abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 28 december 2012 @ 10:38:24 #1
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120854666
Ik vraag me af of er Fok!ers zijn die hier misschien een idee over hebben...

Ik woon in een appartement in Amsterdam, en mijn onderbuurman op de eerste verdieping heeft last van lekkage. Hij woont op de eerste verdieping, ik op de tweede. Een jaar terug heb ik een verbouwing gehad van mijn badkamer (bad eruit gesloopt, douchecabine+douche aangelegd), en mogelijk is dit het startpunt van de problemen.

De situatieschets:
- 7 maanden terug: buurman komt bij mij langs om te melden dat er water door zijn plafond, langs de houtplaat die de badkamer van zijn gang scheid, komt. Het water lijkt van mij vandaan te komen, op de plek waar mijn badkamer zich bevindt. We bestempelen we het als een incident omdat het lekken weer stopt.
- 1,5 maand terug: lekkage is terug, en hierdoor is de vloer van de onderbuurman op gaan bollen en bevindt zich er nu vocht in de houtplaat waar het water langs sijpelde. Buurman heeft contact gehad met de technisch beheerder van de VvE en er is een loodgieter gekomen die een onderzoek heeft gedaan. Deze loodgieter geeft aan dat het water uit het beton komt van mijn verdieping, en dat dit water waarschijnlijk uit de douche komt, mogelijk vanwege een niet goede kitrand. Een doucheputje zou mogelijk verstopt zijn geraakt, waardoor water zich is gaan ophopen en dit zou dan zijn gaan lekken.
- 3 weken terug: nogmaals lekkage.

Ik heb de aannemer die de badkamer verbouwd heeft benaderd, en hem het verhaal verteld over de lekkage. Hij heeft de kitranden her en der gecontroleerd en gekeken of hij ergens een lekkage kon vinden. Hij zei mij nog nooit problemen gehad te hebben met een lekkage en zeer bevreemd te zijn door het probleem.
Om de mogelijke oorzaak van de lekkage te vinden hebben we alle waterbronnen tegelijk aangezet, met de douchekop alles besprenkeld om zo te kijken of er lekkend water te zien zou zijn bij de onderbuurman, maar konden geen bronnen van lekken vinden. De aannemer heeft enkele kitranden bijgewerkt en is weer terug gegaan. Als er weer problemen zouden zijn dan zou hij wel weer terugkomen, verzekerde hij mij.

Vervolgens heb ik de loodgieter gecontacteerd die het onderzoek naar de lekkage uitgevoerd heeft, en hem gevraagd of hij nog ideeën had over de oorzaak van de lekkage. Enige dat hij kon zeggen is dat hij dacht dat de oorzaak bij de douche lag, maar zeker wist hij dit niet. Hij verzekerde mij dat het beter is te wachten tot er weer sprake is van lekkage zodat er op dat moment mogelijke oorzaken weggestreept kunnen worden.

Buurman begint ondertussen te pushen want hij wil dat het probleem opgelost wordt, logisch, want hij zit met een gat in zijn plafond. Maar aangezien de oorzaak van de lekkage nog niet gevonden is, kan het probleem zo weer optreden als de waterschade in zijn appartement verholpen is. Probleem is dat de lekkage zeer incidenteel optreedt, en er bijna geen pijl op te trekken is wat nou precies het probleem is.
Aannemer en loodgieter weten het allebei niet helemaal zeker.

Wat ik me nou in dezen afvraag:
1. Is het mogelijk om te ontdekken waar de lekkage zich bevindt zonder gelijk heel de badkamer te slopen?
2. Hoe er nou op een gestructureerde manier achter te komen waar die lekkage zich precies bevindt?
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_120854953
Is het zo dat de lekkage alleen aanwezig is bij extreme regenval? Afgelopen maanden namelijk ook geregelde moeilijk weglopend water gehad door extreme regenval, kan zijn dat het bij jullie daar ook (in)direct iets mee te maken heeft misschien.

Verder geen idee hoe je een en ander makkelijk op kan lossen, lijkt dat je in ieder geval al verschillende goede stappen genomen hebt op dit moment.
All management is Strategic Management.
pi_120855029
Je kan een endoscopisch onderzoek laten doen. Dat kan door de rioolafvoerbuis (misschien een verbinding die open is gegaan) maar ook via spiekgaatjes in de vloer/plafond.

Btw, hebben jullie een betonvloer onder de douche? Is het een inloopdouche?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 28-12-2012 13:04:44 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 28 december 2012 @ 10:58:53 #4
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120855272
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 10:48 schreef GodsSon het volgende:
Is het zo dat de lekkage alleen aanwezig is bij extreme regenval? Afgelopen maanden namelijk ook geregelde moeilijk weglopend water gehad door extreme regenval, kan zijn dat het bij jullie daar ook (in)direct iets mee te maken heeft misschien.

Verder geen idee hoe je een en ander makkelijk op kan lossen, lijkt dat je in ieder geval al verschillende goede stappen genomen hebt op dit moment.
Ik hoor van enkele mensen in mijn omgeving dat de oorzaak van de lekkage niet noodzakelijkerwijs bij mij ligt (dus mogelijk inderdaad door regenval, een leiding die ergens anders vandaan komt), maar dat is moeilijk te concluderen aangezien het voor mij niet duidelijk welke leidingen er precies langs mijn verdieping gaan.

Maar iedereen (technisch beheerder VvE, onderbuurman) wijst op dit moment naar mij omdat ik op dit moment waarschijnlijk de oorzaak ben.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  vrijdag 28 december 2012 @ 11:02:22 #5
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120855376
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 10:51 schreef blomke het volgende:
Je kan een endoscopisch onderzoek laten doen. Dat kan door de rioolafvoerbuis (misschien een verbinding die open is gegaan) maar ook via sopiekgaatjes in de vloer/plafond.

Btw, hebben jullie een betonvloer onder de douche? Is het een inloopdouche?
Endoscopisch onderzoek. Eens kijken wat dat is. Ondertussen begin ik al meer over lekkages te weten dan ooit tevoren. ;).

De vloer is betegeld, daaronder ligt een granito vloertje volgens mij, daaronder dan weer beton, en als laatste het hout wat de verdiepingen van elkaar scheid.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  vrijdag 28 december 2012 @ 11:05:23 #6
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120855459
Als het plafond van je buurman toch al open ligt, waarom vanuit daar niet kijken naar boven? Is er niet zoiets als een kruipruimte of zo?
pi_120855491
Je kan de buurman vragen om tijden op te schrijven wanneer het lekt. en vergelijken met wanneer je veel water gebruikt. Als dat niet overeenkomt ligt de oorzaak ergens anders.
🐱
  vrijdag 28 december 2012 @ 11:26:40 #8
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120856074
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 11:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Als het plafond van je buurman toch al open ligt, waarom vanuit daar niet kijken naar boven? Is er niet zoiets als een kruipruimte of zo?
Het is dusdanig krap daar dat je er niet tussen kunt. Op het moment dat er lekkage was, zijn er emmers gezet op de plek waar het lekte, daar was nog net wel genoeg ruimte voor.
Je kunt dus zien dat er water tussen het hout uit komt, maar meer dan dat valt er jammergenoeg ook niet te zien.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  vrijdag 28 december 2012 @ 11:28:24 #9
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120856144
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 11:06 schreef GekkePoes het volgende:
Je kan de buurman vragen om tijden op te schrijven wanneer het lekt. en vergelijken met wanneer je veel water gebruikt. Als dat niet overeenkomt ligt de oorzaak ergens anders.
Goede tip!
Ik ben sowieso begonnen met het bijhouden van een logboek. Maar op incidenteel gebruik van de badkamer na, gebeurt er niet zoveel. En vreemd genoeg is er dus ook al weer even niets gebeurd.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  PR/Manusje van alles vrijdag 28 december 2012 @ 12:18:17 #10
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_120857714
Je kán wanneer het weer eens lekt een potje ecoline door je doucheputje en je wc / wasbak gieten. Flink veel water spoelen en wachten. Als er op een gegeven moment gekleurde vlekken ontstaan...
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_120857899
quote:
11s.gif Op vrijdag 28 december 2012 12:18 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Je kán wanneer het weer eens lekt een potje ecoline door je doucheputje en je wc / wasbak gieten. Flink veel water spoelen en wachten. Als er op een gegeven moment gekleurde vlekken ontstaan...
vraag dan wel eerst even van wat voor kleur je onderbuurman houdt, en pak geen rood (voordat hij zich doodschrikt en denkt dat er iemand dood ligt te bloeden bij jou :+

TS, toevallig geen vloerverwarming?
  PR/Manusje van alles vrijdag 28 december 2012 @ 12:25:49 #12
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_120857916
quote:
99s.gif Op vrijdag 28 december 2012 12:25 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

vraag dan wel eerst even van wat voor kleur je onderbuurman houdt, en pak geen rood (voordat hij zich doodschrikt en denkt dat er iemand dood ligt te bloeden bij jou :+

TS, toevallig geen vloerverwarming?
Je kan ook beter gewone (eetbare) kleurstof nemen of zo... maar hey :P
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 28 december 2012 @ 12:51:11 #13
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120858708
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 11:26 schreef Detroit het volgende:

[..]

Het is dusdanig krap daar dat je er niet tussen kunt. Op het moment dat er lekkage was, zijn er emmers gezet op de plek waar het lekte, daar was nog net wel genoeg ruimte voor.
Je kunt dus zien dat er water tussen het hout uit komt, maar meer dan dat valt er jammergenoeg ook niet te zien.
En op een trap staan en met een zaklamp naar binnen schijnen? Dan zie je gelijk waar het lekt. (Nu komt het op het laagste punt door het plafond heen zetten.)
pi_120859210
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 11:02 schreef Detroit het volgende:
De vloer is betegeld, daaronder ligt een granito vloertje volgens mij, daaronder dan weer beton, en als laatste het hout wat de verdiepingen van elkaar scheid.
Als ik dit zo lees, kan er een flink tijdsverschil zitten tussen het watergebruik (i.e. de lekbron) en de lekkage bij je benedenbuurman. Soms hoopt zich een tijd de plas water op, en dan ineens...spash,de lekkage
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 28 december 2012 @ 13:10:40 #15
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120859374
quote:
99s.gif Op vrijdag 28 december 2012 12:25 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

vraag dan wel eerst even van wat voor kleur je onderbuurman houdt, en pak geen rood (voordat hij zich doodschrikt en denkt dat er iemand dood ligt te bloeden bij jou :+

TS, toevallig geen vloerverwarming?
Geen vloerverwarming.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  vrijdag 28 december 2012 @ 13:11:15 #16
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120859392
quote:
11s.gif Op vrijdag 28 december 2012 12:18 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Je kán wanneer het weer eens lekt een potje ecoline door je doucheputje en je wc / wasbak gieten. Flink veel water spoelen en wachten. Als er op een gegeven moment gekleurde vlekken ontstaan...
Good one, dan is het voor eens en voor altijd duidelijk dat het in ieder geval niet mijn douche is. :).
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  vrijdag 28 december 2012 @ 13:12:40 #17
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120859431
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 12:51 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

En op een trap staan en met een zaklamp naar binnen schijnen? Dan zie je gelijk waar het lekt. (Nu komt het op het laagste punt door het plafond heen zetten.)
Het probleem is dat het dusdanig incidenteel gebeurd dat het meestal alweer gedroogd is tegen de tijd dat je er met een zaklamp naar schijnt. Plus dat het niet goed te zien is met welke plek in mijn badkamer het overeenkomt.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_120859488
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 13:11 schreef Detroit het volgende:

[..]

Good one, dan is het voor eens en voor altijd duidelijk dat het in ieder geval niet mijn douche is. :).
Pak dan 3/4 kleuren.
Blauw in de douche,
Geel in de wc (no pun)
Rood in de wasbak.

En eventueel nog groen in het bad.

Als je een mengelmoesje krijgt weet je dat het een gezamelijke afvoer is, zo niet dan weet je snel genoeg waar het vandaan komt, en OF het van jou komt :+
pi_120860022
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 11:06 schreef GekkePoes het volgende:
Je kan de buurman vragen om tijden op te schrijven wanneer het lekt. en vergelijken met wanneer je veel water gebruikt. Als dat niet overeenkomt ligt de oorzaak ergens anders.
Dan zou ts op koeten schrijven wanneer hij doucht, bad, wastafel of toilet gebruikt.
Lekkage zou dan nog pas na enkele uren kunnen optreden.
Tevens zou ts op moeten schrijven wanneer en hoelang het regent, en of dit miezer, regen of een stortbui betreft.
  PR/Manusje van alles vrijdag 28 december 2012 @ 13:31:30 #20
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_120860070
Ja, waarschijnlijk zal het wel een tijdje duren voordat het door het beton getrokken is.... Wat overigens onwaarschijnlijk is. Het is aannemelijker dat het langs een buis door de vloer lekt of zo.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_120860282
quote:
99s.gif Op vrijdag 28 december 2012 13:14 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

Pak dan 3/4 kleuren.
Blauw in de douche,
Geel in de wc (no pun)
Rood in de wasbak.

En eventueel nog groen in het bad.

Als je een mengelmoesje krijgt weet je dat het een gezamelijke afvoer is, zo niet dan weet je snel genoeg waar het vandaan komt, en OF het van jou komt :+
Gaat niet werken, de verschillende afvoeren zullen in de vloer samenkomen, dus ipv van verschillende kleuren blijft het 1 kleur weliswaar gemengd.

Het enige voordeel van een kleur toevoegen is dat je zeker weet dat het dan wel of juist niet uit de badkamer komt.

TS heb je toevallig foto's van de verbouwing?
Heb je een douchebak of tegels?
Heb je een afvoerputje of een afvoergoot?
Afvoergoten staan er bekend om dat ze problemen geven indien niet goed aangelegd, kitranden moeten hier om de zoveel jaar vervangen worden.
Heeft je aannemer wel kimband gebruikt?
Hier hebben ze toetertijd vanuit de bouw al een gehele dichte laag onder de badkamer aangelegd.
Bij het verbouwen heb ik toen alleen kimband hoeven te zetten.
pi_120860426
Klipper :Y kimband, dat moet zeker aanwezig zijn; anders heb je daar een potentiele lekkage!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120861494
quote:
Om de mogelijke oorzaak van de lekkage te vinden hebben we alle waterbronnen tegelijk aangezet, met de douchekop alles besprenkeld om zo te kijken of er lekkend water te zien zou zijn bij de onderbuurman, maar konden geen bronnen van lekken vinden.
Met het enkel besprenkelen kom je er bij een lekkage door verzadiging niet. Dan moeten er wel wat litertjes stromen.
  vrijdag 28 december 2012 @ 14:12:52 #24
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120861722
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 13:30 schreef klipper het volgende:

[..]

Dan zou ts op koeten schrijven wanneer hij doucht, bad, wastafel of toilet gebruikt.
Lekkage zou dan nog pas na enkele uren kunnen optreden.
Tevens zou ts op moeten schrijven wanneer en hoelang het regent, en of dit miezer, regen of een stortbui betreft.
Mên, dat zouden de afgelopen paar dagen heel wat notities geweest zijn gezien de frequente regen. :P.

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 13:37 schreef klipper het volgende:

[..]

Gaat niet werken, de verschillende afvoeren zullen in de vloer samenkomen, dus ipv van verschillende kleuren blijft het 1 kleur weliswaar gemengd.

Het enige voordeel van een kleur toevoegen is dat je zeker weet dat het dan wel of juist niet uit de badkamer komt.

TS heb je toevallig foto's van de verbouwing?
Heb je een douchebak of tegels?
Heb je een afvoerputje of een afvoergoot?
Afvoergoten staan er bekend om dat ze problemen geven indien niet goed aangelegd, kitranden moeten hier om de zoveel jaar vervangen worden.
Heeft je aannemer wel kimband gebruikt?
Hier hebben ze toetertijd vanuit de bouw al een gehele dichte laag onder de badkamer aangelegd.
Bij het verbouwen heb ik toen alleen kimband hoeven te zetten.
Ik zal een foto schieten thuis, jammergenoeg heb ik alleen de situatie na, en niet tijdens.

Het zijn tegels, die aflopen richting een verzonken putje. Het zal dus geen goot zijn, vermoed ik.
Ik zal de aannemer nog vragen of hij kimband gebruikt heeft, ik zie het niet op de factuur staan echter.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  vrijdag 28 december 2012 @ 14:13:36 #25
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120861765
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 14:07 schreef Dr.Hilfiger het volgende:

[..]

Met het enkel besprenkelen kom je er bij een lekkage door verzadiging niet. Dan moeten er wel wat litertjes stromen.
Ik denk dat ik wel een half uur of 3 kwartier bezig geweest. Misschien dat dat nog steeds niet genoeg liters zijn?
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_120862142
Ik zou wel eens wat foto s willen zien van badkamer en ligging van badkamer en buitenkant van het pand, het zou zomaar kunnen dat het met inslag regen te maken heeft.
De verbouwing van de badkamer kan er dan wel mee te maken hebben hoor, die zou dan iets aan de bouwconstructie veranderd hebben waardoor het of de inslag, zich een gemakkelijker weg heeft kunnen vinden voor het water.
Het is maar gissen voorlopig maar als je al genoeg water hebt laten lopen kun je dat ja immers uitsluiten, maar dat is mijn mening.
pi_120863259
Staan er op facebook of hyves geen foto's van tijdens? Ik heb ze op mijn oude telefoon maar waar die is..
pi_120866101
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 14:12 schreef Detroit het volgende:

[..]

Mên, dat zouden de afgelopen paar dagen heel wat notities geweest zijn gezien de frequente regen. :P.

[..]

Ik zal een foto schieten thuis, jammergenoeg heb ik alleen de situatie na, en niet tijdens.

Het zijn tegels, die aflopen richting een verzonken putje. Het zal dus geen goot zijn, vermoed ik.
Ik zal de aannemer nog vragen of hij kimband gebruikt heeft, ik zie het niet op de factuur staan echter.
Een tegelvloer......
Grote kans dat dat de boosdoener is, waterdichte kitranden alleen zijn in het algemeen niet voldoende.
Er zij speciale systemen op de markt om het oppervlak onder de douchevloer geheel te voorzien van een waterdichte laag waar direct op getegeld kan worden, mocht er door de voegen of kitranden dan toch een lekkage ontstaan dan blijft deze boven de waterdichte laag en wordt vervolgens alsnog afgevoerd via de sifon, afhankelijk van het systeem zit hier gelijk al een kimband aan voor de verbindingen van vloer aan wand.

Zoek maar op douchevloer waterdicht, sealskin of hornbach bijvoorbeeld heeft dit gewoon in het assortiment.

Hopelijk zijn de tegels nog leverbaar.
pi_120866171
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 14:13 schreef Detroit het volgende:

[..]

Ik denk dat ik wel een half uur of 3 kwartier bezig geweest. Misschien dat dat nog steeds niet genoeg liters zijn?
Beter kit je bijvoorbeeld wat latten rondom de douchevloer, dicht je de afvoer af en laat er dan een laagje water instaan, liefst met een kleurtje, dan weet je binnen een dag of twee of je vloer niet goed waterdicht is.
  vrijdag 28 december 2012 @ 17:08:06 #30
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120869076
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 14:51 schreef Cassandra87 het volgende:
Staan er op facebook of hyves geen foto's van tijdens? Ik heb ze op mijn oude telefoon maar waar die is..
Ik heb jammerlijk niets meer kunnen vinden. Waarschijnlijk zijn er losse foto's gemaakt, die nooit op social media gezet zijn. Jammer, dat zou handig geweest zijn.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  vrijdag 28 december 2012 @ 17:30:36 #31
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120870157
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 16:05 schreef klipper het volgende:

[..]

Beter kit je bijvoorbeeld wat latten rondom de douchevloer, dicht je de afvoer af en laat er dan een laagje water instaan, liefst met een kleurtje, dan weet je binnen een dag of twee of je vloer niet goed waterdicht is.
Die tip gaf een collega mij ook inderdaad. Ik zal wel eerst even de onderbuurman op de hoogte stellen voordat ik dat ga doen, voordat het water allengs naar beneden begint te druppen. ;).

Hier trouwens nog een afbeelding van de douche:
IMG1_klein_fok.jpg
IMG2_klein_fok.jpg
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  vrijdag 28 december 2012 @ 17:34:41 #32
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120870382
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 16:02 schreef klipper het volgende:

[..]

Een tegelvloer......
Grote kans dat dat de boosdoener is, waterdichte kitranden alleen zijn in het algemeen niet voldoende.
Er zij speciale systemen op de markt om het oppervlak onder de douchevloer geheel te voorzien van een waterdichte laag waar direct op getegeld kan worden, mocht er door de voegen of kitranden dan toch een lekkage ontstaan dan blijft deze boven de waterdichte laag en wordt vervolgens alsnog afgevoerd via de sifon, afhankelijk van het systeem zit hier gelijk al een kimband aan voor de verbindingen van vloer aan wand.

Zoek maar op douchevloer waterdicht, sealskin of hornbach bijvoorbeeld heeft dit gewoon in het assortiment.

Hopelijk zijn de tegels nog leverbaar.
Ik ben totaal niet bekend met de materialen, maar dit zijn enkel dingen die op de factuur staan van de aannemer:
- Plugg./polymax/pur/ankers/Ytong
- Badceldorpel/Joly profiel/lijmkit/tremco kt
- Coba tegellijm + vloerlijm
- Eurocol voeg wit/grijs
- Eurocoat band/pasta
- Tegelhoekprof

Ik kan me haast niet voorstellen dat hij niet op de hoogte is van het feit van de tegels en mogelijke waterdoorlating, maar wie weet! In ieder geval iets om uit te zoeken.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  vrijdag 28 december 2012 @ 18:09:42 #33
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_120872004
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 17:34 schreef Detroit het volgende:
Ik kan me haast niet voorstellen dat hij niet op de hoogte is van het feit van de tegels en mogelijke waterdoorlating, maar wie weet! In ieder geval iets om uit te zoeken.
Mocht inderdaad blijken dat die tegelvloer doorlekt, dan lijkt me hier sprake van een kapitale blunder inderdaad... je zou toch zeggen dat een beetje bonafide aannemer dit wel weet!

Mocht het inderdaad die vloer zijn, dan lijkt me een gezamenlijke actie van jou en je onderbuurman om hem aansprakelijk te stellen voor zowel de schade bij de buurman als de herstelschade bij jou zeer wel op zijn plaats. Hoop maar dat het niet zover komt...
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_120872821
Die man zit al zo lang in het vak, kan me dat ook niet indenken.
pi_120874040
Eurocoat band is KIMband.

Die doucheput, ligt die niet was los en niet in de kit?
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 28 december 2012 @ 19:09:27 #36
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_120874623
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 18:58 schreef Gieliovd het volgende:
Die doucheput, ligt die niet was los en niet in de kit?
Ja, dat dacht ik ook al even toen ik die foto's zag, en wat ik ook even zou checken, is de kit/het voegwerk bij dat stukje tegel dat op maat gesneden is (aansluitend aan het putje, bedoel ik), wellicht lekt er daar wat?
Ik hoop dat dit het probleem is, want dat is tenminste eenvoudig te verhelpen.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_120876577
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 17:34 schreef Detroit het volgende:

[..]

Ik ben totaal niet bekend met de materialen, maar dit zijn enkel dingen die op de factuur staan van de aannemer:
- Plugg./polymax/pur/ankers/Ytong
- Badceldorpel/Joly profiel/lijmkit/tremco kt
- Coba tegellijm + vloerlijm
- Eurocol voeg wit/grijs
- Eurocoat band/pasta
- Tegelhoekprof

Ik kan me haast niet voorstellen dat hij niet op de hoogte is van het feit van de tegels en mogelijke waterdoorlating, maar wie weet! In ieder geval iets om uit te zoeken.
Waterdichte vloercoating zit er dus niet bij.
In ieder geval staat de kimband er wel bij, zegt natuurlijk nog niet of dat wel toegepast is, betalen en krijgen voor iets zijn twee verschillende zaken.
Heb je geen verbouwingsfoto's?

Overigens de randen rondom de afvoer, zijn die gekit of gevoegd?
Indien gevoegd haal dat er dan maar uit en stop er dan maar kit in.
Indien gekit, misschien toch maar de test uitvoeren voordat je je vloer eruit moet halen en alsnog voorzien van een waterdichte coating eronder.
pi_120876677
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 18:30 schreef Cassandra87 het volgende:
Die man zit al zo lang in het vak, kan me dat ook niet indenken.
Daar zal je je nog weleens in kunnen vergissen, als blijkt dat ze bijvoorbeeld te krap berekend hebben zijn er weleens mensen die gaan besparen op voorzieningen welke niet zichtbaar zijn.
pi_120876794
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 18:58 schreef Gieliovd het volgende:
Eurocoat band is KIMband.

Die doucheput, ligt die niet was los en niet in de kit?
En ook die moet in de kimband gezet worden.
pi_120880049
Hoe zet je een douche put in de kimband?
Laat die handjes wapperen!
pi_120885375
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 20:46 schreef Gieliovd het volgende:
Hoe zet je een douche put in de kimband?
Zo
http://www.bouwlink.nl/binnenwand-afwerkingen/kimband.asp
  zaterdag 29 december 2012 @ 12:28:59 #42
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120905628
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 18:58 schreef Gieliovd het volgende:
Eurocoat band is KIMband.

Die doucheput, ligt die niet was los en niet in de kit?
Ik zou het niet met zekerheid durven zeggen. Wat ik wel weet is dat de aannemer toen hij terug kwam wat kitranden heeft bijgewerkt met zwart spul in zo'n bus waar normaal kit in zit. Ah, ik zie het op de factuur, zogenaamde sanitaire kit.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  zaterdag 29 december 2012 @ 12:30:07 #43
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120905662
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 19:09 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Ja, dat dacht ik ook al even toen ik die foto's zag, en wat ik ook even zou checken, is de kit/het voegwerk bij dat stukje tegel dat op maat gesneden is (aansluitend aan het putje, bedoel ik), wellicht lekt er daar wat?
Ik hoop dat dit het probleem is, want dat is tenminste eenvoudig te verhelpen.
Ik heb de douchebak nu onder water gezet, dus we gaan snel merken of het wellicht die kitafdichting is. :).
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_120905714
Ja, dat is prima. Maar heeft hij de kit rondom de pit goed gezet?

Dat kan je zien. Gewoon op de knietjes naast de put en kijken. Als het putje gevoegd is dan is dat al een aanwijzing.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 29 december 2012 @ 12:31:41 #45
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120905717
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 19:48 schreef klipper het volgende:

[..]

En ook die moet in de kimband gezet worden.
Ik zal de aannemer vragen of hij dat überhaupt gedaan heeft.

En nu ben ik stilletjes benieuwd of de test wat uitwijst!
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_120940812
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 12:31 schreef Detroit het volgende:

[..]

Ik zal de aannemer vragen of hij dat überhaupt gedaan heeft.

En nu ben ik stilletjes benieuwd of de test wat uitwijst!
Ik denk niet dat die test wat uit gaat wijzen, je zutl afwisseld koud warm moeten laten lopen dan.
pi_120946659
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 01:04 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat die test wat uit gaat wijzen, je zutl afwisseld koud warm moeten laten lopen dan.
Hoezo?
Als je doucht is de temperatuur toch vrij constant.
Dat kleine temperatuursverschil tussen 20 en 38 graden heeft nauwelijks invloed op de uitzetting en krimping van materialen.
pi_120964011
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 12:30 schreef Detroit het volgende:
Ik heb de douchebak nu onder water gezet, dus we gaan snel merken of het wellicht die kitafdichting is. :).
Mocht dit niet de oorzaak zijn, controleer daarna of achter de rosetten van de kraan, de (S-)koppelingen goed zijn afgekit. Het klinkt niet plausibel, maar er kan douchewater achter de rosetten, achter de wandtegels/gipsmuur naar beneden druppelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120965071
Grappig hoe alles hier voorbij komt wat er bij MIJ niet zo is/was.

Mijn gips wand stond gewoon tegen de beton vloer aan. Met wat spijkers en een beetje voegmortel. Lek dus.

Kit achter de rozetten? Er zit alleen kit achter de douchtwand.

Alles ligt in voegmortel. Zat op m'n knieën en kwam er achter dat de eerste 4 tegels van de wand en vloer af los zitten van de muur.

Het muurtje wat de douchebak moet voorstellen zweeft deels op de vloer. Dus vreemd genoeg wordt het na een tijdje nat aan de andere kant van de bak.

Leuk zo'n huis waar je van denkt mwah, half jaartje klussen.

En TS, is het alweer nat bij de buurman?

[ Bericht 0% gewijzigd door Gieliovd op 30-12-2012 22:40:20 ]
Laat die handjes wapperen!
pi_120967444
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 17:55 schreef Gieliovd het volgende:
Grappig hoe alles hier voorbij komt wat er bij niet zo is/was.

Mijn gips wand stond gewoon tegen de beton vloer aan. Met wat spijkers en een beetje voegmortel. Lek dus.

Kit achter de rozetten? Er zit alleen kit achter de douchtwand.

Alles ligt in voegmortel. Zat op m'n knieën en kwam er achter dat de eerste 4 tegels van de wand en vloer af los zitten van de muur.

Het muurtje wat de douchebak moet voorstellen zweeft deels op de vloer. Dus vreemd genoeg wordt het na een tijdje nat aan de andere kant van de bak.

Leuk zo'n huis waar je van denkt mwah, half jaartje klussen.

En TS, is het alweer nat bij de buurman?
En jouw situatie moet gelijk zijn aan die bij TS :?
  zondag 30 december 2012 @ 19:01:38 #51
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120968163
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 17:55 schreef Gieliovd het volgende:

En TS, is het alweer nat bij de buurman?
Ik heb tot nog toe niets van de buurman gehoord.
De douchebak heeft al wel enkele uren onder water gestaan. Ook heb ik al talloze keren (10 x) in een flink rap tempo water door het putje laten vloeien om het hopelijk te overbelasten. Het heeft nog niets gedaan. :(.

Het begint een beetje een X-file te worden zo.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  zondag 30 december 2012 @ 19:02:53 #52
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_120968223
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 17:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Mocht dit niet de oorzaak zijn, controleer daarna of achter de rosetten van de kraan, de (S-)koppelingen goed zijn afgekit. Het klinkt niet plausibel, maar er kan douchewater achter de rosetten, achter de wandtegels/gipsmuur naar beneden druppelen.
Good one, kijken of dit gebeurd is.

Edit: dit is goed gebeurd. *streept weer mogelijkheid weg

[ Bericht 4% gewijzigd door Detroit op 30-12-2012 19:15:40 ]
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_120983964
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 18:46 schreef klipper het volgende:

[..]

En jouw situatie moet gelijk zijn aan die bij TS :?
Nee, maar vond het grappig dat alle tips hier, bij mijn oude badkamer dus juist NIET gedaan zijn :)
Laat die handjes wapperen!
pi_120984204
Water is echt rot. Het kan héél ergens anders vandaan komen.

Na 3 bezoeken van de dakdekker professionals heb ik nog altijd 2 emmers staan, drup drup. Ik neem bij het volgende huis GEEN plat dak meer.

Denk je dat het bij je douche lekt, blijkt het van buiten, via een spouwmuur, door een kanaal naar je buurman te gaan.
Laat die handjes wapperen!
pi_120998338
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 22:47 schreef Gieliovd het volgende:
Ik neem bij het volgende huis GEEN plat dak meer.

Platte daken zijn gewoon ondingen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121090604
Als het toch een vage lekkage is zal er ook wel een vage oplossing voor zijn toch?
Daarvoor laat verschillende temp door die of op die vloer lopen, is maar een probeersel hoor !
pi_121110312
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 09:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Platte daken zijn gewoon ondingen.
Niet alleen platte daken trouwens!!
Wij hebben noodgedwongen een paar jaar geleden een nieuw (hellend) dak moeten laten plaatsen omdat de dakwerkers de lekkage niet hersteld kregen.
Lekkage kwam overduidelijk vanaf het dak, want sindsdien geen druppel water meer, terwijl daarvoor de keuken regelmatig onder water stond.
When I was a baby, I played with toys. Now I'm a big girl, I play with boys!!
  donderdag 3 januari 2013 @ 22:19:29 #58
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_121130997
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 22:36 schreef john2406 het volgende:
Als het toch een vage lekkage is zal er ook wel een vage oplossing voor zijn toch?
Daarvoor laat verschillende temp door die of op die vloer lopen, is maar een probeersel hoor !
Ondertussen ben ik wel bereid om voor de vage oplossingen te gaan, als het die verrekte lekkage maar oplost. ;).
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')