Heb een beetje rondgezocht, maar kon behalve veel informatie over de VS in het algemeen, weinig vinden over Hawaii.
Mijn situatie: Ik ben 26 jaar oud, woon een aantal jaar in Spanje, en heb het hier eigenlijk wel gezien. Ik wil graag verder emigreren naar Hawaii. Hier in Spanje vind ik het in de winter nog steeds te koud, en tijdens de wintermaanden is er hier veel minder te doen. Ook is iedereen hier straatarm en daar zijn de faciliteiten ook op gebaseerd - cheapass dagmenu's, goedkope nepdrank, en overal hetzelfde, resultaat: zwijnenstal. Daarbij zijn de Spanjaarden in dit gebied niet mijn favoriete volk - lui, asociaal en weten niet wat gastvrijheid is - maar dat speelt verder niet echt mee in de overtuiging om hier weg te gaan, daar kan ik wel mee leven.
Ik heb een eigen bedrijf met 7 man personeel, mijn werk kan ik vanaf overal doen en ik heb zelf ook geen contact met klanten, werk zoeken is dus geen issue want ik blijf freelance voor mijn eigen bedrijf werken. Visum is ook geen probleem, mijn familie heeft vastgoed in de VS.
Nu kan ik wel een hoop zelf uitzoeken, maar het lukt me niet echt tot harde cijfers te komen. Ik zou graag van de ervaringsdeskundigen willen weten wat het kost om een huis te huren, bijv. een simpel appartement met 1 slaapkamer of een bescheiden huis met 2 slaapkamers, niet al te ver van de beschaving vandaan. Het liefst koop ik geen auto in het eerste jaar, dus dan zou Waikiki of net daarbuiten wellicht een optie zijn.
Brengt me bij mijn volgende punt, wat is nou een leuke buurt om te gaan wonen? Ik vind het leuk als het levendig is, maar waar ik woon is een beetje rust en privacy wel gewenst (ter vergelijking, ik woon nu in een vrijstaande finca en mijn buren wonen pas 0.5km verderop), maar ik ben uiteraard bereid concessies te doen, en de prijs is ook geen onbelangrijke factor - het idee is natuurlijk om iets op te bouwen, en vind het helemaal niet erg klein te beginnen, ook al woon ik nu in een enorm huis. Het eiland waar het hier over gaat zou Oahu zijn, simpelweg omdat (zoals het idee dat ik ervan heb) er het meeste te beleven is van heel Hawaii.
Laatste dingetjes wat ik me afvraag zijn als volgt, wat zijn de kosten in levensonderhoud gemiddeld? Kan je besparen als je op je uitgaven let door goedkope supermarkten te bezoeken, of is het overal duur? Is autorijden duur? Wat kosten sigaretten? Wordt wietkweek in de tuin voor eigen gebruik gedoogd?

Ik zal er overigens natuurlijk eerst op vakantie gaan, maar voor ik dat doe zou ik graag toch even eerst wat dingen op een rijtje hebben, want het is op dit moment niet meer dan een wilde droom. De vrijheid om weg te gaan heb ik wel, dus alles is mogelijk.

Hoop dat er hier mensen zijn die mijn vragen kunnen beantwoorden, al is het maar een deel. Alvast bedankt.
[ Bericht 0% gewijzigd door illusions op 29-01-2013 22:15:13 ]