abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 7 februari 2013 @ 21:38:09 #176
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_122615093
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 21:28 schreef ervani het volgende:

[..]

Net zoals dat de ingebouwde microfoon van een DSLR matig is gaat dat ook op voor de speaker. Als je terug wil luisteren doe je dat met een koptelefoon. En afhankelijk van de camera en/of de setup van je hele systeem kan je ook tijdens de opnames al meeluisteren met behulp van een koptelefoon.
hmm een 60d heeft geen jack out voor koptelefoon dus jullie moeten daar toch iets op hebben aangepast. Tenzij de mkII of III of 5d gewoon een koptel out heeft natuurlijk, maar de mijne dus niet.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
  donderdag 7 februari 2013 @ 21:40:21 #177
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_122615217
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 21:38 schreef whY... het volgende:

[..]

hmm een 60d heeft geen jack out voor koptelefoon dus jullie moeten daar toch iets op hebben aangepast. Tenzij de mkII of III of 5d gewoon een koptel out heeft natuurlijk, maar de mijne dus niet.
De MK2 niet, de 3 wel

Via je HDMI luisteren is dat mogelijk? Mij niks van bekend
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  donderdag 7 februari 2013 @ 21:42:19 #178
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_122615344
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 21:35 schreef ervani het volgende:

[..]

Als je handheld of vanaf schouder wil opnemen zal je wel iets moeten samenstellen. Een kale camera is echt alleen geschikt als je vanaf statief werkt. Een rig hoeft ook geen kapitalen te kosten, die van mij is samengesteld uit onderdelen van pakweg zes of zeven verschillende fabrikanten. Bij elke fabrikant koop je wat voor jou het beste werkt en dan natuurlijk ook datgene dat de prettigste prijs/kwaliteitsverhouding heeft. Daarnaast kan je net als dat ik dat heb gedaan alles stap-voor-stap aanschaffen. Je begint met wat rods en een paar handgrips en gaat opnemen op een gegeven moment kom je er vanzelf achter waar je behoeftes liggen en koop je er weer iets bij.

Dat ding van mij heeft al tientallen verschillende set-ups gekend en elke keer dacht ik: Ik ben er dit is voor mij de beste set-up. En dan bleek er telkens toch weer iets niet lekker te zijn. Op dit moment ben ik tevreden over de huidige set-up. Ik heb er bewust voor gekozen om alles compact te houden. De rig is ook aanzienlijk langer geweest aan zowel de voor als aan de achterzijde. Maar dit bevalt mij het beste omdat ik hier mee makkelijk tussen mensen kan lopen zonder dat ik iemand een kluit aan contragewichten in het gezicht duw.

Bij een handheld of schouder configuratie zal het balanceren van de set erg belangrijk zijn en ook de lastigste zoektocht worden.
Ik heb een rig in delen gekocht, maar hij is nu compleet, er zijn situaties waarbij ik handheld heb gefilmd en dat ging prima voor dat moment maar een rig is mooi voor lange shots

Zet jij de IS uit op een rig eigenlijk?
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  donderdag 7 februari 2013 @ 21:45:45 #179
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_122615575
Vandaag gefilmd met de ND filter, ik heb er een van 70 euro en niet 300 die ze me wilden verkopen en ik vind het beeld prima

Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_122615789
Over audio uitgangen. Ik ken niet alle camera's maar over het algemeen zijn het gecombineerde pluggen die zowel als in als uitgang gebruikt kunnen worden. Ik heb op mijn objectieven geen IS dus ik kan die niet gebruiken maar mis het eigenlijk geen moment of het moet echt om micro-jitter gaan als camera op statief staat en er een straf windje waait.
pi_122618148
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 21:35 schreef ervani het volgende:

[..]

Als je handheld of vanaf schouder wil opnemen zal je wel iets moeten samenstellen. Een kale camera is echt alleen geschikt als je vanaf statief werkt. Een rig hoeft ook geen kapitalen te kosten, die van mij is samengesteld uit onderdelen van pakweg zes of zeven verschillende fabrikanten. Bij elke fabrikant koop je wat voor jou het beste werkt en dan natuurlijk ook datgene dat de prettigste prijs/kwaliteitsverhouding heeft. Daarnaast kan je net als dat ik dat heb gedaan alles stap-voor-stap aanschaffen. Je begint met wat rods en een paar handgrips en gaat opnemen op een gegeven moment kom je er vanzelf achter waar je behoeftes liggen en koop je er weer iets bij.

Dat ding van mij heeft al tientallen verschillende set-ups gekend en elke keer dacht ik: Ik ben er dit is voor mij de beste set-up. En dan bleek er telkens toch weer iets niet lekker te zijn. Op dit moment ben ik tevreden over de huidige set-up. Ik heb er bewust voor gekozen om alles compact te houden. De rig is ook aanzienlijk langer geweest aan zowel de voor als aan de achterzijde. Maar dit bevalt mij het beste omdat ik hier mee makkelijk tussen mensen kan lopen zonder dat ik iemand een kluit aan contragewichten in het gezicht duw.

Bij een handheld of schouder configuratie zal het balanceren van de set erg belangrijk zijn en ook de lastigste zoektocht worden.

Aankoop advies:
1. Koop twee rods met een gemiddelde lengte, alu of carbon afhankelijk van wat je wil
2. Koop een Camera>Rods en een Rods>statief adapter
3. Koop de handgrips
4. Schouderpad
5. Counter balance

Blij met de set-up? denk dan pas aan Follow Focus en dat soort spul.

Qua merken: Er is veel maar grofweg kan je het in twee of drie segmenten delen. Aan de ene kant de goedkopere spullen van bijvoorbeeld Gini, Wonlan, LPT en aan de totaal andere kant Zacuto, Arri, Vocas en RedRock Micro. En ja hier geldt de regel kwaliteit heeft haar prijs. Echter voor sommige dingen is dat minder van toepassing. Een paar rods? als ze maar exact de juiste diameter hebben en rond zijn. Aan de andere kant zie je vooral bij zaken zoals FF dat de goedkopere spullen helaas merkbaar minder van kwaliteit zijn en sommige dingen gaan dan zelfs irriteren. Kijk hoeveel Follow Focus units er op Marktplaats verkocht worden. Vrijwel altijd de goedkope spullen waar men vanaf wil omdat het niet lekker of zelfs niet goed werkt.

Als Nederlander zou je bij Vocas of Cambo langs kunnen gaan om hun spullen te bekijken, niet goedkoop maar wel goed. Helaas ben je voor vrijwel alle andere spullen op internet shops aangewezen en kan je dus niets testen en proberen. Blijft op sommige punten toch een gok. Grootste downer in mijn set-up zijn de Follow Focus van Trusmt (moet je dus echt NIET kopen) en de handgrips van LanParte (LPT) die ik heb gehad en die ondertussen in de kast weg liggen te stoffen. Interessant kunnen de sets van Edelkrone zijn. Die hebben bij het ontwerpen veel traditionele film dingen los gelaten en zijn meer gaan denken vanuit DSLR film.
Rods?! Dat volg ik even niet... Rest van je verhaal: top! Goed als ik jouw DM als ik vragen heb?
pi_122623200
Rods zijn die twee buizen die onder (of in sommige gevallen boven) de rig zitten. Een DM sturen kan altijd, ik heb gisteren al een link naar mijj gratis online filmschool geplaatst waarin veel van de vragen die ik tegenkom beantwoord worden. Maar deze link is door de moderator verwijderd. Dus DM-en maar :-)
pi_122623314
Oh ik dacht dat dat anders heette. Vandaar dat ik het vroeg.

Je krijgt een DM :)
  vrijdag 8 februari 2013 @ 00:09:32 #184
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_122623709
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 21:49 schreef ervani het volgende:
Over audio uitgangen. Ik ken niet alle camera's maar over het algemeen zijn het gecombineerde pluggen die zowel als in als uitgang gebruikt kunnen worden. Ik heb op mijn objectieven geen IS dus ik kan die niet gebruiken maar mis het eigenlijk geen moment of het moet echt om micro-jitter gaan als camera op statief staat en er een straf windje waait.
Dslrs die audio hebben via mic ingang heb ik nog niet van gehoord, maar je hebt die ingang sowieso nodig voor je mic lijkt me

Ik gebruik is wel, niet op mn rig wel uit de hand, ik doe dat soms voor camjowerk
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_122623913
Veel camera's hebben juist een gecombineerde plug, en met een gecombineerde plug zit er niets anders op dan na de opnames 'om te pluggen' naar headphone.
  vrijdag 8 februari 2013 @ 00:18:37 #186
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_122623977
Noem eens wat dslrs die hebben
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  vrijdag 8 februari 2013 @ 01:19:26 #187
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_122625494
De 60d heeft het iig niet, ik heb maar even getest voor jullie :)

Hij heeft wel:

mic 3.5mm in
hdmi-out
miniusb/av out digital. (daar kan tulp ook op via bijgeleverde kabel)

Vandaag even mijn pc gecheckt in combinatie met cs6:
Met de interne mic gerecorded en de piep komt van de brandweerwagen.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_122626106
Headphone out? Magic Latern ;-)
  vrijdag 8 februari 2013 @ 11:12:24 #189
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_122631637
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 08:26 schreef Peter_Aragorn het volgende:

[..]

Ik in het begin denk ik ook, maar ik wil het ook gaan gebruiken op bruiloften/feesten. Dan is een follow focus wel handig denk ik.

Die van Fotga is echt helemaal niks?
Kijk hier dan even: http://www.budgetfilmmake(...)get-ffs-on-ebay.html
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_122631691
quote:
Al gedaan :) Maar ik vraag het toch hier ;)
  vrijdag 8 februari 2013 @ 11:17:06 #191
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_122631782
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_122632146
Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
pi_122632357
quote:
Heb ik ook wel besteld :) Daar zal ik het in het begin dus mee doen :) Eerst de rest van de rig.
  vrijdag 8 februari 2013 @ 11:54:11 #194
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_122632946
quote:
Jup, die had ik al. ;)
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 14:47 schreef shiznuts het volgende:
Nope, alleen met chipped lenses, voor focus en aperture control inderdaad. Maar wel awesome! :P

Ik gebruik trouwens een silicon jar opener om de focus ring.

Verder heb je wel toffe kickstarter-projecten als deze:
http://www.kickstarter.co(...)-dollar-follow-focus
En deze:
http://www.kickstarter.co(...)ollow-focus?ref=live
Maar die van de kickstarter is handiger. Bij de jar opener moest ik een spijkertje boven het aanschuif plasticje doen omdat 'ie anders losraakte. Niet ideaal, ziet er ook niet uit en de focus shifter heeft een mooie whiteboard met hardstops. :)

Film Riot Hero 3 review voor de liefhebbers:
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_122632981
Denk dat het in het begin voor mij prima is. Daarna wil ik wel een 'echte' follow focus.

Eerst de rest doen, het schoudergedeelte en het gedeelte waar de camera op komt.
  vrijdag 8 februari 2013 @ 12:40:53 #196
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_122634403
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 01:53 schreef ervani het volgende:
Headphone out? Magic Latern ;-)
ja maar dan zit t niet op dslrs
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_122639439
Die banden om de objectieven als zijnde een follow focus kan je natuurlijk geen follow focus noemen maar wel een soort van focus assist. Er zijn sowieso wat misverstanden rondom een Follow Focus. Natuurlijk kan je er mee scherpstellen in de zin van draaien maar dat is niet de basisfunctie van een FF.

Een FF is eigenlijk gemaakt voor een focus puller die naast de camera staat en op de witte schijf aantekeningen kan plaatsen. Bijvoorbeeld markeringen van focuspunten. Tegenwoordig kan een focus puller makkelijk meekijken op een monitor maar in het verleden kon hij of zij niet meekijken met het beeld en moesten vooraf alle afstanden ingemeten worden.

Maar het is natuurlijk ook handig om als 'camera operator' een FF te gebruiken. Je ziet echter nog steeds dat vrijwel alle FF's naar de zijkant gericht zijn terwijl het voor 'ons' handiger zou zijn als je van achter de camera zicht hebt op de markerings-schijf. Alleen bij Edelkrone heeft men dat begrepen en die hebben dan ook een FF waarhij de witte markeerschijf naar achteren is gericht.

Feit is dat je inderdaad ook zo'n band om het objectief kan doen om makkelijker aan de focus te draaien, leuk voor privé gebruik maar het ziet er een beetje houtje-touwtje uit als je daarmee bij een betalende klant aankomt. Daarmee zeg ik echter niet dat die dingen waardeloos zijn en zeker als je het budget niet hebt is het leuk om meer 'te spelen'

Niet minder belangrijk bij een FF is de lens gear rondom het objectief. Je ziet heel veel oplossingen waarbij een kunststof band rondom het objectief bevestigd wordt en op die band zit dan de vertanding waarin de FF kan grijpen. Is uiteindelijk een tijdelijke oplossing waaraan nogal wat nadelen zitten. De mooiste oplossing is zoiets als je hieronder kan zien:



Het is even een stevige investering maar het werkt wel het beste en is toch ook een investering voor vele jaren focus plezier :-)
  vrijdag 8 februari 2013 @ 15:17:27 #198
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_122640079
Ook wel een aardige video over rigs, setups en functies:

Wel aardige site ook: http://cheesycam.com , check ook de gearpage.

[ Bericht 9% gewijzigd door shiz op 08-02-2013 15:49:36 ]
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  vrijdag 8 februari 2013 @ 15:56:58 #199
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_122641928
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 14:59 schreef ervani het volgende:
Die banden om de objectieven als zijnde een follow focus kan je natuurlijk geen follow focus noemen maar wel een soort van focus assist. Er zijn sowieso wat misverstanden rondom een Follow Focus. Natuurlijk kan je er mee scherpstellen in de zin van draaien maar dat is niet de basisfunctie van een FF.

Een FF is eigenlijk gemaakt voor een focus puller die naast de camera staat en op de witte schijf aantekeningen kan plaatsen. Bijvoorbeeld markeringen van focuspunten. Tegenwoordig kan een focus puller makkelijk meekijken op een monitor maar in het verleden kon hij of zij niet meekijken met het beeld en moesten vooraf alle afstanden ingemeten worden.

Maar het is natuurlijk ook handig om als 'camera operator' een FF te gebruiken. Je ziet echter nog steeds dat vrijwel alle FF's naar de zijkant gericht zijn terwijl het voor 'ons' handiger zou zijn als je van achter de camera zicht hebt op de markerings-schijf. Alleen bij Edelkrone heeft men dat begrepen en die hebben dan ook een FF waarhij de witte markeerschijf naar achteren is gericht.

Feit is dat je inderdaad ook zo'n band om het objectief kan doen om makkelijker aan de focus te draaien, leuk voor privé gebruik maar het ziet er een beetje houtje-touwtje uit als je daarmee bij een betalende klant aankomt. Daarmee zeg ik echter niet dat die dingen waardeloos zijn en zeker als je het budget niet hebt is het leuk om meer 'te spelen'

Niet minder belangrijk bij een FF is de lens gear rondom het objectief. Je ziet heel veel oplossingen waarbij een kunststof band rondom het objectief bevestigd wordt en op die band zit dan de vertanding waarin de FF kan grijpen. Is uiteindelijk een tijdelijke oplossing waaraan nogal wat nadelen zitten. De mooiste oplossing is zoiets als je hieronder kan zien:

[ afbeelding ]

Het is even een stevige investering maar het werkt wel het beste en is toch ook een investering voor vele jaren focus plezier :-)
Ik vind een FF gebruiken op een rig onhandig, heb ook zelden situaties waarbij ik iemad moet followen, soms moet ik opnieuw scherpstellen tijdens een interview maar dat kan ik met de hand of desnoods met de AF ON knop en het onscherpe stukje maskeer je met inserts

follow focus gebruik ik voor shots met harde stops tussen 2 focuspunten

wat zijn volgens jou de nadelen van een kunststof tandband?

[ Bericht 1% gewijzigd door Stefan op 08-02-2013 16:16:35 ]
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_122650734
Ik wil het er uiteindelijk wel ophebben denk ik. Kan altijd handig zijn.

Maar wat is nu een goede combinatie voor rod + schoudergedeelte? Tot ¤200 ongeveer...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')