abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_121186105
Grote natuurbranden teisteren Zuid Australië en Tasmanië



Grote natuurbranden teisteren het platteland in het zuiden van Australië. Het land heeft te kampen met de grootste hittegolf sinds 2001, waarbij de temperaturen bijna tot recordhoogtes stijgen. Zo loopt het kwik met gemak op tot ver boven de 40 graden Celsius.

In de hele zuidelijke regio van Australië is een verbod op het maken van vuur ingesteld. Ook op het eiland Tasmanië is die maatregel van kracht. Daarnaast heeft de overheid de bevolking opgeroepen uit te kijken naar kleine brandjes en die te melden, voor ze zich kunnen uitbreiden tot een grote vlammenzee.

In het dorpje Eucla, 1500 kilometer ten oosten van de stad Perth aan de westkust, werd deze week een temperatuur van 48,2 graden Celsius gemeten. Aan de zuidkust is een temperatuur van 41,8 graden Celsius gemeten. Naar verwachting zal er volgende week nog geen temperatuursdaling zijn.

Premier Julia Gillard adviseerde haar landgenoten op Twitter: 'Zorg voor jezelf en breng jezelf in veiligheid.'

Bron: AD

Honderden mensen gevlucht voor natuurbranden Tasmanië

Op het eiland Tasmanië ten zuiden van Australië woeden sinds een paar dagen hevige bosbranden. Honderden Tasmaniërs en toeristen zijn naar de stranden gevlucht of hebben hun toevlucht gezocht op schepen.

De zuidelijke kuststad Dunaley is zwaar getroffen, daar zijn zeker honderd huizen en andere gebouwen in vlammen opgegaan. Onder de verwoeste gebouwen zijn onder meer een politiebureau en een tankstation.

Zuid-Australië en Tasmanië kampen al dagen met een hittegolf met temperaturen van ver boven de 40 graden. De droogte en de hitte leiden ieder jaar tot grote natuurbranden in Australië.

Bron: NOS
pi_121221066
Heel wat vermisten tijdens bosbranden op Tasmanië



Verschillende personen zijn op het eiland Tasmanië, dat met felle bosbranden te kampen heeft, als vermist opgegeven. Dat heeft de politie bekendgemaakt. Een honderdtal woningen werd door de vlammen volledig in de as gelegd.

De branden op het eiland ten zuiden van Australië ontstonden vrijdag. Het land wordt getroffen door een hittegolf, die het kwik tot meer dan 40 graden deed stijgen op Tasmanië. De regio heeft doorgaans een koeler klimaat dan de rest van Australië. Volgens de autoriteiten zijn de temperaturen gedaald in vergelijking met de piek van 41,8 graden die vrijdag werd opgemeten. Dat was overigens een record in Hobart sinds 1880.



Nog enkele dagen
Dat betekent niet dat de branden intussen zijn uitgeroeid, wel integendeel. De brandweer bestreed vandaag "honderden kilometers ongecontroleerde branden". "Het zal nog enkele dagen duren", voorspelde brandweerchef Mike Brown. De politie trok in de dorpen Dunnaley en Boomer Bay van deur tot deur om vermiste personen terug te vinden. Meer dan 3.000 mensen moesten hun woning ontvluchten.



Februari 2009
In andere regio's in Australië, die eveneens met een hittegolf kampen, ontstonden tal van branden. In februari 2009 viel de regio rond Melbourne ten prooi aan vernietigende branden. Daarbij vielen toen 173 doden, meer dan 400 gewonden en werden zowat 2.000 woningen vernield.

hln



pi_121221191
quote:
Het Zuidelijk Halfrond, waar het thans zomer is, heeft meer dan de laatste jaren het geval is geweest, te maken met zinderende hittegolven. In de lente (herfst bij ons) werden onder meer delen van Argentinië geteisterd door temperaturen boven 40 graden. Thans heerst ‘down under’ (in Australië) grote hitte en het einde van de ‘ Australian heatwave’ is nog niet in zicht. In Eucla, op 1500 kilometer ten oosten van Perth, is een temperatuur van 48,2º gemeten. In dat deel van Australië is het in 80 jaar niet zo heet geweest. Het hitterecord voor Australië bedraagt 50,7º en dateert uit 1960 in Oodnadatta in het centrale deel van het land.

JanVisser
Wat een hitte. Een groot gebied boven de 45 graden.



[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2013 10:00:39 ]
pi_121223329
quote:
Up to 100 people remain unaccounted for as devastating bushfires that have ravaged southern Tasmania continue to burn.

Police are conducting painstaking property-to-property searches in the worst hit towns of Dunalley, Boomer Bay and Marion Bay as they fear lives may have been lost.
pi_121233984
Duitse toeriste (31) sterft bij strandwandeling in extreme Australische hitte



Op een afgelegen strand niet ver van de wereldberoemde Great Ocean Road in de deelstaat Victoria is een Duitse toeriste overleden door de extreme Australische hitte. De 31-jarige vrouw was samen met een man gaan wandelen bij temperaturen boven 40 graden in de schaduw. Ze werd geveld door een hartaanval en omdat de hulpdiensten het geïsoleerde strand maar moeilijk konden bereiken, kwam alle hulp te laat. 2013 is in heel Australië begonnen met een uitgebreide hittegolf die alle records dreigt te breken. Helaas zijn er ook grote gevaren aan verbonden, want naast de gezondheidsrisico's woeden er ook al heel wat bosbranden.


De Duitse toeriste kwam om het leven langs het strand tussen Station Beach en het Bimbi Caravan Park in de buurt van Cape Otway waar ze op vakantie was. Die regio is bekend voor de Great Ocean Road, een van de mooiste kustwegen ter wereld, maar ook voor de vele koala's die er aan de kant van de weg in eucalyptusbomen zitten.

Heetst van de dag
Cape Otway lokt veel toeristen, maar het uitgestrekte nationale park heeft ook heel wat afgelegen plekken. Daar sloeg het noodlot toe voor de 31-jarige Duitse toeriste. Samen met een man ging ze ondanks de extreme hitte met temperaturen boven de 40 graden in de schaduw toch wandelen rond 15 uuur, zowat het heetste moment van de dag. Op het strand zeeg ze plots in elkaar. Ze was geveld door een hartaanval. De hulpdiensten konden niet meteen het afgelegen gebeid bereiken en toen ze aankwamen, bleken alle reanimatiepogingen vruchteloos.

Uitgestrekt gebied
Een hittegolf Down Under is zeker niet uitzonderlijk deze tijd van het jaar, want het is er volop zomer. Toch hebben alle Australische weerkundigen het over recordhitte. Niet alleen door de extreem hoge temperaturen maar ook door het uitgestrekte gebeid en de duur van de hittegolf. Zelfs het zuidelijke eiland Tasmanië, dat meestal gespaard blijft van de grootste hitte, heeft volop prijs. In de hoofdstad Hobart liep het kwik ook op tot meer dan 40 graden. Bosbranden in het Tasmaanse natuurparadijs waren dan ook onvermijdelijk. Daarbij werden tientallen huizen vernield en viel mogelijk ook een dode: een man die ondanks een evacuatiebevel zijn huis bleef beschermen tegen de vlammen.

Perth en Adelaide
Meteorologen zien twee redenen voor de aanhoudende hitte. Eerst en vooral zijn de moessonregens uit Azië deze zomer heel laat doorgedrongen tot het tropische noorden van Australië. Normaal gezien gebeurt dat al begin november, maar dit regenseizoen begon uitzonderlijk laat. Daardoor kreeg de verzengende zon vrij spel door het gebrek aan wolken en kon de Red Centre, het uitgestrekte woestijngebied in het Australische binnenland, veel sneller opwarmen. Door een strakke noordelijke stroming drong die hete woestijnlucht vervolgens erg diep zuidelijk door. Voor Nieuwjaar was Perth aan de beurt met een hele week temperaturen boven de 40 graden en begin 2013 had onder meer Adelaide prijs met een verzengende 45 graden op vrijdag.

Records
En het einde is nog lang niet in zicht. Na een iets minder hete zondag, loopt het kwik begin volgende week weer op boven de 40 graden. Het nationale gemiddelde zal volgens de voorspellingen zelfs oplopen tot boven de grens van de 40 graden. Het record van 40,17 graden, dat dateert van 21 december 1972, zal wellicht sneuvelen. Het absolute meetrecord op één plaats van 50,7 graden in Oodnadatta (in de woestijn van South Australia) zou ook in gevaar zijn. Andere records zijn al gesneuveld: in Hobart (41,3 graden), het zuidelijke kuststadje Eucla (48,2 graden) en de havenstad Port Augusta (47,6 graden) werden nooit eerder zulke hoge temperaturen genoteerd.

hln

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2013 18:16:18 ]
pi_121268536
Bosbranden op Tasmanië bedreigen bevolkte gebieden: Premier vreest ramp



De hittegolf die bosbranden veroorzaakt in de Australische staat Tasmanië, het eiland ten zuidoosten van het vasteland, bedreigt nu ook het dichtbevolkte zuidoosten van het land. Officiële bronnen omschrijven de risico's als heel groot. Barry O'Farrell, eerste minister van de staat New South Wales zei dat morgen "voor de staat misschien de gevaarlijkste dag ooit zal worden".
Op campings en andere open plaatsen zijn vuurtjes verboden, en de verschillende nationale parken zijn gesloten voor het publiek. In Sydney wordt een temperatuur van 43 graden verwacht. Enkel op Nieuwjaarsdag in 2006 en in januari 1939 was het met respectievelijk 44 en 45 graden nog warmer.

"We hebben het hier over een nooit gezien risico op brand", aldus een hoofd van de brandweer. "Sommige branden zullen zo snel verspreiden dat er geen of weinig tijd zal zijn om een waarschuwing te geven."

Bij een bezoek aan het zwaar door bosbranden getroffen Tasmanië zei de Australische eerste minister Julia Gillard dat waakzaamheid geboden is. Ze waarschuwde voor "catastrofale" omstandigheden in New South Wales. Duizenden brandweermannen in de staat is gezegd dat ze zich paraat moeten houden. In Tasmanië is tot nu toe 30.000 hectare door de branden verwoest.

bron
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 10:16:11 #9
8781 crew  Frutsel
pi_121303000
quote:
Nieuwe golf bosbranden in Australië
In het zuiden van Australië is de kans dat de bosbranden zich verder uitbreiden zeer groot. Temperaturen boven de veertig graden gecombineerd met harde wind en een kurkdroge bodem zorgen voor de meest risicovolle condities in jaren.

In de staat New South Wales woeden nu ongeveer 100 branden. De wind neemt nog toe, dus de verwachting is dat het ergste nog moet komen. Het Australische meteorologisch bureau meldt dat het voor het eerst vijf dagen achter elkaar warmer is dan 39 graden.
Tasmanië

De autoriteiten hebben open vuur voorlopig verboden in Tasmanië en New South Wales; ook barbecuen mag niet meer. De nationale parken zijn er gesloten. Inwoners van gebieden die door de branden bedreigd worden, is aangeraden te vertrekken.

Tasmanië kampt al dagen met bosbranden. Zeker honderd gebouwen zijn in vlammen opgegaan en een aantal dorpen is van de buitenwereld afgesloten. Premier Gillard bracht gisteren een bezoek aan het eiland.
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 10:27:35 #10
8781 crew  Frutsel
pi_121303245
Bosbranden Australië nemen catastrofale proporties aan

De bosbranden die woeden in het zuiden van Australië, breiden zich uit. Duizenden mensen hebben hun huis moeten verlaten. Premier Julia Gillard sprak op de televisie van een "catastrofe".

De branden woeden vooral in de staten South Australia, New South Wales en Victoria, waar temperaturen worden gemeten van boven 40 graden en een harde wind staat. Gillard bezocht gisteren het eiland Tasmanië, waar honderden huizen zijn verwoest en meer dan 3.000 mensen zijn geëvacueerd.

In New South Wales is een verbod op het stoken van vuur afgekondigd. Nationale parken en campings zijn gesloten en kampeerders en vakantiegangers wordt dringend verzocht veiliger gebieden op te zoeken.Verpleeghuizen en kwetsbare mensen in zwaar getroffen gebieden worden geëvacueerd.

De branden worden vergeleken met die van Zwarte Zaterdag in 2009, toen 173 mensen de dood vonden.

Bron: DM
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 11:23:03 #11
8781 crew  Frutsel
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 11:29:28 #12
8781 crew  Frutsel
pi_121304971
quote:
Branden breiden zich uit
In het zuidoosten van Australië woeden steeds meer bosbranden. In de deelstaat New South Wales zijn nu meer dan 130 branden, waarvan er 40 niet onder controle zijn.

Ook op het eiland Tasmanië woedt nog een grote brand in de buurt van de gebieden die dit weekend al waren getroffen. Op Tasmanië zijn zeker honderd gebouwen in vlammen opgegaan.
Catastrofaal

In sommige gebieden geldt de code 'catastrofaal vuurgevaar'. Dit betekent dat nieuwe branden zich snel kunnen verspreiden en oncontroleerbaar zullen zijn. Inwoners krijgen dan het advies te vertrekken.

In New South Wales en Tasmanië geldt een verbod op open vuren. Premier Gillard noemt vandaag een "zeer gevaarlijke dag" en heeft de inwoners gevraagd alert te zijn.
39 graden

In Australië is het op het moment kurkdroog en er waait een harde wind. Op vijf opeenvolgende dagen ligt de gemiddelde temperatuur boven de 39 graden en dat is een record.
pi_121316012
Gevaarlijke week in Australië door recordtemperaturen en hevige bosbranden



Het gaat er deze zomer hard aan toe in Australië. Niet alleen woeden er meer dan 140 bosbranden, de hitte is zelfs zo extreem dat de weerdienst van het land nieuwe kleuren moest invoeren op de weerkaart.

De temperaturen breken alle records. In Sydney haalde het kwik gisteren 42 graden Celsius, terwijl het nationale gemiddelde 40,33 graden Celsius bedroeg. Daarmee was het de warmste dag ooit in Australië en het vorige record dateerde al van 1972.



De weerdienst kon de meest extreme temperaturen niet meer kwijt op de weerkaart en moest nieuwe kleuren invoeren. In sommige gebieden ging het kwik zelfs voorbij 50 graden Celsius. De paarse en roze kleuren op de kaart hieronder zijn nieuw. Komende zondag en maandag zouden de paarse en roze bellen op de kaart nog groter worden.



Bosbranden
Weerkundigen hebben er geen idee van wanneer deze hittegolf zal eindigen. "Zonder wolken boven het centrum van het land en bij gebrek aan vocht wordt het alleen maar heter. We hebben deze temperaturen nog nooit gezien", zegt Alasdair Hainsworth, van de Australische weerdienst.

Meer dan honderd bosbranden teisteren de oostkust en duizenden mensen hebben hun huizen moeten verlaten. Het gevaar op bosbranden is komende week vergelijkbaar met 2009, toen op 'Black Saturday' in de staat Victoria 173 mensen om het leven kwamen en voor miljarden dollars aan schade werd aangericht.

Tot hiertoe hebben de branden nog geen slachtoffers geëist en slechts één huis ging gisteren in de vlammen op.



http://www.hln.be/hln/nl/(...)ige-bosbranden.dhtml
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 8 januari 2013 @ 18:57:11 #14
186611 Haags
pi_121321720
Bizar allemaal
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:10:53 #15
262938 ForzaScuderiaFerrari
Subaru Impreza GT Turbo
pi_121328430
Heftige branden zeg
Forza Scuderia Ferrari
Subaru Power!
pi_121333451
Wow dat is moeilijk voor te stellen, boven de 50 graden!

Ik heb afgelopen september 45 graden meegemaakt in de staat Nebraska (USA) en dat was al verschrikkelijk. Dit was ook extreem heet voor die regio en zeker voor die tijd van het jaar. De airco in mijn auto viel steeds uit door de hitte, ik kan mij voorstellen dat dat daar ook overal gebeurd.

Hopelijk hebben de huizen daar kelders die relatief koel zijn.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 23:17:27 #17
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_121335174
Het was hier in Sydney gisteren 43 graden. De wind was echt niet normaal; alsof iemand een fohn op je smoel zet! Ook New South Wales is aand e beurt wqua bosbranden; gisteren woedden er maar liefst 130 en het is nog niet over volgens de fire service.

Uit het raam op kantoor kon ik wel een paar rookpluimen zien in de verte, maar niets foto-waardigs.

Hier een kaartje van actuele bosbranden in NSW
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 23:19:10 #18
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_121335249
quote:
15s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:41 schreef jeroen1976 het volgende:
Wow dat is moeilijk voor te stellen, boven de 50 graden!

Ik heb afgelopen september 45 graden meegemaakt in de staat Nebraska (USA) en dat was al verschrikkelijk. Dit was ook extreem heet voor die regio en zeker voor die tijd van het jaar. De airco in mijn auto viel steeds uit door de hitte, ik kan mij voorstellen dat dat daar ook overal gebeurd.

Hopelijk hebben de huizen daar kelders die relatief koel zijn.
De huizen in Oz zijn over het algemeen verschrikkelijk slecht geisoleerd. Enkel glas, geen airco en dunwandig. Ik heb etreem mazzel dat ik in een apartementengebouw woon met airco.
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_121340100
quote:
11s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 23:17 schreef star_gazer het volgende:
Het was hier in Sydney gisteren 43 graden. De wind was echt niet normaal; alsof iemand een fohn op je smoel zet! Ook New South Wales is aand e beurt wqua bosbranden; gisteren woedden er maar liefst 130 en het is nog niet over volgens de fire service.

Uit het raam op kantoor kon ik wel een paar rookpluimen zien in de verte, maar niets foto-waardigs.

Hier een kaartje van actuele bosbranden in NSW
Dat is idd erg warm. Was code zwart hoorde ik vanavond op het nieuws?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  woensdag 9 januari 2013 @ 03:26:57 #20
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_121340418
quote:
15s.gif Op woensdag 9 januari 2013 02:32 schreef paddy het volgende:

[..]

Dat is idd erg warm. Was code zwart hoorde ik vanavond op het nieuws?
Klopt. Ze noemen het een 'catastrofaal brandgevaar'
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_121340680
quote:
2s.gif Op woensdag 9 januari 2013 03:26 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Klopt. Ze noemen het een 'catastrofaal brandgevaar'
Maar voor jou geen gevaar nog?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  woensdag 9 januari 2013 @ 04:23:37 #22
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_121340713
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 04:16 schreef paddy het volgende:

[..]

Maar voor jou geen gevaar nog?
Nee. Ik zit midden in Sydney, dus hier geen problemen. Als ik uit het raam kijk op kantoor zie ik soms in de verte wat rookpluimen, maar in principe is er weinig tot geen brandgevaar waar ik woon.
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_121340722
quote:
7s.gif Op woensdag 9 januari 2013 04:23 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Nee. Ik zit midden in Sydney, dus hier geen problemen. Als ik uit het raam kijk op kantoor zie ik soms in de verte wat rookpluimen, maar in principe is er weinig tot geen brandgevaar waar ik woon.
Mooi. Echt medelijden met die mensen die nu hun huis verliezen :{
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  woensdag 9 januari 2013 @ 04:34:29 #24
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_121340739
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 04:25 schreef paddy het volgende:

[..]

Mooi. Echt medelijden met die mensen die nu hun huis verliezen :{
Ja. Al is het wel een beetje vergelijkbaar met mensen die in Nederland in de polder wonen en de boel zien onderlopen; je weet wat de risico's zijn als je in rural Australia gaat wonen. Brand is hier een belangrijk deel van het ecosysteem en er zijn zelfs planten (eucalyptus) die er specifiek op geëvolueerd zijn.
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  Moderator woensdag 9 januari 2013 @ 12:24:10 #25
8781 crew  Frutsel
pi_121347909
quote:
Familie overleefd bosbrand in water
Een angstaanjagend avontuur voor een Australische familie in het Tasmaanse plaatsje Dunalley. Ze overleefden een grote bosbrand, waarbij hun huis helemaal afbrandde. De vijf kleinkinderen waren bij hun opa en oma op bezoek, toen grootvader Tim Holmes doorkreeg dat er een grote brand op hun huis afkwam. "We zagen tornado's van vuur op ons afkomen", zegt Holmes. "Het vuur kwam van alle kanten."

De familie kon geen kant meer op en daarom besloot Holmes met zijn vrouw en kleinkinderen onder de steiger te schuilen in de ijskoude zee. Samen met zijn vrouw hield hij de kinderen, die tussen de 2 en 11 jaar oud zijn, boven water. "Er was zo veel rook en as in de lucht dat we maar 20, 30 centimeter hadden. We konden net onze kin boven water houden om te ademen."

De familie lag al 3 uur in het water, toen Holmes een rubberboot vond. Hij zette de kinderen erin en sleepte de boot ongeveer 300 meter verder naar een plek waar de lucht wat schoner was. Nadat iedereen uit het water was gekomen, belde Holmes meteen zijn dochter. Zij was al op de hoogte gebracht door de politie. "Ik hoorde dat mijn kinderen en ouders niet meer in het huis waren, maar wel ingesloten waren door het vuur", zegt Bonnie Walker tegen ABC. "Ik bereidde me al voor op het ergste."

Australië heeft op dit moment te maken met grote bosbranden, omdat het er erg droog is. Op Tasmanië gingen al honderd gebouwen verloren. Voor zover bekend zijn er geen doden gevallen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')