abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 17 januari 2013 @ 16:09:26 #1
176766 crew  zoem
zoemt
pi_121683133

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder.
Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig..

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 17 januari 2013 @ 16:10:58 #2
176766 crew  zoem
zoemt
pi_121683217
Mijn eerste treinentopic geopend *O*
pi_121683222
Ijsvrij verandert anno 2013 in Fyravrij..
pi_121683226
Tijdens mijn stage even wat plaatjes in de 1749 geschoten vandaag. Helaas voor jullie ben ik geen professionele treinfotoschieter met dito fototoestel, de meeste binnenfoto's zijn daarom dus jammerlijk mislukt :')
Ik ga binnenkort eens kijken of ik een fatsoenlijker toestel kan regelen zodat ik wat meer kan laten zien :)

Om toch alvast een klein tipje van de sluier te geven:


De 1749 te Amsterdam centraal, nadat deze als trein 446 in Emmerich een bonte verzameling Europese rijtuigen heeft opgehaald. Maar daarover later meer :)
Nadat de passagiers zijn uitgestapt gaat de loc in opzending en wordt het hele boeltje onder begeleiding van een 1200-loc weggerangeerd naar de Watergraafsmeer.



De trein bestaat uit comfortabele, doch oude, rijtuigen uit onder meer Duitsland, Polen en Rusland. Omdat deze bestemmingen niet om de hoek liggen beschikken de wagons over slaapvoorzieningen.


Hier zien wij de ruggengraat van de loc; een stukje uit de cabine. De hendel aan de linkerzijde is de remhendel, hier te zien in de losstand. Onderaan in het midden een paar schakelaartjes, hierbij behoren onder meer de snelschakelaar, de bediening van de pantograaf en het belangrijkste op deze koude winterdagen; de verwarming. Rechtsbovenin zien we een paar schakelaars die de front- en sluitseinen bedienen. In het midden zit de sleutel waarmee de deuren worden bediend. Het meerendeel van de wagons heeft namelijk geen centrale deurvergrendeling waardoor deze anders tijdens de rit gewoon door iedereen geopend kunnen worden. Niet echt een wenselijke situatie dus.
Het geheel is sjiek afgegarneerd met de blauwe muts van mijn mentor-machinist :)



Een van de weinige foto's die redelijk zijn gelukt. In het midden zien wij, anders dan voor niet-kenners doet vermoeden, geen stuur. Het is de tractiehendel, waarmee wordt bepaald hoeveel stroom er naar de motoren gaat, en dus hoe hard de trein gaat rijden. Daarboven is de snelheidsmeter. Links van deze meter een reeks metertjes die laten zien hoeveel stroom er van de bovenleiding komt en hoeveel stroom daarvan daadwerkelijk naar de motoren gaat. Rechts van de snelheidsmeter zien we de manometers, daar direct onder een aantal knoppen voor de ATB


En dit is nou het uitzicht van de machinist. Hier zoeven wij ter hoogte van Loenen a/d Vecht, met in de verte de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal.

De overige foto's zijn helaas te donker of te onscherp, dus hier blijft het even bij.
Om het geheel op FoK!-vriendelijk niveau te houden licht ik nog wel een paar woorden toe:

446 = Onder fanatici beter bekend als de EuroNight of CityNightLine. Deze trein bestaat uit wagons die uit verschillende landen uit Europa komen. Vanaf Emmerich wordt het hele boeltje naar Amsterdam getrokken door een NS1700-locomotief.

Opzending = De locomotief wordt geheel uitgeschakeld om batterijstroom te besparen. Dit wordt gedaan als een trein voor langere tijd niet wordt gebruikt, of, zoals in dit geval, door een ander bedrijf moet worden gesleept.

Losstand = De trein staat nu niet geremd.

Snelschakelaar = De snelschakelaar is in feite een soort 'zekering', die de toevoer van de stroom vanuit de bovenleiding bepaald. Komt er, om wat voor reden dan ook, teveel stroom naar de motoren dan slaat de snelschakelaar automatisch af.

Pantograaf = Het 'schuitje' wat de trein in verbinding brengt met de bovenleiding.

Front- en sluitseinen = Wat de kop- en achterlampen van een auto zijn zijn de front- en sluitseinen bij een trein.

Manometer = Deze meters peilen, even simpel uitgelegd, hoeveel lucht de trein heeft. Zonder lucht kan een trein niet remmen dus dit metertje is belangrijker dan het lijkt.

ATB = Automatisch Trein Beinvloedingssysteem. Dit is een soort waakhond die ervoor zorgt dat een machinist zich aan de gestelde snelheden houdt. Rij je te hard dan grijpt het systeem in met een snelremming, waardoor je 'snel' stilstaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door GlenSpey op 17-01-2013 16:24:25 ]
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2013 @ 16:11:23 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121683232
quote:
10s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:10 schreef zoem het volgende:
Mijn eerste treinentopic geopend *O*
en ook nog de fipo :r
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121683298
De boekingscodes zouden uit 7 letters bestaan, terwijl ik via DM codes van 8 letters gekregen heb?
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:14:35 #7
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_121683369
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 15:42 schreef Peterselieman het volgende:
stellen met TBL1+ mogen inmiddels naar Nederland doorkachelen
Daar heb je zo lekker veel aan als je naar Duitsland of Luxemburg moet.

Voor de diensten op het grensbaanvak Athus (B) - Rodange (L) hebben ze een andere oplossing bedacht: in plaats van dat de NMBS doorrijdt tot het eerste Luxemburgse stationnetje, rijdt nu de CFL door tot het eerste station in België.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2013 @ 16:15:01 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121683385
ik vrees dat wanneer de NS nieuw materieel aanschaft dit in de winter weer dezelfde problemen zal gaan geven als gebeurd is met het SLT en nu met de Dodo, dit ondanks dat in de contracten opgenomen staat dat het materieel winterhard moet zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:15:55 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121683420
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:13 schreef Bitlord het volgende:
De boekingscodes zouden uit 7 letters bestaan, terwijl ik via DM codes van 8 letters gekregen heb?
Ik heb ze precies zo overgetypt zoals ze op de tickets staan: DNR en referentie. Het DNR is 7 tekens lang, ref. 8. Je hebt ze beide gehad.
pi_121683508
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:11 schreef GlenSpey het volgende:
Tijdens mijn stage even wat plaatjes in de 1749 geschoten vandaag. Helaas voor jullie ben ik geen professionele treinfotoschieter met dito fototoestel, de meeste binnenfoto's zijn daarom dus jammerlijk mislukt :')
Ik ga binnenkort eens kijken of ik een fatsoenlijker toestel kan regelen zodat ik wat meer kan laten zien :)

Om toch alvast een klein tipje van de sluier te geven:

[ afbeelding ]
De 1749 te Amsterdam centraal, nadat deze als trein 446 in Emmerich een bonte verzameling Europese rijtuigen heeft opgehaald. Maar daarover later meer :)
Nadat de passagiers zijn uitgestapt gaat de loc in opzending en wordt het hele boeltje onder begeleiding van een 1200-loc weggerangeerd naar de Watergraafsmeer.


[ afbeelding ]
De trein bestaat uit comfortabele, doch oude, rijtuigen uit onder meer Duitsland, Polen en Rusland. Omdat deze bestemmingen niet om de hoek liggen beschikken de wagons over slaapvoorzieningen.

[ afbeelding ]
Hier zien wij de ruggengraat van de loc; een stukje uit de cabine. De hendel aan de linkerzijde is de remhendel, hier te zien in de losstand. Onderaan in het midden een paar schakelaartjes, hierbij behoren onder meer de snelschakelaar, de bediening van de pantograaf en het belangrijkste op deze koude winterdagen; de verwarming. Rechtsbovenin zien we een paar schakelaars die de front- en sluitseinen bedienen. In het midden zit de sleutel waarmee de deuren worden bediend. Het meerendeel van de wagons heeft namelijk geen centrale deurvergrendeling waardoor deze anders tijdens de rit gewoon door iedereen geopend kunnen worden. Niet echt een wenselijke situatie dus.
Het geheel is sjiek afgegarneerd met de blauwe muts van mijn mentor-machinist :)


[ afbeelding ]
Een van de weinige foto's die redelijk zijn gelukt. In het midden zien wij, anders dan voor niet-kenners doet vermoeden, geen stuur. Het is de tractiehendel, waarmee wordt bepaald hoeveel stroom er naar de motoren gaat, en dus hoe hard de trein gaat rijden. Daarboven is de snelheidsmeter. Links van deze meter een reeks metertjes die laten zien hoeveel stroom er van de bovenleiding komt en hoeveel stroom daarvan daadwerkelijk naar de motoren gaat. Rechts van de snelheidsmeter zien we de manometers, daar direct onder een aantal knoppen voor de ATB

[ afbeelding ]
En dit is nou het uitzicht van de machinist. Hier zoeven wij ter hoogte van Loenen a/d Vecht, met in de verte de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal.

De overige foto's zijn helaas te donker of te onscherp, dus hier blijft het even bij.
Om het geheel op FoK!-vriendelijk niveau te houden licht ik nog wel een paar woorden toe:

446 = Onder fanatici beter bekend als de EuroNight of CityNightLine. Deze trein bestaat uit wagons die uit verschillende landen uit Europa komen. Vanaf Emmerich wordt het hele boeltje naar Amsterdam getrokken door een NS1700-locomotief.

Opzending = De locomotief wordt geheel uitgeschakeld om batterijstroom te besparen. Dit wordt gedaan als een trein voor langere tijd niet wordt gebruikt, of, zoals in dit geval, door een ander bedrijf moet worden gesleept.

Losstand = De trein staat nu niet geremd.

Snelschakelaar = De snelschakelaar is in feite een soort 'zekering', die de toevoer van de stroom vanuit de bovenleiding bepaald. Komt er, om wat voor reden dan ook, teveel stroom naar de motoren dan slaat de snelschakelaar automatisch af.

Pantograaf = Het 'schuitje' wat de trein in verbinding brengt met de bovenleiding.

Front- en sluitseinen = Wat de kop- en achterlampen van een auto zijn zijn de front- en sluitseinen bij een trein.

Manometer = Dit meters peilen, even simpel uitgelegd, hoeveel lucht de trein heeft. Zonder lucht kan een trein niet remmen dus dit metertje is belangrijker dan het lijkt.

ATB = Automatisch Trein Beinvloedingssysteem. Dit is een soort waakhond die ervoor zorgt dat een machinist zich aan de gestelde snelheden houdt. Rij je te hard dan grijpt het systeem in met een snelremming, waardoor je 'snel' stilstaat.
Toffe foto's kerel :Y
Bij een loc in opzending (vorige week zelf ook voor het eerst gedaan bij een G-2000), sluit je het pneumatisch gedeelte helemaal af. De treinleiding werkt wel gewoon, zodat je loc ook mee remt. Net als bij een gewone trein.
Bij het in opzending zetten (van de G-2000, weet niet hoe het met NS mat zit) zet je een paar kranen om. Weet niet precies welke. Als de loc nog op de parkeerrem staat, moet je met sleutel 19 de parkeer rem deactiveren. Dit doe je door met de sleutel aan een soort knop van de remophanging van de parkeerrem te trekken. Je hoort dan een tik en er schiet een knop omhoog.
Aan de remvensters kan je dan niet zien dat de parkeer rem er af is, maar wel aan die pin die omhoog komt.

Bij het terugzetten in bedrijfsvaardige stand, hoef je alleen je kranen weer open te zetten, en de parkeerrem schiet er dan automatisch weer op. :)
pi_121683537
Leuk verslag Glen!
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:19:09 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121683555
Altijd leuk om zulke foto's te zien :D
pi_121683851
Die trein heb ik zien staan vanochtend :)
pi_121684098
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:18 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Toffe foto's kerel :Y
Bij een loc in opzending (vorige week zelf ook voor het eerst gedaan bij een G-2000), sluit je het pneumatisch gedeelte helemaal af. De treinleiding werkt wel gewoon, zodat je loc ook mee remt. Net als bij een gewone trein.
Bij het in opzending zetten (van de G-2000, weet niet hoe het met NS mat zit) zet je een paar kranen om. Weet niet precies welke. Als de loc nog op de parkeerrem staat, moet je met sleutel 19 de parkeer rem deactiveren. Dit doe je door met de sleutel aan een soort knop van de remophanging van de parkeerrem te trekken. Je hoort dan een tik en er schiet een knop omhoog.
Aan de remvensters kan je dan niet zien dat de parkeer rem er af is, maar wel aan die pin die omhoog komt.

Bij het terugzetten in bedrijfsvaardige stand, hoef je alleen je kranen weer open te zetten, en de parkeerrem schiet er dan automatisch weer op. :)
In opzetting zetten voor gevorderden :P
Bij de 1700 moet je de trein eerst in zn geheel afbreken. Remhendel in de S zodat de treinleiding leegloopt. Hierna alle elektriciteit afschakelen; van verwarming tot snelschakelaar. De pantograaf omlaag kneiteren en tot slot het motor-gedeelte in om de ATB en de dodeman uit te zetten en nu weet ik dat ik nog een onderdeeltje vergeet, maar ben ff kwijt wat het precies was :')

[ Bericht 0% gewijzigd door GlenSpey op 17-01-2013 17:22:09 ]
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 17 januari 2013 @ 16:35:24 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121684206
Hoog groen voor de GlenTionary _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121684257
3 Fyra treinen kwamen beschadigd aan op hun eindstation. Weet iemand hoeveel er eigenlijk worden ingezet bij de beperkte dienstregeling van vandaag?
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:36:45 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121684265
Morgen wordt de normale dienstregeling gereden.

Bron: NS

quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:36 schreef Rostkreuz het volgende:
3 Fyra treinen kwamen beschadigd aan op hun eindstation. Weet iemand hoeveel er eigenlijk worden ingezet bij de beperkte dienstregeling van vandaag?
Voor de normale dienstregeling van 10 treinen per dag zijn 3 stellen benodigd.
pi_121684546
Het is geel en het komt niet :D
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2013 @ 16:45:11 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121684642
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:36 schreef James1988 het volgende:
Morgen wordt de normale dienstregeling gereden.

Bron: NS
eindelijk :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121684716
Alleen internettickets kunnen ze bij Nshispeed ltwitter wijzigen. Aan de balie gekochte tickets niet.
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:46:54 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121684723
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:46 schreef Bitlord het volgende:
Alleen internettickets kunnen ze bij Nshispeed ltwitter wijzigen. Aan de balie gekochte tickets niet.
Falers. :')
pi_121684773
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:45 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

eindelijk :)
Woooohhhppp beter!
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 17 januari 2013 @ 16:52:52 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121685003
quote:
6s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:43 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Het is geel en het komt niet :D
[ afbeelding ]
_O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:54:52 #25
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_121685081
Zag ik nou net de Pimpel voorbij Amersfoort Vathorst razen....??
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')