Als je dit weet zou ik het ook graag wetenquote:Op maandag 25 februari 2013 21:43 schreef Paarse_Kiwi het volgende:
Ik volg dit topic al een tijdje met een half oog. Nu heb ik een vraagje.
Ik werk in de jeugdzorg en werk regelmatig met jongeren met ad(h)d. Sommige situaties die hier benoemd worden herken ik dan ook vanuit mijn werk. Het wel willen maar vervolgens niks uitvoeren, heel enthousiast ergens aan beginnen maar vervolgens alles laten vallen, moeite om een goede dag/nachtrime en structuur te houden.
Mijn vraag: hoe kan ik als begeleider het beste iemand ondersteunen met ad(h)d? Ik heb de literatuur op school gehad maar voor iedereen is het anders en tips van de ervaringsdeskundigen zijn beter dan de droge theorie uit de boeken. Ik zie de jongere ongeveer 2 keer per week, 1 a 2 uur. De werkwijze bij ons is: in de gesprekken worden de zaken besproken, de jongere voert vervolgens zelf de actie uit. De jongere trekt zelf aan de bel als 'ie hulp nodig heeft. Dit maakt het voor mij lastig omdat ik er vaak te laat achter kom als dingen mis gaan omdat de drempel voor de jongere hoog is om aan te geven als dingen niet lukken.
Ben benieuwd naar de tips
Vooral niet teveel er bovenop zitten. Ik heb ook wel eens een beetje begeleiding met plannen enzo op school, en dan zijn er soms van die leraren die elke dag een paar keer vragen hoe het nu gaat enzo... Hou toch op man, 1x per week is vaak zat. Maar te erg verwaarlozen is natuurlijk ook niet goed, het moet wel werken. Maar laat vooral zien dat je de leerling als gelijke ziet, en niet als "een kind" (dit is voor pubers verschrikkelijk, en hij/zij zal zich dan alleen maar meer gaan verzetten. Sowieso al, maar ad(h)d kan dat nog wel aardig versterken ).quote:Op maandag 25 februari 2013 21:43 schreef Paarse_Kiwi het volgende:
Ik volg dit topic al een tijdje met een half oog. Nu heb ik een vraagje.
Ik werk in de jeugdzorg en werk regelmatig met jongeren met ad(h)d. Sommige situaties die hier benoemd worden herken ik dan ook vanuit mijn werk. Het wel willen maar vervolgens niks uitvoeren, heel enthousiast ergens aan beginnen maar vervolgens alles laten vallen, moeite om een goede dag/nachtrime en structuur te houden.
Mijn vraag: hoe kan ik als begeleider het beste iemand ondersteunen met ad(h)d? Ik heb de literatuur op school gehad maar voor iedereen is het anders en tips van de ervaringsdeskundigen zijn beter dan de droge theorie uit de boeken. Ik zie de jongere ongeveer 2 keer per week, 1 a 2 uur. De werkwijze bij ons is: in de gesprekken worden de zaken besproken, de jongere voert vervolgens zelf de actie uit. De jongere trekt zelf aan de bel als 'ie hulp nodig heeft. Dit maakt het voor mij lastig omdat ik er vaak te laat achter kom als dingen mis gaan omdat de drempel voor de jongere hoog is om aan te geven als dingen niet lukken.
Ben benieuwd naar de tips
Heel tof dat je ervaringsdeskundigen zoekt hiervoor Veel jeugdzorgmedewerkers kijken niet verder dan hun neus lang is.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:43 schreef Paarse_Kiwi het volgende:
Ik volg dit topic al een tijdje met een half oog. Nu heb ik een vraagje.
Ik werk in de jeugdzorg en werk regelmatig met jongeren met ad(h)d. Sommige situaties die hier benoemd worden herken ik dan ook vanuit mijn werk. Het wel willen maar vervolgens niks uitvoeren, heel enthousiast ergens aan beginnen maar vervolgens alles laten vallen, moeite om een goede dag/nachtrime en structuur te houden.
Mijn vraag: hoe kan ik als begeleider het beste iemand ondersteunen met ad(h)d? Ik heb de literatuur op school gehad maar voor iedereen is het anders en tips van de ervaringsdeskundigen zijn beter dan de droge theorie uit de boeken. Ik zie de jongere ongeveer 2 keer per week, 1 a 2 uur. De werkwijze bij ons is: in de gesprekken worden de zaken besproken, de jongere voert vervolgens zelf de actie uit. De jongere trekt zelf aan de bel als 'ie hulp nodig heeft. Dit maakt het voor mij lastig omdat ik er vaak te laat achter kom als dingen mis gaan omdat de drempel voor de jongere hoog is om aan te geven als dingen niet lukken.
Ben benieuwd naar de tips
Afgelopen paar maanden nog groot in beeld bij Radar anders...quote:Op dinsdag 26 februari 2013 14:08 schreef Tommelaer het volgende:
ADHD en keuring nieuwsbericht van afgezopen jaar....
http://www.nu.nl/politiek(...)-zonder-keuring.html
Heb ff wat info opgezocht....quote:Op dinsdag 26 februari 2013 14:10 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Afgelopen paar maanden nog groot in beeld bij Radar anders...
Uhm, onderzoek wijst uit van wel. Een ADHD'er zonder medicatie rijdt hetzelfde als iemand die in Amerika "legally drunk" is. Wetenschappelijk onderzoek van Dr. Barkley, zoek maar op of DM me voor de PDF'jesquote:Op woensdag 27 februari 2013 08:38 schreef Skull-splitter het volgende:
Wel of niet kunnen rijden lijkt mij persoonlijk geen frut met ADHD te maken te hebben. Ik heb lang over mijn rijbewijs gedaan en reed zeker het eerste jaar als een oud wijf, maar de ervaring en een paar aanvullende cursussen zorgen wel dat ik van ons gezin het meest veelzijdig kan rijden.
Ik zal dinsdag even de grafieken fotograferen, maar zoals ik het onthouden heb gaat het als volgt:quote:Op woensdag 27 februari 2013 14:34 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Uhm, onderzoek wijst uit van wel. Een ADHD'er zonder medicatie rijdt hetzelfde als iemand die in Amerika "legally drunk" is. Wetenschappelijk onderzoek van Dr. Barkley, zoek maar op of DM me voor de PDF'jes
Thnx voor de reacties allemaal!! Keep them coming!quote:Op dinsdag 26 februari 2013 08:12 schreef StormInATeacup het volgende:
[..]
Heel tof dat je ervaringsdeskundigen zoekt hiervoor Veel jeugdzorgmedewerkers kijken niet verder dan hun neus lang is.
Ik ben zelf in aanraking geweest met de jeugdhulpverlening, van mijn 13 tot 19de bij woongroepen met intensieve begeleiding. ik woonde daar ivm verslavingsproblematiek ouders, ze wisten toen niet dat ik ADHD had. Daarna kreeg ik 1 jaar ambulante hulp op kamers, via zelfstandig wonen.
Achteraf kan ik de jeugdhulpverlening héel erg waarderen, heeft het me super goed geholpen en ben ik blij dat ze zo'n doorzettingsvermogen en geduld met me hadden.
Ik weet niet in wat voor tak jeugdzorg je werkt, maar wellicht dat je aan t onderstaande wat hebt...
Wat voor mij vooral hielp;
- Een whiteboard aanschaffen waar ik elke week een planning maakte. Overzicht is prettig! Lege dagen invullen met activiteiten, al is het maar boodschappen doen of iets dergelijks. Verveling is de hell voor deze ADHDer.
- En anders een agenda. Heb je een jongere dat technisch is, dan kan die ook een digitale agenda bij houden via zn android smartfoon.
- Huiswerk op een vast tijdstip plannen, hielp niet bij mij. Wat wel hielp was opschrijven op welke dagen ik iets af moest hebben, bv. dinsdag al het huiswerk voor donderdag af.
- Huiswerk in het zicht houden, anders vergat ik 't.
- Dag/nachtritme; vaste bedtijden. Ja, ik weet 't, pubers bepalen zelf en hebben er een teringhekel aan, maar het hielp bij mij dat er elke dag werd gezegd dat ik om half 10 op mn kamer moest zijn, en elke dag om 8uur opstaan, waarvan 1 dag in de week een 'uitslaapochtend' tot 10uur.
- Maakt de jongere een chaos van de administratie/huiswerk/en ander gedoe? Vraag of de jongere al zijn papierzooi een keer mee wil nemen, met 1 grote multomap met tabbladen, en ga alles sorteren. Herhaal dit elke week tot de jongere het trucje door heeft, doe dit met huiswerk, administratie, en overige zaken. Zorg dat de jongere ook 3 papierbakjes aanschaft waar die administratie kan opbergen met het 'nog lezen, dringend, en betaald' systeem.
- SPORT!!!! Is de jongere lusteloos, verveeld, nergens zin in, agressief? Misschien kan je die dan handvaten geven om op sport te gaan, zo werd er destijds ge-eist dat ik naar een vechtsportleraar ging (die was bekend bij de organisatie) die op agressie gespecialiseerd was. Ik had destijds overgewicht en geen zelfvertrouwen, kon mijn energie niet kwijt, en dat is echt wat me het beste heeft geholpen. Kijk eens naar dat soort mogelijkheden bij jou organisatie.
- Maakt de jongere een teringzooi van zijn kamer/huis/of iets dergelijks? Enigste wat bij mij hielp was een wekelijkse inspectie. Heel kinderachtig, maar voor dat de hulpverlener kwam ging ik 2 uur lang als een gek alles opruimen, want anders zou ik mijn 'leefgeld' niet krijgen. Na een maandje of 2 zat dit dusdanig in mijn systeem dat ik het automatisch al ging doen.
- Schrijf bij elke afspraak op waar je het over hebt gehad, en kijk de volgende afspraak na of de afspraken zijn nagekomen. Geef de jongere anders een 'afstreep-lijstje' van 'gedaan/niet gedaan'.
- Vergeet een jongere zeer regelmatig zijn afspraak? Wellicht dat je dan kan afspreken om 2uur vantevoren te bellen.
- Heeft de jongere probleem met eten? Bij mij gingen ze wel eens mee boodschappen doen en koken, heel erg fijn in het begin toen ik plots van jeugdzorg naar zelfstandig wonen ging, want ineens moet je het zelf doen.
- Als het mag van de jongere, hou contact met andere begeleiders, bv. een sportleraar, muziekleraar, docent, ouders en dergelijke. Dan kom je er sneller achter als het 'mis' gaat. Dit werd bij mij via de mail gedaan elke 2 weken Vond ik wel prettig, omdat ik zelf vaak niet doorhad dat ik de verkeerde kant op ging en door ADHD (en destijds nog geen ritalin) had ik ook beperkte zelfreflectie.
Hoop dat je er wat aan hebt het verhaaltje is langer geworden als ik dacht, lol.
Het is een gelijke code aan brildragenden en andere codes die op het rijbewijs kunnen.quote:Op woensdag 27 februari 2013 20:24 schreef msacras het volgende:
Ik vind sowieso dat hele rijbewijs-ritalin verhaal een beetje vreemd. Ritalin/concerta zorgt er alleen maar voor dat ik scherper ben, ik zou eerder een verklaring moeten tekenen als ik het níet slik terwijl ik ad(h)d heb, haha.
Stempeltje in mn medisch dossier? Maak ik me alles behalve druk om. ten eerste is die informatie privé, en hoeven je toekomstige werkgevers niet te weten dat je ADD hebt, tenzj het een vereiste is (bv politie, landmacht en bij rijdende beroepen ivm gebruik medicijnen in t verkeer.quote:Op donderdag 28 februari 2013 17:20 schreef Lynn_Bailey het volgende:
Ik ben nieuw hier en dit is ook het eerste bericht dat ik post.
Ik doe de opleiding Sociaal pedagogische hulpverlening en mij is aangeraden om me te laten onderzoeken op ADD.
Ook hoorde ik dat het best een heftige ervaring is.
Kan iemand me daar wat over inlichten?
En ik vraag me af of jullie er last van hebben gehad om een baan te vinden met stempeltje 'ADD' in je medisch dossier?
Ik ben van plan om morgen de psycholoog te bellen voor een afspraak,
Nouja, ik hoor op school dus dat ze bij beroepen in de zorg (psychiatrie etc.) wel mogen checken of jij zelf een 'stoornis' hebt. Maar ik zal me wel weer teveel zorgen maken. As always.quote:Op donderdag 28 februari 2013 18:04 schreef StormInATeacup het volgende:
[..]
Stempeltje in mn medisch dossier? Maak ik me alles behalve druk om. ten eerste is die informatie privé, en hoeven je toekomstige werkgevers niet te weten dat je ADD hebt, tenzj het een vereiste is (bv politie, landmacht en bij rijdende beroepen ivm gebruik medicijnen in t verkeer.
Alleen als je medicatie slikt, en dan nog heeft een werkgever geen recht op medische informatie zonder jouw instemming.quote:Op donderdag 28 februari 2013 18:04 schreef StormInATeacup het volgende:
[..]
Stempeltje in mn medisch dossier? Maak ik me alles behalve druk om. ten eerste is die informatie privé, en hoeven je toekomstige werkgevers niet te weten dat je ADD hebt, tenzj het een vereiste is (bv politie, landmacht en bij rijdende beroepen ivm gebruik medicijnen in t verkeer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |