Zolang er petrolheads zijn die voor de lol een auto willen hebben uit hun goeie jaren zie ik dat toch echt niet gebeuren..quote:Op dinsdag 12 februari 2013 15:03 schreef Bart-Willem het volgende:
Europa, en het gros van de oldtimer-liefhebbers cq berijders zijn babyboomers en ouder (dus uitstervend ras) en als die straks allen gehemeld zijn is er een veel kleinere groep liefhebbers dus is er minder draagvlak en zal een afschaffing tot minder protesten en lobbies leiden.
Je ziet dat al bij de oldtimer-clubs: die slinken behoorlijk: ouderen die er wegens gezondheidsklachten mee stoppen en een piepkleine aanwas van jongeren. Dus het aantal leden loopt bij sommige clubs al sterk terug (afhankelijk van merk/type) en bij de meeste clubs is er een langzame daling te zien (ten gevolge van de vergrijzing).
och nog 15 jaar dan is alles electrisch en is het een echte hobby geworden.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 17:39 schreef virl3 het volgende:
[..]
Zolang er petrolheads zijn die voor de lol een auto willen hebben uit hun goeie jaren zie ik dat toch echt niet gebeuren..
De cijfers laten anders zien: veel oldtimer-clubs hebben een dalend ledenaantal, juist omdat er minder jongeren zich aanmelden.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 17:39 schreef virl3 het volgende:
[..]
Zolang er petrolheads zijn die voor de lol een auto willen hebben uit hun goeie jaren zie ik dat toch echt niet gebeuren..
Zijn merk/typeforums op internet niet de nieuwe club-achtige dingen die geen clubs zijn en daarmee het alternatief zijn waar jongeren bij terechtkomen?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 17:57 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
De cijfers laten anders zien: veel oldtimer-clubs hebben een dalend ledenaantal, juist omdat er minder jongeren zich aanmelden.
Dat er genoeg zijn ben ik het met je eens, en dat voor je gevoel het ook toeneemt komt vooral omdat veel jongeren 't idee hebben van "nu kan het nog". Maar de trend is helaas toch echt dat de clubs lichtelijk krimpen.
En de jaren 80-auto's zijn voor onze generaties juist meer de klassiekers. Ik zie iemand van 20-25 niet snel een Volvo PV 444 of een Duett of een of andere 1951-Mercedes kopen, maar eerder een BMW 6-serie of een Volvo 240 uit begin jaren 80. Overigens word je als jongere met een auto van 1980 of jonger ook weggekeken door de senioren bij de oldtimer-clubs omdat ze dat geen oldtimer vinden. Als jongere met een jongere auto voel je je dan ook niet welkom, en dat verklaart ook deels de krimp van de oldtimerclubs.
Dat is te kort door de bocht. Mensen hebben op het moment structureel te weinig geld over, en oldtimers werden toch voornamelijk met geld dat over is gekocht. En de wat duurdere middenklasse werd al helemaal gefinancieerd met overwaarde van huizen. En laat die nu net flink onder druk staan.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:46 schreef Bart-Willem het volgende:
Heel veel mensen vinden die auto's leuk, maar kopen ho maar. Probeer maar eens een PV 444 te verkopen, dan moet je héél veel geduld hebben. Ook een Amazon blijft langer staan dan bijvoorbeeld een 240.
En als je al eens naar een meeting gaat, dan moet je heel goed je best doen om je zelf een baan te waden door alle kliekjes en incrowd business voordat je er als nieuwkomer/outsider een beetje leuk mee kan doen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 20:13 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik merk wel dat jongeren online forums meer gebruiken dan fysieke oldtimerclubs.
Het afgelopen jaar idd. Door dat ene regeltje in het regeringsakkoord dat hier al 5 topics gevuld heeft met name..quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:46 schreef Bart-Willem het volgende:
Heel veel mensen vinden die auto's leuk, maar kopen ho maar. Probeer maar eens een PV 444 te verkopen, dan moet je héél veel geduld hebben. Ook een Amazon blijft langer staan dan bijvoorbeeld een 240.
Ik zit al een aantal jaar in de handel van oldtimers, en het lange staan van een Amazon of PV is iets dat al enige jaren speelt. Terwijl jongere auto's juist sneller weggaan (een 740 was doorgaans in een week tijd verkocht, een 240 duurde ook nooit lang). Pas nu de onzekerheid over de oldtimerregeling er is, zijn ze allemaal onverkoopbaar. Vreemd genoeg was er wel een opleving te zien aan het einde van afgelopen jaar, toen veel mensen een 13e maand hadden en dus ineens wel nog gauw een oldtimertje erbij kochten (natuurlijk voor een appel en een ei, dankzij de onzekerheid over de oldtimerregeling, maar dan kan je wel nog een jaartje belastingvrij rijden wat in geval van LPG al gauw 1200-1400 Euro per jaar scheelt).quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:54 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat is te kort door de bocht. Mensen hebben op het moment structureel te weinig geld over, en oldtimers werden toch voornamelijk met geld dat over is gekocht. En de wat duurdere middenklasse werd al helemaal gefinancieerd met overwaarde van huizen. En laat die nu net flink onder druk staan.
Zo'n 240 wordt dan nog vaker door mensen gekocht die hem dagelijks willen gebruiken en in die zin is het dan een besparing althans, dat denkt men ipv een kostenpost.
Ja, want een oldtimer moet nou eenmaal ronde vormen hebbenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een auto uit de jaren 80 kan ik eigenlijk geen oldtimer noemen, dat is nogal vaak een goedkope dagelijkse rammelbak, uitzonderingen daar gelaten.
Dat moet niet maar is wel een groot pluspunt.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:57 schreef Q.C.Passed het volgende:
[..]
Ja, want een oldtimer moet nou eenmaal ronde vormen hebben
Ik vind een 240 eigenlijk wel een cultbak, idem voor een Mini uit de jaren 80. Beiden zijn in grote getalen verkocht in de jaren '80 en mogen met recht klassiekers of oldtimers genoemd worden. Het gros van de 2CV's die in NL rondrijden zijn ook van 1982-1987, en in mijn ogen ook oldtimers.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een auto uit de jaren 80 kan ik eigenlijk geen oldtimer noemen, dat is nogal vaak een goedkope dagelijkse rammelbak, uitzonderingen daar gelaten.
Een 240 is een veredelde 140 die in mijn ogen meer oldtimer is.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:59 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Ik vind een 240 eigenlijk wel een cultbak, idem voor een Mini uit de jaren 80. Beiden zijn in grote getalen verkocht in de jaren '80 en mogen met recht klassiekers of oldtimers genoemd worden. Het gros van de 2CV's die in NL rondrijden zijn ook van 1982-1987, en in mijn ogen ook oldtimers.
Echt niet!!quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een auto uit de jaren 80 kan ik eigenlijk geen oldtimer noemen, dat is nogal vaak een goedkope dagelijkse rammelbak, uitzonderingen daar gelaten.
quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:14 schreef Hyperdude het volgende:
Auto´s ontworpen met slechts een lineaal.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |