Oftewel je laat een bereking maken op basis van het huidige aantal klassiekers waar een hoop mensen al vraagtekens bij zetten, je houd geen rekening met het feit dat een groot deel als ze belasting moeten gaan betalen die klassieker wegdoen, daarna bedenk je van goh dat is toch niet aardig dus verhoog je de reguliere belasting maar om toch alvast dat bedrag binnen te slepen.....quote:De Tweede Kamer heeft staatssecretaris Weekers (Financiën) echter opgedragen een uitzondering te maken voor mensen die louter hobbymatig een oldtimer hebben. Om dat mogelijk te maken en zonder het al ingeboekte miljoenenbedrag te verliezen zou de staatssecretaris nu dus overwegen om van alle automobilisten via de motorrijtuigenbelasting een extra financiële bijdrage te vragen van een paar euro per auto.
En de motor-motorrijtuigenbelasting gaat jaarlijks al 20% omhoog... Graaiers zijn het!quote:Op zaterdag 19 januari 2013 08:45 schreef CafeRoker het volgende:
Verdeel en heers..
[..]
bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)zien_oldtimer__.html
Dat stukje ben ik zoals het er staat helemaal met je eens. In dit geval is het echter zo dat het gebruik van een oldtimer voor een paar duizend km per jaar (dus verre van dagelijks gebruik) nauwelijks werkelijke kosten voor de overheid met zich meebrengt. De zgn 'kosten' in dit geval zijn misgelopen inkomsten omdat de opbrengst al voordat het goed en wel ingevoerd was ingeboekt was en nu dus gemist wordt. Men heeft de huid verkocht voor de beer geschoten was.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 12:30 schreef Bart-Willem het volgende:
waarom moeten mensen dan betalen voor andermans hobby?
Nee, het is ingevoerd om erfgoed op de weg te houden, niet om mensen hun hobbie mede te financieren.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:57 schreef Bart-Willem het volgende:
Ergens valt er wat voor te zeggen om auto's die 25 jaar wegenbelasting betaald hebben om die belastingvrij te maken, want dat was het argument om destijds deze regeling in te voeren. Het import-verhaal heeft gewoon de boel kapot gemaakt.
Die vergelijking is natuurlijk een beetje scheef. Een MRB betaal je voor een vervoersmiddel, een standaard bedrag om jouw belasting op het wegennet te rechtvaardigen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:57 schreef Bart-Willem het volgende:
Ik vind hobbyen met computers leuk, maar ze vreten stroom. Kan ik nu vrijstelling op de stroom krijgen omdat ik anders m'n hobby lastiger kan uitvoeren? Gaat de rest van NL maar 1 Euro per maand meer betalen voor hun stroom zodat 't voor de hobbyist gratis blijft.
Niet geheel waar: de Fehac heeft destijds de lobby gestart omdat zij van mening waren dat 25 jaar belasting betalen wel meer dan genoeg was. Door de (forse) belasting op auto's die relatief weinig gebruikt werden had je het probleem dat cultureel erfgoed zou kunnen verdwijnen. Die lobby was dus gelukt.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee, het is ingevoerd om erfgoed op de weg te houden, niet om mensen hun hobbie mede te financieren.
Omdat in Duitsland oude diesels worden geweerd zijn ze daar niets meer waard en wil iedereen er vanaf.
Hier zijn ze wegenbelastingvrij. 1+1 is 2 en waar de oude diesels nu de schuld krijgen is wat Volvo rijders al jaren doen; misbruik maken door een goedkope dagelijkse auto te zijn, waarbij van liefhebberij geen sprake is.
man ik weet niet waar jij normaal rijdt maar het gebeurt me dagelijks dat zo'n 'turkenbak' (oude diesel roet uitblazende mercedes meestal) voor me kachelt op de snelweg. ik ben er wel blij mee ergens, alhoewel ik zelf zo'n oude merc als daily driver best leuk zou vinden.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
MRB moet men helemaal afschaffen en alles in de brandstofaccijns verrekenen. MRB is sowieso al difstal. Verder heeft het dagelijkks rijden van een 25 jaar oude auto niets met "misbruik" te maken. of je nu dagelijks in je oude auto rijdt, of 2x per jaar doet niet ter zake. Het gaat erom dat je een 25 jaar oude auto rijdt. Het gaat echt niet om van die enorme hoeveelheden auto's dat die wetgeving zonodig moet veranderen en de milieueffecten zijn al helemaal marginaal, , veel van die oude bakken die men zo goedkoop mogelijk wil rijden komen straks vanzelf niet meer door de keuring heen vanwege het vele laswerk en "nieuwe" komen er niet bij sinds de regeling is bevroren, dus ik geloof er helemaal niets van dat dit exponentieel gaat stijgen.
het milieuargument is flauwe kul, het misbruik argument slaat nergens op en de bezuiniging zal men totaal niet halen, je zorgt er alleen maar voor dat het leven van mensen nog meer verzuurt wordt met al die idiote belastingverhogingen, waardoor mensen nog meer het geld in de zak houden en de economie terugloopt en werkeloosheid toeneemt.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:52 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
man ik weet niet waar jij normaal rijdt maar het gebeurt me dagelijks dat zo'n 'turkenbak' (oude diesel roet uitblazende mercedes meestal) voor me kachelt op de snelweg. ik ben er wel blij mee ergens, alhoewel ik zelf zo'n oude merc als daily driver best leuk zou vinden.
Zou de verhouding DHZ/garageonderhoud voor hobby auto's niet anders liggen dan bij daily-oldtimers?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:16 schreef Bart-Willem het volgende:
Het probleem is nu dat er veels teveel dagelijkse oldtimers rond rijden: de regeling wordt dik misbruikt en de cijfers zijn anders dan de Fehac ons laat geloven. Bij de specialist waar ik werkte was ongeveer helft van de auto's gewoon voor dagelijks gebruik (ook Amazons en PV's en zelfs een enkele 6V-auto), dus ik snap niet waar die 80-20-verdeling van de Fehac vandaan komt (collega-bedrijven ervaren hetzelfde).
ik heb straks geen gore stinkdiesels meer voor me, of toch veel minder. ik zie het voordeel wel.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
het milieuargument is flauwe kul, het misbruik argument slaat nergens op en de bezuiniging zal men totaal niet halen, je zorgt er alleen maar voor dat het leven van mensen nog meer verzuurt wordt met al die idiote belastingverhogingen, waardoor mensen nog meer het geld in de zak houden en de economie terugloopt en werkeloosheid toeneemt.
Wat een fucking onzin. Ga dan weg als je niet op niveau kan mee discussiëren.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik heb straks geen gore stinkdiesels meer voor me, of toch veel minder. ik zie het voordeel wel.
je kunt wel schreeuwen maar het is gewoon zo.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:08 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Wat een fucking onzin. Ga dan weg als je niet op niveau kan mee discussiëren.
Het hele "een liefhebber" zou buiten de discussie moeten blijven... Net alsof mensen die nu wel motorrijtuigenbelasting betalen geen liefhebber kunnen zijn.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
trouwens waarom kan een liefhebber niet dagelijks in zijn auto rijden
Dit was verre van een DHZ/garageonderhoud-specialist. De garage (waar particulieren absoluut níet zelf mogen sleutelen) was bijzaak, het ging vooral om de verkoop van nieuwe onderdelen voor oldtimers. En dan te bedenken dat knakenrijders juist helemaal geen nieuwe onderdelen kopen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:02 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Zou de verhouding DHZ/garageonderhoud voor hobby auto's niet anders liggen dan bij daily-oldtimers?
Plaatje doet het niet ivm inlog-shizzle. Anders zelf even hosten?quote:Op zondag 20 januari 2013 12:51 schreef powerflux het volgende:
op 't 924 forum eindelijk het beruchte telegraaf-artikel gezien
[ afbeelding ]
verschrikkelijk artikel. er is als je het goed leest geen aangetoond verband tussen oldtimers en gewoon de belasting willen verhogen. lees die regel boven de kop maar.
klote telegraaf. zo krijg je elke oldtimerrijder gehaat.
'scusi.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:17 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Plaatje doet het niet ivm inlog-shizzle. Anders zelf even hosten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |