abonnement Unibet Coolblue
  zondag 24 februari 2013 @ 12:16:34 #51
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_123270206
De Italianen kunnen in ieder geval niet zeggen dat ze geen tijd hebben gehad om te stemmen. De stembussen zijn geopend van 08.00 uur tot 22.00 uur vandaag, en morgen van 07.00 uur tot 15.00 uur. Exit polls zullen snel daarna volgen.

Opvallend in Italië is dat er verschillen zijn in de leeftijd waarop men kiesgerechtigd wordt:
Voor het Huis actief kiesrecht vanaf 18 jaar, passief 25 jaar
Voor de Senaat actief kiesrecht vanaf 25 jaar, passief 40 jaar
pi_123279933
Als dit het eind van de EU kan betekenen, dan ben ik helemaal voor Silvio, zet em op ouwe. ^O^
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_123283303
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 12:16 schreef freako het volgende:
De Italianen kunnen in ieder geval niet zeggen dat ze geen tijd hebben gehad om te stemmen. De stembussen zijn geopend van 08.00 uur tot 22.00 uur vandaag, en morgen van 07.00 uur tot 15.00 uur. Exit polls zullen snel daarna volgen.

Opvallend in Italië is dat er verschillen zijn in de leeftijd waarop men kiesgerechtigd wordt:
Voor het Huis actief kiesrecht vanaf 18 jaar, passief 25 jaar
Voor de Senaat actief kiesrecht vanaf 25 jaar, passief 40 jaar
Voor het passief recht voor de senaat houdt het nog steek, mijn beperkte Latijn herinnert me aan "senex": "oude man", en normaal wordt een senaat (zoals de Belgische Senaat, of de Eerste Kamer in Nederland) beschouwt als een plaats waar oudere ervaren mensen met kennis van zaken over partijgrenzen heen kunnen samenwerken.
Voor het actief kiesrecht vind ik het ook echt bizar, ik heb nog nooit gehoord van een drempel voor actief kiesrecht boven de 21 jaar (meestal weten mensen nauwelijks waarvoor ze gaan stemmen, dus ik kan me voorstellen dat sommige jongeren verbaasd zijn als ze een formulier minder krijgen :D )

Ik vond dit stuk trouwens interessant van Anne Branbergen:

http://www.demorgen.be/dm(...)e-drie-Italies.dhtml

quote:
Morgen en overmorgen mag het Italiaanse volk kiezen tussen een multimiljardair, een professor en een komiek. Drie zeer verschillende manieren van zijn; Silvio Berlusconi, Mario Monti of Beppe Grillo. De psiconano (de psychotische dwerg), Rigor Montis (van rigor mortis, de medische term voor lijkverstijving) en de guitto (derderangsacteur). De koosnaampjes zijn uiteraard door cabaretier Beppe Grillo bedacht, behalve zijn eigen bijnaam, die komt uit het Berlusconikamp.
*artikel zelf is langer *
Ze zijn moe van de geheven wijsvinger van de professor, die steeds vertelt hoe het eigenlijk zou moeten 'volgens mevrouw Merkel.' Italianen houden niet van buitenlandse inmenging en bemoeials. En ze houden ook niet van lesjes theorie, de indirecte aanspreekvorm van zowel Monti als Bersani, liefst met licht hoofdschudden erbij. "De Italianen moeten leren...", "De Italianen moeten beseffen..."

Beppe Grillo staat aan de kant van het volk. Zijn terechte beschuldigingen aan 'de kaste' wekken heel veel sympathie, omdat ze komen van een van ons, en omdat ze gaan over 'die boven ons'. Een Italiaan mag andere Italianen op de hak nemen, zeker als hij het zo geestig doet als Grillo.

En wie gewoon liegt, maar met zoveel verve als Silvio Berlusconi, voelt vertrouwd en wekt hoop bij wanhopigen, tegen beter weten in. Wat Berlusconi zegt, is sowieso niet bedoeld om serieus op in te gaan, maar ook bij Grillo vraag je je af hoe hij het denkt te gaan doen, bijvoorbeeld iedere Italiaan die zonder werk zit een 'burgersalaris' van 1.000 euro per maand bieden. Van welk geld? En uit de euro stappen? Hoe dan?

Maffia-economie
Wie gaat het echt aanpakken, de belastingontduiking ter waarde van 130 miljard euro per jaar, of de nog ieder jaar groeiende maffia-economie van 180 miljard euro, of de corruptie die de staat 60 miljard per jaar kost, of de (jeugd)werkloosheid van rond de 4 miljoen? Het mooiste landschap en het belangrijkste historisch erfgoed ter wereld verkommeren door verwaarlozing en vernieling. Italië zou - hoe vaak is het al niet gezegd - met twee vingers in de neus kunnen leven van toerisme, als het in staat zou zijn om het land te beheren als het adembenemende openluchtmuseum dat het is.

Wat er in Italië moet gebeuren is een enorme berg en men staat aan de voet van die berg wat te roepen. Wie het leukste roept, wordt de winnaar.

Diezelfde Anne Branbergen schreef trouwens een zeer goed stuk toen Berlusconi ten val kwam, dat ik hier al -toegegeven - herhaaldelijk gepost heb. Toen de euforie zijn hoogtepunt bereikte dat Berlusconi "eindelijk" weg was, schetste ze een ontnuchterend beeld van de ware toestand, en was ze zeer cynisch over de verwachtingen in Monti, en vermoedelijk heeft ze na meer dan een jaar gelijk gekregen:
http://www.demorgen.be/dm(...)elefoonnummers.dhtml
quote:
De bedoeling is dat de hoogst eerbiedwaardige oud-eurocommissaris van Mededinging Mario Monti eventjes voor elkaar gaat krijgen wat nog nooit iemand in Italië is gelukt, ook niet de al even eerbiedwaardige Romano Prodi, de enige die Berlusconi twee keer wist te verslaan. Zaken aanpakken, vooreerst de belastingontduiking van 120 miljard euro per jaar. De machtige Italiaanse vakbonden aan de kant schuiven. De arbeidsmarkt 'flexibiliseren', lees: versoepeld ontslagrecht. Overbodige potverteerders uit de staatskas schoppen; een hele riedel aan zichzelf in stand houdende 'onzin-organen' zoals de provinciale besturen, die hetzelfde doen als de regiobesturen, namelijk: hand ophouden bij de staat en dingetjes regelen voor eigen plezier, vooral baantjes en mooie klussen voor vrienden. Pensioenhervormingen in het land van de baby-gepensioneerden, dankzij handige optelsommetjes waarbij zo'n beetje alles wat je na je lagere school hebt uitgevoerd meetelt voor je pensioen. En dan nog het opheffen van de ordini professionali, de gesloten machtsbolwerken van de vrije beroepscategorieën zoals advocaten, notarissen, artsen, journalisten en architecten. Deze ordini houden de deur potdicht voor nieuwkomers, dwingen veel te hoge tarieven af en raken hysterisch als ze het begrip 'vrije concurrentie' horen. Ga daar maar eens aan staan.

'SuperMario' beleefde zijn fifteen minutes of fame op het wereldpodium toen hij Microsoft een boete oplegde van 491 miljoen euro wegens concurrentievervalsing. Maar dat was vanachter zijn veilige bureau voor Mededinging in Brussel, niet balancerend tussen de ijsschotsen van de duistere Italiaanse machtsverhoudingen, waar nog nooit iemand de vinger achter heeft gekregen.
pi_123289607
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-italie-slecht-weer/

Silvio vond het wel best dat ie werd opgewacht door de dames van Femen denk ik
  zondag 24 februari 2013 @ 18:54:55 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_123290852
Nou dat peilingenverbod is ook een succes

Gewoon illegale peilingen verspreiden
http://nos.nl/artikel/477(...)-valt-nog-tegen.html
pi_123292795
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2013 03:30 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Technocraat is gewoon een woord voor een realistische politicus.
Wiens realisme?

Grillo is zo mogelijk nog vervelender dan Berlusconi, een kleinburgerlijke "post-ideologische" cynicus.
  zondag 24 februari 2013 @ 19:52:47 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_123293729
Die Grillo is inderdaad een grotere clown dan Berlusconi
  zondag 24 februari 2013 @ 20:57:55 #58
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_123299147
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 15:24 schreef Hathor het volgende:
Als dit het eind van de EU kan betekenen, dan ben ik helemaal voor Silvio, zet em op ouwe. ^O^
Áls Berlus iets te zeggen krijgt dan geloof ik niet dat hij de EU zomaar zal laten vallen. Hooguit gaat hij meer eisen stellen aan Brussel.
Vooral gezien Italië een top 4 betaler aan de EU is kan hij, vooral in deze tijd, hoog inzetten. Tel daarbij op dat Brussel hem uitkotst omdat hij niet aan de leiband wil lopen.. Berlus zal wel wraak willen nemen.
Ik denk dat alles behalve Berlus (en paar anderen) bij elkaar gaan zitten om een regering te kunnen vormen die de bezuinigingen doorzet.
Mooiste zou zijn als Monti met de grond gelijk genivelleerd wordt en dat ze Berlus of die Vijfsterrenbeweging nodig hebben om een regering te vormen.
Vervolgens die zure kop van Kroes op tv en het feest is compleet.
  zondag 24 februari 2013 @ 21:08:58 #60
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_123299163
Valt er trouwens ergens op het internet een filmpje van Beppe Grillo met ondertiteling te zien? Ben benieuwd wat hij te zeggen heeft. In diverse media wordt hij een clown genoemd, dus ik ben benieuwd.
Jesus hates you.
pi_123299377
.

[ Bericht 99% gewijzigd door arjan1212 op 24-02-2013 21:13:55 ]
  zondag 24 februari 2013 @ 21:27:49 #63
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_123300377
quote:
14s.gif Op zondag 24 februari 2013 21:08 schreef karton2 het volgende:

[..]

Áls Berlus iets te zeggen krijgt dan geloof ik niet dat hij de EU zomaar zal laten vallen. Hooguit gaat hij meer eisen stellen aan Brussel.
Vooral gezien Italië een top 4 betaler aan de EU is kan hij, vooral in deze tijd, hoog inzetten. Tel daarbij op dat Brussel hem uitkotst omdat hij niet aan de leiband wil lopen.. Berlus zal wel wraak willen nemen.
Ik denk dat alles behalve Berlus (en paar anderen) bij elkaar gaan zitten om een regering te kunnen vormen die de bezuinigingen doorzet.
Mooiste zou zijn als Monti met de grond gelijk genivelleerd wordt en dat ze Berlus of die Vijfsterrenbeweging nodig hebben om een regering te vormen.
Vervolgens die zure kop van Kroes op tv en het feest is compleet.
Tja dat is heel even grappig maar verder natuurlijk niet echt best.
  zondag 24 februari 2013 @ 21:48:10 #64
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_123301837
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 21:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Tja dat is heel even grappig maar verder natuurlijk niet echt best.
Probeer maar eens een competente (en integere) politicus te vinden tegenwoordig.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_123301939
Angela Merkel..
  zondag 24 februari 2013 @ 23:52:34 #66
104871 remlof
Europees federalist
  maandag 25 februari 2013 @ 16:11:32 #67
104871 remlof
Europees federalist
pi_123328362
Eerste exitpoll van RAI:

  maandag 25 februari 2013 @ 16:13:30 #68
104871 remlof
Europees federalist
pi_123328440
Bersani en Monti in het gunstigste geval samen goed voor 47%...

Met deze uitslag kan er nooit een stabiel kabinet uitkomen.
pi_123328623
zerohedge twitterde op maandag 25-02-2013 om 16:14:44 OOPS: ITALY'S BERSANI 29.5%, BERLUSCONI 31% IN SENATE: RAI PROJECTS reageer retweet
:D
Beneath the gold, the bitter steel
  maandag 25 februari 2013 @ 16:20:09 #70
104871 remlof
Europees federalist
pi_123328723
Op http://www.rainews24.it/r(...)3/news.php?id=175238 staat nog:

Senato della Repubblica:

Centrodestra 30-32%
Centrosinistra: 36-38%
  maandag 25 februari 2013 @ 16:23:01 #71
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_123328866
quote:
15s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:13 schreef remlof het volgende:
Bersani en Monti in het gunstigste geval samen goed voor 47%...

Met deze uitslag kan er nooit een stabiel kabinet uitkomen.
Ik heb vernomen da door het gekke kiesstelsel daar Bersani aleen zonder Monti kan regeren.
  maandag 25 februari 2013 @ 16:23:36 #72
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_123328882
quote:
15s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:13 schreef remlof het volgende:
Bersani en Monti in het gunstigste geval samen goed voor 47%...

Met deze uitslag kan er nooit een stabiel kabinet uitkomen.
Ja, want als er iets is waar de Italianen goed in zijn, dan is het wel het vormen van een stabiel kabinet. Dat hebben de afgelopen 60+ kabinetten in nog geen 70 jaar wel uitgewezen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_123328914
Beneath the gold, the bitter steel
  maandag 25 februari 2013 @ 16:28:08 #74
104871 remlof
Europees federalist
pi_123329058
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik heb vernomen da door het gekke kiesstelsel daar Bersani aleen zonder Monti kan regeren.
Oh ja, de grootste partij/partijverbintenis krijgt vanzelf een meerderheid in het parlement.
  maandag 25 februari 2013 @ 16:28:29 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_123329071
quote:
14s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:23 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ja, want als er iets is waar de Italianen goed in zijn, dan is het wel het vormen van een stabiel kabinet. Dat hebben de afgelopen 60+ kabinetten in nog geen 70 jaar wel uitgewezen.
De enige die het kon was Berlusconi :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')