Zo meet je de spanning niet de stroom.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:15 schreef jitzzzze het volgende:
Ik (als redelijke leek) zou met een multimeter beginnen. Mijn boerenverstand zegt vanaf een accupool en vanaf een massapunt in je wagen.
Maar ik laat dit graag bevestigen door een expert
wat voor auto tevens ?quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:56 schreef Warrick21 het volgende:
Okay. Amperetang verhaal gaat sowieso niet door omdat de amperetang alleen wisselstroom kan meten. Maar hoe moet ik dan de multimeter aansluiten?
Ehh dat schreef ik al, maar waarom begin jij bij de accu ?quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:00 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
min pool los van je accu (denk aan radio code)
multi meter in stand Ampere DC bereik 20A
multi meter tussen je minpool en minpool klem vast zetten.
je mag niet meer dan 0.05A meten, is dit meer, dan 1 voor 1 de zekering er uit trekken en kijken waneer de lekstroom zat tot onder de 0.05A. Dan van de betreffende groep, elk component los maken, zekering er in, en weer 1 voor 1 aansluiten tot je weer teveel meet.
omdat je altijd bij de voedingsbron begintquote:Op donderdag 17 januari 2013 19:26 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Ehh dat schreef ik al, maar waarom begin jij bij de accu ?
Hij zal wel reden hebben dat er lekstroom is, dan is beginnen bij de zekeringenkast juist sneller en makkelijker.
Althans, zo denk ik dan, moet aan de uren denken he.
Als je al denkt een lekstroom te hebben, moet je het dan nog bevestigen ?quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:27 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
omdat je altijd bij de voedingsbron begint
ja natuurlijk, anders kun je gaan zoeken naar iets wat er niet is...quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:30 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Als je al denkt een lekstroom te hebben, moet je het dan nog bevestigen ?
Kom je ook rap zat achter via de zekeringen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 21:33 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
ja natuurlijk, anders kun je gaan zoeken naar iets wat er niet is...
ja dan ga jij ff lekker 2 uur sleutelen bij een megane 2 ph2, waar de zekeringkast op de kop er in zit, en dan heb je geen accu er in zitten. sta je nog te kijken... altijd de weg van de minste weerstand nemen, is dus gewoon - pool los....quote:Op donderdag 17 januari 2013 21:41 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Kom je ook rap zat achter via de zekeringen.
Meestal hebben ze er al vaker problemen mee gehad.
door op de min pool te meten weet je het totaal verbruik van de auto. Bij de zekeringen moet je alles op tellebn en als er 40 zekeringen in zitten is het heel wat minder werk om het bij de accu te doen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:00 schreef beware_reageerd het volgende:
Goh, daar ging het niet om toch ?
Het ging erom waar te beginnen.
Ik ken die hele megane 2 ph2 niet.
Gelukkig, ik doe meestal normale wagens met een zekeringenkast.
Geef ook mijn werkwijze weer, en als ik de wagen niet ken dan nog is dat mijn standaard.
Tegenwoordig met al die nieuwe krengen, begin ik niet eens aan.
Die stuur ik door, heb ik de spullen toch niet voor en uberhaupt de wil niet eens.
Leuk te weten dat de min pool aanwijst dat er 0.7a stroom loopt, maar wat weten we dan ?
Alleen dat het er zit, duh dat is al aangegeven, en daarna moet je dus toch naar de zekeringen.
Vandaar dat ik meestal daar begin.
Maargoed ik ben ook geen wegenwachter, ben heerlijk oldtimer sleutelaar die soms ook wat nieuwe wagens erbij pakt.
tja je maakt het jezelf ook lastig, gewoon op de accu meten, anders blijf je bezig, voor het zelfde geld zit het in een ongezekerd gedeelte, heb je 40 zekeringen los gehad en daar gemeten, weet je nog niks....quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:15 schreef beware_reageerd het volgende:
Duidelijk.
Ikzelf heb 40 zekeringen nog niet gezien, maar ze zullen er zijn.
Ik luister meestal eerst naar de persoon, en dan weet ik vaak al waar te beginnen.
Zijn meestal 10 jaar of ouder.
En ik red me er behoorlijk mee.
Ieder zijn vak zeg maar, totaal verbruik kan ik meten uit de optelsom.
En ik weet gelijk waar de grootste verbruiker zit.
Tsja, jij jouw manier en ik de mijne.
Onder de streep telt alleen het oplossen van het probleem.
En ik ben er altijd uitgekomen.
Soms erg lastig te vinden maar altijd gevonden.
toen ik nog in de garage werkte kreeg je meestal deze klachtquote:Op vrijdag 18 januari 2013 20:36 schreef beware_reageerd het volgende:
Vandaar dat ik meestal luister wat het probleem is.
Dan is vaak wel wat te herleiden.
Althans is mijn ervaring.
Zo vaak heb ik het nou ook niet bij de hand.
Dus die ene keer dat het voorkomt.
Ik heb vaker massa problemen tegenwoordig.
Tsja, onderhoud is duur.
Gelukkig werk ik niet in een garage, maar voor een club.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:38 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
toen ik nog in de garage werkte kreeg je meestal deze klacht
auto doet het niet, starthulp gehad.
krijg je de sleutel en euh succes
valt best mee hoe frustrerend het is, was aangenomen voor diagnose specialist. Lekstroom was eigenlijk een wekelijkse klus. Ik deed namelijk ook klussen voor andere garage's. Wordt je vlot handig inquote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:42 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Gelukkig werk ik niet in een garage, maar voor een club.
De uurtje die ik moet opletten is voor het gezin.
Dat ik niet te lang ergens mee bezig ben en hun vergeet.
Bij ons weten de meeste gelukkig wat meer te melden.
Dat scheelt al vaak de helft.
Wat jij doet lijkt me soms echt frusty.
Maar ook wel weer leuk als alles weer werkt.
Nee, dit is te veel, 0.05A is het limitquote:Op donderdag 6 juni 2013 19:42 schreef Faxie het volgende:
Kutkick, ik weet het, maar ik heb ook even gemeten en kom op 0,15A op een 52Ah accu. (Die 12,3V meet)
Dit is toch wel acceptabel zeker? Ik heb alarm overigens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |