abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 20 december 2012 @ 10:42:00 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120543830
Het blijkt dat onze minister van financiën kandidaat is voor de functie van voorzitter van de Eurogroep. Leuk voor hem, maar dit veroorzaakt een ernstig probleem met verstrengeling van belangen die hem naar mijn mening per direct ongeschikt maakt als minister van financiën.

Eén van de belangrijkste taken van een Nederlandse minister van financiën is om de Nederlandse belastingbetaler te beschermen tegen Brussel. Denk aan bailouts van Griekenland, Spanje, etc. Echter, op dit moment is zijn persoonlijk belang om zo diep mogelijk in de kont van Brussel te kruipen.

Ongeacht hoe integer deze minister is, dit zijn tegengestelde belangen. Daarom kan hij naar mijn mening niet meer functioneren als minister van financiën en zou hij per direct moeten aftreden zodat hij zijn Europese ambities kan nastreven.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120543962
De Eurogroep moet juist worden voorgezeten door een minister van Financiën, held. Dat is de opzet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 20 december 2012 @ 10:52:22 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120544163
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 10:46 schreef KoosVogels het volgende:
De Eurogroep moet juist worden voorgezeten door een minister van Financiën, held. Dat is de opzet.
Dat is dan een fout by design.
Een minister van financiën moet z'n poot dwars kunnen zetten om de belangen van zijn land te kunnen verdedigen. Dat kan natuurlijk nooit als je voorzitter bent van zo'n club.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120544199
quote:
2s.gif Op donderdag 20 december 2012 10:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is dan een fout by design.
Een minister van financiën moet z'n poot dwars kunnen zetten om de belangen van zijn land te kunnen verdedigen. Dat kan natuurlijk nooit als je voorzitter bent van zo'n club.
Anders lees je je eerst even in: Hoi
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_120544302
Waar in de taakomschrijving van de minister staat dat hij ons moet beschermen tegen Brussel?
Wat mij betreft juist het tegenovergestelde. Zorg voor veel meer eenwording.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 20 december 2012 @ 10:58:06 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120544331
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 10:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Anders lees je je eerst even in: Hoi
Zoals je kunt lezen is de huidige voorzitter ook geen minister van financiën.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 20 december 2012 @ 11:00:11 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120544408
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 10:57 schreef Tja..1986 het volgende:
Waar in de taakomschrijving van de minister staat dat hij ons moet beschermen tegen Brussel?
Wat mij betreft juist het tegenovergestelde. Zorg voor veel meer eenwording.
Natuurlijk is dat de taak van een minister van financiën van Nederland. Dit staat helemaal los van de politieke wenselijkheid van meer of minder Brussel. Je kunt geen twee bazen dienen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120544430
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 10:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zoals je kunt lezen is de huidige voorzitter ook geen minister van financiën.
Nee, Juncker is premier. Je had liever Rutte gehad als voorzitter?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 20 december 2012 @ 11:04:28 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120544542
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:00 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, Juncker is premier. Je had liever Rutte gehad als voorzitter?
Ja.
Een premier heeft toch een ander soort taak dan een minister van financiën. Maar het blijft een rare constructie en het blijft belangenverstrengeling. Waarschijnlijk is dit expres zo ontworpen...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120544614
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja.
Een premier heeft toch een ander soort taak dan een minister van financiën. Maar het blijft een rare constructie en het blijft belangenverstrengeling. Waarschijnlijk is dit expres zo ontworpen...
Ik zie niet echt hoe dit belangenverstrengeling is. Nederland is nou eenmaal onderdeel van Europa, onderdeel van de EU. We moeten beslissen over de financiele koers van de Unie en over steunpakketten. Het is dan toch niet meer dan logisch dat onze leiders zitting nemen in zo'n groep?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_120544736
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat de taak van een minister van financiën van Nederland. Dit staat helemaal los van de politieke wenselijkheid van meer of minder Brussel. Je kunt geen twee bazen dienen.
Ik zie dat niet als 2 bazen en er hoeven ook geen tegenstrijdige belangen te zijn.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 20 december 2012 @ 11:13:14 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120544783
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik zie niet echt hoe dit belangenverstrengeling is. Nederland is nou eenmaal onderdeel van Europa, onderdeel van de EU. We moeten beslissen over de financiele koers van de Unie en over steunpakketten. Het is dan toch niet meer dan logisch dat onze leiders zitting nemen in zo'n groep?
Een voorzitter moet streven naar concensus, dwz een of ander accoord. Dat betekent in de praktijk de belangen van bijv Frankrijk behartigen.

Een Nederlandse minister van financiën is verantwoordelijk voor de begroting van Nederland. In veel gevallen zullen de belangen van Nederland haaks staan op die van Frankrijk. Een Nederlandse minister van financiën kan dus op z'n minst één van beide taken (voorzitter of minister) niet effectief vervullen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120544842
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een voorzitter moet streven naar concensus, dwz een of ander accoord. Dat betekent in de praktijk de belangen van bijv Frankrijk behartigen.

Een Nederlandse minister van financiën is verantwoordelijk voor de begroting van Nederland. In veel gevallen zullen de belangen van Nederland haaks staan op die van Frankrijk. Een Nederlandse minister van financiën kan die taak dus nooit effectief vervullen.
Je bent nu wel erg aan het zoeken voor je hetze.
pi_120544874
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik zie niet echt hoe dit belangenverstrengeling is. Nederland is nou eenmaal onderdeel van Europa, onderdeel van de EU. We moeten beslissen over de financiele koers van de Unie en over steunpakketten. Het is dan toch niet meer dan logisch dat onze leiders zitting nemen in zo'n groep?
Je snapt dat belangen van de EU en van Nederland op een bepaalde termijn niet perse een op een lopen?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_120544909
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een voorzitter moet streven naar concensus, dwz een of ander accoord. Dat betekent in de praktijk de belangen van bijv Frankrijk behartigen.

Een Nederlandse minister van financiën is verantwoordelijk voor de begroting van Nederland. In veel gevallen zullen de belangen van Nederland haaks staan op die van Frankrijk. Een Nederlandse minister van financiën kan dus op z'n minst één van beide taken (voorzitter of minister) niet effectief vervullen.
Nope, Nederland heeft ook alle belang bij concensus als we in de EU willen blijven. Op het moment dat een meerderheid bepaalt dat we dat niet meer willen kan hij die functie altijd zo weer neerleggen.

Je zoekt iets dat er niet is.
pi_120544915
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een voorzitter moet streven naar concensus, dwz een of ander accoord. Dat betekent in de praktijk de belangen van bijv Frankrijk behartigen.

Een Nederlandse minister van financiën is verantwoordelijk voor de begroting van Nederland. In veel gevallen zullen de belangen van Nederland haaks staan op die van Frankrijk. Een Nederlandse minister van financiën kan dus op z'n minst één van beide taken (voorzitter of minister) niet effectief vervullen.
Als je zo redeneert kun je die groep net zo goed opdoeken. In zekere zin heb je wel een punt, Maar wanneer je deel uitmaakt van een samenwerkingsverband is de zoektocht naar een consensus onvermijdelijk. Of je nou voorzitter bent of niet, dat doet daar weinig aan af.

Bovendien is het voorzitterschap vooral ceremonieel, vermoedelijk.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_120544919
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:16 schreef waht het volgende:

[..]

Je snapt dat belangen van de EU en van Nederland op een bepaalde termijn niet perse een op een lopen?
En hoe heb je daar vanuit Nederland meer invloed op, als backbencher of als voorzitter in zo'n vergadering?
pi_120544928
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:16 schreef waht het volgende:

[..]

Je snapt dat belangen van de EU en van Nederland op een bepaalde termijn niet perse een op een lopen?
Nee waht, dat snap ik niet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 20 december 2012 @ 11:18:32 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120544935
quote:
2s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je bent nu wel erg aan het zoeken voor je hetze.
Ik weet niet hoe bekend jij bent met Europa, maar als je enigszins bekend bent met de discussies rondom de bailouts dan weet je hoe tegengesteld de belangen zijn van de verschillende landen en hoe verschillend daarom de standpunten. Iedereen gaat namelijk voor zijn eigen belangen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120544938
quote:
2s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En hoe heb je daar vanuit Nederland meer invloed op, als backbencher of als voorzitter in zo'n vergadering?
Ligt eraan welke persoon als voorzitter gaat fungeren hè.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_120544949
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee waht, dat snap ik niet.
Hou je klep dan gewoon.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_120545015
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:18 schreef waht het volgende:

[..]

Ligt eraan welke persoon als voorzitter gaat fungeren hè.
Uiteraard maar in dit geval krijgt die gewoon een opdracht mee van onze oosterburen en dan zullen de belangen van Frankrijk niet voorop staan...
pi_120545044
quote:
10s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe bekend jij bent met Europa, maar als je enigszins bekend bent met de discussies rondom de bailouts dan weet je hoe tegengesteld de belangen zijn van de verschillende landen en hoe verschillend daarom de standpunten. Iedereen gaat namelijk voor zijn eigen belangen.
En hoe verdedig je je eigen belang dan beter? Boos in een hoekje Nee! gaan staan schudden? Of op een positie waar je de besluitvorming daadwerkelijk in de gewenste richting kan beïnvloeden?
pi_120545061
quote:
2s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Uiteraard maar in dit geval krijgt die gewoon een opdracht mee van onze oosterburen en dan zullen de belangen van Frankrijk niet voorop staan...
Als de oosterburen de lakens blijven uitdelen heb ik niets gezegd.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 20 december 2012 @ 11:23:20 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120545101
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als je zo redeneert kun je die groep net zo goed opdoeken. In zekere zin heb je wel een punt, Maar wanneer je deel uitmaakt van een samenwerkingsverband is de zoektocht naar een consensus onvermijdelijk. Of je nou voorzitter bent of niet, dat doet daar weinig aan af.

Bovendien is het voorzitterschap vooral ceremonieel, vermoedelijk.
Nee ik ben er zeker niet voor om de groep op te doeken. Maar de functies zijn gewoon niet verenigbaar. Een voorzitter moet boven de partijen staan. Dat kan niet als je zelf een partij bent. Een premier is daarom al een slechte keuze maar een minister van financiën is gewoon onmogelijk want die moet z'n eigen begroting verdedigen en zou dus altijd moeten streven naar een oplossing die voor zijn land het meest gunstig is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120545137
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee ik ben er zeker niet voor om de groep op te doeken. Maar de functies zijn gewoon niet verenigbaar. Een voorzitter moet boven de partijen staan. Dat kan niet als je zelf een partij bent. Een premier is daarom al een slechte keuze maar een minister van financiën is gewoon onmogelijk want die moet z'n eigen begroting verdedigen en zou dus altijd moeten streven naar een oplossing die voor zijn land het meest gunstig is.
Nogmaals, dat ligt vooral aan het takenpakket van de voorzitter. Ik ben er niet zeker van dat de voorzitter inderdaad een consensus moet zien te bereiken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 20 december 2012 @ 11:27:36 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120545252
quote:
2s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En hoe verdedig je je eigen belang dan beter? Boos in een hoekje Nee! gaan staan schudden? Of op een positie waar je de besluitvorming daadwerkelijk in de gewenste richting kan beïnvloeden?
De besluitvorming beïnvloeden doe je in de eurogroep in de functie van minister van financiën, waar je het belang van je eigen land verdedigt. Natuurlijk zul je uiteindelijk wat moeten geven en nemen.

Dat is wel een heel andere functie dan een voorzitter heeft, die direct naar concensus moet streven. In veel gevallen trekken ze aan verschillende kanten van het touw.

Zie je dat verschil nu echt niet of loop je maar wat te trollen?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 20 december 2012 @ 11:28:05 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120545265
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nogmaals, dat ligt vooral aan het takenpakket van de voorzitter. Ik ben er niet zeker van dat de voorzitter inderdaad een consensus moet zien te bereiken.
Wat is dan de functie van een voorzitter?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120545329
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wat is dan de functie van een voorzitter?
Naar buiten treden als het gezicht van de Eurogroep. Punten van discussie opdreunen.

Het betekent niet direct dat Dijsselbloem moeten wikken en wegen en de belangen van Nederland een tweede plaats moet geven om zo overeenstemming te bereiken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_120545359
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

De besluitvorming beïnvloeden doe je in de eurogroep in de functie van minister van financiën, waar je het belang van je eigen land verdedigt. Natuurlijk zul je uiteindelijk wat moeten geven en nemen.

Dat is wel een heel andere functie dan een voorzitter heeft, die direct naar concensus moet streven. In veel gevallen trekken ze aan verschillende kanten van het touw.

Zie je dat verschil nu echt niet of loop je maar wat te trollen?
ik zie wel een verschil, namelijk dat een land van bescheiden omvang als voorzitter van een vergadering uiteindelijk meer invloed heeft dan boos vanuit een hoekje.
En jij beseft wel dat we hierin een blok vormen met bijvoorbeeld de Duitsers?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 20 december 2012 @ 11:32:26 #31
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120545413
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Naar buiten treden als het gezicht van de Eurogroep. Punten van discussie opdreunen.

Het betekent niet direct dat Dijsselbloem moeten wikken en wegen en de belangen van Nederland een tweede plaats moet geven om zo overeenstemming te bereiken.
Een voorzitter doet natuurlijk wel wat meer dan alleen een persconferentie geven. Een voorzitter zit de vergaderingen voor (hence the name...), zorgt dat iedereen z'n zegje kan doen en probeert gemeenschappelijke grond te vinden zodat er uiteindelijk een resultaat komt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 20 december 2012 @ 11:34:03 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120545455
quote:
2s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

ik zie wel een verschil, namelijk dat een land van bescheiden omvang als voorzitter van een vergadering uiteindelijk meer invloed heeft dan boos vanuit een hoekje.
En jij beseft wel dat we hierin een blok vormen met bijvoorbeeld de Duitsers?
Met deze post bevestig je dus dat er een verstrengeling van belangen is
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120545542
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een voorzitter doet natuurlijk wel wat meer dan alleen een persconferentie geven. Een voorzitter zit de vergaderingen voor (hence the name...), zorgt dat iedereen z'n zegje kan doen en probeert gemeenschappelijke grond te vinden zodat er uiteindelijk een resultaat komt.
Als ik het goed begrijp is de Eurogroep nog steeds een informele bijeenkomst. Op z'n best komt de groep met een advies aan de Raad voor Economische en Financiële Zaken.

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat je teveel heisa van maakt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_120545552
Maar goed, Dijsselbloem is natuurlijk ook een enge linkse, of niet TS?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 20 december 2012 @ 11:43:17 #35
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120545737
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:37 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, Dijsselbloem is natuurlijk ook een enge linkse, of niet TS?
Ik ken hem verder niet, behalve dat het een PvdA-er is. Een PvdA-er op de post van financien is inderdaad een enorm risico, maar als hij netjes zou aftreden (wat ik zou willen als hij Eurogroep voorzitter zou worden) dan komt er gewoon een andere PvdA-er te zitten dus wat dat betreft heeft het geen voordelen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120545750
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Met deze post bevestig je dus dat er een verstrengeling van belangen is
Gericht op het verdedigen van de belangen van de AAA-landen. Terecht ook aangezien die voor veel zaken opdraaien.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 20 december 2012 @ 11:46:28 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120545848
quote:
2s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Gericht op het verdedigen van de belangen van de AAA-landen. Terecht ook aangezien die voor veel zaken opdraaien.
Eerst ontken je dat er een verstrengeling van belangen is. En nu zeg je opeens dat het gunstig is omdat er een verstrengeling van belangen is :')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120545961
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Eerst ontken je dat er een verstrengeling van belangen is. En nu zeg je opeens dat het gunstig is omdat er een verstrengeling van belangen is :')
Ik ontkracht dat negatieve geneuzel van je. Dat is alles. Voor het Nederlandse belang is dit namelijk eerder gunstig dan ongunstig.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 20 december 2012 @ 11:50:58 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120546051
quote:
2s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik ontkracht dat negatieve geneuzel van je. Dat is alles. Voor het Nederlandse belang is dit namelijk eerder gunstig dan ongunstig.
Nu bevestig je het weer :D. Als er geen verstrengeling van belangen was dan was het voor Nederland 100% neutraal.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120546232
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nu bevestig je het weer :D. Als er geen verstrengeling van belangen was dan was het voor Nederland 100% neutraal.
Ik heb het in bijna elke post beschreven als positief voor Nederland. Dat is namelijk hoe ik dit zie. We hebben zo meer invloed dan als boze backbencher.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 20 december 2012 @ 11:56:12 #41
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120546250
Overigens ga ik in mijn posts (excl OP) uit van een 100% integere minister. Maar er is ook nog eens een persoonlijk belang in het spel. De minister wil natuurlijk deze prestigieuze functie. Maar stel dat hij in Nederlands belang z'n poot dwars zou moeten zetten, dan diskwalificeert hij zichzelf natuurlijk gelijk voor deze functie. Daarom interfereert het nu al met zijn functie als minister van financiën en zou hij per direct moeten aftreden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120546358
quote:
4s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:56 schreef SeLang het volgende:
Overigens ga ik in mijn posts (excl OP) uit van een 100% integere minister. Maar er is ook nog eens een persoonlijk belang in het spel. De minister wil natuurlijk deze prestigieuze functie. Maar stel dat hij in Nederlands belang z'n poot dwars zou moeten zetten, dan diskwalificeert hij zichzelf natuurlijk gelijk voor deze functie. Daarom interfereert het nu al met zijn functie als minister van financiën en zou hij per direct moeten aftreden.
Volgens mij moeten we naar het belang van Nederland kijken. Dan zou het juist prima zijn om die positie te krijgen.
pi_120546388
quote:
14s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Volgens mij moeten we naar het belang van Nederland kijken. Dan zou het juist prima zijn om die positie te krijgen.
Als Dijsselbloem de Nederlandse belangen verdedigt in die functie vinden andere lidstaten dat allemaal goed?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_120546415
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 12:00 schreef waht het volgende:

[..]

Als Dijsselbloem de Nederlandse belangen verdedigt in die functie vinden andere lidstaten dat allemaal goed?
Onze belangen komen sterk overeen met Duitsland. Die hebben wel enige invloed ;)
pi_120546514
quote:
2s.gif Op donderdag 20 december 2012 12:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Onze belangen komen sterk overeen met Duitsland. Die hebben wel enige invloed ;)
Uiteraard, maar de unie is meer dan alleen de kredietwaardige leden. Nu ben ik er helemaal voor om de PIIGS als leden van lagere status te zien, maar daar dat zal met enige weerstand gepaard gaan.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_120557303
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:18 schreef waht het volgende:

Hou je klep dan gewoon.
:Y
pi_120557358
quote:
14s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:59 schreef 99.999 het volgende:

Volgens mij moeten we naar het belang van Nederland kijken. Dan zou het juist prima zijn om die positie te krijgen.
Wat een onzin.
Tot nu toe zorgt de EU er nou juist voor dat Nederland al zijn verworvenheden kwijtraakt.
pi_120558048
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 17:10 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

Tot nu toe zorgt de EU er nou juist voor dat Nederland al zijn verworvenheden kwijtraakt.
Wat een onzin.
pi_120559065
quote:
2s.gif Op donderdag 20 december 2012 10:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is dan een fout by design.
Een minister van financiën moet z'n poot dwars kunnen zetten om de belangen van zijn land te kunnen verdedigen. Dat kan natuurlijk nooit als je voorzitter bent van zo'n club.
interssant genoeg ben ik het helemaal eens met de steling dat er een designfout in de EU zit :

ik roep ook al heel lang dat het grootste probleem is dat eigenlijk al het beleid en beslissingen genomen worden door 'nationale politici' die verkozen zijn om de belangen van hun landje te dienen, maar via de EU richtlijnen erdoorheen drukken diwaarbij ze vervolgens net doen 'alsof dat dictaten uit brussel zijn'...
zònder dat het de bevolking opvalt dat brussel niks te zeggen heeft, maar hun eigen politici het enkel als U-baan cnstructie gebruiken om verantwoordelijkheid te ontlopen.

het zou naar mjn dee ook véél beter zijn als de EU geregeerd werd door politici die voor die taak verkozen worden (door alle europese burgers), en nationale politici zouden zich enkel moeten bemoeien met binnelands beleid.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_120586829
Zou het niet zo zijn, dat indien hij voorzitter wordt, er bij onderhandelingen iemand anders (een staatssecretaris) namens Nederland onderhandelt ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_120589446
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 08:27 schreef LangeTabbetje het volgende:
Zou het niet zo zijn, dat indien hij voorzitter wordt, er bij onderhandelingen iemand anders (een staatssecretaris) namens Nederland onderhandelt ?
Juncker heeft dat volgens mij ook nooit gedaan en juist héél goed luxemburgse bankenbelangen weten te beschermen, zonder ooit kritiek te krijgen op zn voorzitterschap.
Juncker is ook een van de hoofdverantwoordelijk dat de eurogroup op financieel beleid een sturende rol wist te krijgen op de ecofin-raad (de raad van ministers van financieen)

Wat hij véél langer uitgeoefend heeft dan eigenlijk toegestaan (8 jaar, vier termijnen van twee jaar).
Bij instelling van de functie had men via een verdrag vastgelegd dat een voorzitter hooguit twee termijnen mocht zitten, maar die clausule werd gelijk al na de tweede termijn door alle verdragspartners gebroken... een eigenschap die een beetje hangt aan alle verdragen tussen eu-lidstaten, welke namelijk afgesloten zijn door staten nderling znder onafhankelijke controle en daardoor merk je dat allergande clausule die men ooit afsluit ter 'misbruik' makelijk gebroken worden door de lidstaten zelf als ze er eventjes op de korte termijn voordeel uit denken te halen.

Andere voorbeelden van verbroken verdragsclausule's, welke eu-lidstaten ooit afgesproken hadden maar meestal binnen 4,5 jaar al verbraken (niet toevallig ook ongeveer een verkiezingstermijn, waarbij politici vaak draaien in hun 'politieke belangen'), zijn bv het Stabiliteitspact (een afspraak tussen de eu-lidstaten dat ze hun begrotingen onder controle zouden houden en als ze het niet deden er strafmaatregelen zouden volgen, de straffen zijn nooit opgelegd, juist omdat de lidstaten daarover zélf het zeggen hebben en zichzelf naturlijk nooit een straf willen opleggen).

Een ander voorbeeld is bv de afspraak dat de ECB nóóit de financiering van een lidstaat zou mogen steunen door staatsobligaties aan te kopen, welke in het oorspronkelijke verdrag rondom de euro-invoering een belangrijke clausule was, maar op het moment dat het erop aankwam niet stand kon houden omdat de lidstaten zélf dat makkelijk konden overrullen..

Dat probleem blijft jist bestaan zolang er geen 'scheiding der machten' bestaat en de EU-lidstaten zélf alles mogen beslissen wat ze willen, inclusief het schenden van hun eigen verdragen..
Zolang dat zo is bestaat ook het probleem dat de richting bepaald wordt door de slechtste en meest tegenwerkende of rotzooi bouwende lidstaten, omdat de 'goede'lidstateen immers hun wil niet die ander kunnen opleggen...

enkel is de enige wijze dàt te veranderen pas mogelijk als de EU een grondwet krijgt die zulk een scheiding der verantwoordelijkheden kent en bv een controle-recht toekent aan een andere instantie dan de lidstaten zélf.. en dàt is nu juist het 'opgeven van je soevereiniteit' als lidstaat en stuit op veel verzet...
overigens denk ikzelf dat het grotste probleem van de EU voor nederland niet is dat nederland soevereiniteit opgeeft , omdat ze dat eigenlijk niet tot nauwelijks doen... maar een veel groter en reeeler probleem is dat we steeds afhankelijk worden van 26 _andere_ lidstaten die óók hún soevereiniteit niet willen opgeven en wiens fouten en domme politiek ook een negatief effect op de nederlandse economie kunnen hebben.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 27 december 2012 @ 07:00:47 #52
225540 Pugg
Friends forever
pi_120808064
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 10:42 schreef SeLang het volgende:
Het blijkt dat onze minister van financiën kandidaat is voor de functie van voorzitter van de Eurogroep. Leuk voor hem, maar dit veroorzaakt een ernstig probleem met verstrengeling van belangen die hem naar mijn mening per direct ongeschikt maakt als minister van financiën.

Eén van de belangrijkste taken van een Nederlandse minister van financiën is om de Nederlandse belastingbetaler te beschermen tegen Brussel. Denk aan bailouts van Griekenland, Spanje, etc. Echter, op dit moment is zijn persoonlijk belang om zo diep mogelijk in de kont van Brussel te kruipen.

Ongeacht hoe integer deze minister is, dit zijn tegengestelde belangen. Daarom kan hij naar mijn mening niet meer functioneren als minister van financiën en zou hij per direct moeten aftreden zodat hij zijn Europese ambities kan nastreven.
Jouw mening is van geen enkele importantie.
pi_121360566
Kijk SeLang, er is steun voor je gekomen. Je grote vrienden van de SP en PVV gaan met je mee ^O^

http://www.volkskrant.nl/(...)tter-eurogroep.dhtml
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 9 januari 2013 @ 18:22:48 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121361462
quote:
10s.gif Op woensdag 9 januari 2013 17:55 schreef 99.999 het volgende:
Kijk SeLang, er is steun voor je gekomen. Je grote vrienden van de SP en PVV gaan met je mee ^O^

http://www.volkskrant.nl/(...)tter-eurogroep.dhtml
Als zelfs de linksen het met me eens zijn is er nog hoop.
Niet dat het wat gaat uitmaken natuurlijk }:|

Ik lees trouwens nu pas dat die Europese functie vier uur per dag kost. Dus minister van financiën zijn gaat ie doen als parttime baan? Dat is toch volstrekt onacceptabel?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_121361680
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 18:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als zelfs de linksen het met me eens zijn is er nog hoop.
Niet dat het wat gaat uitmaken natuurlijk }:|
De domme populisten op rechts en links zijn het met je eens. Dat is vaak een teken dat je geen al te best idee hebt ;).
quote:
Ik lees trouwens nu pas dat die Europese functie vier uur per dag kost. Dus minister van financiën zijn gaat ie doen als parttime baan? Dat is toch volstrekt onacceptabel?
De premier van Luxemburg kon het ook combineren met zijn baan :P.
pi_121361767
Als een VVD'er minister van financiën was geweest, hadden we TS niet gehoord, met zijn linksen-obsessie. :')
pi_121361859
quote:
9s.gif Op woensdag 9 januari 2013 18:30 schreef Elfletterig het volgende:
Als een VVD'er minister van financiën was geweest, hadden we TS niet gehoord, met zijn linksen-obsessie. :')
Het is goed dat hij weer eens op de PVV/SP lijn zit, zegt eigenlijk al genoeg :D
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 9 januari 2013 @ 18:48:19 #58
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121362509
quote:
14s.gif Op woensdag 9 januari 2013 18:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is goed dat hij weer eens op de PVV/SP lijn zit, zegt eigenlijk al genoeg :D
Misschien lezen ze wel gewoon hier mee. Ik heb in het verleden ook wel eens mailtjes gestuurd naar o.a. SP en PVV kamerleden over dingen waar ik het niet mee eens was en waar ze zelf politiek mee zouden kunnen scoren. Er is niets mis mee om linksen te gebruiken om je eigen doelen na te streven, imo.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_121362699
quote:
2s.gif Op woensdag 9 januari 2013 18:48 schreef SeLang het volgende:

[..]

Misschien lezen ze wel gewoon hier mee. Ik heb in het verleden ook wel eens mailtjes gestuurd naar o.a. SP en PVV kamerleden over dingen waar ik het niet mee eens was en waar ze zelf politiek mee zouden kunnen scoren. Er is niets mis mee om linksen te gebruiken om je eigen doelen na te streven, imo.
Je gebruikt onnozel links en extreem-rechts, altijd nobel O+
pi_121363235
Ach, gewoon een goede schnabbel voor Dijsselbloem. Gun die man ook eens wat.

Bovendien moet hij net als z'n voorgaande partijgenoten een puike baan weten te regelen voor na de politiek.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 9 januari 2013 @ 20:57:49 #61
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_121368995
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 10:46 schreef KoosVogels het volgende:
De Eurogroep moet juist worden voorgezeten door een minister van Financiën, held. Dat is de opzet.
en dan graag van een lid die rijk is en niet wenst meer te betalen, aan de PIGS
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 9 januari 2013 @ 21:19:25 #62
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_121370348
Mijn mening: SeLang moet opstappen.
  woensdag 9 januari 2013 @ 21:30:04 #63
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_121370932
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 19:06 schreef waht het volgende:
Ach, gewoon een goede schnabbel voor Dijsselbloem. Gun die man ook eens wat.

Bovendien moet hij net als z'n voorgaande partijgenoten een puike baan weten te regelen voor na de politiek.
Hij moet nu wel de judas gaan zijn met Nederlands belastinggeld
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 9 januari 2013 @ 21:30:47 #64
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_121370972
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 20:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

en dan graag van een lid die rijk is en niet wenst meer te betalen, aan de PIGS
Graag een objectief en pragmatisch lid.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_121407554
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 07:00 schreef Pugg het volgende:

Jouw mening is van geen enkele importantie.
Je hebt gelijk, dan vinden ze in Europa ook.
De mening van Dijsselbloem is ook onbelangrijk.
Gelukkig heeft hij geen mening en geen ruggegraad en doet netjes wat de Eurocraten hem opdragen.
Daarom is hij ook geselecteerd :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:05:17 #66
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_121409010
Heel de PvdA moet aftreden, want de PvdA heeft heul andere belangen dan het kabinet!

Serieus:
We hebben ook nog een Minister President die kritisch mag zijn en bovendien gaat het maar om een adviserend orgaan. Niet om het europees parlement zelf.
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:08:39 #67
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_121409178
Bovendien, bij kleine overleggen tussen tweede kamerleden is ook vaak één van de oppositieleden voorzitter. Dat gaat ook prima en die kan ook de standpunten van zijn eigen partij overbrengen.
pi_121409426
Waarom neemt TS eigenlijk niet het omgekeerde aan; dat onze minister Europa de kant op draait wat goed is voor Nederland?

Just saying.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:13:32 #69
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_121409496
quote:
5s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:12 schreef trancethrust het volgende:
Waarom neemt TS eigenlijk niet het omgekeerde aan; dat onze minister Europa de kant op draait wat goed is voor Nederland?

Just saying.
Omdat positief zijn niet cool is.
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:17:47 #70
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_121409795
quote:
5s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:12 schreef trancethrust het volgende:
Waarom neemt TS eigenlijk niet het omgekeerde aan; dat onze minister Europa de kant op draait wat goed is voor Nederland?

Just saying.
Dat kan TS alleen als iemand van de rechterzijde het zou doen.
pi_121410044
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:17 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Dat kan TS alleen als iemand van de rechterzijde het zou doen.
Maar natuurlijk. Economisch linkse partijen hebben als doel Nederland naar de klote te helpen en zijn derhalve ook zonder uitzondering pro-Europa. Vooral de PVV en de SP.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:28:02 #72
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_121410493
quote:
12s.gif
Op donderdag
10 januari 2013 21:21
schreef
trancethrust het
volgende:


[..]

Maar natuurlijk. Economisch linkse partijen hebben als doel Nederland
naar de klote te helpen en zijn derhalve ook zonder uitzondering
pro-Europa. Vooral de PVV en de SP.
TS is eerder anti-PVDA zo te lezen, maar goed.
pi_121424194
quote:
5s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:12 schreef trancethrust het volgende:
Waarom neemt TS eigenlijk niet het omgekeerde aan; dat onze minister Europa de kant op draait wat goed is voor Nederland?

Just saying.
Dijsselbloem is juist geselecteerd, omdat hij zo braaf en onvoorwaardelijk zegt en doet wat Europa wil :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_121424225
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 08:46 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Dijsselbloem is juist geselecteerd, omdat hij zo braaf en onvoorwaardelijk zegt en doet wat Europa wil :{
Hoe kom je bij die conclusie?
pi_121424396
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 08:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoe kom je bij die conclusie?
Kijk maar eens hoe de rest van de "kopstukken" is geselecteerd.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_121424404
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 09:00 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Kijk maar eens hoe de rest van de "kopstukken" is geselecteerd.
Aha, je enige onderbouwing is je onderbuik?
pi_121441501
PvdA'ers op topfuncties, sowieso _O_ ^O^
pi_121447977
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 08:46 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Dijsselbloem is juist geselecteerd, omdat hij zo braaf en onvoorwaardelijk zegt en doet wat Europa wil :{
'Wat Europa wil' ...?

Dat zou impliceren dat 'europa' één instantie is met één duidelijke wil..
Leuk idee, maar verder van de realiteit kun je niet afzitten...

De instantie waarvan Dijsselbloem voorzitter gaat worden bestaat uit 17 verschillende nationale regeringen met vooral hun lokale belangen, en een gedeelde munt en dus een noodzaak hun politiek wél te coördineren.

Het is eigenlijk vooral een praktische en meer informeel initiatief die op veel momenten beter kan functioneren dan de 'officiele' EU-instelling voor ecomische/financiele politiek, welke de Ecofin-raad is, de verzameling van 27 ministers van Financieen van de EU-lidstaten die doordat ze groter is en alle leden vetorecht hebben, behoorlijk traag, log en ineffectief is...

De eurogroep is deels juist ontstaan door een typisch EU-probleem van trage besluitvorming en elkaar tegenwerkende landen met tegenstrijdige belangen, en vaak wisselende voorzitterschappen..
De eurogroep functioneerde eigenlijk juist veel beter omdat het een stuk minder 'democratisch' was en met een sterke visie gestuurd werd (door Juncker)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_121478273
Waarom is Dijselbloem eigenlijk een pvda-er zijn acties tegen gewelddadige computergames en seksistische videoclips, passen meer bij het cda
Bovendien is ie een landbouw specialist, ook cda achtig

Waarom is een landbouwspecialist eigenlijk minister van financien en niet van landbouw
pi_121574883
het is mij onduidelijk: kan Dijselbloem dus voorzitter van de eurogroep en minister van financiën tegelijkertijd zijn?

ja dus als ik het topic zo doorlees, lijkt me een slechte zaak
  maandag 14 januari 2013 @ 23:53:51 #81
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_121575173
quote:
5s.gif Op maandag 14 januari 2013 23:47 schreef BlueRoom het volgende:
het is mij onduidelijk: kan Dijselbloem dus voorzitter van de eurogroep en minister van financiën tegelijkertijd zijn?

ja dus als ik het topic zo doorlees, lijkt me een slechte zaak
gaat nederland wel een miljard aan speciale korting kosten, vanwege de baas van de eurogroep
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_121579966
quote:
5s.gif Op maandag 14 januari 2013 23:47 schreef BlueRoom het volgende:
het is mij onduidelijk: kan Dijselbloem dus voorzitter van de eurogroep en minister van financiën tegelijkertijd zijn?

ja dus als ik het topic zo doorlees, lijkt me een slechte zaak
De huidige is tegelijkertijd ook premier en minister van financiën :P.
pi_121581100
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 23:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

gaat nederland wel een miljard aan speciale korting kosten, vanwege de baas van de eurogroep
Nederland stuurt dan naar de vergaderingen een hoge ambtenaar die net zo hard kan onderhandelen als dat altijd al kon, onterechte klacht dus.
pi_121581190
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 09:08 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Nederland stuurt dan naar de vergaderingen een hoge ambtenaar die net zo hard kan onderhandelen als dat altijd al kon, onterechte klacht dus.
Je hebt inderdaad een mannetje extra aan tafel.
pi_121614659
TS: Stel dat de vier burgemeesters van de Randstad een team gaan vormen om samen problemen aan te pakken. Eberhard van der Laan wordt de voorzitter van die groep. Maakt dat hem een slechtere burgemeester van Amsterdam?
pi_121615246
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 09:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je hebt inderdaad een mannetje extra aan tafel.
De voorzitter heeft verder geen stemrecht..

De belangrijkste rol die hij heeft is in het vaststellen van agendapunten, en in de voorbereiding.
Verder, doordat de eurogroep vóór de ecofin-raad samenkomt, en deze bestaat uit slechts 20 ministers (en twee eu-comisarissen en de resident van de ECB)... Waar de ecofinraad er 7 meer heeft (en vaak meer uiteenlopende belangen), hierdoor kan de eurogroep al voor deze vergaderingen een stevige invloed op EU-beleid hebben én vooral een duidelijke lijn uitzitten, waarbij de rol van de Voorzitter als sturend element esentieel is.


Niet voor niks is het een behoorlijk hard bevochten functie. Als een politicus met visie het doet, kan deze een enorme invloed hebben (juncker was wel een voorbeeld)... Als een grijze nobody zo'n post bekleed, kan zo'n instituut even makkelijk tot een nutteloos instrument worden (bv wat Van Rompuy doet als EU-president is nu niet om over naar huis te schrijven, visieloze susser)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 16 januari 2013 @ 08:07:17 #87
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121623943
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:06 schreef _dodecahedron_ het volgende:
TS: Stel dat de vier burgemeesters van de Randstad een team gaan vormen om samen problemen aan te pakken. Eberhard van der Laan wordt de voorzitter van die groep. Maakt dat hem een slechtere burgemeester van Amsterdam?
Dat is een heel andere situatie omdat de belangen dan gemeenschappelijk zijn. Dat is met de huidige euro problemen niet het geval. Daar is de winst van de één het verlies is van de ander.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 21 januari 2013 @ 08:16:14 #88
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121832732
quote:
Frankrijk heeft zijn steun uitgesproken voor Jeroen Dijsselbloem als kandidaat-voorzitter van de eurogroep, het overlegorgaan van de eurolanden op financieel gebied. Dat zei de Franse minister van Financiën Pierre Moscovici tegen de Franse tv-zender TV5.
...en dan rijst meteen de vraag: wat hebben de Fransen daarvoor teruggekregen? De Franse belangen staan bijna haaks op de Nederlandse.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_121832817
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 08:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

...en dan rijst meteen de vraag: wat hebben de Fransen daarvoor teruggekregen? De Franse belangen staan bijna haaks op de Nederlandse.
een tirade van de Duitsers voor ze instemden vermoedelijk.
pi_121832824
Deze link past hier ook wel als tegenwicht tegen het sp/pvv verhaal van selang

http://m.volkskrant.nl/ar(...)van-onze-Jeroen.html
pi_121833354
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 08:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

...en dan rijst meteen de vraag: wat hebben de Fransen daarvoor teruggekregen? De Franse belangen staan bijna haaks op de Nederlandse.
hiermee lijk je juist de stelling te onderbouwen dat een nederlander op deze post dus inderdaad een groot voordeel voor nederlandse belangen is, en een nadeeel voor landen met andere belangen...

dat zou mooi zijn, maar is ook een beetje kortzichtig gedacht, zo heel eenvoudig is het ook nu weer niet, Dijsselbloem kan daar niet zomaar kortetermijns voordeeltjes voor NL gaan uithandelen.. eventuele voordelen voor nederland (en mogelijk duitsland) liggen hooguit op de langere termijn en zouden eerder vallen onder een bepaalde richting...

bv doordat de voorzitter uit een van de sterkste eurolanden komt, zal deze ook wat strenger kunnen reageren op pogingen van de zwakke landen om herhaaldelijk steun voor hen opde agenda te plaatsen.

Frankrijk zal overigens geen sterke positie hebben om eisen te stellen... Frankrijk moet opassen niet verder in de hoek te komen waar de klappen vallen en heeft wel wat anders om zich zorgen te maken dan langetermijns-effecten... hun problemen liggen op de korte termijn.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 januari 2013 @ 23:56:31 #92
862 Arcee
Look closer
pi_121873374
quote:
PVV wil dat Dijsselbloem opkrast

De PVV wil dat minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA) opstapt nu hij voorzitter van de eurogroep is. PVV-Kamerlid Teun van Dijck vraagt dinsdag een Kamerdebat aan waarin hij het vertrouwen in Dijsselbloem opzegt.

"Gefeliciteerd, Dijsselbloem, met je eurofiele Brusselse baantje en nu snel opkrassen!", meldt de PVV maandagavond in een persbericht. "De PVV heeft geen vertrouwen in een minister die naast het Nederlandse belang ook het eurobelang gaat verdedigen."

Eerder spraken ook de SP en de SGP zich kritisch uit over de nieuwe functie van Dijsselbloem. Ze vrezen dat hij als voorzitter van de eurogroep niet langer goed kan opkomen voor het Nederlands belang.
pi_121873632
Je kan het natuurlijk ook als voordeel zijn: hij is tegen een verhoging van het EU-budget en kan zich daar als voorzitter meer dan voorheen hard voor maken.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 06:52:27 #94
225540 Pugg
Friends forever
pi_121876156
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 23:56 schreef Arcee het volgende:

[..]

Kan die boevenbende van de geblondeerde polder imam eens opkrassen.!!!
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 22 januari 2013 @ 08:27:32 #95
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121876780
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 00:02 schreef Sloggi het volgende:
Je kan het natuurlijk ook als voordeel zijn: hij is tegen een verhoging van het EU-budget en kan zich daar als voorzitter meer dan voorheen hard voor maken.
Het punt is ook niet dat er een Nederlander voorzitter wordt. Graag zelfs! Het punt is dat dit niet te verenigen is met de functie van Minister van Financiën die puur het Nederlandse belang moet verdedigen, zoals ik eerder al heb uitgelegd.

Dit nog los van het feit dat die Europese functie 4 uur per dag in beslag neemt en Minister van Financiën dus een bijbaantje wordt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_121878047
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 23:56 schreef Arcee het volgende:

[..]

Wat een asociale taal weer. :')
pi_121882493
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 08:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het punt is ook niet dat er een Nederlander voorzitter wordt. Graag zelfs! Het punt is dat dit niet te verenigen is met de functie van Minister van Financiën die puur het Nederlandse belang moet verdedigen, zoals ik eerder al heb uitgelegd.
Als voorzitter kun je ook beter het eigenbelang op de lange termijn verdedigen, in plaats van goedkoop op de korte termijn te scoren door alleen aan je eigen land te denken.

Ik zie de nadelen ook wel hoor, maar het heeft ook voordelen.

quote:
Dit nog los van het feit dat die Europese functie 4 uur per dag in beslag neemt en Minister van Financiën dus een bijbaantje wordt.
Het voorzitterschap is eerder een bijbaantje. Na die vier uur heeft 'ie nog zo'n twaalf uur over voor zijn ministerschap, kan 'ie nog een paar uurtjes slapen ook..
pi_121885898
quote:
12s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 12:07 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het voorzitterschap is eerder een bijbaantje. Na die vier uur heeft 'ie nog zo'n twaalf uur over voor zijn ministerschap, kan 'ie nog een paar uurtjes slapen ook..
Dat zijn dan ook enkele uurtjes inderdaad ... denk dat je als minister van Fin. wel van 8 uur 's ochtends tot 's avonds laat op pad bent.

Of gebruikt die kerel drugs of zo.
pi_121901629
Zo Van Dijck al een pluim gestuurd voor zijn goede vertegenwoordiging van je?

http://m.volkskrant.nl/ar(...)licitatiemoment.html
pi_121904140
EU ministers have given the go ahead for 11 eurozone members, including France and Germany, to prepare a new financial transactions tax.

Jeroen Dijsselbloem, the Eurogroup's new Dutch chair, supports the tax, but his country stayed out

^sneaky kaas
pi_121912549
Zie het als een ideale situatie voor vvd. Flikker eerst Dijsselbloem er neer als minister, want tja het moet nou eenmaal een pvd-er zijn, maar waarschijnlijk hebben we er niet zoveel last van. Nu gaat ie daar lekker rondklooien met de eurogroep, maar dat zorgt er wel voor dat Weekers wat meer touwtjes in handen krijgt. Een vervangende minister zou voor vvd helemaal niet zo gunstig zijn. VVD kan beter volhouden dat Dijsselbloem beide functie's wel kan combineren, al weten we allemaal dat dat helemaal niet gaat lukken.
Eerst denken, dan typen
pi_121928773
TS is een PVV-papegaai.
pi_121929127
Overigens, ik beluisterde gister een interview dat Dijsselbloem gaf aan de duitse radio en dat hij meende in het duitse te moeten doen, maar zijn duits was veels te matig, steenkolenduits van het ergste soort...

De hele tijd gebruikte hij het woord 'Pension-fondsen', wat duitsers niet kennen (die noemen dat Rentenkassen).

Juncker sprak perfect frans én duits (beide op native/moedertaal niveau)... Dijsselbloem moet ofwel snel zn duits en mogelijk zn frans bijspijkeren, óf gewoon kiezen geen interviews in die talen te geven of overleg erin te doen... in een slecht gesproken taal onderhandelen kan erg onhandig zijn, en tot verwarring leidden.
Dan liever ofwel in engels, of met goede tolken werken.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_121929355
Eens met TS.

Jammer dat ik vooralsnog in de media geen kritische vragen heb gehoord.
pi_121930013
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 11:31 schreef Cracka-ass het volgende:
Eens met TS.

Jammer dat ik vooralsnog in de media geen kritische vragen heb gehoord.
Niet opgelet? Er is best uitgebreid geschreven over de vragen die metname SP en PVV hierbij hebben. En ook in de verschillende beschouwingen over of Dijsselbloem dit moet gaan doen is het uitgebreid aan de orde geweest.
pi_121930065
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2013 11:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Niet opgelet? Er is best uitgebreid geschreven over de vragen die metname SP en PVV hierbij hebben. En ook in de verschillende beschouwingen over of Dijsselbloem dit moet gaan doen is het uitgebreid aan de orde geweest.
Van wat ik heb gezien waren dat vooral vragen (en grapjes) over zijn uurbesteding en of deze baan praktisch wel te combineren is. De nadruk lag in ieder geval niet op de inhoud.
pi_121930198
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 11:48 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Van wat ik heb gezien waren dat vooral vragen (en grapjes) over zijn uurbesteding en of deze baan praktisch wel te combineren is. De nadruk lag in ieder geval niet op de inhoud.
Heb het zelf in elk geval in de Volkskrant en NRC vrij uitgebreid besproken gezien. En ook het commentaar van SP en PVV is bepaald niet weggemoffeld.
pi_121930370
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2013 11:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Heb het zelf in elk geval in de Volkskrant en NRC vrij uitgebreid besproken gezien. En ook het commentaar van SP en PVV is bepaald niet weggemoffeld.
Ah ok, dat heb ik gemist.
pi_121930513
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 11:55 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Ah ok, dat heb ik gemist.
b.v. punt vier hier http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ijn-voorzitterschap/ waar ze ook naar een eerder artikel verwijzen
pi_121930814
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2013 11:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

b.v. punt vier hier http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ijn-voorzitterschap/ waar ze ook naar een eerder artikel verwijzen
Ah tof, bedankt!

Toch ligt daar vooral de nadruk op de belangen van Nederland en zijn tijdsbesteding.
Niet over de praktische spagaat waar Selang aan refereert.
pi_121930850
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 12:06 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Ah tof, bedankt!

Toch ligt daar vooral de nadruk op de belangen van Nederland en zijn tijdsbesteding.
Niet over de praktische spagaat waar Selang aan refereert.
Dat gaat toch over de Nederlandse belangen?
En dit is maar een van de vele voorbeelden.
pi_121931339
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2013 12:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat gaat toch over de Nederlandse belangen?
En dit is maar een van de vele voorbeelden.
Nee het gaat over de belangen van een minister van financiën vs belangen van (de voorzitter van) de eurogroep. Het principe dat beide rollen tegengestelde belangen kunnen hebben (of juist niet). Of dat nou voordelig is of niet voor Nederland interesseert me niet. Het principe is gewoon fout, dat heb ik nergens gezien.
pi_121931445
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 12:21 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Nee het gaat over de belangen van een minister van financiën vs belangen van (de voorzitter van) de eurogroep. Het principe dat beide rollen tegengestelde belangen kunnen hebben (of juist niet). Of dat nou voordelig is of niet voor Nederland interesseert me niet. Het principe is gewoon fout, dat heb ik nergens gezien.
Niemand 'is' de europgroep, de eurogroep bestaat uit ministers van financiën. De belangen van de eurogroep worden dus bepaald door de belangen van de afzonderlijke ministers van financiën, waaronder Dijsselbloem.
pi_121931791
quote:
7s.gif Op woensdag 23 januari 2013 12:23 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Niemand 'is' de europgroep, de eurogroep bestaat uit ministers van financiën. De belangen van de eurogroep worden dus bepaald door de belangen van de afzonderlijke ministers van financiën, waaronder Dijsselbloem.
waarbij de eurogroep weer een informeel overlegorgaan is dat maatregelen bespreekt kort voor dat de 27 ministers van financieen vand e hele EU samenkomen (de eurogroep betreft enkel landen die lid zijn van de euro)..

Via de eurogroep kan deze groep veel sterker hun wil opleggen binnen de ecofinraad en zich als eenheid presenteren;
en de voorzitter hiervan is een essentiele rol omdat die de 'neuzen in dezelfde richting kan krijgen' (en vaak de richting van die neuzen deels bepalen ).

janken over een nederlander die dat doet is een beetje 180° in tegenspraak met het geklaag dat in de EU dingen 'buiten' nederland om geregeld worden...
nu heb je een door de nederlandse regering uitgevaardigd persoon die op een sleutelpositie gaat zirtten en gaat men weer klagen dat die functie tijd zou kosten.

dat het overigens weinig democratisch en 'net' is, en een typisch voorbeeld van de eliteraire politiek vanuit deelbelangen (en vooral lidstraten die hun straatje hooguit willen schoonvegen).. dat klopt helaas...

maar juist dat is ook ontstaan omdat veel mensen menen dat de EU zélf geen macht mag hebben maar enkel mag doen wat de lidstaten zeggen, wiens soevereiniteit 'heilig' zou moeten zijn..
dat geeft de lidstaten een macht die ze ook misbruiken, en hooguit de optie om te hopen dat jouw regering van de eu-lidstaat waar je toevallig woont het sterkste in het misbruiken van haar invloed (en of die regering toevallig dan ook beleid voorstaat dat nut zou hebben, wat ook vaak betwijfeld kan worden, als je in nederland woont betektn het nog niet dat de nedrlandse regering in europeese belang altijd dingen doet die in jouw belang zijn)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_121932701
Minister hoor je full-time te zijn naar mijn mening. Het is of het 1 of het ander.
  woensdag 23 januari 2013 @ 12:54:03 #116
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_121932734
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 12:53 schreef niels0 het volgende:
Minister hoor je full-time te zijn naar mijn mening. Het is of het 1 of het ander.
In principe wel, maar dit is verenigbaar vind ik.

Het zou wat anders zijn als hij tegelijk Directeur van Aegon is, oid.
pi_121932873
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 12:54 schreef n00b13 het volgende:

[..]

In principe wel, maar dit is verenigbaar vind ik.

Het zou wat anders zijn als hij tegelijk Directeur van Aegon is, oid.
De tijd die hij kwijt is aan het voorzitterschap van die eurogroep kan hij ook besteden aan het ministerschap. Ik vind het niet kunnen. Maargoed, wie ben ik? :{
Op beide posten levert hij capaciteit in ten gunste van de andere post.
  woensdag 23 januari 2013 @ 13:13:27 #118
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_121933705
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 12:56 schreef niels0 het volgende:

[..]

De tijd die hij kwijt is aan het voorzitterschap van die eurogroep kan hij ook besteden aan het ministerschap. Ik vind het niet kunnen. Maargoed, wie ben ik? :{
Op beide posten levert hij capaciteit in ten gunste van de andere post.
Wat is ministerschap dan? Hij zou dan toch ook in diezelfde vergaderingen moeten zitten? En dezelfde stukken moeten lezen?

Alleen nu moet hij wat meer belangen verdedigen en zal hij ongetwijfeld iets meer media aandacht krijgen. Dat wordt vast een dagtaak.

En dan nog: Alsof de kwaliteit van een ministerie staat of valt met een minister die aanwezig is.. Die ambtenaren zijn echt niet gek.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 24 januari 2013 @ 19:23:36 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121996944
quote:
Dijsselbloem:obligatie telt ook mee

***************************************
Minister Dijsselbloem vindt dat alle schuld van banken meetelt bij de redding van een bank, dus ook het geld dat obligatiehouders aan banken hebben geleend. Vanmorgen waarschuwde Fitch, een kredietbureau, voor de gevolgen als obligatiehouders moeten meebetalen.

"Ik laat me door niemand chanteren", zei Dijsselbloem na een debat in de Kamer.
Als ook de obligatiehouders meebetalen, is "de kans op het aanspreken van de belastingbetaler minimaal", zei hij.

Dijsselbloem zei dat de waarschuwing van Fitch met een actuele discussie te maken heeft. Hij doelde op mogelijke maatregelen om SNS te redden.
Dijsselbloem ^O^

Terug naar kapitalistische principes ^O^
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 januari 2013 @ 19:29:18 #120
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_121997241
quote:
17s.gif Op donderdag 24 januari 2013 19:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dijsselbloem ^O^

Terug naar kapitalistische principes ^O^
Maar obligaties zijn niet hetzelfde als aandelen toch?

quote:
Een obligatie is een verhandelbaar schuldbewijs voor een lening die door een overheid, een onderneming of een instelling is aangegaan. Als een bedrijf geld nodig heeft kan het door het uitgeven van een obligatielening aan de financiering komen. De koper van de obligatie ontvangt van de uitgever rentevergoeding.
Nee dus.
pi_121998045
quote:
17s.gif Op donderdag 24 januari 2013 19:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dijsselbloem ^O^

Terug naar kapitalistische principes ^O^
Het is al van de zotte dat het uberhaupt een issue is. Bail-outs zouden een allerlaatste redmiddel moeten zijn. Belastinggeld is er niet voor om aandeelhouders en obligatiehouders buiten schot te houden.
pi_121998274
quote:
17s.gif Op donderdag 24 januari 2013 19:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dijsselbloem ^O^

Terug naar kapitalistische principes ^O^
Van de zotte dat dat normaal blijkbaar niet het geval is.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 24 januari 2013 @ 19:45:39 #123
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121998309
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 19:29 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Maar obligaties zijn niet hetzelfde als aandelen toch?
Nee, maar als jij geld uitleent aan een bedrijf (dat is namelijk een obligatie) dan loop je gewoon risico op dat geld. Die obligatiehouders zouden eerst hun geld kwijt moeten zijn voordat de overheid ook maar één cent besteedt aan de redding van een bank. Dat is kapitalisme.

Bij de bankbailouts van ING, Fortis, ABN-AMRO, etc hebben obligatiehouders echter geen cent meebetaald terwijl de belastingbetaler voor tientallen miljarden aan de haak was.

Toen dit speelde in 2008-2009 heb ik nog mails gestuurd naar kamerleden van alle fracties in de kamer om hiertegen te protesteren. De mail naar de plucheklevers van de PvdA werd ongelezen deleted, van de SP kreeg ik netjes antwoord en later nog eens een tweede mail waarin stond wat ze ermee hadden gedaan. SP is waarschijnlijk de partij waar ik het verst vanaf sta maar ze nemen in elk geval de kiezer serieus.

Terug naar Dijsselbloem. Die vindt dat bij een eventuele redding van een bank de obligatiehouders in elk geval een deel moeten meebetalen (verliezen slikken dus). Hij gaat nog niet ver genoeg vind ik want ik vind dat de overheid pas mag overwegen om iets te doen als zowel aandeelhouders en obligatiehouders zijn uitgerookt, maar het is in elk geval een beginnetje terug naar een kapitalistisch systeem.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 24 januari 2013 @ 19:46:14 #124
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121998344
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 19:41 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Het is al van de zotte dat het uberhaupt een issue is. Bail-outs zouden een allerlaatste redmiddel moeten zijn. Belastinggeld is er niet voor om aandeelhouders en obligatiehouders buiten schot te houden.
quote:
7s.gif Op donderdag 24 januari 2013 19:45 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Van de zotte dat dat normaal blijkbaar niet het geval is.
Dacht iedereen maar zo
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_122000000
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 13:13 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Wat is ministerschap dan? Hij zou dan toch ook in diezelfde vergaderingen moeten zitten? En dezelfde stukken moeten lezen?

Alleen nu moet hij wat meer belangen verdedigen en zal hij ongetwijfeld iets meer media aandacht krijgen. Dat wordt vast een dagtaak.

En dan nog: Alsof de kwaliteit van een ministerie staat of valt met een minister die aanwezig is.. Die ambtenaren zijn echt niet gek.
Misschien heb je wel gelijk en is het prima te combineren. Ik ben niet zo'n expert in de betreffende taken.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 24 januari 2013 @ 20:17:04 #126
862 Arcee
Look closer
pi_122000246
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 20:12 schreef niels0 het volgende:
Misschien heb je wel gelijk en is het prima te combineren. Ik ben niet zo'n expert in de betreffende taken.
Post-id 122.000.000. :s)
pi_122000307
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2013 20:17 schreef Arcee het volgende:

[..]

Post-id 122.000.000. :s)
*O*
  donderdag 24 januari 2013 @ 20:21:47 #128
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_122000566
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 19:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee, maar als jij geld uitleent aan een bedrijf (dat is namelijk een obligatie) dan loop je gewoon risico op dat geld. Die obligatiehouders zouden eerst hun geld kwijt moeten zijn voordat de overheid ook maar één cent besteedt aan de redding van een bank. Dat is kapitalisme.

Bij de bankbailouts van ING, Fortis, ABN-AMRO, etc hebben obligatiehouders echter geen cent meebetaald terwijl de belastingbetaler voor tientallen miljarden aan de haak was.

Toen dit speelde in 2008-2009 heb ik nog mails gestuurd naar kamerleden van alle fracties in de kamer om hiertegen te protesteren. De mail naar de plucheklevers van de PvdA werd ongelezen deleted, van de SP kreeg ik netjes antwoord en later nog eens een tweede mail waarin stond wat ze ermee hadden gedaan. SP is waarschijnlijk de partij waar ik het verst vanaf sta maar ze nemen in elk geval de kiezer serieus.

Terug naar Dijsselbloem. Die vindt dat bij een eventuele redding van een bank de obligatiehouders in elk geval een deel moeten meebetalen (verliezen slikken dus). Hij gaat nog niet ver genoeg vind ik want ik vind dat de overheid pas mag overwegen om iets te doen als zowel aandeelhouders en obligatiehouders zijn uitgerookt, maar het is in elk geval een beginnetje terug naar een kapitalistisch systeem.
De Politieke Partijen krijgen ook 100 triljoen miljard emailtjes per jaar. Dus ja. Die allemaal lezen is ook een kutklus.
  donderdag 24 januari 2013 @ 20:22:35 #129
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_122000619
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2013 20:17 schreef Arcee het volgende:

[..]

Post-id 122.000.000. :s)
Hoe zie je dat?
pi_122008756
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 19:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee, maar als jij geld uitleent aan een bedrijf (dat is namelijk een obligatie) dan loop je gewoon risico op dat geld. Die obligatiehouders zouden eerst hun geld kwijt moeten zijn voordat de overheid ook maar één cent besteedt aan de redding van een bank. Dat is kapitalisme.

Bij de bankbailouts van ING, Fortis, ABN-AMRO, etc hebben obligatiehouders echter geen cent meebetaald terwijl de belastingbetaler voor tientallen miljarden aan de haak was.

Toen dit speelde in 2008-2009 heb ik nog mails gestuurd naar kamerleden van alle fracties in de kamer om hiertegen te protesteren. De mail naar de plucheklevers van de PvdA werd ongelezen deleted, van de SP kreeg ik netjes antwoord en later nog eens een tweede mail waarin stond wat ze ermee hadden gedaan. SP is waarschijnlijk de partij waar ik het verst vanaf sta maar ze nemen in elk geval de kiezer serieus.

Terug naar Dijsselbloem. Die vindt dat bij een eventuele redding van een bank de obligatiehouders in elk geval een deel moeten meebetalen (verliezen slikken dus). Hij gaat nog niet ver genoeg vind ik want ik vind dat de overheid pas mag overwegen om iets te doen als zowel aandeelhouders en obligatiehouders zijn uitgerookt, maar het is in elk geval een beginnetje terug naar een kapitalistisch systeem.
Goed dat je daarover hebt gemaild. :)
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 24 januari 2013 @ 23:06:19 #131
862 Arcee
Look closer
pi_122010650
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 20:22 schreef n00b13 het volgende:
Hoe zie je dat?
Hover met je muis boven de link van de datum/tijd van die post en kijk in statusbalk onderin je browser of klik erop en zie de link in de adresbalk. Post-id is dan het lange getal achteraan de URL.

Zie verder dit bazentopic: MEN / Post-id 122.000.000 is bijna aan de beurt. 8-)
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 17 maart 2013 @ 08:58:20 #132
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124155001
Nou, ik heb niet lang hoeven wachten op een situatie waarbij acties onder leiding van Dijsselbloem lijnrecht tegen de Nederlandse belangen in gaan.

Ik heb het hier natuurlijk over het effectief omzeilen van het Depositogarantiestelsel in Cyprus. Nu spaarders weten dat die garantie dus eigenlijk niets waard is verwacht ik dat er opnieuw een vlucht van spaargeld gaat plaatsvinden van de PIGS naar landen als NL en Duitsland.

Waarom is dat slecht voor ons? Beetje technisch verhaal maar hier komt het: Sommige mensen denken dat meer spaargeld naar NL goed is. Zij hebben het beeld van zakken met gouden munten die in een Nederlandse bankkluis verdwijnen. Zo werkt dat helaas niet. Spaartegoeden zijn een liablity voor een bank. De vraag is welke assets daar tegenover staan. Als een Spanjaard zijn geld naar ING in NL verplaatst dan heeft die Spanjaard daarna een claim op ING. De asset die daar tegenover staat is een claim op DNB, die op haar beurt een claim heeft op de ECB, die weer een claim heeft op de Spaanse centrale bank, die weer een claim heeft op de commerciele Spaanse bank waar het geld oorspronkelijk vandaan komt. En die laatste heeft nu een liquiditeits tekort vanwege die Spanjaarden die hun geld daar weghalen. Dat tekort leent ze van de ECB tegen crap collateral (bijvoorbeeld Spaanse hypotheken).

Mocht Spanje uiteindelijk defaulten en de euro verlaten dan stort die hele keten in. De leningen van de ECB aan Spaanse banken kunnen niet worden terugbetaald en het collateral dekt dit gat niet. Uiteindelijk worden dan de claims die de NL banken hebben op de ECB ook twijfelachtig en daarmee neemt het risico toe dat Nederlands spaargeld straks niet kan worden terugbetaald.

Om een lang verhaal kort te maken: het omzeilen van het Depositogarantiestelsel in Cyprus veroorzaakt een kapitaalvlucht uit andere PIGS landen naar o.a. NL. Met deze kapitaalvlucht nemen onze claims op het eurosysteem toe en daarmee de risico's die wij lopen bij een ontrafeling daarvan. Een Nederlandse minister van Financiën zou juist alles moeten doen om onze schade bij die ontrafeling te beperken. Uit dit voorbeeld blijkt opnieuw waarom deze functies niet zijn te combineren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124155748
quote:
4s.gif Op zondag 17 maart 2013 08:58 schreef SeLang het volgende:
Nou, ik heb niet lang hoeven wachten op een situatie waarbij acties onder leiding van Dijsselbloem lijnrecht tegen de Nederlandse belangen in gaan.

Ik heb het hier natuurlijk over het effectief omzeilen van het Depositogarantiestelsel in Cyprus. Nu spaarders weten dat die garantie dus eigenlijk niets waard is verwacht ik dat er opnieuw een vlucht van spaargeld gaat plaatsvinden van de PIGS naar landen als NL en Duitsland.

Waarom is dat slecht voor ons? Beetje technisch verhaal maar hier komt het: Sommige mensen denken dat meer spaargeld naar NL goed is. Zij hebben het beeld van zakken met gouden munten die in een Nederlandse bankkluis verdwijnen. Zo werkt dat helaas niet. Spaartegoeden zijn een liablity voor een bank. De vraag is welke assets daar tegenover staan. Als een Spanjaard zijn geld naar ING in NL verplaatst dan heeft die Spanjaard daarna een claim op ING. De asset die daar tegenover staat is een claim op DNB, die op haar beurt een claim heeft op de ECB, die weer een claim heeft op de Spaanse centrale bank, die weer een claim heeft op de commerciele Spaanse bank waar het geld oorspronkelijk vandaan komt. En die laatste heeft nu een liquiditeits tekort vanwege die Spanjaarden die hun geld daar weghalen. Dat tekort leent ze van de ECB tegen crap collateral (bijvoorbeeld Spaanse hypotheken).

Mocht Spanje uiteindelijk defaulten en de euro verlaten dan stort die hele keten in. De leningen van de ECB aan Spaanse banken kunnen niet worden terugbetaald en het collateral dekt dit gat niet. Uiteindelijk worden dan de claims die de NL banken hebben op de ECB ook twijfelachtig en daarmee neemt het risico toe dat Nederlands spaargeld straks niet kan worden terugbetaald.

Om een lang verhaal kort te maken: het omzeilen van het Depositogarantiestelsel in Cyprus veroorzaakt een kapitaalvlucht uit andere PIGS landen naar o.a. NL. Met deze kapitaalvlucht nemen onze claims op het eurosysteem toe en daarmee de risico's die wij lopen bij een ontrafeling daarvan. Een Nederlandse minister van Financiën zou juist alles moeten doen om onze schade bij die ontrafeling te beperken. Uit dit voorbeeld blijkt opnieuw waarom deze functies niet zijn te combineren.
Waarom merk heb ik het idee dat dit je nog enigszins verbaasd? De EU is een grote serie van faal acties en constant de eigen regels aan hun laars lappen, dus dat ze dat nu weer doen zou je niet meer mogen verbazen.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 17 maart 2013 @ 10:21:25 #134
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124155887
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 10:10 schreef Harlon het volgende:

[..]

Waarom merk heb ik het idee dat dit je nog enigszins verbaasd? De EU is een grote serie van faal acties en constant de eigen regels aan hun laars lappen, dus dat ze dat nu weer doen zou je niet meer mogen verbazen.
Waar lees je dat ik verbaasd ben? :?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124156163
quote:
5s.gif Op zondag 17 maart 2013 10:21 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waar lees je dat ik verbaasd ben? :?
Ik kreeg 't idee van de toon van je post? Dit zou niemand meer mogen verbazen inmiddels, ze falen continue zo hard. Je zou toch maar eu voorstander zijn, ben heel benieuwd hoe je dit nog kan steunen.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  zondag 17 maart 2013 @ 10:55:43 #136
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_124156559
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 10:37 schreef Harlon het volgende:

[..]

Ik kreeg 't idee van de toon van je post? Dit zou niemand meer mogen verbazen inmiddels, ze falen continue zo hard. Je zou toch maar eu voorstander zijn, ben heel benieuwd hoe je dit nog kan steunen.
Je hoeft niet persé voorstander te zijn van de manier waarop om pro-EU te zijn.
Dit huidige pyramidespel zie ik ook niet zitten, dat wil niet zeggen dat dat de enige manier is.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_124158342
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 10:55 schreef Euribob het volgende:

[..]

Je hoeft niet persé voorstander te zijn van de manier waarop om pro-EU te zijn.
Dit huidige pyramidespel zie ik ook niet zitten, dat wil niet zeggen dat dat de enige manier is.
Met welke andere oplossing zie je onze o zo capabele leiders in de EU komen? Griekenland is failliet, period. Daar geld in blijven pompen heeft geen zin, iedere keer weer bleken de prognoses en de realiteit gewoon ver uit elkaar te blijven liggen. Maar als je erkent dat Griekenland failliet is, dan heeft de rest van de EU ook een groot probleem. Aangezien er nogal wat EU geld in zit. En proberen noord en zuid europa te verenigen terwijl de verschillen gigantisch zijn is natuurlijk ook gewoon een utopie.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 25 maart 2013 @ 17:29:06 #138
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124490343
Nu iedereen over elkaar heen rolt om Dijsselbloem te bekritiseren moet ik zeggen dat de nieuwe lijn die tot nu toe is gedemonstreerd me wel bevalt: weg met socialisme en terug naar kapitalistische principes! Verliezen en risico's terugleggen bij de risiconemers in plaats van socialiseren. Misschien word ik zelfs nog wel een fan :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124491183
Hoe kan je nou zeggen dat spaarders met meer dan 100.000 euro de risiconemers zijn? wat kan een spaarder er nou aan doen dat zijn bank een lening verstrekt aan een land of bedrijf dat failliet gaat
pi_124491843
quote:
10s.gif Op maandag 25 maart 2013 17:29 schreef SeLang het volgende:
Nu iedereen over elkaar heen rolt om Dijsselbloem te bekritiseren moet ik zeggen dat de nieuwe lijn die tot nu toe is gedemonstreerd me wel bevalt: weg met socialisme en terug naar kapitalistische principes! Verliezen en risico's terugleggen bij de risiconemers in plaats van socialiseren. Misschien word ik zelfs nog wel een fan :)
De risiconemers waren hier dan wel voor een groot deel niet-Europeanen, wellicht speelde dat mee.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_124491929
het is trouwens niet nieuw. bij de deense banken hebben ze dit ook al gedaan
en in ijsland
pi_124492444
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 10:42 schreef SeLang het volgende:
Het blijkt dat onze minister van financiën kandidaat is voor de functie van voorzitter van de Eurogroep. Leuk voor hem, maar dit veroorzaakt een ernstig probleem met verstrengeling van belangen die hem naar mijn mening per direct ongeschikt maakt als minister van financiën.

Eén van de belangrijkste taken van een Nederlandse minister van financiën is om de Nederlandse belastingbetaler te beschermen tegen Brussel. Denk aan bailouts van Griekenland, Spanje, etc. Echter, op dit moment is zijn persoonlijk belang om zo diep mogelijk in de kont van Brussel te kruipen.

Ongeacht hoe integer deze minister is, dit zijn tegengestelde belangen. Daarom kan hij naar mijn mening niet meer functioneren als minister van financiën en zou hij per direct moeten aftreden zodat hij zijn Europese ambities kan nastreven.
Woon jij niet al jaren in 't buitenland? :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 25 maart 2013 @ 18:55:51 #143
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124493436
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 17:55 schreef arjan1212 het volgende:
Hoe kan je nou zeggen dat spaarders met meer dan 100.000 euro de risiconemers zijn? wat kan een spaarder er nou aan doen dat zijn bank een lening verstrekt aan een land of bedrijf dat failliet gaat
Een onverzekerd niet-achtergesteld spaartegoed staat normaal gesproken gelijk aan senior bonds, dus in zoverre neem je daar een (beperkt) risico mee.

Zoals ik al vaak heb geschreven zit de fout natuurlijk in die politiek van pappen en nathouden, extend and pretend, markt-to-myth, etc. Want daardoor heeft het probleem zo groot kunnen groeien. Normaal gesproken leg je een bank direct stil als het eigen vermogen negatief dreigt te worden en dan lopen de spaartegoeden nauwelijks risico. Je moet dus weer terug naar die oude normale situatie.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 25 maart 2013 @ 18:57:32 #144
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124493508
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 18:30 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Woon jij niet al jaren in 't buitenland? :)
Al 13 jaar. Maar uit pure vaderlandsliefde bemoei ik me toch nog met wat er in NL gebeurt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 25 maart 2013 @ 21:07:20 #145
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124500877
quote:
The Dijsselbloem Principle

If a gaffe is what happens when a politician accidentally tells the truth, what’s the word for when a politician deliberately tells the truth? Dutch finance minister Jeroen Dijsselbloem, the current head of the Eurogroup, held a formal, on-the-record joint interview with Reuters and the FT today, saying that the messy and chaotic Cyprus solution is a model for future bailouts.

Those comments are now being walked back, because it’s generally not a good idea for high-ranking policymakers to say the kind of things which could precipitate bank runs across much of the Eurozone. But that doesn’t mean Dijsselbloem’s initial comments weren’t true; indeed, it’s notable that no one’s denying them outright.

Dijsselbloem’s interview can be summed up simply: we’re not bailing out banks any more. Instead, we’re going to let them fail.

When a European bank runs into difficulties in the future, under this view, the EU is not going to help bail it out. Instead, it will go down a list: the bank’s executives come first, then its shareholders, then its bondholders, and finally its uninsured depositors. All of them will take losses before the national or European authorities step in with bailout money.

In principle, this makes perfect sense. Given the choice between Ireland and Iceland — between guaranteeing all bank creditors, on the one hand, or just letting the banks fail, on the other — the latter seems to inflict pain where it’s warranted, on irresponsible lenders, including foreign lenders, rather than on the country as a whole.

What’s more, what you might call the Dijsselbloem Principle does help to remind people that depositors are creditors, and that when you deposit money with a bank, you’re lending that money to an entity which might not pay you back. Deposit insurance is basically a government guarantee backstopping that loan: if the bank can’t pay you back, the government will. But deposit insurance is only there for insured depositor — it can’t mission-creep its way into backstopping uninsured depositors and even the bank itself.

Such a principle would have consequences, of course, both intended and unintended. Paul Murphy provides the requisite parade of horribles:

It’s a direct call to depositors across the eurozone — retail and corporate alike — to move cash now and spread it across a portfolio of the largest available banks. It’s direct advice to dump bank debt. And it’s a direct invitation to speculate that the EFSF, the ESM, and the rest of the alphabetic bailout soup is going to be discarded in favour of calling on depositors’ money across the Continent.

Much more unnerving than the potential future consequences of the new policy, however, was the immediate reaction of bank stocks to Dijsselbloem’s comments: the Euro Stoxx Banks index fell almost 4% on his comments.

Which brings up what you might call the Other Dijsselbloem Principle: you can do anything you like, just so long as it doesn’t spook the markets. This was the crucially-important background to the negotiations between Cyprus and the EU: the Europeans were emboldened to be tough on Cyprus by the fact that global markets seemed utterly unconcerned about what was going on in an economy which accounts for about 0.15% of European GDP, and shrinking.

After all, anything that the Eurogroup did in Cyprus would have set a dangerous precedent somehow, even if they had simply capitulated and agreed to a full ¤17 billion bailout of both the sovereign and the banks. We still don’t know what kind of capital controls Cyprus might impose on its banks when they reopen for business in the morning: those controls ensure that a Cypriot euro is not fungible with a German euro, and as such represent Cyprus’s first steps towards fully-fledged exit from the eurozone.

Indeed, for all that Dijsselbloem’s comments caused the most immediate market reaction, traders with a slightly longer-term time horizon would do well to pay attention to the real powers in Cyprus: people like lawmaker Nicholas Papadopoulos, Nobel laureate Christopher Pissarides, and even Archbishop Chrysostomos II, the head of the Cypriot Orthodox Church. All of them are talking openly about exiting the eurozone — the one degree of freedom which Cyprus really has, now that the Troika has imposed austerity, bank resolution, and everything else onto the island from above.

Think about it this way: exiting the euro is a bit like the US hitting its debt ceiling and defaulting on its Treasury bills. Both of them are meant to be unthinkable, impossible. But both of them are thought about at length, and entirely possible in theory. What’s more, the opportunity is always there. No country has exited the euro in the past, just as the Treasury has not defaulted in the past. But even if the probability at any given point in time is small, over a long enough time horizon it still grows. And right now, the probability of a country exiting the euro is not small: no country has ever been more likely to exit than Cyprus is right now.

Dijsselbloem’s interview today was undoubtedly a prime piece of political incompetence: there’s no reason at all for anybody in the Eurogroup to be drawing broader lessons from Cyprus at this point. The market can speculate about the Cypriot precedent all it likes; it behooves no politician to to be clear about what they think it means, least of all the Eurogroup president. Maybe, in a few months’ time, when the Cyprus chaos has died down, the EU could start putting out extremely long and dry papers about what has been learned from Cyprus, along with a detailed look at the costs and benefits of letting banks fail rather than bailing them out. But if you’re making policy on the fly in Cyprus, the last thing you want to do is turn that cobbled-together precedent into something semi-binding on the rest of the continent — whatever the policy might be.

Still, the toothpaste is out of the tube now, and the traders selling off bank shares were acting entirely rationally. The chances of European banks being allowed to fail are higher now than they were pre-Cyprus. As a result, we should expect uninsured deposits to continue to flow from the periphery of Europe towards the center. Which in turn means extra pressure on Italian and Spanish banks, just when it’s least needed.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 06:38:50 #146
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_124513259
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeroen_Dijsselbloem Ik kan nergens terugvinden waar de man ook maar enige competenties vandaan gehaald zou kunnen hebben.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 26 maart 2013 @ 06:53:27 #147
225540 Pugg
Friends forever
pi_124513304
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 06:38 schreef Paper_Tiger het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeroen_Dijsselbloem Ik kan nergens terugvinden waar de man ook maar enige competenties vandaan gehaald zou kunnen hebben.
Lekker makkelijk hè?
Schreeuwen van de zijlijn .
Ga jij het doen dan.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 07:02:24 #148
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_124513346
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 06:53 schreef Pugg het volgende:

[..]

Lekker makkelijk hè?
Schreeuwen van de zijlijn .
Ga jij het doen dan.
Ik ben geen partijjaknikker dus kom niet door de partijzeef.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_124513358
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 06:38 schreef Paper_Tiger het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeroen_Dijsselbloem Ik kan nergens terugvinden waar de man ook maar enige competenties vandaan gehaald zou kunnen hebben.
Het verbaast mij dat hij geen opleiding op gebied van economie heeft, dat had ik wel verwacht voor die functie(s).
pi_124513395
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 07:02 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik ben geen partijjaknikker dus kom niet door de partijzeef.
Je wou beweren wel de competenties te hebben :D?
Zo ja kan je dat toelichten?
  dinsdag 26 maart 2013 @ 07:18:07 #151
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_124513420
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 07:05 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Het verbaast mij dat hij geen opleiding op gebied van economie heeft, dat had ik wel verwacht voor die functie(s).
De mensen die ons leiden zijn vooral trouwe partijleden die voor hun trouw aan de partij een mooi baantje krijgen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 26 maart 2013 @ 07:21:04 #152
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_124513436
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 07:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je wou beweren wel de competenties te hebben :D?
Zo ja kan je dat toelichten?
Niemand heeft die competenties. Het enige wat je kunt doen als minister is er een puinhoop van maken of meeliften op het suc6 van anderen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_124513440
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 07:21 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Niemand heeft die competenties. Het enige wat je kunt doen als minister is er een puinhoop van maken of meeliften op het suc6 van anderen.
En nu even serieus. Dit geleuter bewaar je maar voor een ander subforum.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 07:23:11 #154
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_124513454
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 07:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En nu even serieus. Dit geleuter bewaar je maar voor een ander subforum.
Sorry. Dit is mijn oprechte mening.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_124513469
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 07:23 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Sorry. Dit is mijn oprechte mening.
Dan zou je misschien eens moeten overwegen je op ONZ of KLB te gaan concentreren. Een serieus subforum is wellicht te hoog gegrepen voor je.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 07:33:27 #156
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_124513562
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 07:24 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dan zou je misschien eens moeten overwegen je op ONZ of KLB te gaan concentreren. Een serieus subforum is wellicht te hoog gegrepen voor je.
Het verschil is dat jij gelooft in een samenleving die centraal wordt vormgegeven en dat ik geloof in een samenleving die wordt vormgegeven door de mensen die er deel van uitmaken zonder dat ze die beslissingen uit handen geven.
Jij kan je er absoluut geen voorstelling van maken hoe de samenleving die ik voor ogen heb er uit zou zien en als je erover nadenkt kom je niet verder dan een voorstelling van elkaar afslachtende wilden die in grotten leven.
Wat stuitend is is dat jij andersdenkenden consequent wegzet als niet serieus. En dat terwijl je dagelijks kunt zien aan de gebeurtenissen dat ik gelijk heb.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 26 maart 2013 @ 07:34:25 #157
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_124513573
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 07:33 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het verschil is dat jij gelooft in een samenleving die centraal wordt vormgegeven en dat ik geloof in een samenleving die wordt vormgegeven door de mensen die er deel van uitmaken zonder dat ze die beslissingen uit handen geven.
Jij kan je er absoluut geen voorstelling van maken hoe de samenleving die ik voor ogen heb er uit zou zien en als je erover nadenkt kom je niet verder dan een voorstelling van elkaar afslachtende wilden die in grotten leven.
Wat stuitend is is dat jij andersdenkenden consequent wegzet als niet serieus.
Open je eigen topic met je gezweef.
Niet hier.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_124513632
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 07:33 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het verschil is dat jij gelooft in een samenleving die centraal wordt vormgegeven en dat ik geloof in een samenleving die wordt vormgegeven door de mensen die er deel van uitmaken zonder dat ze die beslissingen uit handen geven.
Jij kan je er absoluut geen voorstelling van maken hoe de samenleving die ik voor ogen heb er uit zou zien en als je erover nadenkt kom je niet verder dan een voorstelling van elkaar afslachtende wilden die in grotten leven.
Wat stuitend is is dat jij andersdenkenden consequent wegzet als niet serieus. En dat terwijl je dagelijks kunt zien aan de gebeurtenissen dat ik gelijk heb.
Oh ik ken jouw utopische verhaaltje al jaren. Maak je daar maar geen illusies over.
pi_124513635
quote:
13s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 07:34 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Open je eigen topic met je gezweef.
Niet hier.
Juist. Hier verdwijnt het verder.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 07:47:50 #160
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124513703
En nog een interview.. zou hij tijd overhouden om te slapen? :P

quote:
'Ik heb gedacht: we komen er niet uit'

Op het laatste nippertje ging de Cypriotische president door de knieën. Toen duidelijk werd dat de EU en het IMF er desnoods mee zouden kappen, ging bij Anastasiades de knop om.

Het was letterlijk 5 voor 12, zondagnacht, toen de Cypriotische president Anastasiades door de knieën ging. Getergd door tien uur van vruchteloos onderhandelen stelden de EU en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) de Cyprioot een ultimatum. Minister Dijsselbloem van Financiën: 'Anastasiades werd duidelijk gemaakt: als er nu geen voortgang wordt geboekt, kappen we ermee. Dan is het over en uit. Toen kwam de zaak in beweging.'

'Ik heb gedacht: we komen er niet uit', erkent Dijsselbloem, die als voorzitter van Eurogroep nauw betrokken was bij de reddingsoperatie voor Cyprus. Anastasiades weigerde aanvankelijk om in ruil voor een lening uit het Europees noodfonds de twee grootste banken van zijn eiland te saneren. 'Het is begrijpelijk dat hij probeerde te redden wat er te redden viel. Maar terwijl we aan het onderhandelen waren, kwamen de berichten binnen dat er per uur minder geld beschikbaar was voor de geldautomaten. De Laikibank was niet meer te redden. Die knop moest nog om bij Anastasiades.'
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_124513773
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 07:47 schreef Perrin het volgende:
En nog een interview.. zou hij tijd overhouden om te slapen? :P

[..]

Hij is in elk geval zelfverzekerd.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 07:59:54 #162
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_124513810
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 07:56 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hij is in elk geval zelfverzekerd.
Arrogant en pedant worden al snel aangezien voor zelfverzekerdheid.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  † In Memoriam † dinsdag 26 maart 2013 @ 08:20:14 #163
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_124513996
Hij maakt er een mooi zootje van. Lult zichzelf vast en een slag in de ronde.
Eens zien hoe lang hij met gebrabbel zijn positie vast weet te houden. Resultaten hoeven we niet meer te verwachten.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_124514015
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 08:20 schreef 3-voud het volgende:
Hij maakt er een mooi zootje van. Lult zichzelf vast en een slag in de ronde.
Eens zien hoe lang hij met gebrabbel zijn positie vast weet te houden. Resultaten hoeven we niet meer te verwachten.
En nu even inlezen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_124514024
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 08:21 schreef waht het volgende:

[..]

En nu even inlezen.
Dat is gemeen.
  † In Memoriam † dinsdag 26 maart 2013 @ 08:27:02 #166
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_124514090
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 08:21 schreef waht het volgende:

[..]

En nu even inlezen.
Wat zou ik volgens jou gemist hebben?
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 26 maart 2013 @ 08:28:11 #167
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_124514107
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 08:20 schreef 3-voud het volgende:
Hij maakt er een mooi zootje van. Lult zichzelf vast en een slag in de ronde.
Eens zien hoe lang hij met gebrabbel zijn positie vast weet te houden. Resultaten hoeven we niet meer te verwachten.
Doe eens voorbeelden dan van hoe hij er een zooitje van maakt en zich vast lult.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  † In Memoriam † dinsdag 26 maart 2013 @ 08:32:22 #168
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_124514164
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 08:28 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Doe eens voorbeelden dan van hoe hij er een zooitje van maakt en zich vast lult.
Het geharrewar met Cyprus. Dan weer wel, dan weer niet de spaarders nekken. En nu zijn uitspraak dat dit een voorbeeld is voor heel europa waarna de koersen in elkaar donderen.
Uit hetzelfde PvdA nest had je in 2008 een W. Bos die riep dat de crisis aan ons voorbij zou gaan, Dijsselbloem doet er nog een schepje bovenop.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 26 maart 2013 @ 08:34:03 #169
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_124514192
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 08:32 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Het geharrewar met Cyprus. Dan weer wel, dan weer niet de spaarders nekken. En nu zijn uitspraak dat dit een voorbeeld is voor heel europa waarna de koersen in elkaar donderen.
Uit hetzelfde PvdA nest had je in 2008 een W. Bos die riep dat de crisis aan ons voorbij zou gaan, Dijsselbloem doet er nog een schepje bovenop.
Alsof hij de enige is die dat besluit. :')
Hij brengt naar buiten wat er in de groep besloten is, hij neemt dat besluit niet in z'n uppie.
Ik ben het ook geheel met 'm eens dat de rekening moet worden neergelegd waar die hoort te liggen.
Ach, heb je dan ook een hekel aan Balkenende met z'n na het zuur komt het zoet uitspraak?
Want daar hoor ik je niet over.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  † In Memoriam † dinsdag 26 maart 2013 @ 08:40:20 #170
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_124514278
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 08:34 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Alsof hij de enige is die dat besluit. :')
Hij brengt naar buiten wat er in de groep besloten is, hij neemt dat besluit niet in z'n uppie.
Ik ben het ook geheel met 'm eens dat de rekening moet worden neergelegd waar die hoort te liggen.
Ach, heb je dan ook een hekel aan Balkenende met z'n na het zuur komt het zoet uitspraak?
Want daar hoor ik je niet over.
Phoe, lijkt wel of ik je persoonlijk raak. Beetje PvdA doorgedraaid?

Zijn opmerking dat de belastingbetaler er niet langer voor op mag draaien is mooie propaganda natuurlijk. Dat is iets wat al langer onder de bevolking leeft. Maar of hij dat red zodra andere banken aan de deur beginnen te rammelen is nog maar de vraag. Denk het eerder niet. Lijkt me ook wel aannemelijk gezien zijn gedraai aan het begin van de Cyprus stoelendans.
Het is ook prima dat hij niet de enige verantwoordelijke is voor de uitkomst van dat plan. Dat reken ik hem ook niet aan zoals je kunt lezen. Wel zijn enorme blunderige manier van naar buiten communiceren en de gevolgen daarvan de afgelopen dagen.

Krijg het idee dat zijn positie naar zijn kop gestegen is en hij maar denkt dat ie alles kan zeggen om een goede sier te maken zonder na te denken over de consequenties. Niet geheel opvallend dat W. Bos exact hetzelfde deed.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 26 maart 2013 @ 08:44:39 #171
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_124514335
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 08:40 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Phoe, lijkt wel of ik je persoonlijk raak. Beetje PvdA doorgedraaid?

Zijn opmerking dat de belastingbetaler er niet langer voor op mag draaien is mooie propaganda natuurlijk. Dat is iets wat al langer onder de bevolking leeft. Maar of hij dat red zodra andere banken aan de deur beginnen te rammelen is nog maar de vraag. Denk het eerder niet. Lijkt me ook wel aannemelijk gezien zijn gedraai aan het begin van de Cyprus stoelendans.
Het is ook prima dat hij niet de enige verantwoordelijke is voor de uitkomst van dat plan. Dat reken ik hem ook niet aan zoals je kunt lezen. Wel zijn enorme blunderige manier van naar buiten communiceren en de gevolgen daarvan de afgelopen dagen.

Krijg het idee dat zijn positie naar zijn kop gestegen is en hij maar denkt dat ie alles kan zeggen om een goede sier te maken zonder na te denken over de consequenties. Niet geheel opvallend dat W. Bos exact hetzelfde deed.
Diegene die het nu persoonlijk probeert te maken ben jij. :)
Ik ben nog steeds benieuwd naar je uitleg van je eerdere post waarin hij er een zooitje van zou maken. Dat haal ik namelijk niet uit je post hierboven. Dus leg eens uit als je wil. :)
Enorme blunderige manier van communiceren.
En over die blauwdruk opmerking, leer de context eens. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 maart 2013 @ 08:50:00 #172
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124514403
Schitterend toch weer deze hele discussie. Is een politicus eindelijk een keer eerlijk en transparant, krijgt hij gelijk de hele wereld over zich heen! ("klungelig","incompetent",....) _O-

Dat verdienen we het ook gewoon zelf dat democratie zo'n farce is...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  † In Memoriam † dinsdag 26 maart 2013 @ 08:50:08 #173
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_124514406
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 08:44 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Diegene die het nu persoonlijk probeert te maken ben jij. :)
Ik ben nog steeds benieuwd naar je uitleg van je eerdere post waarin hij er een zooitje van zou maken. Dat haal ik namelijk niet uit je post hierboven. Dus leg eens uit als je wil. :)
Enorme blunderige manier van communiceren.
En over die blauwdruk opmerking, leer de context eens. :)
Maakt niet uit. Je wil het niet weten. Dat is wat anders dan ik het niet kan aantonen.
De financiële markten hebben gereageerd, zo ook de financiële wereld waarin sommigen al roepen dat ie af moet treden. Maar die begrijpen er niks van natuurlijk. Jij als voorstander van hem snapt zijn bedoelde context en daardoor is alles jopiedopie oke bevonden.

Over de blauwdruk context heb ik geen woord gesproken. Dat is al de 2de keer dat je mij iets aanrekent waar ik het geheel niet over gehad heb. Als je dan toch zo vol bent van context begrijpen ben je wel gruwelijk slecht in lezen en/of ontopic blijven. Zal me erin berusten dat dat veel verklaard.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 26 maart 2013 @ 08:50:31 #174
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_124514412
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 09:00:56 #175
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_124514588
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 08:50 schreef SeLang het volgende:
Schitterend toch weer deze hele discussie. Is een politicus eindelijk een keer eerlijk en transparant, krijgt hij gelijk de hele wereld over zich heen! ("klungelig","incompetent",....) _O-

Dat verdienen we het ook gewoon zelf dat democratie zo'n farce is...
Dat dus.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  Forum Admin dinsdag 26 maart 2013 @ 09:51:26 #176
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_124515563
Het mag duidelijk zijn dat Dijsselbloem iets zorgvuldiger moet zijn met zijn woordkeuze. Verder is het natuurlijk een onmogelijke positie die hij bekleed. Elke beslissing gaat geheid gezeik opleveren met een bepaalde groep. Dijsselbloem lijkt me typisch een figuur die zich dat terdege realiseert en daar bepaald niet wakker van ligt. (veel slaap zal hij sowieso niet krijgen)
pi_124515803
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 08:40 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Phoe, lijkt wel of ik je persoonlijk raak. Beetje PvdA doorgedraaid?

Zijn opmerking dat de belastingbetaler er niet langer voor op mag draaien is mooie propaganda natuurlijk. Dat is iets wat al langer onder de bevolking leeft. Maar of hij dat red zodra andere banken aan de deur beginnen te rammelen is nog maar de vraag. Denk het eerder niet. Lijkt me ook wel aannemelijk gezien zijn gedraai aan het begin van de Cyprus stoelendans.
Dat beweert hij dan ook niet. Hij legde bij P&W heel duidelijk uit dat nu voor koers wordt gekozen, waarbij wordt gekeken of de kosten, althans ten dele, eerst verhaald kunnen worden op de topmannen binnen de bank, de aandeelhouders en, als het niet anders kan, eventueel de spaarders. In zo'n scenario worden de belastingbetalers uit andere landen niet geheel ontzien, maar wordt hun aandeel wel zoveel mogelijk beperkt.

Persoonlijk vind ik het een goede zet. Het geniet de voorkeur boven simpelweg eindeloos garanties afgeven. Er wordt nu maatwerk toegepast en daarbij wordt eerst gekeken naar de hoofdverantwoordelijken voor de ellende. Een goede zaak.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_124515922
http://www.dumpert.nl/med(...)gelofelijk_dom_.html

En meneer moet ook even een paar bijlessen Engels krijgen blijkbaar, niet weten wat het Engelse woord voor blauwdruk is. Als je dan ook even hoort wat voor kritiek er vanuit het buitenland op hem komt, vooral door gerenommeerde bladen, dan mag hij zich wel ff achter z'n oren gaan krabben.

Ben ik trouwens de enige die zich elke keer als je dijsselbloem ziet of z'n moeder wel weet dat hij ministertje speelt?
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 maart 2013 @ 11:14:34 #179
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124517634
Dijsselbloem bij Pauw en Witteman

Nog even en ik wordt fan van deze man, ondanks die blunder van vorige week! :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 26 maart 2013 @ 11:43:47 #180
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_124518543
Internationale pers maakt gehakt van Dijsselbloem: onervaren en ongeschikt

Economie
Zijn ongelukkige uitspraken over de redding van Cyprus zijn eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem op forse kritiek in de internationale media komen te staan. Columnisten en kranten uit Groot-Brittannië en Frankrijk noemen Dijsselbloem onervaren en incompetent.

Waarom ligt Dijsselbloem internationaal onder vuur? Dat heeft te maken met wat hij gisteren over het Europese reddingspakket voor Cyprus zei in een interview met persbureau Reuters en The Financial Times. Dijsselbloem zei dat bij eventuele toekomstige reddingsoperaties vooral de banken zullen moeten lijden (zoals nu in het geval van Cyprus) en dat de belastingbetaler zoveel mogelijk moet worden ontzien. Bail-outs met behulp van het Europese noodfonds ESM moeten worden voorkomen, aldus Dijsselbloem. Zijn uitspraken leidden tot lichte paniek op de financiële markten.

Dijsselbloem haastte zich gisteravond te benadrukken dat hij Cyprus niet letterlijk een ‘blauwdruk’ voor toekomstige reddingsoperaties had genoemd en dat Cyprus een uniek geval is. “Ik heb vandaag pas geleerd wat het Engelse woord voor blauwdruk is”, grapte hij aan tafel bij Pauw en Witteman.

Kijk hieronder het optreden van Dijsselbloem bij PenW terug:

De internationale reacties op de uitspraken van Dijsselbloem waren gisteren niet mals. Financial Times-columnist Paul Murphy vroeg zich in een blog af of Dijsselbloem de economieën van Italië en Spanje wil torpederen door deze landen uiteindelijk een ‘Cypriotisch’ reddingspakket te geven. Murphy is hard in zijn oordeel over Dijsselbloem:

“We could blame all this on too much coffee and not enough sleep, except that Mr Dijsselbloem has a little too much form on this front. And he’s only been in the Eurogroup job since January.”

Blogger Felix Salmon van Reuters schrijft dat het speculeren van Dijsselbloem over toekomstige problemen in de eurozone tot een bankrun in een reeks van landen kan leiden. Salmon vindt dat het optreden van de eurogroepvoorzitter getuigt van incompetentie:

“Dijsselbloem’s interview today was undoubtedly a prime piece of political incompetence: there’s no reason at all for anybody in the Eurogroup to be drawing broader lessons from Cyprus at this point. The market can speculate about the Cypriot precedent all it likes; it behooves no politician to to be clear about what they think it means, least of all the Eurogroup president.”

Ruding: als je voorzitter bent, moet je niet te veel zeggen

Oud-minister van Financiën Onno Ruding sloot zich vanochtend op Radio 1 bij het rijtje criticasters van Dijsselbloem aan. Ruding vindt de uitspraken van de eurogroepvoorzitter tegenstrijdig:

“Aan de ene kant heeft hij gezegd dat Cyprus en de Cypriotische banken een uniek geval zijn, en aan de andere kant heeft hij gezegd dat het toch gevolgen heeft voor mogelijke volgende gevallen in andere landen. Dat kan niet allebei tegelijk waar zijn natuurlijk.” [...] Je moet geen algemene uitspraken doen voor een volgend geval. Daar is misschien hier een misverstand ontstaan.”

Beluister hieronder het interview met Ruding:

The Guardian schrijft onder de kop ‘Dijsselbloem’s U-turn creates chaos in the markets’ dat Dijsselbloem terecht zegt dat de belastingbetalers moeten worden ontzien, maar dat hij zijn boodschap niet goed wist te verkopen en dat is niet zonder gevolgen:

“Dijsselbloem has a point when he says it is unfair that Europe’s taxpayers should be continually asked to foot the bill for bank losses, and Cyprus has certainly been used as the laboratory mouse for a different approach. But the botched rescue and its messy aftermath have done nothing to draw a line in the sand. On the contrary, investors big and small now have the sneaking feeling that their savings could be at risk in the event of a future crisis. Dijsselbloem did little to persuade them otherwise.”

Uit Amerika komt ook kritiek. CNBC-journalist John Carney constateert dat Dijsselbloem de afgelopen week twee keer in de problemen kwam en dat hij niet lijkt te leren van zijn “blunders”. Carney: “Same blunder as last week. He blatantly has no understanding of risk markets or how to communicate with them.”

Franse krant: hij weet niets van economie!

In de ogen van de Fransen heeft Dijsselbloem het ook al verkeerd gedaan. Benedict Coeuré, een bestuurslid van de ECB, zei vanochtend op de Franse radio dat Dijsselbloem “niet had moeten zeggen wat hij zei”. De satirische krant Les Echos neemt onze eurogroepvoorzitter vanochtend op de hak in een venijnig stukje:

“Les Echos omschreef de vreemdeling in het huis Europa eerder als intelligent en gereserveerd maar met één tekortkoming: hij weet niets van economie! Tijdens zijn tien jaar als PvdA-Kamerlid, hield de Eindhovenaar zich vooral bezig met zaken als immigratie, openbaar vervoer en onderwijs en hij is pas minister van Financiën sinds november. [...] In het kort, zoals The Tribune het samenvatte, was er “geen bijzondere eigenschap” die hem geschikt maakte voor deze positie, behalve misschien het feit dat hij Nederlands is (een klein landje met de triple A-status), wat Duitsland fijn vindt. Uiteindelijk had Hans Spekman, de voorzitter van de PvdA, gelijk dat de crisis veroorzaakt werd door zeer onervaren managers.”

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)kt-van-dijsselbloem/

Duidelijker kan het niet :7
Oprotten dus :W en snel een beetje :(
pi_124518686
Ach de Fransen en Britten die zelf dikke problemen hebben hebben moeite met zijn optreden. Tja, dat lijkt me niet zo opmerkelijk. Die zijn van de lijn dat de overheid alles maar op moet lossen wat de banken verprutsen, en dat zit er voorlopig niet meer in.
pi_124519517
Oprotten? Oke, zijn uitspraken waren wat ongelukkig wellicht (hoewel uit verband getrokken, kreeg ik het idee). Tegelijkertijd had hij gisteren bij PenW gewoon echt een heel goed verhaal. Ik volg Selang in deze; ik ben fan.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_124519794
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 12:13 schreef KoosVogels het volgende:
Oprotten? Oke, zijn uitspraken waren wat ongelukkig wellicht (hoewel uit verband getrokken, kreeg ik het idee). Tegelijkertijd had hij gisteren bij PenW gewoon echt een heel goed verhaal. Ik volg Selang in deze; ik ben fan.
Ach, ikweethetookniet is een figuur dat oproept tot lynchpartijen en dergelijke voor bankiers. Niet al te serieus te nemen dus :P
  dinsdag 26 maart 2013 @ 12:32:57 #184
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124520142
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 12:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ach, ikweethetookniet is een figuur dat oproept tot lynchpartijen en dergelijke voor bankiers. Niet al te serieus te nemen dus :P
:o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 14:06:26 #185
225540 Pugg
Friends forever
pi_124523671
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 12:13 schreef KoosVogels het volgende:
Oprotten? Oke, zijn uitspraken waren wat ongelukkig wellicht (hoewel uit verband getrokken, kreeg ik het idee). Tegelijkertijd had hij gisteren bij PenW gewoon echt een heel goed verhaal. Ik volg Selang in deze; ik ben fan.
^O^
pi_124525049
Het gaat niet best daar op 't Griekse deel van Cyprus, een e-mail account van een Engelse collega hier in Turkije was vorige week gehackt (zal z'n wachtwoord wel niet goed hebben beveiligd, is digibeet) en uit zijn naam werd er flink gescammed met een bericht aan al z'n vrienden terwijl hij hier op kantoor zat. Ik heb voor de lol even positief gereageerd en daarna niet meer.

quote:
Hope you get this on time,I made a trip this past weekend to Limassol,Cyprus and had my bag stolen from me with my passport and credit cards in it.
quote:
Thanks for your response can you lend me 950euro to cover my expenses and get a flight ticket,you can have the funds sent via Western Union is the most convenient means for me to receive funds at this time.
.....
Street: 26, Anexartisias
City: Limassol
Postal code: CY 3050
Country: Cyprus

ik heb bovenstaande maar doorgemaild naar de politie daar, maar ik denk dat die er zelf al even beroerd voor staan.

Geen reactie gehad.

Waarom geven we Cyprus niet aan Turkije, daar loopt de economie prima en ze delen de baklava, de koffie, de muziek, de dansen. Even een mooie strik eromheen. Griekenland erbij.. als bonus
pi_124525134
Ik denk dat er maar één echte fout is gemaakt en dat is dat men de grens van ¤ 100.000 voor spaarders aanvankelijk niet wilde handhaven. Daarmee riskeer je onnodige onrust bij spaarders in andere probleemlanden. Speculeren over toekomstige problemen was geen blunder, wel een beetje onhandig. Uiteindelijk staat elk geval op zichzelf.

Voor de rest: top dat er nu eindelijk eens korte metten wordt gemaakt met schulden in plaats van de rommel naar de toekomst te schuiven. ^O^
  dinsdag 26 maart 2013 @ 14:47:13 #188
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_124525148
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 14:44 schreef Beathoven het volgende:
Het gaat niet best daar op 't Griekse deel van Cyprus, een e-mail account van een Engelse collega hier in Turkije was een vorige week gehackt (zal z'n wachtwoord wel niet goed hebben beveiligd, is digibeet) en uit zijn naam werd er flink gescammed met een bericht aan al z'n vrienden terwijl hij hier op kantoor zat. Ik heb voor de lol even positief gereageerd en daarna niet meer.

[..]

[..]

.....
Street: 26, Anexartisias
City: Limassol
Postal code: CY 3050
Country: Cyprus

ik heb bovenstaande maar doorgemaild naar de politie daar, maar ik denk dat die er zelf al even beroerd voor staan.

Geen reactie gehad.

Waarom geven we Cyprus niet aan Turkije, daar loopt de economie prima en ze delen de baklava, de koffie, de muziek, de dansen. Even een mooie strik eromheen. Griekenland erbij.. als bonus
Omdat je niet weg kan geven wat niet van jou is?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_124525458
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 14:47 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Omdat je niet weg kan geven wat niet van jou is?
11.gif?&isspam=1

dat zijn weer van die vervelende details
pi_124525669
http://nos.nl/artikel/488(...)-fout-geciteerd.html

voortaan maar interviews in het nederlands doen jeroen.
pi_124526008
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 14:46 schreef lyolyrc het volgende:
Ik denk dat er maar één echte fout is gemaakt en dat is dat men de grens van ¤ 100.000 voor spaarders aanvankelijk niet wilde handhaven. Daarmee riskeer je onnodige onrust bij spaarders in andere probleemlanden. Speculeren over toekomstige problemen was geen blunder, wel een beetje onhandig. Uiteindelijk staat elk geval op zichzelf.

Voor de rest: top dat er nu eindelijk eens korte metten wordt gemaakt met schulden in plaats van de rommel naar de toekomst te schuiven. ^O^
En die fout werd gemaakt op aandringen van de Cypriotische regering. Je kan de EU hooguit verwijten daar uiteindelijk in te zijn meegegaan.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 maart 2013 @ 15:13:47 #192
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124526070
Alle misverstanden zijn kennelijk gebaseerd op dit interview (zie hieronder). Ik ben het eens met alles wat hij zegt.

quote:
The FT/Reuters Dijsselbloem interview transcript

To clarify what Dijsselbloem said, we’ve decided to post a transcript of the portion of the interview dealing with how the eurozone might deal with bank failures in the future in light of the Cyprus example. The interview we conducted alongside Brussels bureau chief Luke Baker of Reuters (@LukeReuters) lasted about 45 minutes, and the portion on bank resolution lasted for about 10 of those minutes. The interview started out with some Cyprus-specific questions – like how capital controls might work, whether Dijsselbloem had learned any lessons form the Cyprus experience – and then shifted to a discussion about whether north-south relations were hampering EU decision making. That’s when Baker asked the first question about whether Cyprus set a precedent for future bank rescues...

Q: To what extent does the decision taken last night end up setting a template for bank resolution going forward?

A: What we should try to do and what we’ve done last night is what I call “pushing back the risks”. In times of crisis when a risk certainly turns up in a banking sector or an economy, you really have very little choice: you try to take that risk away, and you take it on the public debt. You say, “Okay, we’ll deal with it, give it to us.”

Now that the situation is more calm and the financial markets seem to have become more steady and easier, we should start pushing back the risks. If there is a risk in a bank, our first question should be: “Ok, what are you the bank going to do about that? What can you do to recapitalise yourself?” If the bank can’t do it, then we’ll talk to the shareholders and the bondholders. We’ll ask them to contribute in recapitalising the bank. And if necessary the uninsured deposit holders: “What can you do in order to save your own banks?”

In other words, taking away the risk from the financial sector and taking it onto the public shoulders is not the right approach. If we want to have a healthy, sound financial sector, the only way is to say: “Look, there where you take on the risks, you must deal with them. And if you can’t deal with them, you shouldn’t have taken them on and the consequence may be that it’s end of story.” That is an approach that I think we should, now that we’re out of the heat of the crisis, consequently take.

I’ve tried to do so as far as I could in nationalising the SNS bank in the Netherlands. We’ve completely wiped out the shareholders and the junior bondholders. We have to bring down the tab to be picked up by the taxpayers.

Q: What does that say for other countries in the eurozone that have very highly-leveraged banking sectors, Luxembourg, Malta even? Much larger than Cyprus’.

A: It means: deal with it before you get in trouble. Strengthen your banks, fix your balance sheets, and realise that if a bank gets in trouble, the response will no longer automatically be we’ll come and take away your problems. We’re going to push them back. That’s the first response that we need. Push them back. You deal with them.

Q: That sounds a whole lot like what people were suggesting before Lehman Brothers. They made a bad investment in Lehman Brothers; let it go down. And we saw what happened after that. Is there any risk that this change in thinking risks coming back to the ‘too big to fail’…

A: I think we have to realise before we come to a decision can we let a bank fall over, is it too big to fail, there are a lot of things that can be done. To start with, we should not waste any time in fixing balance sheets. Banks have to build up their reserves, have to become much more stable and strong within themselves.

Secondly, we need mechanisms to deal with risks in terms of: if a bank is in trouble, can you take out the bits you want to save and let go of the bits you don’t want to save, the “living will” approach.

Thirdly, if a bank does get in trouble, to who can we shift the account? Who’s going to pay for it? That’s what I was talking about just now, to shareholders, etc. Then there comes a point where you, as a government, may have to step in, but that should be the order. You take preventive measures, you make sure banks are more stable, more robust. If there still is a problem, you need mechanisms to address them, to pull banks apart, etc. You need to bail in those people whose equity is involved, etc.

Q: This is basically the [Michel] Barnier proposal [for a common EU bank resolution regime]. The priority seems to be removing that moral hazard.

Q2: Those proposals now look like they’re going to be delayed, I think, from Barnier. In a way, you’ve had a chance with Cyprus as a kind of test case, if you like. Does it feel like that?

A: Like I said, it’s very hard to do this if there’s a lot of nervousness in the markets and there is still a crisis atmosphere. Now that the crisis atmosphere is disappearing – we had a little upheaval last week after the levy discussion – but looking at it a couple of days later now, a week later now, the markets have really been very wise in responding to this whole levy thing. So now that the crisis seems to fade out, I think we have to dare a little more in dealing with this.

Q: It just makes me think of one thing, off the cuff, which has to do with the ESM [European Stability Mechanism] and the direct recapitalisation of banks. Does that change the kind of calculus in terms of how that is used going down the road? There have been suggestions it may never be used if you have fully-functioning bail-in systems. Is that what we’re saying?

A: I think that’s what we should aim at. We should aim at a situation where we will never need to even consider direct recap. The interesting thing of course that in the Spanish situation, because that where the demand for a direct recap instrument started, from the Spanish banking crisis. We are now dealing with the Spanish banking sector – restructuring it, recapitalising it, bad bank, some bail-in – without this instrument. If we have even more instruments in terms of bail-in and how far we can go in bail-in, the need for direct recap will become smaller and smaller.

I can just repeat what I said. I think that the approach has to be: Let’s deal with the banks within the banks first, before looking at public money, be it direct recap or any other instrument coming from the public side. Banks should basically be able to save themselves, or at least restructure or recapitalise themselves as far as possible.

Q: Is that new philosophy, was it hard among the 17 [finance ministers], are there people who it’s been hard to convince this is the right approach?

A: Well, there is still nervousness, understandably, about can we pull it off, what will it mean in the financial markets, how will the financial markets react to the eurozone, to the financial institutions in the eurozone, etc.

That was one of the reasons why, last week, we didn’t go down the bail-in track [in Cyprus] but went down the levy track. Now we’re going down the bail-in track, and I’m pretty confident the markets will see this as a sensible, very concentrated and direct approach instead of the more general approach [of] let’s levy everyone to gather the money for the banks. So yes, that that is a sort of shift in approach.

Q: Is this something that you’ve sort of market tested, if you like, with the market? You’ve had a lot of feedback? You just said you feel very confident that the market will respond positively to the bail-in approach. Is that the feedback you’ve had?

A: You get two kinds of feedback. There’s the economic analysts that say this is a sensible approach, it makes sense. And then there’s more the investors’ reaction, who will say: “Look, we’re not to going to pay the tab, are we? If you do so, we will make our financing more expensive.”

My reaction would be: Maybe it’s inevitable that if you push back the risks, risks will be priced. Because if I finance a bank and I know if the bank will get in trouble I will be hit and I will lose my money, I will put a price on that. I think that’s a sound economic principle. And having cheap money because the risks will be covered by the government and I will always get my money back is not leaving to the right decisions in the financial sector, it’s not leading to the right risk management in the financial sector.

So there’s those two reactions from the financial markets: the analysts who are saying, let’s be real, this is a sensible approach, and the investors. My response is: If risks are going to be priced, then that is probably the right way to do it. It will force all financial institutions as well as investors to think about the risk they are taking on. They will have to realise it may also hurt them, the risks might come towards them instead of pushing them away.

http://blogs.ft.com/bruss(...)nterview-transcript/
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 26 maart 2013 @ 15:16:14 #193
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_124526152
De oplossing die uiteindelijk is gevonden is wel de kant die we op moeten, alleen schept Dijsselbloem door de manier waarop hij communiceert veel onduidelijkheid en dus onrust. Daaraan is te merken dat hem de ervaring voor een post die zó internationaal onder een vergrootglas ligt nog wat ontbreekt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 maart 2013 @ 15:16:25 #194
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124526154
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 14:46 schreef lyolyrc het volgende:
Ik denk dat er maar één echte fout is gemaakt en dat is dat men de grens van ¤ 100.000 voor spaarders aanvankelijk niet wilde handhaven.
Dat idee komt uit de koker van Cyprus zelf en niet van de Eurogroep. Echter, hij had direct een veto hierover moeten uitspreken vanwege de consequenties die dat zou hebben voor de hele eurozone. Dat is wel een ernstige inschattingsfout geweest.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 maart 2013 @ 15:18:31 #195
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124526234
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:16 schreef Janneke141 het volgende:
De oplossing die uiteindelijk is gevonden is wel de kant die we op moeten, alleen schept Dijsselbloem door de manier waarop hij communiceert veel onduidelijkheid en dus onrust. Daaraan is te merken dat hem de ervaring voor een post die zó internationaal onder een vergrootglas ligt nog wat ontbreekt.
Integendeel. Ik vind juist dat hij helder en transparant is. Enorme vooruitgang vergeleken met Juncker ("if it gets serious, you have to lie"). Verder is wat hij zegt helemaal niet opzienbarend maar gewoon de normale gang van zaken voordat de overheid alles met belastinggeld begon te backstoppen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 26 maart 2013 @ 15:20:22 #196
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_124526285
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

Integendeel. Ik vind juist dat hij helder en transparant is. Enorme vooruitgang vergeleken met Juncker ("if it gets serious, you have to lie")
Als Dijsselbloem vindt dat de Cyprusoplossing kan dienen als voorbeeld voor nieuwe situaties vind ik dat prima. Als hij vindt van niet ook. Maar als hij het eerst zegt om er vervolgens halfslachtig op terug te komen vind ik dat hij onduidelijkheid schept. En dus onrust.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 26 maart 2013 @ 15:25:06 #197
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_124526428
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als Dijsselbloem vindt dat de Cyprusoplossing kan dienen als voorbeeld voor nieuwe situaties vind ik dat prima. Als hij vindt van niet ook. Maar als hij het eerst zegt om er vervolgens halfslachtig op terug te komen vind ik dat hij onduidelijkheid schept. En dus onrust.
De praktijk is dat hij onrust schept bij mensen met spaartegoed. Zonder spaartegoed is er niets om je druk over te maken.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_124526486
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als Dijsselbloem vindt dat de Cyprusoplossing kan dienen als voorbeeld voor nieuwe situaties vind ik dat prima. Als hij vindt van niet ook. Maar als hij het eerst zegt om er vervolgens halfslachtig op terug te komen vind ik dat hij onduidelijkheid schept. En dus onrust.
Ik krijg het idee dat de beste man verkeerd is begrepen. Hij legde het helder uit bij PenW.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 maart 2013 @ 15:26:45 #199
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124526502
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als Dijsselbloem vindt dat de Cyprusoplossing kan dienen als voorbeeld voor nieuwe situaties vind ik dat prima. Als hij vindt van niet ook. Maar als hij het eerst zegt om er vervolgens halfslachtig op terug te komen vind ik dat hij onduidelijkheid schept. En dus onrust.
Waar komt hij dan precies op terug? Ik zie vooralsnog geen uitspraken waar hij op terug is gekomen... Lees het interview van de FT dat ik hiervoor postte. Daar was alles op gebaseerd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124526572
Er is gewoon veel te laat ingegrepen , de regering op cyprus had nadat duidelijk werd dat er een haircut kwam op griekse staatobligaties. onmiddelijk moeten eisen dat alle banken hun reserves opkrikten naar 9%

Zelfde bij sns. Toen de koers nog op 5 euro stond, hadden ze makkelijk flink wat geld kunnen ophalen bij beleggers... op tijd ingrijpen
  dinsdag 26 maart 2013 @ 15:28:23 #201
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_124526575
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:26 schreef SeLang het volgende:
Lees het interview van de FT dat ik hiervoor postte. Daar was alles op gebaseerd.
Ben ik mee bezig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_124526632
Wat ik uit het hele cyprus verhaal nog erg vreemd vind is dat de Troijka niet wou ingrijpen zolang de vorige president nog aan de macht was, want met communisten kunnen wij niet omgaan, wat was er nou gebeurd als hij de verkiezingen had gewonnen
  dinsdag 26 maart 2013 @ 15:39:59 #203
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_124527023
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:26 schreef KoosVogels het volgende:
Ik krijg het idee dat de beste man verkeerd is begrepen. Hij legde het helder uit bij PenW.
Wat ik nu lees in de transcriptie van het interview is in ieder geval uitgebreider en genuanceerder dan tot nu toe op de nieuwssites stond. Ook meer in lijn van P&W trouwens. Jammer dat dan weer een dag moet duren, maar dat kun je Dijsselbloem natuurlijk niet aanrekenen.

In ieder geval goed dat hij zich ervan bewust is (en blijft) dat iedere scheet die hij laat van invloed is op de financiële markten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_124527112
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat ik nu lees in de transcriptie van het interview is in ieder geval uitgebreider en genuanceerder dan tot nu toe op de nieuwssites stond. Ook meer in lijn van P&W trouwens. Jammer dat dan weer een dag moet duren, maar dat kun je Dijsselbloem natuurlijk niet aanrekenen.

In ieder geval goed dat hij zich ervan bewust is (en blijft) dat iedere scheet die hij laat van invloed is op de financiële markten.
Overigens was het wel grappig dat in feite over Dijsselbloem werd gezegd dat hij op zich wel gelijk had, maar dat hij dat soort dingen in zijn positie nou eenmaal niet hardop moet zeggen. Dat is althans wel ongeveer wat die columnist van de Financial Times schreef. Dat is natuurlijk idioterie.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 maart 2013 @ 15:49:52 #205
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124527403
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:39 schreef Janneke141 het volgende:

In ieder geval goed dat hij zich ervan bewust is (en blijft) dat iedere scheet die hij laat van invloed is op de financiële markten.
Dat weet hij best wel. Sterker nog, ik denk dat hij dit bewust op een heldere manier communiceert. Iedereen is de laatste jaren verslaafd geraakt aan een overheid die alles backstopt. Als je daar vanaf wilt dan moet je helder zijn in het feit dat de overheid je niet meer komt redden als het fout gaat want dan gaan beleggers zich vanzelf daarop positioneren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124527451
ja de rente op bankobligaties gaat nu omhoog, lijkt me
Toch nog een goed iets, want dan gaan de banken weer vechten om de spaarders

Nou moet alleen de ecb nog ophouden met die ltro's en de spaarrente staat zo op 5 % hoop ik
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 maart 2013 @ 16:09:21 #207
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124528183
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:51 schreef arjan1212 het volgende:

Nou moet alleen de ecb nog ophouden met die ltro's en de spaarrente staat zo op 5 % hoop ik
Helaas vrees ik dat het omgekeerde gaat gebeuren: de ECB zal denk ik extra LTRO moeten gaan doen om de uitstroom uit zwakkere/ zuidelijke banken op te vangen en dat gaat bij ons de rente nog verder drukken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124543335
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:49 schreef SeLang het volgende:
Dat weet hij best wel. Sterker nog, ik denk dat hij dit bewust op een heldere manier communiceert. Iedereen is de laatste jaren verslaafd geraakt aan een overheid die alles backstopt. Als je daar vanaf wilt dan moet je helder zijn in het feit dat de overheid je niet meer komt redden als het fout gaat want dan gaan beleggers zich vanzelf daarop positioneren.
Mee eens.

Daarbij is het nog maar de vraag of het verkeerd uitpakt als mensen hun spaargeld 'mobiliseren'.
"Niets doet meer kwaad in een staat dan dat men list voor wijsheid houdt." (Francis Bacon)
pi_124548460
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:13 schreef SeLang het volgende:
Alle misverstanden zijn kennelijk gebaseerd op dit interview (zie hieronder). Ik ben het eens met alles wat hij zegt.

[..]

_O_
  dinsdag 26 maart 2013 @ 23:11:04 #210
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_124550201
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 21:30 schreef Duizend-Bommen het volgende:

[..]

Mee eens.

Daarbij is het nog maar de vraag of het verkeerd uitpakt als mensen hun spaargeld 'mobiliseren'.
ach in nederland zijn het hooguit schulden en het geld van multinationals staat toch op de paaseilanden
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_124556146
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat weet hij best wel. Sterker nog, ik denk dat hij dit bewust op een heldere manier communiceert. Iedereen is de laatste jaren verslaafd geraakt aan een overheid die alles backstopt. Als je daar vanaf wilt dan moet je helder zijn in het feit dat de overheid je niet meer komt redden als het fout gaat want dan gaan beleggers zich vanzelf daarop positioneren.
Daarom, 3 werf hulde voor deze man. Het internationale wereldje mag dan wel vallen over zijn al dan niet 'verspreking' (en ook dan nog, bewust of onbewust?), de erkenning komt nog wel. Zeker als Duitsland zich openlijk achter hem schaart.

Het moet maar eens afgelopen zijn om de hardwerkende belastingbetaler op te laten draaien voor de fouten van de zichzelf verrijkende geldmaffia. Zij namen het risico, dus dan moeten zij ook maar op de blaren zitten.

(Akkoord, die laatste zin is ietwat kort door de bocht, maar ja, er is altijd een groep 'goeien' die moeten lijden onder de 'kwaaien')
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_124560331
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 23:11 schreef michaelmoore het volgende:
ach in nederland zijn het hooguit schulden en het geld van multinationals staat toch op de paaseilanden
Onvoorstelbaar, Michael. Je Amerikaanse naamgenoot is soms nogal ongenuanceerd, maar jij weet écht niet waar je het over hebt!
Niet alleen wordt Nederland internationaal beschouwd als een 'belastingparadijs-bij-uitstek', en komen multinationals juist hier naartoe, om hier hun geld te parkeren. Maar daarnaast heeft bijna elke Nederlander een klein fortuin aan pensioengeld bijeen gespaard. Waarbij er nu een 'deal' ligt dat dat geld meer zal worden gebruikt om de balansen van Nederlandse banken te verstevigen, door die fondsen gebundelde hypotheken op te laten kopen.
"Niets doet meer kwaad in een staat dan dat men list voor wijsheid houdt." (Francis Bacon)
pi_124569709
Dijsselbloem heeft het toch weer goed voor elkaar met Cyprus. Eindelijk worden die kl.te banken eens aangepakt.
Idd, 3 werf hulde voor Dijssie _O_
pi_124570182
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:30 schreef arjan1212 het volgende:
Wat ik uit het hele cyprus verhaal nog erg vreemd vind is dat de Troijka niet wou ingrijpen zolang de vorige president nog aan de macht was, want met communisten kunnen wij niet omgaan, wat was er nou gebeurd als hij de verkiezingen had gewonnen
Is toch belachelijk dat wordt opgelegd wie er wel of niet president mag zijn :') :').
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 3 februari 2014 @ 10:14:50 #215
78918 SeLang
Black swans matter
pi_136276414
quote:
EU-baan Dijsselbloem onder vuur

Jeroen Dijsselbloem moet deze zomer mogelijk plaatsmaken voor een permanente voorzitter van de eurogroep, zeggen diplomaten uit verschillende EU-landen in het Duitse Handelsblatt. Ze hebben kritiek op de Nederlander vanwege diens dubbelfunctie als Nederlandse minister van Financiën.

Dijsselbloem zou te zeer de belangen van Nederland behartigen in zijn functie als voorzitter van de groep eurolanden. Ook ervaren diplomaten hem als 'lastig' en 'irritant', zonder daar verder over uit te weiden in de krant.

Permanent
Duitsland en Frankrijk, de twee machtigste landen uit de eurogroep, pleiten al langer voor een permanente voorzitter. De functie zou te zwaar zijn om te combineren met een andere veeleisende post.

Nederland verzet zich tegen een voortijdig vertrek van Dijsselbloem, die officieel tot medio 2015 aanblijft.

Stoelendans
Volgens correspondent Tim de Wit uit Berlijn willen de diplomaten met hun uitspraken in Handelsblatt de discussie over het voorzitterschap aanzwengelen.

Na de Europese verkiezingen op 25 mei komt er een stoelendans op gang bij de hoogste posten in de EU. Naast een nieuwe voorzitter voor de Europese Raad en de Europese Commissie zou er dan ook een permanente voorzitter voor de Eurogroep kunnen komen.

http://nos.nl/artikel/605573-eubaan-dijsselbloem-onder-vuur.html
Dit illustreert wel mooi het punt dat ik in de OP maakte: de functies zijn niet met elkaar te verenigen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_136276612
ik zie geen bewijs maar vooral aanvallen van duitse diplomaten die veelal in opdracht van de duitse regering zullen ageren ...

Die positie zal, mits deze ook actief uitgevoerd zal worden, altijd ook bloot staan aan kritiek en wat dat betreft is het eeder een goed punt als bepaalde landen hun pijlen op de voorzitter richten... dat is vooral een teken dat hij niet te volgzaam is en een eigen onafhankelijk koers aanhoud.

Ik denk overigens ook dat deze kritiek eerder te maken zal hebben met de regeringswissel in Berlijn, maar mogelijk evengoed een voorspel is van de Grote Stoelendans van de zomer in Brussel, waar meerdere hoge top EU-functies vrijkomen en genoeg landen of partijstructuren een oogje daarop zullen hebben (Merkel lijkt bv samen met de SPD in de achtergrond aan een kandidatur van Martin Schulz als Commissions-president te werken, en daarmee een enorm duits machtsblok te gaan scheppen .. voorziter van de eurogroep ook te kunnen vergeven aan tegenstanders kan dan een perfect 'ruilmateriaal' zijn)..

Ook bv de beschikbaarheid van Jean-Claude Juncker voor Europa zal een hoop mensen nerveus maken als een moeilijk verslaanbare kandidaat, en die zou naturlijk als eerste genoemd worden als 'vaste' man die de eurogroep kan leiden en als die eenmaal daar 'vast' gezet is met de belofte dat hij dat als enige post mag doen, is hij uit het rennen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 3 februari 2014 @ 10:32:26 #217
78918 SeLang
Black swans matter
pi_136276808
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 10:23 schreef RM-rf het volgende:
ik zie geen bewijs maar vooral aanvallen van duitse diplomaten die veelal in opdracht van de duitse regering zullen ageren ...

Ja maar het simpele feit dat dit als argument wordt gebruikt door diplomaten bewijst al mijn punt! Bij een voorzitter zonder belangenverstrengeling kun je dit punt immers niet maken. Zoals het nu is zal er altijd een zweem van belangenverstrengeling rond de voorzitter hangen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_136276852
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 10:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja maar het simpele feit dat dit als argument wordt gebruikt door diplomaten bewijst al mijn punt! Bij een voorzitter zonder belangenverstrengeling kun je dit punt immers niet maken. Zoals het nu is zal er altijd een zweem van belangenverstrengeling rond de voorzitter hangen.
nou en?

denk je dat politiek mogelijk is zonder dat partijen tegen elkaar ingaan?

Zeker de EU is per definitie een slangenkuil van tegenstrijdige belangen, en diplomaten die dat gaan uitnutten of gaan stoken of spelletjes spelen...
Waar de duitsers initieel juist vermoedelijk met Dijsselbloem mespeelden, laten ze hem nu net zo makkelijk vallen...

enkel is het juist het domste wat je kunt doen zomaar per definitie in te stemmen met een andere partij... enkel omdat die toevallig net eevntjes wat zeggen dat je misschien zelf ook graag zou willen... de zaak is altijd om je huid duur te verkopen, dus als de duitsers nu Dijsselbloem laten vallen, gaat het erom welk ruimiddel ze de nederlandse regering bieden (en een kwestie van onderhandelen welke schade ze bv de nederlandse minister aandoen als ze hem voor een overeengekomen termijn afloopt opeens met haast wilen afzetten)..

waarbij overigens die EU Koehandel een verder weinig effectieve vorm van politiek bedrijven is, en vaak meer schade aandoet...
Mij lijkt nog altijd het zinnig om de Eurogroep buiten dit soort politieke Stoelendansen te houden..
Juist de eurogroep was ontstaan als een efficiente informele overlegsgroep tussen direkt betrokken EU Lidstaten, gericht op resultaat en niet op 'hoe verdien ik zoveel mogelijk hoge posities voor mijn eigen (ex-)politici..

Overigens lijkt Dijsselbleom dat redelijk goed behouden te hebben en is de eurogroep ook noga ltijd een overlegsronden van de lidstaten zelf en geen losstaande 'Europese Instelling' geworden die buiten de lidstaten zelf in Brussel zetelt..
een 'aparte' chef ervan aan te stellen brengt dat risico zeker... Ook als bv Juncker het nu zou worden en die zich terugtrekt uit de politiek van zn eigen land en meer op brussel gaat richtten, zal dat de Eurogroep al snel tot een 'Brusselse Instelling' maken, die dictaten lidstaten gaat opleggen en niet direkt meer de nationale belangen van deze euro-deelnemers zelf behartigt

[ Bericht 55% gewijzigd door RM-rf op 03-02-2014 10:42:06 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 3 februari 2014 @ 10:41:38 #219
78918 SeLang
Black swans matter
pi_136277028
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 10:34 schreef RM-rf het volgende:

[..]

nou en?

denk je dat politiek mogelijk is zonder dat partijen tegen elkaar ingaan?
Je mist het punt. Lees anders eerst even de OP + topic
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_136277082
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 10:41 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je mist het punt
tja, je 'punt' is hooguit je rant uit de beginpost, en kennelijk blijf je zoeken naar bevestiging...

in de realiteit lijkt Dijsselbloem wel degelijk het beter dan verwachting te doen, voert een onafhankelijkere koers dan misschien de duitsers hadden gewild..
en willen nu de duitsers gewoon hun macht hierover uitbreidden, en dus een 'lastpak' loos worden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 3 februari 2014 @ 10:54:59 #221
78918 SeLang
Black swans matter
pi_136277318
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 10:43 schreef RM-rf het volgende:

in de realiteit lijkt Dijsselbloem wel degelijk het beter dan verwachting te doen, voert een onafhankelijkere koers dan misschien de duitsers hadden gewild..
Maar dat was dus niet het punt. Ik hou er nu over op want we draaien in cirkeltjes :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')