abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator maandag 26 oktober 2015 @ 14:07:08 #151
45833 crew  Fogel
pi_157111024
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 10:14 schreef Dysproz het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. Het staat echter al vast dat ik naar Lillehammer ga. Ik heb mijn kamer zo goed als geregeld voor 3620 NOK per maand. Dus dat is zeker niet te veel.

Ik vroeg me alleen af of mensen hier nog tips hebben of dingen die ik moet weten. Maar aangezien de meeste hier een heel anders dagelijks leven hebben dan ik daar is het misschien lastig. Inmiddels heb ik wel een redelijk kostenoverzicht opgesteld.

Ik kan wel een paar specifiekere vragen stellen.

Hoe zit het met wintersporten in Lillehammer? Moet ik ski's of snowboard meenemen, of beiden?
Zijn er naast wintersporten nog meer dingen te doen in de omgeving?
Welke steden/gebieden raden jullie aan om te bezoeken? (tripjes maken)
Is het voor een buitenlandse student (ik dus) makkelijk om aan een part-time baan te komen?
De Olympische winterspelen werden in 1994 in Lillehammer en omgeving gehouden, dus qua mogelijkheden zit het wel goed. Hafjell is een van de populaire wintersportbestemmingen. Als je de latten/board niet meeneemt zijn er genoeg plekken waar je ze kan huren. Langlaufen kan je "overal" en is gratis, in tegenstelling tot pistegebruik.
Verder is er eigenlijk weinig te doen daar. Er zijn twee pretparken in de buurt maar die zijn meer voor kinderen. Maihaugen schijnt mooi te zijn, maar ben er zelf nooit binnengeweest.

Oslo ligt in de buurt en is geschikt voor een dagtrip. Let op www.nsb.no op de "minipris" aanbiedingen, kan je voor 199NOK het halve land door met de trein. Dan kan je ook naar Bergen of Trondheim toe voor een schappelijke prijs.

Banen: geen idee. Er zal vast wat wintersportgerelateerds zijn.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator maandag 26 oktober 2015 @ 14:09:37 #152
45833 crew  Fogel
pi_157111072
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 13:10 schreef Mijk het volgende:
Hoe is de ICT business daar? Als ik op die JOB sites kom is alles in het Noors, geen enkele engelse site te vinden. Ik kan geen Noors lezen ;(
Beter zoeken...

http://www.tujobs.com/jobs algemeen technisch, inclusief ICT.
De markt is redelijk, maar begin maar met Noors te leren, de allermeeste bedrijven zullen dat als eis hebben (en terecht!).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_157622410
Hallo beste mensen,

Misschien een raar onderwerp, maar ik ben op zoek naar Nederlanders die wonen in Bergen. Ik ben zelf in februari verhuist naar Bergen, maar ik denk dat wij als Nederlanders te goed integreren want ik kom niemand tegen (terwijl ik weet dat er wel veel zijn).

Iets over mezelf: Ik ben 26, kom uit de buurt van Eindhoven, werk momenteel als afwasser (maar ben driftig op zoek naar iets anders), heb toegepaste biologie gestudeerd aan de HAS en heb een Noorse vriendin.

Mocht je een keer iets willen drinken of een potje poolen of iets dergelijks, laat maar weten.

Groetjes
  vrijdag 1 juli 2016 @ 22:20:05 #154
448116 selousscout
Analog boy in a digital world
pi_163446536
Goedenavond, 2 Vraagjes voor de Nederlanders up North.

Ik ga binnenkort in Stavanger werken maar voor ik een afspraak kan maken voor het inleveren van de papier winkel bij Politie / SUA (http://www.sua.no/en/) in Stavanger word ik al geacht aan het werk te zijn.

Wie weet hier toevallig of het mogelijk is een registratie aan te vragen in een andere plaats dan waar je gaat werken?

Als ik in de lijst kijk voor andere locaties dan zie ik zoveel eerdere als latere datums voorbij komen maar het is me niet geheel duidelijk of ik gewoon een plek mag kiezen?

Ik loop nu tegen het probleem aan dat ik heel graag wil starten met zoeken van Woonruimte, telefoon abbo, bankrekening etc.. etc.. etc.. maar ik kan niks voordat ik die registratie heb gedaan volgens mij.

Vraag 2: in het formulier voor registratie willen ze behalve m'n adres in NL ook een Noors adres hebben maar die heb ik natuurlijk niet want ik kan helemaal niks voordat dit geregeld is volgens mij?

kan het formulier niet versturen zonder Noors adres, en gewoon wat invullen lijkt me geen goed plan (adres van hotel ofzo)

Weet iemand toevallig een work-around voor deze impasse? :)
  zaterdag 9 juli 2016 @ 15:29:35 #155
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_163622722
Ik had mijn registratie een week of wat nadat we verhuisd waren gedaan. Was geen probleem met huren van leilighet. Ook op werk geen probleem, moest wel zo snel mogelijk om persoonsnummer te krijgen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 11 juli 2016 @ 16:11:41 #156
448116 selousscout
Analog boy in a digital world
pi_163668231
Top! Dan hoef ik geen kunst en vliegwerk uit te halen om ergens anders een D nummer en skattekort aan te vragen.

Had ondertussen de Noorse Belasting dienst al wel gebeld en die zeiden dat je in principe overal je kan melden. Je bent niet gebonden aan het kantoor van je regio, maar er is slechts een beperkt aantal kantoren die paspoort checks doen.

http://www.skatteetaten.n(...)s-for-ID-validation/
  maandag 11 juli 2016 @ 16:35:30 #157
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_163668714
Het gaat ook heel snel en gemakkelijk. En de bus stopt vlak voor het gebouw.

Stavanger is ook een leuk stadje. Waar ben je aan het kijken voor woonruimte? Ik woonde net in Sandnes, steenworp afstand van Kvadrat. Was een rustige buurt,Lura, fijn met gezin. Als je vrijgezel bent is het leuker om meer bij het centrum te zitten.

Waar ga je trouwens werken? Ik zit in de olie, was net weg voor de prijs onderuit ging en de ontslagrondes. Huren zullen nu wel een stuk schappelijker zijn.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 11 juli 2016 @ 20:59:19 #158
448116 selousscout
Analog boy in a digital world
pi_163674312
Ik kijk vooral in Sandal en Stokka op dit moment, al heb ik ook al wat leuks gezien in Gausel. Dus eigenlijk net buiten het centrum. Ben niet vrijgezel maar ga wel alleen die kant op :)

Maar m'n werk zit ook niet direct in de stad dus wil ergens halverwege werk en de stad zitten, iets met parkeerplek ook.

Ik ga iets doen in software voor de olie industrie, daar is nog wel vraag naar. Van m'n toekomstige collega's heb ik al wel vernomen dat het nu een huurders / kopers markt is in de regio ja.
  zondag 14 augustus 2016 @ 11:36:26 #159
160961 Evi_90
Met de groeten van Johannes V.
pi_164516594
Ik wil toch even dit topic omhoog schoppen.

Ik zit op dit moment in Kristiansand en ik ben echt heel hard opzoek naar een fiets, als het even kan met versnellingen en voor een leuke prijs (max. NOK 1000).
Hebben jullie tips waar ik kan zoeken of een Facebook pagina waar ik een berichtje kan plaatsen? Ik zag wel dat ik een nieuwe kon kopen bij Biltema voor NOK 999 maar dan heb ik nog geen slot en geen versnellingen. -O-
Het is patat.
pi_164516783
quote:
2s.gif Op zondag 14 augustus 2016 11:36 schreef Evi_90 het volgende:
Ik wil toch even dit topic omhoog schoppen.

Ik zit op dit moment in Kristiansand en ik ben echt heel hard opzoek naar een fiets, als het even kan met versnellingen en voor een leuke prijs (max. NOK 1000).
Hebben jullie tips waar ik kan zoeken of een Facebook pagina waar ik een berichtje kan plaatsen? Ik zag wel dat ik een nieuwe kon kopen bij Biltema voor NOK 999 maar dan heb ik nog geen slot en geen versnellingen. -O-
Finn.no O+
Anders kjøp/salg/gi bort sites på fb zoeken in Kristiansand.
  zondag 14 augustus 2016 @ 18:40:16 #161
160961 Evi_90
Met de groeten van Johannes V.
pi_164526656
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 11:48 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Finn.no O+
Anders kjøp/salg/gi bort sites på fb zoeken in Kristiansand.
Thanks! Ik was al opzoek naar de Noorse marktplaats maar kon 'm niet vinden. Heb jij goede ervaringen met finn.no?
Het is patat.
  Moderator zondag 14 augustus 2016 @ 18:44:51 #162
45833 crew  Fogel
pi_164526740
Niks mis met finn.no. Koop en verkoop daar het een en ander en dat gaat gewoon prima.
De politie heeft zo nu en dan fietsveilingen, kan je ook even kijken of dat toevallig binnenkort is.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_164526781
quote:
2s.gif Op zondag 14 augustus 2016 18:40 schreef Evi_90 het volgende:

[..]

Thanks! Ik was al opzoek naar de Noorse marktplaats maar kon 'm niet vinden. Heb jij goede ervaringen met finn.no?
Ja heel veel. Eigenlijk alleen maar positief. Wel eens iemand die niet op komt dagen als je iets verkoopt, maar dat houd je denk ik. Heb de afgelopen maanden het huis opgeruimd en voor ruim 11000 kr verkocht. Veel spullen houden aardige waarde hier in NO.

Heb hier in Oslo degelijke fietsen voorbij zien komen tussen de 800-1500 kr. En idd wat Fogel zegt: fietsveilingen bij de politie!
  zondag 14 augustus 2016 @ 20:50:01 #164
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_164530326
Je kunt de politie bellen wanneer de volgende veiling is. Zie hieronder, 25 mei was de laatste veiling die ik zag.

https://www.politi.no/agder/kontakt_agder/

Hittegodsauksjon 25. mai
Det vil bli avholdt auksjon onsdag 25. mai kl 18:00 hos Falck/Bjarne Johansen AS, Dalaneveien 35.
Sykler, gullsmykker og annet gods.
Besiktigelse av sykler fra kl 17:00.
Vanlige auksjonsvilkår.
Vi har betalingsterminal.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zondag 14 augustus 2016 @ 22:11:43 #165
160961 Evi_90
Met de groeten van Johannes V.
pi_164533731
Ik ga er achteraan, bedankt voor de tips.
Hopelijk kan ik een goeie fiets scoren. *O*

Edit: morgen veiling, kijken of het gaat lukken. :)

[ Bericht 29% gewijzigd door Evi_90 op 16-08-2016 17:44:17 ]
Het is patat.
  woensdag 17 augustus 2016 @ 22:59:10 #166
160961 Evi_90
Met de groeten van Johannes V.
pi_164634884
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 18:47 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Ja heel veel. Eigenlijk alleen maar positief. Wel eens iemand die niet op komt dagen als je iets verkoopt, maar dat houd je denk ik. Heb de afgelopen maanden het huis opgeruimd en voor ruim 11000 kr verkocht. Veel spullen houden aardige waarde hier in NO.

Heb hier in Oslo degelijke fietsen voorbij zien komen tussen de 800-1500 kr. En idd wat Fogel zegt: fietsveilingen bij de politie!
Gelukt via finn.no :D
Goede fiets op de kop getikt voor 400 kr.
Het is patat.
pi_164642209
quote:
2s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 22:59 schreef Evi_90 het volgende:

[..]

Gelukt via finn.no :D
Goede fiets op de kop getikt voor 400 kr.
Wat goed, goede prijs!
Fiets-ze :D
  donderdag 18 augustus 2016 @ 13:24:40 #168
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_164647498
Als je nog een mooi fietske wilt hebben, foldable mountainbike die ook door de armerikaanse paratroopers wordt gebruikt. Kan zo mee op de boot of het vliegtuig wanneer je even terug bent in NL (evt. als handbaggage), prijs is 1200 euro (nieuw). http://www.bootsandgoods.(...)ntainbike-olive.html Ze hebben ook een pro versie die 100 euro duurder is.

Mooi fietske. Als ik ooit nog heel veel centjes heb dan koop ik er ook eentje.





[ Bericht 7% gewijzigd door govie op 18-08-2016 13:33:26 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:58:32 #169
160961 Evi_90
Met de groeten van Johannes V.
pi_164676624
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 13:24 schreef govie het volgende:
Als je nog een mooi fietske wilt hebben, foldable mountainbike die ook door de armerikaanse paratroopers wordt gebruikt. Kan zo mee op de boot of het vliegtuig wanneer je even terug bent in NL (evt. als handbaggage), prijs is 1200 euro (nieuw). http://www.bootsandgoods.(...)ntainbike-olive.html Ze hebben ook een pro versie die 100 euro duurder is.

Mooi fietske. Als ik ooit nog heel veel centjes heb dan koop ik er ook eentje.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooi ding inderdaad. Maar ik ben student dus moet op de centjes letten.

Gisteren wel even lampjes op de fiets gemonteerd, zat alleen een kleine flector op. :?
Het is patat.
pi_172928866
Hoi! Ik heb een baan aangeboden gekregen in Bergen, dus hopelijk woon ik ook binnenkort in Noorwegen! :)

quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 08:24 schreef Fogel het volgende:
Onder 1000 euro per maand dan zit je op zijn best in een studioapartement als je centraal wil blijven. Kijk eens bij utleiemegleren.no voor een indruk van normale huurprijzen.

En bij koop moet je er rekening mee houden dat je 10-20% eigen geld mee moet nemen, je krijgt niet als in Nederland de volledige aanschafwaarde als hypotheek.
Ik weet dat dit een oude post is, maar heb je ervaring met utleiemegleren? Ik woon hopelijk binnenkort in Bergen, en ik heb ze benaderd en tot nu toe is het contact goed. Het ziet er ook naar uit dat ik een studio-appartement kan krijgen, heb alleen een wisselende recensies gelezen. Ik vraag mij alleen af hoe representatief de negatieve recensies zijn (eentje is er van iemand die een appartement niet heeft gekregen, zonder commentaar :')). En ze reageren altijd wel een negatieve recensies, dus dat is op zich positief (en mijn eigen gevoel is ook goed tot nu toe).
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_172975698
Over het D-nummer. Als ik het goed begrijp kan je dat alleen aanvragen als je minder dan 6 maanden in Noorwegen blijft? En als je langer wilt blijven moet je dan het normale nummer aanvragen?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  Moderator maandag 7 augustus 2017 @ 18:41:50 #172
45833 crew  Fogel
pi_172976058
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 17:33 schreef Felagund het volgende:
Hoi! Ik heb een baan aangeboden gekregen in Bergen, dus hopelijk woon ik ook binnenkort in Noorwegen! :)

[..]

Ik weet dat dit een oude post is, maar heb je ervaring met utleiemegleren? Ik woon hopelijk binnenkort in Bergen, en ik heb ze benaderd en tot nu toe is het contact goed. Het ziet er ook naar uit dat ik een studio-appartement kan krijgen, heb alleen een wisselende recensies gelezen. Ik vraag mij alleen af hoe representatief de negatieve recensies zijn (eentje is er van iemand die een appartement niet heeft gekregen, zonder commentaar :')). En ze reageren altijd wel een negatieve recensies, dus dat is op zich positief (en mijn eigen gevoel is ook goed tot nu toe).
Utleiemegleren is een serieus bedrijf die alles volgens de wet wil doen. Heb er zelf maar een keer gehuurd en dat ging prima.
Volgens mij zijn ze ook een van de grotere verhuurders (maar ze verhuren in opdracht van anderen, zover ik weet zijn ze nooit eigenaar)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_175659017
*Schop*, ook om KAA een beetje levendig te houden.

Mijn man en ik zitten erover te denken om te verhuizen naar Noorwegen. Momenteel wonen we in Groenland, maar helaas hebben we te horen gekregen dat zijn werk gaat reorganiseren en er mensen uit moeten. Vandaar dat we aan het kijken zijn naar mogelijkheden in Europa. We houden beiden van het arctische weer, dus het noorden van Europa spreekt ons aan. Gezien mijn man Deens is staat Noorwegen voor ons op de eerste plaats om te kijken of dat haalbaar is. Taaltechnisch is het in elk geval het makkelijkste. We hebben de regio van Tromsø in gedachten, omdat ik qua werk (moleculaire biologie) helaas vast zit aan de grotere plaatsen. Ik weet dat ze op de universiteit onderzoek doen in mijn vakgebied en zo op het eerste googlegezicht lijken er ook aardig wat biotechnologische bedrijven te zitten. Klinkt goed dus, maar hoe zit het eigenlijk met de werkgelegenheid in Noorwegen, is het lastig een baan te vinden? Eigenlijk heb ik momenteel verder niet zoveel concrete vragen, moet nog veel onderzoek doen, maar zit in die lekkere rush van een nieuw begin maken ergens anders. :) Zijn er mensen hier die in de regio van Tromsø wonen en misschien hun ervaringen willen delen?
pi_181062198
Rotschop.

Hoe is het met de Nedernoren på Fok!?
  Moderator donderdag 9 augustus 2018 @ 20:14:04 #175
45833 crew  Fogel
pi_181062800
Auw.

Goed!

Integratie is goed geluk, ben kort van stof :P
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_181063511
Haha :D
Je zegt ook al "ja" på innpust..?

Heb laatst een ontmoeting gehad met de minister van onderwijs en allerlei andere politici. Dan voel je je toch aardig geïntegreerd :D
  Moderator donderdag 9 augustus 2018 @ 20:33:57 #177
45833 crew  Fogel
pi_181063644
Ja på innpust vind ik supereng klinken, nog steeds, dus nee, daar ga ik niet aan beginnen :D

Ah netjes! Ivm werk?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_181256718
Als ik ooit emigreer uit Nederland, dan is het naar Noorwegen. :Y
Ik moet dan alleen nog bedenken in welk deel van het land je het beste kunt wonen. Ik zou niet in een grote stad als Oslo willen wonen. Misschien een leuk, klein provinciestadje of zo.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:54:10 #179
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_181259942
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 16:42 schreef Homijn het volgende:
Als ik ooit emigreer uit Nederland, dan is het naar Noorwegen. :Y
Ik moet dan alleen nog bedenken in welk deel van het land je het beste kunt wonen. Ik zou niet in een grote stad als Oslo willen wonen. Misschien een leuk, klein provinciestadje of zo.
Oslo is helemaal niet zo'n drukke grote stad.
Op een paar minuten lopen uit het centrum zit je al in de rustige wijkjes als Grunerlokka.
  vrijdag 7 september 2018 @ 11:04:41 #180
480136 Bukker
Kaaskop in Noorwegen
pi_181746712
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 09:28 schreef jumala het volgende:
Hoi,

Jeg har et spørsmål :D

Ik ben op zoek naar een (serieus) Noors internet forum. Iemand enig idee? (Google geeft geen resultaten)

Groeten vanuit het buurland Finland
Er is een Facebook pagina Nederlanders in Noorwegen
Henrik v klink
pi_181868811
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 20:30 schreef Roomsnoes het volgende:
Haha :D
Je zegt ook al "ja" på innpust..?

Heb laatst een ontmoeting gehad met de minister van onderwijs en allerlei andere politici. Dan voel je je toch aardig geïntegreerd :D
Mijn baas, die Duits is, doet het wel heel af en toe (in het Engels. :D).

Iemand hier al eens smalahove gegeten?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_183298398
Ik zal dit topic maar een klein schopje geven. 3 weken terug een vacature gevonden in mijn vakgebied in Oslo. Eerst een skype gesprek gehad als 1e interview en vervolgens was ik door en mocht ik naar Oslo komen. Kort daarna het bericht dat ik als enige niet Noor tussen 35 sollicitanten door ben :) Dat ik sinds 1,5 bezig ben met cursussen Noors (nu tussen B1 en B2 niveau ergens) heeft zijn vruchten afgeworpen, anders was ik sowieso niet door. De verplichting was dat alles in het Noors moest.

Dus nu is het besef gekomen (voelt nog half als een droom soms) dat ik moet gaan emigreren. Ik moet begin februari starten.

Wat ik alleen nog niet helemaal begrijp: je moet je 5 dagen voor vertrek uitschrijven bij de gemeente, maar als ik bijv half januari vertrek om een huurappartement te zoeken, dan kan ik toch nog geen nieuw adres opgeven? Zeker niet als ik bijv in een hotel verblijf om vanuit daar te zoeken? Hoe zouden jullie dit aanpakken?
pi_183982541
Kan het me niet goed herinneren. Vragen ze bij het uitschrijven naar een adres? Je kunt je werkadres opgeven. Weten zij veel.

Bij mijn laatste verhuizing heb ik trouwens wel het hoteladres gebruikt - we bleven daar zes weken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_184538101
Sinds gisteren aangekomen in Oslo. Afspraak voor een skattekort staat nu voor a.s. donderdag in Sandvika. Had eerst de 31e in Oslo zelf, maar aangezien ik een apartement heb gevonden waar ik begin februari in wil moet ik wel een d-nummer hebben. Volgens de servicebalie in Oslo zou ik die meteen krijgen op de dag van de afspraak. Op norsk.nl lees ik dat het wel 4 weken kan duren... Wie heeft er gelijk? Heb al vaak gemerkt dat de Noren het zelf ook allemaal niet weten, zelfs al werken ze bij skatteetaten. Ik heb namelijk een depositumkonto nodig ivm de borg van de huur. En om zo'n rekening te openen moet ik dus eerst een d-nummer hebben. Ik vraag me dan wel af welk adres ik daar bij de bank moet opgeven. Toch niet mijn Nederlandse? Zit nu via airbnb.
pi_184678187
Ook al komt hier toch geen kip meer, toch maar even een update. Volgens norsk.nl duurt het 4 weken voor je je D-nummer krijgt. Dat klopt dus niet, je d-nummer krijg je direct.
Qua registreringsbevis zit het nu ook anders. Je kunt niet meer even naar het politiebureau gaan. Je moet je registreren via udi en daar tijd bestellen. De wachtrij is op dit moment 4!!!! maanden. Ik ben dus gvd pas eind mei aan de beurt om een registreringsbevis aan te vragen, dan moet ik dat ding nog krijgen en dan pas kan ik een personnummer krijgen. Kortom, ik ben een half jaar verder voordat ik mijn personnummer heb. Wat een ellende.
  Moderator maandag 28 januari 2019 @ 19:57:07 #186
45833 crew  Fogel
pi_184680385
Bedankt voor je update :)
Hoera voor bureaucratie -O-
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_184680812
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 18:26 schreef WoundedKnie het volgende:
Ook al komt hier toch geen kip meer, toch maar even een update. Volgens norsk.nl duurt het 4 weken voor je je D-nummer krijgt. Dat klopt dus niet, je d-nummer krijg je direct.
Qua registreringsbevis zit het nu ook anders. Je kunt niet meer even naar het politiebureau gaan. Je moet je registreren via udi en daar tijd bestellen. De wachtrij is op dit moment 4!!!! maanden. Ik ben dus gvd pas eind mei aan de beurt om een registreringsbevis aan te vragen, dan moet ik dat ding nog krijgen en dan pas kan ik een personnummer krijgen. Kortom, ik ben een half jaar verder voordat ik mijn personnummer heb. Wat een ellende.
Ik heb hier nooit een D-nummer gekregen. Hier (Bergen) zit alles samen in het centrum, ik had een afspraak voor politie/belastingkantoor, etc in de eerste week dat ik hier echt kwam wonen. Al met al duurde het dan nog wel een paar weken voordat ik mijn nummer kreeg. Maar volgens mij heb ik wel geluk gehad. Zonder persoonsnummer kun je hier weinig doen. Kan jij met je D-nummer al wel een bankrekening openen, of heb je daar een echt nummer voor nodig?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_184681267
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 20:19 schreef Felagund het volgende:

[..]

Ik heb hier nooit een D-nummer gekregen. Hier (Bergen) zit alles samen in het centrum, ik had een afspraak voor politie/belastingkantoor, etc in de eerste week dat ik hier echt kwam wonen. Al met al duurde het dan nog wel een paar weken voordat ik mijn nummer kreeg. Maar volgens mij heb ik wel geluk gehad. Zonder persoonsnummer kun je hier weinig doen. Kan jij met je D-nummer al wel een bankrekening openen, of heb je daar een echt nummer voor nodig?
Men zegt dat ik met een d-nummer wel een bankrekening kan openen. Dus dat ga ik deze week nog proberen. Ben allang blij dat ik een apartement in Oslo heb kunnen vinden in 4 dagen van een dame die accepteert dat ik nog geen depositumskonto heb kunnen opzetten. Mogelijk dat het idd in Bergen anders loopt, maar hier in Oslo is het dus echt chaos wat betreft een personnummer krijgen. Op de site staat ook dat je je binnen 8 dagen moet melden, maar bij skatteetaten zeiden ze al dat daar niet meer moeilijk over werd gedaan ivm de wachttijd.

Trouwens, waar ik wel erg om moet lachen met die Noren hier: in Oslo zijn er heel veel apartementenblokken met bijv 16 apartementen die allemaal onder Blablagate 8 vallen. Dus 16 man woont bijv op nummer 8. Niet 8A, 8B, etc, of een of ander nummer, nee, nummer 8. De postbode moet dan de naam die op de post staat matchen met de naam die op een van de 16 brievenbussen staat in het apartementenblok :')
pi_184749344
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2019 20:37 schreef WoundedKnie het volgende:

[..]

Men zegt dat ik met een d-nummer wel een bankrekening kan openen. Dus dat ga ik deze week nog proberen. Ben allang blij dat ik een apartement in Oslo heb kunnen vinden in 4 dagen van een dame die accepteert dat ik nog geen depositumskonto heb kunnen opzetten. Mogelijk dat het idd in Bergen anders loopt, maar hier in Oslo is het dus echt chaos wat betreft een personnummer krijgen. Op de site staat ook dat je je binnen 8 dagen moet melden, maar bij skatteetaten zeiden ze al dat daar niet meer moeilijk over werd gedaan ivm de wachttijd.

Trouwens, waar ik wel erg om moet lachen met die Noren hier: in Oslo zijn er heel veel apartementenblokken met bijv 16 apartementen die allemaal onder Blablagate 8 vallen. Dus 16 man woont bijv op nummer 8. Niet 8A, 8B, etc, of een of ander nummer, nee, nummer 8. De postbode moet dan de naam die op de post staat matchen met de naam die op een van de 16 brievenbussen staat in het apartementenblok :')
Toch even een reactie, want ik lees dit topic wel, ook al heb ik weinig advies voor je. Geen idee hoe het zit met het D-nummer, maar een fødselsnummer krijg je met de post en duurde ongeveer 2 weken voor mijn man (voorjaar 2018). Wat je zegt over Noren die het eigenlijk allemaal niet weten, wen daar maar aan, want dat is overal zo. Mijn eigen registratie is nogsteeds niet rond, wordt van het kastje naar de muur gestuurd. In dit geval van politie naar skatteetaten en elke medewerker heeft weer een ander verhaal,maar registreren ho maar. Andere Nederlanders in dezelfde situatie zijn wel geregistreerd, dus het moet kunnen, alleen bij mij werkt het niet?

Overigens als je eenmaal een nummer hebt is het nog niet helemaal gedaan, want vervolgens krijg je het probleem dat je het eerste jaar niet door de kredietcheck komt als je een abonnement (telefoon, internet) wil afsluiten. Bedenk me nu wel dat dat alleen geldt voor het fødselsnummer en niet voor het D-nummer (zei medewerker nr 8). Naja kortom, de Noren doen maar wat naar mijn mening.

Overigens wat de post betreft, wij moeten zelfs een brievenbus delen met de bewoners van 2 andere appartementen en hebben dus maar een postboks genomen op het postkantoor.
pi_184750667
Dat van meerdere appartementen op hetzelfde adres is nog niet zo gek, dat had ik in Duitsland ook. We hadden meer dan 100 appartementen op het zelfde adres. :D
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_184752415
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 11:35 schreef Polenbatser het volgende:

[..]

Toch even een reactie, want ik lees dit topic wel, ook al heb ik weinig advies voor je. Geen idee hoe het zit met het D-nummer, maar een fødselsnummer krijg je met de post en duurde ongeveer 2 weken voor mijn man (voorjaar 2018). Wat je zegt over Noren die het eigenlijk allemaal niet weten, wen daar maar aan, want dat is overal zo. Mijn eigen registratie is nogsteeds niet rond, wordt van het kastje naar de muur gestuurd. In dit geval van politie naar skatteetaten en elke medewerker heeft weer een ander verhaal,maar registreren ho maar. Andere Nederlanders in dezelfde situatie zijn wel geregistreerd, dus het moet kunnen, alleen bij mij werkt het niet?

Overigens als je eenmaal een nummer hebt is het nog niet helemaal gedaan, want vervolgens krijg je het probleem dat je het eerste jaar niet door de kredietcheck komt als je een abonnement (telefoon, internet) wil afsluiten. Bedenk me nu wel dat dat alleen geldt voor het fødselsnummer en niet voor het D-nummer (zei medewerker nr 8). Naja kortom, de Noren doen maar wat naar mijn mening.

Overigens wat de post betreft, wij moeten zelfs een brievenbus delen met de bewoners van 2 andere appartementen en hebben dus maar een postboks genomen op het postkantoor.
Nou, als je 't over den duvel hebt... Gisteren dus een registratie gedaan voor een depositumskonto bij Nordea (de huisbaas heeft daar een account dus depositumskonto moet dan ook daar schijnbaar, maar komt wel op mijn naam). Dus ik kreeg heel snel daarna een mailtje dat ik me moet melden bij een van hun vestigingen. Staat erbij dat ik ID en registreringsbevis moet meenemen. Oh nee hè dacht ik, daar gan we weer. Dus ik de klantenservice gebeld, 54 min in de wacht gestaan. Dus ik leg de situatie uit. Registreringsbevis? Nee dat heb je niet nodig. Ja dat staat er toch in de mail?! Nee dat hoeft niet. D-nummer en ID-bewijs is genoeg. Dus ik net bij de Nordea binnen gelopen. Zegt die beste man, waar is je registreringsbevis? Ja dat hoefde niet zei jullie klantenservice. Ja dat hebben we altijd nodig, dat ga ik even navragen... En idd, hij kwam na 10min terug met het antwoord dat ik dat toch echt moest hebben.

Dus ik nog maar een keer gemompeld dat ik niks snap van hun cirkelredenering hier in Noorwegen, aangezien ik voor een registreringsbevis een woonplek moet hebben, maar ik hoe kan ik dan een appartement huren als ik geen depositumskonto kan oprichten? Eikels :P Hij snapte mijn frustratie wel goed maar kon er natuurlijk niks aan doen. Gelukkig maar dat de huisbaar me vertrouwt.

Ik heb nu wel een gelukje. Mijn initiële afspraak voor een melding bij de politie stond pas op 24 mei. Toen ben ik gewoon elke dag om het uur nog eens gaan checken in de agenda. Paar dagen later kon ik hem al op 10 mei zetten. Gisteren nog eens geprobeerd, eerste slot vrij pas in juni, dus ik hield 10 mei mooi aan. Uur later, komt er ineens een slot vrij voor 4feb :o Meteen mijn werk opgebeld en uitgelegd wat de situatie was. Ja dat slot moet je meteen pakken, dan kom je maar later hier. Maandag is namelijk mijn eerste werkdag en ik zou me om half 9 moeten melden, vandaar :)

Ik heb overigens nu een prepaid van MyCall, als ik zo op hun website kijk dan accepteren zij wel een D-nummer, terwijl de meeste providers dat idd niet doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door WoundedKnie op 01-02-2019 14:05:49 ]
pi_184753193
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 13:57 schreef WoundedKnie het volgende:

[..]

Nou, als je 't over den duvel hebt... Gisteren dus een registratie gedaan voor een depositumskonto bij Nordea (de huisbaas heeft daar een account dus depositumskonto moet dan ook daar schijnbaar, maar komt wel op mijn naam). Dus ik kreeg heel snel daarna een mailtje dat ik me moet melden bij een van hun vestigingen. Staat erbij dat ik ID en registreringsbevis moet meenemen. Oh nee hè dacht ik, daar gan we weer. Dus ik de klantenservice gebeld, 54 min in de wacht gestaan. Dus ik leg de situatie uit. Registreringsbevis? Nee dat heb je niet nodig. Ja dat staat er toch in de mail?! Nee dat hoeft niet. D-nummer en ID-bewijs is genoeg. Dus ik net bij de Nordea binnen gelopen. Zegt die beste man, waar is je registreringsbevis? Ja dat hoefde niet zei jullie klantenservice. Ja dat hebben we altijd nodig, dat ga ik even navragen... En idd, hij kwam na 10min terug met het antwoord dat ik dat toch echt moest hebben.

Dus ik nog maar een keer gemompeld dat ik niks snap van hun cirkelredenering hier in Noorwegen, aangezien ik voor een registreringsbevis een woonplek moet hebben, maar ik hoe kan ik dan een appartement huren als ik geen depositumskonto kan oprichten? Eikels :P Hij snapte mijn frustratie wel goed maar kon er natuurlijk niks aan doen. Gelukkig maar dat de huisbaar me vertrouwt.

Ik heb nu wel een gelukje. Mijn initiële afspraak voor een melding bij de politie stond pas op 24 mei. Toen ben ik gewoon elke dag om het uur nog eens gaan checken in de agenda. Paar dagen later kon ik hem al op 10 mei zetten. Gisteren nog eens geprobeerd, eerste slot vrij pas in juni, dus ik hield 10 mei mooi aan. Uur later, komt er ineens een slot vrij voor 4feb :o Meteen mijn werk opgebeld en uitgelegd wat de situatie was. Ja dat slot moet je meteen pakken, dan kom je maar later hier. Maandag is namelijk mijn eerste werkdag en ik zou me om half 9 moeten melden, vandaar :)

Ik heb overigens nu een prepaid van MyCall, als ik zo op hun website kijk dan accepteren zij wel een D-nummer, terwijl de meeste providers dat idd niet doen.
Die situatie die je beschrijft bij de bank is voor mij zo herkenbaar dat het inmiddels synoniem is geworden voor Noorwegen. Het is zó frustrerend, maar ze geven niet in. Of nou ja, sommigen wel, maar als je iemand hebt die dat niet al meteen wil dan kun je hoog of laag springen, maar er gebeurt niks. Om heel eerlijk te zijn, ben ik door dit soort dingen eigenlijk al wel klaar met Noorwegen. Prachtig land, maar jammer van die Noren. :+

Fijn dat je nu zo snel terecht kunt! Denk dat het wel goed gaat komen met je D-nummer, je hebt werk, dus dan zou het zo geregeld moeten zijn (maar ik steek m'n hand er niet voor in het vuur). Ik ga nog 1 laatste poging doen, toevallig heb ik mijn afspraak een dag later, dinsdag de 5e. We zullen zien of het wat wordt. Ik ben me al aan het oriënteren op andere mogelijkheden buiten Noorwegen in elk geval.
pi_184753689
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:35 schreef Polenbatser het volgende:

[..]

Die situatie die je beschrijft bij de bank is voor mij zo herkenbaar dat het inmiddels synoniem is geworden voor Noorwegen. Het is zó frustrerend, maar ze geven niet in. Of nou ja, sommigen wel, maar als je iemand hebt die dat niet al meteen wil dan kun je hoog of laag springen, maar er gebeurt niks. Om heel eerlijk te zijn, ben ik door dit soort dingen eigenlijk al wel klaar met Noorwegen. Prachtig land, maar jammer van die Noren. :+

Fijn dat je nu zo snel terecht kunt! Denk dat het wel goed gaat komen met je D-nummer, je hebt werk, dus dan zou het zo geregeld moeten zijn (maar ik steek m'n hand er niet voor in het vuur). Ik ga nog 1 laatste poging doen, toevallig heb ik mijn afspraak een dag later, dinsdag de 5e. We zullen zien of het wat wordt. Ik ben me al aan het oriënteren op andere mogelijkheden buiten Noorwegen in elk geval.
Met mijn D-nummer is het al goed gekomen, die heb ik al vorige week gekregen. Personnummer is nu de uitdaging, ofja, eerst het registreringsbevis a.s. maandag aanvragen. Ik kan er niks aan doen, maar ik heb de hele tijd het gevoel van: als er nu maar niet weer een aapje uit de mouw komt gekropen. Nadeel is namelijk dat als er a.s. maandag iets niet goed is aan de papieren, ik gelijk genaaid bent omdat de eerstvolgende beschikbare tijd pas eind mei of begin juni is.

Had ook nog bij Nordea nagevraagd of ik dan met een d-nummer en registreringsbevis wel een gewone rekening kon openen. Schijnbaar kan dat wel, maar dan heb ik nog een letter of recommendation nodig van mijn NL'se bank.
pi_184812767
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 15:07 schreef WoundedKnie het volgende:

[..]

Met mijn D-nummer is het al goed gekomen, die heb ik al vorige week gekregen. Personnummer is nu de uitdaging, ofja, eerst het registreringsbevis a.s. maandag aanvragen. Ik kan er niks aan doen, maar ik heb de hele tijd het gevoel van: als er nu maar niet weer een aapje uit de mouw komt gekropen. Nadeel is namelijk dat als er a.s. maandag iets niet goed is aan de papieren, ik gelijk genaaid bent omdat de eerstvolgende beschikbare tijd pas eind mei of begin juni is.

Had ook nog bij Nordea nagevraagd of ik dan met een d-nummer en registreringsbevis wel een gewone rekening kon openen. Schijnbaar kan dat wel, maar dan heb ik nog een letter of recommendation nodig van mijn NL'se bank.
En? Gelukt? Hopelijk geen rare apen die uit mouwen kropen.
pi_184822906
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2019 12:15 schreef Polenbatser het volgende:

[..]

En? Gelukt? Hopelijk geen rare apen die uit mouwen kropen.
Gelukt! Ging allemaal erg eenvoudig. Met een fatsoenlijk contract kom je een heel eind heb ik al wel gemerkt. Mijn registreringsbevis had ik in 10 min. Was nog sneller gegaan als zo'n stelletje halve gare poolse wijven niet liepen te kloten met hun d-nummer aanvraag terwijl ze daar niet voor bij de politie moesten zijn.
Als klap op de vuurpijl zei de knakker achter de balie nog dat ie ook gelijk een afspraak voor een personnummer kon aanvragen, aangezien ik mijn huurcontract ook bij me had. Hij gaf gelijk een nummertje voor de wachtrij en 10min later was ik aan de beurt. Alle documenten aangeleverd en als het goed is moet ik nu een personnummer gaan krijgen. Kan zo'n 2 weken tot 8 weken duren.

Dus, everything went better than expected! Ik ben echt heel blij dat ik zo vaak op de site heb gecheckt of er weer een tijdslot beschikbaar was, anders was ik pas over 3-4 maanden aan de beurt.

Vandaag ook de eerste werkdag gehad en heb nu al wel 20x in deze 2 weken gehoord hoe onder de indruk ze zijn van mijn Noors. We zullen wel eens zien of ze dat nog zeggen als ik dadelijk procedures in het Noors moet opstellen :+ Met mijn niveau tussen B1 en B2 kom ik een heel eind, maar de laatste loodjes wegen altijd het zwaarst. Kan mezelf nog lang niet goed genoeg uitdrukken vind ik zelf. Ik kan wel altijd zeggen wat ik bedoel, maar het gaat soms via een omschrijving of gewoon rare woord-zin constructies die de Noren zelf niet maken. Ben benieuwd hoe snel ik dat onder de knie ga krijgen. Als ik ooit mijn niveau Engels kan halen zou ik echt heel blij zijn. Ik ben inmiddels 34 jaar en geen 7 meer zoals ik was toen ik serieuzer met Engels in aanraking kwam via de computer.
pi_184823649
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 20:32 schreef WoundedKnie het volgende:

[..]

Gelukt! Ging allemaal erg eenvoudig. Met een fatsoenlijk contract kom je een heel eind heb ik al wel gemerkt. Mijn registreringsbevis had ik in 10 min. Was nog sneller gegaan als zo'n stelletje halve gare poolse wijven niet liepen te kloten met hun d-nummer aanvraag terwijl ze daar niet voor bij de politie moesten zijn.
Als klap op de vuurpijl zei de knakker achter de balie nog dat ie ook gelijk een afspraak voor een personnummer kon aanvragen, aangezien ik mijn huurcontract ook bij me had. Hij gaf gelijk een nummertje voor de wachtrij en 10min later was ik aan de beurt. Alle documenten aangeleverd en als het goed is moet ik nu een personnummer gaan krijgen. Kan zo'n 2 weken tot 8 weken duren.

Dus, everything went better than expected! Ik ben echt heel blij dat ik zo vaak op de site heb gecheckt of er weer een tijdslot beschikbaar was, anders was ik pas over 3-4 maanden aan de beurt.

Vandaag ook de eerste werkdag gehad en heb nu al wel 20x in deze 2 weken gehoord hoe onder de indruk ze zijn van mijn Noors. We zullen wel eens zien of ze dat nog zeggen als ik dadelijk procedures in het Noors moet opstellen :+ Met mijn niveau tussen B1 en B2 kom ik een heel eind, maar de laatste loodjes wegen altijd het zwaarst. Kan mezelf nog lang niet goed genoeg uitdrukken vind ik zelf. Ik kan wel altijd zeggen wat ik bedoel, maar het gaat soms via een omschrijving of gewoon rare woord-zin constructies die de Noren zelf niet maken. Ben benieuwd hoe snel ik dat onder de knie ga krijgen. Als ik ooit mijn niveau Engels kan halen zou ik echt heel blij zijn. Ik ben inmiddels 34 jaar en geen 7 meer zoals ik was toen ik serieuzer met Engels in aanraking kwam via de computer.
Fijn! *O* Ze kunnen het dus tóch. Nu ben je er mooi vanaf, dus daar geen zorgen meer over.

Spreek je Noors met collega's, of meestal Engels? Als je een beetje de kans krijgt om het te oefenen kan het snel gaan. En probeer om geen druk op jezelf te leggen door perfect te willen spreken, hoeft helemaal niet foutloos te zijn, zolang ze je begrijpen ben je echt al een heel eind. De rest komt later wel. Volgens mij spreek je trouwens al beter Noors dan ik, ik ben een ramp. :+
pi_184823759
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 21:03 schreef Polenbatser het volgende:

[..]

Fijn! *O* Ze kunnen het dus tóch. Nu ben je er mooi vanaf, dus daar geen zorgen meer over.

Spreek je Noors met collega's, of meestal Engels? Als je een beetje de kans krijgt om het te oefenen kan het snel gaan. En probeer om geen druk op jezelf te leggen door perfect te willen spreken, hoeft helemaal niet foutloos te zijn, zolang ze je begrijpen ben je echt al een heel eind. De rest komt later wel. Volgens mij spreek je trouwens al beter Noors dan ik, ik ben een ramp. :+
Alles in het Noors. Toen ik in november mijn sollicatiegesprek had werd dat ook meteen gezegd dat alles bij de sollicitatie in het Noors zou gaan. Heb ook deze 2 weken in Noorwegen nog geen Engels gesproken. Ook bij skatteetaten en bankinstanties doe ik alles in het Noors. Ik merk gewoon dat het veel meer deuren opent. Vandaag vroeg die vent bij de politie ook: English? Ik zei, doe maar gewoon in Noors en als het echt niet lukt Engels. Maar dat ging harstikke prima. Ook van hem weer een complimentje. Ze zien er wel doorheen dat ik dit niet in 2 weken tijd ff heb geleerd maar er wel wat langer aan heb gewerkt. Heb in 1,5 jaar tijd 25 lessen van 2,5 uur gehad en thuis af en toe nieuwsitems in het Noors lezen, een docutje van de NRK kijken enz.
pi_184823966
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 21:09 schreef WoundedKnie het volgende:

[..]

Alles in het Noors. Toen ik in november mijn sollicatiegesprek had werd dat ook meteen gezegd dat alles bij de sollicitatie in het Noors zou gaan. Heb ook deze 2 weken in Noorwegen nog geen Engels gesproken. Ook bij skatteetaten en bankinstanties doe ik alles in het Noors. Ik merk gewoon dat het veel meer deuren opent. Vandaag vroeg die vent bij de politie ook: English? Ik zei, doe maar gewoon in Noors en als het echt niet lukt Engels. Maar dat ging harstikke prima. Ook van hem weer een complimentje. Ze zien er wel doorheen dat ik dit niet in 2 weken tijd ff heb geleerd maar er wel wat langer aan heb gewerkt. Heb in 1,5 jaar tijd 25 lessen van 2,5 uur gehad en thuis af en toe nieuwsitems in het Noors lezen, een docutje van de NRK kijken enz.
Dat scheelt echt een hele hoop ja. Je was dus al even bezig met Noors te leren voordat je verhuisde, maar lijkt me toch lastig vanuit Nederland. Je hoort het nou niet echt vaak op straat daar, ook al keek je wel Noorse tv e.d. Ook wel fijn dat je in het Noors moet werken, is misschien nu in het begin niet het makkelijkste nog, maar als je het eenmaal oppikt heb je daar echt profijt van. Is men daar in winkels niet snel geneigd om Engels te praten? Als ik Noors spreek beginnen ze soms gewoon Engels terug te praten, best vervelend eigenlijk, want volgens mij spreek ik het nou ook weer niet zo slecht uit.
pi_184824376
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 21:17 schreef Polenbatser het volgende:

[..]

Dat scheelt echt een hele hoop ja. Je was dus al even bezig met Noors te leren voordat je verhuisde, maar lijkt me toch lastig vanuit Nederland. Je hoort het nou niet echt vaak op straat daar, ook al keek je wel Noorse tv e.d. Ook wel fijn dat je in het Noors moet werken, is misschien nu in het begin niet het makkelijkste nog, maar als je het eenmaal oppikt heb je daar echt profijt van. Is men daar in winkels niet snel geneigd om Engels te praten? Als ik Noors spreek beginnen ze soms gewoon Engels terug te praten, best vervelend eigenlijk, want volgens mij spreek ik het nou ook weer niet zo slecht uit.
Dat is inderdaad het nadeel ja, dat je in NL in het dagelijks leven met niemand Noors praat. Dus ik moest het hebben van het cursus. Ik heb eigenlijk deze 2 weken nog niet gehad dat men in het Engels begon te praten. Alleen in een souvenierswinkeltje begon men in het Engels (ze hoorden mij en mijn vriendin Nederlands praten), maar dan praat ik meteen in het Noors terug en dan zie je ze ineens blij kijken en gelijk op Noors overschakelen. Nee, dat gaat eigenlijk harstikke prima. Ook op het werk is nog niemand in het Engels begonnen, ook als ik aangaf dat ik een zin niet begreep. En als iemand dat wel doet dan zal ik zeggen ze ze het in het Noors moeten uitleggen. Ik wil niet worden zoals die collega's op mijn werk in NL uit Engeland, Spanje en Italië die na 7 jaar in NL gewoond te hebben nog steeds geen Nederlands spraken maar zich altijd met Engels er makkelijk vanaf maakten.
pi_184838408
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 21:35 schreef WoundedKnie het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het nadeel ja, dat je in NL in het dagelijks leven met niemand Noors praat. Dus ik moest het hebben van het cursus. Ik heb eigenlijk deze 2 weken nog niet gehad dat men in het Engels begon te praten. Alleen in een souvenierswinkeltje begon men in het Engels (ze hoorden mij en mijn vriendin Nederlands praten), maar dan praat ik meteen in het Noors terug en dan zie je ze ineens blij kijken en gelijk op Noors overschakelen. Nee, dat gaat eigenlijk harstikke prima. Ook op het werk is nog niemand in het Engels begonnen, ook als ik aangaf dat ik een zin niet begreep. En als iemand dat wel doet dan zal ik zeggen ze ze het in het Noors moeten uitleggen. Ik wil niet worden zoals die collega's op mijn werk in NL uit Engeland, Spanje en Italië die na 7 jaar in NL gewoond te hebben nog steeds geen Nederlands spraken maar zich altijd met Engels er makkelijk vanaf maakten.
Ik denk eigenlijk dat die mensen die zich er met Engels vanaf maken ook niet echt willen integreren. Die vinden het wel best om in hun bubbel van expats te leven, want ze gaan toch ooit weer terug ofzo. De lokale taal leren geeft je echter veel meer vrijheid binnen een land, je kunt het nieuws volgen, vrienden maken in de kroeg e.d. Dus snap wel dat je zoveel mogelijk Noors wilt praten.

Ik heb vandaag ook een registreringsbevis gekregen bij de politie. Niet dat dit veel uitmaakt, want kennelijk is dat dus niet gekoppeld aan het krijgen van een nummer en moet ik daarvoor naar skatteetaten? Als ik jouw verhaal lees lijkt het alsof de politie jou wel een afspraak heeft gegeven voor je nummer? Of zitten politie en skatteetaten in hetzelfde gebouw in Oslo? In elk geval nu maar een afspraak gemaakt bij skatteetaten, kon volgende week al, dus we gaan zien. Ik verwacht niet teveel van hen, want het zijn een stel zuurpruimen, maar ik heb nog een week om me voor te bereiden. Wel erg raar trouwens, ik mag nu officieel dus langer dan 6 maanden in Noorwegen blijven, maar tegelijkertijd ben ik een 'spook', want ik kan niks zonder nummer en officieel sta ik dus niet in het bevolkingsregister. Dat hele registreringsbevis klinkt nogal overbodig in mijn beleving.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')