abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 januari 2013 @ 16:44:53 #1
375824 Siccus
Semper adfabilis
pi_121943285
Hey mensen,

Ik ben bezig om zoveel mogelijk instrumenten in één werkstuk te proppen en ik ben begonnen bij de familie dwarsfluit. Op wikipedia staat dat "de treble flute" (de hoogste fluit op de piccolo na) hetzelfde is als de sopraanfluit. Op andere sites bleek dit echter niet het geval. De treble flute staat in G en de zogenaamde sopraanfluit staat in Es. Wie kan me helpen? Ook zoek een site waar ik informatie vind over de uitvinders van deze instrumenten.

Met vriendelijke groet,
Siccus
  woensdag 23 januari 2013 @ 16:48:43 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_121943462
De dwarsfluit komt uit China/het verre oosten. Pas in de tijd van Bach is die ingevoerd in de Europese muziek, tot die tijd heerste hier de blokfluit.

Overigens moet je er rekening mee houden dat in de vroege tijd het niet zo was als nu dat elke klasse instrumenten een vaste stemming had (zoals bijv. tegenwoordig de blokfluit-familie afwisselend in C en F is gestemd). In de barok-tijd kwam je de instrumenten in alle stemmingen tegen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 23 januari 2013 @ 16:53:09 #3
375824 Siccus
Semper adfabilis
pi_121943659
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 16:48 schreef mvdejong het volgende:
De dwarsfluit komt uit China/het verre oosten. Pas in de tijd van Bach is die ingevoerd in de Europese muziek, tot die tijd heerste hier de blokfluit.

Overigens moet je er rekening mee houden dat in de vroege tijd het niet zo was als nu dat elke klasse instrumenten een vaste stemming had (zoals bijv. tegenwoordig de blokfluit-familie afwisselend in C en F is gestemd). In de barok-tijd kwam je de instrumenten in alle stemmingen tegen.
Bedankt voor de reactie, maar ik heb het niet over historische instrumenten. Ik probeer zoveel mogelijk hedendaagse instrumenten samen te vatten. Klopt het dan dat de treble flute en de sopraanfluit niet dezelfde instrumenten zijn?
  woensdag 23 januari 2013 @ 17:01:10 #4
8252 mvdejong
pi_121943999
Als je in Wikipedia bij de treble flute kijkt, dan zie je het verschil perfect omschreven :
quote:
The treble flute is a member of the flute family. It is in the key of G, pitched a fifth above the concert flute and is a transposing instrument, sounding a fifth up from the written note. The instrument is rare today, only occasionally found in flute choirs, some marching bands or private collections. Some 19th-century operas, such as Ivanhoe include the instrument in their orchestrations.
.

Het is dus een ander instrument, met een andere stemming dan de normale dwarsfluit, en niet bepaald een courant instrument. De vraag is of de treble in je overzicht van hedendaagse instrumenten wel een plaats heeft.

Vergeet ook de blokfluiten niet in je overzicht, van de "garklein" (een vol octaaf hoger dan wat tegenwoordig als de normale blokfluit wordt gezien) tot aan de sub-contrabas-blokfluit, een gigantische orgelpijp met een mondstukje.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
  woensdag 23 januari 2013 @ 17:11:23 #5
375824 Siccus
Semper adfabilis
pi_121944411
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 17:01 schreef mvdejong het volgende:
Als je in Wikipedia bij de treble flute kijkt, dan zie je het verschil perfect omschreven :

[..]

.

Het is dus een ander instrument, met een andere stemming dan de normale dwarsfluit, en niet bepaald een courant instrument. De vraag is of de treble in je overzicht van hedendaagse instrumenten wel een plaats heeft.

Vergeet ook de blokfluiten niet in je overzicht, van de "garklein" (een vol octaaf hoger dan wat tegenwoordig als de normale blokfluit wordt gezien) tot aan de sub-contrabas-blokfluit, een gigantische orgelpijp met een mondstukje.
Excuus, ik denk dat ik het niet goed heb uitgedrukt. De Nederlandse wikipedia verkondigt iets anders dan de Engelse wiki. De Westerse dwarsfluitfamilie bestaat volgens de Engelse wikipedia uit de volgende fluiten:

Piccolo in C or D♭
Treble flute in G
Soprano flute in E♭
Concert flute (also called C flute, Boehm flute, silver flute, or simply flute)
Flûte d'amour (also called tenor flute) in B♭ or A
Alto flute in G
Bass flute in C
Contra-alto flute in G
Contrabass flute in C (also called octobass flute)
Subcontrabass flute in G (also called double contra-alto flute) or C (also called double contrabass flute)
Double contrabass flute in C (also called octocontrabass flute or subcontrabass flute)
Hyperbass flute in C

Zoals je ziet is de sopraanfluit ook niet hetzelfde als de normale concertfluit. In de Nederlandse wikipedia staat de sopraanfluit echter niet in het rijtje. Als men dan op Treble flute klikt krijg je de pagina over de treble flute, maar tussen haakjes staat dat deze ook wel sopraanfluit wordt genoemd...

Ik denk wel dat ik mag veronderstellen dat de sopraanfluit en de treble flute dus niet dezelfde instrumenten zijn, maar hoe vertaal je dan "treble flute" naar het Nederlands? En wie heeft deze instrumenten uitgevonden?

En de blokfluiten zal ik zeker niet vergeten ;) :Y
  woensdag 23 januari 2013 @ 17:20:35 #6
8252 mvdejong
pi_121944777
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 17:11 schreef Siccus het volgende:

[..]

Excuus, ik denk dat ik het niet goed heb uitgedrukt. De Nederlandse wikipedia verkondigt iets anders dan de Engelse wiki. De Westerse dwarsfluitfamilie bestaat volgens de Engelse wikipedia uit de volgende fluiten:
:
Zoals je ziet is de sopraanfluit ook niet hetzelfde als de normale concertfluit. In de Nederlandse wikipedia staat de sopraanfluit echter niet in het rijtje.
Toch wel :
quote:
Piccolo meestal in C, soms in Des (klinkt een octaaf of kleine none hoger dan genoteerd);
Treble flute in G (klinkt een reine kwint hoger dan genoteerd);
Sopraanfluit in Es (klinkt een kleine terts hoger dan genoteerd);
Concertfluit (ook C-fluit, Böhmfluit of gewoon "fluit" genoemd, het instrument waar dit artikel over gaat; klinkt zoals genoteerd);
Flûte d'amour (ook tenorfluit genoemd) in Bes of A (klinkt een grote secunde of kleine terts lager dan genoteerd);
Altfluit in G (klinkt een reine kwart lager dan genoteerd);
Basfluit in C (klinkt een octaaf lager dan genoteerd);
Contr'alto fluit in G (klinkt een octaaf lager dan de altfluit);
Contrabasfluit in C (ook octobasfluit genoemd; klinkt twee octaven lager dan genoteerd);
Subcontrabasfluit in G (ook dubbele contr'alto fluit genoemd; klinkt twee octaven lager dan de altfluit);
Dubbele contrabasfluit in C (ook octocontrabasfluit of subcontrabasfluit genoemd, klinkt drie octaven lager dan genoteerd);
Hyperbasfluit in C (klinkt vier octaven lager dan genoteerd).
quote:
Als men dan op Treble flute klikt krijg je de pagina over de treble flute, maar tussen haakjes staat dat deze ook wel sopraanfluit wordt genoemd...
Dat is niet de formele naam van dat ding in het Nederlands (die hij vermoedelijk niet eens heeft), maar een letterlijke vertaling van "treble flute".
quote:
Ik denk wel dat ik mag veronderstellen dat de sopraanfluit en de treble flute dus niet dezelfde instrumenten zijn, maar hoe vertaal je dan "treble flute" naar het Nederlands?
Niet ? Ik kan geen andere "vertaling" vinden dan "treble fluit", verder wordt ook in Nederlandse verhandelingen gewoon "treble flute" gebruikt.
quote:
En wie heeft deze instrumenten uitgevonden?
De dwarsfluit bestond al mogelijk zelfs in prehistorische tijden, en kwam in de barok vanuit Azie naar Europa, toen nog zonder klep-mechanismen. Zoals je in het Nederlandse Wikipedia-artikel kunt lezen was het met name Boehm die de mechanismen voor de kleppen heeft ontwikkeld.
quote:
En de blokfluiten zal ik zeker niet vergeten ;) :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')