abonnement Unibet Coolblue
pi_121666971
Beste Fok! ers,

Ik heb een leuk idee, alleen weet ik nog niet hoe ik het in de praktijk moet brengen. Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.

het idee
Ik wil een mooi stuk hout versieren met een tekst, zodat ik dit als een cadeautje aan mijn vriendin kan geven.

de uitvoering
Er zijn eigenlijk een paar vragen:

1. Waar haal ik een mooi stuk hout vandaan? Je zou zeggen Gamma, maar ik bedoel niet recht toe recht aan. Meer iets zoals dit



of



2. Hoe maak ik de tekst erop? ik denk dat graveren wel erg moeilijk wordt en ik dat ook een houtbrander moet aanschaffen (duur?). Ik ben wel iets tegengekomen. Je zou het kunnen printen en erop strijken. Zou dat werken? --> http://cosylife-elly.blogspot.nl/2012/04/printen-op-hout.html

3. Mocht het allemaal lukken, hou maak ik een hanger zodat je hem aan de muur kan hangen?

Je merkt dat ik een noob ben in techniek, maar daarom wil ik het leren. hopelijk kan iemand me helpen en komen er leuke ideeen zodat ik m'n vriendin kan verrassen met iets zelfgemaakt. Mocht het nou echt niet lukken, zijn er dan nog tips waar ik dit goedkoop zou kunnen laten doen?

Alvast bedankt
pi_121667400
Mooi stuk hout in het bos opzoeken, goed glad schuren en je hebt je mooie stuk hout.
Die letters in je voorbeelden zijn met gutsen (een speciaal soort beitels) uitgesneden. Tenzij je een set gutsen wilt aanschaffen en leren hoe je die letters uitsnijdt is dat printen uit je link de makkelijkste oplossing denk ik.
  donderdag 17 januari 2013 @ 03:29:35 #3
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_121667588
Inbranden met een soldeerbout of een laser.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_121668513
Een tijdje terug kwam hier voorbij hoe je een foto over kunt brengen op hout met mod podge. Je zou een tekst gespiegeld kunnen uitprinten op fotopapier en dat doen. Ik zit mobiel dus kan het niet zo snel opzoeken...

Een haakje aan de achterkant haal je bij de bouwmarkt. Als het geheel niet te zwaar is heb je er ook die je kunt plakken. En anders werkt heg met kleine spijkertjes.

Als je echt de tekst er in wilt branden dan zou ik even bij de pipoos informeren. Daar hebben ze setjes om daar mee te starten. Is niet zo heel duur maar misschien wel teveel voor 1x.
pi_121679173
bedankt voor de tips! Inbranden met soldeer werkt dat echt? En gutsen lijkt me wel gaaf! Maar dan moet je wel lettervormen hebben anders wordt het erg slordig. Ik hoop dat er in het bos inderdaad een stuk hout is te vinden. en nu ga ik ff zoeken op dat mod podge
  donderdag 17 januari 2013 @ 14:38:40 #6
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_121679441
Zoek maar op Youtube naar pyrography. ;)
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_121681386
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 14:38 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Zoek maar op Youtube naar pyrography. ;)
Gaaf! Ik denk dat dit het wordt!

1. Ik zoek een mooi stuk hout
2. Ik print de tekst in spiegebeeld en strijk hem op het hout
3. ik ga 'pyrograveren'. Ik heb een soldeerbout, hopen dat dat lukt.

Vraagje: Waar vind ik een van dit soort stukken hout

-Linde.
-Berken.
-Populieren.
-Wilgen.
-Alle vruchtboomhoutsoorten.
-Esdoorn
-Beuken

Ik ben nou niet echt een boomkenner en vraag me af of ik in het bos mooie vormen vind

BEDANKT!
  donderdag 17 januari 2013 @ 17:24:10 #8
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_121686105
Wel even oefenen op een goedkoop stukje multiplex uit de bouwmarkt.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_122118707
Je kunt beter kant-en-klare houten borden kopen (bv. op Amazon: hier en hier) dan zelf iets zoeken in het bos, want 'vers' hout gaat daarna vaak nog barsten of vervormen door het drogen.

Ik doe zelf ook aan pyrografie (met veel plezier en succes), en dit soort platen zijn echt ideaal.
'Basswood' is (Amerikaans) lindenhout, wat heel geschikt is hiervoor.
Het is wel vrij zacht, en brandt daardoor gauw vrij donker. Zelf werk ik graag met beuken- en berkenhout, dat is iets harder. Aan de meeste houtsoorten die je al noemde, is meestal moeilijk te komen.

Je kunt het proberen met een soldeerbout, maar het kan zijn dat die te grof is, en dan kan je beter zoiets aanschaffen (een applicator met dual power, op 25 Watt):



Die heb ik zelf ook, en ben er geweldig over te spreken. Hier (onder het kopje 'Pyrografie-Houtbewerking') kan je de benodigde opzetstukjes los kopen, die juist voor tekst zo handig zijn. Zowel ronde 'schrijfstiften' (T4 Dot, T5 Script) als kalligrafiestiften (T6 Calligraphy).
Voor klein schrift kan je beter een dunne ronde stift gebruiken (T3 Stencil of T4 Dot) i.p.v. een kalligrafiestift, want die laatsten zijn daarvoor al gauw te breed. Die zijn meer geschikt voor wat grotere letters.

Wel eerst goed oefenen, bv. op berkentriplex of zo (van de doe-het-zelf-zaak), om het goed in je vingers te krijgen, dan lukt het je straks ook beter om het 'in het echt' te doen.

En wanneer het klaar is, spray ik het altijd nog even een paar keer met acrylvernis (mat, zijdeglans of hoogglans), om het werkstuk mooi en duurzaam te houden.

Heel veel succes ermee! ^O^

[ Bericht 2% gewijzigd door Scootmobiel op 27-01-2013 16:49:55 ]
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  maandag 28 januari 2013 @ 14:27:34 #10
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_122162300
Je zou dit topic ook eens kunnen lezen. Ik had er nl al eens een topic over geopend. Ik zag dat er een aantal foto's niet meer werken. Maar evt. kan ik je wel wat meer laten zien.

Klein voorbeeldje van wat ik vorig jaar gemaakt heb:
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_122203847
Wow, mooi werk, Rockabella! ^O^
Bedankt voor de link. Interessant topic, ga ik eens helemaal doornemen! :)
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_122805346
Lidl heeft vaak ook voor niet duur graveermachientjes :)
By DMB
pi_122805512
Nu ook bij action leuke houten vormen :)
By DMB
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')