abonnement Unibet Coolblue
pi_121800940
Wat is Postcrossing?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje FOK!ers is ondertussen verslaafd geraakt.

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen! ^O^



De site van Postcrossing!

Maar hoe werkt het dan :?
Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!

Is dat niet erg veel werk? :?
Valt reuze mee!
Het werkt, in het kort, als volgt:
1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maar een beperkt aantal kaarten 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen. Hoe meer kaarten je verstuurd hebt, hoe meer kaarten je onderweg mag hebben!

Wat voor postzegels moet ik gebruiken :?
Voor kaarten binnen Europa plak je een zegel 'Europa 1' (90 eurocent vanaf 01-01-2013) en voor kaarten buiten Europa een zegel 'Wereld 1' (95 eurocent).
Postzegels kun je bij de verkooppunten van PostNL kopen en ook online bij PostNL.

Mag ik nog guldenzegels plakken?
Guldenzegels mogen ook gewoon geplakt worden.
"Postzegels houden lang hun waarde. Alle gulden en euro postzegels vanaf 1977 kunt u gewoon gebruiken, als u zorgt dat die postzegels samen de waarde hebben die nodig is om uw brief of kaart te mogen versturen. Onze postzegels met een cijfer blijven ook na tariefswijzigingen geldig," aldus de website van PostNL.

• Voor Europa dient u 2 keer zoveel Nederland 1 postzegels te plakken als Europa 1 postzegels.
• Voor Wereld dient u 2 keer zoveel Nederland 1 postzegels te plakken als Wereld 1 postzegels.
• Een normale zegel + kerstzegel kan ook voor binnen Europa.

Binnen het Europa-tarief vallen de volgende landen:

Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk (inclusief Corsica en Monaco), Gibraltar, Griekenland, Groenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Montenegro, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Azoren en Madeira), Roemenië, Rusland (inclusief Aziatisch deel), San Marino, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief Balearen, exclusief Canarische eilanden), Tsjechië, Turkije (inclusief Aziatisch deel), Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zweden, Zwitserland.

Wereldzegel:
Alle overige landen.

Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiële kaarten', WTF :?

'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:
1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!

Waar kan ik kaarten kopen?

Kaarten kopen kan op de meest uiteenlopende plaatsen:• Bruna
• Musea
• HEMA
• V&D
• Bijenkorf
• Boekhandels
• Cadeauwinkels
• Souvenirwinkels

Ook kun je kaarten en postzegels via Internet bestellen. Dit kan onder andere op de volgende sites:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers :?
inkie1010
Muck
QTPi
Smittend
Sonja27
Vava
Vonkenboer
Wendytje
Loqi
iFries
daantje1044
charmed_angel
Guppyfriend
lyron
Luthien87
Lienzz
tdrone
Serinde
snoekiesnoeksnoek
Dandilion
Bos81
automatic_
Stephanie1990
RiesAmaris
Finland
Janeway
DeLuna
Poesopstokje
Jum
Kaasmuisje
zoeperzazke
KwadeAfdronk
Dr_Flash
Herfstblad
Sokkepok
SummerBreeze
Mokkels
kawa4
Mascleta

Waar zijn de vorige deeltjes gebleven :?
Die zijn hier!

Heb je de laatste post? Open dan even een nieuw topic. De OP vind je hier!
  Moderator zondag 20 januari 2013 @ 15:14:46 #2
155227 crew  Guppy
dus
pi_121800967
*O*
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_121800976
Joeehoe, het is mij gewoon gelukt. *O* *O*
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 20 januari 2013 @ 15:14:57 #4
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121800983
Nou, dat viel niet mee he _O_ :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121801063
quote:
7s.gif Op zondag 20 januari 2013 15:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou, dat viel niet mee he _O_ :D
Stttt....
Ik las altijd dingen van de wiki openingspost enzo. Ik had helemaal in m'n gedachte dat je dat dan aan moest passen. Maar ik heb zelfs Mascleta erin gezet. *O*
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 20 januari 2013 @ 15:17:25 #6
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121801154
Die laatste regel kan er wel uit, dat is inderdaad nog van uit de tijd dat het allemaal lastig moeilijk was :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121801192
quote:
14s.gif Op zondag 20 januari 2013 15:17 schreef Dr_Flash het volgende:
Die laatste regel kan er wel uit, dat is inderdaad nog van uit de tijd dat het allemaal lastig moeilijk was :Y
Zie je, overbodige rotzooi wat het mij allemaal lastig maakt! :6
  zondag 20 januari 2013 @ 15:18:10 #8
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_121801202
Yay!
  FOK!fotograaf zondag 20 januari 2013 @ 15:24:48 #9
200114 Mascleta
Non me ne frega un cazzo!
pi_121801647
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 15:16 schreef Mokkels het volgende:

[..]

Stttt....
Ik las altijd dingen van de wiki openingspost enzo. Ik had helemaal in m'n gedachte dat je dat dan aan moest passen. Maar ik heb zelfs Mascleta erin gezet. *O*
whoehoe, doet ze gewoon even!
Canon EOS 5D MkII | Canon 24-70 F/2.8 | | Canon 70-200 F/2.8 | Canon 580EX
-----
1500m: 5.55.4 | 3000m: 12:02:05 | 5km: 20:59 | 10km: 47:21 | Halve Marathon: 1:51:03 | Marathon: 4:09:57
-----
pi_121802344
Ik heb net voor het eerst een swap gedaan. Ik had een kaartje met een kever in mijn favorieten gezet. De vrouw mailde of ik ook zo'n kaartje wou. Heb haar nu ook 4 kaartjes gestuurd. 1 van een eekhoorn wat ze graag wou en 3 van gratisansichtkaarten waar ik er teveel van heb. Hopen dat ze er blij mee is!
  FOK!fotograaf zondag 20 januari 2013 @ 15:49:16 #11
200114 Mascleta
Non me ne frega un cazzo!
pi_121803070
Kwam net weer zo'n profiel tegen van iemand die iets wou hebben van voedselverpakkingen.

http://www.postcrossing.com/user/deag
Canon EOS 5D MkII | Canon 24-70 F/2.8 | | Canon 70-200 F/2.8 | Canon 580EX
-----
1500m: 5.55.4 | 3000m: 12:02:05 | 5km: 20:59 | 10km: 47:21 | Halve Marathon: 1:51:03 | Marathon: 4:09:57
-----
pi_121804010
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 15:49 schreef Mascleta het volgende:
Kwam net weer zo'n profiel tegen van iemand die iets wou hebben van voedselverpakkingen.

http://www.postcrossing.com/user/deag
Maar die verstuurd het tenminste niet..
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 20 januari 2013 @ 17:11:11 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121807715
Kan toch prima? Een pak speculaas in karton, daar de voorkant van lossnijden en je hebt een ideale kaart ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121808082
quote:
14s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Kan toch prima? Een pak speculaas in karton, daar de voorkant van lossnijden en je hebt een ideale kaart ^O^
Zou jij ze willen hebben? :') Ik heb toch liever een leuk kaartje met Hello Kitty erop bijvoorbeeld.

Een pak speculaas oke: maar dan wel vol!
pi_121808534
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 15:37 schreef Mokkels het volgende:
Ik heb net voor het eerst een swap gedaan. Ik had een kaartje met een kever in mijn favorieten gezet. De vrouw mailde of ik ook zo'n kaartje wou. Heb haar nu ook 4 kaartjes gestuurd. 1 van een eekhoorn wat ze graag wou en 3 van gratisansichtkaarten waar ik er teveel van heb. Hopen dat ze er blij mee is!
Die site is overleden, toch..? Of ligt dat aan mijn pc/enz?
Kaartenvoordeel.nl - ansicht, thema- en Postcrossing-kaarten › Nieuw: Postcrossing-stempels, Hello Kitty, Waar is Wally? en Inge Löök
pi_121811886
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:27 schreef Achtentachtig het volgende:

[..]

Die site is overleden, toch..? Of ligt dat aan mijn pc/enz?
Ja klopt.. had nog 2 pakjes. De laatste dag dat de site nog open was had ik een pakketje 'gewonnen'. Kreeg er ook geen e-mail van dus het was een beetje een verassing eigenlijk.
pi_121812063
http://forum.postcrossing.com/viewthread.php?tid=75347

Oh ik denk dat ik hier ook een pakketje van ga bestellen. Wat leuk!

Ook hier te bestellen maar dan voor 10 cent duurder zoals op het forum staat: http://www.jippiepost.nl/
pi_121813720
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 18:50 schreef Mokkels het volgende:
http://forum.postcrossing.com/viewthread.php?tid=75347

Oh ik denk dat ik hier ook een pakketje van ga bestellen. Wat leuk!

Ook hier te bestellen maar dan voor 10 cent duurder zoals op het forum staat: http://www.jippiepost.nl/
Die zijn wel leuk! :D

Ik trek net weer een leeg profiel -_- Zo jammer dat ik dan niet weet of ik wat verstuur wat die persoon leuk vind.. :(
With her feet in the city, but her heart in the outdoors.
pi_121813747
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 19:25 schreef Sokkepok het volgende:

[..]

Die zijn wel leuk! :D

Ik trek net weer een leeg profiel -_- Zo jammer dat ik dan niet weet of ik wat verstuur wat die persoon leuk vind.. :(
Ook geen favourites? Kan je daar misschien wat uit kiezen wat er bij past.
pi_121813802
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 19:25 schreef Sokkepok het volgende:

[..]

Die zijn wel leuk! :D

Ik trek net weer een leeg profiel -_- Zo jammer dat ik dan niet weet of ik wat verstuur wat die persoon leuk vind.. :(
Of stuur een berichtje..?
Kaartenvoordeel.nl - ansicht, thema- en Postcrossing-kaarten › Nieuw: Postcrossing-stempels, Hello Kitty, Waar is Wally? en Inge Löök
pi_121814117
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 19:26 schreef Mokkels het volgende:

[..]

Ook geen favourites? Kan je daar misschien wat uit kiezen wat er bij past.
Hmn, twee favourites :P
http://www.postcrossing.com/user/ditrih17/gallery/favourites

En een berichtje sturen vind ik te veel moeite. Ik verstuur wel gewoon iets wat ik ook leuk vind om te krijgen. Dan moet 'ie maar wat online zetten :)
With her feet in the city, but her heart in the outdoors.
pi_121814153
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 19:33 schreef Sokkepok het volgende:

[..]

Hmn, twee favourites :P
http://www.postcrossing.com/user/ditrih17/gallery/favourites

En een berichtje sturen vind ik te veel moeite. Ik verstuur wel gewoon iets wat ik ook leuk vind om te krijgen. Dan moet 'ie maar wat online zetten :)
Ik maak er op uit: categorie schattig!
pi_121814636
Misschien een domme vraag maar waar koop je enveloppen voor de grotere kaarten.
Ik stuur wel eens postzegels mee als mensen dat leuk vinden maar heb alleen de standaard maat envelop.
En daar passen de wat grotere kaartjes niet in. Ik kan alleen de standaard envelop op direct de heel grote enveloppen vinden.
pi_121814713
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 19:44 schreef nallajja het volgende:
Misschien een domme vraag maar waar koop je enveloppen voor de grotere kaarten.
Ik stuur wel eens postzegels mee als mensen dat leuk vinden maar heb alleen de standaard maat envelop.
En daar passen de wat grotere kaartjes niet in. Ik kan alleen de standaard envelop op direct de heel grote enveloppen vinden.
Action. Bruna. HEMA. Kantoorboekhandel. (enz enz)
Kaartenvoordeel.nl - ansicht, thema- en Postcrossing-kaarten › Nieuw: Postcrossing-stempels, Hello Kitty, Waar is Wally? en Inge Löök
pi_121814727
Elke boekhandel, hema, action ed. hebben wel A5 en A4 enveloppen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')