abonnement Unibet Coolblue
  zondag 20 januari 2013 @ 00:32:15 #1
6941 APK
Factual, I think.
pi_121784641
En hier weer verder :)

Alles over:
Indonesie

Voorgaande delen:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Deel 7
Deel 8
Deel 9

Laatste:
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 13:13 schreef HiZ het volgende:
Ik zit een beetje te bouwen aan een reis van totaal 4 weken met een paar dagen op Bali aan het begin en dan weer een week aan het einde op Bali. Daartussen in dus een week of twee Java. Moet een beetje een mengeling worden tussen luxe (vooral laatste week Bali) en comfy (tussendoor). Zijn sites als agoda en booking.com echt geschikt om dat te regelen of zijn er betere opties.
Antwoord boeit blijkbaar niet want geen nieuw topic aangemaakt :+
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_121784724
Nog twee weken en dan ga ik voor het eerst naar Indonesië. *O*
pi_121926450
Ik ga ook over niet al te lange tijd, ook mijn eerste reis die kant op (trouwens, ook de eerste reis buiten Europa). Bedoeling is om met de trein een rondje Java te maken. Op dit moment ben ik vooral aan het puzzelen hoe het te doen na aankomst in Jakarta. Ik wil toch eerst wat tot rust kunnen komen (jetlag, ik weet niet hoeveel last ik daarvan ga hebben), dus een hotel midden in de stad is al niet echt ideaal.
Op dit moment ben ik meer in zuid-oost Jakarta aan het kijken, bijvoorbeeld rond Taman Mini Indonesia. Dat is ook nog redelijk te bereiken met de DAMRI bus, scheelt ook nogal op de taxikosten (Rp. 25.000 per persoon i.p.v. ongeveer Rp. 300.000 voor een taxi) en is misschien ook nog eens sneller door de busbanen daar.
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
  woensdag 23 januari 2013 @ 10:24:35 #4
62913 Blik
The one and Only!
pi_121926975
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 10:04 schreef ikbenik het volgende:
Ik ga ook over niet al te lange tijd, ook mijn eerste reis die kant op (trouwens, ook de eerste reis buiten Europa). Bedoeling is om met de trein een rondje Java te maken. Op dit moment ben ik vooral aan het puzzelen hoe het te doen na aankomst in Jakarta. Ik wil toch eerst wat tot rust kunnen komen (jetlag, ik weet niet hoeveel last ik daarvan ga hebben), dus een hotel midden in de stad is al niet echt ideaal.
Op dit moment ben ik meer in zuid-oost Jakarta aan het kijken, bijvoorbeeld rond Taman Mini Indonesia. Dat is ook nog redelijk te bereiken met de DAMRI bus, scheelt ook nogal op de taxikosten (Rp. 25.000 per persoon i.p.v. ongeveer Rp. 300.000 voor een taxi) en is misschien ook nog eens sneller door de busbanen daar.
Maar je zit waarschijnlijk wel een pokke-eind van de leuke delen van Jakarta vandaan (als die er uberhaupt zijn). Niet echt handig. Je kunt het beste in de buurt van de bezienswaardigheden zitten, dan ben je korter aan het reizen. Als je overigens 300.000rp p.p. voor een taxi moet betalen dan wordt je echt royaal afgezet.

Je zult best wel wat last hebben van een jetlag, maar een echt probleem is dat ook weer niet. Je bent gewoon een beetje duf/moe. Wat ik altijd doe is op het moment dat ik het vliegtuig instap mijn horloge verzetten naar lokale tijd en mijn ritme ook zodanig aanpassen. Dus eten/slapen volgens de lokale tijd, indien nodig zelfs al voordat ik het vliegtuig instap. Werkt voor mij in ieder geval prima.
pi_121928024
Rp. 300.000 is natuurlijk niet per persoon, maar per taxi ;) Lijkt me heel normaal als het een rit is van zo'n 45km inclusief tol en files? Het is trouwens een berekening van de prijzen die ik heb gevonden op internet, berekening was volgens de formule Rp. 12.000 starttarief, Rp. 5000 per kilometer en Rp. 60.000 per uur wachttijd (waarschijnlijk komen we tegen 15:00 uit de luchthaven, dan zal het al drukker zijn denk ik?).

Maar het gaat me eigenlijk niet echt om Jakarta zelf, dat bekijken we op de terugweg nog wel. Wat we wel willen gaan doen voor we verder gaan, is naar Taman Mini Indonesia en dan is een hotel daar best wel gunstig. Het is ook redelijk gunstig gelegen voor de volgende etappe. Een paar dagen later gaan we met de trein vanaf station Jatinegara richting het oosten.
Op de terugweg gaan we dan wel nog even Jakarta in (mogelijk hotel pakken in Pluit, al is dat nog erg onzeker), ligt er ook aan hoeveel tijd er nog over is :)

Horloge vast verzetten is trouwens goede tip! En misschien al de avonden ervoor wat vroeger gaan slapen?
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
  woensdag 23 januari 2013 @ 11:14:47 #6
62913 Blik
The one and Only!
pi_121928670
v.w.b de taxi, google is your friend:

http://answers.worldnomad(...)eaper-shuttle-busses

Ik zou me ook niet teveel aanpassen vantevoren aan je vakantie, je moet tenslotte ook nog gewoon leven in Nederland. Helemaal voorkomen lukt toch niet, je zult waarschijnlijk ook geen 8 uur slaap kunnen pakken in het vliegtuig, je komt sowieso wel een beetje vermoeid aan. Belangrijkste is dat je je eetpatroon alvast een beetje aanpast en op de dag van aankomst je meteen aanpast aan het ritme van Indonesië. Ga dus niet al om 6 uur slapen omdat je zo moe bent, probeer het te rekken tot minimaal 8 a 9 uur. Ga ook zo laat mogelijk eten, dat zul je namelijk de rest van je vakantie ook doen. Dus niet al om 5 uur aan het avondeten zitten, maar pas om 7 uur op zijn vroegst.
pi_122066888
Wat Blik zegt klopt, probeer een beetje aan je schema te trekken, dan is die jetlag verwaarloosbaar. Je moet er rekening mee houden, maar niet teveel op concentreren, luisteren naar je lichaam is in ieder geval niet handig. Je forceert met de lange reis je lichaam, forceer dan ook gewoon je signalen.

Wat de taxi's kosten verschilt heel erg, reken niet teveel, je wordt hoe dan ook genaaid. Public transport in Jakarta is niet fijn en elke andere vorm van vervoer is ook niet fijn. Ik heb Jakarta zelf tot nu toe steeds gemeden, ik zou er dan ook zo snel mogelijk weg gaan.

En 5000 Rp per kilometer ? Het hangt er maar net vanaf wie je tegenkomt. Alles in Indonesië is 'karet' (elastisch) en de prijzen al helemaal. Het hangt er ook vanaf hoe je erbij loopt, welk moment van de dag het is en hoe graag je verder wilt. De Damri bus is lekker goedkoop, maar de rest van je vakantie wordt dan een stuk duurder, het is een smerige plek met veel diefstal.

Mijn advies : denk er een beetje om dat het je eerste reis buiten Europa is. Betaal liever iets teveel voor goeie faciliteiten. Goedkoop is vaak duurkoop, smijt niet met geld, maar geef het goed uit. Dus goed inlezen, liefst via ervaringen van mensen die net als jij voor de eerste keer gingen. Indonesië is geen Europa en ze stelen daar anders dan hier, eigenlijk is bijna alles anders. Leuk, maar wel zo handig als je weet waar je heengaat.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_122067514
Ik heb net vanaf het vliegveld de Damri genomen, een luxe bus die naar Gambir (centraal station) gaat, super chille stoelen, wi-fi in de bus, film en het was heel rustig. Was maar 25.000 rp. Dus stuk goedkoper dan taxi. :)

Qua hotel kan ik Fave hotel Pasar Baru (10 min. lopen van Gambir) aanraden, erg luxe en kost zo'n 30 euro per nacht incl. uitgebreid ontbijt. En qua hostels is Six Degrees een echte aanrader
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_122068003
Die favehotels zie je steeds meer en hoor er idd goeie verhalen over :)
We fear that which we cannot see
pi_122250262
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 13:30 schreef MaxC het volgende:
Ik heb net vanaf het vliegveld de Damri genomen, een luxe bus die naar Gambir (centraal station) gaat, super chille stoelen, wi-fi in de bus, film en het was heel rustig. Was maar 25.000 rp. Dus stuk goedkoper dan taxi. :)
Dan gok ik dat je geluk hebt, want de Damri staat niet bekend om de super chille stoelen en rust.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zaterdag 2 februari 2013 @ 22:25:13 #11
388271 schaal_10
Tuinzadencontroleur
pi_122396162
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 00:34 schreef pablo1989 het volgende:
Nog twee weken en dan ga ik voor het eerst naar Indonesië. *O*
Geniet ervan!
Ik heb er vaak van afgezien, maar in juni gaat het dan gebeuren: naar mijn Indonesië, mijn geboorteland. Het is een 23-daagse groepsrondreis, plus nog een paar dagen verlenging, gezien 5 dagen op Bali wat kort is :)

Ben benieuwd naar de cultuur en hoe de mensen zijn daar!
De décalage horaire, in normaal Nederlands vliegkater: als je er niet te veel bij stilstaat, heb je er dan ook minder last van?
pi_122399213
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 22:25 schreef schaal_10 het volgende:

[..]

Geniet ervan!
Ik heb er vaak van afgezien, maar in juni gaat het dan gebeuren: naar mijn Indonesië, mijn geboorteland. Het is een 23-daagse groepsrondreis, plus nog een paar dagen verlenging, gezien 5 dagen op Bali wat kort is :)

Ben benieuwd naar de cultuur en hoe de mensen zijn daar!
De décalage horaire, in normaal Nederlands vliegkater: als je er niet te veel bij stilstaat, heb je er dan ook minder last van?
Geen idee of je er dan minder last van hebt. Ik ga gewoon niet slapen in het vliegtuig. Ik kom om 20.00 lokale tijd aan op Bali. Als ik in m'n hotel ben even opfrissen wat eten en dan lekker slapen. Volgens mij valt de jetlag dan wel mee.
  zondag 3 februari 2013 @ 00:12:59 #13
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_122401910
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 22:25 schreef schaal_10 het volgende:
De décalage horaire, in normaal Nederlands vliegkater: als je er niet te veel bij stilstaat, heb je er dan ook minder last van?
Zo zie ik het, ik heb nooit last van jetlags die kant op, andersom wel. En niet slapen zoals pablo1989 zegt ? Je vliegt minimaal 16 uur en tel daar 5-6 uur tijdsverschil bij op, dan sla je dus 1 nacht over. Ik slaap gewoon hoor, gaat prima.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_122458973
quote:
7s.gif Op zondag 3 februari 2013 00:12 schreef elcastel het volgende:

[..]

Zo zie ik het, ik heb nooit last van jetlags die kant op, andersom wel. En niet slapen zoals pablo1989 zegt ? Je vliegt minimaal 16 uur en tel daar 5-6 uur tijdsverschil bij op, dan sla je dus 1 nacht over. Ik slaap gewoon hoor, gaat prima.
Ik zie wel wat er gebeurd, slapen in het vliegtuig gaat toch lastig worden voor mij aangezien ik altijd last heb van m'n oren.

Nu ga ik lekker m'n tas inpakken en morgen stap ik op het vliegtuig *O*
  maandag 4 februari 2013 @ 17:43:15 #15
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_122471156
Een hele fijne reis en heel veel plezier !
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_122584536
Ben nu in Kuta, gelukkig morgen gelijk door naar Yogyakarta. Wat een lelijke plek is dit.
pi_122584570
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 03:44 schreef pablo1989 het volgende:
Ben nu in Kuta, gelukkig morgen gelijk door naar Yogyakarta. Wat een lelijke plek is dit.
Kutah is inderdaad niks aan maar er is nog zoveel moois te zien op Bali waar nauwelijks toeristen zijn. Zoals Ubud en verder in het noorden. En natuurlijk de Gili eilanden _O_

Al is Yogjakarta mijn favoriete stad in Indonesië O+
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_122586951
De reis naar Indonesië begint steeds meer vorm te krijgen. We zijn afgestapt van het idee om bij TMII een hotel te vinden, het gaat nu toch richting het centrum worden aan de Jalan KH Wahid Hasyim bij Ibis. Dat scheelt uiteindelijk als we de trein willen pakken richting Surabaya.
Ook voor Surabaya al een hotel geboekt. Dat scheelt trouwens wel enorm in de prijs, rekent zo'n Ibis in Jakarta toch wel aardig westerse prijzen (ergens rond de 1.7 miljoen voor 3 nachten zonder ontbijt (dat kost 60.000 pp daar -O- ), zitten we in Surabaya bij Hotel 88 voor net iets boven de miljoen en dan inclusief ontbijt (ook 3 nachten).

Ook hebben we al plannen om met een boemeltje naar Blitar en misschien ook Malang te gaan. Daar ben ik wel benieuwd naar, ik zie bijvoorbeeld dat een rit van zo'n 75km tegen de 3 uur treinen is. Maar ja, als ik dan een ticketprijs van nog geen halve euro zie, dan moeten we natuurlijk geen luxe verwachten ;)
Ik heb trouwens een handige app gevonden om tijden en prijzen op te zoeken van de trein, veel beter dan de website van Kereta api. Die app heet JadwalKA. Waar de website alleen maar de belangrijke treinen toont, laat de app ook de kleinere treinen zien. En dat scheelt, want volgens de website rijden er alleen 's nachts treinen naar bijvoorbeeld Blitar, terwijl er dus nog meer is. Je kan ook zien welke treinen er vanaf een bepaald station vertrekken, waar ze heengaan.
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
  donderdag 7 februari 2013 @ 10:01:19 #19
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_122587027
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 03:56 schreef MaxC het volgende:

[..]

Kutah is inderdaad niks aan maar er is nog zoveel moois te zien op Bali waar nauwelijks toeristen zijn. Zoals Ubud en verder in het noorden. En natuurlijk de Gili eilanden _O_

Al is Yogjakarta mijn favoriete stad in Indonesië O+
Mee eens. Jakarta en Kuta wil je niet langer als 2 dagen zijn. Yogya was geweldig net als Ubud. Heerlijk sfeertje daar.
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_122606435
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 09:57 schreef ikbenik het volgende:
-knip-
Leuk hoor al die voorpret. Surubaya is op zich niet heel veel te doen, maar vaak een doorreis-station voor velen en ook voor jou begrijp ik. Ik heb er zelf destijds meer dan 3 weken gezeten omdat mijn vrouw er woonde, dus familie. Als je tijd hebt kun je even het Sampoerna museum bekijken (kretek fabriek), wat ik interessant vond maar de Lonely Planet saai noemt (ik denk misschien wel terecht) is de Oude Stad van Soerabaja, daar vindt je veel oude Nederlandse verwaarloosde architectuur terug. En je hebt er nog de Suramadu brug, waar Indonesië erg trots op is. Kun je bekijken mocht je Madura zelf willen bezoeken een dagje. Als je een shoppingmall wilt bezoeken moet je naar Tunjungan Plaza, da's de grootste en hipste daar (Durian shake alleen op de bovenste verdieping te krijgen).

De treinreizen door Indonesië zijn echt een attractie, ik heb daar zo van genoten; lekker vanuit je luie stoel naar buiten turen en de andere cultuur zien veranderen. Het laatste stuk voor Surabaya Stasiun (ik gok dat je naar Gubeng gaat) is tof want je ziet het binnenland langzaam veranderen in een metropool. Misschien is het zelfs wel het laatste uur van je reis, want de stad is echt mega groot voor onze begrippen.

Malang vond ik het lekkerst aanvoelen van Java, wat een heerlijke stad. Toko Oen aandoen daar is wel een must, sowieso voor de toerist, maar het is ook gewoon echt leuk. Zoek maar op als je er nog niet van gehoord hebt.

Verder nog bedankt voor je tip van die App.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 8 februari 2013 @ 11:19:17 #21
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_122631848
In Surabaya heeft mijn vrouw een korte tijd gewoond, daarom gaan we daar nu ook naartoe, kan ze een beetje herinneringen ophalen :) Ze heeft het ook zo vaak over Tunjungan Plaza, ik ben benieuwd, want het schijnt enorm groot te zijn. Ze zat een beetje te vergelijken met La Fayette in Parijs, maar dan vooral omdat TP zoveel groter is ;)

We komen trouwens aan op Pasar Turi (met de Argo Bromo Anggrek), dus net dat andere grote station. Vertrekken doen we dan weer wel vanaf Gubeng, het hotel staat ook zowat daarnaast. Of we nog tijd hebben voor Madura weet ik niet, uiteindelijk blijven we maar 3 nachten in Surabaya, maar het is wel een goede tip!

Trouwens, Toko Oen ziet er wel lekker uit :9
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
  vrijdag 8 februari 2013 @ 19:01:39 #22
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_122648422
Pas maar op voor je dompet op Pasar Turi, maar daar weet jouw vrouw dan waarschijnlijk alles van.

Dat vergelijk tussen TP en La Fayette is wel herkenbaar, mijn vrouw moet gelijk lachen als ik dat vertel, TP is ietsje groter ja. En vooral anders.
:D.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_122667375
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 03:56 schreef MaxC het volgende:

[..]

Kutah is inderdaad niks aan maar er is nog zoveel moois te zien op Bali waar nauwelijks toeristen zijn. Zoals Ubud en verder in het noorden. En natuurlijk de Gili eilanden _O_

Al is Yogjakarta mijn favoriete stad in Indonesië O+
Nauwelijks toeristen in Ubud? Ubud is bijna een tweede Kuta alleen ligt het niet aan zee. Ik vond het heerlijk rustig en mooi in Amed aan de oostkust.
  maandag 11 februari 2013 @ 19:58:26 #24
327807 Mariposas
יה&#14
pi_122763117
Kan iemand mij advies geven voor een leuke kustplaats op Bali? Wij gaan in augustus 2 weken naar Maleisie, en daarna een week naar Bali (waarvan 2 nachten op Gili Meno).
Wat we zoeken: strand, want in Maleisie zitten we in het binnenland. Daarnaast wel een beetje levendigheid (restaurantjes, winkeltjes, toeristenvoorzieningen), maar niet te massaal zoals Kuta. Ik dacht zelf aan Seminyak, maar ik lees dat dit een wat duurdere plaats is met vooral veel luxe villa's? Verder dacht ik aan Sanur, alleen de stranden zijn daar van wat ik lees een stuk minder en het schijnt in het algemeen een beetje ingedutte bejaardenplaats te zijn. Als iemand nog een aanrader heeft voor verblijf (rond de 40 euro per nacht) hoor ik dat ook graag. :)
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_122763944
Ik heb niet het idee dat er zoiets als een middenweg bestaat op Bali of het is stervensdruk met veel 'vermaak' of het is doodstil en onderontwikkeld maar wel goed voor je rust.
pi_122792000
Sanur is wel vrij rustig en heeft een mooi strand. Ben nu zelf op Lovina, het strand is niet geweldig, de mensen daarentegen zijn hier echt helemaal top. Het eten is top, accommodatie goedkoop en degelijk. Morgen met een lokale visser en zijn bootje de zee op om dolfijnen te spotten en daarna snorkelen. Deze man is zo aardig om later met ons te gaan zodat alle andere toeristen weg zijn en wij rustig kunnen genieten.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 16:47:39 #27
62913 Blik
The one and Only!
pi_122793963
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 15:56 schreef pablo1989 het volgende:
Sanur is wel vrij rustig en heeft een mooi strand. Ben nu zelf op Lovina, het strand is niet geweldig, de mensen daarentegen zijn hier echt helemaal top. Het eten is top, accommodatie goedkoop en degelijk. Morgen met een lokale visser en zijn bootje de zee op om dolfijnen te spotten en daarna snorkelen. Deze man is zo aardig om later met ons te gaan zodat alle andere toeristen weg zijn en wij rustig kunnen genieten.
Sanur een mooi strand? Vind het strand van Sanur juist een absolute tegenvaller. Toen ik er 3 dagen was heb ik alleen in het zwembad gelegen en heb de zee niet eens aangeraakt
pi_122817391
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 16:47 schreef Blik het volgende:

[..]

Sanur een mooi strand? Vind het strand van Sanur juist een absolute tegenvaller. Toen ik er 3 dagen was heb ik alleen in het zwembad gelegen en heb de zee niet eens aangeraakt
Ik ben er niet geweest, maar ik hoor van veel mensen hier dat ze er wel naartoe gaan omdat het strand juist wel oke is. In vergelijking met Lovina zal dat wel kloppen. De dolfijnentrip was echt fantastisch, een stuk of 50 dolfijnen op 15 meter afstand en we waren echt helemaal alleen. Kan het iedereen aanraden om op het strand een lokale visser op te zoeken en te vragen of die je wilt meenemen. Snorkelen was niet echt mooi, wel leuke visjes gezien.

Diezelfde visser is nu voor ons aan het vissen zodat we vanavond met zijn gezin lekker kunnen BBQ'en op het strand.

[ Bericht 2% gewijzigd door pablo1989 op 13-02-2013 04:57:06 ]
pi_122902516
December 2012 op Bali geweest. Wij zaten in Paneeda View (aanrader) zit echt aan het strand deze accomodatie en gewoon prima. Je hebt een eigen huisje en geen klein hotelkamertje zoals we gewend zijn in Nederland.

- Wat een schitterend land
- Wat een teringeind vliegen :P
- Toen ik uitstapte weer op Schiphol had ik spijt dat we terugvlogen
- De mensen zo vriendelijk, respectvol en trots op hun land
- Alles is te goedkoop (uit eten met 2 man 5 euro etc)

Morgen even met de vrouw babbelen want ik wil echt z.s.m. terug. Ook het weer altijd relaxed 30 graadjes, niet te warm of te koud. Indonesië is echt mijn tweede thuis geworden (terwijl ik er qua afkomst geen banden mee heb overigens).
  vrijdag 15 februari 2013 @ 08:14:47 #30
327807 Mariposas
יה&#14
pi_122903541
Paneeda View zit in Sanur zie ik, kan jij me Sanur wel aanraden MolFan? Wat vond jij van de stranden?
Waarom zijn de stranden eigenlijk slecht daar vraag ik me af?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  vrijdag 15 februari 2013 @ 10:01:39 #31
62913 Blik
The one and Only!
pi_122905304
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 08:14 schreef Mariposas het volgende:
Paneeda View zit in Sanur zie ik, kan jij me Sanur wel aanraden MolFan? Wat vond jij van de stranden?
Waarom zijn de stranden eigenlijk slecht daar vraag ik me af?
Het eerste stuk is heel ondiep, tijdens eb valt dat ook droog. Ook is er aardig wat algenvorming/zeewier. Of het echt slecht is weet ik niet, maar je moet in ieder geval geen fantastisch mooi strand verwachten
pi_122910329
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 02:23 schreef MolFan het volgende:
December 2012 op Bali geweest. Wij zaten in Paneeda View (aanrader) zit echt aan het strand deze accomodatie en gewoon prima. Je hebt een eigen huisje en geen klein hotelkamertje zoals we gewend zijn in Nederland.

- Wat een schitterend land
- Wat een teringeind vliegen :P
- Toen ik uitstapte weer op Schiphol had ik spijt dat we terugvlogen
- De mensen zo vriendelijk, respectvol en trots op hun land
- Alles is te goedkoop (uit eten met 2 man 5 euro etc)

Morgen even met de vrouw babbelen want ik wil echt z.s.m. terug. Ook het weer altijd relaxed 30 graadjes, niet te warm of te koud. Indonesië is echt mijn tweede thuis geworden (terwijl ik er qua afkomst geen banden mee heb overigens).
Bali is geen Indonesie en in januari en februari regende het veel dus het is er niet altijd een paradijs op aarde. :@
pi_122912948
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 12:49 schreef MCH het volgende:

[..]

Bali is geen Indonesie en in januari en februari regende het veel dus het is er niet altijd een paradijs op aarde. :@
Ben er nu vanaf 6 februari maar de regen valt heel erg mee, heb 2 buitjes gehad en die waren juist wel lekker.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 14:16:50 #34
62913 Blik
The one and Only!
pi_122913239
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 12:49 schreef MCH het volgende:

[..]

Bali is geen Indonesie en in januari en februari regende het veel dus het is er niet altijd een paradijs op aarde. :@
Klopt eigenlijk wel, Bali lijkt totaal niet op de rest van het land
pi_122913525
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 14:16 schreef Blik het volgende:

[..]

Klopt eigenlijk wel, Bali lijkt totaal niet op de rest van het land
Klopt maar maakt het land niet minder mooi ofzo :)
  vrijdag 15 februari 2013 @ 14:31:11 #36
62913 Blik
The one and Only!
pi_122913835
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 14:23 schreef MolFan het volgende:

[..]

Klopt maar maakt het land niet minder mooi ofzo :)
Klopt, alleen kun je niet zeggen dat Indonesië je tweede thuis is als je alleen ervaring hebt met Bali
  vrijdag 15 februari 2013 @ 14:32:34 #37
1234 HiZ
Istanbullu
pi_122913897
Eh, ik vind Bali een beetje lastig eiland. Het is mijn aankomst en vertrekpunt, en ik had ook een beetje in mijn hoofd om er een beetje een week strandvakantie te gaan houden vóór ik terugvlieg naar Nederland, maar het lijkt wel of je er alleen maar van die villa-achtige toestanden of totale dumps kan vinden als verblijf. Ik heb liever een hotel met goede faciliteiten (zwembad, gym) dan een villa met een theeschoteltje dat het zwembad moet voorstellen waar je verder nooit een hond ziet.

Is het te doen dat ik begin mei op Bali wat dagen rondkijk voor een accomodatie zodat ik dan wat regel voor de laatste week als ik terugben?

@ikbenik; bedankt voor de tip voor die app, de website van de spoorwegen zuigt echt
pi_122913991
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 14:31 schreef Blik het volgende:

[..]

Klopt, alleen kun je niet zeggen dat Indonesië je tweede thuis is als je alleen ervaring hebt met Bali
Ja vind ik van wel :)
pi_122914176
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 08:14 schreef Mariposas het volgende:
Paneeda View zit in Sanur zie ik, kan jij me Sanur wel aanraden MolFan? Wat vond jij van de stranden?
Waarom zijn de stranden eigenlijk slecht daar vraag ik me af?
Sanur is prima hoor :) Paneeda View zit werkelijk aan het strand en het lijkt of dat gedeelte net wat mooier is dan de rest :P Maar het is er heerlijk hoor en ik raad deze accomodatie aan (wij zaten met zn 2en voor iets van 1450 euro incl 4 vluchten, 2 p.p.).
  vrijdag 15 februari 2013 @ 14:47:37 #40
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_122914472
Als jullie het hebben over dat Bali geen Indonesie is bedoelen jullie ivm Java toch?
reset
pi_122914734
Zo zit je bij Paneeda View zeg maar

  vrijdag 15 februari 2013 @ 14:59:03 #42
62913 Blik
The one and Only!
pi_122914896
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 14:32 schreef HiZ het volgende:
Eh, ik vind Bali een beetje lastig eiland. Het is mijn aankomst en vertrekpunt, en ik had ook een beetje in mijn hoofd om er een beetje een week strandvakantie te gaan houden vóór ik terugvlieg naar Nederland, maar het lijkt wel of je er alleen maar van die villa-achtige toestanden of totale dumps kan vinden als verblijf. Ik heb liever een hotel met goede faciliteiten (zwembad, gym) dan een villa met een theeschoteltje dat het zwembad moet voorstellen waar je verder nooit een hond ziet.

Is het te doen dat ik begin mei op Bali wat dagen rondkijk voor een accomodatie zodat ik dan wat regel voor de laatste week als ik terugben?

@ikbenik; bedankt voor de tip voor die app, de website van de spoorwegen zuigt echt
Waar ben je naar op zoek en wat is je budget? Ik zat in het Puri Santrian in Sanur als afsluiting van 4 weken Indonesië. Kost ongeveer 120 euro per nacht, maar is wel heerlijk relaxed
pi_122914921
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 14:59 schreef Blik het volgende:

[..]

Waar ben je naar op zoek en wat is je budget? Ik zat in het Puri Santrian in Sanur als afsluiting van 4 weken Indonesië. Kost ongeveer 120 euro per nacht, maar is wel heerlijk relaxed
Met alle respect dan kan je beter in Paneeda View zitten die alles hebben voor 3 tientjes per nacht ofzo.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 14:59:53 #44
62913 Blik
The one and Only!
pi_122914929
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 14:35 schreef MolFan het volgende:

[..]

Ja vind ik van wel :)
Dan zal een stad als Jakarta vies tegenvallen, benieuwd of je het dan nog steeds je tweede thuis noemt
pi_122914963
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 14:59 schreef Blik het volgende:

[..]

Dan zal een stad als Jakarta vies tegenvallen, benieuwd of je het dan nog steeds je tweede thuis noemt
Daar ga ik ook niet naartoe :) Jakarta is toch wel Indonesië maar het volk is net een tikkeltje anders. Veel lokale Bali inwoners moeten ook niks van mensen uit Jakarta hebben etc, zegt al voldoende.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 15:02:05 #46
62913 Blik
The one and Only!
pi_122915035
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 14:59 schreef MolFan het volgende:

[..]

Met alle respect dan kan je beter in Paneeda View zitten die alles hebben voor 3 tientjes per nacht ofzo.
Doe niet zo kortzichtig, je kent het hotel niet eens.

En Paneeda View is ook gewoon minimaal 75 euro per nacht als ik booking.com bekijk.
pi_122915070
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:02 schreef Blik het volgende:

[..]

Doe niet zo kortzichtig, je kent het hotel niet eens.

En Paneeda View is ook gewoon minimaal 75 euro per nacht als ik booking.com bekijk.
Bij lange betaalde ik geen 75 per nacht :) Kijk eens bij Zoover etc Paneeda wordt als een vd beste zo niet als de beste accomodatie neergezet, zegt toch wel iets.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 15:03:11 #48
62913 Blik
The one and Only!
pi_122915092
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:00 schreef MolFan het volgende:

[..]

Daar ga ik ook niet naartoe :) Jakarta is toch wel Indonesië maar het volk is net een tikkeltje anders. Veel lokale Bali inwoners moeten ook niks van mensen uit Jakarta hebben etc, zegt al voldoende.
Dan moet je Bali je 2de thuis noemen, niet Indonesië. Dat is het hele punt wat we proberen te maken
pi_122915122
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:03 schreef Blik het volgende:

[..]

Dan moet je Bali je 2de thuis noemen, niet Indonesië. Dat is het hele punt wat we proberen te maken
Ben ook op andere eilandjes geweest, niet alleen Bali :) Daar zaten we meeste van de tijd dat wel.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 15:07:31 #50
62913 Blik
The one and Only!
pi_122915289
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:02 schreef MolFan het volgende:

[..]

Bij lange betaalde ik geen 75 per nacht :) Kijk eens bij Zoover etc Paneeda wordt als een vd beste zo niet als de beste accomodatie neergezet, zegt toch wel iets.
Puri Santrian scoort op alle boekings-sites een stuk hoger, dus wat is je punt nu precies?
pi_122915333
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:07 schreef Blik het volgende:

[..]

Puri Santrian scoort op alle boekings-sites een stuk hoger, dus wat is je punt nu precies?
Punt is dat het verschil in kwaliteit niet zo groot is en het prijsverschil wel maar ik zou zeggen ga in Puri zitten ^O^
  vrijdag 15 februari 2013 @ 15:15:57 #52
62913 Blik
The one and Only!
pi_122915669
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:08 schreef MolFan het volgende:

[..]

Punt is dat het verschil in kwaliteit niet zo groot is en het prijsverschil wel maar ik zou zeggen ga in Puri zitten ^O^
En jij hebt in beide hotels een aantal dagen geslapen waardoor jij dit vergelijk zo kunt maken?

Volgens mij niet
pi_122915733
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:15 schreef Blik het volgende:

[..]

En jij hebt in beide hotels een aantal dagen geslapen waardoor jij dit vergelijk zo kunt maken?

Volgens mij niet
Zoals ik al zei het zou best kunnen dat Puri kwalitatief beter is, maar wat ik zo allemaal lees en zie valt dat behoorlijk tegen (het verschil in kwaliteit) zeker voor dat prijsverschil, snap je wat ik bedoel?
  vrijdag 15 februari 2013 @ 15:24:12 #54
62913 Blik
The one and Only!
pi_122916023
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:17 schreef MolFan het volgende:

[..]

Zoals ik al zei het zou best kunnen dat Puri kwalitatief beter is, maar wat ik zo allemaal lees en zie valt dat behoorlijk tegen (het verschil in kwaliteit) zeker voor dat prijsverschil, snap je wat ik bedoel?
Nee, ik snap niet wat je bedoelt. Sowieso is het prijsverschil slechts 40 dollar per nacht (Puri is vanaf 109 dollar en Peneeda vanaf 68 dollar, bron: tripadvisor). Dat is slechts 30 euro per nacht verschil. Zoveel is dat helemaal niet.

Verder scoort Peneeda helemaal niet zo heel goed als je het vergelijkt met andere hotels. Peneeda staat op tripadvisor als 29ste van de 60. Dat is gewoon middelmatig. Ook bij booking.com heeft het een beoordeling van 7.7, maar heeft de helft van de hotels een 8 of hoger. Het is leuk dat je een goede ervaring hebt met een bepaald hotel. Maar je moet wel een beetje realistisch blijven.
pi_122916220
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:24 schreef Blik het volgende:

[..]

Nee, ik snap niet wat je bedoelt. Sowieso is het prijsverschil slechts 40 dollar per nacht (Puri is vanaf 109 dollar en Peneeda vanaf 68 dollar, bron: tripadvisor). Dat is slechts 30 euro per nacht verschil. Zoveel is dat helemaal niet.

Verder scoort Peneeda helemaal niet zo heel goed als je het vergelijkt met andere hotels. Peneeda staat op tripadvisor als 29ste van de 60. Dat is gewoon middelmatig. Ook bij booking.com heeft het een beoordeling van 7.7, maar heeft de helft van de hotels een 8 of hoger. Het is leuk dat je een goede ervaring hebt met een bepaald hotel. Maar je moet wel een beetje realistisch blijven.
Zoals ik zei betaalde ik geen 70 dollar maar slechts 30 euro per nacht zo ongeveer dus dat klopt al niet. Tevens is het aan te raden altijd te kijken naar Nederlandse vergelijkers in plaats van buitenlandse aangezien andere culturen ook andere verwachtingen hebben van hotels als wij ;)
  vrijdag 15 februari 2013 @ 15:46:32 #56
62913 Blik
The one and Only!
pi_122916904
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:28 schreef MolFan het volgende:

[..]

Zoals ik zei betaalde ik geen 70 dollar maar slechts 30 euro per nacht zo ongeveer dus dat klopt al niet. Tevens is het aan te raden altijd te kijken naar Nederlandse vergelijkers in plaats van buitenlandse aangezien andere culturen ook andere verwachtingen hebben van hotels als wij ;)
Hoogseizoen prijzen en laagseizoen prijzen kunnen aanzienlijk verschillen. Ik betaalde 110 euro per nacht voor een plek vol in het hoogseizoen, in het laagseizoen is dat ook stukken lager. Tevens geloof ik eerder in internationale boekingssites dan iemands ervaring. Door op een boekingssite te kijken kun je precies dezelfde periodes met elkaar vergelijken.

Ik schat de internationale hotelgast echt niet lager in dan de Nederlandse hotelgast, maar vooruit. Zoover krijgt Puri Santrian een 8.7 en is één van de 6 hotels die een Zoover Award hebben gekregen. Peneeda heeft een 8.0.
pi_122917103
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:46 schreef Blik het volgende:

[..]

Hoogseizoen prijzen en laagseizoen prijzen kunnen aanzienlijk verschillen. Ik betaalde 110 euro per nacht voor een plek vol in het hoogseizoen, in het laagseizoen is dat ook stukken lager. Tevens geloof ik eerder in internationale boekingssites dan iemands ervaring. Door op een boekingssite te kijken kun je precies dezelfde periodes met elkaar vergelijken.

Ik schat de internationale hotelgast echt niet lager in dan de Nederlandse hotelgast, maar vooruit. Zoover krijgt Puri Santrian een 8.7 en is één van de 6 hotels die een Zoover Award hebben gekregen. Peneeda heeft een 8.0.
Ja ik kijk altijd op Nederlandse boekingssites in verband met onze eigen normen en waarden die aanzienlijk verschillen van andere landen/culturen om een zo goed mogelijk beeld te krijgen.

Wanneer zat je daar? Wij in December en het was aardig druk (lijkt wel of toeristen steeds vaker in November/December komen aangezien het qua temperatuur ook geen fuck uitmaakt natuurlijk).
  vrijdag 15 februari 2013 @ 16:23:34 #58
62913 Blik
The one and Only!
pi_122918421
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:51 schreef MolFan het volgende:

[..]

Ja ik kijk altijd op Nederlandse boekingssites in verband met onze eigen normen en waarden die aanzienlijk verschillen van andere landen/culturen om een zo goed mogelijk beeld te krijgen.

Wanneer zat je daar? Wij in December en het was aardig druk (lijkt wel of toeristen steeds vaker in November/December komen aangezien het qua temperatuur ook geen fuck uitmaakt natuurlijk).
Juli, en dan is het uber hoogseizoen op Bali. Dan is het én droog seizoen en vakantie in Europa. Hotel was helemaal volgeboekt
pi_122918468
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 16:23 schreef Blik het volgende:

[..]

Juli, en dan is het uber hoogseizoen op Bali. Dan is het én droog seizoen en vakantie in Europa. Hotel was helemaal volgeboekt
Bij ons was het ook retedruk en droog. 1 dag regen gehad maar regen is in Indonesië helemaal niet zo erg, lekker warm ook :)
  vrijdag 15 februari 2013 @ 18:22:49 #60
1234 HiZ
Istanbullu
pi_122922669
¤120 per nacht zou moeten kunnen, maar zou ik daar niet een flink stuk af kunnen krijgen als ik 3 weken vantevoren langsga voor het maken van een reservering?
pi_122922977
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 18:22 schreef HiZ het volgende:
¤120 per nacht zou moeten kunnen, maar zou ik daar niet een flink stuk af kunnen krijgen als ik 3 weken vantevoren langsga voor het maken van een reservering?
Tuurlijk wel maar ik raad het af om naar Puri te gaan ondanks dat het een puik hotel is. Iets als Paneeda is echt heel luxe en dat voor enkele tientjes per nacht. Zo zijn er nog meer accomodaties voor weinig trouwens.
pi_122923654
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 14:16 schreef Blik het volgende:
Klopt eigenlijk wel, Bali lijkt totaal niet op de rest van het land
Dat is niet zo gek natuurlijk, Indonesië is niets meer dan een soort bij elkaar geraapte unie die vaak niets met elkaar te maken (willen hebben). 16.000 Eilanden en 200 talen (en culturen) kun je niet over 1 kam scheren. Er zijn wel een paar dingetjes in heel Indonesië te vinden :

- lekker eten
- Bahasa
- cebok
- kretek
- roddelen
- ethnische problemen (gelukkig vaak onzichtbaar voor de bezoeker)

[ Bericht 24% gewijzigd door elcastel op 15-02-2013 19:01:53 ]
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zaterdag 16 februari 2013 @ 16:38:15 #63
62913 Blik
The one and Only!
pi_122953304
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 18:33 schreef MolFan het volgende:

[..]

Tuurlijk wel maar ik raad het af om naar Puri te gaan ondanks dat het een puik hotel is. Iets als Paneeda is echt heel luxe en dat voor enkele tientjes per nacht. Zo zijn er nog meer accomodaties voor weinig trouwens.
Je blijft wel hetzelfde riedeltje aflopen... :')
  zaterdag 16 februari 2013 @ 16:38:59 #64
62913 Blik
The one and Only!
pi_122953346
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 18:22 schreef HiZ het volgende:
¤120 per nacht zou moeten kunnen, maar zou ik daar niet een flink stuk af kunnen krijgen als ik 3 weken vantevoren langsga voor het maken van een reservering?
Zou je kunnen proberen natuurlijk, maar als het hotel redelijk vol zit zal er waarschijnlijk weinig onderhandelingsruimte zijn.

In welke periode wil je gaan?
  zaterdag 16 februari 2013 @ 16:46:31 #65
1234 HiZ
Istanbullu
pi_122953641
eind mei
pi_122953738
Zag net bij Arke Nepal voor 900 euro met 2 man 11 dagen inclusief excursies, niet duur :P
  maandag 18 februari 2013 @ 11:57:23 #67
974 ShowMaster
I was cured all right
pi_123025337
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 18:53 schreef elcastel het volgende:

[..]

Dat is niet zo gek natuurlijk, Indonesië is niets meer dan een soort bij elkaar geraapte unie die vaak niets met elkaar te maken (willen hebben). 16.000 Eilanden en 200 talen (en culturen) kun je niet over 1 kam scheren. Er zijn wel een paar dingetjes in heel Indonesië te vinden :

- lekker eten
- Bahasa
- cebok
- kretek
- roddelen
- ethnische problemen (gelukkig vaak onzichtbaar voor de bezoeker)
Inderdaad. Zeggen dat Bali geen Indonesië is, vind ik zo een gekke uitspraak. In die zin is Java ook geen Indonesië, want het lijkt niet op Papua of op Sulawesi. Flores? Ook geen Indonesië zeker?

Indonesië bestaat uit 13.000 eilanden, en zal ik je een geheim vertellen? Het is allemaal Indonesië, wat een prachtig divers land is het ook he?

Ik weet niet meer wie het zei, maar degene die Indonesië zijn/haar tweede huis noemt: chapeau! Welkom in de club! Het is een heerlijk land en elk eiland is weer een verassing!
  maandag 18 februari 2013 @ 12:24:32 #68
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_123026221
De reis is zo goed als compleet geboekt! Het is wel een hoop uitzoekwerk, maar we denken het aardig op orde te hebben. Het plan wat we hebben:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Dag 1:     Vertrek Schiphol -> Jakarta (overstap Hong Kong)
Dag 2:     Aankomst Jakarta, hotel Ibis in de buurt van Gambir
Dag 3-4:   Uitrusten van de reis, beetje rondkijken in de omgeving
Dag 5:     Trein Gambir naar Surabaya Pasar Turi, verblijf bij Hotel88 vlakbij station Gubeng
Dag 6-7:   Surabaya verkennen, malls bezoeken (zoals TP)
Dag 8:     Trein vanaf Gubeng en verder met bus/taxi naar familie toe (klein dorpje op Oost-Java)
Dag 9-16:  Bij familie verblijven, mogelijk ook enkele plaatsen/tempels/watervallen in de buurt bezoeken (paar dagen Blitar staat hoog op verlanglijstje)
Dag 17:    Trein naar Yogyakarta, verblijf bij Alamanda B&B
Dag 18-21: Yogkakarta in, waarschijnlijk ook bezoek aan Borobodur en andere tempels
Dag 22:    Trein naar Bandung, verblijf bij hotel Ottenville
Dag 23-25: Bandung in
Dag 26:    Trein naar Jakarta, verblijf bij Favehotel Pluit Junction
Dag 27:    Vliegtuig terug (weer overstap Hong Kong)
Dag 28:    Aankomst Schiphol

Een aantal dingen hebben we moeten laten vallen. De bedoeling was ook om nog een paar dagen Malang en Solo te bezoeken, maar we wilden toch niet teveel haasten. Solo doen we wel een dagje vanuit Yogyakarta, Malang zal dan wel een andere keer worden. We kijken nu alleen nog wat we nog eventueel willen bezoeken als we in een bepaalde plaats zijn.

Wat nu nog uitzoeken is, is hoe het met internet te doen. Er zijn verschillende hotels met gratis Wifi, maar ook op andere plekken is het wel prettig om op internet te kunnen. We denken om een prepaid kaartje te halen, doen we toch wel om binnen Indonesie te kunnen bellen. SimPATI is aangeraden, maar dat is nog best lastig om alle formules uit elkaar te houden. Dus dat is nog veel uitzoeken en navragen :)
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
pi_123026398
Simkaart is een eitje, je kan xl of simpati nemen stort er wat beltegoed op en je activieert internet.
Staat in de beschrijving die je bij je simkaart koopt :)
Je kan ook cheap vliegen naar Surabaya is wat sneller gok ik ;)
We fear that which we cannot see
  maandag 18 februari 2013 @ 12:40:24 #70
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_123026677
Dan zal dat prepaid kaartje wel lukken, winkels zullen er wel genoeg te vinden zijn, zeker rond het hotel (als we niet op het vliegveld al een kaartje hebben gevonden).

Naar Surabaya gaat idd sneller met vliegtuig, maar dat is juist niet wat we willen. We vinden het veel leuker met de trein, dan zie je nog wat onderweg :Y
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
pi_123026696
Prepaid internet is erg duur, zou ik niet doen. Er zijn verschillende unlimited plans te krijgen. Ik heb tijdens mijn maand in Indonesie een simpati kaartje gekocht met onbeperkt internet voor de hele maand, kostte me een paar duizend rupia. Daarmee had ik overal internet zonder datalimiet, zelfs op erg afgelegen eilanden. Was best handig want google maps is vaak een betere informatiebron dan de LP van Indonesie.
  maandag 18 februari 2013 @ 12:43:50 #72
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_123026815
quote:
14s.gif Op maandag 18 februari 2013 12:40 schreef Farenji het volgende:
Prepaid internet is erg duur, zou ik niet doen. Er zijn verschillende unlimited plans te krijgen. Ik heb tijdens mijn maand in Indonesie een simpati kaartje gekocht met onbeperkt internet voor de hele maand, kostte me een paar duizend rupia. Daarmee had ik overal internet zonder datalimiet, zelfs op erg afgelegen eilanden. Was best handig want google maps is vaak een betere informatiebron dan de LP van Indonesie.
Maar hoe gaat dat dan, zo'n maand onbeperkt internet is dan in principe toch ook prepaid? Of bedoel je een bundel die je dan op zo'n kaartje laad, dus dat we prepaid bellen en dan een bundel internet erbij doen? Onbeperkt internet is wel handig, hoef ik me tenminste geen zorgen te maken dat ik over een limiet heen ga :)
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
pi_123026907
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 12:43 schreef ikbenik het volgende:

[..]

Maar hoe gaat dat dan, zo'n maand onbeperkt internet is dan in principe toch ook prepaid? Of bedoel je een bundel die je dan op zo'n kaartje laad, dus dat we prepaid bellen en dan een bundel internet erbij doen? Onbeperkt internet is wel handig, hoef ik me tenminste geen zorgen te maken dat ik over een limiet heen ga :)
Ja, het is natuurlijk ook prepaid. Maar niet met een tegoed dat je elke keer moet aanvullen, het is 1 keer kopen en dan heb je de rest van de tijd geen gedoe meer.
pi_123027128
Ik snapte destijds niets van dat mobiele internet, ik heb de hele vakantie internet in het hotel gebruikt of deed een koffie bij JCo of Excelso.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_123027148
Ja je activeert idd je internet account op mobiel. Je kan bijv kiezen uit 1 dag, 3dagen, 7 dagen en 30 dagen ofzo. Dat kost dan bijv 30 dagen voor 100000rp weet niet precies meer hoeveel het echte bedrag is.
Staat in de instructies en anders gewoon vragen bij zo''n verkoopkraam/winkel
We fear that which we cannot see
  maandag 18 februari 2013 @ 12:56:00 #76
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_123027267
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 12:46 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ja, het is natuurlijk ook prepaid. Maar niet met een tegoed dat je elke keer moet aanvullen, het is 1 keer kopen en dan heb je de rest van de tijd geen gedoe meer.
Okee, dat is dus precies wat ik zou willen :Y

quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 12:52 schreef Ali_Ilegali het volgende:
Ja je activeert idd je internet account op mobiel. Je kan bijv kiezen uit 1 dag, 3dagen, 7 dagen en 30 dagen ofzo. Dat kost dan bijv 30 dagen voor 100000rp weet niet precies meer hoeveel het echte bedrag is.
Staat in de instructies en anders gewoon vragen bij zo''n verkoopkraam/winkel
Dan is dat makkelijker dan gedacht! We zaten thuis al samen te studeren op die website, maar kwamen er toen niet helemaal uit (ook door allerlei teksten over aanbiedingen die allang voorbij waren :N).

En 100.000 voor 30 dagen (onbeperkt internet) is natuurlijk heel aantrekkelijk! Zeker nu de rupiah weer wat lager staat, dan kost dat nog geen 8 euro.
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
pi_123027464
Ja is eitje, anders gewoon vragen iig niet druk om maken. Er is ook genoeg wifi idd bij Jco en hotels etc.

Rupiah is idd nu weer nice. Had 1x gehad dat we aankwamen met 11700 ofzo en weggingen na 30dagen en was het 15700 :D Dan voel je je pas koning ;)
We fear that which we cannot see
  maandag 18 februari 2013 @ 13:08:14 #78
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_123027706
Kijk, zo word je nog eens rijk ;)
Nu hadden we al wat rupiah van een familielid gekregen die terug was uit Indonesie, dat scheelt wel (handig voor visum en taxi), maar verder moet alles wel uit de ATM getrokken worden. Jammer genoeg heeft mijn bank geen actuele koerslijst beschikbaar, dus ik weet niet waar ik aan toe ben. Alternatief is met de CC, maar dat is toch weer redelijk prijzig.

Wifi zal ik ook wel flink gebruiken, alleen ben ik een beetje huiverig als het aankomt op het doen van bankzaken of nog een hotel boeken via internet (CC gegevens over een open verbinding). Dat zal ik toch echt via een eigen verbinding willen doen, voelt toch net wat veiliger.
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
pi_123028134
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 13:08 schreef ikbenik het volgende:

Wifi zal ik ook wel flink gebruiken, alleen ben ik een beetje huiverig als het aankomt op het doen van bankzaken of nog een hotel boeken via internet (CC gegevens over een open verbinding). Dat zal ik toch echt via een eigen verbinding willen doen, voelt toch net wat veiliger.
Wat betreft wifi over je eigen apparaat:
Bankzaken gaan over een beveiligde verbinding (https) en dat is veilig. Elke gerenommeerde webshop of boekingsite gebruikt ook https voor creditcardnummers etc dus dat is ook veilig. Je weet altijd als er iets mis is, als je certificaat-waarschuwingen of foutmeldingen krijgt. In dat geval meteen afbreken; de gevoelige informatie wordt dan niet verstuurd.

Als je echt bezorgd bent over veiligheid dan is het wel altijd een betere keus om je eigen apparaat over wifi te gebruiken. Daarvan weet je dat er niet mee is gerommeld en dan geeft een https verbinding ook *echt* veiligheid. In internet-cafes moet je altijd rekening houden met keyloggers en andere spyware zooi die op de computers zelf kan zitten, en daar helpt een beveiligde verbinding niet zo veel tegen.
  maandag 18 februari 2013 @ 13:31:53 #80
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_123028414
Een computer daar gebruiken ga ik zeker niet doen. Hoewel, ik weet nog niet hoe goed m'n telefoon daar gaat werken. Zal wel goed gaan hoor, maar thuis kan ik nog wat sneller opzoeken als er iets mis gaat. Maar als wifi wel veilig genoeg zou kunnen zijn, dan is het in geval van nood nog wel een idee, maar zolang het niet hoeft zal ik bepaalde zaken dan toch via G3 afhandelen. Maar ik verwacht ook verder niet echt daar veel gebruik van te hoeven maken, dus het valt dan wel mee.
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
pi_123029252
Even voor de relativatie: de kans dat je "gepwnd" wordt in een openbaar wifi netwerk is hier in Nederland misschien nog wel groter dan in Indonesie. Op grote Nederlandse stations en zeker op plekken als Schiphol zijn de malafide wifi-netwerken bijna niet te tellen. De meeste mensen hebben daar echt geen weet van. Misschien maar goed ook, want anders schieten ze helemaal in de doorgeslagen paranoia-modus.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 11:38:38 #82
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_123065870
:D Ook goed om te weten. Het is nog niet echt een internetland wat ik zo lees, was ik toch wel even vergeten. Ja, via mobieltjes, maar vaste aansluitingen zoals hier zijn er natuurlijk veel minder.
Ik bedenk me dat ik een paar jaar geleden zelfs nog heb gekeken naar een internetaansluiting (ADSL) voor die familie, maar het kwam toen uit op ¤25 voor nog geen halve Mbit/seconde, plus een datalimiet van enkele honderden MB's per maand. En dan zou de lijn ook nog fysiek aangelegd moeten worden, in zo'n uithoek is dat toch niet te doen. Tel daarbij op dat de stroomvoorziening om de haverklap uitvalt, capaciteit is daar ook minder, een computer zou teveel stroom trekken. Ach, het is een heel andere manier van leven.

En nu ga ik het dus voor het eerst in het echt zien/meemaken, heel spannend!
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
pi_123076109
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 11:38 schreef ikbenik het volgende:
... Tel daarbij op dat de stroomvoorziening om de haverklap uitvalt, capaciteit is daar ook minder, een computer zou teveel stroom trekken. Ach, het is een heel andere manier van leven.

En nu ga ik het dus voor het eerst in het echt zien/meemaken, heel spannend!
Het leven heeft ook voordelen daar. Stroom en telefoon laat je aansluiten door de buurman (of zijn vrouw) als je zelf te lui bent. Ik heb nog nooit een land gezien waar de mensen zo lopen te knoeien aan de bedrading. En dan zetten ze onder die open bedrading gewoon lachend open flessen met brandstof te koop.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_123210361
Hoi mensen :) Ik hoop dat ik het goede subforum heb uitgekozen voor mijn vraag (anders moet het even verplaatst ofwel verwijderd worden).
Ik wil namelijk graag weten hoe ik het beste een pakketje naar Indonesië kan sturen. Het gaat om een pakketje van minder dan 5 kg.
Hebben jullie enig idee wat zoiets zal kosten? Ervaringen hiermee?
Bedankt alvast ^O^
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
  zondag 24 februari 2013 @ 02:01:56 #85
6941 APK
Factual, I think.
pi_123264730
Zijn er eigenlijk -buiten Bali en de Gili's nog andere leuke strandplekken in Indonesië waar je een week of twee in een hutachtig iets in de buurt van het strand kunt relaxen?
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_123269215
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 16:39 schreef DjinN het volgende:
Hoi mensen :) Ik hoop dat ik het goede subforum heb uitgekozen voor mijn vraag (anders moet het even verplaatst ofwel verwijderd worden).
Ik wil namelijk graag weten hoe ik het beste een pakketje naar Indonesië kan sturen. Het gaat om een pakketje van minder dan 5 kg.
Hebben jullie enig idee wat zoiets zal kosten? Ervaringen hiermee?
Bedankt alvast ^O^
Misschien is dit iets voor je http://www.bagusputraperkasa.com/index.html

Heb zelf geen ervaringen mee. Stond op dit forum: http://forum.indahnesia.c(...)e_naar_nederland.php

quote:
7s.gif Op zondag 24 februari 2013 02:01 schreef APK het volgende:
Zijn er eigenlijk -buiten Bali en de Gili's nog andere leuke strandplekken in Indonesië waar je een week of twee in een hutachtig iets in de buurt van het strand kunt relaxen?
Elk eiland heeft denk wel zoiets :) Bunaken bijv
We fear that which we cannot see
  † In Memoriam † zondag 24 februari 2013 @ 12:38:39 #87
34726 Fratz
Max
pi_123270947
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 14:59 schreef Blik het volgende:

[..]

Waar ben je naar op zoek en wat is je budget? Ik zat in het Puri Santrian in Sanur als afsluiting van 4 weken Indonesië. Kost ongeveer 120 euro per nacht, maar is wel heerlijk relaxed
Ik las Puri Santrian en het kwam me al zo bekend voor! Daar hebben wij gelogeerd toen we de laatste keer in Bali waren! Alweer veel te lang geleden. Floortje Dessing en crew logeerden er toen ook. Op tv zat ze toen zogenaamd in een 'budget' hotel. Daar hebben we toen nog smakelijk om gelachen.
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_123323958
Ola!
ik wil in Juli op mijn terugreis vanuit Australië een weekje of 1,5 in Indonesie rondreizen. De eisen:
edit: niet te duur :D een backpackersbudget zou fijn zijn!
Het liefst authentiek indonesie
niet te toeristisch
veel cultuur, wat natuur, misschien duiken/snorkelen
ik hou niet van strandhangen, maar relaxen is niet erg ;)
onderweg zijn vind ik niet erg
makkelijk te bereizen als blanke vrouw alleen.

Wat zouden jullie aanraden qua bestemming?

[ Bericht 13% gewijzigd door _Loki op 25-02-2013 23:57:54 ]
pi_123324508
Twee plekken waar ik ben geweest en het erg naar mijn zin heb gehad:

- Pulau Derawan, klein superrelaxt eilandje voor de kust van Kalimantan; authentieker wordt het niet. Fantastisch duiken, schildpaddenreservaat + voor de deur zwemmende grote schildpadden. Kost je wel wat moeite, tijd en geld om er te komen (vliegtuig naar Berau, auto naar kust, boot naar eiland) en het duiken is er ook niet heel goedkoop.

- Pulau Bunaken (Noord-Sulawesi). Minstens zo mooi duiken, vanaf rustig eiland, in resorts die allemaal op basis van vol pension zijn. Dus je kan je hoofd uitzetten en je concentreren op lekker lui genieten zonder gedoe.
  maandag 25 februari 2013 @ 15:24:07 #90
62913 Blik
The one and Only!
pi_123326378
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:34 schreef Farenji het volgende:

- Pulau Bunaken (Noord-Sulawesi). Minstens zo mooi duiken, vanaf rustig eiland, in resorts die allemaal op basis van vol pension zijn. Dus je kan je hoofd uitzetten en je concentreren op lekker lui genieten zonder gedoe.
Kan ik qua duiken zeker aanraden. Er is één resort dat gerund wordt door een Nederlander, dit resort heeft als één van de weinige ook een zwembad. The Village Bunaken heet het.

en anders gewoon Bali als je ook een beetje wilt chillen en cultuur wilt meepikken
pi_123326694
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:24 schreef Blik het volgende:

[..]

Kan ik qua duiken zeker aanraden. Er is één resort dat gerund wordt door een Nederlander, dit resort heeft als één van de weinige ook een zwembad. The Village Bunaken heet het.
Ja, mooi resort, maar wel vrij duur. Als je budget wil, ga dan naar Daniel's Homestay. Gerund door locals, dus de prijzen liggen veel lager, maar de kwaliteit lijdt daar niet onder. Goede keuken, mooie plek, professionele duikschool met goed materiaal en ervaren divemasters. De bungalows zijn er basic maar comfortabel genoeg.
  maandag 25 februari 2013 @ 15:41:31 #92
62913 Blik
The one and Only!
pi_123327115
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:31 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ja, mooi resort, maar wel vrij duur. Als je budget wil, ga dan naar Daniel's Homestay. Gerund door locals, dus de prijzen liggen veel lager, maar de kwaliteit lijdt daar niet onder. Goede keuken, mooie plek, professionele duikschool met goed materiaal en ervaren divemasters. De bungalows zijn er basic maar comfortabel genoeg.
Ik zie goedkoop niet als één van de eisen staan ;)

En zo heel duur is het niet, 45 euro p.p.p.n. op basis van volpension. Natuurlijk prijzig als je het vergelijkt met andere resorts, maar kwalitatief ook wel echt goed. Goede huisjes, mooie badkamers, lekker zwembad, goede duikschool, heerlijk afwisselend eten.

ps: en natuurlijk niet voor niets een travellers choice reward van TripAdvisor gewonnen
pi_123328228
Die reviews van tripadvisor zeggen niet altijd veel, in het bijzonder over resorts op bunaken, heb ik gemerkt. Er is heel veel onderlinge concurrentie en die is hard; veel negatieve reviews zijn geschreven door eigenaren van andere resorts op het eiland, en bestaan uit pure zwartmakerij (van de concurrent) aan de ene kant en ophemelen (van de eigen tent) aan de andere kant, dat is overduidelijk als je ze goed doorleest.
pi_123330505
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:08 schreef Farenji het volgende:
Die reviews van tripadvisor zeggen niet altijd veel, in het bijzonder over resorts op bunaken, heb ik gemerkt. Er is heel veel onderlinge concurrentie en die is hard; veel negatieve reviews zijn geschreven door eigenaren van andere resorts op het eiland, en bestaan uit pure zwartmakerij (van de concurrent) aan de ene kant en ophemelen (van de eigen tent) aan de andere kant, dat is overduidelijk als je ze goed doorleest.
Valse reviews haal je er makkelijk uit, hiervoor hoef je alleen maar even te kijken naar het aantal andere verslagen en bezochte steden van de 'klager' in kwestie. Als dat heel weinig is dan weet je genoeg. Feit blijft wel dat het nogal zielig is al die online zwartmakerij.
pi_123352615
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:41 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik zie goedkoop niet als één van de eisen staan ;)

En zo heel duur is het niet, 45 euro p.p.p.n. op basis van volpension. Natuurlijk prijzig als je het vergelijkt met andere resorts, maar kwalitatief ook wel echt goed. Goede huisjes, mooie badkamers, lekker zwembad, goede duikschool, heerlijk afwisselend eten.

ps: en natuurlijk niet voor niets een travellers choice reward van TripAdvisor gewonnen
Helaas zit ik wel op een budget :') En ik moet het doen van OV.
Nu zie ik het ook niet zo zitten om helemaal alleen in een resort te zitten, voor een dagje geen probleem maar niet te lang.
pi_123352744
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:20 schreef _Loki het volgende:
Ola!
ik wil in Juli op mijn terugreis vanuit Australië een weekje of 1,5 in Indonesie rondreizen. De eisen:
edit: niet te duur :D een backpackersbudget zou fijn zijn!
Het liefst authentiek indonesie
niet te toeristisch
veel cultuur, wat natuur, misschien duiken/snorkelen
ik hou niet van strandhangen, maar relaxen is niet erg ;)
onderweg zijn vind ik niet erg
makkelijk te bereizen als blanke vrouw alleen.

Wat zouden jullie aanraden qua bestemming?
Met de trein door Java reizen? Veel cultuur en natuur! Treinreizen zijn al een attractie op zich _O_
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_123352819
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 00:00 schreef MaxC het volgende:

[..]

Met de trein door Java reizen? Veel cultuur en natuur! Treinreizen zijn al een attractie op zich _O_
OHJA jij hebt daar ook gezeten natuurlijk!
treinen door een deel lijkt me heerlijk. Dus java is goed te doen in dat geval? :)
pi_123353612
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 00:01 schreef _Loki het volgende:
treinen door een deel lijkt me heerlijk. Dus java is goed te doen in dat geval?
Zeker, het is ook prima betaalbaar. Voor een treinreis in de meest luxe klasse (is ook wel een vereiste) betaal je zo 3-4 euro voor een reis van 3 uur.



Weet niet waar je begint maar je kan bijvoorbeeld op Jakarta beginnen (snel weg daar!) en dan naar Bandung (3 uur), Yogjakarta (mooiste/leukste stad van allemaal) (7 uur), Malang (+uitstapje naar Bromo ) (4 uur) en Surabaya (3 uur). Overal paar dagen blijven en dan eventueel voor 2 tientjes terugvliegen naar Jakarta en dan door naar Nederland.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_123355060
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 00:20 schreef MaxC het volgende:
[..]
Zeker, het is ook prima betaalbaar. Voor een treinreis in de meest luxe klasse (is ook wel een vereiste) betaal je zo 3-4 euro voor een reis van 3 uur.
Weet niet waar je begint maar je kan bijvoorbeeld op Jakarta beginnen (snel weg daar!) en dan naar Bandung (3 uur), Yogjakarta (mooiste/leukste stad van allemaal) (7 uur), Malang (+uitstapje naar Bromo ) (4 uur) en Surabaya (3 uur). Overal paar dagen blijven en dan eventueel voor 2 tientjes terugvliegen naar Jakarta en dan door naar Nederland.
Dat klinkt niet verkeerd! Ik zat inderdaad te denken aan beginnen in Jakarta en dan treinen. Klinkt wel als een hele leuke route, als ik thuis ben eens uitstippelen in paint ;DThailand komt er ook nog achteraan en ik heb een vlucht gevonden voor 80 euro naar Bangkok, dus ik hoef gelukkig niet meteen door naar NL.
  dinsdag 26 februari 2013 @ 08:34:14 #100
62913 Blik
The one and Only!
pi_123356864
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 23:56 schreef _Loki het volgende:

[..]

Helaas zit ik wel op een budget :') En ik moet het doen van OV.
Nu zie ik het ook niet zo zitten om helemaal alleen in een resort te zitten, voor een dagje geen probleem maar niet te lang.
Resort is een groot woord, ik denk dat het "resort" 8 huisjes heeft :)

Maar een treinreis door Java is ook een mooi alternatief en misschien wel wat beter te bereizen
pi_123358861
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 23:56 schreef _Loki het volgende:

[..]

Helaas zit ik wel op een budget :') En ik moet het doen van OV.
Nu zie ik het ook niet zo zitten om helemaal alleen in een resort te zitten, voor een dagje geen probleem maar niet te lang.
Je zit echt niet alleen in zo'n resort. Ik reisde ook alleen en heb daar een heel gezellige tijd gehad met de andere gasten. Erg leuke mensen ontmoet. Moet wel zeggen dat ik er kwam om te duiken en dat heb ik er ook veel gedaan; als je niet duikt dan heb je het na een dag of twee wel gezien want er is niet echt veel anders te doen; ja, je kan snorkelen.
  dinsdag 26 februari 2013 @ 10:30:49 #102
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_123359285
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 01:20 schreef _Loki het volgende:

[..]

Dat klinkt niet verkeerd! Ik zat inderdaad te denken aan beginnen in Jakarta en dan treinen. Klinkt wel als een hele leuke route, als ik thuis ben eens uitstippelen in paint ;D
Wij gaan zoiets dus ook doen, lekker met de trein Java rond. Als je dat gaat doen, download dan vooral de app JadwalKA. Daar kan je veel meer treinen vinden dan op de standaard website en is offline te raadplegen. Het is dan wel in het Indonesisch, maar het werkt toch wel redelijk intuitief (in ieder geval voor treintijden en routes).

En hotels zijn best goedkoop te vinden, wij doen het ook op een budget en er is dan heel veel leuks te vinden. Wij zijn dan met z'n tweeën, dus dat is toch net iets anders dan wanneer je alleen gaat. Maar wij hebben eigenlijk nergens echt boven de ¤50 per nacht (per kamer). Vaak zit het zelfs nog onder de ¤30 (per kamer) inclusief ontbijt. Door te zoeken via Tripadvisor/Agoda/Booking kom je aardig ver :)
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
pi_123397937
Shit, misschien toch maar eens een smartphone aanschaffen. :')
pi_123397944
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 05:06 schreef _Loki het volgende:
Shit, misschien toch maar eens een smartphone aanschaffen. :')
Aanrader is een tablet voor Indonesië. Wij konden werkelijk op iedere hoek van de straat gewoon Wifi krijgen in Bali en andere eilandjes. Dat is ansich goed geregeld moet ik zeggen.
pi_123443094
Smartphone om de weg te vinden naar plekken(bv. hostel, stations etc.) was voor mij echt onmisbaar. Map downloaden als je wifi hebt en GPS is gewoon gratis, geen idee hoe ik anders alles had gevonden. :P
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  donderdag 28 februari 2013 @ 08:01:06 #106
62913 Blik
The one and Only!
pi_123443551
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 06:02 schreef MaxC het volgende:
Smartphone om de weg te vinden naar plekken(bv. hostel, stations etc.) was voor mij echt onmisbaar. Map downloaden als je wifi hebt en GPS is gewoon gratis, geen idee hoe ik anders alles had gevonden. :P
Serieus nog nooit ergens mijn smartphone gebruikt om een hostel te moeten vinden. Kaartje van LP/Rough Guide is voor mij altijd voldoende
pi_123446003
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 08:01 schreef Blik het volgende:

[..]

Serieus nog nooit ergens mijn smartphone gebruikt om een hostel te moeten vinden. Kaartje van LP/Rough Guide is voor mij altijd voldoende
Dan moeten die kaartjes wel kloppen... De LP van Indonesie vond ik vrij slecht. Van het kaartje van Balikpapan klopte bijvoorbeeld geen ruk. Heel veel hotels en restaurants etc waren doorelkaar gehusseld en stonden dus op de verkeerde plek. Toen was ik wel blij met mijn smartfoon en google maps. :)
pi_123605156
Morgen weer richting Nederland, wat een prachtig land is Indonesië!
  maandag 4 maart 2013 @ 05:03:15 #109
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_123605302
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 06:02 schreef MaxC het volgende:
Smartphone om de weg te vinden naar plekken(bv. hostel, stations etc.) was voor mij echt onmisbaar. Map downloaden als je wifi hebt en GPS is gewoon gratis, geen idee hoe ik anders alles had gevonden. :P
Ik kijk op een PC, krabbel een post-it vol met straatnamen (of intikken op m'n telefoon) en dan zoek ik de weg. Vind ik hem niet, vraag ik het aan een voorbijganger. Ik heb nog nooit op straat m'n telefoon gebruikt om de weg te vinden op reis. Je hebt toch ook niet zomaar altijd wifi en dus de kaart van een nieuwe stad? Daarnaast, 't is nogal diefstalgevoelig, een smartphone in je handen houden, terwijl je loopt. Maar misschien denk ik daarbij te veel aan Latijns-Amerika en te weinig aan Azië ;)
pi_123605312
In Indonesië heb je altijd wel wifi op vliegvelden, treinstations, hostels of als je bijvoorbeeld langs de Burger King loopt. Dus met een beetje plannen heb je altijd wel een kaartje/route van elke stad naar alle plekken die je wilt zien. Natuurlijk kan het ook met een kaart/post-it/voorbijgangers maar telefoon lijkt me toch de handigste en snelste methode. Ook erg handig als je ergens overdag voor het eerst bent en vervolgens in het donker (na een paar drankjes) terug moet, dan is het soms onherkenbaar en ben ik al een paar keer erg blij geweest met mijn telefoon :P
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  maandag 4 maart 2013 @ 05:22:46 #111
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_123605316
Mijn telefoon zit op reizen buiten Europa diep in m'n rugtas verstopt, die op de kamer ligt, ik neem hem nooit mee als ik op straat loop, zeker niet 's nachts. Ik ken trouwens ook mensen die hem in Nederland 's avonds niet meer meenemen, ivm diefstal. Een smartphone is twee keer zoveel waard als m'n laptop :X

Hoewel, in Azië nam ik m'n telefoon wel mee in natuurgebieden, voor noodgevallen. En in de kano als GPS. Eigenlijk steeds vaker dus...
  maandag 4 maart 2013 @ 07:09:58 #112
341713 koekjestrommel1
Geen oranjefan
pi_123605448
Ik ga over een a twee weken ook naar Indonesie! Zit nu nog in Maleisie maar binnenkort maak ik de oversteek.

Ik vraag me alleen af, hoeveel kost een PADI open water cursus op Java zo ongeveer?
pi_123608772
PADI OW kost ergens rond de 300-350 euro meestal.
Waar wil je gaan duiken? Er zijn in Indonesie mooiere duikplekken dan Java...
  maandag 4 maart 2013 @ 10:54:38 #114
62913 Blik
The one and Only!
pi_123608984
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 10:46 schreef Farenji het volgende:
PADI OW kost ergens rond de 300-350 euro meestal.
Waar wil je gaan duiken? Er zijn in Indonesie mooiere duikplekken dan Java...
Niet goedkoper in Indonesië? rond de 250 euro zou ik eigenlijk verwachten.
  maandag 4 maart 2013 @ 10:55:08 #115
62913 Blik
The one and Only!
pi_123609002
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 07:09 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Ik ga over een a twee weken ook naar Indonesie! Zit nu nog in Maleisie maar binnenkort maak ik de oversteek.

Ik vraag me alleen af, hoeveel kost een PADI open water cursus op Java zo ongeveer?
Waarom niet in Maleisië, je hebt een aantal van de mooiste duikspots ter wereld in maleisië (zoals bijvoorbeeld Sipadan)
  maandag 4 maart 2013 @ 18:55:47 #116
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_123626928
Haal je PADI dan in Maleisië (Perhentians), ga duiken in Indonesië en dan naar Borneo (Sipadan).
PADI is meestal het goedkoopst waar de meeste beginnende duikers komen.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 16:37:57 #117
341713 koekjestrommel1
Geen oranjefan
pi_123664777
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 10:55 schreef Blik het volgende:

[..]

Waarom niet in Maleisië, je hebt een aantal van de mooiste duikspots ter wereld in maleisië (zoals bijvoorbeeld Sipadan)
Oja, Maleisie staat ook nog absoluut open hoor qua duiken, maar zat me gewoon af te vragen wat zoiets in Indonesie kost.

Ik weet dat Ko Tao ongeveer 225 euro was, en Pulau Tioman zo'n 250 euro.
  woensdag 6 maart 2013 @ 08:31:46 #118
62913 Blik
The one and Only!
pi_123692284
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 16:37 schreef koekjestrommel1 het volgende:

[..]

Oja, Maleisie staat ook nog absoluut open hoor qua duiken, maar zat me gewoon af te vragen wat zoiets in Indonesie kost.

Ik weet dat Ko Tao ongeveer 225 euro was, en Pulau Tioman zo'n 250 euro.
Overigens is het zo dat de plek waar je je PADI haalt niet heel veel uitmaakt. Je zuigt de omgeving nauwelijks op omdat je zo bezig bent met leren te duiken en alle oefeningen uit te oefenen. Dus het liefste je PADI op een plek waar het duiken minder spectaculair is.
pi_123954597
PADI net gehaald op Pulau Tioman. Supermooie duiken gehad daar! Ik ben het niet helemaal eens dat je de omgeving niet in je opneemt, de eerste vijf confined water dives moest ik ook in de oceaan doen bij gebrek aan zwembad, dus na die duiken ben je al zo gewend aan de oceaan dat de andere duiken al heel vloeiend gaan.

Was 1000 ringgit op Tioman (250 euro).

Nu het volgende probleem. Zit nu in Singapore, wil over een dag of twee naar Indonesie en heb op 5 april een vliegticket naar China. Heb dus pak em beet 3 weken in Indonesie, en kom aan op Sumatra of Java, dat moet ik nog uitzoeken. Heeft iemand eenzelfde oversteek per ferry gemaakt? Weet niet echt wat het meest praktisch is om te doen, en maakt me niet heel veel uit of ik om Sumatra of Java aankom.

Advies? Ferry vanuit Maleisie naar Indonesie is ook oke.

EDIT:
Oke, omdat de ferry vanuit Batam naar Jakarta pas over 11 dagen gaat, toch maar besloten om weer terug te bussen naar Melaka Maleisie, en vanuit daar de ferry naar Dumai te nemen en vanuit daar zie ik wel weer verder,

Dan Dumai -> Jakarta in 3 weken, Yay!

[ Bericht 8% gewijzigd door koekjestrommel1 op 12-03-2013 13:41:27 ]
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:17:04 #120
62913 Blik
The one and Only!
pi_123957391
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:05 schreef koekjestrommel1 het volgende:
PADI net gehaald op Pulau Tioman. Supermooie duiken gehad daar! Ik ben het niet helemaal eens dat je de omgeving niet in je opneemt,
Ik heb mijn complete Open Water ook in de oceaan gedaan, en je begrijpt wel wat ik bedoel als je een volgende keer weer gaat duiken. Je eerste echter keer relaxed vrij duiken neem je stukken meer in je op dan wat je tijdens je cursussen doet.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:18:40 #121
62913 Blik
The one and Only!
pi_123957478
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:05 schreef koekjestrommel1 het volgende:

Nu het volgende probleem. Zit nu in Singapore, wil over een dag of twee naar Indonesie en heb op 5 april een vliegticket naar China. Heb dus pak em beet 3 weken in Indonesie, en kom aan op Sumatra of Java, dat moet ik nog uitzoeken. Heeft iemand eenzelfde oversteek per ferry gemaakt? Weet niet echt wat het meest praktisch is om te doen, en maakt me niet heel veel uit of ik om Sumatra of Java aankom.

Advies? Ferry vanuit Maleisie naar Indonesie is ook oke.

EDIT:
Oke, omdat de ferry vanuit Batam naar Jakarta pas over 11 dagen gaat, toch maar besloten om weer terug te bussen naar Melaka Maleisie, en vanuit daar de ferry naar Dumai te nemen en vanuit daar zie ik wel weer verder,

Dan Dumai -> Jakarta in 3 weken, Yay!
Waarom de ferry nemen naar Indonesië als je voor een paar tientjes kunt vliegen met AirAsia?
pi_123963256
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:17 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik heb mijn complete Open Water ook in de oceaan gedaan, en je begrijpt wel wat ik bedoel als je een volgende keer weer gaat duiken. Je eerste echter keer relaxed vrij duiken neem je stukken meer in je op dan wat je tijdens je cursussen doet.
Over een week of wat zal ik het weten ;). En waarom niet vliegen? Omdat dat voor mij een beetje voelt als vals spelen tijdens het backpacken als het ook via land kan, en ik over land reizen gewoon een stuk leuker vind dan vliegen. Vliegen is saai en makkelijk (en praktisch).
pi_123964362
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:23 schreef koekjestrommel1 het volgende:
r een week of wat zal ik het weten . En waarom niet vliegen? Omdat dat voor mij een beetje voelt als vals spelen tijdens het backpacken als het ook via land kan, en ik over land reizen gewoon een stuk leuker vind dan vliegen. Vliegen is saai en makkelijk (en praktisc
Een Ferry over land! _O_
  dinsdag 12 maart 2013 @ 22:07:05 #124
62913 Blik
The one and Only!
pi_123981930
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:46 schreef Godtje het volgende:

[..]

Een Ferry over land! _O_
:')
pi_123986024
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:23 schreef koekjestrommel1 het volgende:

[..]

Over een week of wat zal ik het weten ;). En waarom niet vliegen? Omdat dat voor mij een beetje voelt als vals spelen tijdens het backpacken als het ook via land kan, en ik over land reizen gewoon een stuk leuker vind dan vliegen. Vliegen is saai en makkelijk (en praktisch).
Varen kan ook behoorlijk saai zijn (en duurt beduidend langer). Alleen maar zee om je heen gaat snel vervelen.
pi_123993407
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 23:04 schreef Farenji het volgende:

[..]

Varen kan ook behoorlijk saai zijn (en duurt beduidend langer). Alleen maar zee om je heen gaat snel vervelen.
Het is ook maar 3 uur varen. Morgen weer naar Melaka en dan de ferry pakken. Vind Singapore echt niks aan ;(.
  woensdag 13 maart 2013 @ 09:48:17 #127
62913 Blik
The one and Only!
pi_123995053
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2013 08:24 schreef koekjestrommel1 het volgende:

[..]

Het is ook maar 3 uur varen. Morgen weer naar Melaka en dan de ferry pakken. Vind Singapore echt niks aan ;(.
Serieus? Singapore vond ik echt een gave stad, heb me daar 3 dagen prima vermaakt. Little India en Chinatown bezocht?
pi_123996887
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 09:48 schreef Blik het volgende:

[..]

Serieus? Singapore vond ik echt een gave stad, heb me daar 3 dagen prima vermaakt. Little India en Chinatown bezocht?
Kom ik nu net vandaan, maar het regende en dan valt alles tegen. Little India was ook altijd mijn favoriete gedeelte van de grotere Maleisische steden, vooral het eten daar. Boh.. Maar Singapore is het net niet. Het is te duur en te georganiseerd, dat ben ik heul niet meer gewend :(. Had hiervoor ook al een week in Kuala Lumpur gezeten, en dan heb je voorlopig wel even genoeg goed ontwikkelde megasteden gezien.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 07:51:07 #129
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124121854
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 10:51 schreef koekjestrommel1 het volgende:

[..]

Kom ik nu net vandaan, maar het regende en dan valt alles tegen. Little India was ook altijd mijn favoriete gedeelte van de grotere Maleisische steden, vooral het eten daar. Boh.. Maar Singapore is het net niet. Het is te duur en te georganiseerd, dat ben ik heul niet meer gewend :(. Had hiervoor ook al een week in Kuala Lumpur gezeten, en dan heb je voorlopig wel even genoeg goed ontwikkelde megasteden gezien.
Dat had ik eerst ook met Maleisië na de Filipijnen: te georganiseerd. Maar Singapore na Maleisië was nog een stapje verder: zo georganiseerd dat het leuk was. Ik vond Singapore ook geweldig.
pi_124128661
Ben nu in Bukkitingi Sumatra. Wat een teringeind vanaf Melaka. 8 uur 's ochtends naar de ferry terminal in Melaka, daarna 2 uur wachten, 3 uur ferry, 3 uur wachten, 13 uur minibus op weg met half miljard gaten en kronkels om daarna om 7 uur 's ochtends aan te komen. Ik heb in die 24 uur reizen geen enkel ander blank persoon gezien :'). Godzeidank wel een persoon dat vloeiend Duits sprak in Dumai.

Indonesie is weer een complete cultuuromschakeling na Maleisie en S'pore. Iedereen is weer druk bezig met pogingen doen om je dingen aan te smeren en op te lichten. Maar ook zat mensen die vriendelijk hoi zeggen op de straten. Maar wel lekker goedkoop :D.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 14:12:04 #131
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124128894
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 14:02 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Ben nu in Bukkitingi Sumatra. Wat een teringeind vanaf Melaka. 8 uur 's ochtends naar de ferry terminal in Melaka, daarna 2 uur wachten, 3 uur ferry, 3 uur wachten, 13 uur minibus op weg met half miljard gaten en kronkels om daarna om 7 uur 's ochtends aan te komen. Ik heb in die 24 uur reizen geen enkel ander blank persoon gezien :'). Godzeidank wel een persoon dat vloeiend Duits sprak in Dumai.
Misschien heb je het al eerder gezegd, maar waarom heb je niet gevlogen?
pi_124129135
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 14:12 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Misschien heb je het al eerder gezegd, maar waarom heb je niet gevlogen?
Omdat
-stuk duurder (dit was nog geen 40 euro)
-lame
-zijn uberhaupt geen vluchten naar Bukittinggi.
-als ik naar Medan/Jakarta gevlogen was had ik alsnog 20 uur in de bus moeten zitten
-ik had niks opgezocht, wist ik veel dat het 13 uur met de bus was :')

Net ff nagekeken, het was maar 388 kilometer met de bus. Dan hebben we niet eens 30 km/h gemiddeld gehaald :')
pi_124157298
Je had ook gewoon op Padang kunnen vliegen, uurtje met de minibus naar Bukittinggi dan :p
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :)
pi_124172032
Ik wil eind augustus wellicht naar Indonesie, maar begreep dat Java/Bali heel erg toeristisch is. De rust opzoeken vind ik dan ook wel mooi, en las goede dingen over Lombok/Sulawesi. Ik ga twee tot drie weken, is het goed dit allemaal te bereizen en wat zijn jullie ervaringen met de laatste eilanden?

Ik zoek eigenlijk een mix van levendigheid, mooie natuur en leuke uitjes. En wat is de beste stad om op te vliegen?

[ Bericht 5% gewijzigd door Zocalo op 17-03-2013 18:13:48 ]
  zondag 17 maart 2013 @ 18:14:24 #135
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124172539
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 14:21 schreef koekjestrommel1 het volgende:

[..]

Omdat...
...je niet verder gezocht hebt ;)
En niet van vliegen houdt waarschijnlijk.
KL-Pedang is een route van Air Asia. Zou je niet veel meer hebben gekost.

Als ik zo naar de kaart van Sumatra kijk, vallen die 13 uur me nog mee: je hebt het hele eiland doorkruist!
Ik had er trouwens nog nooit van gehoord, maar het ziet er grappig uit, op foto's, zeker Fort de Kock.
  maandag 18 maart 2013 @ 19:35:25 #136
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124218459
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 18:02 schreef Zocalo het volgende:
Ik wil eind augustus wellicht naar Indonesie, maar begreep dat Java/Bali heel erg toeristisch is. De rust opzoeken vind ik dan ook wel mooi, en las goede dingen over Lombok/Sulawesi. Ik ga twee tot drie weken, is het goed dit allemaal te bereizen en wat zijn jullie ervaringen met de laatste eilanden?

Ik zoek eigenlijk een mix van levendigheid, mooie natuur en leuke uitjes. En wat is de beste stad om op te vliegen?
Bali en Java hebben ook vele plekjes die niet zo toeristisch zijn. Lombok en Sulawesi ook, maar ook daar hebben je hele toeristische dingen. Zo heb ik al 10.000 keer gelezen hoe mensen op zo'n speciale Toraja begrafenis mee mochten ...
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_124219218
quote:
7s.gif Op maandag 18 maart 2013 19:35 schreef elcastel het volgende:

[..]

Bali en Java hebben ook vele plekjes die niet zo toeristisch zijn. Lombok en Sulawesi ook, maar ook daar hebben je hele toeristische dingen. Zo heb ik al 10.000 keer gelezen hoe mensen op zo'n speciale Toraja begrafenis mee mochten ...
Klopt, nu maar gekozen om naar Bali te gaan en vanuit daar verder te kijken. Java spreekt me tot nu toe toch minder aan (en lijkt me meer van hetzelfde dan Bali), dus zou ik er nu eerder voor kiezen om vanuit daar naar Lombok te gaan.

Wat is de beste/goedkoopste manier om op Bali te vliegen?
  maandag 18 maart 2013 @ 20:55:38 #138
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124223489
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 19:48 schreef Zocalo het volgende:
Klopt, nu maar gekozen om naar Bali te gaan en vanuit daar verder te kijken. Java spreekt me tot nu toe toch minder aan (en lijkt me meer van hetzelfde dan Bali), dus zou ik er nu eerder voor kiezen om vanuit daar naar Lombok te gaan.

Wat is de beste/goedkoopste manier om op Bali te vliegen?
Java lijkt totaal niet op Bali en Lombok is ook weer anders, zo ook Suluwesi enzovoorts. Maar kan me best voorstellen dat Bali het meest aanspreekt, dat vinden de meeste mensen (ik ben meer van het Javaanse). Laat ik het zo zeggen; als je denkt dat Java meer van hetzelfde is met Bali, dan weet je eigenlijk zo weinig van Indonesië dat het helemaal niet uitmaakt waar je heengaat. Dus ga maar heen en ontdek zou ik zeggen.

Bali is wel het meest toegankelijke en prima te bereizen, kijk maar eens voor de prijzen op de diverse ticketsites, ik kies het liefst voor een zo korte mogelijke reis en dat was de laatste keer met KLM, 16 uur netto Denpasar-Amsterdam.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_124224440
quote:
7s.gif Op maandag 18 maart 2013 20:55 schreef elcastel het volgende:

Java lijkt totaal niet op Bali en Lombok is ook weer anders, zo ook Suluwesi enzovoorts. Maar kan me best voorstellen dat Bali het meest aanspreekt, dat vinden de meeste mensen (ik ben meer van het Javaanse). Laat ik het zo zeggen; als je denkt dat Java meer van hetzelfde is met Bali, dan weet je eigenlijk zo weinig van Indonesië dat het helemaal niet uitmaakt waar je heengaat. Dus ga maar heen en ontdek zou ik zeggen.

Ik probeer me zo goed mogelijk in te lezen, maar is ook lastig. Dus ga ik van eerste indruk uit. Wat spreekt jou juist zo aan in Java?
  maandag 18 maart 2013 @ 21:37:23 #140
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124226281
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 21:09 schreef Zocalo het volgende:
Ik probeer me zo goed mogelijk in te lezen, maar is ook lastig. Dus ga ik van eerste indruk uit. Wat spreekt jou juist zo aan in Java?
Op de 1 of andere manier voelt dat als het echte Indonesië voor mij. Waarschijnlijk van alle tempo dulu boekjes van school. Het is ook vooral een gevoelskwestie, er is immers veel mis op Java, vooral qua bevolkingsoverschot. Maar juist die minpunten en ongelukkige dingetjes maken het een enorm divers en gek eiland. Ik ben niet bekend met Jawa Barat (West), maar ken vooral Tengeh en Timur, centraal en oost dus. Vooral oost heeft mijn hart gestolen, Surabaya, Malang, Batu ...

Het is gewoon het rommelige en soms knullige wat Java ontzettend intens maakt, men doet niet z'n best om het beter te laten lijken dan het is en dat maakt het heel puur. Maar lees maar eens wat meer over Indonesië, ik denk dat je op geen van de eilanden een buil zult vallen. Kies gewoon 1 plek als je maar 2-3 weken hebt en verdiep je daar helemaal in.

De meeste mensen doen een groeps- en of rondreis en pakken Sumatra, Java en Bali, juist omdat je dan 3 verschillende culturen ziet. Wat op zich alweer een beetje onzin is, want Sundanezen (West) zijn echt een ander volk dan Javanen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 08:17:30 #141
62913 Blik
The one and Only!
pi_124239838
quote:
7s.gif Op maandag 18 maart 2013 19:35 schreef elcastel het volgende:

[..]

Bali en Java hebben ook vele plekjes die niet zo toeristisch zijn. Lombok en Sulawesi ook, maar ook daar hebben je hele toeristische dingen. Zo heb ik al 10.000 keer gelezen hoe mensen op zo'n speciale Toraja begrafenis mee mochten ...
Je hebt toerisme en je hebt toerisme. Als je in Sulawesi, Rantepao slaapt dan ben je daar misschien met 100 toeristen tegelijkertijd, en op zo'n begrafenis sta je misschien met 10 toeristen. In het hoogseizoen zijn er honderden, die over het algemeen meerdere dagen duren.

Als je op Java naar de Borobudur gaat mag je blij zijn als er geen 500 toeristen tegelijkertijd op de tempel rondlopen. Daar is het toerisme van een iets andere orde dan het op Sulawesi is.
pi_124244602
Wooh, weer internet. Morgen padang naar jakarta. Weet nog niet of ik ga vliegen of niet. 20 euro verschil voor 30 uur bus is het overwegen waard.....
pi_124244690
Afgelopen 4 dagen nog geen 10 blanke mensen gezien trouwens...
  dinsdag 19 maart 2013 @ 21:07:13 #144
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124267795
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 08:17 schreef Blik het volgende:
Je hebt toerisme en je hebt toerisme. Als je in Sulawesi, Rantepao slaapt dan ben je daar misschien met 100 toeristen tegelijkertijd, en op zo'n begrafenis sta je misschien met 10 toeristen. In het hoogseizoen zijn er honderden, die over het algemeen meerdere dagen duren.

Als je op Java naar de Borobudur gaat mag je blij zijn als er geen 500 toeristen tegelijkertijd op de tempel rondlopen. Daar is het toerisme van een iets andere orde dan het op Sulawesi is.
Dat is een inkoppertje hè ...
Overigens was ik op de Borobudur nou net met hooguit 50 andere toeristen en zoals je weet of kunt weten voelt dat alsof je er alleen bent
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 22:49:28 #145
62913 Blik
The one and Only!
pi_124274131
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 21:07 schreef elcastel het volgende:

[..]

Dat is een inkoppertje hè ...
Overigens was ik op de Borobudur nou net met hooguit 50 andere toeristen en zoals je weet of kunt weten voelt dat alsof je er alleen bent
Als het zo'n inkopper is, waarom maak je dan de vergelijking? Toeristisch op Sulawesi is een oase van rust op Java.
  woensdag 20 maart 2013 @ 05:17:49 #146
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124280814
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:49 schreef Blik het volgende:
Als het zo'n inkopper is, waarom maak je dan de vergelijking? Toeristisch op Sulawesi is een oase van rust op Java.
Omdat het onzin is om te stellen dat Suluwesi per definitie rustig is en Java per definitie druk. Dat is sterk afhankelijk van waar je gaat zitten. Je kunt gerust stellen dat het in Sidoarjo of Kalimiru minstens zo rustig is als in Rantepao, qua toerisme that is.

Het is een inkoppertje om te stellen dat de kans groter is dat je bij de Borobudur (dé toeristisch trekpleister) meer toeristen zult vinden dan in Toraja. Dat is hetzelfde als te stellen dat de kans dat je een neger tegenkomt in Amsterdam groter is dan in Akersloot.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_124406130
Is het te doen om in drie weken Java, Bali en Lombok te doen? Zonder extreem te haasten?
pi_124423059
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 13:29 schreef Zocalo het volgende:
Is het te doen om in drie weken Java, Bali en Lombok te doen? Zonder extreem te haasten?
Persoonlijk vind ik van niet. Ik heb het in 4 weken gedaan en dat is eigenlijk al te kort.
pi_124425135
Ja, dat dacht ik al.. kijken nu naar Java en Bali. Je moet dingen laten maar wil ook geen van beide schrappen.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 23:03:18 #150
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124425146
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 13:29 schreef Zocalo het volgende:
Is het te doen om in drie weken Java, Bali en Lombok te doen? Zonder extreem te haasten?
Tuurlijk wel. Natuurlijk zal je keuzes moeten maken van wat je wilt zien. Helemaal Java zou je ook makkelijk 3 jaar kunnen rondreizen als je wilt. ;)
reset
  zondag 24 maart 2013 @ 02:53:08 #151
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124431636
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 23:03 schreef Zocalo het volgende:
Ja, dat dacht ik al.. kijken nu naar Java en Bali. Je moet dingen laten maar wil ook geen van beide schrappen.
Ik ben nog steeds nooit in Indonesië geweest, maar Lombok + Komodo zou bovenaan m'n lijstje staan. Duiken en een boottocht. Daarna een vulkaan beklimmen op Java en zeldzame wildlife zoeken.
pi_124442496
Ik heb net geboekt: ga naar Java, wil dan door naar Bali en weer terug vanaf Jakarta (dus binnenlandse vlucht terug vanaf Bali naar Jakarta).

Laatste vraag voorlopig :P
We willen rondreizen, dus wel een lichte planning maken, maar alles kan veranderen. In hoeverre moet je hostels ed van te voren boeken? Aangezien het hoofdseizoen is..
pi_124473727
Jogja is tof :7

Morgen eens kijken of ik de Merapi op kan komen.
  maandag 25 maart 2013 @ 09:20:58 #154
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124474016
quote:
10s.gif Op maandag 25 maart 2013 09:02 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Jogja is tof :7

Morgen eens kijken of ik de Merapi op kan komen.
quote:
Vanwege de grote dreiging die de vulkaan oplevert voor bevolkte gebieden, wordt de Merapi tot de 16 gevaarlijkste vulkanen ter wereld gerekend.
:P

Van bovenop Merapi de zon zien opkomen is een bijzondere gebeurtenis. :) Sowieso een levende, trillende, rommelende, rokende berg beklimmen midden in de nacht is speciaal.

En dan bij het laatste eind kom je de herdenkingstekens tegen, hoewel ik niet weet of die er nog zijn na de laatste uitbarsting.

Vergeet iig je camera niet!
reset
  maandag 25 maart 2013 @ 09:33:50 #155
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124474285
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 14:47 schreef Zocalo het volgende:
Ik heb net geboekt: ga naar Java, wil dan door naar Bali en weer terug vanaf Jakarta (dus binnenlandse vlucht terug vanaf Bali naar Jakarta).

Laatste vraag voorlopig :P
We willen rondreizen, dus wel een lichte planning maken, maar alles kan veranderen. In hoeverre moet je hostels ed van te voren boeken? Aangezien het hoofdseizoen is..
We hebben eergisteren exact hetzelfde geboekt en hebben ook exact hetzelfde plan, ook in het hoofdseizoen :P

Goede backpack en Lonely Planet is ook besteld, nu eens even verdiepen in wat er allemaal te doen en te zien is.
Don't let my username fool you...
pi_124485940
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 09:20 schreef Individual het volgende:

[..]

[..]

:P

Van bovenop Merapi de zon zien opkomen is een bijzondere gebeurtenis. :) Sowieso een levende, trillende, rommelende, rokende berg beklimmen midden in de nacht is speciaal.

En dan bij het laatste eind kom je de herdenkingstekens tegen, hoewel ik niet weet of die er nog zijn na de laatste uitbarsting.

Vergeet iig je camera niet!
Ik huur gewoon een scooter, en rijd er zelf wel heen. Heb geen zin om met zo'n tourgroep mee te gaan, en ik gok zo dat er toch zat mensen zijn die de klim gaan maken. Vooral omdat ik het hele 'een guide is verplicht, maar dat zeggen alleen de guides zelf' schouwspel een beetje zat ben.
Naja, morgen zullen we het zien...
  maandag 25 maart 2013 @ 15:40:04 #157
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124486409
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 15:27 schreef koekjestrommel1 het volgende:

[..]

Ik huur gewoon een scooter, en rijd er zelf wel heen. Heb geen zin om met zo'n tourgroep mee te gaan, en ik gok zo dat er toch zat mensen zijn die de klim gaan maken. Vooral omdat ik het hele 'een guide is verplicht, maar dat zeggen alleen de guides zelf' schouwspel een beetje zat ben.
Naja, morgen zullen we het zien...
Onderweg en op de top niemand anders gezien dan vriendin en gids. Het is niet zo toeristisch als bv de Bromo en in het donker was ik wel blij met een gids die de weg kende. Er is niet een mooi aangelegd pad oid. Kan wel zonder gids denk ik, maar trek er genoeg tijd voor uit iig.

Scooterrijden gaat daar prima iig. :)
reset
pi_124492202
Ik ga volgende week vrijdag naar Singapore en Indonesië. Nou vroeg ik me af of iemand weet of je op Indonesië klachten als hooikoorts kan hebben. Heeft iemand daar ervaring mee? Natuurlijk neem ik wel wat zakdoekjes en tissues mee, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig :P

Google gaf niet echt resultaten

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-03-2013 18:25:31 ]
pi_124492737
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 18:25 schreef HPLC het volgende:
Ik ga volgende week vrijdag naar Singapore en Indonesië. Nou vroeg ik me af of iemand weet of je op Indonesië klachten als hooikoorts kan hebben. Heeft iemand daar ervaring mee? Natuurlijk neem ik wel wat zakdoekjes en tissues mee, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig :P

Google gaf niet echt resultaten
Aangezien Indonesie op de evenaar ligt zal je geen duidelijk hooikoortsseizoen hebben zoals hier, maar waar planten zijn, is ook stuifmeel, dus het lijkt me dat het best mogelijk is om last van hooikoorts te hebben.
  maandag 25 maart 2013 @ 19:29:38 #160
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124494821
De meeste mensen met hooikoorts zijn allergisch voor planten waar ze in hun kinderjaren mee in aanraking zijn gekomen. Qua tropische planten zijn dat voor mensen die in Nederland zijn opgegroeid dus alleen kamerplanten. Héél hoog in de bergen zijn wellicht ook bekende grassen en kruiden, maar dat is in Indonesië niet echt van toepassing.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lemans24 op 25-03-2013 22:39:30 ]
  maandag 25 maart 2013 @ 22:33:32 #161
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124506115
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 18:25 schreef HPLC het volgende:
Ik ga volgende week vrijdag naar Singapore en Indonesië. Nou vroeg ik me af of iemand weet of je op Indonesië klachten als hooikoorts kan hebben. Heeft iemand daar ervaring mee? Natuurlijk neem ik wel wat zakdoekjes en tissues mee, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig :P

Google gaf niet echt resultaten
Mijn ervaring met tropische landen is dat ik elke keer mijn hooikoortsmedicijnen bij me had, maar ze nog nooit nodig heb gehad. Pas zodra ik weer uit het vliegtuig stap hier in Nederland (of Duitsland, want dichterbij) krijg ik er weer last van. Ik vind het altijd een hele verademing (letterlijk :P ) om in die landen te zijn. :)
Don't let my username fool you...
pi_124514632
Ok, bedankt voor de antwoorden :). Ik weet wel dat ik in landen als Oostenrijk en Zwitserland totaal geen last van graspollen terwijl de grassen flink in bloei stonden. Zal wel met die vieze lucht in Nederland te maken hebben :P.
pi_124520867
Ik heb er in nederland ook last van, maar in zuidoostazie nog nooit last van gehad. Godzijdank.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 13:00:22 #164
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_124521038
kerst en oud&nieuw gevierd op bali. 4weken is te kort ;( ik wil teruuuuugggg ;(
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  dinsdag 26 maart 2013 @ 14:02:25 #165
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124523501
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 09:03 schreef HPLC het volgende:
Ok, bedankt voor de antwoorden :). Ik weet wel dat ik in landen als Oostenrijk en Zwitserland totaal geen last van graspollen terwijl de grassen flink in bloei stonden. Zal wel met die vieze lucht in Nederland te maken hebben :P.
Dat is apart, want in de bergen is het seizoen nog korter en heviger. Daarnaast hebben we in heel Europa zo'n beetje dezelfde grassen.
pi_124556161
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 14:02 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Dat is apart, want in de bergen is het seizoen nog korter en heviger. Daarnaast hebben we in heel Europa zo'n beetje dezelfde grassen.
Daarom denk ik ook dat het meer aan de verontreinigde lucht ligt met een combinatie van grassen. Ik vind het zelf ook vreemd.
  woensdag 27 maart 2013 @ 08:40:59 #167
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124556361
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 08:24 schreef HPLC het volgende:

[..]

Daarom denk ik ook dat het meer aan de verontreinigde lucht ligt met een combinatie van grassen. Ik vind het zelf ook vreemd.
Maar in een stad als Rome heb ik er bijvoorbeeld ook geen last van. Toch ook Europa en ook een erg drukke stad. Het heeft toch echt met lokale plantensoorten hier te maken denk ik.

Zo, gisteren mijn backpack binnen gekregen, krijg nu helemaal zin om te gaan, maar het duurt helaas nog zo ontzettend lang :(
Don't let my username fool you...
  woensdag 27 maart 2013 @ 08:59:30 #168
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124556601
Geniet eerst nog effe van het heerlijke lenteweer hier dan ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 27 maart 2013 @ 09:08:43 #169
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124556788
Ik vond Indonesië geweldig! Erg gevarieerd ook door enorme verschillen tussen de eilanden. Ik ben geweest op Java, Bali, Lombok, Sumbawa, Flores (+Rinca) en Sulawesi. Alles met bussen en boten, behalve naar Sulawesi en terug. Nu die andere eilanden nog... :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 27 maart 2013 @ 09:24:26 #170
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124557073

Bromo, Java


Koloniaal verleden, Solo, Java


Zwavel verzamelen, Java


Rijstvelden, Bali


Ceremony, Bali


Komodo waraan op Rinca _O_


Traditioneel dorp (Bena), Flores


Snoepwinkeltje, Flores


Graven in Toraja, Sulawesi
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 27 maart 2013 @ 09:24:44 #171
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124557079
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 08:59 schreef Lemans24 het volgende:
Geniet eerst nog effe van het heerlijke lenteweer hier dan ;)
:r

Wat moet ik absoluut niet missen op Java en Bali trouwens? Hoorde van een collega dat ik übertoeristische plaats Kuta op Bali in elk geval moest mijden als de pest vanwege de absurde drukte.
Don't let my username fool you...
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 27 maart 2013 @ 09:40:53 #172
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124557374
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 09:24 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

:r

Wat moet ik absoluut niet missen op Java en Bali trouwens? Hoorde van een collega dat ik übertoeristische plaats Kuta op Bali in elk geval moest mijden als de pest vanwege de absurde drukte.
Dat is net wat je zelf leuk vindt natuurlijk :).

Voor mij was Bromo en omgeving een van de hoogtepunten op Java. Maar je moet dan niet zoals iedereen doet s'morgens je met een busje omhoog laten crossen naar het ringgebergte maar zelf gaan lopen onder de prachtige sterrenhemel! Doe je ongeveer 2 uur over. Als je dan boven bent dan is het eventjes afzien want daar staan dan honderden lawaaiige mensen om de zonsopkomst te zien, maar een half uurtje later sta je daar weer in je eentje. Dan kun je daar rustig wandelen met prachtige uitzichten en rustig naar Bromo wandelen. Tegen de tijd dat je daar aankomt is er geen hond want iedereen crosst met een busje naar boven en daarna naar Bromo en dan snel naar het guesthouse om uit te checken zodat ze om 11:00 alweer ingepakt en wel in de bus naar huis zitten :'). Echt heel zonde...

Kuta op Bali moet je inderdaad met een grote boog omheen. Het leukste op Bali vond ik gewoon voor ¤5 per dag een scootertje huren en het hele eiland door crossen. Is echt schitterrend door kleine dorpjes en afgelegen rijstvelden. Je komt vanalles tegen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 27 maart 2013 @ 10:01:30 #173
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124557776
Bovenop Merapi geen toerist gezien, alleen een van de beste zonsopgangen ooit


Solo was idd erg speciaal met de koloniale bibliotheek waar niemand was behalve 2 verveelde vrouwen die me alles wilde laten zien. De hele dag boeken 'bewaken' die je niet eens kan lezen lijkt me ook geen pretje. :P
reset
pi_124564177
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 09:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Kuta op Bali moet je inderdaad met een grote boog omheen. Het leukste op Bali vond ik gewoon voor ¤5 per dag een scootertje huren en het hele eiland door crossen. Is echt schitterrend door kleine dorpjes en afgelegen rijstvelden. Je komt vanalles tegen.
Het leukste vond ik eigenlijk de Noordelijke kust, ook omdat de zee er rustiek is i.t.t. de zuidkant.
pi_124564204
Heb zelf ook weer een reis naar Bali voor ruim twee weeken geboekt. Vertrek op 22 juni.
pi_124565099
Ik ga volgende week naar Java. Van winterweer naar zomerweer :P
pi_124566132
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 10:01 schreef Individual het volgende:
Bovenop Merapi geen toerist gezien, alleen een van de beste zonsopgangen ooit
[ afbeelding ]

Solo was idd erg speciaal met de koloniale bibliotheek waar niemand was behalve 2 verveelde vrouwen die me alles wilde laten zien. De hele dag boeken 'bewaken' die je niet eens kan lezen lijkt me ook geen pretje. :P
Ik ben er vandaag heengeweest! Scootje gehuurd, en heen gecrosst en een pad naar boven op gelopen. Het is prima solo te doen, mits je overdag gaat dan. 'S nachts lijkt me een stuk moeilijker. De laatste 200 meter naar de top vielen wel tegen, helemaal omdat niks aangegeven staat en ik maar gewoon op een willekeurig punt naar boven ben gegaan. Een paar keer door de wolken toffe uitszichten gehad. En die doodse stilte op de top
.. Echt geen touristen te bekennen idd, ik had echt verwacht dat dit een van de trekpleisters zou zijn. Maar desalnietteminern erg toffe hike!
  woensdag 27 maart 2013 @ 15:57:22 #178
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124569437
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2013 14:29 schreef koekjestrommel1 het volgende:

[..]

Ik ben er vandaag heengeweest! Scootje gehuurd, en heen gecrosst en een pad naar boven op gelopen. Het is prima solo te doen, mits je overdag gaat dan. 'S nachts lijkt me een stuk moeilijker. De laatste 200 meter naar de top vielen wel tegen, helemaal omdat niks aangegeven staat en ik maar gewoon op een willekeurig punt naar boven ben gegaan. Een paar keer door de wolken toffe uitszichten gehad. En die doodse stilte op de top
.. Echt geen touristen te bekennen idd, ik had echt verwacht dat dit een van de trekpleisters zou zijn. Maar desalnietteminern erg toffe hike!
Overdag kon je zien waar je heenging idd. Was er een 'pad' of heb je een soort van route gevolgt? In 2008 was er geen pad en het was soms klimmen en klauteren.

Deze foto is dus van 2008. Geen idee hoe het er nu uitzit. Zal wel weer een stukje af zijn na de uitbarsting van 2010.

Heb zelfs nog wat zwavel als aandenken.
reset
pi_124570772
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 15:57 schreef Individual het volgende:

[..]

Overdag kon je zien waar je heenging idd. Was er een 'pad' of heb je een soort van route gevolgt? In 2008 was er geen pad en het was soms klimmen en klauteren.

Deze foto is dus van 2008. Geen idee hoe het er nu uitzit. Zal wel weer een stukje af zijn na de uitbarsting van 2010.
[ afbeelding ]
Heb zelfs nog wat zwavel als aandenken.
Boh mooie foto's! Bij mij was het veel bewolkter. Het 'pad' was goed te doen tot de boomgrens, daarna was het steen voor steen en klimmen waar je niet omheen kon. Al moest ik nog steeds wel een paar keer omklimmen. Er was helemaal niks aangegeven. Geen bordjes, geen markering, alleen hier en daar wat lege batterijen en plastic zakken die de routes van mijn voorgangers aangaven.





  woensdag 27 maart 2013 @ 16:56:41 #180
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124571619
Op de terugweg begonnen de wolken te komen.



Rookt dat ding nog eigenlijk?
reset
  woensdag 27 maart 2013 @ 17:54:48 #181
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124573743
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 09:40 schreef SeLang het volgende:
Dat is net wat je zelf leuk vindt natuurlijk :).

Voor mij was Bromo en omgeving een van de hoogtepunten op Java. Maar je moet dan niet zoals iedereen doet s'morgens je met een busje omhoog laten crossen naar het ringgebergte maar zelf gaan lopen onder de prachtige sterrenhemel! Doe je ongeveer 2 uur over. Als je dan boven bent dan is het eventjes afzien want daar staan dan honderden lawaaiige mensen om de zonsopkomst te zien, maar een half uurtje later sta je daar weer in je eentje. Dan kun je daar rustig wandelen met prachtige uitzichten en rustig naar Bromo wandelen. Tegen de tijd dat je daar aankomt is er geen hond want iedereen crosst met een busje naar boven en daarna naar Bromo en dan snel naar het guesthouse om uit te checken zodat ze om 11:00 alweer ingepakt en wel in de bus naar huis zitten :'). Echt heel zonde...

Kuta op Bali moet je inderdaad met een grote boog omheen. Het leukste op Bali vond ik gewoon voor ¤5 per dag een scootertje huren en het hele eiland door crossen. Is echt schitterrend door kleine dorpjes en afgelegen rijstvelden. Je komt vanalles tegen.
Wat SeLang zegt dus. Ik vind de omgeving van de Bromo helemaal super, de Tengger vlakte dus. De keer dat ik er was heb ik wel het standaard verhaal uitgevoerd (uitkijkpost, 4x4, drukte), maar dat vond ik al heel spectaculair. Maar dan zie je gelijk dat het wel iets is om even rond te lopen daar.

Om de hoek van de Bromo ligt de Madakaripura waterval, daar heeft mijn vrouw mij toen mee naartoe genomen. Stond destijds niet in de LP en nu misschien nog niet. De laatste die ik de tip gaf vroeg het daar aan de locals en die wisten van niks. Toch raar, voorheen was het bekender en het is de hoogste waterval van Java (+/- 180mtr hoogte).



@ SeLang: ik zie dat gebouw uit Solo en bedenk me inderdaad weer dat jij er ooit was, herken die foto direct weer (uit FOT?). Jouw foto 'zwavel verzamelen' is zo te zien Kawah Ijen?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 27 maart 2013 @ 17:58:29 #182
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124573866
quote:
7s.gif Op woensdag 27 maart 2013 17:54 schreef elcastel het volgende:

@ SeLang: ik zie dat gebouw uit Solo en bedenk me inderdaad weer dat jij er ooit was, herken die foto direct weer (uit FOT?). Jouw foto 'zwavel verzamelen' is zo te zien Kawah Ijen?
Ik heb inderdaad even foto's her-post die ik toevallig online had en al eens in een Indonesie topic had gepost. En die zwavel is inderdaad Ijen (was de naam even vergeten maar nu weet ik het weer...) :Y
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 27 maart 2013 @ 18:09:32 #183
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124574229
Ow ja en ik vergeet mijn Java-tip nog te geven; ik was helemaal verkikkerd op Batu/Malang. Een heerlijke atmosfeer, op de een of andere manier was hier echt alles perfect. Je hebt daar o.a. Toko Oen (Malang) en Batu Secret Zoo (een van de weinige dierentuinen die wél de moeite is).

Het ligt wat hoger, dus ook een iets aangenamer klimaat. Bij Batu heb je ook Cangar (heet water bronnen, niet zo heel spectaculair, al is rit erheen alleen al erg mooi) en rond beide steden heb je wat oude tempels.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_124670548
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 14:47 schreef Zocalo het volgende:
Ik heb net geboekt: ga naar Java, wil dan door naar Bali en weer terug vanaf Jakarta (dus binnenlandse vlucht terug vanaf Bali naar Jakarta).

Laatste vraag voorlopig :P
We willen rondreizen, dus wel een lichte planning maken, maar alles kan veranderen. In hoeverre moet je hostels ed van te voren boeken? Aangezien het hoofdseizoen is..
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 09:33 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

We hebben eergisteren exact hetzelfde geboekt en hebben ook exact hetzelfde plan, ook in het hoofdseizoen :P

Goede backpack en Lonely Planet is ook besteld, nu eens even verdiepen in wat er allemaal te doen en te zien is.
Ook wij hebben dit in de planning staan. Wanneer gaan jullie en hoeveel zijn jullie ongeveer voor vliegtickets kwijt?
  zaterdag 30 maart 2013 @ 00:18:39 #185
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124671288
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 00:00 schreef ThymeS het volgende:

[..]


[..]

Ook wij hebben dit in de planning staan. Wanneer gaan jullie en hoeveel zijn jullie ongeveer voor vliegtickets kwijt?
Laatste 3 weken van augustus en heb 830 betaald voor een ticket vanaf Dusseldorf (is voor ons veel dichterbij dan Schiphol) met Etihad.
Don't let my username fool you...
  donderdag 4 april 2013 @ 16:22:19 #186
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124879992
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 4 april 2013 @ 16:27:24 #187
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124880222
Als de politie moeilijk doet omdat je zonder rijbewijs op een motortje rijdt ofzo en je een grote boete geeft: geen nood, je kunt gewoon afdingen! En fors ook. Been there done that :7
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 april 2013 @ 16:46:02 #188
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124881039
Yup.
:7.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 4 april 2013 @ 16:53:46 #189
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124881327
quote:
10s.gif Op donderdag 4 april 2013 16:27 schreef SeLang het volgende:
Als de politie moeilijk doet omdat je zonder rijbewijs op een motortje rijdt ofzo en je een grote boete geeft: geen nood, je kunt gewoon afdingen! En fors ook. Been there done that :7
Dan kun je dat biertje vast wel vergeten...
  donderdag 4 april 2013 @ 16:54:53 #190
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124881373
Mooiste vond ik trouwens die moneychangers. Ik zou echt zó kwaad worden!
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 4 april 2013 @ 17:10:03 #191
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124881920
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 16:54 schreef Lemans24 het volgende:
Mooiste vond ik trouwens die moneychangers. Ik zou echt zó kwaad worden!
Ik snap er geen drol van waar al die moneychangers nog voor dienen. Dat geld trek je toch zo uit de pin automaat? En al helemaal op zo'n toeristische plek als Bali.

Btw: die achterlijke toeristen ook altijd die zonder helm rijden. Ben je in een vreemd land met gevaarlijk verkeer en juist dan doen ze geen helm op....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 april 2013 @ 17:49:48 #192
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124883289
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 17:10 schreef SeLang het volgende:

Ik snap er geen drol van waar al die moneychangers nog voor dienen. Dat geld trek je toch zo uit de pin automaat?

Precies.. Nog nooit een geldwisselaar gebruikt. Zelfs in het westen zijn het oplichters.. iets geraffineerder maar toch. In helemaal onderontwikkelde landen heb ik altijd een pakje dollars bij me. Nog nooit iemand meegemaakt die het niet wilde. Mobiele telefoons waren ook een goed 'betaalmiddel' (of ontwikkelingshulp). :P Ik betaal wel te veel voor souvenirs als ik het ze waard vind of als ik haast heb. 'Opgelicht' worden komt overal voor.. zelfs in Europa..
quote:
Btw: die achterlijke toeristen ook altijd die zonder helm rijden. Ben je in een vreemd land met gevaarlijk verkeer en juist dan doen ze geen helm op....
In India wel zonder helm en Indonesië niet. Dat terwijl het verkeer/wegen/koeien/etc in India gevaarlijker zijn. Deed wat de lokale bevolking ook deed. Dan had ik in Indonesië wel een 125cc, maar een goede crash is op beiden niet gezond.
reset
  donderdag 4 april 2013 @ 17:51:45 #193
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124883358
quote:
Wel hilarisch dat je voor je boete wel nog bier kunt gaan drinken :D
Don't let my username fool you...
  donderdag 4 april 2013 @ 18:00:39 #194
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124883686
Moneychangers zijn er voor als je vreemd geld over hebt en naar een ander land gaat.
  donderdag 4 april 2013 @ 18:03:19 #195
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124883794
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 18:00 schreef Lemans24 het volgende:
Moneychangers zijn er voor als je vreemd geld over hebt en naar een ander land gaat.
Tot nu toe is het me nog altijd gelukt om dat redelijk te berekenen dat ik nog maar een paar cent over had als ik naar huis ging... Dat gaat dan gewoon mee.
Don't let my username fool you...
  donderdag 4 april 2013 @ 18:09:22 #196
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124884033
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 18:03 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Tot nu toe is het me nog altijd gelukt om dat redelijk te berekenen dat ik nog maar een paar cent over had als ik naar huis ging... Dat gaat dan gewoon mee.
Ik verander plannen nogal eens. Daardoor had ik eens 16.000 baht gepind/over in Thailand. Een paar dagen later besloot ik toch maar te vliegen naar Maleisië, ipv overland te gaan. Best prettig om dan te kunnen wisselen daar, dat heeft ongeveer de hele resterende vakantie bekostigd.
  donderdag 4 april 2013 @ 18:39:53 #197
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124885109
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 17:10 schreef SeLang het volgende:
Ik snap er geen drol van waar al die moneychangers nog voor dienen. Dat geld trek je toch zo uit de pin automaat? En al helemaal op zo'n toeristische plek als Bali.
Ik denk dat het gros van toeristen het niet eens doorheeft dat ze bedonderd worden, het gebeurt vaak zo opzichtig dat mensen eerder aan zichzelf twijfelen dan aan die beleefd lachende vriendelijke Balinees.
quote:
Btw: die achterlijke toeristen ook altijd die zonder helm rijden. Ben je in een vreemd land met gevaarlijk verkeer en juist dan doen ze geen helm op....
In Indonesië zal ik echt nooit op een motor rijden. Ik heb geen ervaring in andere landen, maar het stoïcijnse en kortzichtige van de Indonesiër op de motor kan ik gewoon niet begrijpen, laat staan dat ik dat op een motor wil tegenkomen. Voor de liefhebber: Google afbeeldingen 'tabrakan motor'.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_124886022
In indonesie is het echt niet anders dan in andere aziatische landen imo. Ik vind scooters vooral eng in supertouristische plaatsen waar iedere westerling er op eentje rijdt. Aziaten op scooters zijn tenminste voorspelbaar onvoorspelbaar, westerlingen doen vaak maar wat. Zit nu op Jakarta airport. Weer eens een nachtje doorhalen. Nog 8 uur voor mijn vlucht gaat joepie.....
  donderdag 4 april 2013 @ 19:08:15 #199
6941 APK
Factual, I think.
pi_124886227
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 18:00 schreef Lemans24 het volgende:

Moneychangers zijn er voor als je vreemd geld over hebt en naar een ander land gaat.
Of voor als de ATM's leeg zijn op de Gili's na oud en nieuw :+
Op Gili Air staat voor zover ik weet maar een ATM en daar heb ik regelmatig bij zo'n mannetje moeten wisselen.
Nooit genept en tegen een goede koers, maar ik pin liever...
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 4 april 2013 @ 19:10:43 #200
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124886348
quote:
7s.gif Op donderdag 4 april 2013 18:39 schreef elcastel het volgende:

In Indonesië zal ik echt nooit op een motor rijden. Ik heb geen ervaring in andere landen, maar het stoïcijnse en kortzichtige van de Indonesiër op de motor kan ik gewoon niet begrijpen,
Ik heb in de Filipijnen op een klein primitief eiland een motortje in de puin gereden :7. Was boven op een berg/heuvel. Ik kon het bot zien in m'n knie. Er was verder niemand dus zelf 30km naar het ziekenhuis gereden (motortje was krom maar reed nog wel) voor een interessante off-the-beaten track ervaring.

Op Bali had ik (uiteraard) een scootertje gehuurd en zowat het hele eiland over gecrossed. Op Sumbawa kon ik er nergens een huren. Wel overal rondgevraagd bij garages enzo. En toen was er een jongen die het gesprek hoorde en mij het scootertje van z'n zus ter verhuur aanbood. Dat was wel erg tof. Die jongen nam een groot risico want geen borg en als ik hem niet was komen terugbrengen dan was hij hem natuurlijk kwijt geweest. Leuk als mensen zo eerlijk zijn en jou ook vertrouwen. Maar goed, daar komen dus ook nauwelijks toeristen.

Op Flores kon ik nergens een semi-automaat huren en toen nam ik maar een motortje met driver. Achteraf bleek dat wel een goed idee gezien de weggetjes waar we kwamen. Die driver kostte bijna niks want hij deed het om Engels te leren zodat hij later guide kon worden en veel geld verdienen. Ik heb twee leuke dagen met die gast doorgebracht en hij heeft me op allerlei toffe plekken gebracht die ik zelf nooit had kunnen vinden (over wegen waar ik zelf nooit in één stuk overheen was gekomen :+ )
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 4 april 2013 @ 19:12:15 #201
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124886413
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 19:08 schreef APK het volgende:

[..]

Of voor als de ATM's leeg zijn op de Gili's na oud en nieuw :+
Op Gili Air staat voor zover ik weet maar een ATM en daar heb ik regelmatig bij zo'n mannetje moeten wisselen.
Nooit genept en tegen een goede koers, maar ik pin liever...
Zijn er ATM's op de Gili's? :o
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 april 2013 @ 19:15:09 #202
6941 APK
Factual, I think.
pi_124886554
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 19:12 schreef SeLang het volgende:

Zijn er ATM's op de Gili's? :o
Op Trawangan inmiddels tientallen, ook bij de grote resorts aan de rustige kant van het eiland :Y
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 4 april 2013 @ 19:18:04 #203
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124886702
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 19:15 schreef APK het volgende:

[..]

Op Trawangan inmiddels tientallen, ook bij de grote resorts aan de rustige kant van het eiland :Y
Ik ben alleen op Air geweest maar kan me niet herinneren dat daar een ATM was (in 2009)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 april 2013 @ 19:26:03 #204
6941 APK
Factual, I think.
pi_124887028
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 19:18 schreef SeLang het volgende:

Ik ben alleen op Air geweest maar kan me niet herinneren dat daar een ATM was (in 2009)
Bij de pier rechtsaf richting de wat 'drukkere' strandjes staat er eentje, maar dat is pas sinds vorig jaar geloof ik...
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  donderdag 4 april 2013 @ 20:39:46 #205
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124890380
quote:
10s.gif Op donderdag 4 april 2013 19:10 schreef SeLang het volgende:
Ik heb in de Filipijnen op een klein primitief eiland een motortje in de puin gereden :7. Was boven op een berg/heuvel. Ik kon het bot zien in m'n knie. Er was verder niemand dus zelf 30km naar het ziekenhuis gereden (motortje was krom maar reed nog wel) voor een interessante off-the-beaten track ervaring.

Op Bali had ik (uiteraard) een scootertje gehuurd en zowat het hele eiland over gecrossed. Op Sumbawa kon ik er nergens een huren. Wel overal rondgevraagd bij garages enzo. En toen was er een jongen die het gesprek hoorde en mij het scootertje van z'n zus ter verhuur aanbood. Dat was wel erg tof. Die jongen nam een groot risico want geen borg en als ik hem niet was komen terugbrengen dan was hij hem natuurlijk kwijt geweest. Leuk als mensen zo eerlijk zijn en jou ook vertrouwen. Maar goed, daar komen dus ook nauwelijks toeristen.

Op Flores kon ik nergens een semi-automaat huren en toen nam ik maar een motortje met driver. Achteraf bleek dat wel een goed idee gezien de weggetjes waar we kwamen. Die driver kostte bijna niks want hij deed het om Engels te leren zodat hij later guide kon worden en veel geld verdienen. Ik heb twee leuke dagen met die gast doorgebracht en hij heeft me op allerlei toffe plekken gebracht die ik zelf nooit had kunnen vinden (over wegen waar ik zelf nooit in één stuk overheen was gekomen :+ )
In die minder bevolkte gebieden zou ik het misschien nog wel aandurven, omdat ik daar kan anticiperen. Maar in de steden op Java alsook Bali heb ik teveel ellende gezien. Toppunt was een zebrapad met schoolgaande kinderen in Malang, waar een motorrijder besloot dat hij gewoon door kon rijden. Ik zat voorin de bemo die vooraan stond en zag een van kinderen door de lucht heen tollen als een lappenpop. De motorrijder stopte pas een end verderop vanwege zijn snelheid, ik heb niet gekeken hoe het met hem afliep en ook naar het meisje heb ik niet omgekeken.

Verder heel veel in Surabaya rond gereden (achterop bij mijn vrouw). Lekker tegen de richting in, door steegjes, etc. Ze komen uit de raarste hoeken en denken overal voorrang te hebben, totdat ze het hebben, dan staan ze opeens stil (soms). Ook vol gas door rookpluimen heenrijden, nou ja, ik hoef je niks te vertellen. Het enge is dat het geen uitzonderingen zijn, maar dat dit dagelijkse kost is.

Het enige leuke voorbeeld is dan nog de hele familie die je op motors ziet rijden.

The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 4 april 2013 @ 20:48:34 #206
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124890831
Rondom Jogjakarta kan je prima rijden. De wegen zijn er ook erg goed en je rijdt er makkelijk 120. In de stad zelf rij je gewoon met het verkeer mee.

Ik heb er niet zulke doodsangsten meegemaakt als in India.
reset
  donderdag 4 april 2013 @ 21:37:34 #207
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124893507
quote:
Altijd weer door zo'n achterlijke gladiool die in een bocht moet inhalen op een tweebaansweg hè... En dan sterft degene die netjes aan de goede kant van de weg rijdt. Hopelijk heeft de veroorzaker moeten boeten.
  donderdag 4 april 2013 @ 22:37:40 #208
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_124896985
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 20:48 schreef Individual het volgende:
Rondom Jogjakarta kan je prima rijden. De wegen zijn er ook erg goed en je rijdt er makkelijk 120. In de stad zelf rij je gewoon met het verkeer mee.

Ik heb er niet zulke doodsangsten meegemaakt als in India.
Rond Yogya zijn de wegen veelal ok ja, maar de conditie van de wegen baart mij niet de grootste zorgen. Ik zou ook wel met het verkeer mee kunnen rijden, maar het probleem is dat er zoveel uitzonderingen zijn; overal wordt ingevoegd, geremd en vooral niet geremd.

Maar het is zoals je zegt best te doen, met wat geluk en lef. Ik heb besloten dat ik dat beter aan mijn vrouw over kan laten, zoals we dat in NL beter aan mij kunnen overlaten (want zij vindt de lijnen erg handig om precies op te rijden).
:9.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 5 april 2013 @ 08:58:59 #209
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124905440
Ik heb wel meestal op hele rustige wegen gereden. Drukke wegen en door de stad vind ik sowieso niet leuk om te scooteren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_125454613
Eind mei ga ik voor een maand. nog meer mensen die deze zomer die kant op gaan?
pi_125455426
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 08:58 schreef SeLang het volgende:
Ik heb wel meestal op hele rustige wegen gereden. Drukke wegen en door de stad vind ik sowieso niet leuk om te scooteren.
Naar die meren in de bergen van Bali was echt ideaal motorrijden, ook echt niet gevaarlijk en op de terugweg naar beneden lekker vol het gas open. Aan de rustige oostkust was het ook echt prachtig rijden. In Kuta en omstreken daarentegen dikke horror, ben daar zelf ook maar over de stoep gaan rijden om uberhaupt die stad uit te komen. En dan die surfchicks die je rond ziet rijden met hun surfboard van de ene kant van de stad naar de andere, echt royal sadness.
  Moderator zondag 12 mei 2013 @ 14:34:12 #212
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_126384565
Kans bestaat dat ik binnen nu en niet al te lang richting Indonesië ga. Dus even bijlezen hier. B-).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 13 mei 2013 @ 18:01:27 #213
1234 HiZ
Istanbullu
pi_126438519
Jakarta is wel echt een derde wereldstad zeg; ik dacht dat ik wel wat gewend was aan chaos in Istanbul. De mensen zijn wel ontzettend aardig ook al krijg je negen van de tien keer een korte pauze als je zegt dat je uit Nederland bent.

Het vreselijkste van het verkeer zijn de brommertjes. Ik begrijp ook inmiddels dat er een wet moet zijn tegen lopen want iedere poging daartoe wordt afgestraft met je nek breken op stoepen, of als die per ongeluk beloopbaar zijn met het steeds moeten ontwijken va brommers die het op de stoep wel lekker rustig rijden vinden.

En de hitte.

Toch alles bij elkaar wel de moeite waard geweest; niet dat ik het erom zou doen maar het was wel leuk om te zien waar mijn ouders hebben gewoond in de eerste tijd na hun huwelijk.
  maandag 13 mei 2013 @ 18:15:31 #214
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_126439213
In Jakarta ben je wel klaar na het oude Nederlands koloniale centrum: Gouverneurskantoor, kerk en NHM. Mocht je er nog wat langer zijn ook Chinatown, het nationale monument en de haven. Dat is 2 dagen en niet bijna een week zoals ik daar veel te lang was.
reset
pi_126527887
Voor hen die nog wat persoonlijke ervaringen willen lezen.

Mijn reis naar Bali 2012.
pi_126528125
quote:
6s.gif Op woensdag 15 mei 2013 12:33 schreef Iwanius het volgende:
Voor hen die nog wat persoonlijke ervaringen willen lezen.

Mijn reis naar Bali 2012.
De doorzetter (met je waardeloze verhaal). :')
pi_126703015
Is het raadzaam tours vooraf te boeken of kan alles daar prima?
pi_126708214
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 23:29 schreef Zocalo het volgende:
Is het raadzaam tours vooraf te boeken of kan alles daar prima?
Welke periode ga je?
  zondag 19 mei 2013 @ 04:19:29 #219
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_126713914
quote:
6s.gif Op woensdag 15 mei 2013 12:33 schreef Iwanius het volgende:
Voor hen die nog wat persoonlijke ervaringen willen lezen.

Mijn reis naar Bali 2012.
Oh ja, je 12 dagen China, met vlucht naar Bali.
Waarbij een kaartje staat met een route door China, Vietnam, Cambodia, Thailand, Maleisië, Singapore en Java...
pi_126718993
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 00:23 schreef pablo1989 het volgende:

[..]

Welke periode ga je?
Eind augustus/begin september.

Ons 'probleem' is dat we niet al te lang hebben, dus de tijd goed willen benutten. We willen vanuit Malang waarschijnlijk naar de Bromo, en daarna ook nog Baluran NP doen.
Er staan wel wat tours online, maar het liefst doen we alles zelf. Maar een tour die je na Bromo ergens anders afzet kan wel handig zijn.

Wat zijn de ervaringen, is het daar allemaal nog prima te boeken?
pi_126720104
Ik boek vrijwel altijd tours etc ter plekke, en mijn ervaring is dat het meestal geen probleem is. Je moet soms wel een paar agency's af, maar daar staat tegenover dat je soms last-minute korting krijgt / kan bedingen. Vaak is het al goedkoper omdat je het direct zonder extra tussenpersoon boekt. En plek is er bijna altijd wel, als je zoekt. Het helpt wel om een beetje flexibel te zijn.

Bijv in december kwam ik per vliegtuig aan in Labuan Bajo op Flores. Ik heb op de bonnefooi een goedkoop hotel gevonden en ben daarna het stadje ingegaan op zoek naar een liveaboard in Komodo NP. Ik ben stuk of 5 aanbieders langsgegaan en de laatste was het beste en had nog plek voor diezelfde avond. Dus meteen koffer weer ingepakt, en ik moest natuurlijk betalen voor een nacht in het hotel waar ik niet eens zou slapen, maar dat was gelukkig erg goedkoop. Een paar uur later zat ik op de boot.
pi_126723062
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 13:10 schreef Zocalo het volgende:

[..]

Eind augustus/begin september.

Ons 'probleem' is dat we niet al te lang hebben, dus de tijd goed willen benutten. We willen vanuit Malang waarschijnlijk naar de Bromo, en daarna ook nog Baluran NP doen.
Er staan wel wat tours online, maar het liefst doen we alles zelf. Maar een tour die je na Bromo ergens anders afzet kan wel handig zijn.

Wat zijn de ervaringen, is het daar allemaal nog prima te boeken?
Eind agustus/september is prima daar ter plekke te boeken. Vanuit Malang kom je heel makkelijk bij de Bromo terecht. Elk Hotel/guesthouse kan je daarbij helpen. Baluran is mooi maar als je ook een overnachting in het park wilt moet je er wel rekening mee houden dat de accommodatie daar vrij prijzig is. Vanaf de Bromo vulkaan wordt je per busje weer afgezet in een klein plaatsje (ben even de naam kwijt). Van daaruit kan je de bus nemen naar Baluran. Als je daar bent zou ik achterop een scootertje stappen bij iemand die je dan naar de accommodatie brengt want dat is iets van 10 km lopen.
pi_126945079
Zonder het hele topic door te nemen: heeft iemand ervaring met vakantie op Bali met een kind van ongeveer anderhalf? Is dat te doen of is dat te jong?

We zijn ervaren backpackers, geen luxepaardjes en we willen niet op één plek blijven. Low budget en elke nacht ergens anders slapen is echter zeker niet de bedoeling.
Ik denk nu aan een paar plekken waar we steeds een dag of vijf blijven en vandaar uit trips (met fiets?) ondernemen. Kindvriendelijk is fijn, zwembad (denk ik?) een must, betaalbare luxe is leuk. Geen basic accommodatie iig, die tijd ben ik wel voorbij.

Graag hoor ik tips en ideeen!
pi_127015874
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 19:58 schreef Mariposas het volgende:
Kan iemand mij advies geven voor een leuke kustplaats op Bali? Wij gaan in augustus 2 weken naar Maleisie, en daarna een week naar Bali (waarvan 2 nachten op Gili Meno).
Wat we zoeken: strand, want in Maleisie zitten we in het binnenland. Daarnaast wel een beetje levendigheid (restaurantjes, winkeltjes, toeristenvoorzieningen), maar niet te massaal zoals Kuta. Ik dacht zelf aan Seminyak, maar ik lees dat dit een wat duurdere plaats is met vooral veel luxe villa's? Verder dacht ik aan Sanur, alleen de stranden zijn daar van wat ik lees een stuk minder en het schijnt in het algemeen een beetje ingedutte bejaardenplaats te zijn. Als iemand nog een aanrader heeft voor verblijf (rond de 40 euro per nacht) hoor ik dat ook graag. :)
Afgelopen jaar in Bali geweest. Veel van het eiland gezien. Ik denk dat kuta wel de leukste plek is qua strand en uitgaan, maar als je dat te massaal vindt kan je misschien even kijken naar het Padma resort. Dit resort is erg ruim opgezet en niet massaal. Ook ligt het een beetje naar links van t centrum. Ik denk 5 minuutjes lopen waardoor je toch niet in het drukste punt zit.

Ook een echte aanrader is het Pan pacific nirwana resort. Je kan hier prachtig golfen en het is naast de beroemde tempel in het water. Verder is het in een uithoek dus ik denk vooral als je niet golft dat je er niet langer dan 2 dagen moet blijven. Maar qua luxe is dit resort echt prachtig.
  zondag 26 mei 2013 @ 13:26:15 #225
327807 Mariposas
יה&#14
pi_127020302
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2013 10:52 schreef Astonmartin22 het volgende:
Pan pacific nirwana resort.
We hebben uiteindelijk een klein hotelletje geboekt vlakbij Padang Padang beach in Pecatu. Resorts vind ik sowieso afgrijselijk en daarnaast onbetaalbaar voor ons. :P Dat eerste resort wat je noemde was al 250 euro per nacht, niet echt rond de 40 euro he? :')
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_127020817
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 13:26 schreef Mariposas het volgende:

[..]

We hebben uiteindelijk een klein hotelletje geboekt vlakbij Padang Padang beach in Pecatu. Resorts vind ik sowieso afgrijselijk en daarnaast onbetaalbaar voor ons. :P Dat eerste resort wat je noemde was al 250 euro per nacht, niet echt rond de 40 euro he? :')
daar las ik ff overheen op de vroege zondag morgen :D
pi_127070576
Ik wil met mijn vriendin deze zomer een reisje door Java maken. We willen per trein gaan reizen en niks van te voren vast leggen. Dit hebben we vaker gedaan in andere landen dus we zijn redelijk ervaren hier in. Nou hoorden we verschillende geluiden dat het tijdens de Ramadan niet aan te raden is om dit door Java te doen. Kan iemand mij hier advies over geven? Is het goed backpacken door Java tijdens de Ramadan?

Bij voorbaat dank..
pi_127071832
Je moet er vanzelfsprekend rekening mee houden dat er overdag weinig eten/drinken te verkrijgen is; je kan natuurlijk zelf inslaan maar dan kun je wel eens vervelende reacties krijgen als je dat eten lekker op zit te peuzelen tussen de vastende moslims... ik zou zelf liever buiten de ramadan door moslim-landen reizen. Wat je wellicht zou kunnen overwegen is ipv Java naar Sulawesi te gaan, dat is grotendeels christelijk.
  maandag 27 mei 2013 @ 21:49:13 #229
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_127084981
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 13:26 schreef Mineola het volgende:
Zonder het hele topic door te nemen: heeft iemand ervaring met vakantie op Bali met een kind van ongeveer anderhalf? Is dat te doen of is dat te jong?

We zijn ervaren backpackers, geen luxepaardjes en we willen niet op één plek blijven. Low budget en elke nacht ergens anders slapen is echter zeker niet de bedoeling.
Ik denk nu aan een paar plekken waar we steeds een dag of vijf blijven en vandaar uit trips (met fiets?) ondernemen. Kindvriendelijk is fijn, zwembad (denk ik?) een must, betaalbare luxe is leuk. Geen basic accommodatie iig, die tijd ben ik wel voorbij.

Graag hoor ik tips en ideeen!
Ik zou met mijn kind van anderhalf niet op een fiets of motor willen zitten in Indonesië in ieder geval.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_127098078
Op een motor wil ik zelf al niet eens nee. Maar fiets, kan dat niet? Bedoel je vanwege het verkeer? Ik had de indruk dat zowel fietsen op Bali als kinderen op Bali beide redelijk vaak voorkomende combinaties waren, dus ik hoopte dat ook fietsen met kinderen op Bali mogelijk was :P
  dinsdag 28 mei 2013 @ 11:32:18 #231
62913 Blik
The one and Only!
pi_127102208
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 17:16 schreef Farenji het volgende:
Wat je wellicht zou kunnen overwegen is ipv Java naar Sulawesi te gaan, dat is grotendeels christelijk.
dat valt tegen, zit gewoon door elkaar. Christelijk is het voornamelijk in het noorden volgens mij, verder is het gemengd. Neemt niet weg dat de Ramadan daar dan wel minder aanwezig is dan op bijvoorbeeld Java. Bali is en blijft dan de beste optie, weinig tot geen moslims daar
  dinsdag 28 mei 2013 @ 11:39:49 #232
62913 Blik
The one and Only!
pi_127102505
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 13:26 schreef Mineola het volgende:
Zonder het hele topic door te nemen: heeft iemand ervaring met vakantie op Bali met een kind van ongeveer anderhalf? Is dat te doen of is dat te jong?

We zijn ervaren backpackers, geen luxepaardjes en we willen niet op één plek blijven. Low budget en elke nacht ergens anders slapen is echter zeker niet de bedoeling.
Ik denk nu aan een paar plekken waar we steeds een dag of vijf blijven en vandaar uit trips (met fiets?) ondernemen. Kindvriendelijk is fijn, zwembad (denk ik?) een must, betaalbare luxe is leuk. Geen basic accommodatie iig, die tijd ben ik wel voorbij.

Graag hoor ik tips en ideeen!
Bali is uitstekend te doen met een kind. Er komen ook een heleboel Australiërs met hun kinderen naar Bali. Wel moet je je reisschema dermate aanpassen aan je kind (wat je zelf ook al zegt). Kies bijvoorbeeld 3 plekken uit waar je een week wilt zitten en doe de tripjes vanaf daar.

Een fiets zou ik afraden, fietsen in Bali is gewoon zwaar. Helemaal in het midden rondom Ubud is het nergens vlak en het is natuurlijk bloedheet. Daarnaast moet je een goede kinderstoel hebben en is het niet geheel ongevaarlijk op de smalle wegen. Wellicht is het een optie om een auto te huren? Je kunt prima zelf rijden op Bali.

Qua strandlocatie zou ik Kuta zeker afraden. Dat is gewoon het Salou van Bali. Dat is in ieder geval de laatste plaats waar ik zou vertoeven. Dan kun je beter in bijvoorbeeld Sanur zitten, veel verschillende eettentjes en erg gemoedelijk. Ideaal voor jonge gezinnen. Maar ook andere plekken zijn prima te doen. Je zou ook kunnen overwegen om een week lang een villa te huren met eigen zwembad. Kost iets meer (rond de 700 - 1000 per week), maar met een kind wel heel relax denk ik. Weet alleen niet of dat in het budget past.
pi_127106291
Kijk, daar kan ik wat mee, bedankt Blik!

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 11:39 schreef Blik het volgende:
Een fiets zou ik afraden, fietsen in Bali is gewoon zwaar. Helemaal in het midden rondom Ubud is het nergens vlak en het is natuurlijk bloedheet. Daarnaast moet je een goede kinderstoel hebben en is het niet geheel ongevaarlijk op de smalle wegen. Wellicht is het een optie om een auto te huren? Je kunt prima zelf rijden op Bali.
Goed om te weten. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn fiets-idee afkomstig was van Thailand en Vietnam-ervaring en beelden uit Eat Pray Love :@ en dat ik al twijfelde over de aanwezigheid van fietsstoeltjes. Meer zo'n idee vooraf waarvan je ter plekke beziet of het daadwerkelijk een optie is.

Auto had ik zelf als backpacker niet zo snel aan gedacht, maar is zeker een optie. Goeie tip!

quote:
Qua strandlocatie zou ik Kuta zeker afraden. Dat is gewoon het Salou van Bali. Dat is in ieder geval de laatste plaats waar ik zou vertoeven. Dan kun je beter in bijvoorbeeld Sanur zitten, veel verschillende eettentjes en erg gemoedelijk. Ideaal voor jonge gezinnen. Maar ook andere plekken zijn prima te doen. Je zou ook kunnen overwegen om een week lang een villa te huren met eigen zwembad. Kost iets meer (rond de 700 - 1000 per week), maar met een kind wel heel relax denk ik. Weet alleen niet of dat in het budget past.
Villa met zwembad had ik ook al gedacht. Weet je toevallig een goeie villahuur-link of een leuk adresje?! (ik kan prima zelf zoeken hoor, maar ik hou van advies)
En of het in het budget past, dat is een beetje afhankelijk van de prijs-kwaliteit verhouding :)
pi_127111505
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 11:32 schreef Blik het volgende:

[..]

dat valt tegen, zit gewoon door elkaar. Christelijk is het voornamelijk in het noorden volgens mij, verder is het gemengd. Neemt niet weg dat de Ramadan daar dan wel minder aanwezig is dan op bijvoorbeeld Java. Bali is en blijft dan de beste optie, weinig tot geen moslims daar
Ok. Maar jij raadt Java dus af tijdens de Ramadan? Of is het wel gewoon te doen?
  woensdag 29 mei 2013 @ 10:05:52 #235
62913 Blik
The one and Only!
pi_127141533
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 16:15 schreef louweed het volgende:

[..]

Ok. Maar jij raadt Java dus af tijdens de Ramadan? Of is het wel gewoon te doen?
Ik ben er niet zelf geweest tijdens Ramadan, maar heb wel de Ramadan meegepikt in Maleisië de eerste paar dagen. In een grote stad verwacht ik weinig problemen, aangezien er ook veel toeristen zijn en er ook geld verdiend moet worden ;) Tentjes zullen daar gewoon open zijn. Onderweg in kleine dorpjes zal er veel meer dicht zijn. Overdag zal het misschien wat rustiger zijn (kan geen kwaad op Java), en 's avonds wat levendiger omdat iedereen lekker gaat eten.
  woensdag 29 mei 2013 @ 10:08:01 #236
62913 Blik
The one and Only!
pi_127141595
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 13:35 schreef Mineola het volgende:
Kijk, daar kan ik wat mee, bedankt Blik!

[..]

Goed om te weten. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn fiets-idee afkomstig was van Thailand en Vietnam-ervaring en beelden uit Eat Pray Love :@ en dat ik al twijfelde over de aanwezigheid van fietsstoeltjes. Meer zo'n idee vooraf waarvan je ter plekke beziet of het daadwerkelijk een optie is.

Auto had ik zelf als backpacker niet zo snel aan gedacht, maar is zeker een optie. Goeie tip!

[..]

Villa met zwembad had ik ook al gedacht. Weet je toevallig een goeie villahuur-link of een leuk adresje?! (ik kan prima zelf zoeken hoor, maar ik hou van advies)
En of het in het budget past, dat is een beetje afhankelijk van de prijs-kwaliteit verhouding :)
Ik heb rond Ubud gefietst, wat ook meteen de mooiste plek is om te fietsen. En ik was echt redelijk gebroken aan het eind van de middag. Ging continue op en af, was erg vermoeiend.

Ik heb zo geen ervaring met het boeken van een huisje op Bali. Misschien dat user Gaoxing je kan helpen, die was 2 jaar geleden volgens mij op zoek naar een huisje op Bali.
pi_127141797
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 13:35 schreef Mineola het volgende:
Kijk, daar kan ik wat mee, bedankt Blik!

Villa met zwembad had ik ook al gedacht. Weet je toevallig een goeie villahuur-link of een leuk adresje?! (ik kan prima zelf zoeken hoor, maar ik hou van advies)
En of het in het budget past, dat is een beetje afhankelijk van de prijs-kwaliteit verhouding :)
Wij hadden vorig jaar een villa gehuurd via http://www.poolvillas.com/nl diegene waar ik mee mailde was heel behulpzaam en de villa was schitterend :)
We fear that which we cannot see
pi_127175750
Ik ga deze zomer naar Indonesie en was van plan om vanuit malang naar lombok te gaan. Zie nu dat dit best lastig is. Heeft iemand toevallig tips hoe dat het beste te doen is?
pi_127176080
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 21:52 schreef zeedrager het volgende:
Ik ga deze zomer naar Indonesie en was van plan om vanuit malang naar lombok te gaan. Zie nu dat dit best lastig is. Heeft iemand toevallig tips hoe dat het beste te doen is?
Vliegtuig natuurlijk, wel eerst naar Surabaya gaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2013 21:58:46 ]
pi_127176796
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 21:57 schreef MCH het volgende:
Vliegtuig natuurlijk, wel eerst naar Surabaya gaan.
Top, dankje! kon zo even niet vinden welke luchthaven er nog meer in de buurt was!
pi_127176835
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 22:07 schreef zeedrager het volgende:

[..]

Top, dankje! kon zo even niet vinden welke luchthaven er nog meer in de buurt was!
Veel sterkte in de lucht. O-)
  woensdag 29 mei 2013 @ 23:44:03 #242
6941 APK
Factual, I think.
pi_127184625
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 22:08 schreef MCH het volgende:

Veel sterkte in de lucht. O-)
Ik heb hier een 'invocation card' met gebeden voor allerlei geloven voor passagiers van Lion Air liggen die ik aantrof tussen het inflight magazine en het kotszakje.

Zal kijken of ik het morgen in kan scannen.

Catholic: "Bless us with a safe trip, with good weather. Bless us with the guidance from our angels, so that crew of this aircraft will lead us to our destination safely" :D 8)7
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  woensdag 29 mei 2013 @ 23:47:09 #243
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_127184867
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 16:15 schreef louweed het volgende:
Ok. Maar jij raadt Java dus af tijdens de Ramadan? Of is het wel gewoon te doen?
Welnee, ik ga er juist heen tijdens Ramadan, maar dat is gewoon een persoonlijke keuze. Ik hoef geen alcohol, alles is wat rustiger en mijn vrouw weet precies waar alles te vinden is. Verder krijg ik de beste chauffeurs voor een lage prijs. Idul Fitri is gekkenhuis en die dagen (dus ook Lebaran) gebruik ik om lekker te genieten met familie.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 29 mei 2013 @ 23:47:41 #244
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_127184905
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 21:57 schreef MCH het volgende:
Vliegtuig natuurlijk, wel eerst naar Surabaya gaan.
Dit dus, of misschien Yogya ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_127185265
quote:
7s.gif Op woensdag 29 mei 2013 23:47 schreef elcastel het volgende:

[..]

Dit dus, of misschien Yogya ?
Nog geen 90 km tegenover ruim 300 naar Yogya. ;)
  woensdag 29 mei 2013 @ 23:53:34 #246
6941 APK
Factual, I think.
pi_127185304
quote:
10s.gif Op woensdag 29 mei 2013 23:44 schreef APK het volgende:

[..]

Ik heb hier een 'invocation card' met gebeden voor allerlei geloven voor passagiers van Lion Air liggen die ik aantrof tussen het inflight magazine en het kotszakje.

Zal kijken of ik het morgen in kan scannen.

Catholic: "Bless us with a safe trip, with good weather. Bless us with the guidance from our angels, so that crew of this aircraft will lead us to our destination safely" :D 8)7
Oh, niet echt nodig, de google heeft het ook:



Meer: http://tinyurl.com/nbaokv9 :+
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_127185551
Ik heb mijn vriendin pas verteld over de zwarte lijst waar Lion Air opstaat toen we lekker hoog in de lucht waren. _O-

Ze kreeg het wel een klein beetje benauwd. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2013 23:57:03 ]
  donderdag 30 mei 2013 @ 00:02:15 #248
6941 APK
Factual, I think.
pi_127185907
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 23:56 schreef MCH het volgende:
Ik heb mijn vriendin pas verteld over de zwarte lijst waar Lion Air opstaat toen we lekker hoog in de lucht waren. _O-

Ze kreeg het wel een klein beetje benauwd. :D
Ach, zijn over het algemeen moderne vliegtuigen met jonge en enthousiaste piloten :+
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_127185961
quote:
10s.gif Op donderdag 30 mei 2013 00:02 schreef APK het volgende:

[..]

Ach, zijn over het algemeen moderne vliegtuigen met jonge en enthousiaste piloten :+
Niks mis mee inderdaad. Net alsof de andere opties veel beter zijn (behalve AirAsia en Tiger dan, dat is gewoon onze kwaliteit).
  donderdag 30 mei 2013 @ 00:07:29 #250
6941 APK
Factual, I think.
pi_127186169
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 00:03 schreef MCH het volgende:

Niks mis mee inderdaad. Net alsof de andere opties veel beter zijn (behalve AirAsia en Tiger dan, dat is gewoon onze kwaliteit).
En een veerboot kan zinken, een trein kan ontsporen, een bus kan een ravijn in rijden...
Ben je alleen veel langer onderweg en krijg je niet een briefje met gebeden :P
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  donderdag 30 mei 2013 @ 23:39:19 #251
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_127231865
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 23:53 schreef MCH het volgende:
Nog geen 90 km tegenover ruim 300 naar Yogya. ;)
Ik weet dat het verder is, maar misschien makkelijker te bereizen omdat Surabaya voor de meesten geen plaats is die ze aandoen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 30 mei 2013 @ 23:41:06 #252
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_127231986
quote:
10s.gif Op donderdag 30 mei 2013 00:02 schreef APK het volgende:
Ach, zijn over het algemeen moderne vliegtuigen met jonge en enthousiaste piloten :+
Vlak de stewardessen niet uit.
c_/.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 30 mei 2013 @ 23:53:25 #253
6941 APK
Factual, I think.
pi_127232791
quote:
14s.gif Op donderdag 30 mei 2013 23:41 schreef elcastel het volgende:

[..]

Vlak de stewardessen niet uit.
c_/.
Oh, die kan ik mij eerlijk gezegd niet meer voor de geest halen :@
Je krijgt als 'westerling' volgens mij wel standaard een plaats met extra beenruimte bij de nooduitgang.
Moet je wel eerst even drie omaatjes die daar al helemaal gesettled zijn proberen naar de juiste plaats te krijgen :+
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_127234907
quote:
12s.gif Op donderdag 30 mei 2013 23:39 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik weet dat het verder is, maar misschien makkelijker te bereizen omdat Surabaya voor de meesten geen plaats is die ze aandoen.
Ik heb een busje genomen van Yogya naar Malang en ik heb daar iets van tien uur over gedaan dus Surabaya lijkt me echt wel de beste optie.
pi_127235013
Dan kun je je ook nog afvragen wat een normale toerist te zoeken heeft in Malang. :P
  vrijdag 31 mei 2013 @ 12:56:12 #256
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_127246332
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:31 schreef MCH het volgende:
Ik heb een busje genomen van Yogya naar Malang en ik heb daar iets van tien uur over gedaan dus Surabaya lijkt me echt wel de beste optie.
Dat denk ik ook.
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:35 schreef MCH het volgende:
Dan kun je je ook nog afvragen wat een normale toerist te zoeken heeft in Malang. :P
Toko Oen natuurlijk !
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 10:33:31 #257
1234 HiZ
Istanbullu
pi_127280758
Na bijna een maand in Indonesie kan ik wel stellen dat ik niet begrijp waarom mensen er heen willen voor hun vakantie. Toen ik gisteren in Korea aankwam ervoer ik het als een opluchting dat ik weer in een land was waar water en eten niet potentiëel vergiftigingsbronnen waren. Of een land waar je prettig kunt wandelen door een grote stad, met een werkend openbaar vervoer en waar niet je enige mogelijkheid om te ontsnappen aan alle ellende op straat het vluchten in een shopping mall met prijzen met een boven-europees prijsniveau is.

Terugkijkend zijn er wel leuke momenten geweest, en ook best wel positieve herinneringen, maar ik zou het land nooit aanraden aan iemand om heen te gaan.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 10:41:43 #258
1234 HiZ
Istanbullu
pi_127280931
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 23:29 schreef Zocalo het volgende:
Is het raadzaam tours vooraf te boeken of kan alles daar prima?
Ik zou helemaal niks anders regelen dan je vlucht erheen en een paar dagen hotel in de plaats waar je het land binnen komt. Wij hebben met z'n tweeën in een maand pakweg ¤4000 uitgegeven (inclusief alles . dus ook de vlucht erheen) en daarbij hebben we onszelf niks ontzegd. We hebben verbleven in goede hotels, regelmatig het vliegtuig genomen en gebruik gemaakt van huurauto's met chauffeur. Als je dat afzet tegen georganiseerde tours waarmee je drie weken lang in bussen door het land wordt gesjouwd en waarbij je echte hoogtepunten mist omdat een stad alleen maar een pleisterplaats is op weg naar de Bromo of zo (kosten van die toer was 6 maanden terug ¤2.500 p.p.) dan lijkt het mij wel duidelijk welke keuze je moet maken.

Enige minpuntje bij het allemaal zelf doen is dat je soms niet kunt betalen met je credit card als je een ticket moet kopen op een binnenlandse vlucht of voor de trein. Maar daar kom je ook wel overheen. Treintickets moet je trouwens gewoon bij de Alfamart kopen, je krijgt dan een bonnetje dat je op het station moet omwisselen voor een echt kaartje.

Ik kan trouwens ook nog wel een heel topic vullen over onzinbanen in Indonesië :)

Het aller aller allereerste als je het land binnenkomt is een simkaart kopen voor je smartphone, tegoed erop zetten en een internet pakket kopen voor ¤8 voor een maand. Zonder internet is het oneindig veel lastiger om dingen te organiseren of de weg te vinden. (wel google maps gebruiken).
  zaterdag 1 juni 2013 @ 11:56:58 #259
62913 Blik
The one and Only!
pi_127282435
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 10:33 schreef HiZ het volgende:
Na bijna een maand in Indonesie kan ik wel stellen dat ik niet begrijp waarom mensen er heen willen voor hun vakantie. Toen ik gisteren in Korea aankwam ervoer ik het als een opluchting dat ik weer in een land was waar water en eten niet potentiëel vergiftigingsbronnen waren. Of een land waar je prettig kunt wandelen door een grote stad, met een werkend openbaar vervoer en waar niet je enige mogelijkheid om te ontsnappen aan alle ellende op straat het vluchten in een shopping mall met prijzen met een boven-europees prijsniveau is.

Terugkijkend zijn er wel leuke momenten geweest, en ook best wel positieve herinneringen, maar ik zou het land nooit aanraden aan iemand om heen te gaan.
Hier begrijp ik helemaal niks van. Indonesië vind ik één van de leukste vakantielanden in Azië.
pi_127282489
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 10:33 schreef HiZ het volgende:
Na bijna een maand in Indonesie kan ik wel stellen dat ik niet begrijp waarom mensen er heen willen voor hun vakantie. Toen ik gisteren in Korea aankwam ervoer ik het als een opluchting dat ik weer in een land was waar water en eten niet potentiëel vergiftigingsbronnen waren. Of een land waar je prettig kunt wandelen door een grote stad, met een werkend openbaar vervoer en waar niet je enige mogelijkheid om te ontsnappen aan alle ellende op straat het vluchten in een shopping mall met prijzen met een boven-europees prijsniveau is.

Terugkijkend zijn er wel leuke momenten geweest, en ook best wel positieve herinneringen, maar ik zou het land nooit aanraden aan iemand om heen te gaan.
Je bent verwesterd :P enigste nadeel is altijd een flesje water idd. Maar dat is ook in zuid-Europa etc.... ;)
We fear that which we cannot see
  zaterdag 1 juni 2013 @ 12:02:44 #261
1234 HiZ
Istanbullu
pi_127282542
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 11:56 schreef Blik het volgende:

[..]

Hier begrijp ik helemaal niks van. Indonesië vind ik één van de leukste vakantielanden in Azië.
Ik vind het een van de vreselijkste landen waar ik ooit ben geweest.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 12:03:58 #262
6941 APK
Factual, I think.
pi_127282563
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 12:00 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]

Je bent verwesterd :P enigste nadeel is altijd een flesje water idd. Maar dat is ook in zuid-Europa etc.... ;)
Meneer vond het openen van een nieuw topic al te veel moeite, dus ach :+
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  zaterdag 1 juni 2013 @ 12:04:48 #263
1234 HiZ
Istanbullu
pi_127282577
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 12:00 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]

Je bent verwesterd :P enigste nadeel is altijd een flesje water idd. Maar dat is ook in zuid-Europa etc.... ;)
Als het alleen ging om water uit flessen drinken dan was het nog wel te doen geweest. Maar de ongelooflijke stank, het gebrek aan mogelijkheden om normaal te lopen zonder het risico te worden aangereden. Om nog maar te zwijgen over het absoluut vreselijke klimaat. Ik snap niet dat die kolonisten het daar 350 jaar uit hebben gehouden. Ik was echt blij toen de deur van het vliegtuig dicht ging.
pi_127282684
Ja het is wel totaal anders idd, maar als je alleen op java of bali bent geweest dan is dat een groot verschil ten opzichte van de andere eilanden.

Flores, Sulawesi, Sumatra en bijv Lombok is al zoveel anders qua natuur, mensen, geuren etc.
De diversiteit is er op elk eiland.

Maar ieder zijn ding, qua vakantie etc :)
We fear that which we cannot see
  zaterdag 1 juni 2013 @ 12:12:16 #265
1234 HiZ
Istanbullu
pi_127282733
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 12:03 schreef APK het volgende:

[..]

Meneer vond het openen van een nieuw topic al te veel moeite, dus ach :+
Kijk, dit soort topics wordt altijd gevuld met mooie plaatjes van de Borobudur en zonsopgangen op de Bromo etc. En ja, dat kan allemaal in Indonesie, maar van Kota Tua naar Monas lopen is eerder spitsroeden lopen dan wat anders. En veel mensen laten voor het gemak ook maar weg dat je om die foto van de Engelse Brug te maken wel een zakdoek voor je neus nodig had om niet over je nek te gaan van het open riool dat onder de naam Kali Besar een excuus voor een rivier moet voorstellen.

Ik ben 'toevallig' in het land waar we over praten wel een paar stapjes van het toeristische pad afgeweken, en vond de ervaring allesbehalve aangenaam.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 12:28:16 #266
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_127283139
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 12:12 schreef HiZ het volgende:

[..]

Kijk, dit soort topics wordt altijd gevuld met mooie plaatjes van de Borobudur en zonsopgangen op de Bromo etc. En ja, dat kan allemaal in Indonesie, maar van Kota Tua naar Monas lopen is eerder spitsroeden lopen dan wat anders. En veel mensen laten voor het gemak ook maar weg dat je om die foto van de Engelse Brug te maken wel een zakdoek voor je neus nodig had om niet over je nek te gaan van het open riool dat onder de naam Kali Besar een excuus voor een rivier moet voorstellen.

Ik ben 'toevallig' in het land waar we over praten wel een paar stapjes van het toeristische pad afgeweken, en vond de ervaring allesbehalve aangenaam.
Ik zou zeggen ga maar niet meer naar buiten de resorts in ontwikkelingsgebieden. Het is daar wel vaker niet zo ontwikkeld.
reset
pi_127283859
Hoe staat het nu met vaccinaties voor Indonesie?
Op de ene site zie ik Hepatitis B wel verplicht, de andere niet. Hetzelfde geldt voor Rabiës en malaria.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 13:19:58 #268
1234 HiZ
Istanbullu
pi_127284461
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 12:28 schreef Individual het volgende:

[..]

Ik zou zeggen ga maar niet meer naar buiten de resorts in ontwikkelingsgebieden. Het is daar wel vaker niet zo ontwikkeld.
Er is een verschil tussen 'niet zo ontwikkeld' en 'onleefbaar'. 'Niet ontwikkeld' sluit niet per defitie 'prettige plek om te verblijven' uit. Het is niet prettig lopen als je de 'weg' moet delen met 50 auto's en brommers per minuut.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 13:20:38 #269
1234 HiZ
Istanbullu
pi_127284491
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 13:00 schreef Zocalo het volgende:
Hoe staat het nu met vaccinaties voor Indonesie?
Op de ene site zie ik Hepatitis B wel verplicht, de andere niet. Hetzelfde geldt voor Rabiës en malaria.
Buikloop en Tyfus worden aangeraden. Malaria is afhankelijk van waar je precies heengaat.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 1 juni 2013 @ 13:25:55 #270
78918 SeLang
Black swans matter
pi_127284636
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 11:56 schreef Blik het volgende:

[..]

Hier begrijp ik helemaal niks van. Indonesië vind ik één van de leukste vakantielanden in Azië.
Idem.

Behalve Jakarta dan want dat is echt een kutstad, maar verder is het fantastisch! En elk eiland is anders. Cultureel vaak totaal verschillend.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 1 juni 2013 @ 13:29:59 #271
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_127284784
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 13:19 schreef HiZ het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen 'niet zo ontwikkeld' en 'onleefbaar'. 'Niet ontwikkeld' sluit niet per defitie 'prettige plek om te verblijven' uit. Het is niet prettig lopen als je de 'weg' moet delen met 50 auto's en brommers per minuut.
Onderontwikkelde dicht bevolkte gebieden dan.
reset
  zaterdag 1 juni 2013 @ 13:33:02 #272
1234 HiZ
Istanbullu
pi_127284870
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 13:25 schreef SeLang het volgende:

[..]

Idem.

Behalve Jakarta dan want dat is echt een kutstad, maar verder is het fantastisch! En elk eiland is anders. Cultureel vaak totaal verschillend.
Ik ben een week in Jakarta geweest, en heb daar betere herinneringen aan dan aan een week in Bali :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 1 juni 2013 @ 13:34:04 #273
78918 SeLang
Black swans matter
pi_127284901
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 10:41 schreef HiZ het volgende:
Wij hebben met z'n tweeën in een maand pakweg ¤4000 uitgegeven
Hier ¤2137 voor 2 maanden (alleen), inclusief alles (vlucht er naartoe, binnenlandse vluchten, boten, bussen, excursies, accommodatie, eten, visa, malariapillen, etc)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 1 juni 2013 @ 13:37:45 #274
1234 HiZ
Istanbullu
pi_127285015
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 13:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hier ¤2137 voor 2 maanden (alleen), inclusief alles (vlucht er naartoe, binnenlandse vluchten, boten, bussen, excursies, accommodatie, eten, visa, malariapillen, etc)
Zoals ik zei, we hebben ons letterlijk niks ontzegd. Als je een lager budget hebt/wilt hebben lijkt me dat makkelijk haalbaar in Indonesië. Je kunt in een plaats als Yogja echt hartstikke leuk zitten voor een habbekrats. Punt is dat een georganiseerde reis geen goede prijs/kwaliteitverhouding heeft volgens mij.

Even voor de duidelijkheid; ik heb wel leuke herinneringen aan de reis, maar het totaal oordeel is zwaar negatief.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 1 juni 2013 @ 13:39:29 #275
78918 SeLang
Black swans matter
pi_127285063
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 13:33 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik ben een week in Jakarta geweest, en heb daar betere herinneringen aan dan aan een week in Bali :)
Onbegrijpelijk. Okee, misschien heb je wat leuke plekjes in Jakarta gevonden, dat kan natuurlijk. Maar leuker dan Bali? Tenzij je naar Kuta beach bent geweest natuurlijk want dat is pure horror...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 1 juni 2013 @ 13:42:44 #276
78918 SeLang
Black swans matter
pi_127285150
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 13:37 schreef HiZ het volgende:

[..]

Zoals ik zei, we hebben ons letterlijk niks ontzegd. Als je een lager budget hebt/wilt hebben lijkt me dat makkelijk haalbaar in Indonesië. Je kunt in een plaats als Yogja echt hartstikke leuk zitten voor een habbekrats. Punt is dat een georganiseerde reis geen goede prijs/kwaliteitverhouding heeft volgens mij.
Je moet ook niet georganiseerd gaan maar gewoon met alleen een vliegticket en verder niets regelen. Dat is het leukst en goedkoopst :) Ik heb nooit anders gedaan.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 1 juni 2013 @ 13:44:06 #277
1234 HiZ
Istanbullu
pi_127285194
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 13:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Onbegrijpelijk. Okee, misschien heb je wat leuke plekjes in Jakarta gevonden, dat kan natuurlijk. Maar leuker dan Bali? Tenzij je naar Kuta beach bent geweest natuurlijk want dat is pure horror...
Batu Belig, als je dat wat zegt.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 13:45:15 #278
1234 HiZ
Istanbullu
pi_127285226
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 13:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je moet ook niet georganiseerd gaan maar gewoon met alleen een vliegticket en verder niets regelen. Dat is het leukst en goedkoopst :) Ik heb nooit anders gedaan.
Was ook mijn inschatting toen ik besloot om er heen te gaan en dat heb ik ook zo gedaan. Met uitzondering van de eerste drie dagen. Ik wilde niet na een volle dag reizen ook nog eens daar op zoek moeten naar accommodatie.
  zondag 2 juni 2013 @ 00:11:28 #279
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_127308394
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 13:19 schreef HiZ het volgende:
Er is een verschil tussen 'niet zo ontwikkeld' en 'onleefbaar'. 'Niet ontwikkeld' sluit niet per defitie 'prettige plek om te verblijven' uit. Het is niet prettig lopen als je de 'weg' moet delen met 50 auto's en brommers per minuut.
Ik kan me haast niet voorstellen dat je jezelf serieus neemt als je dit soort dingen zegt. Het verkeer is dramatisch ... in de steden. Zelfs op Java heb je oases van rust, zélfs in steden. Ik denk dat je gewoon een ontzettende aanleg hebt om de plank gigantisch mis te slaan én of een ster bent in dramatiseren.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 2 juni 2013 @ 00:51:10 #280
1234 HiZ
Istanbullu
pi_127310199
quote:
10s.gif Op zondag 2 juni 2013 00:11 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik kan me haast niet voorstellen dat je jezelf serieus neemt als je dit soort dingen zegt. Het verkeer is dramatisch ... in de steden. Zelfs op Java heb je oases van rust, zélfs in steden. Ik denk dat je gewoon een ontzettende aanleg hebt om de plank gigantisch mis te slaan én of een ster bent in dramatiseren.
Nou geweldig, jij hebt die oases van rust weten vinden. Ik ben ze niet tegengekomen en ik heb een negatieve indruk van het land Indonesië. Is het verboden om een negatieve indruk te hebben van een land? Mogen er hier alleen juichverhalen worden verteld over hoe geweldig het allemaal wel niet is in Indonesië ? Neemt wat jij zegt weg dat je in een megastad als Jakarta buiten de paar stoelen die ze voor de 7/11 of de locale varianten daarop zetten geen enkele plek buiten hebt waar je even rustig kunt zitten om wat te drinken?
  zondag 2 juni 2013 @ 09:56:58 #281
327807 Mariposas
יה&#14
pi_127315011
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 13:00 schreef Zocalo het volgende:
Hoe staat het nu met vaccinaties voor Indonesie?
Op de ene site zie ik Hepatitis B wel verplicht, de andere niet. Hetzelfde geldt voor Rabiës en malaria.
Er is niets verplicht, behalve soms gele koorts als je van bepaalde risicolanden reist. Hepatitis A+B wordt echter wel sterk aangeraden. Sowieso fijn, want als je wat herhaalinjecties neemt ben je langdurig beschermd (hep. A 25 jaar, hep. B levenslang in de meeste gevallen). Handig voor volgende vakanties.
Rabiës beschermt niet, je hebt alleen 24 uur langer uitstel. Zonder vaccinatie moet je binnen 24 uur na een verdachte beet naar een kliniek, met vaccinatie binnen 48 uur. Je moet hoe dan ook nog steeds naar een kliniek. Wordt alleen aangeraden als je diep in de jungle of in erg afgelegen gebied zit.
Buiktyfus geeft een bescherming van 70%. Er is wel wereldwijde schaarste van deze vaccinatie dus ze zijn er terughoudend mee.
DTP wordt ook vaak aanbevolen. Malaria sterk afhankelijk van waar je zit (komt bv. niet voor op Bali).
Laat je informeren door een gespecialiseerde kliniek, zou ik zeggen.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  zondag 2 juni 2013 @ 11:26:53 #282
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_127316253
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 00:51 schreef HiZ het volgende:
Nou geweldig, jij hebt die oases van rust weten vinden. Ik ben ze niet tegengekomen en ik heb een negatieve indruk van het land Indonesië. Is het verboden om een negatieve indruk te hebben van een land? Mogen er hier alleen juichverhalen worden verteld over hoe geweldig het allemaal wel niet is in Indonesië ? Neemt wat jij zegt weg dat je in een megastad als Jakarta buiten de paar stoelen die ze voor de 7/11 of de locale varianten daarop zetten geen enkele plek buiten hebt waar je even rustig kunt zitten om wat te drinken?
Nee, helemaal niet verboden, waar haal je dat vandaan? Wat ik denk is dat je gewoon een verkeerd land hebt uitgekozen; vervolgens is je ego te groot om dat toe te geven en geef je het bezochte land de schuld hiervan.

Aan je manier van reageren is in ieder geval te zien dat je geen rust hebt gehad, dat had je er niet bij hoeven vertellen. Misschien volgende keer eerst kijken waar je heen gaat voordat je het vliegtuig instapt?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_127321966
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 12:04 schreef HiZ het volgende:

[..]

Als het alleen ging om water uit flessen drinken dan was het nog wel te doen geweest. Maar de ongelooflijke stank, het gebrek aan mogelijkheden om normaal te lopen zonder het risico te worden aangereden. Om nog maar te zwijgen over het absoluut vreselijke klimaat. Ik snap niet dat die kolonisten het daar 350 jaar uit hebben gehouden. Ik was echt blij toen de deur van het vliegtuig dicht ging.
Je hebt je niet echt verdiept voordat je vertrok he? Wat had je voor klimaat verwacht dan, in een land dat grotendeels op de evenaar ligt? En denk je echt dat er veel tropische landen zijn waar je als westerling gewoon water uit de kraan kan drinken? Je klinkt als een boer die nog nooit over de grens is geweest en tegen zijn zin is meegesleurd naar Indonesie. Misschien voortaan maar weer gewoon center parcs?
  zondag 2 juni 2013 @ 17:39:21 #284
1234 HiZ
Istanbullu
pi_127326644
quote:
15s.gif Op zondag 2 juni 2013 15:14 schreef Farenji het volgende:

[..]

Je hebt je niet echt verdiept voordat je vertrok he? Wat had je voor klimaat verwacht dan, in een land dat grotendeels op de evenaar ligt? En denk je echt dat er veel tropische landen zijn waar je als westerling gewoon water uit de kraan kan drinken? Je klinkt als een boer die nog nooit over de grens is geweest en tegen zijn zin is meegesleurd naar Indonesie. Misschien voortaan maar weer gewoon center parcs?
Ik had me redelijk verdiept in waar ik naar toe zou gaan en had geen positief beeld van Indonesië voor ik vertrok. Het beeld dat ik had was helaas nog steeds te positief. Verder is het kunnen drinken van water uit een kraan een technisch probleem dat OVERAL ter wereld oplosbaar is. Zelfs in Indonesië, ook al wil ik toegeven dat het water er dan niet erg lekker zal smaken. Ondertussen heb ik o[ eerdere vakanties wel op plaatsen verbleven waar het enige drinkwater uit een beekje dat langs het huis waar ik logeerde kwam.
Ik had me ook een beetje ingelezen in de recente geschiedenis van Indonesië en de leefomstandigheden van de minderheden in het land. In de paar gesprekjes die ik heb gehad met mensen uit minderheidsgroepen werden alle negatieve verhalen spontaan bevestigd.
Mijn reden om naar Indonesië te gaan lag niet in het volgen van een of ander Lonely Planet traject met veel bier in hostels. Ik ging er heen om specifieke plekken te bezoeken waar geen van de deelnemers aan dit topic ooit heen zullen gaan. Ik ben zeer tevreden over de reis die ik heb gemaakt omdat die nagenoeg precies is verlopen zoals ik hem had gehoopt. Helaas was die reis in een rotland als Indonesië.
Je reisadviezen kun je dus gevoeglijk voor je houden.
  zondag 2 juni 2013 @ 23:01:18 #285
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_127340662
Je maakt me wel nieuwsgierig naar de fantastische plekken waar niemand van ons ooit zal komen?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 2 juni 2013 @ 23:57:05 #286
1234 HiZ
Istanbullu
pi_127343274
quote:
5s.gif Op zondag 2 juni 2013 23:01 schreef elcastel het volgende:
Je maakt me wel nieuwsgierig naar de fantastische plekken waar niemand van ons ooit zal komen?
Het gaat niet om 'fantastische plekken', het gaat om plekken waar je niet naartoe gaat zonder ze al te kennen en die niks met toerisme te maken hebben. Plekken als archieven, begraafplaatsen en dergelijke.
  maandag 3 juni 2013 @ 07:03:55 #287
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_127347870
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 23:57 schreef HiZ het volgende:
Het gaat niet om 'fantastische plekken', het gaat om plekken waar je niet naartoe gaat zonder ze al te kennen en die niks met toerisme te maken hebben. Plekken als archieven, begraafplaatsen en dergelijke.
Tja, ik kan me voorstellen dat als je 'vakantie' daaruit bestaat, je niet bepaald vrolijk wordt. Wel raar dat je het vervolgens afraadt als vakantieland, want daar kun je dus helemaal niet over oordelen. Dat het een land is vol misstanden is natuurlijk ook een inkoppertje, het is een ontwikkelingsland wat zichzelf dolgraag anders profileert. Je bevestigd wat ik al dacht, je bent gewoon een vooringenomen mannetje.

Overigens kom ik wel op begraafplaatsen in Indonesië en heb ik meer locals gesproken dan jij ooit zult doen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 3 juni 2013 @ 08:44:10 #288
327807 Mariposas
יה&#14
pi_127348735
Wat een aftroeftopic is dit geworden. :')
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 3 juni 2013 @ 09:12:00 #289
78918 SeLang
Black swans matter
pi_127349085
Over begraafplaatsen gesproken, ik ben nog niet op Sumatra geweest dus dat staat nog hoog op mijn "to do" lijst. Mijn opa is daar geboren en heeft daar tot zijn tienerjaren gewoond. Ik wou nog eens gaan kijken of er nog ergens een graf te vinden is van mijn overgrootvader, maar Indonesië kennende is dat allang omgeploegd, platgewalst of op een andere manier vernietigd :')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 3 juni 2013 @ 09:50:39 #290
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_127349788
Dat is z'n eigen topic waard: TRV / Begraafplaatsen
reset
pi_127349937
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 09:12 schreef SeLang het volgende:
maar Indonesië kennende is dat allang omgeploegd, platgewalst of op een andere manier vernietigd :')
Niet veel anders dan hier in Nederland dus. Daar lease je ook maar voor een contractduur en als je niet wil verlengen omploegen.

Elke 80 jaar 7 miljard mensen bewaren neemt ook wel wat veel ruimte in beslag.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 3 juni 2013 @ 10:09:21 #292
78918 SeLang
Black swans matter
pi_127350172
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 09:57 schreef Godtje het volgende:

[..]

Niet veel anders dan hier in Nederland dus. Daar lease je ook maar voor een contractduur en als je niet wil verlengen omploegen.

Elke 80 jaar 7 miljard mensen bewaren neemt ook wel wat veel ruimte in beslag.
Helemaal waar. En als iets nog relatief nieuw is (zeg enkele tientallen jaren) dan ziet men daar de historische waarde ook nog niet van.

Maar in Indonesië gaan ze wel erg slecht om met historisch erfgoed vind ik. Mooi oud koloniaal erfgoed staat daar vaak te verkruimelen terwijl ze in andere landen dat vaak wel mooi onderhouden. En dan zijn die dingen opeens cash genererende toeristische trekpleisters. Denk aan Galle in Sri-Lanka of Melaka in Maleisië. Daar vind je dus wel eeuwenoude Nederlandse koloniale gebouwen en Nederlandse graven die teruggaan naar de VOC periode.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_127351135
Jakarta is een shithole, dat is wel duidelijk :P Daar kom ik zelf ook liever niet langer dan een paar dagen. Maar voor de rest kan ik je compleet niet herkennen in je ervaringen, tenzij je alleen in de (drukke) steden bent geweest.

Cultuurshockje wellicht? :P

Persoonlijk vind ik Java vele malen mooier dan Bali (iig het zuiden van Bali, rond Kuta, dat is ook een shithole, maar dat zijn eigenlijk alle toeristische plekken). Het is eigenlijk niet te vergelijken. Indonesie is dan ook geen 'een' land, maar een verzameling van verschillende culturen en volkeren verspreid over 30000 eilanden, over een gebied ter grootte van Europa.

Als je je mening over heel Indonesie baseert op alleen wat plekken in Java ben je wel heel erg kort door de bocht gegaan.. Ben wel benieuwd waar je dan wel niet bent geweest :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  maandag 3 juni 2013 @ 10:54:38 #294
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_127351300
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 10:09 schreef SeLang het volgende:

Maar in Indonesië gaan ze wel erg slecht om met historisch erfgoed vind ik. Mooi oud koloniaal erfgoed staat daar vaak te verkruimelen terwijl ze in andere landen dat vaak wel mooi onderhouden.
In Kota Tua in Jakarta staat veel van het Nederlandse erfgoed te verpieteren.. Een aantal gebouwen zoals het gouveneurskantoor, kerk en NHM staan er prima bij, maar een heel aantal andere Nederlandse gebouwen daar staan op instorten of zijn al deels ingestort. Ik hoorde dat de Chinezen het hebben gekocht en kapot laten gaan.

De bovenverdiepingen van het NHM worden ook maar gebruikt voor opslag en andere dingen. Het zou een prima kantorenpand zijn. Wel een leuke 'ontdekkingstocht' gedaan door het gebouw en zelfs op het dak gestaan.
reset
  maandag 3 juni 2013 @ 11:00:05 #295
62913 Blik
The one and Only!
pi_127351434
Ik ben wel benieuwd waar Hiz is geweest.
  maandag 3 juni 2013 @ 11:14:53 #296
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_127351835
Kota Tua staat (voor de zoveelste keer) op de lijst om binnenkort grotendeels te worden aangepakt. Ik geloof dat er dit keer een serieus plan van aanpak is en mocht het doorgaan, dan hoop ik dat dat een voorbeeld is voor de andere steden zoals bijvoorbeeld Surabaya.

Ik zal er weinig van zien, want zoals vele anderen mijd ik Jakarta zoveel mogelijk.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 3 juni 2013 @ 11:28:14 #297
78918 SeLang
Black swans matter
pi_127352226
Jakarta is echt een gemiste kans kwa toeristische attractie. Alleen dat Gouverneursgebouw is goed onderhouden maar in de directe omgeving is er zoveel dat maar staat te verkruimelen. Dingen als oude pakhuizen e.d. En er zijn grachten en een Nederlandse ophaalbrug! Maar er wordt helemaal niets aan gedaan om dat een beetje in een staat te houden dat het interessant is voor toeristen (=$$$).

Vergelijk dat eens met Melaka in Maleisië. Terwijl Batavia veel belangrijker was dan Melaka.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 3 juni 2013 @ 11:33:35 #298
78918 SeLang
Black swans matter
pi_127352351


Dit is een van de weinige redelijk onderhouden gebouwen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 3 juni 2013 @ 11:37:44 #299
78918 SeLang
Black swans matter
pi_127352471
Zit je in een redelijk guesthouse, en dan kijk je uit het raam...

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 3 juni 2013 @ 11:45:47 #300
78918 SeLang
Black swans matter
pi_127352767
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 10:47 schreef Ener-G het volgende:
Jakarta is een shithole, dat is wel duidelijk :P Daar kom ik zelf ook liever niet langer dan een paar dagen. Maar voor de rest kan ik je compleet niet herkennen in je ervaringen, tenzij je alleen in de (drukke) steden bent geweest.

Cultuurshockje wellicht? :P

Persoonlijk vind ik Java vele malen mooier dan Bali (iig het zuiden van Bali, rond Kuta, dat is ook een shithole, maar dat zijn eigenlijk alle toeristische plekken). Het is eigenlijk niet te vergelijken. Indonesie is dan ook geen 'een' land, maar een verzameling van verschillende culturen en volkeren verspreid over 30000 eilanden, over een gebied ter grootte van Europa.

Als je je mening over heel Indonesie baseert op alleen wat plekken in Java ben je wel heel erg kort door de bocht gegaan.. Ben wel benieuwd waar je dan wel niet bent geweest :)
Ik vond Java ook schitterend en inderdaad minstens zo mooi als Bali. Ik ben dat hele eiland door gecrossed van west naar oost en het is bijna overal mooi, zij het erg dichtbevolkt. Je ziet steeds vulkanen op de achtergrond, mooie rijstvelden, heuvels met thee, etc. Oost Java vond ik wel het mooist (op Java).

En inderdaad, elk eiland is compleet anders. Dat is het leuke van Indonesië. Een enorme archipel met verschillende landschappen en culturen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_127358669
quote:
7s.gif Op woensdag 29 mei 2013 23:47 schreef elcastel het volgende:

[..]

Welnee, ik ga er juist heen tijdens Ramadan, maar dat is gewoon een persoonlijke keuze. Ik hoef geen alcohol, alles is wat rustiger en mijn vrouw weet precies waar alles te vinden is. Verder krijg ik de beste chauffeurs voor een lage prijs. Idul Fitri is gekkenhuis en die dagen (dus ook Lebaran) gebruik ik om lekker te genieten met familie.
Ja, Ok. De rust vind ik geen probleem. Ik ben er alleen bang voor dat we problemen krijgen met vervoer regelen en hotels ter plekke regelen tijdens de ramadan. Als alle locals op reis naar familie gaan precies in die tijd... Ik vind het wel erg jammer want ik was al weken bezig mezelf aan het oriëneteren op een backpacktripje door Java
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')