abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 5 januari 2013 @ 14:41:30 #76
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_121191318
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 14:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat palmkool is weet ik niet, maar ik kroatie at ik vaak wilde kool, de botanische stamvader waar de koolsoorten uit gekweekt zijn, qua smaak lijkt ie op iets tussen boerenkool maar dan intensiever en spruitenloof.


Palmkool, cavolo nero, zwarte kool, kale, brassica oleracea L. var. acephala. :) Érg lekker!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_121191392
Door de boerenkool gaan bij mij niet veel bijzondere ingrediënten. Wel altijd uitgebakken spekblokjes, het uitgebakken vet gaat door de aardappelpuree :9 . Erbij goede grove rookworst en een lik mosterd, het liefst Dyonnaise maar dat is een kwestie van smaak. Sjee wat mis ik dan mijn kleine zelfslachtende en -rokende slagertje uit Friesland ...
Home computers are being called upon to perform many new functions, including the consumption of homework formerly eaten by the dog.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 14:43:44 #78
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121191394
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 14:41 schreef Isegrim het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Palmkool, cavolo nero, zwarte kool, kale, brassica oleracea L. var. acephala. :) Érg lekker!
Zal het eens in de gaten houden.
Asiatische kolen zijn trouwens mosterdsoorten, geen koolsoorten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 14:57:10 #79
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_121191799
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 14:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zal het eens in de gaten houden.
Asiatische kolen zijn trouwens mosterdsoorten, geen koolsoorten.
Zowel de Aziatische (paksoi, Chinese kool) als de 'westerse' kolen behoren tot de brassica's. Mosterd is ook een brassica, behalve gele mosterd. :P Dus mosterd is een kool. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_121191830
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 14:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Schoonmaakazijn is synthetisch, niet voor consumptie geschikt of bedoeld. Neem liever gewoon witte azijn.
Azijn is azijn. Of dat nou natuurlijk tot stand is gekomen of synthetisch maakt niet uit, schoonmaakazijn is alleen veel geconcentreerder, en daarom is het niet raadzaam het onverdund te gebruiken. Maar ik bedoel gewoon die witte azijn, dat is in wezen hetzelfde spul. Een keer op tv gezien geloof ik, die potten tafelzuur zitten ook vol met synthetische azijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 14:59:58 #81
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121191909
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 14:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Azijn is azijn. Of dat nou natuurlijk tot stand is gekomen of synthetisch maakt niet uit, schoonmaakazijn is alleen veel geconcentreerder, en daarom is het niet raadzaam het onverdund te gebruiken. Maar ik bedoel gewoon die witte azijn, dat is in wezen hetzelfde spul. Een keer op tv gezien geloof ik, die potten tafelzuur zitten ook vol met synthetische azijn.
Het gaat niet om het azijnzuur, maar om wat er nog meer inzit. Levensmiddelstandaard is nu eenmaal hoger dan schoonmaakmiddel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 15:02:40 #82
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_121192011
Ach joh, ik doe altijd bleekmiddel bij mijn pasta. :+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_121192383
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 14:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gaat niet om het azijnzuur, maar om wat er nog meer inzit. Levensmiddelstandaard is nu eenmaal hoger dan schoonmaakmiddel.
Het was ook slechts ter aanduiding van de meest basic azijn (no pun...). Op boerenkool hoort naar mijn smaak slechts azijnzuur en niks meer wat ook wel eens in azijn zit. Voor bijna alle andere toepassing verkies ik meestal citroensap.

Nou kan ik behoorlijk zuinig zijn maar schoonmaakazijn verdunnen om een paar kwartjes uit te sparen doe ik niet. Uiteraard wordt dat spul in andere omstandigheden gemaakt en verpakt, maar indien ik ooit zonder keukenazijn zou komen te zitten wanneer alle winkels dicht zijn en het nodig is, dan zou ik het echt wel aandurven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 15:16:14 #84
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121192452
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 15:14 schreef Weltschmerz het volgende:

.

Nou kan ik behoorlijk zuinig zijn maar schoonmaakazijn verdunnen om een paar kwartjes uit te sparen doe ik niet. Uiteraard wordt dat spul in andere omstandigheden gemaakt en verpakt, maar indien ik ooit zonder keukenazijn zou komen te zitten wanneer alle winkels dicht zijn en het nodig is, dan zou ik het echt wel aandurven.
Fijn dat je dat nog even verduidelijkt, en dat je wel schoonmaakazijn schreef, maar dit niet bedoeld, wil niet dat er in deze reeks mensen aangemoedigd worden dit soort dingen te proberen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 15:28:08 #85
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_121192846
Heb ik net een fles schoonmaakazijn gekocht.. die kan ik dus ook wel door de plee spoelen ;)

je hebt trouwens naast de gewone witte en gele kookazijnen ook nog inmaakazijn, da's ook wat sterker dan de normale en kan je dus ook verdunnen naar smaak.

die schoonmaakazijn had ik ook voor de plee gekocht, niet om mee te koken
pi_121193240
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 15:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Fijn dat je dat nog even verduidelijkt, en dat je wel schoonmaakazijn schreef, maar dit niet bedoeld, wil niet dat er in deze reeks mensen aangemoedigd worden dit soort dingen te proberen.
Ze kunnen er anders rustig hun bad mee poetsen, kan helemaal niet kwaad, je hebt er alleen wat meer van nodig.

Nog even een vraagje over de boerenkool, weet jij of het uitmaakt of je de aardappels en de boerenkool apart kookt of niet? Als het apart net zo lekker is dan heb ik namelijk wat meer mogelijkheden om met de boerenkool te experimenteren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 15:52:48 #87
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_121193660
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 14:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat palmkool is weet ik niet, maar ik kroatie at ik vaak wilde kool, de botanische stamvader waar de koolsoorten uit gekweekt zijn, qua smaak lijkt ie op iets tussen boerenkool maar dan intensiever en spruitenloof.
Palmkool:


Palmkool
  zaterdag 5 januari 2013 @ 15:55:29 #88
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_121193741
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 14:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Azijn is azijn. Of dat nou natuurlijk tot stand is gekomen of synthetisch maakt niet uit, schoonmaakazijn is alleen veel geconcentreerder, en daarom is het niet raadzaam het onverdund te gebruiken. Maar ik bedoel gewoon die witte azijn, dat is in wezen hetzelfde spul. Een keer op tv gezien geloof ik, die potten tafelzuur zitten ook vol met synthetische azijn.
http://keuringsdienstvanw(...)everingen/14-05-2009

vanaf minuut 18m:45s

[ Bericht 1% gewijzigd door RobinOok op 05-01-2013 16:05:19 ]
  zaterdag 5 januari 2013 @ 15:57:47 #89
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121193818
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 15:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ze kunnen er anders rustig hun bad mee poetsen, kan helemaal niet kwaad, je hebt er alleen wat meer van nodig.

Nog even een vraagje over de boerenkool, weet jij of het uitmaakt of je de aardappels en de boerenkool apart kookt of niet? Als het apart net zo lekker is dan heb ik namelijk wat meer mogelijkheden om met de boerenkool te experimenteren.
Ik kook het altijd apart, heb een elektrieke afwasser en ben dan beter is controle over het garen.
Helaas is mijn man er niet zo gek op, anders maakte ik het vaker.
Je zou de kool kunnen stomen, dan verliest hij het minste smaak. Boerenkool uit de moestuin waar ie minder op enorme grote is gekweekt smaakt trouwens vaak beter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_121194193
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 15:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik kook het altijd apart, heb een elektrieke afwasser en ben dan beter is controle over het garen.
In de categorie koken met de vaatwasser, of een pan meer of minder maakt niet uit?

quote:
Helaas is mijn man er niet zo gek op, anders maakte ik het vaker.
Je zou de kool kunnen stomen, dan verliest hij het minste smaak. Boerenkool uit de moestuin waar ie minder op enorme grote is gekweekt smaakt trouwens vaak beter.
Ik zat ook te denken aan koken in bouillon en nog wat dingetjes erin, maar ik heb het wel graag met een elementaire doch mooie jus en dan heb ik het aardappelwater zonder andere dingen nodig, vandaar.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 20:39:05 #91
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121205353
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 01:27 schreef cinnamon_M het volgende:
Supertof, die haas! Zelf geschoten?

Zou ik ook nog wel eens willen doen, vlees helemaal villen, besterven, etc. En eigenlijk ook wel een keer zelf schieten. Benieuwd of ik dan nog 'maar dat is zielig' drempels tegenkom, al leert mijn recente kreeftervaring dat ik redelijk harteloos kan zijn als ik eenmaal besloten heb dat iets op mijn bord terecht gaat komen :D
Helaas niet, ik probeer al een paar jaar m'n jachtdiploma te halen maar ik was altijd uit het land als de cursus werden gegeven.

Zielig heb ik geen boodschap aan maar de eerste keer zo door de huid snijden geeft wel een 'hogeduikplank'momentje :P

Ik heb vandaag te horen gekregen dat ie op 2 januari is geschoten dus hij gaat denk ik maandag de pan in.
pi_121205770
Piet,

Ik heb nasi/bami groenten, zilvervliesrijst en kip. Heb je nog tips in plaats van het standaard wokken ervan? Ik ben benieuwd. :)
If not now, then when.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 20:49:14 #93
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_121205806
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 15:52 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Palmkool:

[ link | afbeelding ]
Palmkool
Niet alleen lekker maar ook erg mooi als plant. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:25:29 #94
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_121207411
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 15:52 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Palmkool:

[ link | afbeelding ]
Palmkool
Hij zegt zelf Palmcôle ;)
pi_121207418
Als echte spuit elf kom ik nog even melden dat tijm en boerenkool wel een lekkere combi is. Ik ben geen fan van stamppot maar ik maak regelmatig een boerenkoolquiche waar tijm doorheen moet.

Fijn trouwens dat ik nu eindelijk weet dat palmkool de Nederlandse vertaling is van kale! Nu nog de vertaling van boerenkool naar het Engels.
Spoilers!
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:28:35 #96
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_121207529
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
Als echte spuit elf kom ik nog even melden dat tijm en boerenkool wel een lekkere combi is. Ik ben geen fan van stamppot maar ik maak regelmatig een boerenkoolquiche waar tijm doorheen moet.

Fijn trouwens dat ik nu eindelijk weet dat palmkool de Nederlandse vertaling is van kale! Nu nog de vertaling van boerenkool naar het Engels.
Boerenkool is juist kale: http://en.wikipedia.org/wiki/Kale
Daar staat ook dat borecole ook gebruikt wordt
pi_121208003
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 14:41 schreef Isegrim het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Palmkool, cavolo nero, zwarte kool, kale, brassica oleracea L. var. acephala. :) Érg lekker!
Ja maar.... Nu ben ik in de war...
Spoilers!
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:46:13 #98
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_121208264
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:28 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Boerenkool is juist kale: http://en.wikipedia.org/wiki/Kale
Daar staat ook dat borecole ook gebruikt wordt
Ook palmkool wordt kale genoemd. Palmkool lijkt qua smaak ook ontzettend op boerenkool, maar de smaak is veel sterker.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:48:55 #99
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121208371
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 16:08 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

In de categorie koken met de vaatwasser, of een pan meer of minder maakt niet uit?

[..]

Ik zat ook te denken aan koken in bouillon en nog wat dingetjes erin, maar ik heb het wel graag met een elementaire doch mooie jus en dan heb ik het aardappelwater zonder andere dingen nodig, vandaar.
Pan meer of minder maakt niet uit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:50:06 #100
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121208406
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 20:48 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Piet,

Ik heb nasi/bami groenten, zilvervliesrijst en kip. Heb je nog tips in plaats van het standaard wokken ervan? Ik ben benieuwd. :)
Meer een vraag voor RobinOok
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')