Daar heb je wel een punt. Maar, wat er nu in het WO wel wordt gedaan, is wat ze (in mijn functies en reeksen-dictaat) noemen 'luikjes openzetten': verwijzen naar interessante stof (dat kan heel concreet zijn, bijvoorbeeld in de vorm van de titel van een boek, of heel losjes, door bijvoorbeeld alleen een term als 'complexe functietheorie' te noemen). Als de term dan genoemd wordt en er een voorbeeld van een mooi bewijs of zelfs alleen maar een mooi resultaat, kan dat een leerling motiveren om er iets over op te zoeken.quote:Op vrijdag 28 december 2012 03:03 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Je moet je maar afvragen of het anders kan. Een intelligente leerling kan zelf wel voor zijn verdieping zorgen.
-2∙∫ arctan(u)du = -2∙u∙arctan(u) + 2∙∫ (u/(u2 + 1))∙du = -2u∙arctan(u) + ln(u2 + 1) + Cquote:Op vrijdag 4 januari 2013 23:43 schreef jabbahabba het volgende:
kan iemand mij uitleggen waar ik de fout in ga? danku !
Oké, dankje! Dat dat constantes zijn had ik helemaal over het hoofd gezienquote:Op zaterdag 5 januari 2013 02:19 schreef Riparius het volgende:
[..]
-2∙∫ arctan(u)du = -2∙u∙arctan(u) + 2∙∫ (u/(u2 + 1))∙du = -2u∙arctan(u) + ln(u2 + 1) + C
Bedenk verder dat ln(1/9) een constante is evenals ln(2) en dat je de absoluutstrepen hier weg mag laten aangezien u2 + 1 > 0. Dan vind je uiteindelijk dit, hoewel het duidelijk is dat je tweede methode niet bepaald handig is.
Deze oplossing had ik al gevonden ik snapte alleen niet waarom de tweede methode niet werkte.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 00:14 schreef VanishedEntity het volgende:
Je moet deze integraal helemaal niet partieel integreren. Wat je wèl moet doen is van de integrand de teller zodanig schrijven dat daar de afgeleide van de noemer maal een constante factor plus of min een extra éénterm komt te staan. Dan kan je de breuk opsplitsen in 2 stukken, waarvan de linkerbreuk middels ∫ p(2ax+b)/(ax2+bx+c) dx = ln|ax2+bx+c| integreren en de rechterbreuk ∫ e/(ax2+bx+c) dx middels de arctangens-formule te integreren valt. Een breuk met kwadratisch polynoom in de noemer direct met de arctangens-formule integreren werkt alleen als a.) het polynoom geen nulpunten heeft en b.) er alleen een constante in de teller staat.
Concreet gezegd mbt tot jouw post; je schreef onder 2.:
∫ (8x+3)/(4x2+4x+10) dx =
∫ (8x+3)
------------------------ dx
((2x+1)/3)2+1)
terwijl je had moeten schrijven
∫ (8x+3)/(4x2+4x+10) dx=
∫ (8x+4-1)/(4x2+4x+10) dx=
∫ (8x+4)/(4x2+4x+10) dx - ∫ 1/(4x2+4x+10) dx
Dan kom je idd uit op de oplossing die onder 1. vermeld staat.
Waarom is dit ?quote:Een breuk met kwadratisch polynoom in de noemer direct met de arctangens-formule integreren werkt alleen als a.) het polynoom geen nulpunten heeft en b.) er alleen een constante in de teller staat.
Uit je vraag proef ik dat je niet precies begrijpt hoe substitutie van een variabele bij integreren werkt. Als je hebt:quote:Op zaterdag 5 januari 2013 03:24 schreef jabbahabba het volgende:
[..]
Oké, dankje! Dat dat constantes zijn had ik helemaal over het hoofd gezien
maar je moet dus bij het differentieren van arctan(u) (2e gedeelte partieel integreren) niet de kettingregel (nog keer du/dx) toepassen ? waarom niet?
Dit is inderdaad zo, dankjewel voor de hulp!quote:Op zaterdag 5 januari 2013 05:27 schreef Riparius het volgende:
[..]
Uit je vraag proef ik dat je niet precies begrijpt hoe substitutie van een variabele bij integreren werkt. Als je hebt:
Laten we ze even nalopen voor de aardigheid.quote:
Nee. De site je geeft levert danquote:Op maandag 7 januari 2013 01:34 schreef MouzurX het volgende:
Hoe bereken je de integraal van x*3^(x^2) ?
Ik dacht ik pak het zo aan:
u = x^2 /2
du = x dx
dan hou je 3^(2u) du over.
Dan hou je volgens http://www.numberempire.com/integralcalculator.php:
3^u/(2*ln(u)) over, maar ik snap niet hoe het nou werkt met die 2.
Dit is niet iets anders maar precies hetzelfde. Je hebt namelijk 32u = (32)u = 9u en 2∙ln(3) = ln(32) = ln(9).quote:Wolfram zegt trouwens iets anders die geeft:
9^u / ln(9)
Die heb ik, en ga ik gebruiken. Ben meer op zoek naar een lesboek, wat opgaven, enzovoorts. Internet mag ook.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 23:15 schreef thenxero het volgende:
http://aleph0.clarku.edu/~djoyce/java/elements/bookI/bookI.html
Neem eens een kijkje op de site van het Nederlands Schoolmuseum. Daar vind je erg veel (oude) Nederlandse schoolboeken (met veel opgaven) over vlakke meetkunde, uit de tijd dat dit nog echt een apart vak was.quote:Op maandag 7 januari 2013 15:48 schreef Quir het volgende:
[..]
Die heb ik, en ga ik gebruiken. Ben meer op zoek naar een lesboek, wat opgaven, enzovoorts. Internet mag ook.
Wat is je vraag nu? Je eerste regel klopt gewoon.quote:Op maandag 7 januari 2013 18:09 schreef GoodGawd het volgende:
esin(x) / e - sin(x) = e2sin(x)
klopt? Komt voort uit uitwerking op van een tentamen:
C'(x) * e - sin(x) = esin(x)
de algemene regel is: ap / aq = ap - q
Want als ik met deze regel kijkt klopt 't niet right.
esin(x) / e - sin(x) = esin(x)- -sin(x) = esin(x)+sin(x) = e2sin(x)quote:Op maandag 7 januari 2013 18:09 schreef GoodGawd het volgende:
esin(x) / e - sin(x) = e2sin(x)
klopt? Komt voort uit uitwerking op van een tentamen:
C'(x) * e - sin(x) = esin(x)
de algemene regel is: ap / aq = ap - q
Want als ik met deze regel kijkt klopt 't niet right.
Jou moest ik nog even hebben. Vanuit school wordt mij gevraagd of ik zin heb om naar een meeloopdag bij de TU/e te gaan. Dan loop je 1 dag met een eerstejaars mee. Ik moest direct aan jou denken. Kan dat met jou?quote:Op maandag 7 januari 2013 19:30 schreef Unsub het volgende:
[..]
esin(x) / e - sin(x) = esin(x)- -sin(x) = esin(x)+sin(x) = e2sin(x)
bedoel je dit?
Haha, dat kan zeker met mij, maar normaal worden meelopers willekeurig verdeeld over de meeloopstudenten. Dit is op zich niet zo erg, omdat je bij een meeloopdag toch (bijna) alle actieve studenten wel ziet/spreekt.quote:Op maandag 7 januari 2013 19:35 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Jou moest ik nog even hebben. Vanuit school wordt mij gevraagd of ik zin heb om naar een meeloopdag bij de TU/e te gaan. Dan loop je 1 dag met een eerstejaars mee. Ik moest direct aan jou denken. Kan dat met jou?
Ja, ik had gewoon weer een hersen storing. Merci.quote:Op maandag 7 januari 2013 19:30 schreef Unsub het volgende:
[..]
esin(x) / e - sin(x) = esin(x)- -sin(x) = esin(x)+sin(x) = e2sin(x)
bedoel je dit?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |