abonnement Unibet Coolblue
pi_121613719

Het topic voor accountancy studenten!

Wat is een accountant? Een accountant (accomptant, rekenaar, rekenmeester) is iemand die beroepsmatig jaarrekeningen controleert, jaarrekeningen opmaakt of financiële administraties voert. Voor dit beroep is een speciale opleiding nodig. In veel landen is het, net als in Nederland en België, een wettelijk beschermde titel.

Als accountant heb je als geen ander zicht op hoe een onderneming in elkaar steekt. Je gaat alle cijfers na en analyseert deze. Hierdoor kun je bijvoorbeeld zien of een medewerker mogelijk fraudeert, of dat er een flinke winst gemaakt kan worden. Deze inzichten moet je goed kunnen communiceren naar je klanten. Je bent dus vooral ook veel met mensen bezig, wat het werk erg afwisselend maakt. Omdat jouw adviezen letterlijk goud kunnen opleveren, ben je een heel belangrijke gesprekspartner voor je klanten.

Je ziet als accountant of het financieel goed of slecht gaat met een onderneming. Op die manier weet je als geen ander of een bepaalde investering verantwoord is of dat er bijvoorbeeld een nieuwe vestiging van een restaurant geopend kan worden. In sommige bedrijven bekijk je hoe de verschillende afdelingen, zoals inkoop, marketing en personeel zijn opgezet. Gaat alles wel volgens de regels en wordt alles gedaan zoals het hoort? Jij ziet hoe zaken anders georganiseerd moeten worden en adviseert hierbij de directie. Als je bij een kleinere onderneming werkt, help je bij het voeren van de administratie en stel je de jaarrekeningen samen. Daarnaast geef je advies over de te volgen bedrijfsvoering. Je komt bij de meest uiteenlopende bedrijven en instellingen over de vloer en ontmoet daarbij ook veel verschillende mensen.

Eén keer per jaar worden de cijfers voor de jaarrekening van een bedrijf of instantie op een rij gezet. Daaruit blijkt bijvoorbeeld waar het geld aan uitgegeven is en wat er allemaal binnen is gekomen. Je bekijkt of alle inkomsten en uitgaven kloppen. Vervolgens geef je een verklaring af. Die verklaring is erg belangrijk voor de financiële partners van het bedrijf:

• Voor banken, om te beslissen of ze een lening willen geven
• Voor aandeelhouders, om te zien hoe er met hun geld om is gegaan en of er genoeg winst is gemaakt
• En voor de overheid, bij het verstrekken van subsidies
(Bron)



Er zijn twee soorten accountants: De AA (Accountant-administratieconsulent) en de RA (Registeraccountant). Respectievelijk dient hiervoor een HBO+ en Universitaire opleiding voor gevolgd te worden. Om de AA/RA titel te mogen voeren dient eveneens een praktijkstage van 3 jaar gevolgd te worden.

In dit topic kunnen (toekomstige) HBO, HBO+ en Universitaire studenten hun ei kwijt over hun studie, roddelen over nieuwe RJ/IFRS standaarden en emotionele steun zoeken voor de OAT en andere landelijke tentamens.



Waar kun je studeren?

Hogescholen:
Hogeschool Arnhem/Nijmegen
Avans Hogeschool Breda
Avans Hogeschool Den Bosch
Fontys Hogeschool Eindhoven
Haagse Hogeschool
Hanze Hogeschool Groningen
Hogeschool van Amsterdam (HES/HvA)
Hogeschool INHOLLAND Alkmaar
Hogeschool INHOLLAND Diemen
Hogeschool INHOLLAND Rotterdam
Hogeschool INHOLLAND Rotterdam/Paramaribo
Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
Hogeschool Rotterdam
Saxion Hogeschool Deventer/Enschede
Hogeschool Utrecht
Christelijke Hogeschool Windesheim
Hogeschool Zuyd Sittard
Hogeschool LOI
Markus Verbeek Praehep Nederland
Markus Verbeek Praehep Curaçao
NCOI

Universiteiten:
Nyenrode Business University
Rijksuniversiteit Groningen
Vrije Universiteit Amsterdam
Erasmus Universiteit Rotterdam
Universiteit van Tilburg
Universiteit van Maastricht
UNA / Curises (University of the Netherlands Antilles)

Handige websites:
www.eenaccountantzietalles.nl
www.accountancyinfo.nl
www.nba.nl
www.nbayoungprofs.nl
WGR / Werken bij de grote 4 (E&Y, KPMG, PWC en Deloitte) - Deel 8
pi_121613901
Welke vraag was dat? Het schijnt dat ik die heb overgeslagen :(?
pi_121614027
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:50 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ik had:
Goodwill
Omrekeningsresultaat deelnemingen
Niet aftrekbare kosten
Ik ook, dankzij jou :D
pi_121614109
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:56 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Ik ook, dankzij jou :D
Geen dank :)

Ik kom op 99 punten uit als ik ga tellen en denk wat ik goed/fout heb.
pi_121614237
Ik had bij de laatste vraag wel cos250, maar ik hoorde ook iemand zeggen dat cos250 juist wel fraude is
  dinsdag 15 januari 2013 @ 22:02:31 #6
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121614411
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:59 schreef ikwordra het volgende:
Ik had bij de laatste vraag wel cos250, maar ik hoorde ook iemand zeggen dat cos250 juist wel fraude is
COS 250 is wet- en regelgeving. COS 240 is fraude. Hebben jullie ook verwezen naar de NV Onafhankelijkheid? Volgens mij staan steekpenningen daar ook besproken.

edit: ah, Brenda verwijst naar B1-240.5 VGC
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121614475
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:02 schreef Maraca het volgende:

[..]

COS 250 is wet- en regelgeving. COS 240 is fraude. Hebben jullie ook verwezen naar de NV Onafhankelijkheid? Volgens mij staan steekpenningen daar ook besproken.
Nee, daar heb ik niet naar verwezen. In de vraag stond specifiek dat je naar een cos moest verwijzen (nvcos hadden ze zelfs onderstreept)
  dinsdag 15 januari 2013 @ 22:04:37 #8
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121614525
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:03 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Nee, daar heb ik niet naar verwezen. In de vraag stond specifiek dat je naar een cos moest verwijzen (nvcos hadden ze zelfs onderstreept)
Ah :+ Nee, dan zou ik ook verwijzen naar NV COS 250.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121614615
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:04 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ah :+ Nee, dan zou ik ook verwijzen naar NV COS 250.
Nvcos toch niet onderstreept :+
De vraag:
'geef gemotiveerd aan welke NV COS wel van toepassing is op het betalen van steekpenningen'
pi_121614979
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:06 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Nvcos toch niet onderstreept :+
De vraag:
'geef gemotiveerd aan welke NV COS wel van toepassing is op het betalen van steekpenningen'
Heb jij de casus meegenomen of zo?
pi_121615082
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:12 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Heb jij de casus meegenomen of zo?
Ja, casus en vragen. Mag gewoon hoor.
pi_121616708
Ik ben altijd zo bang dat die surveillanten mijn toets kwijtraken :{
pi_121616876
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:40 schreef MJ23 het volgende:
Ik ben altijd zo bang dat die surveillanten mijn toets kwijtraken :{
Je zou niet de eerste zijn bij ons op school.
pi_121619086
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:22 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Helaas, punt 3 is fout, dat moest afschrijving goodwill zijn, maar ik hoop dat we al voor 2 goed al veel punten binnenkrijgen :P so no worries I hope. Buitenlandse tarieven zijn een onderdeel van de gewogen gemiddelde nominale belastinglast. Check anders middagzitting Woodhouse dacht ik.
Aah, crap! :P
Wel logisch trouwens, nu ik erover terugdenk.

Naar trouwens, ik zat in het uur pauze de casus nog even door te lezen. Dan kom je opeens weer een aantal kleine dingen tegen waarvan je weet dat het fout is.

Ik dacht bijvoorbeeld dat de niet-geconsolideerde deelnemingen juist waren gepresenteerd. Echter kom je in de pauze vervolgens tot de inkeer dat die kortlopende schulden natuurlijk niet gesaldeerd mogen worden!

Dan kun je jezelf wel voor de kop slaan, weggegooide punten! 8)7
pi_121619189
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:56 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Ik ook, dankzij jou :D
Alleen goodwill is daarvan dus goed? En als niet-aftrekbare kosten dus die naheffing loonbelasting.

quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:14 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ja, casus en vragen. Mag gewoon hoor.
Wij mochten alleen de casus meenemen. De vragen zelf niet!
pi_121619260
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 23:24 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Dan kun je jezelf wel voor de kop slaan, weggegooide punten! 8)7
I feel you bro! :D
pi_121619695
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 23:27 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Alleen goodwill is daarvan dus goed? En als niet-aftrekbare kosten dus die naheffing loonbelasting.

[..]

Wij mochten alleen de casus meenemen. De vragen zelf niet!
Je had nog een andere post niet aftrekbare kosten.
Ik heb de vragen gewoon hier liggen :)

Ik heb dezelfde punten als jij weggegooid dan bij die niet-geconsolideerde deelnemingen. Had geen idee namelijk.
pi_121620024
Pfft was helemaal niks vandaag
pi_121620599
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 23:24 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Aah, crap! :P
Wel logisch trouwens, nu ik erover terugdenk.

Naar trouwens, ik zat in het uur pauze de casus nog even door te lezen. Dan kom je opeens weer een aantal kleine dingen tegen waarvan je weet dat het fout is.

Ik dacht bijvoorbeeld dat de niet-geconsolideerde deelnemingen juist waren gepresenteerd. Echter kom je in de pauze vervolgens tot de inkeer dat die kortlopende schulden natuurlijk niet gesaldeerd mogen worden!

Dan kun je jezelf wel voor de kop slaan, weggegooide punten! 8)7
Waarom eigenlijk niet? Nooit begrepen. Is dat dat netto-investeringen verhaal?
pi_121622152
Volgens de wet moeten de "andere deelnemingen" afzonderlijk worden gepresenteerd onder de financiële vaste activa. Dit is wat ik kon vinden, maar ik heb het gevoel dat dit niet de juiste reden is. Ik wist ik hem ook niet meer.
pi_121628726
Is er iemand die zijn uitwerking online heeft gezet, of een site weet waar dit wel gedaan is?
pi_121628956
Ja ik heb even 20 kantjes met antwoorden overgetypt online gezet :+

Heeft er iemand toevallig nog wat digitaal over financiering? Ik heb een tentamen hierover vrijdag, het gaat voornamelijk over vermogensmarkten en ondernemingswaarde. Tentamen is naar aanleiding van het boek 'De financiele functie: Vermogensmarkten en ondernemingswaarde' van Heezen en Ammeraal.

Onderwerpen zijn converteerbare obligaties, theorie van Mogdiliani en Miller, claims, CAPM model etc.
pi_121629007
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 11:45 schreef MJ23 het volgende:
Ja ik heb even 20 kantjes met antwoorden online gezet :+

Heeft er iemand toevallig nog wat digitaal over financiering? Ik heb een tentamen hierover vrijdag, het gaat voornamelijk over vermogensmarkten en ondernemingswaarde. Tentamen is naar aanleiding van het boek 'De financiele functie: Vermogensmarkten en ondernemingswaarde' van Heezen en Ammeraal.

Onderwerpen zijn converteerbare obligaties, theorie van Mogdiliani en Miller, claims, CAPM model etc.
Als je googlet vind je een samenvatting met uitwerkingen en theorie van een student aan de nyenrode. Komt overeen met de hbo stof... Kan de site niet herinneren maar ik had hier destijds wel veel aan.
pi_121629030
Thanks, ik ga het opzoeken.
  woensdag 16 januari 2013 @ 11:48:01 #25
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_121629052
Is de afgelopen OAT ergens in te zien met antwoorden e.d?
Je moeder is een hamster
  woensdag 16 januari 2013 @ 11:52:35 #26
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121629211
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 11:48 schreef Crutch het volgende:
Is de afgelopen OAT ergens in te zien met antwoorden e.d?
Lijkt me erg stug. Waarschijnlijk is er nog geen definitief antwoordmodel.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121629333
Maraca jij werkt toch al? Hoe kan je dan tijd hebben om tijdens je werk op fok te zitten? :+

Overigens is volgende week de normeringsvergadering, dus dan zal er een definitief antwoordmodel zijn. Wanneer die online komt te staan zou ik echt niet weten. Als die online staat ga ik sowieso niet kijken, ik wacht wel m'n cijfer af anders word ik helemaal gek :P
  woensdag 16 januari 2013 @ 12:09:00 #28
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_121629762
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 11:52 schreef Maraca het volgende:

[..]

Lijkt me erg stug. Waarschijnlijk is er nog geen definitief antwoordmodel.
Ok, afwachten dus. :7
Je moeder is een hamster
pi_121629929
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 00:03 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Waarom eigenlijk niet? Nooit begrepen. Is dat dat netto-investeringen verhaal?
Salderen is soms alleen toegestaan bij gelijksoortige posten, of bij kortlopende schulden met kortlopende vorderingen.

Het lijkt mij in dat geval dus foutief dat de Financiele vaste activa met de kortlopende schulden (wel m.b.t. die deelnemingen) gesaldeerd worden. Hierdoor hebben de niet-geconsolideerde deelnemingen ook een negatieve balanswaarde. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling. (deelnemingen zelf mag je nooit negatief waarderen, hier komt de negatieve waarde door de saldering).
pi_121629963
Ik heb alleen gezegd dat het deelnemingen van betekenis zijn en deze onder FVA vallen _O-
pi_121630006
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 11:52 schreef Maraca het volgende:

[..]

Lijkt me erg stug. Waarschijnlijk is er nog geen definitief antwoordmodel.
Klopt, er is alleen nog maar een voorlopig model.

Docenten kijken één of twee OAT's na met het voorlopige model. Vervolgens bespreken ze hun mening (+ eventuele correcte antwoorden van studenten die niet in het model staan) tijdens de normeringsvergadering.
  woensdag 16 januari 2013 @ 15:39:32 #32
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_121638138
Hoe is het die ene afgegaan die nog moest vragen hoe lang je de boeken erbij mocht houden?
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_121638333
quote:
10s.gif Op woensdag 16 januari 2013 15:39 schreef MacorgaZ het volgende:
Hoe is het die ene afgegaan die nog moest vragen hoe lang je de boeken erbij mocht houden?
Die is niet op komen dagen. Hij wist niet dat de OAT gister al was :P
  woensdag 16 januari 2013 @ 19:23:35 #35
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121647869
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 11:56 schreef MJ23 het volgende:
Maraca jij werkt toch al? Hoe kan je dan tijd hebben om tijdens je werk op fok te zitten? :+
Soms gooit het audit programma je eruit en dan moet je hem opnieuw opstarten.. en tja, als ik dan toch wacht :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121656109
Ja dan moet je wat inderdaad :+

Trouwens een vraagje voor de mensen die nu voor RA studeren. In hoeverre krijg je te maken met wiskunde tijdens je opleiding? Want ik merkte bij levensverzekeringswiskunde bijvoorbeeld al dat alle rekenregels me totaal ontschoten waren waardoor ik dat vak dus ook moeilijk snapte. Ik was wel een baas in wiskunde op de HAVO, maar dat zegt sws niet veel.
pi_121656336
Volgens mij krijg je nog een keer levensverzekeringswiskunde
  woensdag 16 januari 2013 @ 23:09:07 #38
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121661503
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 21:45 schreef ikwordra het volgende:
Volgens mij krijg je nog een keer levensverzekeringswiskunde
Ik heb het niet meer gehad. Wel statistiek dus enige kennis daarvan is wel handig :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121661736
Statistiek in de masterfase lijkt net op dat van wiskunde a1,2 in havo 5, alleen dit maal zonder grafische rekenmachientje. Dus formules en al kunnen toepassen incl juiste notaties.
pi_121661774
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2013 23:13 schreef xminator het volgende:
Statistiek in de masterfase lijkt net op dat van wiskunde a1,2 in havo 5, alleen dit maal zonder grafische rekenmachientje. Dus formules en al kunnen toepassen incl juiste notaties.
Klinkt niet moeilijk :o
pi_121662408
Ik heb wiskunde B gedaan, dus eigenlijk geen statistiek :P
pi_121687299
Ook ik heb de oat gemaakt, en dat ging nogal slecht.

Bij ons mag je niets mee naar huis nemen, dus na 2 dagen draait mijn hoofd nog steeds. Wat waren ook alweer de vragen en wat moest het zijn?

Ikwordra? Zou jij ze niet in kunnen scannen toevallig?
MJ23, kun je even linken?

Ik ben zooo benieuwd, ook al weet ik dat ik het niet gehaald heb:(
pi_121687586
Volgens mij kan je zelfs de standaarduitwerkingen krijgen van je docent. Moet je het wel even lief vragen.
pi_121688309
quote:
11s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:03 schreef Janique1 het volgende:
Ook ik heb de oat gemaakt, en dat ging nogal slecht.

Bij ons mag je niets mee naar huis nemen, dus na 2 dagen draait mijn hoofd nog steeds. Wat waren ook alweer de vragen en wat moest het zijn?

Ikwordra? Zou jij ze niet in kunnen scannen toevallig?
MJ23, kun je even linken?

Ik ben zooo benieuwd, ook al weet ik dat ik het niet gehaald heb:(
Stuur je mailadres maar.
Heb ze al voor muhasib ingescand dus hoef ze alleen nog maar te verzenden :P
pi_121688322
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:14 schreef xminator het volgende:
Volgens mij kan je zelfs de standaarduitwerkingen krijgen van je docent. Moet je het wel even lief vragen.
Dit wist ik dan weer niet.
Als iemand de antwoorden heeft, wil die ze dan doorsturen? :)
pi_121692558
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:33 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Dit wist ik dan weer niet.
Als iemand de antwoorden heeft, wil die ze dan doorsturen? :)
Ik wil hem liever checken nadat m'n cijfer bekend is anders ga ik mezelf opvreten :P.
pi_121706321
quote:
10s.gif Op woensdag 16 januari 2013 15:39 schreef MacorgaZ het volgende:
Hoe is het die ene afgegaan die nog moest vragen hoe lang je de boeken erbij mocht houden?
Ging wel lekker eerlijk gezegd. Was een vrij grote meevaller dat ik die boekjes van brenda erbij mocht houden ja. Voor niks dus alle inherente risico cases uit zitten werken, als ik dat wist had ik wat meer tijd in ev gestopt..

Ochtendsessie kwam ik alleen net een hafuurtje tekort om die ao beschrijving fatsoenlijk uit te werken, jullie niet?
pi_121706435
Idem dito. Ochtendsessie verpest door te laat aan mijn AO te beginnen. Dik puntenverlies voor niks dus, want die AO case was best te doen
pi_121712521
Kan iemand mij vertellen wat interne beheersing is, kan er nergens wat over vinden.
Interne controle is daar wel onderdeel van maar dat is verbandscontroles, functiescheiding etc.
Maar wat is het meerdere van IB dan, of is dit afhankelijk van de casus/bedrijf/proces en waar moet je dan aan denken?
pi_121713319
Interne beheersing gaat om de maatregelen die het bedrijf neemt om risico's te mitigeren.
Een adequate functiescheiding valt daar inderdaad onder, maar het kan ook bijvoorheeld zijn dat er firewalls gebruikt worden om hackers tegen te gaan.
pi_121717970
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 10:35 schreef ikwordra het volgende:
Interne beheersing gaat om de maatregelen die het bedrijf neemt om risico's te mitigeren.
Een adequate functiescheiding valt daar inderdaad onder, maar het kan ook bijvoorheeld zijn dat er firewalls gebruikt worden om hackers tegen te gaan.
Zou daar bijvoorbeeld ook onder kunnen vallen: koppeling van verkopen met zaalbezettingsbestand zodat plaatsen niet dubbel geboekt worden, bij bijvoorbeeld concertkaartjes etc
pi_121722578
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 00:07 schreef ItWasWritten het volgende:

[..]

Ging wel lekker eerlijk gezegd. Was een vrij grote meevaller dat ik die boekjes van brenda erbij mocht houden ja. Voor niks dus alle inherente risico cases uit zitten werken, als ik dat wist had ik wat meer tijd in ev gestopt..

Ochtendsessie kwam ik alleen net een hafuurtje tekort om die ao beschrijving fatsoenlijk uit te werken, jullie niet?
wtf boeken bijgehouden?
pi_121724472
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 14:51 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

wtf boeken bijgehouden?
Ik neem aan dat hij het over de eerste 90 minuten heeft.
pi_121725508
Nee gewoon hele OAT, bij jullie niet dan? of ligt misschien aan de school, bij mij doen ze meestal niet zo moeilijk namelijk. (privé school)
pi_121725826
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 15:56 schreef ItWasWritten het volgende:
Nee gewoon hele OAT, bij jullie niet dan? of ligt misschien aan de school, bij mij doen ze meestal niet zo moeilijk namelijk. (privé school)
Je zit te trollen? Literatuur is na de eerste 90 minuten niet meer toegestaan, bij geen enkele aangesloten school.

Op deze manier kun je als school het slagingspercentage wel hooghouden.
pi_121725990
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:03 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Je zit te trollen? Literatuur is na de eerste 90 minuten niet meer toegestaan, bij geen enkele aangesloten school.

Op deze manier kun je als school het slagingspercentage wel hooghouden.
Maak een geintje natuurlijk. (zal verder maar mijn mond houden dan, kan je overigens vertellen dat er alsnog soms mensen zakken hoor)
pi_121727944
ach ja je betaalt er ook voor, zon prive school
  vrijdag 18 januari 2013 @ 19:38:11 #58
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121734216
Nou, vrijdagavond en ik ga auditen.. net als de rest van het weekend _O- Geniet nog van jullie vrije tijd jongens :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  vrijdag 18 januari 2013 @ 23:59:47 #59
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_121748516
Haha tsja, voorjaar he :P heb ik ook hoor :+
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_121750080
Ik heb lekker twee weken vrij voordat mijn stage begint :D
  zaterdag 19 januari 2013 @ 13:15:41 #61
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121759645
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 23:59 schreef KaBuf het volgende:
Haha tsja, voorjaar he :P heb ik ook hoor :+
Lotgenootje O+ Maar het begint op te schieten _O_
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121766332
Ik stel de rest van de accountancyvakken een jaartje uit. Heb het helemaal gehad met deze opleiding. :P
pi_121768130
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 16:41 schreef Faeroer het volgende:
Ik stel de rest van de accountancyvakken een jaartje uit. Heb het helemaal gehad met deze opleiding. :P
Een half jaar voor het einde opgeven _O_
pi_121776730
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 17:32 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Een half jaar voor het einde opgeven _O_
Wordt een beetje teveel met twee opleidingen. Ik kan dit jaar niet afstuderen omdat ik gedurende die nominale periode nog stage loop. Niets aan te doen, maar wel fijner om de druk een beetje te verspreiden.
pi_121781091
Wat studeer je nog meer dan?
pi_121792001
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 22:54 schreef MJ23 het volgende:
Wat studeer je nog meer dan?
Technische Informatica

Beetje het stiefkindje van de twee, maar wil ze wel graag afronden.
  zondag 20 januari 2013 @ 14:34:12 #67
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121798575
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2013 11:56 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Technische Informatica

Beetje het stiefkindje van de twee, maar wil ze wel graag afronden.
Wil je uiteindelijk EDP auditor worden?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121801338
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 14:34 schreef Maraca het volgende:

[..]

Wil je uiteindelijk EDP auditor worden?
Ik zit nog te twijfelen tussen Controller en IT auditor, maar als ik de IT richting op ga dan zal het waarschijnlijk CISA en CISSP/CISM worden en niet RE. RE is zo ver ik weet niet echt bekend in het buitenland. Persoonlijk heb ik veel meer interesse in processen en IT governance dan financiële verslaggeving waardoor dingen als RA en Financial Controller al snel buiten de boot liggen. :D
pi_121825053
Hallo allemaal,

6VWO leerling hier. Ik ben afgelopen zaterdag naar de open dag Nyenrode geweest, ik heb besloten dat accountancy het is voor mij. Ik wil hierom ook zo snel mogelijk beginnen met soliciteren. Wat ik me nog afvraag is of ik me eerst moet inschrijven bij Nyenrode of gelijk moet beginnen met soliciteren. Als hier studenten zijn van Nyenrode zou ik graag willen weten hoe jullie de solicitatieprocedure hebben ervaren.

Over de vacatures, ik heb al op de websites lopen rondsnuffelen van the big four. Bij Ernst & Young kon ik geen vacatures vinden. Bij PWC kon ik helemaal niks vinden wat iets leek op een lijst van vacatures, KPMG idem maar je kon wel je CV uploaden etc. Alleen Deloitte had een lijstje van 4 junior assistent accountant posities in Nederland. Zit ik op de verkeerde plekken te kijken of ben ik gewoonweg te laat? Ik heb ook nog even gekeken bij de website van Meeuwsen Ten Hoopen omdat ze een kantoor hebben bij mij in de stad (lelystad).

Mijn excuses als ik informatie over het hoofd heb gezien.
  zondag 20 januari 2013 @ 22:54:34 #70
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_121825882
Vanaf vwo ben je bij KPMG en PWC normaal junior trainee voor zover ik weet, andere 2 weet ik niet, maar zoek daar eens op.
Het is een moeilijk traject volgens de meesten, waarom wil je niet gewoon eerst een bachelor halen aan de universiteit? Denk dat je het erg goed moet motiveren, het is namelijk een flinke investering die een kantoor in jou zou doen.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_121828472
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 22:54 schreef MacorgaZ het volgende:
Vanaf vwo ben je bij KPMG en PWC normaal junior trainee voor zover ik weet, andere 2 weet ik niet, maar zoek daar eens op.
Het is een moeilijk traject volgens de meesten, waarom wil je niet gewoon eerst een bachelor halen aan de universiteit? Denk dat je het erg goed moet motiveren, het is namelijk een flinke investering die een kantoor in jou zou doen.
Waar ik wel wat voor voel is een bredere basis die de universiteit biedt. Maar het beroep als accountant lijkt mij dermate uitdagend en interessant dat ik eigenlijk geen omweg wil maken. Ik wil tot de sneak preview nog geen solicitatie doen maar als de sneak preview me goed bevalt zie ik niet waarom ik eerst een bachelor zou moeten doen

Tot slot: Ik doe nog een meeloopdag aan de UvA bij business and economics, volgens mij sluit deze bachelor ook aan op eventuele masterprogrammas om accountant te kunnen worden.

[ Bericht 25% gewijzigd door LittlemanNL op 20-01-2013 23:58:00 (Nog niet klaar) ]
  maandag 21 januari 2013 @ 08:44:20 #72
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121833097
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 22:38 schreef LittlemanNL het volgende:
Hallo allemaal,

6VWO leerling hier. Ik ben afgelopen zaterdag naar de open dag Nyenrode geweest, ik heb besloten dat accountancy het is voor mij. Ik wil hierom ook zo snel mogelijk beginnen met soliciteren. Wat ik me nog afvraag is of ik me eerst moet inschrijven bij Nyenrode of gelijk moet beginnen met soliciteren. Als hier studenten zijn van Nyenrode zou ik graag willen weten hoe jullie de solicitatieprocedure hebben ervaren.

Over de vacatures, ik heb al op de websites lopen rondsnuffelen van the big four. Bij Ernst & Young kon ik geen vacatures vinden. Bij PWC kon ik helemaal niks vinden wat iets leek op een lijst van vacatures, KPMG idem maar je kon wel je CV uploaden etc. Alleen Deloitte had een lijstje van 4 junior assistent accountant posities in Nederland. Zit ik op de verkeerde plekken te kijken of ben ik gewoonweg te laat? Ik heb ook nog even gekeken bij de website van Meeuwsen Ten Hoopen omdat ze een kantoor hebben bij mij in de stad (lelystad).

Mijn excuses als ik informatie over het hoofd heb gezien.
Volgens mij kijk je idd niet goed op de websites, want met een paar klikken had ik een junior trainee vacature van KPMG voor me. Wacht overigens niet te lang met solliciteren want zoveel junioren nemen de Big4 namelijk niet aan.

Ik zou mij overigens pas inschrijven bij Nyenrode als je een baan hebt. Het is een vrij prijzige school en als je dat zelf moet gaan betalen kan dat nog wel eens tegenvallen.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121834599
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 08:44 schreef Maraca het volgende:

[..]

Volgens mij kijk je idd niet goed op de websites, want met een paar klikken had ik een junior trainee vacature van KPMG voor me. Wacht overigens niet te lang met solliciteren want zoveel junioren nemen de Big4 namelijk niet aan.

Ik zou mij overigens pas inschrijven bij Nyenrode als je een baan hebt. Het is een vrij prijzige school en als je dat zelf moet gaan betalen kan dat nog wel eens tegenvallen.
Bedankt, ik kon bij KPMG alleen deze vinden https://www.connexys.nl/v(...)udit-landelijk-.html
Weet je toevallig of deze vacature anders is dan de vacatures specifiek voor Den Haag en Rotterdam?

Trouwens, weten jullie iets over open solicitaties? Een klasgenoot van mij raadde het me aan.

[ Bericht 3% gewijzigd door LittlemanNL op 21-01-2013 10:29:36 ]
  maandag 21 januari 2013 @ 10:57:53 #74
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121835944
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 10:09 schreef LittlemanNL het volgende:

[..]

Bedankt, ik kon bij KPMG alleen deze vinden https://www.connexys.nl/v(...)udit-landelijk-.html
Weet je toevallig of deze vacature anders is dan de vacatures specifiek voor Den Haag en Rotterdam?

Trouwens, weten jullie iets over open solicitaties? Een klasgenoot van mij raadde het me aan.
Nee, is allemaal hetzelfde. Open sollicitatie is zeker een mogelijkheid, maar als je je kansen wilt vergroten zou ik meedoen met inhouse dagen en dat soort ongein. Overigens zelf nooit meegedaan met dat soort dingen, maar een open sollicitatie. Merk wel dat ik de enige was die zo binnen was gekomen van mijn jaarlaag :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  maandag 21 januari 2013 @ 11:28:30 #75
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_121837035
Ja, zeker naar inHouse-dagen en dergelijke gaan!
Ik ben ook vanaf het VWO begonnen (nu jaar 3) en op mijn solliciatiegesprek bij Deloitte kwam het heel mooi uit dat ik had proefgestuurd bij Deloitte :)

Wees er alleen wel op voorbereid dat er de laatste tijd bij de BIG-4 minder VWO'ers worden aangenomen (voor zover ik heb begrepen)
Dus als je zeker bent, snel solliciteren!
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_121840035
Ook ik ben afgelopen zaterdag naar de opendag van Nyenrode geweest.
Deze opleiding is ook mij zeer goed bevallen en ik ben er bijna zeker van dat ik deze opleiding wil gaan doen.

Nu vroeg ik mij af bij wat voor soort kantoor ik dan het best zou kunnen gaan werken. (groot, middelgroot, klein) De meeste mensen hebben het over de BIG-4 maar dat lijkt me, doordat het zulke grote bedrijven zijn, heel onpersoonlijk in tegenstelling tot de wat kleinere kantoren. Ik zou graag jullie ervaringen willen horen en waarom jullie de keuze voor dat bedrijf hebben gemaakt.

Alvast bedankt!
  maandag 21 januari 2013 @ 13:35:04 #77
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_121841814
Ik werk zelf op een klein Deloitte kantoor :)
Dus wel regionaal en ons-kent-ons, maar wel onderdeel van Deloitte :)
In mijn beleving ideaal

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_121843040
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 13:35 schreef KaBuf het volgende:
Ik werk zelf op een klein Deloitte kantoor :)
Dus wel regionaal en ons-kent-ons, maar wel onderdeel van Deloitte :)
In mijn beleving ideaal

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
KaBuf, ik heb een paar vragen voor je mocht je tijd/zin hebben ze te beantwoorden.
Wanneer ben jij begonnen met soliciteren en heb je bij jou in de buurt gezocht?
Hoe heb je deloitte gekozen, hoezo niet een ander bedrijf?
Mis je het 'studenten leven', en hoe kan jij de mix tussen werk leren en het sociale leven gezond houden?
  Moderator maandag 21 januari 2013 @ 18:58:14 #79
257132 crew  Awsom
pi_121855738
Ik twijfel ook al een hele tijd of ik niet een switch wil maken naar de opleiding A&C aan Nyenrode.. Ik studeer momenteel bedrijfskunde. Wat ik ook kan doen is mijn Bachelor Bedrijfskunde halen, en dan de MSc in Accountancy & post Master RA gaan volgen aan Nyenrode. Wat zouden jullie aanraden? In september 2013 beginnen met het hele traject (dus nu stoppen met Bedrijfskunde, dan 4,5 jaar BSc A&C, dan 3 jaar MSc) of eerst via de 'normale' weg mijn BSc halen (in 3 jaar) en dan +-3 jaar MSc...
  maandag 21 januari 2013 @ 20:01:13 #80
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_121858942
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 14:04 schreef LittlemanNL het volgende:

[..]

KaBuf, ik heb een paar vragen voor je mocht je tijd/zin hebben ze te beantwoorden.
Wanneer ben jij begonnen met soliciteren en heb je bij jou in de buurt gezocht?
Hoe heb je deloitte gekozen, hoezo niet een ander bedrijf?
Mis je het 'studenten leven', en hoe kan jij de mix tussen werk leren en het sociale leven gezond houden?
Wanneer ben jij begonnen met soliciteren en heb je bij jou in de buurt gezocht?
Ik ben rond deze tijd begonnen met zoeken. Paar inHouse-dagen bezocht en al die andere zaken. Hierna ben ik gaan solliciteren. Ik zocht inderdaad in de buurt, (nou ja, nu rijd ik elke dag +/- 45 min :P)
Hoe heb je deloitte gekozen, hoezo niet een ander bedrijf?
Tsja, ik was daar al een keer geweest om te proefstuderen, was in combinatie met Nyenrode. Zeker een aanrader! En ik had van een kennis begrepen dat het kantoor bij mij in de buurt een leuk kantoor was: klein, maar wel onderdeel van de Big4 :)
Mis je het 'studenten leven', en hoe kan jij de mix tussen werk leren en het sociale leven gezond houden?
Het echte studentenleven heb ik nooit meegemaakt :P Ik bedoel, meteen vanaf het VWO beginnen betekent geen ervaring met het studentenleven he. Maar goed, het heeft nadelen en voordelen. Je hebt misschien minder vrije tijd, maar je leert er genoeg van! Ik vind het zeker een goede keuze van me :) (En je hebt extra geld, ook niet verkeerd ;) )
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_121862311
9 gehaald voor m'n meeloopstage (controle) bij een Big 4. Not bad.
pi_121869706
En je verbeterpunten? ;)
pi_121932253
Heeft er iemand al zijn/haar concept cijfer van OAT?
pi_121934272
Nope :(

Wel een 8,7 voor levensverzekeringswiskunde :D
pi_121934699
Gister was de normeringsvergadering volgens mij.
pi_121936736
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 13:25 schreef MJ23 het volgende:
Nope :(

Wel een 8,7 voor levensverzekeringswiskunde :D
Nice ^O^
pi_121940317
Ik word wel steeds zenuwachtiger voor de uitslag :(
pi_121941665
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 15:40 schreef MJ23 het volgende:
Ik word wel steeds zenuwachtiger voor de uitslag :(
Duurt gelukkig nog maar 3 weken joh :P
pi_121946659
Damn, ik moet in april beginnen met afstuderen en nog geen enkel sollicitatiebrief uit deur :P. Hebben jullie misschien alternatieve onderwerpen die je hier wilt delen? Bij voorbaat bedankt ;)
pi_121947608
Gebruik(t)en jullie een laptop bij de opleiding accountancy? Heeft dit voordelen? Ikzelf ben niet zo netjes met aantekeningen etc :P
pi_121947802
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 18:04 schreef Muhasib het volgende:
Damn, ik moet in april beginnen met afstuderen en nog geen enkel sollicitatiebrief uit deur :P. Hebben jullie misschien alternatieve onderwerpen die je hier wilt delen? Bij voorbaat bedankt ;)
Je moet dus je afstudeerstage nog lopen of echt alleen scriptie schrijven? Ik wist ook echt niet wat ik moest gaan doen totdat mijn stagebedrijf met een onderwerp kwam, dus dat viel gelukkig mee bij mij.

Je kan misschien iets denken aan XBRL, invloed van operational lease activeren. Verder zou ik het ook niet weten :P

quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 18:28 schreef nodig het volgende:
Gebruik(t)en jullie een laptop bij de opleiding accountancy? Heeft dit voordelen? Ikzelf ben niet zo netjes met aantekeningen etc :P
Ja zou ik wel doen. Bij accountancy/bedrijfseconomie ga je veel met excel werken. Bij ons op school zijn computers 99% bezet dus dan is het niet handig als je met excel moet werken en je hebt geen computer tot je beschikking. Daarnaast is het gewoon handig om bij je te hebben voor overnemen van aantekeningen tijdens de les, dat gaat zoveel sneller dan met overschrijven.

Ik zou zelf voor een MacBook Air of een andere ultrabook gaan, omdat wanneer je veel onderweg bent en je tas draagt elke gram minder is meegenomen. Maar dat is natuurlijk ook wat je budget toelaat en niet iedereen is in staat om zoveel geld uit te geven voor een laptop.
pi_121947906
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 18:33 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Je moet dus je afstudeerstage nog lopen of echt alleen scriptie schrijven? Ik wist ook echt niet wat ik moest gaan doen totdat mijn stagebedrijf met een onderwerp kwam, dus dat viel gelukkig mee bij mij.

Je kan misschien iets denken aan XBRL, invloed van operational lease activeren. Verder zou ik het ook niet weten :P

[..]

Ja zou ik wel doen. Bij accountancy/bedrijfseconomie ga je veel met excel werken. Bij ons op school zijn computers 99% bezet dus dan is het niet handig als je met excel moet werken en je hebt geen computer tot je beschikking. Daarnaast is het gewoon handig om bij je te hebben voor overnemen van aantekeningen tijdens de les, dat gaat zoveel sneller dan met overschrijven.

Ik zou zelf voor een MacBook Air of een andere ultrabook gaan, omdat wanneer je veel onderweg bent en je tas draagt elke gram minder is meegenomen. Maar dat is natuurlijk ook wat je budget toelaat en niet iedereen is in staat om zoveel geld uit te geven voor een laptop.
Aha, ben sowiezo niet zo van de Apple spul dus moet wel gewoon een Window'je worden als het even kan :P Hoeveel procent van de mensen hebben er bij jou in de klas een laptop dan? Bijna iedereen wel? En maakt bijna iedereen er ook gebruik van met aantekeningen? Of zijn het er maar een paar :P

Gelukkig heb ik nog even de tijd om te kijken (tot september) ;)
Welk formaat is aan te raden als laptop?
pi_121948356
Ik ben zelf meer van Apple gear maar dat is natuurlijk een voorkeur en een heel ander verhaal dan waar dit topic over gaat ;) Ik denk dat iedereen wel een laptop heeft maar niet iedereen gebruikt het. De één vind aantekeningen maken op papier beter dan op een laptop, de ander prefereert een laptop. Ik heb zelf bepaalde periodes wel gebruik gemaakt van m'n laptop, maar die van mij was relatief zwaar waardoor ik het op een gegeven moment zat werd. Tijdens de hoorcolleges zie je wel altijd veel mensen met laptops (maar of ze er gebruik van maken voor aantekeningen is dan weer een tweede :+). Het is gewoon wat je zelf prefereert. Ik heb voor mezelf gewoon gemerkt dat je veel sneller aantekeningen kan maken waardoor je minder mist van de stof die de leraar verteld. Aan de andere kant, modellen tekenen (marketing en management&organisatie) gaat natuurlijk niet op een laptop, echter is de tijd die je daaraan besteedt verwaarloosbaar (iig bij mijn opleiding).

Qua formaat zou ik voor een 13" of 15" gaan. 17" heb je ook wel, maar die worden dan natuurlijk wel snel al zwaarder. 13" kan misschien wat lastiger zijn voor met Excel maar is wel te doen. Het is waar jouw eigen voorkeur naar uitgaat en wat je zelf het lekkerste vind.

Naar welke hogeschool wil je eigenlijk gaan?
pi_121948875
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 18:45 schreef MJ23 het volgende:
Ik ben zelf meer van Apple gear maar dat is natuurlijk een voorkeur en een heel ander verhaal dan waar dit topic over gaat ;) Ik denk dat iedereen wel een laptop heeft maar niet iedereen gebruikt het. De één vind aantekeningen maken op papier beter dan op een laptop, de ander prefereert een laptop. Ik heb zelf bepaalde periodes wel gebruik gemaakt van m'n laptop, maar die van mij was relatief zwaar waardoor ik het op een gegeven moment zat werd. Tijdens de hoorcolleges zie je wel altijd veel mensen met laptops (maar of ze er gebruik van maken voor aantekeningen is dan weer een tweede :+). Het is gewoon wat je zelf prefereert. Ik heb voor mezelf gewoon gemerkt dat je veel sneller aantekeningen kan maken waardoor je minder mist van de stof die de leraar verteld. Aan de andere kant, modellen tekenen (marketing en management&organisatie) gaat natuurlijk niet op een laptop, echter is de tijd die je daaraan besteedt verwaarloosbaar (iig bij mijn opleiding).

Qua formaat zou ik voor een 13" of 15" gaan. 17" heb je ook wel, maar die worden dan natuurlijk wel snel al zwaarder. 13" kan misschien wat lastiger zijn voor met Excel maar is wel te doen. Het is waar jouw eigen voorkeur naar uitgaat en wat je zelf het lekkerste vind.

Naar welke hogeschool wil je eigenlijk gaan?
Weet ik nog niet, ga binnenkort is kijken na meeloopdagen :P Maar weet nog niet 100% zeker of ik accountancy ga doen, informatica of leraar economie lijkt me ook leuk. Bedankt voor je advies, denk dat een laptop wel handig is als ik het zo hoor, had een reactie verwacht in de richting ''Je gaat toch geen informatica doen ;('' :+

Papier aantekeningen maken is natuurlijk wel fijn omdat je niet met ''opmaak'' op een laptop hoeft te kloten maar voor lange lappen tekst is een laptop dan weer handiger.
pi_121949523
Operational lease activeren?
pi_121949664
Ja dat willen ze toch gaan doorvoeren?
  woensdag 23 januari 2013 @ 19:22:02 #97
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121949806
Laptop op het hbo is sowieso handig omdat je veel groepswerk moet doen en computers vaak niet werken of bezet zijn. Had hem vrijwel dagelijks bij me omdat ik hem echt nodig had.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121950633
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 19:18 schreef MJ23 het volgende:
Ja dat willen ze toch gaan doorvoeren?
Oooh, daar had ik nog niets over meegekregen.

Ik dacht wel eens gehoord te hebben dat ze in de toekomst nog maar één stelsel van leasing willen gaan toepassen. Inderdaad activeren dus in dat geval.
pi_121950928
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 19:22 schreef Maraca het volgende:
Laptop op het hbo is sowieso handig omdat je veel groepswerk moet doen en computers vaak niet werken of bezet zijn. Had hem vrijwel dagelijks bij me omdat ik hem echt nodig had.
Aha, op het middelbaar is er meestal gewoon een computer vrij inderdaad. Heb je nog veel tussenuren op het HBO dan -O-
pi_121951368
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 18:33 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Je moet dus je afstudeerstage nog lopen of echt alleen scriptie schrijven? Ik wist ook echt niet wat ik moest gaan doen totdat mijn stagebedrijf met een onderwerp kwam, dus dat viel gelukkig mee bij mij.

[..]
Ik hoef geen stage te lopen, maar inderdaad gelijk met scriptie beginnen.
pi_121951875
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 19:45 schreef nodig het volgende:

[..]

Aha, op het middelbaar is er meestal gewoon een computer vrij inderdaad. Heb je nog veel tussenuren op het HBO dan -O-
Meer dan je zou wensen, middelbare school is hemels vergeleken met hbo.
  woensdag 23 januari 2013 @ 20:06:01 #102
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121952114
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:01 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Meer dan je zou wensen, middelbare school is hemels vergeleken met hbo.
Ja, maar je moet gewoon 'werken' in die 'tussenuren' he :D Probeer maar eens je groepje bij elkaar te houden als je na 12 uur geen colleges meer hebt :')

;(
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121953201
Ik herken me niet echt in jullie verhaal. Heb wel een laptop, maar nog nooit mee naar school genomen.
Uiteraard moet je thuis wel een pc/laptop hebben, aangezien je weinig op school kan doen ivm bezette pc's.
Zie ook weinig mensen in de les met een laptop. Hooguit 1/9 oid.
pi_121956164
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:06 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ja, maar je moet gewoon 'werken' in die 'tussenuren' he :D Probeer maar eens je groepje bij elkaar te houden als je na 12 uur geen colleges meer hebt :')

;(
Ja dat zou wel de bedoeling zijn, de realiteit is helaas wel anders :+

quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:23 schreef ikwordra het volgende:
Ik herken me niet echt in jullie verhaal. Heb wel een laptop, maar nog nooit mee naar school genomen.
Uiteraard moet je thuis wel een pc/laptop hebben, aangezien je weinig op school kan doen ivm bezette pc's.
Zie ook weinig mensen in de les met een laptop. Hooguit 1/9 oid.
Met die lessen controleleer van Scheepers had het toch wel handiger geweest ;)
pi_121964455
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:06 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ja, maar je moet gewoon 'werken' in die 'tussenuren' he :D Probeer maar eens je groepje bij elkaar te houden als je na 12 uur geen colleges meer hebt :')

;(
Dat haat ik dus echt, mensen die niet dezelfde tijd als mij in groepswerk willen steken, botst altijd.
pi_121968504
Dan ga je het nog lastig krijgen op het HBO.
  donderdag 24 januari 2013 @ 07:46:58 #107
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121972229
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 00:10 schreef MJ23 het volgende:
Dan ga je het nog lastig krijgen op het HBO.
Zeker :Y Maar ook op de uni (althans Nyenrode) heb je te maken met groepswerk. Lekker handig ook en goed te combineren met de al drukke baan :')
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121977581
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 18:35 schreef nodig het volgende:

[..]

Aha, ben sowiezo niet zo van de Apple spul dus moet wel gewoon een Window'je worden als het even kan :P Hoeveel procent van de mensen hebben er bij jou in de klas een laptop dan? Bijna iedereen wel? En maakt bijna iedereen er ook gebruik van met aantekeningen? Of zijn het er maar een paar :P

Gelukkig heb ik nog even de tijd om te kijken (tot september) ;)
Welk formaat is aan te raden als laptop?
Hier hebben er meer mensen een tablet, maar echt productief erop kunnen werken zonder toetsenbord zit er niet echt in. Die Asus tablets met een toetsenbordje erbij zijn dan wat fijner werker. Veel mensen zijn verbaasd dat de iPad geen USB-poorten heeft. Maar Apple is dan ook een kutmerk voor hipsters. Het is veel fijner om gewoon een degelijke notebook te hebben die de meeste applicaties ondersteunt dan vast te moeten houden aan iOS troep.

Notebooks zijn overigens wel handig, maar om nou te zeggen dat het échte voordelen heeft tegenover een tablet voor meer dan school en een beetje social media/internet... nee niet echt. Het overgrote deel van de studenten doet niet veel meer dan een beetje facebooken, tekstverwerken en youtuben en dat kan je op elk apparaat. Persoonlijk heb ik beide soorten apparaten, want de tablet 'werkzaamheden' doe ik anders toch op een telefoon en ik doe meer op een notebook dan de meeste studenten. ;)
pi_121978344
Je kunt ook een (kleine) netbook kopen. Zo duur zijn die dingen niet, denk aan zo'n 200 euro.

Zorg er dan voor dat je Dropbox installeert. Zo kun je op school aantekeningen en huiswerk maken in word/excel. Als je weer thuis bent, kun je de bestanden weer benaderen op je normale pc (via Dropbox).
pi_122038139
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:57 schreef MJ23 het volgende:
En je verbeterpunten? ;)
- Verder op zoek gaan naar eigen stijl van documenteren, kan altijd beter; helderder en verder reperformable;
- US GAAP klanten gehad, dan schud je het Engels niet gelijk uit je mauw dus ook nog hard aan werken;
- Verder is het lastig om controleverschillen precies vast te leggen dat een reviewer meteen goed op de hoogte is van het verschil en zijn oordeel erover kan vellen.

Eigenlijk geen echte zwakheden op mijn niveau gehad, gewoon op deze lijn doorgaan en kennis vergroten.
pi_122055904
Ik vraag me af, wat is jullie belangrijkste motivatie om te kiezen voor accountancy, waarom wil jij een accountant worden?
Daarnaast, maak je ook een bewuste keuze als je solliciteert bij de big 4, aangezien ze vrijwel allemaal voor een groot deel dezelfde kwaliteiten bezitten.

Hoor graag jullie verhaal :) Thanks.

[ Bericht 0% gewijzigd door RY5PRM4x op 26-01-2013 09:38:34 ]
pi_122059377
*solliciteert
pi_122059557
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 17:46 schreef ballenbak015 het volgende:

[..]

- Verder op zoek gaan naar eigen stijl van documenteren, kan altijd beter; helderder en verder reperformable;
- US GAAP klanten gehad, dan schud je het Engels niet gelijk uit je mauw dus ook nog hard aan werken;
- Verder is het lastig om controleverschillen precies vast te leggen dat een reviewer meteen goed op de hoogte is van het verschil en zijn oordeel erover kan vellen.

Eigenlijk geen echte zwakheden op mijn niveau gehad, gewoon op deze lijn doorgaan en kennis vergroten.
Moet je goed engels kunnen bij eem groot kantoor?
pi_122059581
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 02:33 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Moet je goed engels kunnen bij eem groot kantoor?
Hangt er vanaf wat voor klanten je bedient. Als je ambitie hebt om internationale (grote) bedrijven te controleren dan is dat wel een vereiste.
pi_122059686
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 02:35 schreef xminator het volgende:

[..]

Hangt er vanaf wat voor klanten je bedient. Als je ambitie hebt om internationale (grote) bedrijven te controleren dan is dat wel een vereiste.
Zit je dan in een team Waar de voertaal engels is? Of moet je gewoon de jr kunnen begrijpen in het engels?
Welke niveau wordt er verwacht? C2?
pi_122059824
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 02:42 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Zit je dan in een team Waar de voertaal engels is? Of moet je gewoon de jr kunnen begrijpen in het engels?
Welke niveau wordt er verwacht? C2?
Denk meer B2/C1 achtig. Hangt van je teamleden af, als je met een niet-Nederlander zit moet je dus altijd engels praten in je team. Anders is het voertaal gewoon Nederlands. Het kan ook zo zijn dat de medewerkers van de klanten Engelstalig zijn, waardoor je in het engels met hun dient te kunnen spreken en of schrijven.

Natuurlijk is het van belang dat je alle financiële Engelstalige termen dan ook beheerst. Aangeleverde documenten kunnen Engels zijn, je controle bevindingen dien je misschien in het Engels te schrijven et cetera.

Bovendien zul je ook een redelijke mate van Engels moeten beschikken om je opleiding tot RA te behalen (denk aan het lezen van research papers e.d.)

[ Bericht 6% gewijzigd door xminator op 26-01-2013 03:08:51 ]
pi_122060516
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 23:02 schreef nodig het volgende:

[..]

Dat haat ik dus echt, mensen die niet dezelfde tijd als mij in groepswerk willen steken, botst altijd.
Ik doe een duale opleiding, daar hebben wij geen projecten. In die 4 jaar heb ik wellicht alleen dit jaar een intensieve samenwerkingsopdracht (Minor) voor de rest vrij weinig.
Lizzíe says bubay....
pi_122062508
Voor jou is elke klant dan een project omdat je daar dan samenwerkt met mensen ;)
pi_122063349
Wij krijgen op 7 februari op z'n laatst de OAT-cijfers aangezien de inzage op 8 februari is, waarschijnlijk nog 2 weken wachten dus.
pi_122076229
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 12:46 schreef koenie95 het volgende:
Ook ik ben afgelopen zaterdag naar de opendag van Nyenrode geweest.
Deze opleiding is ook mij zeer goed bevallen en ik ben er bijna zeker van dat ik deze opleiding wil gaan doen.

Nu vroeg ik mij af bij wat voor soort kantoor ik dan het best zou kunnen gaan werken. (groot, middelgroot, klein) De meeste mensen hebben het over de BIG-4 maar dat lijkt me, doordat het zulke grote bedrijven zijn, heel onpersoonlijk in tegenstelling tot de wat kleinere kantoren. Ik zou graag jullie ervaringen willen horen en waarom jullie de keuze voor dat bedrijf hebben gemaakt.

Alvast bedankt!
Zo heb ik het zeker niet ervaren. Ook bij de Big-4 is de sfeer heel persoonlijk. Je leert heel snel mensen kennen, heb het zelfs als stagiair niet ervaren dat iemand me als minderwaardig zag en had totaal geen moeite om onbekenden te bellen of aan te spreken. Gewoon lekker je best doen, om mensen te leren kennen daarin pro-actief zijn en altijd je afspraken nakomen. Vind het uiteindelijk best een klein wereldje, terwijl het toch vier verdiepingen zijn bij ons.

Lijkt me juist fijner een groter kantoor dan een klein kantoor. Je kunt bijvoorbeeld met meer verschillende mensen samen werken dan op een echt klein kantoor. Hierdoor zie je ook steeds andere benaderingen, dit alles kun je combineren om je eigen stijl te ontwikkelen, in bijvoorbeeld documenteren maar ook in benaderen van de klant enz.

quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 02:33 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Moet je goed engels kunnen bij eem groot kantoor?
Er wordt natuurlijk wel een bepaald niveau verwacht. Maar niet dat je meteen flawless Engels kan, dat komt over de tijd wel. Zeker als je veel documenten zal lezen en dossiers van anderen zal lezen.
pi_122078693
Weet iemand hoe het zit met de master na hbo op de RUG?
Er staat op de site :
'Studenten die in het bezit zijn van een certificaat HBO-AC (incl. OAT) rechtgevend op toelating tot de master Accountancy & Controlling, volgen een specifiek masterprogramma en daarna het reguliere Executive Master of Accountancy programma'
Zijn er dan ook HBO-AC's die geen recht geven op die master?

Klopt het dan ook dat je hier geen pre-master nodig hebt en na je hbo al na een jaar je master hebt?
pi_122078994
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 18:20 schreef ikwordra het volgende:
Weet iemand hoe het zit met de master na hbo op de RUG?
Er staat op de site :
'Studenten die in het bezit zijn van een certificaat HBO-AC (incl. OAT) rechtgevend op toelating tot de master Accountancy & Controlling, volgen een specifiek masterprogramma en daarna het reguliere Executive Master of Accountancy programma'
Zijn er dan ook HBO-AC's die geen recht geven op die master?
Bij sommige scholen kun je je HBO AC diploma behalen met een aantekening dat je OAT niet hebt behaald.
quote:
Klopt het dan ook dat je hier geen pre-master nodig hebt en na je hbo al na een jaar je master hebt?
Dat klopt, maar je bent nu te laat want vanaf september gaat de opleiding veranderen en gaat het 1.5 jaar duren (weet niet of dat incl. pre-master is)
pi_122079059
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 18:27 schreef xminator het volgende:

[..]

Bij sommige scholen kun je je HBO AC diploma behalen met een aantekening dat je OAT niet hebt behaald.

[..]

Dat klopt, maar je bent nu te laat want vanaf september gaat de opleiding veranderen en gaat het 1.5 jaar duren (weet niet of dat incl. pre-master is)
Ik wil sowieso met OAT, alleen soms heb je dan wel een pre-master en soms niet.
1,5 jaar is ook niet heel lang overigens. Nyenrode is langer dacht ik.
Ik kan nergens iets over pre-master op de RUG vinden
pi_122079661
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 18:28 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ik wil sowieso met OAT, alleen soms heb je dan wel een pre-master en soms niet.
1,5 jaar is ook niet heel lang overigens. Nyenrode is langer dacht ik.
Ik kan nergens iets over pre-master op de RUG vinden
Mij is destijds op de voorlichting vertelt dat ook voor hbo acc er een schakeljaar wordt ingevoerd! De lichting van dit jaar ( sept 2012 start ) hadden nog net geluk.
pi_122079726
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 18:28 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ik wil sowieso met OAT, alleen soms heb je dan wel een pre-master en soms niet.
1,5 jaar is ook niet heel lang overigens. Nyenrode is langer dacht ik.
Ik kan nergens iets over pre-master op de RUG vinden
RUG had dan ook geen pre-master voor HBO-AC incl. OAT (als enige universiteit) en daar komt dus nu verandering in.
pi_122079793
Ok, jammer. Dat zou voor mij dè reden geweest zijn om voor de RUG te kiezen. Als het even lang duurt ga ik liever dichter bij huis studeren :P

Edit: als ik hier kijk dan zou het in 2013 nog steeds maar een jaar duren (half jaar premaster, half jaar master).

Edit2: hoe streng zouden die inschrijvingsdeadlines zijn? De RUG heeft als datum 1 juni, terwijl ik dan misschien nog niet weet of ik al een baan heb (of ik mag blijven bij mijn stageadres)

[ Bericht 24% gewijzigd door ikwordra op 26-01-2013 18:53:32 ]
pi_122080656
Zit zelf te twijfelen of ik voltijd of deeltijd master wil gaan doen.. erg lastig.
pi_122084185
Hi allemaal,

Ik vraag me af, wat is jullie belangrijkste motivatie om te kiezen voor accountancy, waarom heb je gekozen voor accountancy?
Daarnaast, maak je ook een bewuste keuze als je solliciteert bij de big 4, aangezien ze vrijwel allemaal voor een groot deel dezelfde kwaliteiten bezitten.

Hoor graag jullie verhaal.
^O^
pi_122084678
Opnieuw je vragen posten is niet nodig hoor
pi_122085772
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 20:21 schreef RY5PRM4x het volgende:
Hi allemaal,

Ik vraag me af, wat is jullie belangrijkste motivatie om te kiezen voor accountancy, waarom heb je gekozen voor accountancy?
Daarnaast, maak je ook een bewuste keuze als je solliciteert bij de big 4, aangezien ze vrijwel allemaal voor een groot deel dezelfde kwaliteiten bezitten.

Hoor graag jullie verhaal.
^O^
Waarom denk je dat accountancy iets voor jou is? Wat lijkt je leuk eraan?

In beginsel zijn alle kantoren hetzelfde. Het enige wat verschilt is de grootte van de klanten en de mensen die er werken.
pi_122133272
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 20:54 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Waarom denk je dat accountancy iets voor jou is? Wat lijkt je leuk eraan?

In beginsel zijn alle kantoren hetzelfde. Het enige wat verschilt is de grootte van de klanten en de mensen die er werken.
Tot nu toe heb ik eigenlijk nog niks anders gevonden dat me meer aanspreekt dan accountancy. Het is iets voor mij denk ik, omdat mijn interesse erg breed is. Daarom is het belangrijk voor mij natuurlijk dat het niet zo specifiek is als management, investment banking of iets dergelijks. Ik ben meer geïnteresseerd in de fundamenten van een business. En belangrijkste; ik hou van uitwisseling i.e. project matig werken. Daarnaast trekt het idee van blijven groeien en leren me heel erg aan, stil staan is niets.
Reden genoeg om ervoor te gaan? I guess so..
pi_122134639
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 18:44 schreef ikwordra het volgende:
Ok, jammer. Dat zou voor mij dè reden geweest zijn om voor de RUG te kiezen. Als het even lang duurt ga ik liever dichter bij huis studeren :P

Edit: als ik hier kijk dan zou het in 2013 nog steeds maar een jaar duren (half jaar premaster, half jaar master).

Edit2: hoe streng zouden die inschrijvingsdeadlines zijn? De RUG heeft als datum 1 juni, terwijl ik dan misschien nog niet weet of ik al een baan heb (of ik mag blijven bij mijn stageadres)
Je weet dat het een voltijd studie is?
pi_122134865
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:18 schreef xminator het volgende:

[..]

Je weet dat het een voltijd studie is?
Nee, wist ik niet. Het het via via gehoord en mij werd verteld dat het duaal was. Voltijd ga ik sowieso niet meer doen.
pi_122134917
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:01 schreef RY5PRM4x het volgende:

[..]

Tot nu toe heb ik eigenlijk nog niks anders gevonden dat me meer aanspreekt dan accountancy. Het is iets voor mij denk ik, omdat mijn interesse erg breed is. Daarom is het belangrijk voor mij natuurlijk dat het niet zo specifiek is als management, investment banking of iets dergelijks. Ik ben meer geïnteresseerd in de fundamenten van een business. En belangrijkste; ik hou van uitwisseling i.e. project matig werken. Daarnaast trekt het idee van blijven groeien en leren me heel erg aan, stil staan is niets.
Reden genoeg om ervoor te gaan? I guess so..
Ik vind accountancy juist niet breed. Het is juist heel specifiek gericht op een beroep.
pi_122135055
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:21 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ik vind accountancy juist niet breed. Het is juist heel specifiek gericht op een beroep.
Klopt, kun je beter bedrijfseconomie doen
pi_122136049
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:23 schreef wbeco het volgende:

[..]

Klopt, kun je beter bedrijfseconomie doen
Dat doe ik nu, is rete saai, vooral het macroeconomische gebeuren.

quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:21 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ik vind accountancy juist niet breed. Het is juist heel specifiek gericht op een beroep.
Natuurlijk is dat zo, daarvoor specialiseert een RA zich ook. Maar je krijgt uiteindelijk te maken met alle disciplines in een organisatie.
pi_122136345
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:35 schreef RY5PRM4x het volgende:

[..]

Dat doe ik nu, is rete saai, vooral het macroeconomische gebeuren.

[..]

Natuurlijk is dat zo, daarvoor specialiseert een RA zich ook. Maar je krijgt uiteindelijk te maken met alle disciplines in een organisatie.
Ik doe beiden, maar vind er weinig verschil in zitten hoor.
Een bedrijf ziet BE als breder en AC als specifieker. Als je BE retesaai vindt, zul je AC waarschijnlijk ook saai vinden. In de opleiding zelf zit het verschil niet, alleen in de baan erna. Aangezien jij, denk ik zo, geen AC-baan wil heb jij net zoveel aan BE als AC.
pi_122136999
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:38 schreef ikwordra het volgende:
aan BE als
Ik begin in september al aan mn MSc AC, BE (WO) ben ik nu al bijna klaar mee. Mijn doel nu is om echt erachter te komen waarom ik echt voor AC moet gaan, IB/CF o.i.d heb ik geen interesse in en ik wil zeker geen onderzoeker worden.

Dilemma 8)7
pi_122137196
Je moet inderdaad gewoon uitzoeken wat voor beroep je later wil doen. Kijk dan wat er het snelst toe leidt.
De studie zelf is toch nooit leuk :P
pi_122137359
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:48 schreef ikwordra het volgende:
ken wat voor beroep je later wil doen. Kijk dan wat er het snelst toe leidt.
De studie zelf is toch nooit leuk
Please begrijp mijn standpunt, dat is het hem juist; waarom kies jij voor accountancy als beroep en niet corporate finance, business consultancy of marketing? Opleiding is maar het halve werk I know :-)
pi_122139097
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 20:21 schreef RY5PRM4x het volgende:
Hi allemaal,

Ik vraag me af, wat is jullie belangrijkste motivatie om te kiezen voor accountancy, waarom heb je gekozen voor accountancy?
Daarnaast, maak je ook een bewuste keuze als je solliciteert bij de big 4, aangezien ze vrijwel allemaal voor een groot deel dezelfde kwaliteiten bezitten.

Hoor graag jullie verhaal.
^O^
Wat mij toendertijd aansprak aan accountancy is dat je met cijfers aan het werk gaat ( ik was altijd goed in wiskunde en ik vind het nog steeds een leuk vak) en dat je acuraat te werk moet gaan. Want jij bent het aanspreekpunt voor de klant, de klant is gewoon met zijn onderneming bezig, wij helpen de klant dan met alle zaken eromheen, oftewel zijn adviseur.
Uit mijn verhaal is het duidelijk dat ik AA accountant wil worden.

Als ik eerlijk ben hoor ik wel is dat er bij de grotere kantoren iets meer druk is (Rotterdam, Den Haag). Ik denk dat je bij de grote kantoren echt ambitie moet hebben om het hoogst haalbare te halen anders lig je er snel uit.
Verder denk ik dat als je bij de big4 solliteert dat je gewoon op je gevoel moet afgaan bij de sollicitatiegesprekken en gewoon vragen stellen als je iets wilt weten over hoe het binnen het kantoor loopt. Bijvoorbeeld bij Deloitte is elke vestiging anders en heeft zijn eigen cultuur, datzelfde geldt voor bijvoorbeeld Mazars.
Lizzíe says bubay....
pi_122145535
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:50 schreef RY5PRM4x het volgende:

[..]

Please begrijp mijn standpunt, dat is het hem juist; waarom kies jij voor accountancy als beroep en niet corporate finance, business consultancy of marketing? Opleiding is maar het halve werk I know :-)
Ik heb het gekozen om meer van bedrijven te zien. Hoe zitten de processen e.d. in elkaar en welke relatie heeft dit tot de cijfers?
Uiteraard lijkt het klantcontact en het feit dat je steeds op een andere plek bent me erg leuk.
pi_122146452
Niet slim van mij om één dag van te voren te beginnen met leren voor een statistiek tentamen :').
pi_122146723
quote:
10s.gif Op maandag 28 januari 2013 00:05 schreef xminator het volgende:
Niet slim van mij om één dag van te voren te beginnen met leren voor een statistiek tentamen :').
Haha.
Welk niveau/leerjaar doe jij nu?
pi_122146820
MSc Accountancy :7
pi_122146907
Dan had je nu toch wel moeten weten dat dat niet handig is :P
Succes morgen
pi_122147023
Doe het al sinds begin van mijn loopbaan. Tot nu toe gaat het goed, maar op een dag ga ik finaal op mn bek.
pi_122147060
quote:
10s.gif Op maandag 28 januari 2013 00:16 schreef xminator het volgende:
Doe het al sinds begin van mijn loopbaan. Tot nu toe gaat het goed, maar op een dag ga ik finaal op mn bek.
je begint toch ook weleens eerder?
pi_122147143
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2013 00:16 schreef ikwordra het volgende:

[..]

je begint toch ook weleens eerder?
Aber naturlich, zoals bij OAT. Maar dan begin ik weer later dan de rest.

Maar ik hou wel 1 richtlijn aan en dat is doorgaan tot je het begrijpt. Dus het komt voor dat je dan totaal geen slaap krijgt.
pi_122147231
quote:
14s.gif Op maandag 28 januari 2013 00:18 schreef xminator het volgende:

[..]

Aber naturlich, zoals bij OAT. Maar dan begin ik weer later dan de rest.

Maar ik hou wel 1 richtlijn aan en dat is doorgaan tot je het begrijpt. Dus het komt voor dat je dan totaal geen slaap krijgt.
Dat kan ik juist niet. Ik ga sowieso slapen en het liefst de dag voor de toets niets aan school doen.
pi_122158103
Whoei, net mijn cijfer terug gekregen voor Externe Verslaggeving: een 8!

Verder staan er geen tentamens/herkansingen meer open. Het enige cijfer waar ik nog op moet wachten, is dat van de OAT.

Verder heb ik vanochtend ook nog zo goed als op het nippertje een afstudeerplek gescoord. Als alles verder goed gaat, kan ik de opleiding in de voorgestelde 4 jaar halen! :)
pi_122158840
Mooi cijfer.
Bij ons moest je alle EV/CL/AO modules al gehaald hebben om aan de OAT mee te mogen doen.
Een aantal hadden één module niet en mogen het dus op zijn vroegst in juli proberen (als ze dus in de tussentijd de modules halen).
pi_122160322
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 13:03 schreef ikwordra het volgende:
Mooi cijfer.
Bij ons moest je alle EV/CL/AO modules al gehaald hebben om aan de OAT mee te mogen doen.
Een aantal hadden één module niet en mogen het dus op zijn vroegst in juli proberen (als ze dus in de tussentijd de modules halen).
Bij ons zijn er eigenlijk geen voorwaarden om aan de OAT te mogen deelnemen, dus dat scheelt weer.

Wij hebben echter weer geen (halve) bonuspuntenregeling. Wel kunnen openstaande tentamens EV/CL/AO worden kwijtgescholden wanneer je de OAT hebt behaald.
pi_122171379
Ik doe uberhaupt liever niks aan school :D
pi_122174655
Dat is nog beter inderdaad :D
Net als dit weekje dus :P
pi_122184673
Ik heb met 1 medestudent en een RA accountant een systeem bedacht waardoor zo'n 70% van dewerkzaamheden van een accountant op het gebied van control in ieder geval wegvalt (over wordt genomen). Het gesprek met PwC verkeert momenteel in vergevorderd stadium. Invloed op de werkgelegenheid voor accountants in opleiding zal niet gering zijn.
pi_122184968
quote:
17s.gif Op maandag 28 januari 2013 20:36 schreef Oneironaut het volgende:
Ik heb met 1 medestudent en een RA accountant een systeem bedacht waardoor zo'n 70% van dewerkzaamheden van een accountant op het gebied van control in ieder geval wegvalt (over wordt genomen). Het gesprek met PwC verkeert momenteel in vergevorderd stadium. Invloed op de werkgelegenheid voor accountants in opleiding zal niet gering zijn.
Vertel eens iets meer.
  maandag 28 januari 2013 @ 20:43:04 #158
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_122185141
Ja vertel?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_122185752
Ik heb me zojuist maar uitgeschreven bij school na dit shoking news
  maandag 28 januari 2013 @ 21:26:48 #160
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_122187987
quote:
17s.gif Op maandag 28 januari 2013 20:36 schreef Oneironaut het volgende:
Ik heb met 1 medestudent en een RA accountant een systeem bedacht waardoor zo'n 70% van dewerkzaamheden van een accountant op het gebied van control in ieder geval wegvalt (over wordt genomen). Het gesprek met PwC verkeert momenteel in vergevorderd stadium. Invloed op de werkgelegenheid voor accountants in opleiding zal niet gering zijn.
Registeraccountant-accountant?
En interessant, vooral omdat je ons werkveld praktisch gezien om zeep helpt... :?
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_122188999
Je gelooft dit niet serieus toch?
RA accountant :')
pi_122189490
:) Ik ben zelf niet zo thuis in de nomenclatuur van accountancy, of in accountancy überhaupt. Heb wat introductie cursusjes gevolgd op de universiteit. Veel van de werkzaamheden leken me dom werk gemakkelijk automatiseerbaar, wat dus ook is gebleken. Ga niet teveel in detail treden aangezien we al aan het onderhandelen zijn.
pi_122194730
Geef dan op z'n minst een voorbeeld!
pi_122196022
quote:
12s.gif Op maandag 28 januari 2013 21:50 schreef Oneironaut het volgende:
:) Ik ben zelf niet zo thuis in de nomenclatuur van accountancy, of in accountancy überhaupt. Heb wat introductie cursusjes gevolgd op de universiteit. Veel van de werkzaamheden leken me dom werk gemakkelijk automatiseerbaar, wat dus ook is gebleken. Ga niet teveel in detail treden aangezien we al aan het onderhandelen zijn.
Bedoel je zoiets als XBRL voor de AA? Kan je een klein voorbeeld geven over wat je dan zou automatiseren?

quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 21:42 schreef ikwordra het volgende:
Je gelooft dit niet serieus toch?
RA accountant :')
Dus iemand die de niet de volledige betekenis van een titel weet kan dit niet menen?
pi_122197364
Hij zegt toch controlewerkzaamheden zal dus wel om RA gaan. Zou leuk zijn als het waar is, de hele accountancywereld naar de klote 8)7
  dinsdag 29 januari 2013 @ 00:42:31 #166
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_122198463
Crosspost:

Even een kort vraagje:

Bedrijfseconomie (BE) en Accountancy (AC) volgen hetzelfde traject het eerste jaar ongeveer. Kan ik als ik mij inschrijf voor BE dan na 1 jaar ook AC erbij doen en dat ik gewoon zonder bijkomende collegegeld het kan volgen? Of moet je voordat je er überhaupt aan begint inschrijven voor alle 2 de opleidingen?
  dinsdag 29 januari 2013 @ 06:15:31 #167
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_122200517
quote:
12s.gif Op maandag 28 januari 2013 21:50 schreef Oneironaut het volgende:
:) Ik ben zelf niet zo thuis in de nomenclatuur van accountancy, of in accountancy überhaupt. Heb wat introductie cursusjes gevolgd op de universiteit. Veel van de werkzaamheden leken me dom werk gemakkelijk automatiseerbaar, wat dus ook is gebleken. Ga niet teveel in detail treden aangezien we al aan het onderhandelen zijn.
Natuurlijk is een deel automatiseerbaar, maar de vraag is: moet je dat willen? Naar mijn inziens niet. Het is nu al de vraag of het verstandig is dat een deel van de werkzaamheden wordt uitbesteed aan India. Je zegt dat met name de accountant in opleiding hier last van gaat krijgen, maar dat is juist de groep die je juist hard nodig hebt als accountantskantoor. Wie gaan er anders later manager worden? Wil je een manager die bij wijze van spreken (of misschien straks letterlijk) geen debiteuren kan controleren en de basis van controle niet kent vanuit de praktijk? Want je zult niet alles kunnen automatiseren. Nog even los van het feit dat veel RA's het bedrijfsleven in gaan en juist zo waardevol zijn vanwege hun kennis. Dat ga je straks ook missen in het bedrijfsleven.

Misschien dat ik nu gigantisch hap, maar ik geloof er niet in. Zeker als je kijkt naar het hele XBRL proces. Dat loopt nu ook al jaren en ik zit nog steeds jaarrekeningen te collationeren. Zeker niet van iemand die -no offense- een introductiecurus heeft gehad op de uni.

Als je wel serieus bent, ben ik wel heel erg benieuwd waar het percentage van 70% vandaan komt.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_122201752
Don't feed the troll
pi_122202157
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 00:42 schreef nodig het volgende:
Crosspost:

Even een kort vraagje:

Bedrijfseconomie (BE) en Accountancy (AC) volgen hetzelfde traject het eerste jaar ongeveer. Kan ik als ik mij inschrijf voor BE dan na 1 jaar ook AC erbij doen en dat ik gewoon zonder bijkomende collegegeld het kan volgen? Of moet je voordat je er überhaupt aan begint inschrijven voor alle 2 de opleidingen?
Als je zonodig een BE en AC diploma wilt kan je misschien wel als minor Accountancy voor BE volgen (zo heet dat bij ons). Vroeger kon je wel kosteloos een tweede studie doen maar hoe dat nu zit weet ik niet. Ik zou co ntact met je school opnemen.
pi_122203933
Ik ben trouwens ook aan het orienteren voor mijn studie;
Raden jullie het aan om MSc Accountancy, auditing & Control voltijd te volgen aan bijv de Erasmus universiteit. Of raden jullie het aan om MSc + Post-master duaal te doen via Nyenrode ?

Wat is jullie ervaring meine freunden
pi_122203934
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 09:27 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Als je zonodig een BE en AC diploma wilt kan je misschien wel als minor Accountancy voor BE volgen (zo heet dat bij ons). Vroeger kon je wel kosteloos een tweede studie doen maar hoe dat nu zit weet ik niet. Ik zou co ntact met je school opnemen.
De minor wordt na dit schooljaar afgeschaft. Ook moet je dan naast de minor wat vakken erbij volgen.
Het is ook maar af te wachten of het kosteloos blijft. Als dit verandert in de jaren dat je studeert heb je opeens een enorme kostenpost.
pi_122205663
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:35 schreef RY5PRM4x het volgende:
Ik ben trouwens ook aan het orienteren voor mijn studie;
Raden jullie het aan om MSc Accountancy, auditing & Control voltijd te volgen aan bijv de Erasmus universiteit. Of raden jullie het aan om MSc + Post-master duaal te doen via Nyenrode ?

Wat is jullie ervaring meine freunden
Ligt eraan, wil je nog als nog student leven oftewel pilsen en chillen of ga je liever gelijk werken?
pi_122205786
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:36 schreef HenkXL het volgende:

[..]

Ligt eraan, wil je nog als nog student leven oftewel pilsen en chillen of ga je liever gelijk werken?
Nou ik wil het gehele traject z.s.m doorlopen, om tot RA te worden opgeleid.
pi_122251156
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:41 schreef RY5PRM4x het volgende:

[..]

Nou ik wil het gehele traject z.s.m doorlopen, om tot RA te worden opgeleid.
Ik weet dit niet zeker, maar dan kun je het best duaal doen. In verband met je praktijkopleiding. Deze kun je dan eerder starten. Tevens kom je eerder in de functie van controleleider/supervisor. Deze functie is volgens mij bij de meeste accountantskantoren vereist om het laatste deel van je praktijkopleiding af te ronden. Ik denk dat mensen uit de praktijk hier beter antwoord op kunnen geven. Dus Maraca O~)
pi_122383337
Maandag beginnen met stage en donderdag OAT uitslag :D
pi_122384643
Weet je zeker dat we uiterlijk donderdag pas de uitslag krijgen?
pi_122385108
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 18:01 schreef MJ23 het volgende:
Weet je zeker dat we uiterlijk donderdag pas de uitslag krijgen?
Zie PM
pi_122454549
Vandaag eerste stagedag :o
pi_122476030
Eerste stagedagje is alweer afgelopen :)
pi_122489135
En?
pi_122490229
Vooral introductie. Beetje kennis maken met de mensen en het systeem enzo.
Wel hele toffe groep :D
Hoe was jouw dag?
pi_122491120
Same, veel bekende gezichten omdat ik er al stage heb gelopen. Morgen ook gelijk naar een klant.

Man ik ben me toch een partij zenuwachtig voor die OAT uitslag. Is ie toevallig al bekend bij sommige scholen?
pi_122492124
Bij het Windesheim schijnen de cijfers al bekend te zijn. Saxion nog niet...
pi_122493632
Ken een paar mensen van verschillende hogescholen (minstens 3 hogescholen) die hun cijfers voor de OAT al sinds gisteren hebben ontvangen.
pi_122495948
HvA is die ook binnen
pi_122500428
Grappig, nyenrode staat op de laatste plaats:

http://www.accountant.nl/(...)tancy-opleiding.aspx
pi_122509968
Iemand hier die een beetje ervaring heeft met masterscripties? Zou graag een vraagje willen stellen.
pi_122517519
Vandaag zijn bij ons de cijfers bekend geworden. Slagingspercentage was 30%
pi_122521646
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 18:22 schreef fluutske het volgende:
Vandaag zijn bij ons de cijfers bekend geworden. Slagingspercentage was 30%
Omg :P, naam van je hogeschool?
pi_122522444
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 18:22 schreef fluutske het volgende:
Vandaag zijn bij ons de cijfers bekend geworden. Slagingspercentage was 30%
Is dat inclusief of exclusief recidivisten? Dat kan een grote verschil maken.
pi_122524945
Ik hoop voor ze inclusief :P
Vandaag mail gehad dat de uitslag op zijn vroegst vrijdag komt.
pi_122525004
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 20:40 schreef ikwordra het volgende:
Ik hoop voor ze inclusief :P
Vandaag mail gehad dat de uitslag op zijn vroegst vrijdag komt.
:') zeker één docent die te laat is met nakijken.
pi_122526656
Bij ons zijn ze helemaal aan het slacken lol :P. De inzage is van 6 feb. naar 14 feb. verplaatst.
pi_122529175
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 20:40 schreef ikwordra het volgende:
Ik hoop voor ze inclusief :P
Vandaag mail gehad dat de uitslag op zijn vroegst vrijdag komt.
Ik hoorde dat een docent bij ons pas dit weekend is begonnen met nakijken! :o :'(
pi_122530325
Vandaag lekker de hele dag afgevinkt jeeeej
pi_122530447
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 22:06 schreef MJ23 het volgende:
Vandaag lekker de hele dag afgevinkt jeeeej
Tsjah je mot ergens beginnen, maar als je aantoont dat je hard aan de slag kan en goed bezig bent zal dat snel erkend worden. Dus complexere maar leukere taken om te doen.
pi_122530738
Ja klopt, ik vind het ook niet erg om te doen bij m'n stage. Hoop dat ik morgen wel wat anders mag doen :p Twijfel wel alleen steeds of m'n werktempo goed is, dat het misschien te langzaam is..
pi_122531178
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 22:12 schreef MJ23 het volgende:
Ja klopt, ik vind het ook niet erg om te doen bij m'n stage. Hoop dat ik morgen wel wat anders mag doen :p Twijfel wel alleen steeds of m'n werktempo goed is, dat het misschien te langzaam is..
Welke secties doe je nu dan?
pi_122531875
Ik moest saldibalansen van verschillende BV's aansluiten op concept JR. Lastige was alleen dat hij bij salaris een hele formule gemaakt met directe loonkosten, vakantiegeld, reservering vakantiedagen, overuren etc. zodat ik lekker kon gaan puzzelen waar welk bedrag van de saldibalans in de JR bij hoorde.
pi_122532241
Ah dat is een rotklus, dan krijg je binnenkort vast wel de controle van liquide middelen.
pi_122540694
Bij ons is vrijdag de inzage, dus verwacht vandaag of morgen toch wel de uitslag. Zwolle en Leeuwarden was wat ik hoorde allebei rond de 50%.
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
pi_122540708
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 22:34 schreef xminator het volgende:
Ah dat is een rotklus, dan krijg je binnenkort vast wel de controle van liquide middelen.
Dat is ook binnen 10 minuten gedaan :P
  woensdag 6 februari 2013 @ 08:20:44 #203
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_122540942
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2013 07:54 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Dat is ook binnen 10 minuten gedaan :P
Nee joh, ook nog drie standaardbankverklaringen doorakkeren!

20 minuten dus
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_122541506
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2013 07:54 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Dat is ook binnen 10 minuten gedaan :P
Doe je goed dan, zeker alleen de aansluitingen? Geen cash cut off?

Alhoewel het wel verschilt per onderneming..
pi_122541986
Hallo!

Ik zit nu in het tweede jaar accountancy. En ik vroeg me af wat je allemaal kan doen nadat ik HBO accountancy afgerond hebt. De voornaamste keuze is: het AA- of RA-traject. Om vervolgens AA of RA te worden.

Wat zijn echter de andere opties nadat je accountancy HBO afgerond hebt? Welke beroepen kan je gelijk gaan doen, of welke studie kan je daarop volgend doen?

Groetjess
pi_122543202
http://www.carrieretijger(...)ieel/hbo-accountancy

Eigenlijk een beetje alles wat je ook kunt doen als je bedrijfseconomie hebt afgerond.

Dus ook:
http://www.carrieretijger(...)hbo-bedrijfseconomie
pi_122548152
Het slagingspercentage van 30% betrof mijn klas van de HAN allemaal 4 de jaars zonder herkansers
pi_122551960
Rotterdam krijgt 'm maandag.
pi_122551982
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2013 07:54 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Dat is ook binnen 10 minuten gedaan :P
Totdat je bij een klant zit die 30 bankaccounts heeft.. ;)
pi_122555031
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 22:34 schreef xminator het volgende:
Ah dat is een rotklus, dan krijg je binnenkort vast wel de controle van liquide middelen.
Daarna mag hij waarschijnlijk een paar keer de transitoriacontrole uitvoeren. Saaie rotklus :')
pi_122555097
Bij mij in mijn vriendenkring heeft iedereen hem gehaald. :'). OAT = easy dus

/troll.

Heb hem zelf niet gemaakt, want ik ben voor het OAT blok gestopt met AC. Lijkt me wel een pittig toetsje
Feyenoord Rotterdam
pi_122559841
Ik heb em ook gehaald. Op de Hanze maar iets meer dan de helft gehaald. Ben echt blij dat dit erop zit.
pi_122561000
Heb hem ook gehaald met een 6,4!

53% score op de Hanze. Bij ons in de klas wel 11 van de 16 die hem gehaald hebben.
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
pi_122561196
Welke school is in jullie ogen beter HAN Arnhem of Saxion Deventer? Wil volgend jaar misschien AC gaan doen, hopelijk zitten hier een paar studenten die er wat over kunnen vertellen, in de keuzegids scoort Arnhem een 6,2 en saxion een 5,6.

Of zijn beiden scholen helemaal niks en kan ik beter naar Enschede gaan kijken?
pi_122561264
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 09:03 schreef xminator het volgende:

[..]

Doe je goed dan, zeker alleen de aansluitingen? Geen cash cut off?

Alhoewel het wel verschilt per onderneming..
Cash cut off? Tisdat?
pi_122561862
quote:
19s.gif Op woensdag 6 februari 2013 16:05 schreef Fuszy het volgende:
Bij mij in mijn vriendenkring heeft iedereen hem gehaald. :'). OAT = easy dus

/troll.

Heb hem zelf niet gemaakt, want ik ben voor het OAT blok gestopt met AC. Lijkt me wel een pittig toetsje
Had je niet beter even de opleiding af kunnen maken dan?
pi_122561879
Vandaag een hoop moeten scannen :+
pi_122562037
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2013 19:02 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Had je niet beter even de opleiding af kunnen maken dan?
Had ik kunnen doen inderdaad, maar een sidenote is dat ik een stapje terug heb gedaan naar Bedrijfseconomie. Ben toen ingestroomd in het vierde jaar. Minor gedaan nu en nu een half jaartje inhalen van het derde jaar. Ik verwacht in januari afgestudeerd te zijn.
Feyenoord Rotterdam
  woensdag 6 februari 2013 @ 19:22:38 #219
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_122562880
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 19:02 schreef ikwordra het volgende:
Vandaag een hoop moeten scannen :+
Hoort erbij :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_122562940
quote:
19s.gif Op woensdag 6 februari 2013 19:06 schreef Fuszy het volgende:

[..]

Had ik kunnen doen inderdaad, maar een sidenote is dat ik een stapje terug heb gedaan naar Bedrijfseconomie. Ben toen ingestroomd in het vierde jaar. Minor gedaan nu en nu een half jaartje inhalen van het derde jaar. Ik verwacht in januari afgestudeerd te zijn.
Ok, dus alsnog je diploma bijna. Waarom ben je geswitcht?
pi_122562972
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2013 19:22 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Hoort erbij :P
Klopt, maar erg leuk is het niet :P
pi_122563189
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2013 18:48 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Cash cut off? Tisdat?
Simpel gezegd kijk je naar de transacties voor jaareinde en transacties na jaareinde. Controleer je of ze niet express iets hebben weggeboekt of bijgeboekt op jaareinde.
pi_122563281
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2013 19:23 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ok, dus alsnog je diploma bijna. Waarom ben je geswitcht?
In principe maakte het niet uit als je keek naar arbeidsperspectief of doorstuderen. Met beide opleiding zou je zo ongeveer hetzelfde kunnen doen. De vakken stonden me echt niet aan en met op het oog loodzware OAT was de keuze al bijna snel gemaakt. Mijn stage beviel wel bij een kantoor dat zowel AA als RA aanbood, maar ik kreeg wel een zeer goede kijk in de keuken van het wereldje. Beviel me totaal niet. Het leek alsof die mensen geen leven hadden. Ik ben niet moe van werken en wil dat best doen, maar de uren die gemaakt werden door assistent accountants was misselijk. Samen met een RA studie had je al bijna geen leven meer.

Bedrijfseconomie bood een 'vrije minorkeuze' aan. Zag in het programma wat meer dingen die me aanspraken. Wat meer recht, wat me veel meer aanspreekt dan een AO/IB beschrijving. Ik heb nu evenementmanagement aan de HAN gedaan als minor, maar het is uiteindelijk niet helemaal geworden wat ik wilde. Kwam overigens vooral door mijn groep. De potentie heeft het zeker.
Als ik nu de minorkeuzes hoor van mensen die het nog moeten doen in mijn klas dan hoor ik wel wat leuke dingen. Fiscaal advies, Engels, spaans, beleggen etc..
Feyenoord Rotterdam
pi_122578826
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 18:41 schreef Strooper het volgende:
Heb hem ook gehaald met een 6,4!

53% score op de Hanze. Bij ons in de klas wel 11 van de 16 die hem gehaald hebben.
Doe je duaal? Daar waren alle hoge scores, bij mij in de klas maar 6 van de 16 gehaald. Was nog één van de hogere ook met een 6,7.
pi_122588037
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 23:03 schreef Zechs het volgende:

[..]

Doe je duaal?
Jep. Volgens onze docent verschillen de prestaties van duale studenten tov voltijd over het algemeen niet zoveel, maar dit jaar blijkbaar wel.
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
pi_122588084
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 10:40 schreef Strooper het volgende:

[..]

Jep. Volgens onze docent verschillen de prestaties van duale studenten tov voltijd over het algemeen niet zoveel, maar dit jaar blijkbaar wel.
Ja, deze lichting was ook niet zo bijster goed. De studenten die altijd goed presteren hebben de OAT ook wel gehaald. Maar een hele club die constant met de hakken over de sloot ging zijn dus allemaal gezakt. De meeste mensen hadden ook wel het gevoel van: "Dat komt wel goed." Nou niet dus :P
pi_122604589
Morgen de uitslag, ook nog eens pas om 3 uur als het goed is :(
pi_122604952
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 18:27 schreef MJ23 het volgende:
Morgen de uitslag, ook nog eens pas om 3 uur als het goed is :(
Wij zijn niet eens geïnformeerd, over wanneer de inzage of uitslag is.
pi_122605477
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 18:27 schreef MJ23 het volgende:
Morgen de uitslag, ook nog eens pas om 3 uur als het goed is :(
Ik hoop eerder dan 3 uur, anders zit ik 4 uur lang te wachten om mijn cijfer te horen :')
pi_122627257
7,1!!!!!
  vrijdag 8 februari 2013 @ 07:10:22 #231
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_122627393
Nice!
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_122627851
6.5 :)
pi_122631308
netjes allemaal :)
pi_122635508
7.7 _O_
  vrijdag 8 februari 2013 @ 19:25:55 #236
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_122649522
Kijk! Zo mogen we het zien. Netjes gedaan!! *O*
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_122650465
Had wel wat hoger kunnen halen maar ben inderdaad niet ontevreden.
pi_122651294
Nette cijfers ^O^ .
pi_122672630
Hoi allemaal :)
Ik had een vraag en kan het antwoord er niet op vinden, dus hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

Ik weet dat er een verschil is qua opleidingsniveau tussen AA en RA. Wat ik mij afvraag, is er een rede om voor de AA-titel te gaan in plaats van de RA-titel, behalve niet het juiste niveau hebben of geen zin hebben om door te studeren?

Oftewel, is er zo'n verschil qua werkzaamheden die misschien leuker zijn o.i.d., dat mensen bewust voor de AA-titel gaan, ook al zouden zij in principe het niveau hebben om de RA-titel te kunnen halen? Of is RA per definitie beter en als je het kan, zeker doen?
pi_122672946
Je weet dat AA meer voor samenstel is en RA voor controle?
Dan verschillen de werkzaamheden dus.

Ik hoor ook wat mensen die geen zin hebben om nog lang door te studeren en dus voor AA kiezen.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 14:36:49 #241
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_122675739
Inderdaad, het is gewoon een verschillend takenpakket.
Als AA ben je ook meer met MKB en dergelijke kleinere bedrijven bezig en heb je een meer adviserende rol dan RA, die controleert en heeft meestal de grotere bedrijven als klant.

Als RA sta je wel wat hoger ja, maar als de werkzaamheden je niet bevallen en die van AA wel moet je echt niet voor RA gaan omdat dat voor sommigen meer prestige geeft/meer loon/etc.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_122676566
Ik ben pas eerstejaars student, dus heb inderdaad nog veel uit te zoeken qua werkzaamheden van beide, maar ben er druk mee aan de slag. Dat AA vooral samenstelt wist ik ik nog niet, dat RA vooral controleert had ik inderdaad al begrepen.

Ik heb echt al veel gezocht over het accountant-zijn op internet, maar het gaat vaak over "de accountant", en qua verschillen tussen AA en RA kan ik niet meer vinden dan het opleidingsniveau en verschil tussen MKB en grote bedrijven. Ik kan me dus weinig voorstellen van wat het verschil is tussen wat een AA of een RA op een 'normale' werkdag doet.

Het is dus niet per definitie zo dat RA beter is? Als je een RA titel hebt, is het dan toch mogelijk om bij een klein bedrijf aan de slag te gaan? Dat je toch gewenst bent voor je diepere kennis, of zal toch een AA gewenster zijn? Los van het feit dat dat zonde is van het zwoegen om de RA-titel te bemachtigen.

Het algemene beeld wat ik begrijp is assistent-account -> AA -> RA , dus dat RA altijd beter is om te hebben. Ik vroeg me dus af of dat waar is, of dat gewoon andere 'specialisaties' zijn, en niet zo zeer 'beter'.

Bedankt voor de snelle reacties! :)
  zaterdag 9 februari 2013 @ 15:24:09 #243
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_122677191
Het zijn andere specialisaties ja, maar de RA-specialisatie wordt meer gewaardeerd omdat die onder andere moeilijker is om te behalen.
Misschien is deze site nog interessant:
http://www.accountantword(...)t-is-een-accountant/
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_122677408
AA's en RA's hebben dezelfde bevoegdheden. Gezien een AA dus ook als verantwoordelijke accountant een controleverklaring mag afgeven, bestaat de AA-opleiding ook uit vakken gericht op controlewerkzaamheden.

In de praktijk zie je wel veel AA's werkzaam in de samenstelpraktijk.

AA = post-HBO
RA = academisch niveau
pi_122678790
Het is sowieso de vraag hoe lang de splitsing tussen beide titels nog zal bestaan. Ik denk dat het over een aantal jaar sowieso weg is dat je als accountant de jaarrekening samenstelt omdat het met het hele XBRL gedoe door de klant zelf gedaan zal worden. Als je nu de samenstel kant kiest dan kies je er imo voor om later meer de consultancy kant op te gaan. Als RA kan je trouwens ook prima werken in het MKB segment, maar je controleert dan voornamelijk de grotere MKB bedrijven. Kleine MKB bedrijven zijn namelijk niet controleplichtig en wordt er dus alleen de JR opgesteld.
pi_122680424
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 16:20 schreef MJ23 het volgende:
Het is sowieso de vraag hoe lang de splitsing tussen beide titels nog zal bestaan. Ik denk dat het over een aantal jaar sowieso weg is dat je als accountant de jaarrekening samenstelt omdat het met het hele XBRL gedoe door de klant zelf gedaan zal worden. Als je nu de samenstel kant kiest dan kies je er imo voor om later meer de consultancy kant op te gaan. Als RA kan je trouwens ook prima werken in het MKB segment, maar je controleert dan voornamelijk de grotere MKB bedrijven. Kleine MKB bedrijven zijn namelijk niet controleplichtig en wordt er dus alleen de JR opgesteld.
Ik denk dat het boekhouden inderdaad veelal geautomatiseerd gaat worden, eventueel via de cloud waarbij de accountant (continu) mee kan kijken.

Echter zullen verslaggevingsvraagstukken en belastingadvies waarschijnlijk nog wel aan de accountant uitbesteed worden.
pi_122721258
Consultancy dus ;)

Heeft er iemand de vakken Strategisch management en Management Control & Accounting op HBO gehad en daar samenvattingen van?
pi_122754492
Ik moet voor een sollicitatie motiveren waarom ik voor een accountantsbureau wil werken die veel middenbedrijven in haar portefeuille heeft.

Kan iemand aangeven wat een significant verschil is tussen werken voor grote beursgenoteerde bedrijven en middenbedrijven (eventueel ook beursgenoteerd)?
pi_122754990
Dat je bijvoorbeeld dichter bij de klant staat? Dat je die bedrijven als geheel beter kunt beheersen.
pi_122757291
Wat lijkt je zelf leuker om voor MKB klanten te werken?
  maandag 11 februari 2013 @ 17:52:36 #251
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_122757972
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 17:32 schreef MJ23 het volgende:
Wat lijkt je zelf leuker om voor MKB klanten te werken?
Denk dat dit inderdaad de beste vraag is. :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_122760007
Maraca jij werkt toch voor een Big4 kantoor? Wat vind jij zo leuk aan een groot kantoor?
pi_122760165
Hoe denken jullie dat de baankans is over 4 jaar(moet nog beginnen)? Zal het vak accountant tot mijn pensioen blijven bestaan of gaat het allemaal geautomatiseerd worden?
pi_122760341
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 18:56 schreef nodig het volgende:
Hoe denken jullie dat de baankans is over 4 jaar(moet nog beginnen)? Zal het vak accountant tot mijn pensioen blijven bestaan of gaat het allemaal geautomatiseerd worden?
De gemiddelde accountant blijft niet tot zijn pensioen accountant. Het beroep van de accountant ontwikkelt zich snel, maar als je je schoolt en meegaat in die ontwikkelingen heb je nog lang genoeg werk denk ik.
pi_122760474
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 19:01 schreef GK1206 het volgende:

[..]

De gemiddelde accountant blijft niet tot zijn pensioen accountant. Het beroep van de accountant ontwikkelt zich snel, maar als je je schoolt en meegaat in die ontwikkelingen heb je nog lang genoeg werk denk ik.
Aha, niet dat het over 10 jaar opeens volledig geautomatiseerd word en 70% van de accountants hun baan vaarwel kunnen zeggen :P

Zit zelf nog een beetje te twijfelen tussen iets financieels (be/ac/fsm/fr met de voorkeur voor accountancy) of informatica. Op het moment nijg ik naar het financieele gebeuren, de computer vind ik interessant maar om nou de hele dag regels code te schrijven.. Bovendien zit je met accountantcy ook al genoeg achter een pc lijkt me?
pi_122760612
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 19:04 schreef nodig het volgende:

[..]

Aha, niet dat het over 10 jaar opeens volledig geautomatiseerd word en 70% van de accountants hun baan vaarwel kunnen zeggen :P

Zit zelf nog een beetje te twijfelen tussen iets financieels (be/ac/fsm/fr met de voorkeur voor accountancy) of informatica. Op het moment nijg ik naar het financieele gebeuren, de computer vind ik interessant maar om nou de hele dag regels code te schrijven.. Bovendien zit je met accountantcy ook al genoeg achter een pc lijkt me?
Misschien wel langer dan een ICT'er XD. Gezien het feit dat overuren een grote rol spelen in het beroep van een accountant. Weet niet hoe dit bij een ICT'er is :)
pi_122760747
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 19:07 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Misschien wel langer dan een ICT'er XD. Gezien het feit dat overuren een grote rol spelen in het beroep van een accountant. Weet niet hoe dit bij een ICT'er is :)
Overuren vind ik niet zo'n probleem, krijg je overuren 100% uitbetaald? Of werkt dat anders? Een ICT'er moet denk ik nog meer bijscholen dan een accountant gemiddeld over de hele loopbaan, ICT gaat allemaal zo snel :P
pi_122761925
Dat ligt geheel aan het kantoor waar je werkt. Bij één van de Big Four kantoren (weet even niet welke, naam vergeten) zijn de 1e 100 overuren voor jezelf. Bij het kantoor waar ik stage loop (MKB kantoor) krijg je wel gewoon tijd voor tijd (behalve stagiairs :+).

Als je accountancy en ICT interessant vind kan je je later nog altijd richten op IT audit. Sowieso speelt automatisering een steeds grotere rol (XBRL bijvoorbeeld) in de accountancy. Als IT'er ben je trouwens niet alleen maar codes aan het schrijven, net zoals dat je met AC alleen maar bezig bent met cijfers ;)
pi_122763152
Ik heb enorme twijfels over mijn keuze tussen Accountancy aan Nyenrode of BSc Economics and Business aan UvA. Ik ben erg enthousiast over het beroep van accountant maar ik wil eigenlijk wel een brede basis hebben. Ik kan namelijk na die BSc E&B nog altijd de master doen aan Nyenrode. Ik ben wel benieuwd wat jullie denken van die twee opties.
pi_122763284
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 19:37 schreef MJ23 het volgende:
Dat ligt geheel aan het kantoor waar je werkt. Bij één van de Big Four kantoren (weet even niet welke, naam vergeten) zijn de 1e 100 overuren voor jezelf. Bij het kantoor waar ik stage loop (MKB kantoor) krijg je wel gewoon tijd voor tijd (behalve stagiairs :+).

Als je accountancy en ICT interessant vind kan je je later nog altijd richten op IT audit. Sowieso speelt automatisering een steeds grotere rol (XBRL bijvoorbeeld) in de accountancy. Als IT'er ben je trouwens niet alleen maar codes aan het schrijven, net zoals dat je met AC alleen maar bezig bent met cijfers ;)
De keuze is heel lastig :(
Overuren 100% betaald krijgen lijkt me het eerlijkst, je zit al te werken buiten je roostertijd.

ICT lijkt me ook wel heel erg leuk maar AC ook :( 1 van de belangrijkste keuze's van mijn leven gaat het worden :P
pi_122763510
Van september tot januari stage gelopen op een klein samenstelkantoor. Nu doe ik de minor, 4 juni de OAT...
Nu mijn stage is afgelopen heb ik trouwens wel een enorme studiedip. -O- Veel geleerd op stage, ik liep mee met de assistent accountants. Ik wilde altijd AA doen na de studie AC, maar na het zien van de AA op dat kantoor begint de moed mij een beetje in de schoenen te zakken -O- :@ Ik voelde me zó dom naast haar :') Mja.
pi_122764226
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:04 schreef Miezziej het volgende:
Van september tot januari stage gelopen op een klein samenstelkantoor. Nu doe ik de minor, 4 juni de OAT...
Nu mijn stage is afgelopen heb ik trouwens wel een enorme studiedip. -O- Veel geleerd op stage, ik liep mee met de assistent accountants. Ik wilde altijd AA doen na de studie AC, maar na het zien van de AA op dat kantoor begint de moed mij een beetje in de schoenen te zakken -O- :@ Ik voelde me zó dom naast haar :') Mja.
Geloof me, dat heeft iedereen in het begin. Heb je ook nu niet dat je veel meer weet dan dat je begon? Dat had ik tenminste wel, in de 10 weken dat ik stage heb gelopen heb ik veel meer bruikbare kennis opgedaan dan in de 3 jaar dat ik op school les kreeg.

quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:01 schreef nodig het volgende:

[..]

De keuze is heel lastig :(
Overuren 100% betaald krijgen lijkt me het eerlijkst, je zit al te werken buiten je roostertijd.

ICT lijkt me ook wel heel erg leuk maar AC ook :( 1 van de belangrijkste keuze's van mijn leven gaat het worden :P
Als je deze instelling hebt dan kan je beter geen AC doen. Of wacht, dan kan je uberhaupt beter niet gaan werken. Of ambtenaar worden, dat is beetje hetzelfde.
pi_122765047
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:17 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Geloof me, dat heeft iedereen in het begin. Heb je ook nu niet dat je veel meer weet dan dat je begon? Dat had ik tenminste wel, in de 10 weken dat ik stage heb gelopen heb ik veel meer bruikbare kennis opgedaan dan in de 3 jaar dat ik op school les kreeg.

[..]

Als je deze instelling hebt dan kan je beter geen AC doen. Of wacht, dan kan je uberhaupt beter niet gaan werken. Of ambtenaar worden, dat is beetje hetzelfde.
Nee ik vind het niet erg om buiten roostertijd te werken maar wel als je die uren niet eens betaald krijgt :P
pi_122765267
Dus jij gaat standaard elke dag om 5 uur naar huis (als 5 uur je eindtijd zou zijn) als je niet betaald krijgt wanneer je wat langer blijft?

[ Bericht 25% gewijzigd door MJ23 op 11-02-2013 20:40:08 ]
pi_122765898
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:33 schreef MJ23 het volgende:
Dus jij gaat standaard elke dag om 5 uur naar huis (als 5 uur je eindtijd zou zijn) als je niet betaald krijgt wanneer je wat langer blijft?
Lijkt me niet dat ik elke dag een uur extra voor nop ga werken nee.
pi_122766348
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:17 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Geloof me, dat heeft iedereen in het begin. Heb je ook nu niet dat je veel meer weet dan dat je begon? Dat had ik tenminste wel, in de 10 weken dat ik stage heb gelopen heb ik veel meer bruikbare kennis opgedaan dan in de 3 jaar dat ik op school les kreeg.

Ik weet nu veel meer dan voor de stage inderdaad, dus ervaring is ook een groot deel van de kennis natuurlijk... En natuurlijk nog de master etc :P
Onzekerheid was trouwens 1 van mijn verbeterpunten die ik mee kreeg vanuit mijn stage :+ Ze zeiden dat er bij mij veel meer in zit dan eruit komt, omdat ik geen fouten durf te maken etc.

Ik heb trouwens moeite met bedrijfsadministratie. Ik heb nog steeds 2 BA tentamens openstaan :( (fabrieksboekhouding en fiscale jaarrekening zeg maar). Tijdens de stage trouwens geen last van gehad :P Dacht dat dat een struikelblok zou worden, maar tijdens de stage begon ik het wel beter te begrijpen. Nu nog even een voldoende scoren voor de tentamens.
pi_122766682
Je moet inderdaad gewoon fouten durven maken. Zij weten ook dat je nog niet veel weet en van je fouten leer je alleen maar. Je moet niet bang zijn om dingen te vragen of het te zeggen als je er niet uit komt.

Fabrieksboekhouding en fiscale JR is ook vervelend, hoewel ik fabrieksboekhouding wel makkelijker vind. Krijg je ook de boekingen van OHW of alleen met dekkingen en budgetten etc? Fiscale JR is sowieso heel kut met latenties, daar heb ik nog steeds moeite mee :+

[ Bericht 30% gewijzigd door MJ23 op 11-02-2013 21:02:58 ]
pi_122766927
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:43 schreef nodig het volgende:

[..]

Lijkt me niet dat ik elke dag een uur extra voor nop ga werken nee.
Als accountant zou je dat in de toekomst toch moeten. Dat gaan ze ook niet van je vragen, maar verwachten. Indien je dit niet kan opbrengen, zal je moeilijk accountant worden. Gewoon in alle eerlijkheid ( je staat namelijk voor een belangrijke keuze). Tevens is niet alles geld, maar wat je betekent voor de maatschappij en dat je daar voldoening uit kunt halen. Mijn advies: zoek een baan waarbij je van 9 tot 5 kunt gaan werken ( en de bijbehorende opleiding daarbij). Alleen denk ik niet dat er veel van dat soort banen overblijven in de toekomst.
pi_122767064
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 21:01 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Als accountant zou je dat in de toekomst toch moeten. Dat gaan ze ook niet van je vragen, maar verwachten. Indien je dit niet kan opbrengen, zal je moeilijk accountant worden. Gewoon in alle eerlijkheid ( je staat namelijk voor een belangrijke keuze). Tevens is niet alles geld, maar wat je betekent voor de maatschappij en dat je daar voldoening uit kunt halen. Mijn advies: zoek een baan waarbij je van 9 tot 5 kunt gaan werken ( en de bijbehorende opleiding daarbij). Alleen denk ik niet dat er veel van dat soort banen overblijven in de toekomst.
Maar het is toch niet eerlijk als je iedere dag een uur voor nop moet werken? Doe dan gewoon elk uur dat je werkt 100% betaald en het uurloon omlaag dan heb ik er totaal geen moeite mee.
pi_122767185
Het gaat er ook om dat jij laat zien dat je carriere wilt maken en hard wilt werken. Als je zo moeilijk doet over overwerken dan sta je nog flink wat teleurstellingen te wachten in je leven, op elk vlak dat je maar kan bedenken.
pi_122767379
Na je studie gewoon voor jezelf beginnen. Dan kan je alle uren die je gewerkt hebt factueren en je werknemers uitbuiten.
pi_122767986
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 21:03 schreef nodig het volgende:

[..]

Maar het is toch niet eerlijk als je iedere dag een uur voor nop moet werken? Doe dan gewoon elk uur dat je werkt 100% betaald en het uurloon omlaag dan heb ik er totaal geen moeite mee.
Het ligt ook niet aan jou om de arbeidsvoorwaarden van accountantskantoren te bekritiseren. In dit beroep wordt er hard en lang gewerkt. Daarentegen word je studie/ontwikkeling vergoed, je krijgt een leaseauto. Ik denk dat dat wel compenseert voor de overuren die je maakt he? Het is wat het is, daar kunnen wij niks aan veranderen en ik denk dat dat ook niet hoeft. Ik ben het eens met MJ23, het is jouw carrière. Als je met deze attitude de ICT ingaat, zul je ook niet succesvol worden. Je zal immers te lui zijn om na je 9-5 baan, ook nog alle ontwikkelingen te volgen en je bij te scholen. Kortom: hard werken!
pi_122768339
@ Nodig
PS: Het komt ook wel eens voor dat accountants soms in het weekend werken!

Mijn advies: Goed nadenken over of je accountancy wilt doen. ( het liefst niet doen, met deze attitude ga je het niet maken in de accountancy). Ondernemer worden gaat ook niet, wat dubbeltjeswasgeld suggereert. Zij werken harder dan accountants ( 60-80 uur) en niet alles van dat is uurtje-factuurtje.
Kortom: verander je houding ;)
  maandag 11 februari 2013 @ 21:32:53 #274
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_122768785
Op zich heeft hij wel een punt; als je standaard elke dag een uur moet overwerken is er toch ergens iets mis... Misschien een te hoge hoeveelheid werkzaamheden, of zouden de meeste accountants een te traag werktempo hebben (lijkt me niet)?
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_122768807
quote:
10s.gif Op maandag 28 januari 2013 00:05 schreef xminator het volgende:
Niet slim van mij om één dag van te voren te beginnen met leren voor een statistiek tentamen :').
En een 8 behaald. :@ *O*
pi_122768888
quote:
10s.gif Op maandag 11 februari 2013 21:33 schreef xminator het volgende:

[..]

En een 8 behaald. :@ *O*
nice ! _O_
pi_122769626
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 21:34 schreef GK1206 het volgende:

[..]

nice ! _O_
Danke!

Overigens een tip, altijd uitgaan op je gevoel! Wist een paar vragen niet zeker en deed het op gevoel, vervolgens kwamen mijn hersenen in het spel en veranderde ik correcte antwoorden in foutieve antwoorden. :') Kon dus hoger gehaald hebben.
pi_122769710
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:57 schreef MJ23 het volgende:
Je moet inderdaad gewoon fouten durven maken. Zij weten ook dat je nog niet veel weet en van je fouten leer je alleen maar. Je moet niet bang zijn om dingen te vragen of het te zeggen als je er niet uit komt.

Fabrieksboekhouding en fiscale JR is ook vervelend, hoewel ik fabrieksboekhouding wel makkelijker vind. Krijg je ook de boekingen van OHW of alleen met dekkingen en budgetten etc? Fiscale JR is sowieso heel kut met latenties, daar heb ik nog steeds moeite mee :+
Ook OHW erbij, maar dat komt meestal niet heel sterk terug in de tentamens. Ik snap de stof ook wel, maar ergens op het tentamen gaat het gewoon mis ofzo :') Soms begrijp ik echt niet hoe ik sommige antwoorden heb kunnen geven als ik naar de inzage ga ofzo.

Om me ook maar met het overwerken te bemoeien, dat lijkt me niet zo erg zolang ik nog genoeg tijd heb voor mijn gezin (wat dan wss zou bestaan :+). Op het kantoor waar ik stage liep kon je bijvoorbeeld vrijdagmiddag eerder weg als je de overige dagen had overgewerkt en de werkzaamheden dat toelieten. Zoiets lijkt me wel ok. En anders wil ik gewoon genoeg salaris zodat ik elk jaar lekker op vakantie kan gaan, vind ik ook goed :+
pi_122771496
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 21:05 schreef MJ23 het volgende:
Het gaat er ook om dat jij laat zien dat je carriere wilt maken en hard wilt werken. Als je zo moeilijk doet over overwerken dan sta je nog flink wat teleurstellingen te wachten in je leven, op elk vlak dat je maar kan bedenken.
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 21:18 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Het ligt ook niet aan jou om de arbeidsvoorwaarden van accountantskantoren te bekritiseren. In dit beroep wordt er hard en lang gewerkt. Daarentegen word je studie/ontwikkeling vergoed, je krijgt een leaseauto. Ik denk dat dat wel compenseert voor de overuren die je maakt he? Het is wat het is, daar kunnen wij niks aan veranderen en ik denk dat dat ook niet hoeft. Ik ben het eens met MJ23, het is jouw carrière. Als je met deze attitude de ICT ingaat, zul je ook niet succesvol worden. Je zal immers te lui zijn om na je 9-5 baan, ook nog alle ontwikkelingen te volgen en je bij te scholen. Kortom: hard werken!
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 21:24 schreef GK1206 het volgende:
@ Nodig
PS: Het komt ook wel eens voor dat accountants soms in het weekend werken!

Mijn advies: Goed nadenken over of je accountancy wilt doen. ( het liefst niet doen, met deze attitude ga je het niet maken in de accountancy). Ondernemer worden gaat ook niet, wat dubbeltjeswasgeld suggereert. Zij werken harder dan accountants ( 60-80 uur) en niet alles van dat is uurtje-factuurtje.
Kortom: verander je houding ;)
Hoho, het is helemaal niet zo dat ik tegen hard werken ben, sterker nog ik vind het prima om overuren te draaien maar ik ga niet zomaar voor nop lopen werken omdat de baas denkt, zo laat ik hem nog een uurtje zitten kan ik weer lekker cashen zonder dat het mij iets kost. Nu krijg ik ook gewoon mijn ''overuren'' in de horeca 100% betaald toch? Het is anders als je een werktempo hebt van een luie hond en daardoor een uurtje doormoet natuurlijk...
  maandag 11 februari 2013 @ 22:38:13 #280
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_122772280
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:21 schreef nodig het volgende:

[..]

[..]

[..]

Hoho, het is helemaal niet zo dat ik tegen hard werken ben, sterker nog ik vind het prima om overuren te draaien maar ik ga niet zomaar voor nop lopen werken omdat de baas denkt, zo laat ik hem nog een uurtje zitten kan ik weer lekker cashen zonder dat het mij iets kost. Nu krijg ik ook gewoon mijn ''overuren'' in de horeca 100% betaald toch? Het is anders als je een werktempo hebt van een luie hond en daardoor een uurtje doormoet natuurlijk...
Overuren gaan verdwijnen of zijn al weg (iig bij de Big4). Sinds januari heb ik *denk* 40 uur overgewerkt en daar staat niks tegenover. Dat kun je accepteren of niet. Ik accepteer ik het enorm naar mijn zin heb op mijn werk. Vind ik het jammer? Ja, natuurlijk. Baalde er stevig van toen ik hoorde dat het verdween. Maar er zijn belangrijkere dingen dan overuren uitbetaald krijgen. Namelijk dat je met plezier naar je werk gaat. Dat doe ik nu en dat laat ik niet verpesten door zoiets ;)

Ik kan mij wel goed voorstellen dat je dit niet accepteert, maar dan moet je een kantoor zoeken waarbij ze of wel overuren uitbetalen of weinig tot geen overuren maken.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_122772370
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:38 schreef Maraca het volgende:

[..]

Overuren gaan verdwijnen of zijn al weg (iig bij de Big4). Sinds januari heb ik *denk* 40 uur overgewerkt en daar staat niks tegenover. Dat kun je accepteren of niet. Ik accepteer ik het enorm naar mijn zin heb op mijn werk. Vind ik het jammer? Ja, natuurlijk. Baalde er stevig van toen ik hoorde dat het verdween. Maar er zijn belangrijkere dingen dan overuren uitbetaald krijgen. Namelijk dat je met plezier naar je werk gaat. Dat doe ik nu en dat laat ik niet verpesten door zoiets ;)

Ik kan mij wel goed voorstellen dat je dit niet accepteert, maar dan moet je een kantoor zoeken waarbij ze of wel overuren uitbetalen of weinig tot geen overuren maken.
Maar dan kan je baas je in principe gewoon uitbuiten door je heel veel te laten overwerken, slaat toch nergens op? Kan die je ook makkelijk ''wegpesten'' mocht die je niet mogen.
pi_122772804
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:40 schreef nodig het volgende:

[..]

Maar dan kan je baas je in principe gewoon uitbuiten door je heel veel te laten overwerken, slaat toch nergens op? Kan die je ook makkelijk ''wegpesten'' mocht die je niet mogen.
Nog iets. Een overuur wordt niet altijd doorberekend naar de klant. Alleen in het geval van meerwerk. Meestal wordt er een prijs afgesproken voor de opdracht en een voorcalculatie gemaakt voor de benodigde uren. Dit is op basis van ervaringscijfers van eerdere werknemers. Er wordt verwacht dat je dit niveau ook haalt onder normale omstandigheden. Als elke (directe) overuur werd uitbetaald, zou je veel verliesgevende opdrachten krijgen.
  maandag 11 februari 2013 @ 22:50:55 #283
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_122772897
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:40 schreef nodig het volgende:

[..]

Maar dan kan je baas je in principe gewoon uitbuiten door je heel veel te laten overwerken, slaat toch nergens op? Kan die je ook makkelijk ''wegpesten'' mocht die je niet mogen.
Ik denk dat jij een heel ander beeld hebt van accountancy, dan dat het in werkelijkheid is. Allereerst werk ik voor opdrachtleiders en niet voor een 'baas'. Er is wel iemand die mij op het matje kan roepen, maar die maakt 3x zoveel overuren als ik, mocht het niet meer zijn :') Mijn secundaire arbeidsvoorwaarden zijn verder zo goed dat ik echt niet uitgebuit wordt hoor :D
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  maandag 11 februari 2013 @ 22:53:32 #284
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_122773034
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:49 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Nog iets. Een overuur wordt niet altijd doorberekend naar de klant. Alleen in het geval van meerwerk. Meestal wordt er een prijs afgesproken voor de opdracht en een voorcalculatie gemaakt voor de benodigde uren. Dit is op basis van ervaringscijfers van eerdere werknemers. Er wordt verwacht dat je dit niveau ook haalt onder normale omstandigheden. Als elke (directe) overuur werd uitbetaald, zou je veel verliesgevende opdrachten krijgen.
Deels waar. Het klopt inderdaad dat vaak een audit fee wordt afgesproken, maar ik schrijf gewoon 10 uur als ik 10 uur heb gewerkt hoor. Het komt alleen terug in mijn productiviteitsoverzicht en niet in mijn overuren. Die 10 uur wordt belast op de code en als daarvoor 8 uur stond is hij alsnog verliesgevend. Ongeacht of ik nu overuren uitbetaald krijg of niet (overigens, overuren worden niet uitbetaald maar omgezet naar tijd voor tijd)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_122773239
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:49 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Nog iets. Een overuur wordt niet altijd doorberekend naar de klant. Alleen in het geval van meerwerk. Meestal wordt er een prijs afgesproken voor de opdracht en een voorcalculatie gemaakt voor de benodigde uren. Dit is op basis van ervaringscijfers van eerdere werknemers. Er wordt verwacht dat je dit niveau ook haalt onder normale omstandigheden. Als elke (directe) overuur werd uitbetaald, zou je veel verliesgevende opdrachten krijgen.
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:50 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ik denk dat jij een heel ander beeld hebt van accountancy, dan dat het in werkelijkheid is. Allereerst werk ik voor opdrachtleiders en niet voor een 'baas'. Er is wel iemand die mij op het matje kan roepen, maar die maakt 3x zoveel overuren als ik, mocht het niet meer zijn :') Mijn secundaire arbeidsvoorwaarden zijn verder zo goed dat ik echt niet uitgebuit wordt hoor :D
Heb inderdaad een iets ander beeld ja :P Na de uitleg van GK1206 begin ik het ook een beetje te snappen, je hebt zelf ''projecten'' waar je aan werkt en af moet ronden voor een bepaalde deadline. Werken jullie bij grote kantoren? (Big Four), middelgrote of kleine? Kan je goed doorgroeien als je goed werk aflevert?
pi_122773322
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:57 schreef nodig het volgende:

[..]

[..]

Heb inderdaad een iets ander beeld ja :P Na de uitleg van GK1206 begin ik het ook een beetje te snappen, je hebt zelf ''projecten'' waar je aan werkt en af moet ronden voor een bepaalde deadline. Werken jullie bij grote kantoren? (Big Four), middelgrote of kleine? Kan je goed doorgroeien als je goed werk aflevert?
Doorgroeimogelijkheden binnen accountantskantoren zijn erg goed :)
  dinsdag 12 februari 2013 @ 07:03:23 #287
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_122778291
Maraca (en de rest):

Ik las ergens dat de gehele BIG4 geen overuren meer uit zou keren?

Overuren bij Deloitte worden, als je ze schrijft, wel toegekend als verlof.
Het is hierbij wel dat de komende tien weken er standaard 45 uur gewerkt zal worden. Als je dus gemiddeld meer dan 9 uur per werkdag maakt (en schrijft!), krijg je dit dus wel terug.

(In het najaar heb je dan trouwens tien weken waar je maar 35 uur hoeft te maken, dus die 35-45 staan ook weer quitte. :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_122778529
Overuren heb ik sowieso liever als verlof dan als salaris, liever een dagje vrij :D
  dinsdag 12 februari 2013 @ 10:07:36 #289
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_122780663
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 07:03 schreef KaBuf het volgende:
Maraca (en de rest):

Ik las ergens dat de gehele BIG4 geen overuren meer uit zou keren?

Overuren bij Deloitte worden, als je ze schrijft, wel toegekend als verlof.
Het is hierbij wel dat de komende tien weken er standaard 45 uur gewerkt zal worden. Als je dus gemiddeld meer dan 9 uur per werkdag maakt (en schrijft!), krijg je dit dus wel terug.

(In het najaar heb je dan trouwens tien weken waar je maar 35 uur hoeft te maken, dus die 35-45 staan ook weer quitte. :)
Ah, ik hoorde verhalen dat het bij alle kantoren (iig Big4) of weg was of grotendeels weg. Hopen dan maar voor jullie dat het blijft ^O^
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_122794987
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 21:18 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Daarentegen word je studie/ontwikkeling vergoed, je krijgt een leaseauto. Ik denk dat dat wel compenseert voor de overuren die je maakt he?
Die leaseauto 'krijg' je niet hoor ;)
pi_122796342
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 17:16 schreef Cassenzo het volgende:

[..]

Die leaseauto 'krijg' je niet hoor ;)
Vruchtgebruik van leaseauto beter?:P
pi_122796669
Toch wel wennen dat werken, zit me af en toe toch te knikkebollen op weg naar huis :o
pi_122798286
Ik wil mijn OAT-cijfer!!! :(

Intussen begonnen met afstuderen bij een pretpark in Nederland. AO-opdracht i.c.m. managementinformatie!
pi_122798337
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 18:55 schreef GuitarJJ het volgende:
Ik wil mijn OAT-cijfer!!! :(

Intussen begonnen met afstuderen bij een pretpark in Nederland. AO-opdracht i.c.m. managementinformatie!
I feel ya bro!
pi_122798864
[quote]0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 17:56 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Vruchtgebruik van leaseauto beter?:P
[/quote
Haha ook niet. Ik bedoel ermee dat ze een bepaald bedrag van je brutoloon inhouden. En dat het dus niet gratis is ;)
  dinsdag 12 februari 2013 @ 19:14:18 #296
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_122799060
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 19:09 schreef Cassenzo het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op dinsdag 12 februari 2013 17:56 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Vruchtgebruik van leaseauto beter?:P
[/quote
Haha ook niet. Ik bedoel ermee dat ze een bepaald bedrag van je brutoloon inhouden. En dat het dus niet gratis is ;)
Dan nog. Bij veelvuldig (prive-)gebruik wel goedkoper dan een eigen auto denk :+
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_122799157
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 10:07 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ah, ik hoorde verhalen dat het bij alle kantoren (iig Big4) of weg was of grotendeels weg. Hopen dan maar voor jullie dat het blijft ^O^
Ik hoorde dat alleen KPMG dat heeft afgeschafd (en misschien weer terug wil gaan invoeren).
EY heeft de eerste 100 overuren voor jezelf.

Deloitte en Pwc geen idee
pi_122799178
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 19:09 schreef Cassenzo het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op dinsdag 12 februari 2013 17:56 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Vruchtgebruik van leaseauto beter?:P
[/quote
Haha ook niet. Ik bedoel ermee dat ze een bepaald bedrag van je brutoloon inhouden. En dat het dus niet gratis is ;)
Vruchtgebruik is niet altijd gratis ---> huurovereenkomst ^^
pi_122799230
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 19:14 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Dan nog. Bij veelvuldig (prive-)gebruik wel goedkoper dan een eigen auto denk :+
Klopt. Zelfs als je hem prive niet veel gebruikt.
Priveauto geeft je wegenbelasting, verzekering en (wat velen vergeten) afschrijving en onderhoud.
Onderhoud keert dan wel niet periodiek terug, maar op het moment van onderhoud is het veelal een fors bedrag.
pi_122799242
Wat is het nou? 300 euro voor een polo incl. privegebruik? Voor zo een bedrag kun je echt niet zelf priverijden. Dus zie ik het weldegelijk als een groot voordeel als je in dienstverband komt bij een accountantskantoor.
pi_122799363
En vol :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')