abonnement Unibet Coolblue
pi_122380288
Geachte medeFok!kers,

Op dit moment zit ik in een traject bij de psycholoog. Er wordt in de richting van hoogbegaafdheid gedacht, voor mij een deels geruststellend gevoel. Ik ben me hier in aan het verdiepen, echter lost het benoemen van de situatie mijn voornaamste probleem niet op.

Waar ik vooral mee zit zijn grote gevoelens van leegte, dit komt voor uit het altijd door willen redeneren van dingen. "Wat is er nu leuk aan deze handeling?" en de eeuwige "waarom-vraag". Ook ervaar ik in gesprekken enige problematiek. Ik kan vrij goed naar mensen luisteren, helpen met problemen etc. Echter wordt mij vaak verweten te serieus te zijn en dat ik dingen soms maar gewoon op gevoel moet doen of accepteren, compleet tegen mijn natuur in.

Mijn vraag: zijn er mensen die deze problemen herkennen. En zijn er hier onder Fok!kers ook users met hoogbegaafdheid of ervaring hiermee. Wanneer is het bij jullie geconstateerd en hoe gaan jullie hier mee om?

Ik ben benieuwd.
pi_122380452
Misschien moet je nog verder redeneren.

Waarom wil je altijd het waarom weten? en waarom denk je gelijk aan of iets leuk of niet leuk is.

Heb je daar al over nagedacht?
pi_122380729
Kwestie van behoefte aan logica en duidelijkheid. Zal het nog eens verder onder de loep nemen.
  zaterdag 2 februari 2013 @ 16:08:43 #4
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_122380738
Vanaf groep 3 basisschool waren ze in de veronderstelling dat ik hoogbegaafd was omdat ik rekenen en lezen van groep 5 makkelijk aankon. IQ-test gedaan en daar kwam destijds een IQ van 128 uit.

Tot aan mijn eindexamens middelbare school heb ik nooit echt geleerd omdat het allemaal vanzelf ging. Op het hbo ging ik wel leren en daar viel me op dat ik een soort fotografisch geheugen heb, als ik iets een keer leer dat ik het dan ook niet meer vergeet. Voor de rest ondervind ik er niet echt nadelen van. Wel dat ik 'slimmer' was dan de rest en dat ik dus qua klasgenoten etc. nooit echt mensen op hetzelfde niveau had om mee te praten. Dat laatste is nog steeds zo eigenlijk, alleen dan in mindere mate.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_122380842
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 16:08 schreef Questioning het volgende:
Kwestie van behoefte aan logica en duidelijkheid. Zal het nog eens verder onder de loep nemen.
Ik herken het wel een beetje. Het beste is om het proberen te beperken, maar dat heeft wel tijd nodig. Want in principe alles wat zal gebeuren in je leven, zal geen grote verassing voor je zijn gok ik. Alle opties zijn al open en ook uitgedacht gok ik.

Nuchtere mensen moeten er ook zijn. Aan de andere kant je kan met je serieusheid wel goed luisteren en helpen.
  zaterdag 2 februari 2013 @ 16:13:09 #6
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_122380893
noem dan voor welke problemen je bij een psy loopt, want een paar iq hoger zitten heeft daar niets mee te maken
pi_122381351
hoogbegaafdheid gaat vaak samen met hoogsensitiviteit.
hoogsensitieve mensen ervaren vaak ook gevoelens van leegte of het ''anders'' zijn..en stellen zichzelf vaak de ''waarom'' vragen
miss eens op googleen?
hoogsensitief en hoogbegaafd, indigokinderen,nieuwetijdskinderen
  zaterdag 2 februari 2013 @ 16:26:47 #8
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_122381406
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 16:25 schreef Blim het volgende:
hoogsensitief, indigokinderen,nieuwetijdskinderen
Fixed.
  zaterdag 2 februari 2013 @ 16:37:34 #9
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_122381758
Je kan best slim zijn op bepaalde gebieden en op andere gebieden weer niet. Als je bijvoorbeeld op sociaal vlak het niet goed aanvoelt ga je misschien beredeneren hoe het werkt e.d. maar het zal alsnog niet zo snel goed lopen. Misschien moet je gerichter werken/advies vragen bij zaken waar je redenaties niet zullen helpen (loop je misschien o.a. om bij de psycholoog).

Kan ook een onderdeel zijn van het houden van controle, sturen van zaken. Als je daarin doorschiet kan je ook het gevoel te hebben dat je telkens nadenkt e.d. En vooral ook als je niet tot de juiste conclusies komt. De echt hoogbegaafde mensen waarbij alles wat in balans is (ook de zaken die je meer op je gevoel moet doen deels i.v.m. menselijke emoties, omgangsvormen e.d.) zal je niet snel horen van 'leegte' en dat ze teveel redeneren. Dat gevoel ontstaat vooral als je geen of geen goede antwoorden krijgt.

Verder zou ik me ook meer richten op de negatieve kanten in plaats van hoe je om moet gaan met hoogbegaafdheid. Hoogbegaafdheid an sich is weinig mis mee. Maar zoals ik boven al zei kunnen er zaken zijn waardoor je bepaalde aspecten als negatief ervaart. Heeft misschien te maken met hoogbegaafdheid en daaraan gerelateerd maar genoeg kan je best aanpakken daarvan (net zoals genoeg mensen negatieve eigenschappen van henzelf aanpakken). Hoogbegaafdheid is niet de heilige graal om schuld op af te wijzen en alleen aan te pakken.

Verder een persoonlijke noot maar er zijn genoeg mensen die stellen hoogbegaafd te zijn en zoveel te weten over het heelal, de 'waarom' vragen e.d. maar als je ermee in discussie/gesprek gaat dan is het vaak meer grootspraak, een wat hoger iq (dat kan best) maar daarbij een onevenredig idee van kennis, vermogen om te beoordelen wat logisch is, wat niet e.d.
we dan
pi_122381815
Als je nou zo hoogbegaafd bent , hoe kun je het zelf niet doorhebben dat je hoogbegaafd bent ?
pi_122381844
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 15:53 schreef Questioning het volgende:
Geachte medeFok!kers,

Op dit moment zit ik in een traject bij de psycholoog. Er wordt in de richting van hoogbegaafdheid gedacht, voor mij een deels geruststellend gevoel. Ik ben me hier in aan het verdiepen, echter lost het benoemen van de situatie mijn voornaamste probleem niet op.

Waar ik vooral mee zit zijn grote gevoelens van leegte, dit komt voor uit het altijd door willen redeneren van dingen. "Wat is er nu leuk aan deze handeling?" en de eeuwige "waarom-vraag". Ook ervaar ik in gesprekken enige problematiek. Ik kan vrij goed naar mensen luisteren, helpen met problemen etc. Echter wordt mij vaak verweten te serieus te zijn en dat ik dingen soms maar gewoon op gevoel moet doen of accepteren, compleet tegen mijn natuur in.

Mijn vraag: zijn er mensen die deze problemen herkennen. En zijn er hier onder Fok!kers ook users met hoogbegaafdheid of ervaring hiermee. Wanneer is het bij jullie geconstateerd en hoe gaan jullie hier mee om?

Ik ben benieuwd.
Ja, dit komt vaker voor. De meeste hoogbegaafden, die ik ken, zijn zo.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_122381932
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 16:37 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Kan ook een onderdeel zijn van het houden van controle, sturen van zaken. Als je daarin doorschiet kan je ook het gevoel te hebben dat je telkens nadenkt e.d. En vooral ook als je niet tot de juiste conclusies komt. De echt hoogbegaafde mensen waarbij alles wat in balans is (ook de zaken die je meer op je gevoel moet doen deels i.v.m. menselijke emoties, omgangsvormen e.d.) zal je niet snel horen van 'leegte' en dat ze teveel redeneren. Dat gevoel ontstaat vooral als je geen of geen goede antwoorden krijgt.
De echte hoogbegaafde?
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  zaterdag 2 februari 2013 @ 16:43:44 #13
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_122382012
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 16:41 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

De echte hoogbegaafde?
Ja bedoel hoog 'begaafde'. Dat begaafde gaat ook maar over een deel van wat je hersenen doen. Mensen die hoogbegaafd zijn en 'slim' als het ware hebben volgens mij veel minder moeite met het leven. Die zijn over het algemeen intelligenter. Ik vind dat je er wel een verschil tussen kan maken tussen hoogbegaafd en hoogbegaafd en extra capabel als het ware..

Tussen intelligent en intelligent + slim of
tussen intelligent en intelligent + sociaal

Hoogbegaafd omvat maar een deel.
we dan
pi_122382516
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 16:39 schreef machtpen het volgende:
Als je nou zo hoogbegaafd bent , hoe kun je het zelf niet doorhebben dat je hoogbegaafd bent ?
Kan voortkomen uit een vorm van bescheidenheid. Het anders voelen, heb ik wel altijd gehad en dingen meer objectief benaderen dan anderen ook. Deze stelling is echter een beetje misplaatst, velen gevallen die mede door alle labels van tegenwoordig niet weten in welke richting te denken.
pi_122382641
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 16:43 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Ja bedoel hoog 'begaafde'. Dat begaafde gaat ook maar over een deel van wat je hersenen doen. Mensen die hoogbegaafd zijn en 'slim' als het ware hebben volgens mij veel minder moeite met het leven. Die zijn over het algemeen intelligenter. Ik vind dat je er wel een verschil tussen kan maken tussen hoogbegaafd en hoogbegaafd en extra capabel als het ware..

Tussen intelligent en intelligent + slim of
tussen intelligent en intelligent + sociaal

Hoogbegaafd omvat maar een deel.
Ah ja, ik heb je eerste post nog een keer gelezen. Hoogbegaafdheid wordt simpelweg gedefinieerd met waarneembare bovengemiddelde cognitieve vaardigheden. Slim zijn, is vaag gedefinieerd in jouw woorden. Hoe weet je dat iemand in jouw woorden slim is?

Dus ik snap niet waarom je zulke over ingewikkelde definities hanteert.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mathemaat op 02-02-2013 17:08:38 ]
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_122382716
Ik zal even ingaan op de vraag waarom ik bij de psycholoog loop een beetje context is wel belangrijk.

Dat gevoel van leegte door alles te willen redeneren was de voornaamste reden. Ook het niet kunnen begrijpen van bepaalde aspecten van lol en de maatschappij dragen bij aan een vorm van somberheid. Deze gevoelens, maar ook emoties gingen zich manifesteren in agressie. Dit liep steeds verder op totdat ik het idee had te moeten ingrijpen, omdat ik door middel van afweermechanismen agressie als oplossing en antwoord van genoemde zaken maakte. (Agressie in de zin van drang tot moorden)
  zaterdag 2 februari 2013 @ 17:08:31 #17
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_122382827
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 17:03 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ah ja, ik heb je eerste post nog een keer gelezen. Hoogbegaafdheid wordt simpelweg gedefinieerd met waarneembare bovengemiddelde cognitieve vaardigheden. Slim zijn, is vaag gedefinieerd in jouw woorden. Hoe weet je dat iemand in jouw woorden slim is?

Dus ik snap niet waarom je zulke over ingewikkelde definities hanteert.
hoogbegaafd is als in intelligentie wat je kan meten met iq test. slim zie ik meer iemand die dat ook heeft maar sociaal vaardig, andere zaken ook kan begrijpen e.d. En ja beetje lam van mij om dat zo te hanteren zonder uit te leggen. Maar slim zie ik als intelligent en de vaardigheid om ook zaken te begrijpen die minder rationeel lijken (emotionele reacties e.d.).

En als een hoogbegaafd persoon elke keer maar redeneert dan heb ik het idee dat ze dus niet zoveel lijken te begrijpen als dat de term in zou houden. Wou alleen dat verschil wat aangeven. O.a. ook om aan te geven dat hij daar niet op terug moet vallen maar dat het best zo kan zijn dat hij andere zaken moet aanpakken in plaats van te beredeneren telkens.

Ook een beetje om mensen met de voeten op de grond te houden, aangezien voor sommigen zulke termen als hoogbegaafdheid heel veel zegt. Maar ja ik had wel wat duidelijker kunnen zijn achteraf gezien ja sorry
we dan
pi_122383005
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 17:08 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Ook een beetje om mensen met de voeten op de grond te houden, aangezien voor sommigen zulke termen als hoogbegaafdheid heel veel zegt. Maar ja ik had wel wat duidelijker kunnen zijn achteraf gezien ja sorry
Dit is zeker belangrijk. De benaming maakt mij verder niet uit. De "problemen" aanpakken heeft voor mij prioriteit.
  zaterdag 2 februari 2013 @ 17:15:30 #19
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_122383077
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 17:13 schreef Questioning het volgende:

[..]

Dit is zeker belangrijk. De benaming maakt mij verder niet uit. De "problemen" aanpakken heeft voor mij prioriteit.
Maar je hebt geen autisme ofzo dus volgens je psycholoog? gezien het gedeelte over lol niet herkennen o.a. Komt voort uit hoogbegaafdheid volgens hen die problemen?
we dan
pi_122383088
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 17:05 schreef Questioning het volgende:
Ik zal even ingaan op de vraag waarom ik bij de psycholoog loop een beetje context is wel belangrijk.

Dat gevoel van leegte door alles te willen redeneren was de voornaamste reden. Ook het niet kunnen begrijpen van bepaalde aspecten van lol en de maatschappij dragen bij aan een vorm van somberheid. Deze gevoelens, maar ook emoties gingen zich manifesteren in agressie. Dit liep steeds verder op totdat ik het idee had te moeten ingrijpen, omdat ik door middel van afweermechanismen agressie als oplossing en antwoord van genoemde zaken maakte. (Agressie in de zin van drang tot moorden)
Ja, dus dit gedrag komt voor bij paar hoogbegaafden die ik ken. Dus het vaststellen dat je hoogbegaafd bent, zou een eerste stap zijn. Het verklaart namelijk je grote zorgen: maatschappelijke problemen. Vervolgens kan er ook andere dingen bij gezocht worden, omdat dit nog niet verklaart waarom je zo erg eraan vasthoudt.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_122383233
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 17:15 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Maar je hebt geen autisme ofzo dus volgens je psycholoog? gezien het gedeelte over lol niet herkennen o.a. Komt voort uit hoogbegaafdheid volgens hen die problemen?
Ik kwam binnen als een asperger stelden ze. Maar zodra ik de juiste prikkels kreeg en het gesprek wat meer diepgang kreeg stond ik daar als een compleet ander persoon. Autisme is inderdaad langs gekomen, maar er wordt gedacht dat dit kopieer gedrag is en een terugval bij te weinig prikkeling (heel mijn leven met mijn autistische broertje op een kamer geslapen).
pi_122383276
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 15:53 schreef Questioning het volgende:
Geachte medeFok!kers,

Ik ben benieuwd.
Je wil uiteraard verhalen horen, dus dit is er één: die ene hoogbegaafde vriend van mij had ook last van "het kwaad" in de wereld, totdat dat hij ervan weemoedig werd. Maar hij heeft ook last van obsessies: door blijven hameren met bepaalde redeneringen totdat hij andere mensen pijn deed en proberen om zijn geschiedenisboek uit zijn hoofd te leren voor de toetsen op de middelbare, terwijl dat onmogelijk was.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_122383480
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 17:15 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ja, dus dit gedrag komt voor bij paar hoogbegaafden die ik ken. Dus het vaststellen dat je hoogbegaafd bent, zou een eerste stap zijn. Het verklaart namelijk je grote zorgen: maatschappelijke problemen. Vervolgens kan er ook andere dingen bij gezocht worden, omdat dit nog niet verklaart waarom je zo erg eraan vasthoudt.
Inderdaad, als er iets vastgesteld kan worden geeft dat wat duidelijkheid en vallen dingen beter te plaatsen. Het kan dan net zo goed iets anders zijn, maar duidelijkheid is toch de eerste stap.

En wat het er aan vasthouden betreft, ook dat is gericht op duidelijkheid en weten in welke richting te denken. Maar mocht er autisme o.i.d. uitkomen, dan zal ik daar net zo goed acceptatie uit kunnen halen.

Of als je met vasthouden aan... het redeneren bedoeld. Dit komt voort uit controle willen hebben en zoals gezegd behoefte aan logica, wat natuurlijk aan voelt. Maar ook dit valt meer uit te diepen.
pi_122383699
Ik herken dit wel. Ben niet hoogbegaafd, maar wel 'begaafd' zoals dat dan heet. Dat serieuze probeer ik wel te veranderen, maar dat diep nadenken over dingen valt niet uit te schakelen. Het heeft z'n voor en nadelen.
pi_122383920
Ik herken het wel. Wat voor mij het beste werkt is intellectuele uitdagingen vinden, dan heb je geen tijd en zin meer om alles in het leven te overanalyseren. Voor de rest is het gewoon een kwestie van accepteren dat er nadelen zijn, en voor de rest zoveel mogelijk uit de voordelen proberen te halen. Ook fijn als je mensen kent van je eigen niveau.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')