abonnement Unibet Coolblue
  zondag 16 december 2012 @ 12:31:24 #1
344364 ProjSkippy
Meestal ongevaarlijk.
pi_120368710
Hi!

In overleg met BE hier even verder:

Ik was in WOHTS begonnen met de vraag over de zorgverzekering voor 2013. Aangezien ik (en de rest in WOHTS) toch komend jaar wel hoop op een zwangerschap/veranderende gezinssituatie ben ik momenteel heel gezellig bezig om zorgverzekeringen en aanvullende zooi te bekijken.

Wat een takkenwerk is dat zeg. -O-

Het volgende ben ik inmiddels te weten gekomen:

- basispakket: als je in het ziekenhuis wilt bevallen zonder medische indicatie dan wordt dat niet gedekt.
- basispakket: bevat wel wat kraamzorg, maar voor de uren wordt ook een eigen bijdrage gerekend.

- voor (aankomende) zwangeren is het niet handig om het eigen risico omhoog te gooien, want de kans dat je dat gaat opgebruiken is best aanwezig.

Zijn er hier mensen met meer tips en trucs? Enig idee of het gunstig is om toch aanvullend te verzekeren en wat handig is qua kraamzorg? En hoe zijn jullie verzekerd?

Originele post in WOHTS:

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 17:24 schreef ProjSkippy het volgende:

Zeg menschen, uit zo'n zorgverzekering is ook niet te komen hè? :'( Hebben jullie jullie polis nog aangepast met de kijk op een hopelijk veranderende gezinssituatie? Ik heb momenteel alleen een basisverzekering. Daar zit wel wat kraamzorg etc. bij, maar geen idee hoe veel je eigenlijk nodig gaat hebben. Iemand een schatting en een advies van wat handig is?
Reacties tot nu toe in WOHTS:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Namens mij (en ik gok ook de andere WOHTS'ers) alvast bedankt!
pi_120368817
Als je wilt overstappen en/of een aanvullende verzekering wilt: kijk dan niet alleen naar de zwangerschap en bevallen dingen maar ook naar cursussen (kinder ehbo, zwangerschapscursussen), brillen/lenzen (indien van toepassing) en anticonceptie. Dan kun je beter berekenen of het de extra kosten waard is.
  zondag 16 december 2012 @ 12:57:21 #3
344364 ProjSkippy
Meestal ongevaarlijk.
pi_120369515
Goed punt Kyara.

Ik heb me nu eerst even toegespitst op het uitzoeken/advies vragen wat qua zwangerschap/gezinsverandering sowieso handig is om te doen. Basisverzekering/aanvullend en wat zul je nodig hebben. Als ik weet wat ongeveer handig is om te doen dan ga ik echt vergelijken per zorgverzekeraar. Maar op dit moment weet ik nog niet eens echt wat handig is. Bijvoorbeeld:

Stel, je hebt een wat minder prettige zwangerschap en je wilt daarom toch sommige dingen wat vaker laten nakijken om meer zekerheid te hebben of alles wel goed is. Wordt dat dan gedekt door de basisverzekering? Ik ga er van uit dat dit valt onder medisch gedoe en dat dat dus vergoed wordt, maar geen idee of ik die aanname echt zo kan maken. Iemand ervaring?

En qua kraamzorg: hoe veel uur kraamzorg gebruik je eigenlijk gemiddeld?


Als er meer mensen zijn met vragen trouwens, plemp ze dan vooral hier ook neer. Er zijn vast dingen waar ik überhaupt nog niet eens over na gedacht heb. ^O^
pi_120369590
Oh, nog een puntje: fysiotherapie.

Wordt ook niet in de basisverzekering vergoed maar kun je wel nodig hebben in je zwangerschap.
  zondag 16 december 2012 @ 13:01:49 #5
344364 ProjSkippy
Meestal ongevaarlijk.
pi_120369641
quote:
17s.gif Op zondag 16 december 2012 12:59 schreef Kyara het volgende:
Oh, nog een puntje: fysiotherapie.

Wordt ook niet in de basisverzekering vergoed maar kun je wel nodig hebben in je zwangerschap.
Kijk, zulks! ^O^ Daar had ik dus nog niet zo heel erg bij stilgestaan.

Bring on the good stuff! *O*
pi_120373403
Normale kraamzorg als je borstvoeding gaat geven is 49 uur. Mijn eigen bijdrage dit jaar daarvoor was 196 euro.

Ik was dit jaar via FBTO verzekerd. Daar kon je de module gezin maandelijks aanzetten wanneer het nodig was. Voor de 20-weken echo krijg je dan 100 euro vergoed (kost ong 120), maar via Anderzorg heb ik de eerste keer 2 jaar geleden die echo helemaal vergoed gekregen ondanks dat het eigenlijk niet vergoed werd. Het is dus de moeite waard om die rekening altijd op te sturen.

Andere kosten zijn de bloedtesten, die gaan via de basisverzekering en dat kost eigen risico. Ik heb extra echo's gehad bij een gynaecoloog en die worden volgens mij via de basisverzekering volledig vergoed zonder eigen risico, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
pi_120373499
Als je dreigt de mmm in te moeten, kijk dan naar een verzekering waar ze bijv een vierde ivf poging vergoeden. Eenmaal in de mmm is overstappen naar zo'n verzekering bijna of helemaal onmogelijk. En natuurlijk ga je er niet vanuit vier pogingen te moeten doen, maar als het erop uitdraait is het toch fijn als het kan.
pi_120373567
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 14:58 schreef voodoolady het volgende:
Normale kraamzorg als je borstvoeding gaat geven is 49 uur. Mijn eigen bijdrage dit jaar daarvoor was 196 euro.

Ik was dit jaar via FBTO verzekerd. Daar kon je de module gezin maandelijks aanzetten wanneer het nodig was. Voor de 20-weken echo krijg je dan 100 euro vergoed (kost ong 120), maar via Anderzorg heb ik de eerste keer 2 jaar geleden die echo helemaal vergoed gekregen ondanks dat het eigenlijk niet vergoed werd. Het is dus de moeite waard om die rekening altijd op te sturen.

Andere kosten zijn de bloedtesten, die gaan via de basisverzekering en dat kost eigen risico. Ik heb extra echo's gehad bij een gynaecoloog en die worden volgens mij via de basisverzekering volledig vergoed zonder eigen risico, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
De seo wordt volledig vergoed door de zorgverzekering, net zoals de termijnecho en eventuele medische echo's. Als je niet in de risicogroep zit wordt de nekplooimeting + bloedonderzoek niet vergoed.
  zondag 16 december 2012 @ 15:19:58 #9
344364 ProjSkippy
Meestal ongevaarlijk.
pi_120374159
Nog even wat reacties uit WOHTS, want daar is ook nog weer wat gezegd:

quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 12:12 schreef ProjSkippy het volgende:
Nog meer mensen met goede aanvullingen en tips? Ik ben er nog steeds niet over uit wat nou het handigst is om te doen.

En stel, je hebt een wat minder prettige zwangerschap en je wilt daarom toch sommige dingen wat vaker laten nakijken om meer zekerheid te hebben of alles wel goed is. Wordt dat dan gedekt door de basisverzekering?

Hellup :D.


Edit: Ik heb maar even een nieuw topic gestart: OUD / Kinderwens en zorgverzekering 2013
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 13:20 schreef Cwen het volgende:
Nee, niet door de basis. Dan moet je echt aanvullende verzekeringen vergelijken. Bij FBTO krijg je een extra echo vergoed, bijvoorbeeld.
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 13:38 schreef Chanty het volgende:
Wij hebben standaard al een aanvullend pakket, maar zal inderdaad even uitzoeken of een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie daarbij zit. Moet er niet echt aan denken om thuis te moeten bevallen en heb geen idee wat zoiets kost als je het zelf moet betalen.
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 13:56 schreef Blokje. het volgende:


Wat betreft zorgverzekering: Ik heb vanwege wat medische dingetjes al een hogere aanvullende verzekering. Wel net overgestapt naar Agis ivm collectiviteitskorting. Zie er oa staan bij de comfort polis:
-75 euro p.j. voor zwangerschapscursus
-Volledige eigen bijdrage bij bevalling in het ziekenhuis
-100% voor 27 behandelingen bij een fysio
-50 euro eenmalig voor heupondersteuningsband bij zwangerschap
-Volledig voor de wettelijke eigen bijdrage voor kraamzorg
-5 dagen 5 uur kraamzorg na ziekenhuisopname
-0 euro voor verloskundige
  zondag 16 december 2012 @ 15:24:18 #10
344364 ProjSkippy
Meestal ongevaarlijk.
pi_120374346
De rest reageer ik even op wanneer ik weer een laptop bij de hand heb. Dat bevalt toch net iets beter :D.
pi_120376753
Eerdere reacties nog niet helemaal gelezen, maar ook een miskraam kan er bij op komen. Dat was zwaaien naar m'n eigen bijdrage ivm ziekenhuisgedoe.
pi_120377452
Heb basisverzekering.
Ik heb standaard kraamzorg: 49 uur plus eventueel paar uur extra met thuisbevalling. Eigen bijdrage is 4,- per uur.
SEO en VK is geheel verzekerd. ziekenhuis alleen met medische indicatie.
Rest geen idee want heb ik nooit gebruikt. Zal wel niet.
Kraampakket moest ik zelf kopen. (reken op rond de 30 euro als je alles nog moet aanschaffen)
pi_120378936
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 16:16 schreef Kursor het volgende:
Eerdere reacties nog niet helemaal gelezen, maar ook een miskraam kan er bij op komen. Dat was zwaaien naar m'n eigen bijdrage ivm ziekenhuisgedoe.
Ik heb niets hoeven betalen na mijn miskraam, misschien verschilt dat ook per verzekering?
pi_120379005
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 16:30 schreef ohnee het volgende:
Ik heb standaard kraamzorg: 49 uur plus eventueel paar uur extra met thuisbevalling. Eigen bijdrage is 4,- per uur.
SEO en VK is geheel verzekerd. ziekenhuis alleen met medische indicatie.
dit is inderdaad standaard. Voor poliklinische ziekenhuisbevalling betaal je weer een flink bedrag.
pi_120379065
Mijn verzekering vergoedt ook de nekplooimeting, SEO en een poliklinische bevalling zonder medische indicatie. Alleen vanwege dat laatste haal ik de extra kosten er al uit, ook iets om even in de berekening mee te nemen dus.
pi_120380122
Idd, bevallen in ziekenhuis kost 350/500 euro...! als je perse in zkh wilt bevallen wel iets om over na te denken.
pi_120381005
Hmmm.. In wachten op werd er ook op m'n punt gereageerd. Bij mij kwam de rekening pas ruim een half jaar na dato (en als ik m'n eigen bijdrage al aan iets anders had opgemaakt, dan had ik zelf niet mee hoeven betalen aan de curettage). Ik denk niet dat dat inbegrepen zit in de verzekering, maar dat je met een klein eigen risico de kosten voor jezelf beperkt kunt houden. Intake en ingreep zat al tegen de 1400 euro. (Waarvan ik zelf dus minimale eigen bijdrage heb betaald)
  zondag 16 december 2012 @ 18:18:35 #18
344364 ProjSkippy
Meestal ongevaarlijk.
pi_120382624
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 17:04 schreef zandsculptuur het volgende:
Mijn verzekering vergoedt ook de nekplooimeting, SEO en een poliklinische bevalling zonder medische indicatie. Alleen vanwege dat laatste haal ik de extra kosten er al uit, ook iets om even in de berekening mee te nemen dus.
Waar ben jij verzekerd Zand? Maar, das een complete kraamzorgmodule met alles er op en er aan?
  zondag 16 december 2012 @ 18:21:29 #19
344364 ProjSkippy
Meestal ongevaarlijk.
pi_120382782
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 15:01 schreef _NIKKI_ het volgende:
Als je dreigt de mmm in te moeten, kijk dan naar een verzekering waar ze bijv een vierde ivf poging vergoeden. Eenmaal in de mmm is overstappen naar zo'n verzekering bijna of helemaal onmogelijk. En natuurlijk ga je er niet vanuit vier pogingen te moeten doen, maar als het erop uitdraait is het toch fijn als het kan.
Even sowieso over de mmm, valt 'de rest' (dus behalve een 4e poging) eigenlijk wel helemaal onder het basispakket?
  zondag 16 december 2012 @ 18:40:25 #20
236546 droomvrouwtje
Lief, klein en schattig
pi_120383530
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 15:01 schreef _NIKKI_ het volgende:
Als je dreigt de mmm in te moeten, kijk dan naar een verzekering waar ze bijv een vierde ivf poging vergoeden. Eenmaal in de mmm is overstappen naar zo'n verzekering bijna of helemaal onmogelijk. En natuurlijk ga je er niet vanuit vier pogingen te moeten doen, maar als het erop uitdraait is het toch fijn als het kan.
Volgens mij word er alleen nog maar 3 pogingen vergoed bij iedere verzekering. En er zijn verzekering die het wel doen, maar dan tot ¤750 de rest moet je dan alsnog zelf vergoeden.

@skippy ivf word vergoed vanuit het babispakket. Wel kan het zijn dat je verzekering voorwaarden stelt. Bijv eerst een x aantal IUI pogingen (afhankelijk natuurlijk van de reden dat je niet zwanger raakt)
Be happy with the little things in life
pi_120385378
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2012 18:18 schreef ProjSkippy het volgende:

[..]

Waar ben jij verzekerd Zand? Maar, das een complete kraamzorgmodule met alles er op en er aan?
Delta Lloyd, ik geloof het 'zilver' pakket (ik weet niet zeker of dat zo heet, mijn vriend heeft het geregeld). Ik had dit pakket ivm de uitgebreide tandartsverzekering en toevallig kwam ik er achter dat alle zwangerschaps- en kraamopties er ook in zaten toen ik zwanger was en onze zorgverzekering eens kritisch bekeek ;)
  zondag 16 december 2012 @ 20:12:15 #22
35189 Troel
scherp en bot
pi_120387464
Hier een ONVZ topfit en ik kreeg daar altijd ook nog een extra bedrag bij om extra uren kraamzorg in te kopen :) Een verzekering lager is al een stuk minder interessant qua bedragen ;)

quote:
Kraamzorg
Kraampakket en kraamzorguitkering ¤ 455, te gebruiken voor bijv. eigen bijdrage, aanvullende kraamzorg en couveusenazorg
Maar bijvoorbeeld ook (!!!):

quote:
In-vitrofertilisatie (ivf)
100%, tot 43 jaar in een ziekenhuis
En lig je na de bevalling langer in het ziekenhuis, waardoor je minder kraamzorg krijgt, dan kan je nog dit doen:

quote:
Huishoudelijke hulp na ziekenhuisopname
Max. ¤ 450, via de ONVZ ZorgConsulent, na opname van min. 5 dagen
Pijnbestrijding en wiegendooddingen:
quote:
Bevalling-tens
Huur bevalling-tens max. 6 weken
quote:
Bewakingsapparatuur wiegendood
Huur op voorschrift behandelend arts en na toestemming ONVZ
Overigens worden de lactatiekundige en een sensormatje vergoed en dergelijke.

Ook anticonceptie en veel andere zaken worden vergoed op basis van deze:

quote:
Geneesmiddelen
Max. ¤ 4.540, voor geregistreerde middelen, verbandmiddelen en de eigen bijdragen

Geen vergoeding voor: Niet geneesmiddelen. Zie voor homeopathische en antroposofische geneesmiddelen dekking Alternatieve geneeswijzen
Ook erg prettig (en dus elk jaar he!):

quote:
Brillenglazen, (contact)lenzen en ooglaserbehandeling
Max. ¤ 300, voor versterkende/ corrigerende brillenglazen en –(contact)lenzen (excl. onderhoud) en ooglaserbehandeling
Voor basis + deze aanvullend ben je 150 euro (om en nabij) kwijt.

http://www.onvz.nl/zorg.htm?id=onze-zorgverzekeringen < handig overzicht!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 17 december 2012 @ 21:08:37 #23
344364 ProjSkippy
Meestal ongevaarlijk.
pi_120433809
Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ben er nog niet helemaal uit, maar heb wel veel aan jullie antwoorden.


Ik begreep trouwens dat een x aantal keer fysio ook in het basispakket zit :D. Ook al weer gunstig.


Ik ga morgen m'n zorgverzekering nog even bellen denk ik, eens zien of ik dan nog rare dingen tegen kom. Zal dan wel weer updaten.
pi_120507297
Ik ben ook maar even in de wereld die verzekering heet gedoken... Christus wat een gedoe!!
  woensdag 19 december 2012 @ 23:47:23 #25
390026 Aisly
A flower a day..
pi_120534923
Heb met veel interesse dit topic gelezen want ben ook al een paar weken zorgverzekeringen aan het uitpluizen...pfff! Wat een keuzes idd!
Mijn vraag, ik weet dat je bij fbto "zo" kan overstappen van pakket per maand, weten jullie misschien of er nig meer verzekeringen zijn die dat hebben? Zit namelijk nu nog in de rammelaarsfase en weet dus nog niet of en zo ja wanneer we in 2013 voor een kindje willen gaan. Hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven :-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')