abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 20:58:37 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121327776
Afgelopen week stonden mijn overburen bij mij voor de deur met de vraag of ik niet eens naar hun tl verlichting wou kijken in de garage want die gaat zoals ze zeiden regelmatig zomaar "stuk".
Tot zover de niet technische omschrijving van het probleem van mijn overburen :P

Nu ben ik even wezen kijken en de situatie is als volgt; het betreft een onverwarmde en ongeisoleerde stenen garage die hoofdzakelijk gebruikt wordt om de fietsen te stallen en de auto neer te zetten.

In de garage hangen twee tl armaturen met in ieder tl één 36W lamp; die worden allebei in geschakeld door middel van een bewegingsmelder die in een hoek van de garage gemonteerd is. De tijd dat de lampen branden is ingesteld op zo'n 5 minuten.

Nu is de klacht van hun eigenlijk dat de tl's volgens hun maar maximaal 2 į 3 maand meegaan; daarna gaat de lamp stuk. Vervangen van de tl-buis is dan de enige oplossing; waarna naar 2 į 3 maanden de tl weer stuk gaat :+

De oorzaak ligt volgens mij aan het feit dat de tl's in de onverwarmde en ongeisoleerde garage vrij vaak geschakeld worden en voordat het gas in de koude tl buizen op een goede brand "temperatuur" is; worden ze alweer uitgeschakeld.

Ze branden dus nooit echt helemaal volop en daardoor gaan ze op termijn stuk. Klopt deze beredenering of zie ik iets over het hoofd ?


Zou het een oplossing zijn om de tl armaturen in de garage te vervangen voor gewone armaturen met een gloeilamp ?
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:03:19 #2
189216 netolk
maar dan andersom
pi_121328037
de oplossing sowieso (behalve dan dat die waarschijnlijk meer energie verbruiken voor de zelfde hoeveelheid licht) en tl's vinden het bij mijn weten idd niet zo leuk om vaak in en uitgeschakeld te worden en kou vinden ze ook niet zo leuk nee

Misschien is het iets om gewoon een paar (simpele) LED strips dan wel lampen tegen het plafond te plakken die dingen gebruiken bijna geen energie en hebben (dacht ik zo) veel minder last van kou en vaak schakelen
Beware of the Raping Zebra's
pi_121328089
Klopt niet dat hebben wij hier ook , maar nergens last van. Probeer de stroom eens na te meten en te kijken of er spanningspieken zijn.
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 21:07:53 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121328289
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:04 schreef machtpen het volgende:
Klopt niet dat hebben wij hier ook , maar nergens last van. Probeer de stroom eens na te meten en te kijken of er spanningspieken zijn.
Zit er bij jullie dan ook een bewegingsmelder tussen ?
Verder hebben ze nergens in de woning hetzelfde probleem; dat er veel lampen stuk gaan.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:09:34 #5
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_121328367
tl lampen zijn ervoor gemaakt om 16 uur te branden, niet om constant te schakelen. Ik zou er andere lampen ophangen.

of heeft het wel goed gewerkt?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  PR/Manusje van alles dinsdag 8 januari 2013 @ 21:11:40 #6
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_121328468
voorschakelapparaten niet goed of zo... en inderdaad. TL-moet lang branden. niet 5 minuten.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 21:12:48 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121328535
quote:
11s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:09 schreef Catch22- het volgende:
tl lampen zijn ervoor gemaakt om 16 uur te branden, niet om constant te schakelen. Ik zou er andere lampen ophangen.

of heeft het wel goed gewerkt?
De installatie is een jaar of vier geleden aangelegd door derden.
Volgens hun ging de hele eerste serie lampen wel wat langer mee, maar ze kunnen mij niet vertellen hoe lang :')
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 21:17:25 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121328793
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:03 schreef netolk het volgende:
de oplossing sowieso (behalve dan dat die waarschijnlijk meer energie verbruiken voor de zelfde hoeveelheid licht) en tl's vinden het bij mijn weten idd niet zo leuk om vaak in en uitgeschakeld te worden en kou vinden ze ook niet zo leuk nee

Misschien is het iets om gewoon een paar (simpele) LED strips dan wel lampen tegen het plafond te plakken die dingen gebruiken bijna geen energie en hebben (dacht ik zo) veel minder last van kou en vaak schakelen
Er is al voldoende licht als men zich goed kan oriėnteren in het donker bij het in en uitstappen van de auto en het wegrijden of inrijden van de garage of het pakken van de fiets uit de schuur.

Verder wordt de garage daar eigenlijk nergens anders voor gebruikt.
pi_121328936
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:07 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zit er bij jullie dan ook een bewegingsmelder tussen ?
Verder hebben ze nergens in de woning hetzelfde probleem; dat er veel lampen stuk gaan.
Geen bewegingsmelder, maar wel veel tl die kort brand in een onverwarmde schuur. Sommige zijn zelfs al 20 jaar oud. Als er verder in het huis geen problemen zijn moet het toch in die groep zitten en dat zou ook de bewegingsmelder kunnen zijn. Alles stuk voor stuk nalopen en kijken waar het probleem zit.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:20:05 #10
189216 netolk
maar dan andersom
pi_121328952
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:17 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Er is al voldoende licht als men zich goed kan oriėnteren in het donker bij het in en uitstappen van de auto en het wegrijden of inrijden van de garage of het pakken van de fiets uit de schuur.

Verder wordt de garage daar eigenlijk nergens anders voor gebruikt.
oke, dan zou je waarschijnlijk idd wel meet een gloeilamp kunnen volstaan (voor zolang die nog te koop zijn) overigens zijn led stripjes nog geen ¤50,- bij de IKEA en die hebben als het goed is wel veel meer branduren
Beware of the Raping Zebra's
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:30:56 #11
63722 z80
I fink you freaky
pi_121329572
hoe gevoelig staat de bewegings melder? gaat de verlichting ook aan als er een huisdier langs loopt?
of erger nog als er een knaagdier langs komt? zo ja dan gaan de lampen zeer vaak voor korte tijd aan. en daar kunnen lagedruk kwik gasontladingslampen (tl buis) niet tegen.
als het koud genoeg is zal de lamp helemaal niet aan gaan wat er voor zorgt dat de starter zeer snel slijt en de gloeidraden in de tl buis doorbranden. vooral te herkennen aan de de zwarte uiteinden van de glazen buis.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:32:45 #12
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_121329699
mijn ervaring is de laatste tijd met bewegingsmelders icm. led dat de bewegingsmelder er niet zo goed tegenkunnen en snel kapot gaan :)

over die tl's: Meet eens of er wel 230 volt is? te lage spanning kunnen tl's ook slecht tegen schijnbaar?

(bij een klant al eens gehad, achter elkaar de buizen kapot, al tijdens de bouwperiode. Vertegenwoordiger erbij, die gooide het op spanningspieken of onderspanning, helaas voor hem zat er op de nuts aansluiting van 400 ampere alleen maar dat beetje TL verlichting :P )
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:51:41 #13
189216 netolk
maar dan andersom
pi_121330765
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:32 schreef gateway het volgende:
mijn ervaring is de laatste tijd met bewegingsmelders icm. led dat de bewegingsmelder er niet zo goed tegenkunnen en snel kapot gaan :)

over die tl's: Meet eens of er wel 230 volt is? te lage spanning kunnen tl's ook slecht tegen schijnbaar?

(bij een klant al eens gehad, achter elkaar de buizen kapot, al tijdens de bouwperiode. Vertegenwoordiger erbij, die gooide het op spanningspieken of onderspanning, helaas voor hem zat er op de nuts aansluiting van 400 ampere alleen maar dat beetje TL verlichting :P )
owja dan krijg je dat soort gezeik weer met dat die dingen niet met LED kunnen omgaan
Beware of the Raping Zebra's
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:54:03 #14
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_121330909
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:51 schreef netolk het volgende:

[..]

owja dan krijg je dat soort gezeik weer met dat die dingen niet met LED kunnen omgaan
en dan zijn het melders van een gerennomeerd (??) merk.... je zou toch verwachten dat men daar iets op verzint... (al worden de melders dan natuurlijk weer 3x duurder)
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:55:19 #15
189216 netolk
maar dan andersom
pi_121330994
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:54 schreef gateway het volgende:

[..]

en dan zijn het melders van een gerennomeerd (??) merk.... je zou toch verwachten dat men daar iets op verzint... (al worden de melders dan natuurlijk weer 3x duurder)
ach dat is vaak zo van eigenlijk is dit elektronisch gezien gewoon ruk maar het werkt voor een gloeilamp dus lekker laten zo
Beware of the Raping Zebra's
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:58:19 #16
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_121331157
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:55 schreef netolk het volgende:

[..]

ach dat is vaak zo van eigenlijk is dit elektronisch gezien gewoon ruk maar het werkt voor een gloeilamp dus lekker laten zo
en laat de installateur het maar oplossen........ (er zou evt een magneetschakelaar tussen kunnen, moet nu ook al vaak bij grotere vermogens aan TL)
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 21:59:45 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121331247
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:30 schreef z80 het volgende:
hoe gevoelig staat de bewegings melder? gaat de verlichting ook aan als er een huisdier langs loopt?
of erger nog als er een knaagdier langs komt? zo ja dan gaan de lampen zeer vaak voor korte tijd aan. en daar kunnen lagedruk kwik gasontladingslampen (tl buis) niet tegen.
als het koud genoeg is zal de lamp helemaal niet aan gaan wat er voor zorgt dat de starter zeer snel slijt en de gloeidraden in de tl buis doorbranden. vooral te herkennen aan de de zwarte uiteinden van de glazen buis.
De bewegingsmelder staat volgens mij redelijk goed afgestelt; hij schakeld ook alleen wanneer het donker genoeg is; dus overdag gaan de lampen ook niet onnodig branden.
Willen ze overdag toch om wat voor reden dan ook even licht nodig hebben dan zit er in de garage nog zo'n oud armuur (zo'n bolletje) met een E27 fitting met daarin een 60 watt lamp.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:20 schreef netolk het volgende:

[..]

oke, dan zou je waarschijnlijk idd wel meet een gloeilamp kunnen volstaan (voor zolang die nog te koop zijn) overigens zijn led stripjes nog geen ¤50,- bij de IKEA en die hebben als het goed is wel veel meer branduren
Met ledlampen kan ik denk ik niet de benodigde lichtsterkte behalen ;), denk dat het gewoon een paar bulleye's worden met een gloeilamp van 60 watt o.i.d.
Ik weet nog wel een adresje in de buurt waar ze die lampen nog voldoende hebben liggen.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 22:07:51 #18
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_121331690
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:59 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

De bewegingsmelder staat volgens mij redelijk goed afgestelt; hij schakeld ook alleen wanneer het donker genoeg is; dus overdag gaan de lampen ook niet onnodig branden.
Willen ze overdag toch om wat voor reden dan ook even licht nodig hebben dan zit er in de garage nog zo'n oud armuur (zo'n bolletje) met een E27 fitting met daarin een 60 watt lamp.

[..]

Met ledlampen kan ik denk ik niet de benodigde lichtsterkte behalen ;), denk dat het gewoon een paar bulleye's worden met een gloeilamp van 60 watt o.i.d.
Ik weet nog wel een adresje in de buurt waar ze die lampen nog voldoende hebben liggen.
kan je niet de bulleye die er zit laten schakelen met de melder, en de tl's op een schakelaar?

Vervangen ze trouwens altijd alleen de TL? Maw. is de starter nog nooit vervangen? (geen idee of dit invloed heeft, maargoed...)
  dinsdag 8 januari 2013 @ 22:09:00 #19
189216 netolk
maar dan andersom
pi_121331758
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:59 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

De bewegingsmelder staat volgens mij redelijk goed afgestelt; hij schakeld ook alleen wanneer het donker genoeg is; dus overdag gaan de lampen ook niet onnodig branden.
Willen ze overdag toch om wat voor reden dan ook even licht nodig hebben dan zit er in de garage nog zo'n oud armuur (zo'n bolletje) met een E27 fitting met daarin een 60 watt lamp.

[..]

Met ledlampen kan ik denk ik niet de benodigde lichtsterkte behalen ;), denk dat het gewoon een paar bulleye's worden met een gloeilamp van 60 watt o.i.d.
Ik weet nog wel een adresje in de buurt waar ze die lampen nog voldoende hebben liggen.
oke, dat je met LED niet de benodigde sterkte kan halen is onzin want er bestaan ook led lampen die vergelijkbaar zijn met zo'n 600 W bouwlamp (overigens zijn die wel wat duurder dan wat gloeilampen ben ik bang)
Beware of the Raping Zebra's
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 22:12:30 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121331943
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:09 schreef netolk het volgende:

[..]

oke, dat je met LED niet de benodigde sterkte kan halen is onzin want er bestaan ook led lampen die vergelijkbaar zijn met zo'n 600 W bouwlamp (overigens zijn die wel wat duurder dan wat gloeilampen ben ik bang)
Zag je die " ;) " niet in mijn post :?

Het is meer dat ik ze niet vertrouw in samenwerking met de bewegingsmelder.
De bewegingsmelder is ook een compleet naamloos, merkloos "ding" gemaakt in verweggistan ofzo :P
  dinsdag 8 januari 2013 @ 22:14:00 #21
189216 netolk
maar dan andersom
pi_121332023
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:12 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zag je die " ;) " niet in mijn post :?

Het is meer dat ik ze niet vertrouw in samenwerking met de bewegingsmelder.
De bewegingsmelder is ook een compleet naamloos, merkloos "ding" gemaakt in verweggistan ofzo :P
ow hehe nee ik had die " ;) " even gemist :P
Beware of the Raping Zebra's
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 22:25:22 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121332666
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:07 schreef gateway het volgende:

[..]

kan je niet de bulleye die er zit laten schakelen met de melder, en de tl's op een schakelaar?

Vervangen ze trouwens altijd alleen de TL? Maw. is de starter nog nooit vervangen? (geen idee of dit invloed heeft, maargoed...)
De starters gaan gemiddeld een heel jaar mee :)
De tl's hoogstens 3 maanden.

Ik zal eens overleggen met de overburen wat hun precies in gedachte hadden, het kan maar zo zijn dat ze toch led verlichting willen proberen natuurlijk op hun eigen risico O-)
  dinsdag 8 januari 2013 @ 22:27:25 #23
189216 netolk
maar dan andersom
pi_121332769
uiteraard moet je alles op hun risico doen haha
Beware of the Raping Zebra's
  dinsdag 8 januari 2013 @ 22:28:15 #24
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_121332815
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:27 schreef netolk het volgende:
uiteraard moet je alles op hun risico doen haha
en aangezien hij zelf thuis druk is: Beste dat ze het zelf doen :D
pi_121332817
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 21:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Willen ze overdag toch om wat voor reden dan ook even licht nodig hebben dan zit er in de garage nog zo'n oud armuur (zo'n bolletje) met een E27 fitting met daarin een 60 watt lamp.
Spaarlamp van de action erin van 2 euro.
pi_121332881
Ik zou die bewegingsmelder vervangen door een normale schakelaar. Kan bijna niet anders dan dat die af en toe (bij schemering?) achterlijk vaak de TL's aan en uit zet.

Ik heb zelf in mijn berging aan de voorkant (onverwarmd en halfsteens) ook een TL buis hangen als verlichting, die brand ook gemiddeld 2 minuten per dag (als ie dat al redt) en die werkt al 6 jaar prima.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 22:32:56 #27
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121333066
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik zou die bewegingsmelder vervangen door een normale schakelaar. Kan bijna niet anders dan dat die af en toe (bij schemering?) achterlijk vaak de TL's aan en uit zet.

Ik heb zelf in mijn berging aan de voorkant (onverwarmd en halfsteens) ook een TL buis hangen als verlichting, die brand ook gemiddeld 2 minuten per dag (als ie dat al redt) en die werkt al 6 jaar prima.
Dat is ook de situatie zoals het ooit was; vroeger was er alleen dat ene lichtpunt aan de wand maar ervaring leerde dat ze zelf vaak genoeg de lamp in de garage vergeten uit te doen.

Vandaar dat die bewegingsmelder en die extra verlichting er toen bij gekomen is. :)
pi_121333523
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:32 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat is ook de situatie zoals het ooit was; vroeger was er alleen dat ene lichtpunt aan de wand maar ervaring leerde dat ze zelf vaak genoeg de lamp in de garage vergeten uit te doen.

Vandaar dat die bewegingsmelder en die extra verlichting er toen bij gekomen is. :)
Vroegah had je bij een trap in bv een flat van die schakelaars die je indrukte en na een paar minuten zelf weer uitschakelden. Is dat wat dan?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 22:46:53 #29
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121333735
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Vroegah had je bij een trap in bv een flat van die schakelaars die je indrukte en na een paar minuten zelf weer uitschakelden. Is dat wat dan?
De manier van schakelen is denk ik niet zozeer het probleem; meer het feit dat het een onverwarmde en ongeisoleerde garage is die verlicht wordt met tl's ;)
pi_121333958
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:46 schreef Vonkenboer het volgende:
De manier van schakelen is denk ik niet zozeer het probleem; meer het feit dat het een onverwarmde en ongeisoleerde garage is die verlicht wordt met tl's ;)
Dat denk ik dus niet.

Ik denk eerder dat die low cost bewegingsmelder die TL's een keer of tig per dag die tl's onnodig aanzet. Of die schemerschakelaar (zit die erbij in? Lijkt me niet)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 22:56:06 #31
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121334185
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat denk ik dus niet.

Ik denk eerder dat die low cost bewegingsmelder die TL's een keer of tig per dag die tl's onnodig aanzet. Of die schemerschakelaar (zit die erbij in? Lijkt me niet)
Er zit wel een soort van schemerschakelaar op; of in ieder geval een lichtgevoeligheidsdrempel.
Want overdag schakelt de verlichting doorgaans niet onnodig in wanneer het door natuurlijke lichtinval licht genoeg is.

Ook als je in de avonduren als het buiten donker is langs het raam van de schuur loopt of voor het raam blijft staan schakelt de verlichting zich niet onnodig in. Verder staan er buiten binnen het gezichtsveld van de melder geen grote bomen of hoge struiken of iets wat door de wind kan bewegen. Daar heb ik extra nog even op gelet.
pi_121334217
Bij TL verlichting heb je 3 componenten die samenwerken: de starter, de buis en het voorschakelapparaat.

Als buizen en starters al diverse malen vervangen zijn ga ik er van uit dat het voorschakelapparaat niet deugt.
Voor een paar centen haal je bij de bouwmarkt een complete bak. Dat is weliswaar ook geen topkwaliteit maar ik heb er in vergelijkbare omstandigheden geen enkel probleem mee. (wel even de baggerstarters vervangen door wat beter kwaliteit)
Tevens de ingeschakelde tijd wat verhogen naar een minuut of 10.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_121334781
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Er zit wel een soort van schemerschakelaar op; of in ieder geval een lichtgevoeligheidsdrempel.
Want overdag schakelt de verlichting doorgaans niet onnodig in wanneer het door natuurlijke lichtinval licht genoeg is.

Ook als je in de avonduren als het buiten donker is langs het raam van de schuur loopt of voor het raam blijft staan schakelt de verlichting zich niet onnodig in. Verder staan er buiten binnen het gezichtsveld van de melder geen grote bomen of hoge struiken of iets wat door de wind kan bewegen. Daar heb ik extra nog even op gelet.
Even samenvatten. Vroeger, toen het nog op een schakelaar zat, werkte het prima maar vergaten ze het licht weleens uit te doen. Nu met de bewegingsmelder + schemerschakelaar gaan ze elke 3 maanden stuk. Maar daar kan het niet aan liggen, het moet dus aan de korte brandtijd i.c.m. kou liggen. Zoiets?

No way.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121341949
TL-buizen (en dus ook spaarlampen) gaan niet goed samen met bewegingsmelder.
Dat kort branden nadelige invloed heeft op de TL-buislevensduur is mij niet bekend; ik (hand)schakel al jaren dezelfde buizen in onze schuur kort (< min.). Dat een starter te lijden heeft onder schakelen, kan ik me iets bij voorstellen, maar de TL-buis........

Advies (open deur eigenlijk): gewone gloeilamp erin.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121342228
en ik denk eerder weer aan de kwaliteit van de buis/starter/armatuur. op mijn werk gingen de buizen en starters elk jaar wel kapot (ook philips/osram) was wel ook in een koude hal
pi_121349962
En wat nou als je de bewegingsmelder op een half uur zet? Dan zouden ze toch warmer moeten worden en minder snel slijten?
pi_121350086
zijn de lampen wel geaard ?
zou misschien kunnen omdat de nul niet geschakeld is dan maar dan zouden ze ook heel lichtjes ee ngloed geven dacht ik.

als het met starter is kan je de kleine condensator die op het kroonsteenblokje zit wegknippen, kan ook nog wel eens problemen geven ( zo heeft een oud-electricien mij ooit eens geleerd )

zou niet mogen zijn dat een tl lamp minder lang meegaat , anders zouden ze nooit tl's ophangen in garage's
pi_121351961
Als ik zo brutaal mag zijn om in te haken op dit topic.
Ik heb zelf ook TL`s in de garage, dit zijn armaturen (4 stuks) die uit een oud systeem plafond komen.
Maar bij 1 armatuur hoor ik soms een knal bij het uitschakelen van de verlichting, en soms vliegt de automaat in de meterkast er ook nog bij uit :X .
Wat kan dit zijn, defect voorschakelapparaat ?
Kun je die los kopen ?
  woensdag 9 januari 2013 @ 14:34:17 #39
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121352496
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:07 schreef gateway het volgende:
Vervangen ze trouwens altijd alleen de TL? Maw. is de starter nog nooit vervangen? (geen idee of dit invloed heeft, maargoed...)
^^ Daar dacht ik ook aan. Vervang dat ook eens. Blijft het een probleem, dan gewoon een gloeilamp ophangen, die zijn gemaakt om veel te schakelen, TL's niet.
censuur :O
pi_121352612
Wij hebben al jaren een stuk of 20 tl's in een onvervwarmde schuur. Die gaan zeer regelmatig aan en uit maar nooit problemen gehad met de lampen. Gaan jaren mee. Ik denk ook dat je het in de bewegingsmelder moet zoeken.
pi_121375753
startes voor koude ruimtes toepassen?
pi_121385717
Het zou misschien ook helpen om het voorschakelapparaat (of het gehele armatuur) te vervangen door armaturen met een elektronisch voorschakelapparaat, zonder starter. Hierdoor start de TL-buis vrijwel direct na inschakelen (zonder geflikker) en brandt ook gelijkmatiger. Komt de levensduur van de TL-buis ook ten goede.
pi_121387186
er zijn ook nog tl-buizen in de handel voor koude omgevingen
  donderdag 10 januari 2013 @ 12:39:52 #44
302818 Made-In-Holland
Concurrent van China
pi_121389299
quote:
99s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:28 schreef maart78 het volgende:
er zijn ook nog tl-buizen in de handel voor koude omgevingen
Dit dus, gebruik zelf hier in de schuur Philips 'TL RS' 40W 'dikke maat' 38mm buis, i.c.m. een elektronische starter 'S10E'. Van vaak starten heeft de buis dan weinig last.
Als alternatief zouden de buren nog een armatuur met elektronisch voorschakelapparaat kunnen overwegen.
Dienstregelingen dient te allen tijde conform de trein te rijden.
pi_121456679
Werken de bewegingsmelders met relais (=klikken bij schakelen) of wordt er intern elektronisch geschakeld (thyristor/triac oid)?
Bij de elektronische versie zit vaak een toevoeging die als bijwerking heeft dat er een hele kleine stroom blijft lopen in de uit-stand.

Niets te merken dan met gloeilampen, maar ik kan me voorstellen dat de gloeidraden in de tl-buizen er versneld van doorbranden.
De gloeidraden van tl buizen gloeien normaal gesproken alleen even tijdens het inschakelen.
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_121463657
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 23:46 schreef Simba het volgende:
Werken de bewegingsmelders met relais (=klikken bij schakelen) of wordt er intern elektronisch geschakeld (thyristor/triac oid)?
Voor zover ik melders ken, zijn ze allemaal met solid state relais of thyristors (die ook klikken). Dus ik denk dat het in dat schakelen zit.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121468187
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 09:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Voor zover ik melders ken, zijn ze allemaal met solid state relais of thyristors (die ook klikken). Dus ik denk dat het in dat schakelen zit.
hmm.. tja zou kunnen, extra relais in de kring opnemen? en dubbel schakelen? :P
pi_121468254
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 09:34 schreef blomke het volgende:
Voor zover ik melders ken, zijn ze allemaal met solid state relais of thyristors (die ook klikken).
Beiden 'klikken' niet.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121471679
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:36 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]
extra relais in de kring opnemen?
Helaas zul je zien dat het relais dan, ook in de uit-stand, continu bekrachtigd blijft (door diezelfde lekstroom).
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_121471866
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Beiden 'klikken' niet.
Wat hoor ik dan klikken in aL die detectors?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121471916
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 15:31 schreef blomke het volgende:
Wat hoor ik dan klikken in aL die detectors?
Dan moet er een normaal (mechanisch) relais inzitten. Een solid state relais heeft geen bewegende delen, een thyristor al helemaal niet.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121472064
Gelijk heb je. Ik zat er naast... 8)7
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121473615
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 15:25 schreef Simba het volgende:

[..]

Helaas zul je zien dat het relais dan, ook in de uit-stand, continu bekrachtigd blijft (door diezelfde lekstroom).
groter relais nemen:?
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 18:42:02 #54
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121477420
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:56 schreef quo_ het volgende:
Bij TL verlichting heb je 3 componenten die samenwerken: de starter, de buis en het voorschakelapparaat.

Als buizen en starters al diverse malen vervangen zijn ga ik er van uit dat het voorschakelapparaat niet deugt.
Voor een paar centen haal je bij de bouwmarkt een complete bak. Dat is weliswaar ook geen topkwaliteit maar ik heb er in vergelijkbare omstandigheden geen enkel probleem mee. (wel even de baggerstarters vervangen door wat beter kwaliteit)
Tevens de ingeschakelde tijd wat verhogen naar een minuut of 10.
De tl armaturen zijn van het merk Norton en zitten er Philips TL-D 36 watt lampen in. De starters zijn volgens mij Philips S10.
Lijkt mij dat het dan aan de apparatuur bijna niet kan liggen :P
De tijd hadden ze zelf al eens opgeschroefd naar +/- 15 minuten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 23:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Even samenvatten. Vroeger, toen het nog op een schakelaar zat, werkte het prima maar vergaten ze het licht weleens uit te doen. Nu met de bewegingsmelder + schemerschakelaar gaan ze elke 3 maanden stuk. Maar daar kan het niet aan liggen, het moet dus aan de korte brandtijd i.c.m. kou liggen. Zoiets?

No way.
Vroeger was er maar één lichtpunt dat geschakeld werd met de schakelaar naast de deur.
Toen hebben ze een automatische garagedeuropener laten installeren en toen bleek de huidige verlichting niet toereikend genoeg meer te zijn; dat kwam door de onlogische plaats van het lichtpunt in de garage.

De verlichting was dus niet meer toereikend, er is toen door derden TL-verlichting aangebracht samen met een bewegingsmelder om het comfort te verhogen; men vergat idd. vaak de lamp in de garage uit te doen bij het verlaten van de garage.

Ik was in de veronderstelling dat het één of andere no-name bewegingsmelder is; maar na nadere inspectie vanmiddag blijkt het geen merkloos "ding" te zijn maar een Klemko PIR240-10AW te zijn. Die ook nog volledig instelbaar is in: tijd, luxwaarde en gevoeligheid. Volgens mij schakelt de melder puur elektronisch, al weet ik dat niet zeker.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 13:28 schreef usernaamvergeten het volgende:
En wat nou als je de bewegingsmelder op een half uur zet? Dan zouden ze toch warmer moeten worden en minder snel slijten?
Dan kom je al snel op het punt dat dit niet heel energiezuinig is ;)
Maar ik begrijp de gedachte !

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 23:46 schreef Simba het volgende:
Werken de bewegingsmelders met relais (=klikken bij schakelen) of wordt er intern elektronisch geschakeld (thyristor/triac oid)?
Bij de elektronische versie zit vaak een toevoeging die als bijwerking heeft dat er een hele kleine stroom blijft lopen in de uit-stand.

Niets te merken dan met gloeilampen, maar ik kan me voorstellen dat de gloeidraden in de tl-buizen er versneld van doorbranden.
De gloeidraden van tl buizen gloeien normaal gesproken alleen even tijdens het inschakelen.
Volgens mij schakelt de melder idd. elektronisch en niet met een relais; al geeft de product pagina van de melder mij geen duidelijkheid http://www.klemko.nl/nl/artnr/870020

Of ik kijk er even overheen dat kan natuurlijk ook :+

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:36 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

hmm.. tja zou kunnen, extra relais in de kring opnemen? en dubbel schakelen? :P
De bewegingsmelder een relais laten schakelen die dan op zijn buurt de verlichting inschakeld.
En dat voor maar liefst 72 watt aan tl-verlichting ? :+
pi_121478745
je kan er ook LED buizen in steken natuurlijk :')
pi_121482811
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Volgens mij schakelt de melder idd. elektronisch en niet met een relais; al geeft de product pagina van de melder mij geen duidelijkheid http://www.klemko.nl/nl/artnr/870020
Uit die gegevens kan ik het ook niet opmaken.

Evengoed klinkt de reactie dat er een lekstroom is en daardoor de gloeidraden van de TL's wellicht verwarmt blijven plausibel, maar uit ervaring weet ik dat solidstate relais en triac schakelingen wel een klein lekstroompje hebben in de 'uit'-stand, maar dat die lekstroom hooguit een neonlampje zwak kan laten branden.

Maar meten is weten. Hang een meter aan de ingang van het tl armatuur en je zult vanzelf zien of er spanning op blijft staan als het licht uit is.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 12 januari 2013 @ 21:41:13 #57
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_121484018
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 12:39 schreef Made-In-Holland het volgende:

[..]

Dit dus, gebruik zelf hier in de schuur Philips 'TL RS' 40W 'dikke maat' 38mm buis, i.c.m. een elektronische starter 'S10E'. Van vaak starten heeft de buis dan weinig last.
Als alternatief zouden de buren nog een armatuur met elektronisch voorschakelapparaat kunnen overwegen.
die dikke buizen worden al een paar jaar niet meer gemaakt, zijn ook nauwelijks meer te verkrijgen
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:13:15 #58
302818 Made-In-Holland
Concurrent van China
pi_121487514
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 21:41 schreef gateway het volgende:

[..]

die dikke buizen worden al een paar jaar niet meer gemaakt, zijn ook nauwelijks meer te verkrijgen
Philips maakt ze nog steeds, al dan niet voor speciale toepassingen.
Dienstregelingen dient te allen tijde conform de trein te rijden.
pi_121487970
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:13 schreef Made-In-Holland het volgende:

Philips maakt ze nog steeds, al dan niet voor speciale toepassingen.
Ey! Bedankt voor de site. Ik zocht nog T5 28W buizen kleur 865 voor een normale prijs ^O^
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121488756
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 21:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Uit die gegevens kan ik het ook niet opmaken.
Waarom zou je bij een relais schakeling vermelden dat er verschil is tussen ohms of inductieve belasting.

Electronic dus.

Ik vind het sowieso niet slim om TL als loop verlichting te gebruiken of je moet wel een hele grote garage hebben. Voor een paar tientjes heb je een led bouwlamp met bewegingsmelder bij de Gamma. Zet een gewone schakelaar voor de TL.
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_121489128
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:50 schreef crowone het volgende:
Waarom zou je bij een relais schakeling vermelden dat er verschil is tussen ohms of inductieve belasting.

Electronic dus.
Ehmmmm... Nee. Hier zomaar even een willekeurige datasheet van een normaal mechanisch relais:

http://www.farnell.com/datasheets/1648380.pdf

Je zult zien dat er grote verschillen zijn tussen een 'resistive load' en een 'inductive load met een Cos. Phi van 0.4'
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121490787
8)7

Je hebt gelijk, het zou nog kunnen.
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
  zondag 13 januari 2013 @ 02:00:16 #63
302818 Made-In-Holland
Concurrent van China
pi_121492724
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ey! Bedankt voor de site. Ik zocht nog T5 28W buizen kleur 865 voor een normale prijs ^O^
Hehe graag gedaan :) haal ook veel van m'n spul daar
Dienstregelingen dient te allen tijde conform de trein te rijden.
  zondag 13 januari 2013 @ 07:04:07 #64
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_121494791
- knip =

[ Bericht 14% gewijzigd door Wandtegeltje op 13-01-2013 15:51:57 ]
  zondag 13 januari 2013 @ 07:12:01 #65
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_121494802
Het probleem zit hem niet in de TL balken denk ik. Ook andere posters schrijven dat ze er geen problemen mee hebben als ze normaal geschakeld worden..

Waarom de bewegingsmelder dan niet vervangen door een deurschakelaar? Deur open = TL aan, deur dicht = TL uit.

Dat ze overdag dan ook aan gaan weegt niet op tegen de kosten van om de drie maanden TL's vervangen, zo vaak rij je de garage niet in en uit.

De theorie van bewegingsmelders gaat mij een beetje boven mijn pet waarom die niet alles kunnen schakelen,maar dat ze niet alles kunnen schakelen en vaker voor problemen zorgen is mij wel bekend. Bij sommige bewegingsmelders/schemeringsschakelaars werd vroeger ook wel vermeld dat ze alleen geschikt waren voor gloeilampen en bijvoorbeeld niet voor spaarlampen.

Als het goed ging voordat de bewegingsmelder werd geļnstalleerd lijkt mij het logisch dat de bewegingsmelder de oorzaak zou moeten zijn voor dit ongemak. Simpel... :)

[ Bericht 18% gewijzigd door Wandtegeltje op 13-01-2013 16:01:38 ]
  zondag 13 januari 2013 @ 11:34:23 #66
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_121497294
ff vlug gelezen hier, maar zit er een degelijk ding in of zo een knaken armatuur ding.

  Moderator zondag 3 maart 2013 @ 13:19:36 #67
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_123569324
Vorige week had ik eindelijk tijd om het probleem van de tl-verlichting bij de overburen op te lossen. :@

We hadden in eerste instantie het plan om led schijnwerpers te plaatsen, maar deze bleken toch achteraf wel erg veel licht te geven voor in hun garage.

Dus de schijnwerpers maar retour afzender gestuurd en ingeruild voor twee simpele Bull-eye armaturen met daarin een 100W gloeilamp met een standaard fitting.



Dit bevalt tot nu toe prima ^O^
  zondag 3 maart 2013 @ 19:09:12 #68
189216 netolk
maar dan andersom
pi_123584173
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 13:19 schreef Vonkenboer het volgende:
Vorige week had ik eindelijk tijd om het probleem van de tl-verlichting bij de overburen op te lossen. :@

We hadden in eerste instantie het plan om led schijnwerpers te plaatsen, maar deze bleken toch achteraf wel erg veel licht te geven voor in hun garage.

Dus de schijnwerpers maar retour afzender gestuurd en ingeruild voor twee simpele Bull-eye armaturen met daarin een 100W gloeilamp met een standaard fitting.

[ afbeelding ]

Dit bevalt tot nu toe prima ^O^
Tss, beetje voor de makkelijke oplossing gaan :{w
Beware of the Raping Zebra's
  Moderator zondag 3 maart 2013 @ 19:11:48 #69
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_123584294
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 19:09 schreef netolk het volgende:

[..]

Tss, beetje voor de makkelijke oplossing gaan :{w
Wie betaald die bepaald !:s)

[ Bericht 7% gewijzigd door Vonkenboer op 03-03-2013 19:32:17 ]
  zondag 3 maart 2013 @ 19:31:40 #70
298232 Tikbalang
Rivellaman
pi_123585184
Zo'n soortige oplossing heb ik ook gedaan (ander vormpje van het armartuurtje dat dan weer wel) om TL te vervangen. Gewoon gedaan met bulleye led lampen werkt ook perfect en genoeg licht 3 * 9W (60W gloei). Probleem met TL is dat zeer langzame starten. Dan ben je al 3 keer door de garage heen.

Prima oplossing ook al vinden sommige techneuten het wat simpeltjes.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  zondag 3 maart 2013 @ 19:54:46 #71
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_123586312
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 19:31 schreef Tikbalang het volgende:
Zo'n soortige oplossing heb ik ook gedaan (ander vormpje van het armartuurtje dat dan weer wel) om TL te vervangen. Gewoon gedaan met bulleye led lampen werkt ook perfect en genoeg licht 3 * 9W (60W gloei). Probleem met TL is dat zeer langzame starten. Dan ben je al 3 keer door de garage heen.

Prima oplossing ook al vinden sommige techneuten het wat simpeltjes.
Ook simpel ogende dingen kunnen soms doeltreffender zijn dan allerlei hightech oplossingen. :P
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  maandag 4 maart 2013 @ 09:16:21 #72
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_123647604
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 19:31 schreef Tikbalang het volgende:
Probleem met TL is dat zeer langzame starten. Dan ben je al 3 keer door de garage heen.
Vroegah wel ja...

De huidige T5 lampen starten net zo snel als een gloeilamp (geen gein, je zult het verschil niet merken tot je omhoog kijkt. Geen geflikker, ook geen 0,01 seconde. Schakelaar aan = onmiddelijk licht aan. Flikkert niet 1 keer. Punt.)

Ik heb in al mijn t8 armaturen (ghehe, klinkt veel, maar dat zijn maar 10 stuks) een t5 adapter + t5 buis gezet (hoef je verder niks voor te veranderen, alleen even de oorspronkelijke starter te verwijderen) en klaar is klara. Zijn nog energiezuiniger ook.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 05-03-2013 01:44:49 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_123649304
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 01:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Vroegah wel ja...

De huidige T5 lampen starten net zo snel als een gloeilamp (geen gein, je zult het verschil niet merken tot je omhoog kijkt. Geen geflikker, ook geen 0,01 seconde. Schakelaar aan = onmiddelijk licht aan. Flikkert niet 1 keer. Punt.)

Ik heb in al mijn t8 armaturen (ghehe, klinkt veel, maar dat zijn maar 10 stuks) een t5 adapter + t5 buis gezet (hoef je verder niks voor te veranderen, alleen even de oorspronkelijke starter te verwijderen) en klaar is klara. Zijn nog energiezuiniger ook.
Dan had ik in huis hier dus alleen ouwe TL verlichting, nou ja zijn nu weg en of je nou je geld aan een nieuw armatuurtje met lampje uitgeeft of nieuwe TL-buis met adapter en starter lijkt mij niet veel verschil inzitten.

Verder ken ik alleen maar TL's die altijd aan staan en kapot gaan wanneer 1 keer uit. Maar die hangen dan ook in temperaturen tot een graad-je of 80-100 C daar zou ik als lamp zijnde ook niet blij van worden.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 12:53:54 #75
302818 Made-In-Holland
Concurrent van China
pi_123656397
Instant-start is dan wel handig en gemakkelijk, het is bijzonder slecht om fluorescentielampen vaak (direct) te starten met koude lampelectroden. Dat zou hoogstens 3x per dag mogen.
Dienstregelingen dient te allen tijde conform de trein te rijden.
pi_123658478
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 08:30 schreef Tikbalang het volgende:
Dan had ik in huis hier dus alleen ouwe TL verlichting, nou ja zijn nu weg en of je nou je geld aan een nieuw armatuurtje met lampje uitgeeft of nieuwe TL-buis met adapter en starter lijkt mij niet veel verschil inzitten.
Dat dacht ik ook, ik heb gewoon van die slagvaste armaturen van de gamma (10,- per stuk ofzo), maar ten eerste hingen die er uiteraard al, dus dat scheelt de meuk naar beneden halen en de nieuwe ophangen, en ten tweede, zoek maar eens een low cost T5 armatuur in slagvaste uitvoering. Ik kon ze niet onder 39,- per stuk vinden. Ik was nu voor 13,95 per stuk (adapter incl. buis) klaar, en installeren duurt 1 minuut. Werkt perfect.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_123658661
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 12:53 schreef Made-In-Holland het volgende:
Instant-start is dan wel handig en gemakkelijk, het is bijzonder slecht om fluorescentielampen vaak (direct) te starten met koude lampelectroden. Dat zou hoogstens 3x per dag mogen.
Ik heb ze nu 2 jaar in gebruik. 1 gaat hooguit 30 x per jaar een half uur aan. 1 een keer of 3 per week een paar minuten, en een setje van 4 gemiddeld 20 x per dag (totaal 6 uur per dag schat ik). Ik merk geen verschil, buizen branden gewoon netjes over heel de lengte, geen verkleuringen aan de uiteinden. Overigens gloeien ze volgens mij wel degelijk heel kortstondig voor, je merkt er alleen niks van.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_123659222
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 13:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook, ik heb gewoon van die slagvaste armaturen van de gamma (10,- per stuk ofzo), maar ten eerste hingen die er uiteraard al, dus dat scheelt de meuk naar beneden halen en de nieuwe ophangen, en ten tweede, zoek maar eens een low cost T5 armatuur in slagvaste uitvoering. Ik kon ze niet onder 39,- per stuk vinden. Ik was nu voor 13,95 per stuk (adapter incl. buis) klaar, en installeren duurt 1 minuut. Werkt perfect.
Aha dan was ik wel iets meer kwijt. Maar dat mag de pret niet drukken wat er hing was toch lelijk en aan vervanging toe. Zoals wel meer lampen in mijn huis die de vorige bewoners hadden laten hangen.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')