abonnement Unibet Coolblue
pi_121469750
Wat is Postcrossing?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje FOK!ers is ondertussen verslaafd geraakt.

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen! ^O^



De site van Postcrossing!

Maar hoe werkt het dan :?
Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!

Is dat niet erg veel werk? :?
Valt reuze mee!
Het werkt, in het kort, als volgt:
1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maar een beperkt aantal kaarten 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen. Hoe meer kaarten je verstuurd hebt, hoe meer kaarten je onderweg mag hebben!

Wat voor postzegels moet ik gebruiken :?
Voor kaarten binnen Europa plak je een zegel 'Europa 1' (90 eurocent vanaf 01-01-2013) en voor kaarten buiten Europa een zegel 'Wereld 1' (95 eurocent).
Postzegels kun je bij de verkooppunten van PostNL kopen en ook online bij PostNL.

Mag ik nog guldenzegels plakken?
Guldenzegels mogen ook gewoon geplakt worden.
"Postzegels houden lang hun waarde. Alle gulden en euro postzegels vanaf 1977 kunt u gewoon gebruiken, als u zorgt dat die postzegels samen de waarde hebben die nodig is om uw brief of kaart te mogen versturen. Onze postzegels met een cijfer blijven ook na tariefswijzigingen geldig," aldus de website van PostNL.

• Voor Europa dient u 2 keer zoveel Nederland 1 postzegels te plakken als Europa 1 postzegels.
• Voor Wereld dient u 2 keer zoveel Nederland 1 postzegels te plakken als Wereld 1 postzegels.
• Een normale zegel + kerstzegel kan ook voor binnen Europa.

Binnen het Europa-tarief vallen de volgende landen:

Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk (inclusief Corsica en Monaco), Gibraltar, Griekenland, Groenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Montenegro, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Azoren en Madeira), Roemenië, Rusland (inclusief Aziatisch deel), San Marino, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief Balearen, exclusief Canarische eilanden), Tsjechië, Turkije (inclusief Aziatisch deel), Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zweden, Zwitserland.

Wereldzegel:
Alle overige landen.

Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiële kaarten', WTF :?

'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:
1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!

Waar kan ik kaarten kopen?

Kaarten kopen kan op de meest uiteenlopende plaatsen:• Bruna
• Musea
• HEMA
• V&D
• Bijenkorf
• Boekhandels
• Cadeauwinkels
• Souvenirwinkels

Ook kun je kaarten en postzegels via Internet bestellen. Dit kan onder andere op de volgende sites:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers :?
inkie1010
Muck
QTPi
Smittend
Sonja27
Vava
Vonkenboer
Wendytje
Loqi
iFries
daantje1044
charmed_angel
Guppyfriend
lyron
Luthien87
Lienzz
tdrone
Serinde
snoekiesnoeksnoek
Dandilion
Bos81
automatic_
Stephanie1990
RiesAmaris
Finland
Janeway
DeLuna
Poesopstokje
Jum
Kaasmuisje
zoeperzazke
KwadeAfdronk
Dr_Flash
Herfstblad
Sokkepok
SummerBreeze
Mokkels
kawa4

Waar zijn de vorige deeltjes gebleven :?
Die zijn hier!

Heb je de laatste post? Open dan even een nieuw topic. De OP vind je hier!

[ Bericht 0% gewijzigd door Happy_postcrossing op 14-01-2013 10:24:49 (landen europa zegel aangepast) ]
Postcrossing webshop: Happy Postcrossing.nl
pi_121470255
Kaartjes naar Ierland en Duitsland zijn aangekomen, de volgende 2 kaarten gaan naar...Duitsland en Japan.
Children of the night. What music they make.
pi_121471856
Ik mag een kaartje naar Italië sturen, kreeg vandaag een kaartje uit Taiwan :)
En dat kan zomaar.....?
pi_121471939
Ik kreeg vandaag een kaart uit China (binnen twaalf dagen aangekomen, trouwens!). Helaas kan ik geen kaarten meer sturen, want ik zit aan de limiet. Ik heb vier kaarten naar Rusland, Taiwan, Thailand en China gestuurd.. maar die zijn nu al zestien dagen onderweg :(
Kaartenvoordeel.nl - ansicht, thema- en Postcrossing-kaarten › Nieuw: Postcrossing-stempels, Hello Kitty, Waar is Wally? en Inge Löök
  zaterdag 12 januari 2013 @ 15:45:33 #5
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_121472298
Over dat adres geven: ik had iemand in Amerika een kaart gestuurd over Bassie en Adriaan, en die vroeg daarna mijn adres. Ik kreeg daarna een kaartje waarop stond 'Thanks for the lovely story about Bassie and Adriaan!'

Elke keer als ik dat kaartje weer lees denk ik:



Wel mijn favoriete kaartje trouwens.

(Ja, dit verhaal heb ik al een paar keer verteld maar ik blijf het een leuk verhaal vinden :D )
pi_121472749
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 15:45 schreef Ceviche het volgende:
Over dat adres geven: ik had iemand in Amerika een kaart gestuurd over Bassie en Adriaan, en die vroeg daarna mijn adres. Ik kreeg daarna een kaartje waarop stond 'Thanks for the lovely story about Bassie and Adriaan!'

Elke keer als ik dat kaartje weer lees denk ik:

[ afbeelding ]

Wel mijn favoriete kaartje trouwens.

(Ja, dit verhaal heb ik al een paar keer verteld maar ik blijf het een leuk verhaal vinden :D )
Wat voor verhaaltje had je dan aan hem verteld over B&A?
Children of the night. What music they make.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 16:10:23 #7
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_121473110
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 15:59 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Wat voor verhaaltje had je dan aan hem verteld over B&A?
Dat ze in een circus werken als clown en acrobaat, en over de boeven en waarom ik het zo leuk vind :)
Als ik eenmaal ergens over begin schrijf ik altijd de hele kaart vol :')
pi_121473409
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 16:10 schreef Ceviche het volgende:

[..]

Dat ze in een circus werken als clown en acrobaat, en over de boeven en waarom ik het zo leuk vind :)
Als ik eenmaal ergens over begin schrijf ik altijd de hele kaart vol :')
ok. Dan vind ik d'r reactie niet zo gek :?

Ik schrijf ook altijd het hele kaartje vol.
Children of the night. What music they make.
pi_121474326
Kaartje van een Nederlandse die in Canada woont :) Met chipmunks erop O+
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 18:17:21 #10
155227 crew  Guppy
dus
pi_121476618
Ik was vandaag in Haarlem :) bij de Slegte daar liggen veel kaartenboekjes!

10 verschillende boekjes met zwart-wit kaarten van Nederlandse steden en gebieden. Maar ook kunstkaarten, art deco en zo en kaarten met schapen-, koeien- en varkensrassen uit Nederland :D Ik hou van dat soort gekke kaartjes! Maar ik heb me ingehouden en alleen een kaartenboekje van Dordrecht meegenomen en een kaartenboekje met overzetveren (veerpondjes dus).
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_121479460
hello!!!
Ik lees al stiekem een tijdje met jullie mee. En dacht nu wordt het tijd dat ik mij eens aanmeld bij fok!
Ik doe nu sinds drie maanden aan postcrossing. Vind het zo super elke keer als er een kaartje in de brievenbus ligt.

Mijn zeldzaamste is er een uit Fiji, nummer 200 ook nog.

Kom dus vooral ff hallo zeggen haha.
pi_121479549
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:40 schreef nallajja het volgende:
hello!!!
Ik lees al stiekem een tijdje met jullie mee. En dacht nu wordt het tijd dat ik mij eens aanmeld bij fok!
Ik doe nu sinds drie maanden aan postcrossing. Vind het zo super elke keer als er een kaartje in de brievenbus ligt.

Mijn zeldzaamste is er een uit Fiji, nummer 200 ook nog.

Kom dus vooral ff hallo zeggen haha.
Welkom op FOK! :W
Kaartenvoordeel.nl - ansicht, thema- en Postcrossing-kaarten › Nieuw: Postcrossing-stempels, Hello Kitty, Waar is Wally? en Inge Löök
pi_121479606
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:40 schreef nallajja het volgende:
hello!!!
Ik lees al stiekem een tijdje met jullie mee. En dacht nu wordt het tijd dat ik mij eens aanmeld bij fok!
Ik doe nu sinds drie maanden aan postcrossing. Vind het zo super elke keer als er een kaartje in de brievenbus ligt.

Mijn zeldzaamste is er een uit Fiji, nummer 200 ook nog.

Kom dus vooral ff hallo zeggen haha.
Hallo! Welkom ^^
With her feet in the city, but her heart in the outdoors.
pi_121479909
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:40 schreef nallajja het volgende:
hello!!!
Ik lees al stiekem een tijdje met jullie mee. En dacht nu wordt het tijd dat ik mij eens aanmeld bij fok!
Ik doe nu sinds drie maanden aan postcrossing. Vind het zo super elke keer als er een kaartje in de brievenbus ligt.

Mijn zeldzaamste is er een uit Fiji, nummer 200 ook nog.

Kom dus vooral ff hallo zeggen haha.
Welkom!!! En we willen natuurlijk pics zien van nr 200.....
pi_121480432
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:40 schreef nallajja het volgende:
hello!!!
Ik lees al stiekem een tijdje met jullie mee. En dacht nu wordt het tijd dat ik mij eens aanmeld bij fok!
Ik doe nu sinds drie maanden aan postcrossing. Vind het zo super elke keer als er een kaartje in de brievenbus ligt.

Mijn zeldzaamste is er een uit Fiji, nummer 200 ook nog.

Kom dus vooral ff hallo zeggen haha.
Welkom! Gezellig dat je ook mee gaat schrijven!

Hoeveel kaartjes heb je al verstuurd/ontvangen?
Een foto van die uit Fiji is erg welkom! Ben benieuwd!
Postcrossing webshop: Happy Postcrossing.nl
pi_121480594
Ik heb er nu 38 verstuurd en 37 gekregen.

Weet niet hoe ik hier foto's moet plaatsen maar hier is de link:

http://www.postcrossing.com/postcards/FJ-200

Ik vind het zelf wel jammer dat het een kaart met een afbeelding uit Frankrijk betreft maar hij komt uit Fiji, dus wat wil een mens nog meer :D
pi_121480606
Bedankt allemaal voor het warme welkom. Leuk voel me direct thuis hier.
pi_121480813
Mooie kaart hoor!!!!
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 20:42:26 #19
155227 crew  Guppy
dus
pi_121482012
Ik had een déjà-vu vandaag *O*

Op 10 januari registreerde ik deze konijntjes uit China O+
http://www.postcrossing.com/postcards/CN-808608


En vandaag lagen deze konijntjes uit Indonesië in de brievenbus :D
http://www.postcrossing.com/postcards/ID-47014
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_121482111
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 20:42 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik had een déjà-vu vandaag *O*

Op 10 januari registreerde ik deze konijntjes uit China O+
http://www.postcrossing.com/postcards/CN-808608
[ afbeelding ]

En vandaag lagen deze konijntjes uit Indonesië in de brievenbus :D
http://www.postcrossing.com/postcards/ID-47014
[ afbeelding ]
3x raden welk kaartje ik afgelopen week uit china kreeg _O- :D
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 20:45:28 #21
155227 crew  Guppy
dus
pi_121482136
quote:
17s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 20:44 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

3x raden welk kaartje ik afgelopen week uit china kreeg _O- :D
Zouden ze in de aanbieding zijn _O- :D
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_121482164
quote:
17s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 20:44 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

3x raden welk kaartje ik afgelopen week uit china kreeg _O- :D
Volgens mij heeft de Chinese HEMA een aanbiedinkje ;)
Kaartenvoordeel.nl - ansicht, thema- en Postcrossing-kaarten › Nieuw: Postcrossing-stempels, Hello Kitty, Waar is Wally? en Inge Löök
pi_121482207
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 20:45 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Zouden ze in de aanbieding zijn _O- :D
Dat...en iets met konijnenkaartjes in je profiel hebben :P
pi_121482347
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 20:42 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik had een déjà-vu vandaag *O*

Op 10 januari registreerde ik deze konijntjes uit China O+
http://www.postcrossing.com/postcards/CN-808608
[ afbeelding ]

En vandaag lagen deze konijntjes uit Indonesië in de brievenbus :D
http://www.postcrossing.com/postcards/ID-47014
[ afbeelding ]
Haha, ik had een pakket kaarten (32 stuks) uit China besteld en daar zit deze ook tussen! :D
With her feet in the city, but her heart in the outdoors.
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 20:53:18 #25
155227 crew  Guppy
dus
pi_121482405
quote:
17s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 20:47 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Dat...en iets met konijnenkaartjes in je profiel hebben :P
Dat helpt ook :Y
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')