abonnement Unibet Coolblue
pi_122642583
Bedankt beiden! :)
pi_122647563
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 15:15 schreef fh101 het volgende:
Okee, ik kom er even niet meer uit. Op mijn jaaropgaaf gebruiken ze andere woorden dan bij de belastingdienst, en dat is verwarrend als je net komt kijken in het hele belastinggebeuren :P

Ik moet in het aangifteprogramma mijn 'arbeidskorting', 'loonheffing' en 'loon ed' aangeven.
Op mijn jaaropgaaf staan
- loon loonheffingen
- loon zorgverzekeringswet (is lager dan loon loonheffingen)
- ingehouden loonheffingen/premie volksverzekeringen
- ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage ZVW
- Ik heb GEEN loonheffingskorting toegepast
- er staan nog wel wat meer dingen, maar dat is allemaal 0

Klopt het dat ik bij arbeidskorting 0 invul, bij loonheffing 'ingehouden loonheffingen' en bij loon ed 'loon loonheffingen'?
Je hebt geen loonheffingskorting laten toepassen, dus arbeidskorting is 0 (zou een beetje vreemd zijn dat een loonheffingskorting verrekend is terwijl je geen loonheffingskorting laat toepassen). Dat het loon voor de zorgverzekeringswet lager is klopt. Je betaalt via je inkomen een inkomensafhankelijke bijdrage voor de ZVW van 7,1%. Daarvoor krijg je van je werkgever een vergoeding voor hetzelfde bedrag. De vergoeding is belast en de belasting over de vergoeding is wél onderdeel van het fiscaal loon (in jouw geval "loon loonheffingen"), maar geen onderdeel van het loon voor de zorgverzekeringswet. [door de invoering van de Wet uniformering loonbegrippen (WUL) is dit gewijzigd, de werkgever draagt nu direct de IAB voor de ZVW af en deze gaat niet meer via het loon. Het fiscaal loon is daarom lager en daarom is de eerste schijf opgehoogd naar 37% om de inkomstenderving voor de schatkist te beperken]

Kort gezegd: "Verrekend arbeidskorting" = 0, Loonheffing = "ingehouden loonheffing/premie volksverzekeringen" en Loon e.d. = "loon loonheffingen"

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 15:59 schreef Nirak het volgende:
Is aangifte met doen met een kind inderdaad zo leuk als mijn aangifte nu doet voorkomen?
We krijgen bijna ¤ 5000,- meer terug dan andere jaren.. Voor een deel zit dit in mijn ouderschapsverlof, die ¤ 4,18 per uur x 416 uur. Dat is toch alweer vlug ¤ 1700,- extra. En dan de inkomensafhankelijke combinatiekorting de volle bak.. maar dat maakt nog geen ¤5000,- meer. Waar zit hem dat in? Is dat omdat je in een andere box valt? Sowieso met een kind minder belasting mag betalen?

Ik durf nu haast niet op verzenden te drukken :')
Hoeveel je terugkrijgt is totaal afhankelijk van de situatie en kan van meer afhangen dan een ouderschapsverlofkorting van ¤ 1.700 en een IACK van ¤ 2.133. Is het niet mogelijk de resultaten van de aangifte IB2011 en 2012 hier te posten (in de heffingsgrondslagen ben ik op zich niet zo geïnteresseerd, dat blijkt wel uit het verzamelinkomen)? Dan kan vrij snel gezien worden waar het verschil in zit.
pi_122649552
Aangifte 2011 is helaas van de pc afgegaan door een broodnodige systeemherstel :(

Maar als ik in de aangifte ons kind "wegklik" is het ongeveer hetzelfde als voorgaande jaren.
pi_122659674
Hi,

Ben wat aan het beleggen bij Binck en heb mijn jaaropgave 2012 binnen:

Binnenlandse dividendbelasting

- Brutodividend 198
- Ingehouden dividendbelasting 30
- Nettodividend 168

Buitenlandse bronbelasting

- Brutodividend 230
- Ingehouden bronbelasting 35
- Nettodividend 195

Rara, wat kan ik als aftrekpost opvoeren? 65 (30+35) dividendbelasting?

[ Bericht 1% gewijzigd door Moogwai10 op 08-02-2013 22:51:56 ]
pi_122664585
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 16:06 schreef sanger het volgende:

[..]

Jep :)
Ik ben het helemaal met Sanger eens als het inkomen uit werk is.
Als het een uiitkering of pensioen betreft is er geen arbeidskorting, maar moet het loon (inkomen) en de loonheffing worden ingevuld bij: pensioen en andere uitkeringen.

@Nirak:
U heeft een kind gekregen. De ouderschapsverlofkorting + de inkomensafhankelijke combinatiekorting levert al een belastingvoordeel van circa ¤ 4000 op. Dat u ¤ 5000 meer terugkrijgt dan vorig jaar is dus goed mogelijk.
pi_122665236
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 22:43 schreef Moogwai10 het volgende:
Hi,

Ben wat aan het beleggen bij Binck en heb mijn jaaropgave 2012 binnen:

Binnenlandse dividendbelasting

- Brutodividend 198
- Ingehouden dividendbelasting 30
- Nettodividend 168

Buitenlandse bronbelasting

- Brutodividend 230
- Ingehouden bronbelasting 35
- Nettodividend 195

Rara, wat kan ik als aftrekpost opvoeren? 65 (30+35) dividendbelasting?
Binnenlandse dividendbeasting:
Invullen bij te verrekenen bedragen / ingehouden dividendbelasting

Buitenlanse dividendbelasting:
Waarschijnlijk heeft DreO in het antwoord van 7 februari op bladzijde 11 het goede antwoord gegeven (en daarmee mijn antwoord gecorrigeerd):
Invullen bij:
quote:
Is dat niet bij Vrijstellingen en verminderingen > Aftrek om dubbele belasting te voorkomen aanvinken. Er komt een optie "voorkoming dubbele belasting" in het dropdown menu aan de linkerzijde, daar de betreffende box aanvinken (ik neem aan dat deze dividenden in box 3 vallen). Vervolgens de optie Buitenlandse aandelen en spaartegoeden waarop u bronbelasting wilt verrekenen aanvinken en invullen?
Of bovenstaand het goede antwoord is hangt ook af van het Belastingverdrag met het land waar de bronbelasting van ¤ 35 is betaald.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 16:44:05 #282
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_122679633
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 22:43 schreef Moogwai10 het volgende:
Hi,

Ben wat aan het beleggen bij Binck en heb mijn jaaropgave 2012 binnen:

Binnenlandse dividendbelasting

- Brutodividend 198
- Ingehouden dividendbelasting 30
- Nettodividend 168

Buitenlandse bronbelasting

- Brutodividend 230
- Ingehouden bronbelasting 35
- Nettodividend 195

Rara, wat kan ik als aftrekpost opvoeren? 65 (30+35) dividendbelasting?
Je kunt niks opvoeren als aftrekpost.
Wel kun je de dividendbelasting aangeven als voorheffing op de inkomstenbelasting.
Details maar wel een groot verschil.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_122685359
Ben bezig met aangifte inkomstenbelasting 2012.

Ik heb een nieuwbouw appartement gekocht, koopcontract getekend eind 2010.
In 2011 hypotheek geregeld en tijdens de bouw in 2011 en een deel van 2012 is er uit het bouwdepot betaald.
In 2011 ben ik begonnen met het betalen van de levensverzekering
In maart 2012 verhuisd en toen ben ik ook maandelijks de hypotheek gaan aflossen.

Moet ik nu invullen dat ik in 2012 een eigen woning heb gekocht of was dit eigenlijk al in 2011?
Beter een gemiste oproep dan een gemiste kans
  zaterdag 9 februari 2013 @ 19:56:25 #284
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_122685758
In 2011 al.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_122685875
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 19:56 schreef ManAtWork het volgende:
In 2011 al.
Bedankt! Dat dacht ik ook al maar was er niet zeker van.
Beter een gemiste oproep dan een gemiste kans
  zaterdag 9 februari 2013 @ 19:59:29 #286
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_122685903
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 19:58 schreef Little_Acorn het volgende:

[..]

Bedankt! Dat dacht ik ook al maar was er niet zeker van.
Bij deze dan de bevestiging. :D
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_122686758
Fiscaal recht studerend, dus misschien kan ik hier en daar nog wat vragen beantwoorden.
pi_122688790
Ik heb juli 2012 een nieuwbouw woning gekocht, is dus nog niet af. Nu moet ik dus voor het eerst het eigen woning gedeelte invullen op de aangifte en ik kom er niet helemaal uit op 2 punten.

Eigen woningforfait voor een woning waarin u tijdelijk niet woonde. Als ik hier op wijzig klik moet ik een postcode/nr, periode en woz waarde invullen. Aangezien ik nog niet eens een adres heb (zover ik weet) heb ik dus geen postcode en geen huisnr en ik heb geen woz waarde (er ligt op dit moment alleen een vloer), dus ik heb maar ?, 0607, 3112, en een bedrag ingevuld. De eigenwoningforfait geeft dan 0 aan (woz bedrag maakt niet zoveel uit, ik geloof dat de peildatum ook 1 januari is, dus misschien vandaar)
Prima, maar dan....eigenwoningforfait voor uw hoofdverblijf. Als ik hier op wijzig klik, dan moet ik de postcode en woz waarde van mijn huidige woning invullen, maar dat is een huurwoning.

Betekent dat dat ik belasting ga betalen over een huurwoning ? En ik heb geen idee wat de woz waarde hiervan is. En moet ik bij de periode dan ook het hele jaar invullen (0101-3112) of alleen vanaf het moment dat ik de nieuwe woning heb gekocht ?
Als ik daar bv 0101,3112, 100.000 invul dan komt er 600,- uit.

Kan iemand dit wat beter uitleggen welke gegevens ik hier nu in moet vullen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 9 februari 2013 @ 21:34:58 #289
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_122690215
de eigen woning moet je zeker niet de gegevens van de huurwoning invullen.
Lijkt mij dat je alleen de eerste in zou moeten vullen en de 2e laten gaan.
Maar daar kan een ander vast een duidelijker onderbouwd antwoord op geven :)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_122691506
U heeft ingevuld: U hebt een woning gekocht die was bedoeld als uw toekomstige hoofdverblijf. Deze woning stond nog leef of was in aanbouw. De WOZ-waarde die hier wordt ingevuld doet er niet toe, omdat u (nog) geen hoofdbewoner van deze woning bent.

Eigenwonigforfait voor uw hoofdverblijf kunt u overslaan. Uw hoofdverblijf is immers niet de eigen woning maar de huurwoning.

Aftrekposten eigen woning: als u aftrekbare kosten zoals betaalde hypotheekrente of financieringskosten heeft kunt u die hier invullen. Van belang hierbij is of het voorlopig koopcontract is getekend.
pi_122692351
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 00:32 schreef belfis het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met Sanger eens als het inkomen uit werk is.
Als het een uiitkering of pensioen betreft is er geen arbeidskorting, maar moet het loon (inkomen) en de loonheffing worden ingevuld bij: pensioen en andere uitkeringen.

@Nirak:
U heeft een kind gekregen. De ouderschapsverlofkorting + de inkomensafhankelijke combinatiekorting levert al een belastingvoordeel van circa ¤ 4000 op. Dat u ¤ 5000 meer terugkrijgt dan vorig jaar is dus goed mogelijk.
Dank! Dat is een fijne wetenschap :)
pi_122711158
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 22:08 schreef belfis het volgende:
U heeft ingevuld: U hebt een woning gekocht die was bedoeld als uw toekomstige hoofdverblijf. Deze woning stond nog leef of was in aanbouw. De WOZ-waarde die hier wordt ingevuld doet er niet toe, omdat u (nog) geen hoofdbewoner van deze woning bent.
Wat voor zin heeft het dan om hier naar te vragen ?

quote:
Eigenwonigforfait voor uw hoofdverblijf kunt u overslaan. Uw hoofdverblijf is immers niet de eigen woning maar de huurwoning.
Great, nu ik er al iets had ingevuld kun je het niet meer verwijderen (kan er wel 0 van maken). Maar goed ik kan het nog wel een keer opnieuw installeren als het moet.

quote:
Aftrekposten eigen woning: als u aftrekbare kosten zoals betaalde hypotheekrente of financieringskosten heeft kunt u die hier invullen. Van belang hierbij is of het voorlopig koopcontract is getekend.
Mijn afrekening vd notaris is nogal gespecificeerd, kan ik dit allemaal optellen en als notariskosten aftrekken ?
*Tarief ECH
*Kosten wettelijke inzages (GBA,CIR,CCR,VIS) Notariële kosten
*Tarief akte van hypotheek Kadaster kosten
*Inschrijving kadaster hypotheekakte
*Kadastrale inzage hypotheek Omzetbelasting
19% omzetbelasting over bovenstaande


ik meen iets gelezen te hebben dat bepaalde kadaster kosten niet afgetrokken mogen worden.
  zondag 10 februari 2013 @ 14:44:36 #293
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_122712282
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 14:20 schreef axamenta het volgende:

[..]

Wat voor zin heeft het dan om hier naar te vragen ?

[..]

Great, nu ik er al iets had ingevuld kun je het niet meer verwijderen (kan er wel 0 van maken). Maar goed ik kan het nog wel een keer opnieuw installeren als het moet.

[..]

Mijn afrekening vd notaris is nogal gespecificeerd, kan ik dit allemaal optellen en als notariskosten aftrekken ?
*Tarief ECH
*Kosten wettelijke inzages (GBA,CIR,CCR,VIS) Notariële kosten
*Tarief akte van hypotheek Kadaster kosten
*Inschrijving kadaster hypotheekakte
*Kadastrale inzage hypotheek Omzetbelasting
19% omzetbelasting over bovenstaande


ik meen iets gelezen te hebben dat bepaalde kadaster kosten niet afgetrokken mogen worden.
Je moet wel aangeven dat er een eigen woning is. Zonder eigen wonng kan er immers geen sprake zijn van (kosten voor) een eigen woningschuld.
Omdat je de bijzondere situatie invult (toekomstige woning in aanbouw) krijg je een vrijstelling.

Wat de aftrekbare kosten betreft: druk eens op F1, help of kijk een op de site van de belastingdienst. Daat staat helder en duidelijk uitgelegd welke kosten wel en welke kosten niet aftrekbaar zijn. Kort samengevat komt het er op neer dat alleen de kosten die betrekking hebben op de eigen woningschuld in aftrek mogen worden gebracht. Notariskosten voor bijv. de overdrachtsakte zijn niet aftrekbaar.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_122713217
De kosten die u heeft gemaakt ten behoeve van de hypotheek vallen onder de eenmalig aftrekbare kosten. Kosten die geen betrekking hebben op het realiseren van de hypotheek zijn niet fiscaal aftrekbaar. Daartoe behoren o.a. ook het opvragen van gegevens in de GBA. Deze kosten hebben niets te maken met het realiseren van de hypotheek en zijn derhalve niet aftrekbaar.

Een nieuw fenomeen is het systeem ECH - ECH staat voor Elektronische Communicatie Hypotheken. Een meerderheid van de notarissen is hierbij aangesloten. Het ECH verzorgt het berichtenverkeer tussen notariskantoor en hypothecair financiers bij het vestigen en aflosssen van hypotheken. Deze kosten betreffen de hypotheek en zijn evenals de inschrijving kadaster hypotheekakte en de kadastrale inzage hypotheek + omzetbelasting van 19% aftrekbaar.
pi_122717415
quote:
7s.gif Op zondag 10 februari 2013 15:04 schreef belfis het volgende:
het opvragen van gegevens in de GBA. Deze kosten hebben niets te maken met het realiseren van de hypotheek en zijn derhalve niet aftrekbaar.
Maar op de afrekening hebben ze dat dus allemaal op 1 hoop gegooid (*Kosten wettelijke inzages (GBA,CIR,CCR,VIS) Notariële kosten)
Overigens staat op de afrekening ook De met een * gemerkte posten zijn vermoedelijk aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.
Vermoedelijk, ze weten daar blijkbaar niet genoeg van de belastingregels dat ze niet gewoon kunnen aangeven wat wel en niet aftrekbaar is.

Ik denk dat ik de hele boel maar als notariskosten noteer, het gaat maar om 561,-
Of moet je die posten echt allemaal apart opgeven ?
pi_122717627
Vraagje:

Klopt het dat je je aandeel in de 'VVE onderhoudspot' ook moet optellen bij je vermogen in Box 3? En hier dus 1,2% VRH over moet betalen wanneer je boven de vrijstelling uitkomt?
pi_122718340
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 16:36 schreef Moogwai10 het volgende:
Vraagje:

Klopt het dat je je aandeel in de 'VVE onderhoudspot' ook moet optellen bij je vermogen in Box 3? En hier dus 1,2% VRH over moet betalen wanneer je boven de vrijstelling uitkomt?
Ja dat klopt.
A mind with a heart of it's own
pi_122718411
Een paar jaar geleden is hier een gerechtelijke uitspraak over geweest. Met als slotsom dat de VVE onderhoudspot als bezitting / vordering Box 3 moet worden aangemerkt. In het aangifteprogramma vermelden bij overige bezittingen / vorderingen.

Door op het vraagteken bij deze post in het IB-programma te klikken vindt u de volgende informatie:
quote:
Was u lid van een VvE, bijvoorbeeld omdat u een appartement had in een flatgebouw? Dan betaalde u aan de VvE een bijdrage voor onderhoudskosten, schoonmaakkosten en dergelijke. Door uw lidmaatschap had u ook een aandeel in het vermogen van de VvE. U vermeldt uw aandeel in het vermogen van de VvE op 1 januari 2012.
  zondag 10 februari 2013 @ 17:12:55 #299
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_122719133
quote:
7s.gif Op zondag 10 februari 2013 16:53 schreef belfis het volgende:
Een paar jaar geleden is hier een gerechtelijke uitspraak over geweest. Met als slotsom dat de VVE onderhoudspot als bezitting / vordering Box 3 moet worden aangemerkt. In het aangifteprogramma vermelden bij overige bezittingen / vorderingen.

Door op het vraagteken bij deze post in het IB-programma te klikken vindt u de volgende informatie:

[..]

Wat is de toevoeging op de post van DrMarten?
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 16:52 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Ja dat klopt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 10 februari 2013 @ 17:14:44 #300
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_122719219
quote:
7s.gif Op zondag 10 februari 2013 15:04 schreef belfis het volgende:
De kosten die u heeft gemaakt ten behoeve van de hypotheek vallen onder de eenmalig aftrekbare kosten. Kosten die geen betrekking hebben op het realiseren van de hypotheek zijn niet fiscaal aftrekbaar. Daartoe behoren o.a. ook het opvragen van gegevens in de GBA. Deze kosten hebben niets te maken met het realiseren van de hypotheek en zijn derhalve niet aftrekbaar.
Dank voor het kopiëren van mijn antwoord in andere bewoordingen. :s)
quote:
Een nieuw fenomeen is het systeem ECH - ECH staat voor Elektronische Communicatie Hypotheken. Een meerderheid van de notarissen is hierbij aangesloten. Het ECH verzorgt het berichtenverkeer tussen notariskantoor en hypothecair financiers bij het vestigen en aflosssen van hypotheken. Deze kosten betreffen de hypotheek en zijn evenals de inschrijving kadaster hypotheekakte en de kadastrale inzage hypotheek + omzetbelasting van 19% aftrekbaar.
DAS, een antwoord,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')