abonnement Unibet Coolblue
pi_122097049
Hallo iedereen,

Ik volg een vak fiscaal recht en ik had een paar kleine vragen m.b.t. mijn studiestof waarop ik hier antwoord hoopte te vinden. Ze hebben beide betrekking tot de ondernemer in de inkomstenbelasting.

- Wat zijn nou precies de verschillen tussen de fiscale oudedag reserve en de lijfrente?

- Wanneer een ondernemer zijn onderneming staakt middels liquidatie, wordt zijn goodwill
dan nog steeds als stakingswinst belast? Ik dacht zelf van niet, omdat de activa gewoon apart verkocht worden aan wie maar wil kopen, en goodwill niet afzonderlijk over te dragen is, en er dus
geen winst op kan worden gemaakt.
  zondag 27 januari 2013 @ 03:49:35 #2
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_122101874
Vraag het jouw hoogleraar!

Namelijk je studeert nog (jouw eigen woorden)... dus tenzij jij jouw leraar wantrouwt, lijkt me dat hij (of zij) het beste antwoord kan geven op deze vragen.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_122103265
Zomaar even wat google-rommel bij elkaar geraapt voor je. Veel plezier met lezen:
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 00:26 schreef jcdeJong het volgende:
Hallo iedereen,

Ik volg een vak fiscaal recht en ik had een paar kleine vragen m.b.t. mijn studiestof waarop ik hier antwoord hoopte te vinden. Ze hebben beide betrekking tot de ondernemer in de inkomstenbelasting.

- Wat zijn nou precies de verschillen tussen de fiscale oudedag reserve en de lijfrente?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fiscale_oudedagsreserve
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijfrente
quote:
- Wanneer een ondernemer zijn onderneming staakt middels liquidatie, wordt zijn goodwill
dan nog steeds als stakingswinst belast? Ik dacht zelf van niet, omdat de activa gewoon apart verkocht worden aan wie maar wil kopen, en goodwill niet afzonderlijk over te dragen is, en er dus
geen winst op kan worden gemaakt.
http://www.garantiekoopso(...)n-bedrijf/index.html
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  zondag 27 januari 2013 @ 10:00:48 #4
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_122103306
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 00:26 schreef jcdeJong het volgende:
Hallo iedereen,

Ik volg een vak fiscaal recht en ik had een paar kleine vragen m.b.t. mijn studiestof waarop ik hier antwoord hoopte te vinden. Ze hebben beide betrekking tot de ondernemer in de inkomstenbelasting.

- Wat zijn nou precies de verschillen tussen de fiscale oudedag reserve en de lijfrente?
Kijk eens naar de wijze waarop ze worden 'opgebowd', 'betaald' en wanneer de uitkering belast wordt.
quote:
- Wanneer een ondernemer zijn onderneming staakt middels liquidatie, wordt zijn goodwill
dan nog steeds als stakingswinst belast? Ik dacht zelf van niet, omdat de activa gewoon apart verkocht worden aan wie maar wil kopen, en goodwill niet afzonderlijk over te dragen is, en er dus
geen winst op kan worden gemaakt.
Het is inderdaad de vraag wie de goodwill wil kopen. Goodwill is immers een meerwaarde van de onderneming boven al het materiele. Zolang niemand dat wil kopen, is er geen winst die belast kan worden.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 27 januari 2013 @ 10:01:41 #5
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_122103319
En JJ heeft alles al weer voorgezegd,... :{
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_122107198
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 10:01 schreef ManAtWork het volgende:
En JJ heeft alles al weer voorgezegd,... :{
:P
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')