abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 10 juli 2013 @ 16:42:54 #201
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_128801449
Ik kan vrijdag voor beeldmateriaal zorgen van chantal, ik zit nu in miami
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_128808264
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 16:42 schreef Grielen het volgende:
Ik kan vrijdag voor beeldmateriaal zorgen van chantal, ik zit nu in miami
Als het dan nog wat is, lijkt nu meer een regenevenement te worden.
Maar foto's zijn altijd welkom ^O^
pi_128809078
Schepen veilig langs orkanen routeren

Diverse tropische stormen en orkanen trekken weer over de Grote Oceaan en Atlantische Oceaan, zo lang ze op zee blijven hebben de meeste mensen geen last van deze stormen. Maar hoe zit dat nou als je aan boord van een schip zit en in de buurt van een orkaan komt?



In de maand mei is er al wat over het huidige orkaan seizoen geschreven, wat de verwachtingen voor komend seizoen zijn, over het ontstaan van orkanen, maar ook hoe men zich hier aan land op kan voorbereiden.

Vandaag willen we de orkanen eens van een ander hoek benaderen. Hoe doen schepen dat nou? Wat als je onderweg bent en een orkaan lijkt je route te kruisen of wat doe je als je in de haven ligt te laden of te lossen?

Een groot onderdeel van MeteoConsult houdt zich bezig met allerlei weersverwachtingen binnen de nautische wereld. Bij Routeguard zit een team van meteorologen, oud kapiteins en stuurlieden die diverse schepen routeren. Hierbij wordt op basis van het weer en de nautische regels de beste route voor een schip gemaakt.

De afgelopen dagen waren er twee tropische stormen en een orkaan actief. Tropische Storm Erick op het oostelijk gedeelte van de Grote Oceaan trok langs de Mexicaanse kust omhoog. Chantal, ook een tropische storm heeft ondertussen de Dominicaanse republiek bereikt. Orkaan Soulik is actief over de Filippijnse Zee (westelijk gedeelte van de Grote Oceaan) en zal de komende tijd nog in kracht toenemen.
Deze weerssystemen hebben er voor gezorgd dat een aantal schepen moesten omvaren of blijven wachten, om deze stormen op veilige afstand te laten passeren.

Aan de hand van een schip dat op dit moment door ons gerouteerd wordt, willen we laten zien, voor wat voor een situaties de kapitein komt te staan.
Dit schip is gisteren vanuit een haven net boven Sjanghai vertrokken en gaat richting Australië. Als het schip direct naar Australië zou varen, dan zou orkaan Soulik met gemiddelde windsnelheden van 130knopen (windkracht 12) over het schip razen, gepaard gaande met golven tot wel 13 meter.
Om dit te vermijden zal het schip op een afstand van bijna 400 nautische mijl (wat zo’n 740 kilometer is), 24 uur wachten om de orkaan voor lang te laten passeren.

Het gevaar bij orkanen is dat ze altijd af kunnen wijken het verwachte pad. In het geval van eerder genoemd schip zou het gevaarlijk zijn als de orkaan meer naar het noorden afbuigt en alsnog richting het schip trekt.
Ook hier is rekening meegehouden in het route advies, mocht dit gebeuren, dan kan het schip haar koers aanpassen en in dit geval naar het oosten wegvaren.

In de haven blijven is ook geen optie als een orkaan overtrekt, daarom worden door de havenautoriteiten ook diverse maatregelen getroffen. Schepen die aan het laden of lossen zijn moeten deze werkzaamheden staken en het ruime sop kiezen. Want aan de kade blijven liggen is geen optie met zulke windsnelheden, trossen worden dan gewoon losgerukt.

Bovenstaand geeft aan hoe belangrijk het voor schepen is om altijd goed op de hoogte van de weerssituatie te zijn en op tijd eventuele maatregelen te nemen. Daarom zijn wij bij MeteoConsult 24 uur per dag bezig met het verstrekken van weersverwachtingen en route adviezen aan allerlei schepen.

Bron: MeteoConsult, NOAA, National Hurricane Centre
pi_128809243
Southeast U.S. vulnerable to flooding

If Chantal or its remnants brings heavy rains to the Southeast U.S. early next week, as some of the current track models are predicting, the storm could cause major damaging flooding. The soils in the Southeast are saturated and many rivers are already in flood, due to last week's extreme jet stream pattern that set up a fire hose of tropical moisture that streamed inland from the Florida Panhandle through Georgia, South Carolina, and North Carolina. Soils over large areas of the Southeast U.S. are near the wettest levels ever observed for this time of year--above the 99th percentile in recorded history. It's remarkable that most of Georgia, South Carolina, and North Carolina were in moderate or greater drought at the beginning of the year. Portions of Central Georgia were in exceptional drought--the most extreme category of drought.

bron
pi_128824907
De restanten van Chantal. CMC laat haar nog tot leven komen bij Florida.

  zaterdag 13 juli 2013 @ 17:56:19 #206
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_128910393
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juli 2013 19:48 schreef aloa het volgende:

[..]

Als het dan nog wat is, lijkt nu meer een regenevenement te worden.
Maar foto's zijn altijd welkom ^O^
Nou dat was niet zo heel spectaculair, een flinke stortbui en wat onweer gistermiddag rond 1 uur.




Maar dit was Chantal zelf niet, meer een depressie die aan Chantal gelinkt werd. Het kan zijn dat in de loop van de dag het weer slechter wordt, maar op het moment is het heerlijk zonnig
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_128912855
De boel activeert nog wel voor de kust en boven Florida.

pi_128996088
Tropische storm bij de Filipijnen.

  Moderator dinsdag 23 juli 2013 @ 16:30:33 #209
8781 crew  Frutsel
pi_129258390


40% nu in de Atlantic
  dinsdag 23 juli 2013 @ 20:42:11 #210
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_129265819
Zegt natuurlijk nog niet zo veel in zo'n vroeg stadium, maar ik post m lekker toch :6

pi_129280033
70% kans inmiddels.
pi_129298164
TS Dorian is a fact.
Hopelijk blijft het bij een TS'je.....

http://www.accuweather.com/en/hurricane/atlantic
  woensdag 24 juli 2013 @ 18:26:49 #213
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_129299008
En opeens staat daar ook weer een nieuwe invest (99L)

Voorteken van een actief oorkaanseizoen dit jaar?
  woensdag 24 juli 2013 @ 19:07:38 #214
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_129300466
  Moderator donderdag 25 juli 2013 @ 11:24:20 #215
8781 crew  Frutsel
pi_129323673


Dorian is een feit inmiddels... tot na het weekend als TS verder... dan ben ik benieuwd wat het pad gaat worden
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:11:12 #216
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_129329527
GFS zet de landfall nu op Zuid Florida, waarna hij een klein stukje van de GOM meepakt om vervolgens N-W Florida in te trekken.
pi_129436589
Tropische storm voor Hawaï.

pi_129441557
  † In Memoriam † dinsdag 30 juli 2013 @ 12:37:47 #219
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_129501871
Supercomputers helpen VS in orkaanseizoen

De Amerikaanse meteorologische dienst NOAA heeft de snelheid van twee supercomputers verdubbeld om betere voorspellingen te kunnen doen tijdens het verwachte zware orkaanseizoen.

Dat meldt NOAA maandagnacht (Nederlandse tijd).
De supercomputers kunnen nu 213 biljoen berekeningen per seconden maken vanwege hun rekenkracht van 213 teraflops (TF). Dat is een forse verbetering vergeleken met de 90 teraflops van de vorige generatie supercomputers bij de weerdienst.

Daarmee zijn de computers nog steeds een stuk minder krachtig dan de snelste supercomputer ter wereld. Deze Chinese variant haalt een snelheid van omgerekend 33860 teraflops.
De extra kracht is volgens NOAA voor nu voldoende om beter te kunnen voorspellen waar en wanneer orkanen aan land komen. Ook is het precies volgen van de huidige activiteit van een orkaan mogelijk. De supercomputers maken hiervoor gebruik van een nieuw weermodel.
De upgrade lijkt op een goed moment te komen nu meteorologen een extra zwaar orkaanseizoen verwachten. Het seizoen loopt van 1 juni tot en met 30 november en door verschillende bureaus worden zes tot tien orkanen voorspeld. Zes is het gemiddelde per seizoen.

15 procent
De Amerikaanse meteorologische dienst heeft twee supercomputers. Tide staat in Reston, Virginia en Gyre in Orlando, Florida. Het nieuwe weermodel waarmee de computers werken moet de prestaties en voorspellingen met 15 procent verbeteren in vergelijking met vorig jaar.
Ook kunnen de supercomputers real-time data verwerken van speciale vliegtuigen van NOAA die gegevens meten in het oog van een orkaan. Met deze data kunnen voorspellingen nog nauwkeuriger worden. In 2015 wordt een nieuwe update aan de computers verwacht waardoor de rekenkracht uit moet komen op 1950 petaflops.

Bron: http://www.nu.nl/tech/353(...)n-orkaanseizoen.html
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  Moderator maandag 5 augustus 2013 @ 16:43:49 #221
8781 crew  Frutsel
pi_129719617
quote:
Saharazand is toch funest voor de ontwikkeling van orkanen?
pi_129727549
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 16:43 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Saharazand is toch funest voor de ontwikkeling van orkanen?
Zeker weten. Ik zie voorlopig ook nog geen orkaan ontstaan boven de atlantic.
Het is al wel augustus, mag onderhand wel op gang gaan komen.
  Moderator maandag 5 augustus 2013 @ 22:07:30 #223
8781 crew  Frutsel
pi_129732864
quote:
2s.gif Op maandag 5 augustus 2013 20:21 schreef aloa het volgende:

[..]

Zeker weten. Ik zie voorlopig ook nog geen orkaan ontstaan boven de atlantic.
Het is al wel augustus, mag onderhand wel op gang gaan komen.
Meende vorige week ergens te lezen dat ze het vanaf tweede/derde week in gang zien komen...
Maar goed, afwachten maar
pi_129813448
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 16:43 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Saharazand is toch funest voor de ontwikkeling van orkanen?
Haha, ja dat klopt, het fenomeen is erg interessant en van een afstand ook erg mooi, maar ik zit even niet op een Cat.2 of hoger te wachten ;)
pi_129847285
Filipijnen gaat weer wat krijgen.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')