisterd. De imperfectie van de AM-zender geeft altijd iets nostalgisch mee. Jammer dat het straks over is, maar onvermijdelijk.
Klopt, op 153 kHz hoor je Antena Satelor, dat is één van drie landelijke publieke omroepen uit Roemenië, die veel folklore uitzendt. De zender werkt met 200 kW en staat in de buurt van Brașov. Is overigens ook online te beluisteren.

Ik denk trouwens dat juist de langegolfzenders het nog wel een tijdje uit zullen houden. De EU wil dat de lidstaten langegolf- en middengolfzenders sluiten, maar bijvoorbeeld Frankrijk lijkt daar niets voor te voelen. De zender in Allouis op 162 kHz is nog niet zo lang geleden geheel gemoderniseerd (werkt nu met MOSFET's in de eindtrap, dus niet meer met buizen) en dient ook als zender voor digitale precisietijdseinen die worden gebruikt om klokken in heel Frankrijk te synchroniseren. En dan heb je nog de vrijbuiters zoals Europe 1 (183 kHz) en RTL (232 kHz) die oorspronkelijk niet mochten uitzenden vanaf Frans grondgebied maar die dankzij de langegolf (en enorme zendervermogens) wel heel Frankrijk bestrijken. Het mag dan 2015 zijn, maar voor deze 'verouderde' techniek bestaat nog steeds geen alternatief: iedereen kan met een goedkoop transistorradiootje deze zenders overal in Frankrijk kosteloos en ook mobiel beluisteren. En dan heb je ook nog Monte Carlo (216 kHz). Geen wonder dus dat je in Frankrijk nog steeds geen radio kunt verkopen zonder langegolf.

Overigens hoorde ik vanmorgen Kalundborg (Denemarken) op 243 kHz met nieuws en berichten voor de scheepvaart. Ik dacht dat deze zender al een tijd geleden (na 80 jaar trouwe dienst!) was gestopt, maar deze blijkt weer in gebruik te zijn genomen (zij het niet meer de hele dag) en kan dus kennelijk ook nog niet gemist worden.
  dinsdag 29 september 2015 @ 21:22:11 #193
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_156482500
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 20:16 schreef Riparius het volgende:

[..]

Klopt, op 153 kHz hoor je Antena Satelor, dat is één van drie landelijke publieke omroepen uit Roemenië, die veel folklore uitzendt. De zender werkt met 200 kW en staat in de buurt van Brașov. Is overigens ook online te beluisteren.

Ik denk trouwens dat juist de langegolfzenders het nog wel een tijdje uit zullen houden. De EU wil dat de lidstaten langegolf- en middengolfzenders sluiten, maar bijvoorbeeld Frankrijk lijkt daar niets voor te voelen. De zender in Allouis op 162 kHz is nog niet zo lang geleden geheel gemoderniseerd (werkt nu met MOSFET's in de eindtrap, dus niet meer met buizen) en dient ook als zender voor digitale precisietijdseinen die worden gebruikt om klokken in heel Frankrijk te synchroniseren. En dan heb je nog de vrijbuiters zoals Europe 1 (183 kHz) en RTL (232 kHz) die oorspronkelijk niet mochten uitzenden vanaf Frans grondgebied maar die dankzij de langegolf (en enorme zendervermogens) wel heel Frankrijk bestrijken. Het mag dan 2015 zijn, maar voor deze 'verouderde' techniek bestaat nog steeds geen alternatief: iedereen kan met een goedkoop transistorradiootje deze zenders overal in Frankrijk kosteloos en ook mobiel beluisteren. En dan heb je ook nog Monte Carlo (216 kHz). Geen wonder dus dat je in Frankrijk nog steeds geen radio kunt verkopen zonder langegolf.

Overigens hoorde ik vanmorgen Kalundborg (Denemarken) op 243 kHz met nieuws en berichten voor de scheepvaart. Ik dacht dat deze zender al een tijd geleden (na 80 jaar trouwe dienst!) was gestopt, maar deze blijkt weer in gebruik te zijn genomen (zij het niet meer de hele dag) en kan dus kennelijk ook nog niet gemist worden.
Ik dacht dat ze voor tijdsynchronisatie DCF77 gebruiken? (77,5 kHz) Voor de scheepvaart is LW wel praktisch aangezien je lastig een paar steunzenders op zee kan zetten. Maar waarom blijven ze op de ouderwetse amplitudemodulatie terwijl frequentiemodulatie prima moet kunnen, ook op LW. En nu we toch aan het moduleren zijn, waarom niet gelijk digitaal maar wel op LW zodat het een groot bereik heeft.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_156483545
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 september 2015 21:22 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik dacht dat ze voor tijdsynchronisatie DCF77 gebruiken? (77,5 kHz).
Klopt helemaal, maar die zender staat in Duitsland, in de buurt van Frankfurt. En Fransen zijn een beetje eigenwijs. Ze willen niet afhankelijk zijn van precisietijdseinen uit het buitenland, vandaar dat ze Allouis nu gebruiken voor tijdsynchronisatie.
quote:
Voor de scheepvaart is LW wel praktisch aangezien je lastig een paar steunzenders op zee kan zetten. Maar waarom blijven ze op de ouderwetse amplitudemodulatie terwijl frequentiemodulatie prima moet kunnen, ook op LW. En nu we toch aan het moduleren zijn, waarom niet gelijk digitaal maar wel op LW zodat het een groot bereik heeft.
Heel eenvoudig: voor FM zou de frequentiezwaai veel te groot moeten zijn om een acceptabele S/N ratio te verkrijgen. Voor de omroep op de FM band wordt een frequentiezwaai van 75 kHz gebruikt, zodat een FM zender dus zo'n 150 kHz in beslag neemt. Maar als de frequentie van de zender zelf tussen de pakweg 150 en 270 kHz ligt is dat uiteraard onacceptabel, want dan zou er één FM zender op de hele langegolf kunnen werken.

Ook narrow band FM met een frequentiezwaai van bijvoorbeeld 5 kHz is niet bruikbaar, de kwaliteit daarvan is veel te slecht voor omroepdoeleinden.

Digitale modulatiemethoden zijn wel een optie. Er is een tijdje geëxperimenteerd met Digital Radio Mondiale (DRM, niet te verwarren met Digital Rights Management) maar dit is geen succes geworden, waarschijnlijk mede vanwege de noodzaak voor speciale ontvangers. Hoewel dit al meer dan 10 jaar bestaat zijn er maar een handjevol middengolfzenders die dit gebruiken. Kalundborg heeft er ook mee geëxperimenteerd op de langegolf, maar die zijn er enkele jaren geleden ook weer mee opgehouden omdat het niet aansloeg en nu gebruiken ze weer de goede oude amplitudemodulatie.
  woensdag 30 september 2015 @ 12:40:49 #195
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_156495512
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 21:49 schreef Riparius het volgende:
Digitale modulatiemethoden zijn wel een optie. Er is een tijdje geëxperimenteerd met Digital Radio Mondiale (DRM, niet te verwarren met Digital Rights Management) maar dit is geen succes geworden, waarschijnlijk mede vanwege de noodzaak voor speciale ontvangers. Hoewel dit al meer dan 10 jaar bestaat zijn er maar een handjevol middengolfzenders die dit gebruiken. Kalundborg heeft er ook mee geëxperimenteerd op de langegolf, maar die zijn er enkele jaren geleden ook weer mee opgehouden omdat het niet aansloeg en nu gebruiken ze weer de goede oude amplitudemodulatie.
Op land zal DAB+ interessanter zijn waar ook een SDR-variant van is. Wat gek dat ik deze niet eerder gepost heb in het topic. Ze zenden nu bijna 2 jaar uit.

http://www.sdr-j.tk/index.html
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_156537822
quote:
7s.gif Op woensdag 30 september 2015 12:40 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Op land zal DAB+ interessanter zijn waar ook een SDR-variant van is. Wat gek dat ik deze niet eerder gepost heb in het topic. Ze zenden nu bijna 2 jaar uit.

http://www.sdr-j.tk/index.html
Dit is software voor een zelfbouwproject. Ik zou voor nu meer geïnteresseerd zijn in een WebSDR die bijvoorbeeld DRM en DAB(+) ondersteunt maar die heb ik (nog) niet kunnen vinden.

DAB(+) wordt gebruikt op VHF frequenties, en de gebruikte vermogens zijn over het algemeen ook nogal laag, en zo is het bereik daarvan onder normale atmosferische omstandigheden veel geringer dan van frequenties lager dan 30 MHz. Voor DX-ers is er dan ook meestal weinig lol te beleven aan DAB(+), net zo min als aan digitale televisie via DVB-T, nog even afgezien daarvan dat dergelijke signalen ook versleuteld kunnen zijn zodat je er als DX-er alsnog niets mee kunt als je ze al ontvangt.
pi_162147870
Hallo is er iemand die er ook last van heeft dat SDRsharp na een tijdje vastloopt op Windows 10.
  woensdag 18 mei 2016 @ 10:22:58 #198
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_162289157
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 10:47 schreef weerkrommenie het volgende:
Hallo is er iemand die er ook last van heeft dat SDRsharp na een tijdje vastloopt op Windows 10.
Definieer 'tijdje'. Ik kan uren werken zonder problemen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_181749722
nu nog steeds last dat hij na een tijdje stopt bij windows 10 het programma SDR# v1.0.0.1672 als ik hem daarna weer opstart het programma werkt het weer.
  vrijdag 7 september 2018 @ 15:21:13 #200
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_181751546
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 13:42 schreef weerkrommenie het volgende:
nu nog steeds last dat hij na een tijdje stopt bij windows 10 het programma SDR# v1.0.0.1672 als ik hem daarna weer opstart het programma werkt het weer.
Ik heb SDR# v1.0.0.1489 maar ik herken het probleem. Mijn vermoeden was dat de dongle die horizontaal in de kast gestoken was naar beneden helde en daardoor soms slecht contact maakte. Nadat ik de USB-dongle in een verticale poort had gestoken waren de problemen voorbij. Het kan natuurlijk ook aan de USB-poort liggen. Zorg voor de laatste Zadig-drivers.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')