abonnement Unibet Coolblue
pi_121592857
Hallo allemaal,

Ik wil graag een vaatwasser aansluiten, maar ik heb nog geen toevoer en afvoer. Ik denk dat ik het zelf wel kan, met een beetje hulp en advies van jullie. Ik denk dat ik een kraan moet aansluiten op de waterleiding (zo iets als bij de wasmachine) en een nieuwe afvoerpijp moet aanschaffen en iets om de vaatwasser slang op de kraan te kunnen aansluiten? Ik wil niet boren bij de waterleiding omdat de gasleiding 8 centimeter verder hang (dat vind ik wel een beetje eng), uiteraard niet door mij aangesloten maar door de woningbouw. Natuurlijk eerst het water afsluiten en dan moet ik alleen de bronzen kraan uitzetten? Of heb ik straks een overstroming?
Willen jullie naar de foto's hieronder kijken en uw advies geven.
Alvast bedankt!


De toevoer:
http://tinypic.com/r/23lyzd5/6
http://tinypic.com/r/2r40h85/6

De afvoer:
http://tinypic.com/r/deu1yw/6

Water kraan om af te sluiten:
http://tinypic.com/r/vcqicw/6

Vaatwasser slang:
http://tinypic.com/r/nz3ayf/6
  dinsdag 15 januari 2013 @ 14:57:39 #2
189216 netolk
maar dan andersom
pi_121593403
je moet idd je water afsluiten en even een kraan (zo laag mogelijk in je woning) open zetten zodat de druk van de leiding is dan valt het denk ik wel mee met de hoeveelheid water die uit de leiding komt.

Gewoon een emmer er bij en die zal het denk wel kunnen opvangen.

Die kraan op de foto waar loopt die leiding naar toe? Is dat de leiding waar je je aansluit punt wilt maken want dan hoef je alleen die kraan dicht te draaien.
Beware of the Raping Zebra's
pi_121593661
Beste notolk :)

Bedankt voor je snelle reactie. Klopt die kraan loopt naar de leiding waar ik de vaatwasser aan wil sluiten. Maar dezelfde leiding loopt ook naar mijn boven en onder buren. Hoe zit het eigenlijk daar mee? Zitten zij straks zonder water? Of maakt dat niet uit
pi_121594045
Om de afvoer aan te sluiten zijn er zwanenhalzen die je op je gootsteen kan zetten waar je ook de vaatwasser op aan kan sluiten.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_121594146
Ok de knelkoppeling die nu je toevoer leiding afdopt kan je een achterplaat met wasmachine kraan zetten.
Zo'n plaat dus met een wasmachine kraan.
http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/12496_muurplaat_3.jpg
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 15 januari 2013 @ 16:22:27 #6
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_121597506
Eerst maar ff zo:

Waterleiding




Afvoer


Waterkraan om af te sluiten


vaatwasser slang


Is het even wat makkelijker te zien voor medeFOK!kers
  dinsdag 15 januari 2013 @ 17:20:53 #7
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_121600508
Vraag 1: Ik zie in het gootsteenkastje(?) al twee zwanenhalzen zitten maar ook een T-stuk met niks erop. Is dat open aan de bovenkant??

Vraag 2: waar haal je de elektriciteit voor de vaatwasser vandaan? In principe moet een vaatwasser op een aparte groep worden aangesloten. Als dat niet mogelijk is op een was/droogschakelaar, zie onderstaande link
http://www.deschouwwitgoe(...)l&utm_source=beslist

Vraag 3: is die witte afvoer soms van een wasmachine?
  dinsdag 15 januari 2013 @ 17:29:11 #8
189216 netolk
maar dan andersom
pi_121600874
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 15:03 schreef sarah2013 het volgende:
Beste notolk :)

Bedankt voor je snelle reactie. Klopt die kraan loopt naar de leiding waar ik de vaatwasser aan wil sluiten. Maar dezelfde leiding loopt ook naar mijn boven en onder buren. Hoe zit het eigenlijk daar mee? Zitten zij straks zonder water? Of maakt dat niet uit
Wel zolang jij die kraan dicht hebt zitten, wat over het algemeen niet zo'n heel probleem is zolang je het ze maar van te voren vertelt. Ook is het dan misschien handig om aan je onder buren te vragen of ze de kraan open willen laten staan zolang jij bezig bent (zodat er bij jou nauwelijks water uit de leiding komt als je er aan bezig gaat)
Beware of the Raping Zebra's
  dinsdag 15 januari 2013 @ 18:08:43 #9
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_121602478
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 17:29 schreef netolk het volgende:

[..]

Wel zolang jij die kraan dicht hebt zitten, wat over het algemeen niet zo'n heel probleem is zolang je het ze maar van te voren vertelt. Ook is het dan misschien handig om aan je onder buren te vragen of ze de kraan open willen laten staan zolang jij bezig bent (zodat er bij jou nauwelijks water uit de leiding komt als je er aan bezig gaat)
Ik ben daar nog niet zo zeker van. TS heeft het over een leiding die naar zijn onder- en bovenburen loopt. Als dit de leiding rechts op de foto is zou dit de toevoer kunnen zijn, links van de afsluitkraan zou dan logischerwijze alleen het woongedeelte van TS afsluiten. Ik kan me niet voorstellen dat de leiding links naar de onder- en bovenburen gaan, terwijl dat wel het gedeelte is wat afgesloten gaat worden als alles volgens de regels is aangelegd.

Als de onderbuurman zijn kraan open moet zetten zoals jij suggereert kan het wel jaaaaaaaaaaaaaaren duren voordat daar geen water meer uitkomt.

Normaal gesproken zet je alle verdiepingen zonder weater als je de afsluiter bij de watermeter dichtdraait. Die is op deze foto niet te zien, zodat ja aan kan nemen dat je elk appartement afzonderlijk af kan sluiten.

Of dat ook zo is is eenvoudig uit te proberen: als TS deze afsluiter dichtdraait en de onder- en bovenburen hebben wel normaal water en TS niet kan hij veilig aan zijn waterleiding werken. Wel eerst ff de buren waarschuwen dat ze EVENTUEEL zonder water koemen te zitten.Maar ik betwijfel het eerlijk gezegd...
pi_121603116
Antwoord 1: ja het klopt, dit is het gootsteen, maar dat T-stuk is volgens mij voor de ontluchting. Dus daar kan ik niet aan sluiten? Het is wel open aan de bovenkant.

Antwoord 2: ik wou de vaatwasser gewoon in de stekkerdoos stoppen. Dat kan toch wel? Ik heb trouwens een mini vaatwasser gekocht.

Antwoord 3: de witte afvoer is van de cv-ketel
pi_121603365
Ik weet niet hoe ik een foto zomaar hier kan plakken, maar hieronder een link naar de waterleiding:
http://tinypic.com/r/vcqicw/6

Ik wil/moet klussen aan de witte leiding aan de rechterklant. Volgens mij moet ik dan het water van de hele flat sluiten (4 buren) want ik ga aan de rechterkant klussen en de kraan die ik wou afsluiten zit aan de linkerkant richting de cv- ketel. Zou deze kraan alleen voor de ketel zijn? En moet ik ergens in de kelder zoeken naar de hoofdkraan om af te sluiten?
pi_121603430
Sorry, ik zie net dat ik deze laatste foto al geplaatst had, oeps.
pi_121603668
Je kunt ook een priktapkraan monteren op de bestaande waterleiding. Dan hoef je niet te zagen of solderen, zelfs aftappen is niet nodig.

https://www.google.nl/search?q=Priktapkraan

[ Bericht 32% gewijzigd door Adfundum op 15-01-2013 18:49:52 ]
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_121603677
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 18:35 schreef sarah2013 het volgende:
Ik weet niet hoe ik een foto zomaar hier kan plakken, maar hieronder een link naar de waterleiding:
http://tinypic.com/r/vcqicw/6

Ik wil/moet klussen aan de witte leiding aan de rechterklant. Volgens mij moet ik dan het water van de hele flat sluiten (4 buren) want ik ga aan de rechterkant klussen en de kraan die ik wou afsluiten zit aan de linkerkant richting de cv- ketel. Zou deze kraan alleen voor de ketel zijn? En moet ik ergens in de kelder zoeken naar de hoofdkraan om af te sluiten?
Je kan ook de vaatwasser aansluiten op de leiding die naar de cv ketel gaat en kan je zelf in het kastje de watertoevoer afsluiten en hoef je de buren ook niet zonder water te zetten
pi_121605303
Beste exlurker,

Ik ben een beetje handig, maar klussen in de buurt van de cv ketel vind ik toch een beetje eng. Bij 'klussen bij cv ketel' denk ik meteen aan 'gas, ontploffen en dan maar een klusjes man inhuren' :-)
pi_121605578
Kriptapkraan klinkt wel makkelijk, is dat ook zo? Heb je dan kans op een fluitje als je een kraan in die leiding opent? Omdat restant van de leiding blijft hangen aan de binnenzijde van de waterleiding.
  dinsdag 15 januari 2013 @ 20:25:03 #17
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_121608556
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 19:27 schreef sarah2013 het volgende:
Kriptapkraan klinkt wel makkelijk, is dat ook zo? Heb je dan kans op een fluitje als je een kraan in die leiding opent? Omdat restant van de leiding blijft hangen aan de binnenzijde van de waterleiding.
Nou moe, dat klinkt in ieder geval niet als leek. Fluiten ontstaat doordat water langs bramen loopt die niet goed verwijderd zijn na het zagen van de leidingen......bij een prikkraan moet dat geen probleem zijn.

Bij een CV ketel klussen is niet zo moeilijk, als je maar weet wat je doet. Belangrijk om te weten: is het een CV ketel of een combi-ketel,m.a.w. zorgt de ketel ook voor het warme water?
Zo ja, dan zitten er 5 leidingen aan je CV ketel.
1 x gas
1x koud water toevoer
1 x warm water
1 x retour CV
1 x aanvoer CV.

De eerste drie zijn meestal van koper, de laatste twee van metaal,soms ook koper.

De CV leidingen zijn nu niet koud, het is immers winter en je toevoer is warm, de retour wat kouder.

Als je nu warm water gaat tappen en je hebt een combi-ketel dan wordt 1 leiding warm en de ander koud (het toegevoerde water is nu koud omdat het winter is). In de toevoer, de koude leiding dus, zit een afsluitkraantje, draai je dit dicht dan stopt het stromen van het warme water.

De leiding die over is is de gasleiding.
De gasleiding herken je aan de haakse stopkraan, meestal met een gele knop. Draai je hem dicht en stroomt er wel water door je systeem maar krijg je geen warm water als je de warmwaterkraan opendraait en de ketel slaat ook niet aan als je de thermostaat op maximum zet dan weet je dat je de gasleiding dicht hebt gedraaid.

Allemaal testen die je zelf kan doen zonder schade toe te brengen aan de installatie als je niet weet welke leiding waarvoor is.

Zo vind je eventueel desgewenst de koudwaterleiding bij de CV en kan je daar een prikkraan opzetten.

Je kan de afvoer van een mini-vaatwasser ook op die witte afvoer zetten van de CV.

Het ligt aan het vermogen wat de miniwasser trekt of je hem mag combineren met andere apparaten of dat hij een aparte groep nodig heeft.

Als hij bijvoorbeeld 2000 W gebruikt mag hij op een groep met andere apparaten, gebruikt hij bijv. 3000 W dan moet hij op een aparte groep. Het verbruik vind je in de gebruiksaanwijzing.

Succes.
  dinsdag 15 januari 2013 @ 20:28:58 #18
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_121608786
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 18:35 schreef sarah2013 het volgende:
Ik weet niet hoe ik een foto zomaar hier kan plakken, maar hieronder een link naar de waterleiding:
http://tinypic.com/r/vcqicw/6

Ik wil/moet klussen aan de witte leiding aan de rechterklant. Volgens mij moet ik dan het water van de hele flat sluiten (4 buren) want ik ga aan de rechterkant klussen en de kraan die ik wou afsluiten zit aan de linkerkant richting de cv- ketel. Zou deze kraan alleen voor de ketel zijn? En moet ik ergens in de kelder zoeken naar de hoofdkraan om af te sluiten?
Correct. Als je aan de witte leiding wilt klussen en die leiding gaat van de benedenburen naar jou en de bovenburen moet de hoofdkraan bij de watermeter worden afgesloten en hebben je buren tijdelijk geen water.
pi_121611247
Ieder appartement heeft zijn eigen hoofdkraan, anders zou je niet eens een leertje van een kraan kunnen vervangen zonder dat de buren daar last van hebben ;)
Some weasel took the cork out of my lunch...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')