abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 27 december 2012 @ 16:10:46 #1
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_120821535
Hoi,

De vorige bewoners van ons huis hebben een aanbouw laten bouwen. Dit is gedaan door een professionele aannemer (dus geen handige pool o.i.d.). De fundering van deze aanbouw staat op heipalen om verzakking tegen te gaan.

Onze buurman (zelf ook bouwvakker) vond dit blijkbaar een goed idee want hij heeft nu ook een aanbouw gebouwd. Deze staat echter niet op heipalen voor zover ik weet en volgens mij heeft hij zijn aanbouw direct aan de buitenmuur van onze aanbouw gemetseld.

Het viel me echter onlangs op dat er op de scheidingslijn van onze aanbouw (op de plek waar vroeger onze achtergevel zat) nu een scheur aan het ontstaan is die ondertussen al tot aan het plafond reikt. De scheur is (gelukkig) heel dun maar ik maak me er wel zorgen over.

Kan het zijn dat de scheur ontstaan is omdat zijn aanbouw nu aan de onze aan het trekken is?

Wat kan ik het hier nu het beste aan doen? Ik had al bedacht om misschien een bouwtechnisch ingenieur langs te laten komen om er eens naar te kijken? Is het makkelijk vast te stellen waar het probleem ligt (het zou natuurlijk ook kunnen dat de grond onder onze aanbouw aan het werken is maar dat lijkt me gezien de heipalen niet voor de hand liggend?)
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  donderdag 27 december 2012 @ 16:32:12 #2
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_120822420
Kan een modje deze naar K&W verplaatsen? Ik ben in eerste instantie meer geïnteresseerd in de bouwkundige aspecten van dit probleem. Mocht ik er niet uitkomen met de buurman dan kan deze later alsnog naar WGR...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_120823279
Een foto zou handig zijn...

Zit de scheur alleen aan de binnenkant of ook in het metselwerk oid?
Als 1 gedeelte op heipalen staat en de ander niet heb je idd kans op andere verzakking en wanneer de aanbouw tegen elkaar zijn gemaakt krijg je er spanningen tussen.

Aan de hand van hoe een scheur loopt kan je bedenken aan de hand van de situatie wat de oorzaak is, maar het is nooit zeker wat de exacte oorzaak is.

Wanneer een scheur vanaf de vloer naar boven loopt is dat vaak wel een teken op verzakking.
  Moderator donderdag 27 december 2012 @ 18:55:06 #4
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120829126
Het zou allemaal kunnen, maar een bouwkundige kan echt uitsluitsel bieden.

Je zou ook de Bouwtoezicht afdeling van je gemeente eens kunnen bellen, die kunnen je vast ook adviseren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')