abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 10:15:12 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5552397
Terug uit Marokko, alweer twee dagen. Marokko, krankzinnig labyrinth, een reis in dromen, vier weken lang. Ik houd van dat land, ik verafschuw het. Ik kom er terug, insha'allah.

Een korte chronologische uittekening van mijn tocht:

* met de bus van Rotterdam naar Algeciras (Spanje)
* overtocht Algeciras-Tanger (ferry)
* Tanger > Casablanca (bus)
* 4 dagen Casablanca
* Casablanca > Marrakech (bus)
* 5 dagen Marrakech
* Marrakech > Azilal (bus)
* 5-daagse voettocht door de Hoge Atlas
* taxi Boulmanè Dades > Ouarzazate > Marrakech
* 2 dagen Marrakech
* Marrakech > Rabat (trein)
* 1 dag Rabat
* Rabat > Larache (bus)
* 3 dagen Larache
* Larache > Chefchaouen (bus)
* 4 dagen Chefchaouen
* Chefchaouen > Tanger (halve dag gebleven)
* en met boot en bus weer terug naar Nederland

Droge uiteenzetting, bovenstaand lijstje. Is er belangstelling voor wat kleurrijker schrijfsels? Er is genoeg te vertellen...

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 10:18:48 #2
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5552438
Foto's!
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_5552443
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 10:15 schreef Ringo het volgende:

Droge uiteenzetting, bovenstaand lijstje. Is er belangstelling voor wat kleurrijker schrijfsels? Er is genoeg te vertellen...


Tuurlijk! Vertel!
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 10:21:01 #4
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5552456
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 10:18 schreef X-Ray het volgende:
Foto's!
Vooralsnog zitten de foto's in mijn hoofd. Maar ze komen eraan, wellicht zal ik er een paar scannen en hier publiceren (als de kwaliteit dat toelaat, ik ben niet zo'n getalenteerde kiekjesmaker, geloof ik, ik houd er ook niet echt van).
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_5552473
Wat vond je van Chefchaouen (iedereen schrijft dat trouwens anders)? Een mooi blauw plaatsje, hè?
Wist je trouwens dat dat gebied heel lang (tot begin jaren 90(?)) verboden is geweest voor buitenlanders?
pi_5552475
Foto's! En vertel....
Marokko is mooi, Marrakech is echt de leukste stad van dat land. Ik ben jaloers!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_5552478
Natuurlijk is een reisverslag gewenst, het liefst met foto's. Vooral het feit dat je ook de wat minder bekende dingen hebt gedaan zoals wandelen in het zuiden van Marokko in het Atlasgebergte is nou typisch iets wat hier (in ieder geval door mij ) zeker wordt gewaardeerd. Dus kom maar op.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 10:23:17 #8
28352 rpw
I ye maninka kan fola ?
pi_5552479
niet naar Fez geweest ?
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 10:38:07 #9
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5552634
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 10:23 schreef Vava het volgende:
Marokko is mooi, Marrakech is echt de leukste stad van dat land.
Marrakech is een hallucinatie, vuurstenen stad van dwazen, niet van deze wereld. Fata morgana, onderworpen aan een tirannieke zon. Ik bestond er niet echt, geloof ik, dwaalde door het doolhof van de medina en liet me langzaam opeten. Godallemachtig, wat een geluiden, kleuren, geuren, stof, licht, krankzinnigheid, onbeschrijflijke totaalkakafonie.

En dat plein, Djemaa el Fnaa, de eerste keer, bij ondergaande zon! Woeste drums, slangenbezweerders, verhalenvertellers, muzikanten, acrobaten, medicijnmannen, felogige charlatans, overal rook, de geur van gebraden schapenvlees, massa's massa's mensen, iedereen is gek daar, elke dag weer dat radeloze feest van het stervende licht.

Nou ja, draaf ik door? Marrakech liet bloemen groeien in mijn hart...

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_5552655
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 10:15 schreef Ringo het volgende:
insha'allah.
Aha, dus zo schrijf je dat?

Maar laat horen die verhalen!

"I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve."
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 10:44:34 #11
14153 wimpie-bosboom
Charlie don't surf!
pi_5552680
Ben je in je eentje gegaan?
Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dooie drijven mee.
pi_5552775
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 10:38 schreef Ringo het volgende:

[..]

Marrakech is een hallucinatie, vuurstenen stad van dwazen, niet van deze wereld. Fata morgana, onderworpen aan een tirannieke zon. Ik bestond er niet echt, geloof ik, dwaalde door het doolhof van de medina en liet me langzaam opeten. Godallemachtig, wat een geluiden, kleuren, geuren, stof, licht, krankzinnigheid, onbeschrijflijke totaalkakafonie.

En dat plein, Djemaa el Fnaa, de eerste keer, bij ondergaande zon! Woeste drums, slangenbezweerders, verhalenvertellers, muzikanten, acrobaten, medicijnmannen, felogige charlatans, overal rook, de geur van gebraden schapenvlees, massa's massa's mensen, iedereen is gek daar, elke dag weer dat radeloze feest van het stervende licht.

Nou ja, draaf ik door? Marrakech liet bloemen groeien in mijn hart...


* OtherOther voelt de warme honger naar avontuur al draaien in z'n hoofd

MEER!!

inside-in
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 10:56:20 #13
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5552790
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 10:44 schreef wimpie-bosboom het volgende:
Ben je in je eentje gegaan?
Yep. Zonder twijfel de beste manier om een land en haar bevolking te leren kennen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_5552826
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 10:38 schreef Ringo het volgende:

[..]

Marrakech is een hallucinatie, vuurstenen stad van dwazen, niet van deze wereld. Fata morgana, onderworpen aan een tirannieke zon. Ik bestond er niet echt, geloof ik, dwaalde door het doolhof van de medina en liet me langzaam opeten. Godallemachtig, wat een geluiden, kleuren, geuren, stof, licht, krankzinnigheid, onbeschrijflijke totaalkakafonie.

En dat plein, Djemaa el Fnaa, de eerste keer, bij ondergaande zon! Woeste drums, slangenbezweerders, verhalenvertellers, muzikanten, acrobaten, medicijnmannen, felogige charlatans, overal rook, de geur van gebraden schapenvlees, massa's massa's mensen, iedereen is gek daar, elke dag weer dat radeloze feest van het stervende licht.

Nou ja, draaf ik door? Marrakech liet bloemen groeien in mijn hart...


Nee je draaft niet door. Doe maar wat meer.
In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 11:37:21 #15
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5553292
Casablanca

Volgens de vervloekte reisgidsen een plek die reizigers beter zo snel mogelijk weer verlaten; het is er druk, vuil, goor, het stinkt er, het verkeer is levensgevaarlijk, iedereen probeert je een hak te zetten, de stad is meer Westers dan Marokko zijn wil en niemand kijkt je er recht in de ogen aan.
Dat klopt. Ik voelde mij als een vis in het water. Casablanca, modderpoel, heerlijk bordeel voor dolende zielen. De vrouwen zijn er onaantastbaar mooi, hooghartige prinsessen, de mannen hebben een slangehuid en plakken de wereld met mooie praatjes en loze beloften aan elkaar.

Op een avond sprak een man mij aan, in een lege straat, toen een zwarte kat de weg overstak. Mohammed, everyone likes him, trok mij mee naar een bar waar vrouwen verboden waren en tegen de zin van Allah de duisternis met alcohol werd gevierd. Mohammed had zijn wortels liggen in minstens vier landen en de halve wereld bereisd. We spraken over het leven, zoals mannen dat doen als ze vrienden maken. Het bier maakte me weekhartig en ik liet me overrompelen door de zompige, heimelijke sfeer van dit dranklokaal en het rauwe cosmopolitisme van Mohammed-die-iedereen-kent.
Even later, toen de bar sloot, kwam de Marokkaanse aap uit de mouw, het tandeloos grijnzende beest dat ik nog vaker zou tegenkomen: Mohammed had geen geld en ik moest de dirhams neertellen. Nou ja goed, hij stak me geen mes in de rug. Hij vroeg me mee te gaan naar zijn huis om zijn kinderen gedag te zeggen. Toen we wankelend het drukke gedeelte van de stad verlieten en in donkere straten terechtkwamen, begon ik aan de goede bedoelingen van Mohammed te twijfelen en zei ik dat ik terug naar mijn hotel ging.
"I am not showing you big men with guns", zei Mohammed, klopte op de deur van het huis waar we voorstonden, de deur ging open en twee lachende kinderhoofdjes staken nieuwsgierig naar buiten.
"These are my children. Enter my house."
Ik volgde hem. In een kamer die door één treurig peertje troebel werd verlicht, stond een bed waarop een oude ziekelijke vrouw lag. Ze staarde wezenloos de leegte in; af en toe sprak ze, krakend Berbers, vreemd rollend taaltje. Ik werd neergezet op een rafelige bank en de kinderen van Mohammed begonnen me nieuwsgierig en spottend te observeren. Ze staken de draak met hun vader, roken zijn adem en vroegen of hij gedronken had. Nee, zei Mohammed met gebroken tong, eentje maar. De oude vrouw sloot haar ogen. Ik zei dat ik wilde slapen en Mohammed bracht me thuis. We spraken af voor de volgende ochtend, negen uur, voor mijn hotel.
Inmiddels was allemansvriend Mohammed niet meer de sympathieke gozer zoals ik mij hem allereerst voorstelde, naïeve groene ziel. De volgende dag was een dag vol desillusies, een wijze les voor de toekomst. Vriendschappelijkheid, daar hangt in Marokko een muf luchtje aan; het is meestal, zo bleek ook nu, niet meer dan een verkoperstruc, haak de toerist zijn pootje, gastheerschap uit zelfbehoud. Mohammed-je-connais-tout-le-monde liet me de centrale markt zien, kocht wat vijgen voor me, jatte een pruim en we dronken koffie met melk die ik mocht betalen. Uiteindelijk bleek het ware doel van onze odyssee: hij stelde mij voor aan zijn brother-in-law, "a very important business man from Ketama." Ketama, no go area voor vreemdelingen, wereldberucht centrum van het cannabisterrorisme. Nee ik rookte niet, kocht geen grammetje en zeker geen tien kilo. Zwagerlief werd chagrijnig en Mohammed kreeg het op zijn heupen. Wat volgde: een ellenlange discussie tussen ons over hoeveel geld ik mijn boezemvriend verschuldigd zou zijn. Bekend Marokkaans tafereel, de arme schooier en de stinkend rijk geachte toerist. We besloten deze teleurstellende ochtend met een maal van versgebakken sardines, zelf gekocht en voor onze neus bereid, terwijl Mohammed klaagde over het geld dat ik hem niet geven zou. We kusten elkaar vaarwel, zonder te weten of we elkaar liefhadden of haatten.

Marokko gidsland, zoektocht in het labyrinth zonder eind.

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 12:22:07 #16
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5553942
Marrakech

een lang gehuwde stad baadt onbreekbaar in het licht
haar lichaam is met stof bedekt

als zij haar sluier optilt (voor wie haar zien wil)
en zich uitrekt in de nacht
komen mannen van vuur langs
om haar naaktheid te aanschouwen

dansen op haar buik
kussen haar navel
eten gretig uit haar hand

dit land, deze stad: voor wie zien wil

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_5554096
Heel erg mooi Ringo. Verder hou ik mijn mond maar, vertel!
In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 12:46:42 #18
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5554291
Reizigers: in alle soorten en maten.

Natuurlijk zijn er de toeristen. Zij reizen niet; zij stappen in de bus, en uit, en maken foto's. Zij zien niet; registreren elektronisch voor het nageslacht. Op hun voorhoofd staat geschreven: "wij gaan snel weer weg" en: "wat ruikt het hier vreemd".

Dan heb je daar de mensen met de reisgidsen. Waar ik slaap, zijn zij verreweg het talrijkst. Vaak zijn het stelletjes rond de dertig. (De categorie stelletjes, daar kom ik later in het bijzonder op terug.) De mensen met de reisgidsen denken waarschijnlijk te beschikken over een welhaast onuitputtelijke bron van kennis & informatie; er zijn er die hun Lonely Planet met onbewogen gelaat de Bijbel noemen. Waarom ook niet: een niet onpraktisch boekwerkje, een groot uitgevallen adressenlijst gecomplementeerd met wat foto's en zijdelinge tekstjes voor de lege uren.
De mensen met de reisgidsen hebben geen kinderen nodig; zij vertroetelen hun goddelijke boek als ware het een kleine Rémy of Chantal. Zij nemen het overal naartoe, raadplegen het waar mogelijk. Het is simpel te bedenken waarom zij dit doen. Stel: je zit op het terras van café Argana te Marrakech. Dan is het altijd handig in de Lonely Planet te lezen dat je daar heerlijke koffie met melk kunt krijgen voor maar vijf luizige dirhams. Of: je kijkt naar een troep zwierig uitgedoste inheemsen die op elkaars hoofden staan en hoge sprongen maken in de lucht. Dan kan de Guide Routard jou haarfijn uitleggen dat dat acrobaten zijn:

Waarschijnlijk komen ze u, na afloop van de voorstelling, om wat kleingeld vragen. Het is moeilijk daar met een stalen gezicht nee op te zeggen.

Amerikanen, een uitzonderlijk genre. Je kan ze van ver horen aankomen. Hun stemmen klinken als de rollende donder. Sommigen van hen wekken de indruk alsof ze incognito met de Navy Seals zijn meegekomen om het land te bezetten. Frans heb ik ze nog niet horen spreken; ze klagen vooral over het gebrek aan comfort en hebben er een handje van zich met veel kabaal terug te trekken om de rest van de wereldbevolking heimelijk te ridiculiseren. Een Marokkaan, dat is onbeschoft hondsvolk, maar o o, life here is fucking cheap, like nothing, they're sooo poor...

Stelletjes, daar zijn we weer. Niet de meest uitbundige soort. Ze praten zachtjes, met veel geheimen voor de buitenwereld. Ik zie er weinig waar de liefde in volle glorie vanaf spat. Integendeel: de meeste man-vrouw combinaties lijken zich te beperken tot een praktisch maar lang niet altijd bevredigend samen-zijn. Hun sociale vaardigheden zijn tot een minimum gereduceerd; als je met hen praat, weet je zeker dat de conversatie binnen tien minuten voorbij is, omdat de een de ander niet in verlegenheid wil brengen. Samen reizen betekent immers: je niet teveel bemoeien met de rest.

De overige categorieën zijn een allegaartje. Moeilijk in te delen, en dat is maar goed ook. Dit zijn de mensen van wie je het meeste kunt verwachten. Zo kan er ineens een meisje uit Kiwiland tevoorschijn springen met een fantastische lach en hele leuke, lieve ogen. Of staat er plots een Duitser voor je neus die een ongedwongen vriendelijkheid uitstraalt waar je stil van wordt. En niet te vergeten: de Australiër die jou met veel genoegen inwijdt in het kaartspel en gespreksonderwerpen aansnijdt waar je met anderen in jaren niet aan toekomt; ongecompliceerde Engelsen die joints met je delen op een dakterras in Marrakech; een lief Zweeds meisje met een zieke vriend; een verlegen Portugees...

Allen passanten in het wervelend bestaan van degeen die immer het laatste woord heeft: de eenzame reiziger.

[Dit bericht is gewijzigd door Ringo op 27-08-2002 12:50]

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 12:48:55 #19
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5554320
Ik ben jaren geleden ook in Marrakech geweest.
Het meest vervelende is echter wel dat je vrouwelijke medereizigers non-stop verhandeld worden en de 'I'll by your woman/daughter etc' wel erg vervelend is.... slavenhandelaars....
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_5554384
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 12:48 schreef X-Ray het volgende:
Ik ben jaren geleden ook in Marrakech geweest.
Het meest vervelende is echter wel dat je vrouwelijke medereizigers non-stop verhandeld worden en de 'I'll by your woman/daughter etc' wel erg vervelend is.... slavenhandelaars....
I neem aan I'll buy your woman

Maar je had dus geen interesse in een kameel en 3 schapen?

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 12:53:35 #21
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5554385
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 12:48 schreef X-Ray het volgende:
Ik ben jaren geleden ook in Marrakech geweest.
Het meest vervelende is echter wel dat je vrouwelijke medereizigers non-stop verhandeld worden en de 'I'll by your woman/daughter etc' wel erg vervelend is.... slavenhandelaars....
Klopt. Gelukkig ben ik man en gezegend met een mediterraan uiterlijk. Bovendien droeg ik lange broeken en overhemden en viel dus niet erg op als ik door de medina liep. Fantastisch, die relatieve anonimiteit. Van meisjes heb ik inderdaad hele andere verhalen gehoord; zij konden geen stap buiten zetten of de heren kwamen als wilde kraaien op hen af...
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 12:57:19 #22
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5554440
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 12:53 schreef Lucille het volgende:

[..]

I neem aan I'll buy your woman

Maar je had dus geen interesse in een kameel en 3 schapen?


10 kamelen en een pallet sigaretten .

Maar de beslissing was niet de mijnes om te nemen.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:04:32 #23
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_5554557
Ik vind het prachtig maar zie liever de stijl die je hanteert in je laaste stuk over de "medetourist" niet té prozaïsch, alsof dat nederlands zou zijn....


ga door!! ik smul

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:14:47 #24
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5554677
Korte notities:

In Marrakech heb ik schapekoppen gegeten. Ze haalden de vlezige schedels voor mijn oog uit kokende ketels tevoorschijn, hakten ze in lengterichting doormidden, verwijderden het bot en sneden het vlees op borden. Grof zout eroverheen, brood en zoete thee. De hersenen (naar ik aanneem): wit, week vlees, deegachtig van structuur, kneedbaar bijna. De ervaring smaakte beter dan het eten zelf; eenzame vreemdeling temidden van lokalen.

***

In Rabat scheet ik een wasbak onder. Midden in de nacht werd ik wakker van mijn kolkende darmen. Het smerige toilet, buiten op de gang, zou ik niet meer halen; in allerijl beklom ik de wastafel. De bruine riekende drek verliet in volle vaart mijn lichaam, over het glanzend porselein, langs mijn benen, over de vloer, haastig uitgetrokken onderbroek besmeurd. De spetters zaten op het nachtkastje.
Gelukkig had het hotel geen douche en o wat voelde ik mij voldaan in die klamme, eenzame nacht.

***

Op de boot terug naar Spanje, benedendeks, tussen auto's, machinaal geraas en massa's bagage, ontblootte een prachtige vrouw haar borsten om een kind te zogen. Engelachtige naaktheid, te mooi en te heimelijk om lang naar te kijken. Op de achtergrond hielden strenge poortwachters de deuren gesloten voor een hysterische dame die haar koffers zocht.

***

Mustafa vertelde mij: tienduizend jaren voor Christus vluchtten de volkeren uit de Kaukasus voor het opkomend ijs. Via Europa kwamen zij in Noord-Afrika terecht. Sommigen vestigden zich daar als boeren; de meesten trokken als nomaden door de regio. Eeuwen later zouden de Romeinen hen barbaren noemen, Berbers.
Sommige Kaukasische ijsvluchtelingen bleven achter in Baskenland, Noord-Spanje; anderen vonden hun stek in de Elzas, de streek waar mijn familie vandaan komt.
Wij zijn allen broeders, dames en heren.

***

Weer Mustafa: Adam en Eva zijn de eerste kinderen van God. Broer en zus, van hemelse oorsprong, brengen de mensheid voort. Na dit incident, dat ons lot voor eeuwig heeft bezegeld, is een relatie tussen bloedverwanten voor altijd en iedereen een ondoordringbaar taboe. Waarom?
Wij zijn allen broeders, dames en heren.

***

"Eet je wel goed?" vroeg het meisje met de kroesige vlechtjes en de vechtlustige ogen toen de bus een stop maakte bij een Frans wegrestaurant, ergens in de avond, de eerste dag.
"We houden je een beetje in de gaten."
Dat vond ik fijn, en ik lachte naar haar, de engel.

***

Tafereel zonder woorden: toen ik bij het theestalletje stond, op het grote plein in Marrakech, kwam er een oude man uit de chaos tevoorschijn. Wij herkenden elkaar uit een droom en groetten. Toen de man even later weer vertrok, keek ik hem na; hij draaide zich om en stond stil. Beiden staken we onze hand op en zeiden zonder te spreken vaarwel, uit heimwee naar een onbestaand verleden.

***

God die woedend inbrak in een prille idylle.
Op de patio van mijn hotel zat ik in de namiddag onder de sinaasappelboom, toen het heerlijke kiwimeisje naar mij toekwam. Zij vloerde mij wederom met haar engelachtige lach. Vraag mij niet waarover wij spraken; het doet er niet toe. Toen ik in gedachten al haar wang streelde en mijn ogen sloot om haar te kussen, barstte de hemeltoorn los en viel de regen neer. We vluchtten weg; zij in haar kamer en ik de straat op.
De sinaasappelboom huilde van verdriet, stille getuige van een al te bruusk laatste afscheid.

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:34:50 #25
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5554976
Mijn laatste Afrikaanse uren heb ik doorgebracht in Tanger, piratenstad op de hoek van Atlantique en Mediterranée. Ik heb er de meest aperte armoede gezien die ik mij voorstellen kon: gepokte straatjochies bedelden langs de bouwvallige, sleetse boulevard de stukken kip van mijn bord. Geld is er de duivelse drijfveer achter alle ellende; sociale beschaving lijkt er afwezig; menselijke waardigheid in zondige hoekjes weggeduwd om kindermonden te voeden. Tanger, de parel in de stront. Rijkdom draag je er als een boetekleed; ik was er een met goud behangen plukvogel. Tanger stinkt; een open wond, een draad snot die Europa met Afrika verbindt en andersom.
Ik zag er niet veel moois behalve de stad zelf, op rotsen gebouwd, met de tenen in zee.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_5555302
met welk 'n stroom van kleuren danst er leven door m'n pan
met welk 'n rap ritme slaan daar trommels vuur en vlam
zalig zingen doen zijn woorden
hoger springen deze man

Marokko ! Marokko !
geef mij maar Marokko !


dank Ringo

..werkelijk prachtig beschreven allemaal..

inside-in
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 21:46:54 #27
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_5561895
Ik wil meer!!!


En wil Marokko nog eens goed op mijn lijstje Midden Oosten en Noord Afrika zetten.....Al die indrukken en contrasten.....Jezelf in slaap janken door de cultureshock en je de volgende morgen zo goed voelen dat je alles kunt hebben.. Dat doet reizen in je eentje met je

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 22:59:20 #28
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5563287
Het is wel wat lang, dit, maar misschien de moeite waard...

Te voet door de Hoge Atlas

Ik begon rondjes te draaien in Marrakech en dus besloot ik de volgende dag de stad te
verlaten. Geplande bestemming: de watervallen van Ouzoud, toeristische topattractie,
spectaculair natuurschoon volgens de boekjes en de verhalen van reizigers. Ik zou een
tussenstop maken te Azilal, een stadje aan de voet van het hooggebergte.
De bus was een rammelbak, een eeuwenoud vehikel. De passagiers waren voornamelijk
Berberse boeren en handelaren; we maakten ontelbare stops in onooglijke dorpjes waar
iedereen luid schreeuwend, onder een moordend hete zon, grote zakken en koffers
handelswaar het dak opsjouwde. Tergend langzaam allemaal, in een kolkende hitte.

In Azilal aangekomen (de baardige man in djellaba naast mij had gezegd dat ik hier uit moest
stappen) werd ik, naar goed Marrokaans gebruik, opgewacht door iemand die mij alle wegen
wijzen kon en mij meevoerde naar een hotel. Ik kon mij er opfrissen en de man zou mij
beneden verder informeren. Dit verlaten oord, een vlek op de kaart, leeg en kaalgeslagen, een
onbekende die mijn plannen in de war schopte ik had een ander welkom verwacht.

Mustafa, want zo heette de onbekende, was een berggids die tochten door de Hoge Atlas
organiseerde. Hij liet mij kaarten zien, toonde mij verschillende wandeltrajecten, vertelde over
wat ik in het verscholen gebergte ervaren zou. Met gezond wantrouwen (zonder dat overleef je
niet in Marokko) hoorde ik hem aan. Zijn verhalen klonken aanlokkelijk, maar de prijs die hij
vroeg, was erg hoog. In een onbewaakt moment, zonder al te veel onderhandelen, sloot ik een
deal met hem en we schudden elkaar de hand. Ik zou vijf dagen stilte trotseren, tussen reuzen
van steen.

Volgens Mustafa waren de watervallen van Ouzoud niet meer waard dan een bezoek van
enkele uren, een poel van massatoerisme, bedorven al. We spraken af dat ik de volgende
vroege ochtend met hem mee zou gaan naar de wekelijkse souq aan de rand van de stad;
vandaaruit reisde ik alleen naar de watervallen, keek er rond en zou voor het middaguur
terugkeren naar Azilal. Zo geschiedde. Om acht uur s ochtends propten we ons samen met
vier anderen in een taxi naar de markt, bekeken daar de levendige handel in schapen, muilezels,
kippen, groenten, kruiden, specerijen, huishoudelijke artikelen, ga door, ga door en Mustafa
regelde er voor mij vervoer naar Ouzoud.
Het massatoerisme viel daar mee; veel kleinschaliger dan men in Europa is gewend. De
watervallen waren spectaculair en imposant, van tientallen meters hoogte doorkliefde het water
de rotsen. Ik wandelde er rond, zag hoe zongebruinde jongens met ontbloot bovenlijf de rivier
indoken en hoe gesluierde, volledig ingepakte meisjes in afzondering van iedereen hun
picknicks hielden. Marokko, land waar man en vrouw schijnbaar niet van elkaars bestaan
afweten. Voor twaalven vertrok ik, terug naar Azilal.
In het hotel had Mustafa een maaltijd voor mij geregeld. Terwijl ik at, zocht hij transport
richting gebergte. Marokkaanse manier van zaken doen die ik nog steeds niet goed begrijp: je
loopt naar Mohammed op de hoek en vraagt of hij een taxi heeft voor dit en dat gehucht op
plek zus en zo. Jazeker, zegt Mohammed, dat kan ik wel voor je uitzoeken; steekt de straat
over, duikt een theehuis in en keert even later terug met Abdullah aan de hand. Deze jongen
weet wel iemand, zegt Mohammed, vraagt wat geld en zegt gedag. Ondertussen is Abdullah
druk converserende met het groepje mannen dat zojuist nog aan het kaarten was. Een taxi,
naar daar en daar, dan en dan en zo laat, dat wordt een probleem, hoor je iemand roepen in een
taal die je niet verstaat. Gelukkig is de neef van de norsige man die zijn mond nog niet
opendeed, zojuist in de stad teruggekeerd; diens auto was kapot, moeilijk moeilijk, maar doet
het weer, plotseling, dank Allah. Maar je weet het hè, Achmeds vrouw is ziek, de vliegende
vinkentering, dus geef hem wat geld, nee ietsje meer dan dat, dan kan ik (noem me maar
Hakim) wel effekes uitvinden wie bereid is jullie mee te nemen naar die stip in de bergen,
ongehoord dat jullie daarheen willen, weet je wat, zie je die Peugeot daar, ik breng jullie zelf
wel. Hoeveel dat kosten gaat? Daar komen we wel uit

En zo bracht een grijsaard die meer op een heilige leek dan op een taxichauffeur ons via
honderd ravijnen en duizend haarspeldbochten naar Talat Righane, een dorp aan het eind van
de wereld, of het begin. De weg veranderde er doodleuk in een muilezelpad.
Talat Righane: wat huizen in een groene vallei. Er heerste een slaperige rust, de zon ging al
onder toen we aankwamen. De vrouw des huizes van de boerderij waar we sliepen, zwijgzaam,
terughoudend, bracht ons thee. Ik liep buiten wat rond en keek naar de kinderen die speelden
op knollenveldjes. Er waren mannen bezig bij de waterput, noeste arbeid onder luid
geschreeuw. Een brutaal jochie nodigde mij uit om te voetballen; de kleuter liep zich uit de
naad om mij, vreemde lange dunne reus, in het spel af te troeven. Een ander ventje dat
meedeed durfde nauwelijks de bal aan te raken. Toen de meisjes, die eerder nog tikkertje deden
op een veldje verderop, zich met ons bemoeiden en de bal afpakten, was het feest voorbij. Ik
ging naar binnen om te eten. Vader de boer at met ons mee en vroeg naar wat ik deed in mijn
thuisland. Ik vertelde mijn verhalen en even later lieten ze mij alleen met de machtige tajine,
heerlijke boerenstoofschotel, koningsmaal voor deze hongerige reiziger. Na het eten rookten
we het kruid der tevredenheid en ging ik slapen onder een zacht en warm deken. Ik droomde in
pasteltinten over vliegende fietsen en een huilend tapijt.

De volgende dag zijn we de bergen ingetrokken. Mijn bagage werd meegenomen door
Mustafa, andere Mustafa, Mustafa de muilezeldrijver, een boerenjongen wiens Frans niet
verder reikte dan drie woorden. Hij zou ons de hele reis vergezellen; ging s ochtends eerder
vooruit, hielp mee met de bereiding van het eten, bracht met ons de nachten door.
Het landschap was dor, steen en rots, en werd langzamerhand boomloos. Af en toe kwamen er
muilezels voorbij met hun bereiders, kleine groepjes wandeltoeristen. Ik zag een dromedaris in
het wild, die vluchtig wegliep voor we hem goed en wel waren genaderd.
De stilte is er overweldigend, je hoort je eigen bloed ruisen. Dit is Gods natuur in volle glorie,
angstwekkend groots, een monsterlijk maanlandschap. Ik durfde er nauwelijks te spreken.
De berg die we dag beklommen, was 2900 meter hoog en zou de enige echte beklimming van
de reis zijn; verder zouden we vooral door valleien lopen.
In het eerste dorp dat we bereikten, lag ook onze overnachtingsplek: een verlaten boerderij
met een feeëriek binnenplaatsje. In een grote, ruime kamer, leeg, bekleed met wollen tapijten,
hield ik met Mustafa de muilezeldrijver siësta. Communiceren was moeilijk: fatigué? Oui,
fatigué. Il fait chaud. Dormir un peu.

Bismillah, men eet hier met de handen, van een gemeenschappelijk bord, bismillah, glas zoete
muntthee erbij, bismillah, moge Allah ons behoeden. Ik zou slapen in een langgerekte, donkere
ruimte, alleen, maar koos toch voor de open lucht, tussen Mustafa & Mustafa in, onder een
juichende sterrenhemel. De hasj die we rookten maakte me loom en kalm; ik viel geruisloos in
een droomloze slaap.

De volgende dag, na een urenlange wandeling door dorpjes waar de tijd zich eeuwenlang had
verslapen, waar vrouwen in kleurrijke doeken gewikkeld zich de ogen sloten als we
langskwamen, jongens zwijgend loerden naar deze vreemdeling, kwamen we aan in een
gehucht gelegen op een steile heuvel. We liepen naar een lemen hut toe. De hut had geen
ramen, tegen de zon; 's middags heersten er de vliegen. De bewoner hield er zijn winkeltje,
achterin. Een hobbelige stenen bank was het enige meubilair, naast een kleine tafel waarop een
radio stond. Radio, het enige contact met de grote buitenwereld. Poepen deed je langs de
rivier; geen riolering, geen elektriciteit, niets, geen materiële beschaving zoals wij die kennen.
Men kookte op een gasfles; af en toe kwamen mannen binnen om mee te delen in een maaltijd,
voor een glas thee of een terloops gesprek. Vrouwen heb ik er niet gezien.
Mustafa en ik sliepen op de stenen bank; de gastheer en Mustafa de muilezeldrijver spreidden
een zeil over de vloer en legden zich daar te ruste.
Eerder nog die avond, toen Mustafa en ik onze tevredenheidstabak rookten, kraakte op de
radio een Spaanse zender. Ik liep naar buiten, het donker in. Onze gastheer speelde voor
Franco:
Señores y Señoritas! Vannacht vertel ik u het verhaal van de schreeuwende sterren aan de
zwarte hemel, voor velen sinds mensenheugenis onbereikbaar omdat het aardse licht uw
nachtzicht verblindt. Hier, bij ons, in dit vergeten land, heerst nog de duisternis, de maan en het
goddelijk hemelgewelf. Kijk en zie, kleine vreemdeling, steek je lange nek uit, wij laten u wel
even alleen. Morgen zal je ziek zijn maar nu nog ben je wakker, ontwaakt het slapende dier in
je verkilde hart. Bij elke vallende ster mag je een wens doen; denk daar goed over na...

... denk daar goed over na, goed over na, over na... Ik werd wakker met een lichte hoofdpijn.
Pakte mijn tas in, de muilezel werd beladen en we vertrokken. Vandaag liepen we het water
door en zouden we de gorges bereiken, de canyons, de smalle, hoge kloven waar het water in
het voorjaar woest doorheen stroomt, maar nu relatief rustig doorkabbelde. Daar verdween het
zonlicht; rozerode bergwanden in bizarre uitgesleten vormen leefden in eeuwige schaduw.
Rond het middaguur hadden we de gorges doorlopen en hielden we halt bij een kleine
kampeerplaats met primitief restaurantje, gelegen aan de rivier. Ik trok mij terug in een tent. Er
kwam een jongen langs met een spartelende kip in zijn handen; verderop maakte Mustafa een
barbecue aan.
Ik werd wakker van een stem die mij aan tafel riep. Ik had geen honger; hapte de vers gegrilde
kippenpoot met moeite weg. Ik zocht een wc op en liep daar in stralen leeg. Kuifje in
Verweggistan was ziek. Toen we een uur later verder trokken (maar niet eerder dan na een
glas thee met de gastheer), dacht ik af en toe te bezwijken aan de hitte in deze godvergeten
Vallei van Ellende, dit monsterlijke rotsenland. Na duizenden kilometers bereikten we een
dorp. Hier moeten we zijn, zegt Mustafa, ik dank god met toegeknepen stem, betreed de
boerderij, zoek de donkerte van een kamer op en val in slaap.
Als ik wakker word, voel ik hoe mijn speekselklieren zich een uur in de rondte werken. Het
gaat wel over, gaat wel over, bid ik, maar het gaat niet over, misselijkheid komt als een trage
vloedgolf op, ik spring overeind, ren naar buiten als een dolle hond, in één ruk het balkon op,
zoek naar plekken die er niet zijn, zak ineen en gooi met kracht mijn kippetje weer naar buiten,
golven braaksel over de lemen vloer. Als ik bijkom, aangenaam verlicht, zie ik hoe Mustafa de
muilezeldrijver mij meewarig, maar niet zonder een spoor van verachting, aanstaart vanuit de
deuropening.
De rest van de dag in rillerige apathie doorgebracht. Er kwam een meisje van een jaar of
veertien bij mij zitten. Ze wierp me zilverkiezels toe, waarvan ik torentjes bouwde die almaar
weer omvielen. Ze lachte verlegen en was erg mooi. Ik deed haar de truc met de afgesneden
vinger voor, die ze ademloos volgde.
Ik sliep buiten, op het balkon. Naast mij sliep Mustafa en naast mij sliep Mustafa. Midden in de
nacht speelden mijn darmen weer op; ik vroeg waar de wc was: de trap van het balkon af, de
stal door, de deur links en dan de gang op, weer een deur, hoekje om en daar was het
onzichtbare gat in de grond. In de duisternis scheet ik mijn broek onder. Ik durfde niet in slaap
te vallen. Een nacht heeft nog nooit zo lang geduurd.

's Ochtends bleek ik te zwak voor een wandeling; Mustafa regelde een extra muilezel die ons
op zijn rug meenam. Drie uur door de vallei gehobbeld, rivier door, bergpad op, door de
struiken heen, Don Quichote met buikloop. Mustafa de muilezeldrijver zong Berberse liederen
terwijl de zon opkwam. Langzaam verlieten we de meest onherbergzame streken van de Hoge
Atlas en kwamen we in lager landschappen terecht. Overal zaten vrouwen aan de oever,
kwamen mannen op muilezels langs die ons hartelijk begroeten, salaam aleikum, la bes,
rechterhand tikt zachtjes op de rechterborst, de traditionele begroeting tussen mannen
onderling. Vrouwen knikt men minzaam toe, hooguit. Hier, ten zuiden van het gebergte,
naderden we de woestijn en de mensen werden donkerder. Eindelijk, na dagen van trots
oprijzende bergkammen, werd het uitzicht weidser, zag ik weidse heuvels en bereikten we een
stad die mij aan Arizona deed denken; ik weet niet exact waarom, ik ben daar nooit geweest.

Het bleek een spookstad. We beklommen een kaalgeslagen heuvel en daar lag de laatste
etappeplaats van mijn tocht door de Atlas, een door kille leegte overwoekerd hotel, rustplaats
van stofeters en dodenwakers. Twee mannen waren er de baas; een ervan had het gelaat van
een uitgebluste bloedzuiger, een traag voortschrijdende geestverschijning. In de middag huilde
de woestijnwind door de kamers. Het rook er heet, naar dood zand. Samen met Mustafa en de
bloedzuiger waste ik mijn kleren in de rivier. Ik begon mij aan mijn gids te ergeren; overal waar
ik was, was hij ook; hij drong zich aan mij op en wilde zich met alles bemoeien. Het liefste had
ik hem verdronken, eerlijk waar, maar mijn verziekte geest toen dacht wel vreemdere dingen.
Op mijn kamer probeerde ik mijn roes uit te slapen maar ik vond slechts zand op mijn weg. In
de namiddag kwam er een groep luidruchtige Fransen binnen, fietstoeristen, niets is te gek in
dit huis van cryptische krankzinnigheid. Absurde tragikomedie: ellendeling Mustafa betrad mijn
kamer en vroeg zoetsappig of ik niet naar buiten kwam, er waren nieuwe mensen, vrolijke
jongens en prachtige meiden met blonde haren en een majestueuze kont, maar ik moest niets
hebben van gezelschap, had voor de zoveelste keer in het geheim mijn broek ondergescheten,
kroop het liefst onder het bed en wauwelde terug van nee, ga weg.
In de avond maakte Mustafa een bord natte rijst voor mij klaar, met veel te veel zout. Walgend
at ik een paar happen en liet de rest staan. Ik betrad het terras dat uitkeek over de weidse
dodenvlakte en de bloedzuiger vroeg lijzig waar ik vandaan kwam.
Luilekkerland, zei ik. Daarna daalde ik de heuvel af maar deze godverlaten plek maakte mij
alleen maar aan het huilen. Ik wilde weg, zo snel mogelijk.
Van de nacht herinner ik mij vrijwel niets. Volgens mij liep ik leeg boven een gat in de grond.

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 23:01:12 #29
22259 Fogerty
slapende account
pi_5563309
Wat kun je mooi schrijven, Ringo
Hieperdepiep hoera!
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 23:02:53 #30
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_5563342
Prachtig geschreven, Ringo.

Ik zie uit naar de rest van de verhalen.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 23:29:58 #31
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5563820
Wat gedichten, vanuit een hotelkamer te Marrakech. Toen ik ze schreef, vond ik ze prachtig (maar er groeiden rozen in mijn hoofd)

***

Hotel Afriquia

Er is veel te zien hier
men kijkt vermoeid zijn ogen uit

druppelsgewijs komt eerst het zonlicht binnen
waarna het langzaam stralen vuur verspreidt

uit de hoek van een muur
kruipt kronkelend een kleur
en spat uiteen in duizenden geluiden:

de man in de toren ontvouwt zijn lied over de stad

maar hier gaat alles roerloos verder
het is het zoete zijn dat hier de heerschappij opeist
geen schreeuw van buiten

het is net als, it is just like
the movie that we saw in Marrakech

***

Marrakech the frightened one

bonne nuit, mon amour
ici
on rêve le jour

écoutez: could i hear a man with allah in his voice?

dors bien, mon amour
ici
on rêve le jour

hier, last night:
jái vu un homme sans yeux
qui chantait au bon dieu
ses longues histoires d'amour

mon ami

ici
on rêve le jour

***

Your head on the floor

I have my freedom here
my liberty of choice between

this hole in the wall, i am
this soft & easy chair in the hall, i am

this glass of tea
this curling orange tree

it is the choice between
i am
a victim of this dreamery scene

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_5564282
Ik werd binnen een paar uur na aankomst al met de dood bedreigd door drugsdealers omdat ik weigerde drugs te kopen . Dat gebeurde op de nachttrein van Tanger naar Marrakech. Ook komen er 1 of 2 stations voor Marrakech bendes de trein binnen om losliggende bagage van slapende reizigers te stelen. Schijnt standaard te zijn.

Djemma al Fna rules. S'avonds gezellig eten daar, lekker en goedkoop. En ik heb nog nooit in m'n leven zoveel vers geperst sinaasappelsap gedronken. Maar het was dan ook 46 graden in de schaduw.

  woensdag 28 augustus 2002 @ 00:24:51 #33
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5564714
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 23:56 schreef Aernout het volgende:
Ik werd binnen een paar uur na aankomst al met de dood bedreigd door drugsdealers omdat ik weigerde drugs te kopen . Dat gebeurde op de nachttrein van Tanger naar Marrakech. Ook komen er 1 of 2 stations voor Marrakech bendes de trein binnen om losliggende bagage van slapende reizigers te stelen. Schijnt standaard te zijn.
Die ellende is mij allemaal bespaard gebleven. Ik had een ijverig beschermengeltje op mijn schouder zitten, denk ik; behalve wat lachwekkende incidentjes geen enkel probleem met de mensen gehad daar. Niet beroofd, niet bedreigd, me nooit onveilig gevoeld.
quote:
Djemma al Fna rules. S'avonds gezellig eten daar, lekker en goedkoop. En ik heb nog nooit in m'n leven zoveel vers geperst sinaasappelsap gedronken. Maar het was dan ook 46 graden in de schaduw.
Die sinaasappelsap is heerlijk, zo'n enorm glas voor 25 eurocent en dan schenken ze 'm nog een keer halfvol ook, geweldig.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_5564941
Ringo, ik geniet van je schrijfsels, ik geniet zozeer dat het me haarscherp voor de ogen staat, ik beleef het gewoon mee terwijl ik lees.

Complimenten!

Je bent verliefd op dat land en al zijn onhebbelijkheden geworden toch? Iemand zonder passie zou niet zo kunnen schrijven.


Fijn om dit te lezen!!!

Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_5565042
Heel mooi geschreven!
pi_5565171
Aaah, die orakelende, vrij stille jongen met de brandende blik op een epische reis door Marokko. Geweldig! Het kneuterige Holland moet je vast intens benauwen. Nouja, de intense dromerigheid van je verhalen bekoren me zeer... meer dus!

Vertel eens wat meer over de schaduwkanten van Marokko!

  woensdag 28 augustus 2002 @ 01:19:08 #37
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5565286
quote:
Op woensdag 28 augustus 2002 00:41 schreef ElizabethR het volgende:
Ringo, ik geniet van je schrijfsels, ik geniet zozeer dat het me haarscherp voor de ogen staat, ik beleef het gewoon mee terwijl ik lees.

Complimenten!


Dank je
quote:
Je bent verliefd op dat land en al zijn onhebbelijkheden geworden toch? Iemand zonder passie zou niet zo kunnen schrijven.
Ik hou van dat land. Ik wilde er al jaren naar toe en nu ik er geweest ben, wil ik alleen nog maar terug. Het greep me bij de keel, liet me soms struikelen maar ik heb er een stuk van mijn hart laten liggen.
Je vind er zoveel, zo verschrikkelijk veel extremen. In Marokko heerst de twijfel; niet alleen ligt het economisch in puin en is het maatschappelijk volkomen ontwricht, het hoort ook cultureel nergens echt thuis: de wortels liggen in Afrika maar de bladeren hangen over Europa heen. Iedereen in Marokko heeft familie in het buitenland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Nederland, Engeland, dat volk is totaal ontworteld, versnipperd over de wereld, het zijn gelukzoekers, vluchtenden, gevluchten. Marokko moet haar identiteit uit alle hoeken van de aarde bijelkaar sprokkelen. Het is altijd onder de voet gelopen door vreemde volkeren, Feniciërs, Romeinen, Carthagers, Arabieren, Fransen, Spanjaarden, en zelfs nu komen elk jaar de expats, bulkend van het geld en met een haat-liefdecomplex, daar vrolijk vakantievieren terwijl de lokale bevolking en masse droomt van een beter bestaan elders. De kuststeden staan met één been in het moderne westen terwijl in het gebergte de Middeleeuwen hun duizendjarig bestaan mogen vieren. Raadselachtig, schizofreen land, springlevend en stokoud, halsstarrig conservatief maar ook, zoals ze zelf met gepaste trots zeggen: le pays du dialogue. In feite staat Marokko open voor alles en iedereen, is het een relatieve vrijstaat voor alle denkbeelden en religies, terwijl de rest van de islamitische wereld de grenzen liever gesloten houdt. Marokko is één groot theehuis van babbelzieke gestoorden, een kakelend krankzinnigengesticht.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 28 augustus 2002 @ 01:22:10 #38
272 R@b
No-nonsens
pi_5565308
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 12:53 schreef Ringo het volgende:

Van meisjes heb ik inderdaad hele andere verhalen gehoord; zij konden geen stap buiten zetten of de heren kwamen als wilde kraaien op hen af...


Voor meisjes/vrouwen is zo'n rondrit door Marokko dus niet aan te raden
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  woensdag 28 augustus 2002 @ 01:27:21 #39
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5565353
quote:
Op woensdag 28 augustus 2002 01:22 schreef R@b het volgende:
Voor meisjes/vrouwen is zo'n rondrit door Marokko dus niet aan te raden
Het is in elk geval een stuk moeilijker en je moet veel (mentale) hindernissen overwinnen. Maar goed, reizen is zoeken naar risico's, letterlijk grenzen overschrijden, en er zijn genoeg meisjes/vrouwen die in Marokko prachtige reizen maken en lyrisch over het land vertellen.
Het is en blijft een echte mannenmaatschappij en voor vrouwen blijven veel deuren gesloten die voor mij wagenwijd openstonden. Daar moet je tegenkunnen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 28 augustus 2002 @ 01:41:08 #40
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_5565452
Heerlijke verhalen Ringo. Ik heb ze ademloos doorgelezen
Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
pi_5565984
ik kan er maar geen genoeg van krijgen
inside-in
  woensdag 28 augustus 2002 @ 02:47:46 #42
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5566034
Larache Blues

Het was net alsof Abdellatif, Totò voor vrienden, wist dat ik hier komen zou. Hij wachtte mij op bij
het vervallen pleintje, twee minuten lopen van het busstation.

'Ik ken iemand uit Den Haag', zei hij, 'een meisje dat mijn vrouw zou moeten zijn. Bel haar eens
op als je thuis bent.'

Totò kwam uit Rabat en bracht de zomermaanden door bij zijn oom, een norsige man die gruizig
Duits sprak en zich verder niet met ons bemoeide.

'Eerst was dit huis van mijn moeder', zei Totò, 'maar nu heeft hij het ingepikt, leeggehaald en
verwaarloosd. Moet je kijken hoe het eruit ziet.'
De kamer was kaal, leeg; er lagen groezelige matrassen op de grond.
'Vroeger stond het hier vol met prachtig meubilair; allemaal verkocht.'
'Heb je honger?' vroeg Totò, liep de kamer uit en kwam terug met een bord koude sardines.
'Eet, mijn vriend, je bent hier thuis.'

Totò haalde wel vaker vreemdelingen over de vloer, vertelde hij mij. Vorige week nog was hier
een Argentijn, een surfer met wie hij zeven dagen feest heeft gevierd. Beetje drinken, beetje
roken, beetje lol, beetje vrouwen.
'Niet veel, mijn vriend, maar genoeg. Ik leef nog.'

Buiten klonk een schel gefluit. Totò liep naar het raam.
'Daar is Jaouad', zei hij. 'Kom binnen, Jaouad.'

Jaouad was een jongen van ongeveer twintig jaar. Snel gekleed, volgens de laatste streng
gereglementeerde mode. Spichtig, nog niet volgroeid. Jaouad woonde in Sevilla maar elke zomer
kwam hij naar Larache. Ik verstond zijn Spaans slecht maar begreep wat hij hier deed: beetje
drinken, beetje roken, beetje lol maken, beetje naar de meisjes kijken. Niet veel, maar genoeg.
'Holiday', zei Jaouad. 'I like Larache.'

Er werd een forse joint gedraaid, en gretig opgerookt. De kamer bewoog en ik droomde
langzaam weg. Wat deed ik hier, zo plotseling?

'Of course you can sleep here, with me. We show you the beach, eat, drink, smoke, have fun.
We give you the best days of Morocco. Are you feeling well, my friend?'

De kamer draaide voor mijn ogen weg.
'Als jullie het niet erg vinden, zoek ik liever een hotel. Ik ben graag alleen, op gezette tijden.'

'You are always free, my friend', zei Totò. We liepen naar beneden. De voordeur ging open en er
kwamen drie jonge meisjes binnen.
'This is my cousin and her girlfriends. They're from London, lucky bastards. I hate Morocco.'

De meisjes begroetten mij vluchtig en gingen een kamer in. Jaouad luisterde naar muziek uit een
klein cassettespelertje met krakende speakers en zong mee in zelfverzonnen Engels.
'You like music?'

Er was geen fatsoenlijke kamer te vinden. Uiteindelijk vond ik er een; een gluiperige receptionist
toonde mij trots een ruimte waar drie bedden stonden. Totò's mond viel open toen hij hoorde
hoeveel ik voor de kamer betalen moest; ik schaamde mij dat ik zijn aanbod had geweigerd.
'Fucking Moroccans', zei hij toen de hotelrat was verdwenen. 'Tomorrow you can come with us.'

Ik zou me opfrissen en daarna kwamen mijn twee vrienden mij ophalen. Na een halfuur stonden
ze trouw voor de deur van mijn kamer.
'Those are nice fresh clothes you're wearing', zei Totò. 'Let's go to the beach.'

Totò en Jaouad hadden hasj gescoord en de drank haalden we in een duistere tent aan de
boulevard, vol donker gesmoes. Bier en wijn verkocht men onder de toonbank en iedereen deed
er moeilijk.

'Larache leeft in de duisternis', vertelde Totò mij eerder. 'Overdag slaapt iedereen op het strand
maar het echte leven begint pas als de avond valt.' De boulevard liep over van goedgeklede
jongens stampend vol testosteron; meisjes klitten in kleine groepjes bij elkaar. We daalden met
zijn drieën een trap af, naar de rotskust. Vochtige, zilte zeelucht plakte aan mijn lijf. Totò draaide
rustig een joint en Jaouad hing als een jonge hond aan mijn arm en sprak honderduit in
onverstaanbaar Spaans over de heerlijkheid van Larache, zijn droomoord.

We rookten en Totò vertelde. 'Dit land is ziek, I hate this country. Fucking Morocco, ik heb al mijn
diploma's maar niemand heeft hier werk. Mijn familie in het buitenland wil mij niet steunen en ik
leef hier maar wat rond, als een rat zonder doel. Ik ben drie keer in een vrachtwagen naar Europa
gevlucht, drie keer ben ik opgepakt, in gevangenissen gegooid en teruggestuurd naar deze hel.
C'est l'Afrique, c'est misérable. Excusez-moi, je te dérange, I'm sorry.'

'Like Bob Marley?' vroeg Jaouad. Ik zei van ja en terwijl Jaouad zich in grijnzende tevredenheid
hulde, zong Totò het lied dat ik nu juist niet kon horen zonder zacht te huilen, zijn treurige lied
van verlossing, gefluisterde woede in die klamme nacht aan zee

Old pirates yes they rob I
Sold I to the merchant ships
Minutes after they took I
From the bottomless pit
But my hand was made strong
By the hand of the almighty
We forward in this generation
Triumphantly
All I ever had, is songs of freedom
Won't you help to sing, these songs of freedom
Cause all I ever had, redemption songs
Redemption songs
Emancipate yourselves from mental slavery
None but ourselves can free our minds
Have no fear for atomic energy
Cause none of them can stop the time
How long shall they kill our prophets
While we stand aside and look
Some say it's just a part of it
We've got to fullfill the book
Won't you help to sing, these songs of freedom
Cause all I ever had, redemption songs

Houdt deze godvergeten wereld dan nooit op met draaien? Mijn eigen sentimenten mochten vals
zijn, naast mij zat een man die deze woorden uit zijn hoofd kende, de betekenis ervan door zijn
ruggegraat voelde kronkelen in donkere, stikkend hete laadruimtes van vrachtwagens die de
beloofde landen nooit zouden bereiken; een dolende jongensziel, achtergelaten, misschien liever
gestorven dan altijd weer teruggeworpen in deze vervloekte moederschoot, dit wormgat,
prachtplek voor passerende vreemdelingen maar heilloze stronthoop voor hen die er moeten
blijven. Ik zweeg.

'I'm sorry', zei Totò weer, 'je te dérange.'

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_5566063
Geweldig, Ringo. Ik zou er uit eerbied bijna toe overgaan mijn zinnen voortaan kort te houden.
Wittgenstein
pi_5566506
Ringo...
pi_5566511
Gaaf! Je vertelt leuk.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 28 augustus 2002 @ 10:27:14 #46
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_5567275
Meer!!!
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  woensdag 28 augustus 2002 @ 10:36:59 #47
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_5567366
Waneer komt je boek (of film) uit???
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_5567392
Heb al flink wat verhalen van je persoonlijk mogen horen, maar het is nog niet genoeg! Meer, meer, meer!
Je moet een boek schrijven man!
Unox, the worst operating system.
  Moderator woensdag 28 augustus 2002 @ 10:47:29 #49
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_5567490
quote:
Op woensdag 28 augustus 2002 10:39 schreef Schorpioen het volgende:
Je moet een boek schrijven man!
Dit is echt genieten...geweldig!
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  woensdag 28 augustus 2002 @ 11:52:18 #50
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5568382
Deze rafelige oude man sprak mij als eerste aan toen ergens in de middag een tumultueuze stoet
aan mij voorbijtrok. Vooraan duwden drie jongens moeizaam een onwillig kalf vooruit. Op de rug
van het beest lag een felbontgekleurd kleed. In de stoet liepen dansende vrouwen mee met
tamboerijnen. Men zong, en auto's toeterden langdurig.

'Dat is een bruiloftstoet', zei de jongen aan wie de oude man mij voorstelde. 'Ze willen de wereld
laten zien dat ze bestaan.'

Later, in de avond, zag de oude man mij opnieuw. Ik dronk een thee met hem en weer kwamen
de toeterende auto's langs. De jongen was er ook.

'Dat is een bruiloftstoet', zei de jongen. 'Zo jagen ze de kwade geesten weg.'

'Heb jij nog wat boeiends te vertellen?' vroeg de jongen.
'Nee', zei ik. 'Ik reis immers rond zonder doel.'
'In dat geval hoop ik je morgen weer te zien', zei de jongen en vertrok.

De oude man stond op, trok aan mijn arm en loodste mij een slechtverlichte ruimte binnen. Er
stonden spelautomaten en een poolbiljart. Men keek niet, maar loerde hier.
Achter in de ruimte toverde de oude man een houten pijp tevoorschijn, in twee delen.
'Het mannetje en het vrouwtje', zei hij en schoof de stukken in elkaar. De pijp was lang en dun en
had een kleine kop.
Uit zijn jaszak haalde hij een gevouwen papier, opende het en liet mij de inhoud zien: een
korrelig, bruinzwart mengsel.
'Veel kif en een klein beetje zwarte tabak', zei de oude man. 'Het medicijn tegen alle kwalen die
ons grijsaards teisteren. Ik toon u een oude traditie, jongeman.'
Hij stopte de pijp, stak hem aan en nam de eerste trek.
'Als de saxofoon: vlug en krachtig', zei hij.
Ik nam de pijp van hem over en zoog de rook naar binnen. Vrijwel direct: een lome golf door mijn
lijf, warm welbehagen.

Het ritueel herhaalde zich een aantal keer.

'Kijk', zei de oude man, greep de pijp met zijn linkerhand vast en sloeg krachtig zijn rechterhand
op het mondstuk. Heloranje vonken schoten uit de kop. De pijp was uit.
'Zo doen wij oude mannen dat', lachte hij.

De geesten waren weg, en ik bestond weer.

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_5570142
Bij je laatste post krijg ik idd het idee dat je de cursus romanschrijven aan het uitproberen bent. Leuk om te lezen, soms beetje bedacht.
fake a dream
  woensdag 28 augustus 2002 @ 16:42:23 #52
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
  woensdag 28 augustus 2002 @ 16:53:50 #53
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_5572900
quote:
Op woensdag 28 augustus 2002 14:00 schreef Kimmie het volgende:
Bij je laatste post krijg ik idd het idee dat je de cursus romanschrijven aan het uitproberen bent. Leuk om te lezen, soms beetje bedacht.
Ik heb alleen die cursus niet gevolgd.
(wat leuk, Kimmie, je leeft hier dus ook nog )
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 30 augustus 2002 @ 01:24:06 #54
28156 qbus
Walk of fame.
pi_5597180
Prachtig Ringo!
  vrijdag 30 augustus 2002 @ 01:29:27 #55
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_5597223
* golfer Ademloos meegeniet en roept: meer..meer...meer!


jaloers is dat ie niet zo beeldend kan schrijven

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_7090608
Zow! Even een verschrikkelijke topickick!

Ik heb bedacht dat Marokko me wel een heel erg mooi land lijkt. Misschien ga ik met wat vrienden, misschien ga ik alleen.

Wat ik wil weten:
- Wat is de beste plaats om op aan vliegen??
- Is het land redelijk ingesteld op backpackers??
- Hoe lang moet ik gaan om alles een beetje redelijk te kunnen zien daar??
- Kun je eenvoudig een trekking door de woestijn regelen??
- Wat is de beste tijd van het jaar om te gaan??

En nog meer verhalen zou ik ook wel weten te waarderen!

  zondag 1 december 2002 @ 20:11:37 #57
22700 F1908
MASTERDETECTIVE
pi_7090633
sorry hier kan ik je echt niet mee helpen. ben nog nooit in marokko geweest
852002IWASTHERE
pi_7090673
quote:
Op zondag 1 december 2002 20:11 schreef F1908 het volgende:
sorry hier kan ik je echt niet mee helpen. ben nog nooit in marokko geweest
Jammer! En ik had nog wel al mijn hoop op jou gezet!
  zondag 1 december 2002 @ 20:16:48 #59
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_7090720
Ik ga er in December naartoe, leuk om te lezen!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 1 december 2002 @ 20:17:50 #60
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_7090743
quote:
Op zondag 1 december 2002 20:09 schreef Liejannuh het volgende:
Zow! Even een verschrikkelijke topickick!

Ik heb bedacht dat Marokko me wel een heel erg mooi land lijkt. Misschien ga ik met wat vrienden, misschien ga ik alleen.

Wat ik wil weten:
- Wat is de beste plaats om op aan vliegen??
- Is het land redelijk ingesteld op backpackers??
- Hoe lang moet ik gaan om alles een beetje redelijk te kunnen zien daar??
- Kun je eenvoudig een trekking door de woestijn regelen??
- Wat is de beste tijd van het jaar om te gaan??

En nog meer verhalen zou ik ook wel weten te waarderen!


Misschien dat ik je in januari meer kan vertellen! Ik zal je vragen proberen te beantwoorden als ik daar ben!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 1 december 2002 @ 20:18:00 #61
22700 F1908
MASTERDETECTIVE
pi_7090746
quote:
Op zondag 1 december 2002 20:14 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Jammer! En ik had nog wel al mijn hoop op jou gezet!


sorry
moet ik je toch weer teleurstellen
852002IWASTHERE
pi_7090821
quote:
Op zondag 1 december 2002 20:09 schreef Liejannuh het volgende:
Zow! Even een verschrikkelijke topickick!

Ik heb bedacht dat Marokko me wel een heel erg mooi land lijkt. Misschien ga ik met wat vrienden, misschien ga ik alleen.

Wat ik wil weten:
- Wat is de beste plaats om op aan vliegen??
- Is het land redelijk ingesteld op backpackers??
- Hoe lang moet ik gaan om alles een beetje redelijk te kunnen zien daar??
- Kun je eenvoudig een trekking door de woestijn regelen??
- Wat is de beste tijd van het jaar om te gaan??

En nog meer verhalen zou ik ook wel weten te waarderen!


Marokko is een superland om op vakantie te gaan.

Beste plaats om naar toe te vliegen is Casablanca of Agadir, naar deze plaatsen gaan de meeste vluchten van Transavia en Royal Air Maroc

Ik heb ik Marokko redelijk veel backpackers gezien, ik weet het niet zo heel goed, ik was niet aan het backpacken daar.

Twee weken is wel genoeg om veel te zien maar drie weken is beter, zeker als je ook de woestijn in wilt.

Die woestijntrekking weet ik ook niet zo goed, dat was bij ons allemaal al geregeld

Beste reistijd..... ik was in augustus, was wel heel warm vooral in het binnenland maar als je er goed tegen kan is dat niet zo'n probleem, iig genoeg drinken. Mijn moeder is in maart nog een keer naar Marokko geweest, in de woestijn was het toen vooral 's nachts erg koud.

Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_9253533
Ik ben lang geleden in Marokko geweest. Nou zou ik daar weer heen willen. Ik kan mee met iemand voor 6 dagen arrangement in Agadir. Ik ben niet van plan in het hotel te blijven zitten en mij te beperken tot hun toeristentochtje.

Kan iemand mij vertellen of het te doen is als vrouw alleen de backpackmethode te bereizen: naar het gare routiere te gaan en een lokale bus te nemen naar pakweg Essouira of Risani. En of het mogenlijk is om in dergelijke plaatjes rond te lopen in mijn eentje en op terrasjes te gaan zitten enzo.
Ik weet wel dat het er voorheen krioelde van de husselaars en misschien dat ik er eentje moet huren om anderen van mij af te houden... Dat ze op die manier hun eigen illegale werkgelegenheid in stand hielden... Is dat nog zo?
Is Agadir afgezien van de architectuur ook een normale moderne stad of denkt men nog steeds dat vrouwen alleen niet alleen gelaten kunnen worden en vliegen de aanzoeken me straks om de oren? En hoe zit het met de rest van de practische emancipatievorderingen daar?

Hoewel ik maar een paar dagen heb: is dit vandaag de dag te doen voor een vrouw alleen?

  Moderator maandag 15 december 2003 @ 18:45:30 #64
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_15434537
We waren eigenlijk van plan om tijdens een vakantie volgend jaar in Andalusië de oversteek te maken en een auto te gaan huren in Marokko.
Maar als ik de commentaren zo lees in de verschillende topics over Marokko, is het niet bepaald een gezellig land. Ze proberen je dus constant af te zetten, ze zijn alleen maar vriendelijk omdat ze je later wat aan willen smeren, je moet nog oppassen dat je niet beroofd wordt, een biertje op een terras is moeilijk te krijgen, en vrouwen kunnen maar beter in gezelschap van een man zijn omdat ze anders direct worden belaagd door geile mannen.

Tsja... ik weet het nog niet hoor.
Het landschap en de cultuur moeten wel heel mooi zijn om al die nadelen voor lief te nemen.

Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
pi_15436947
Zo somber moet je het niet zien denk ik. De opdringerigheid is aanwezig in een deel van het land, vooral de toeristenplekken in de grote steden. Wat daar zit de handel. Neem je dat voor lief, samen met wat vriendelijke afwijzingen zoals la sucran dan is het best wel een leuk en apart land. Ik ben blij dat ik de stap toch gemaakt hebt, het was een mooie vakantie.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_15437688
Het is La Shukran
Inshalla!

Verder kom je met een vriendelijke glimlach en een geintje op zn tijd een heel eind. Ik heb me absoluut niet onveilig of onprettig gevoeld als vrouw zijnde in Marokko. Nu had ik natuurlijk wel 2 mannen bij me, maar dan nog.

Het land is in ieder geval ontzettend mooi en we hebben er echt ontzettend vriendelijke mensen ontmoet!
Kijk ook eens hier: Liejannuh en Lucille gaan naar Marokko!

  Moderator donderdag 8 januari 2004 @ 15:27:27 #67
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_16070278
quote:
Op maandag 15 december 2003 20:12 schreef Lucille het volgende:
Zo somber moet je het niet zien denk ik. De opdringerigheid is aanwezig in een deel van het land, vooral de toeristenplekken in de grote steden. Wat daar zit de handel. Neem je dat voor lief, samen met wat vriendelijke afwijzingen zoals la sucran dan is het best wel een leuk en apart land.
Hmmz.. je moet het inderdaad voor lief nemen. Begrijpen en voor lief nemen. Of niet natuurlijk, dat is dan de overweging om al dan niet te gaan. Wil je zo'n "soort" vakantie..
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:14 schreef Ringo het volgende:
[Tafereel zonder woorden: toen ik bij het theestalletje stond, op het grote plein in Marrakech, kwam er een oude man uit de chaos tevoorschijn. Wij herkenden elkaar uit een droom en groetten. Toen de man even later weer vertrok, keek ik hem na; hij draaide zich om en stond stil. Beiden staken we onze hand op en zeiden zonder te spreken vaarwel, uit heimwee naar een onbestaand verleden.
Mooi. En.. herkenbaar.

[Dit bericht is gewijzigd door Gert op 08-01-2004 15:37]

Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
pi_16204997
En toch zijn het maar enge mannetjes daar in marokko.
pi_16231950
Mwoah, ik vond het allemaal wel meevallen hoor!
Ben je er ook wel eens geweest Richard22??
pi_16656976
Veel meiden vind Marokko wel mooi weet je,
Zo romantisch.. rot toch op man.

Zand en stenen, meer is het niet, waarom denk je anders dat half Marokko in Nederland zit , omdat er zoveel te doen is of zoveel geld te verdienen is?

[Dit bericht is gewijzigd door Rietvaerder op 28-01-2004 15:27]

pi_16666469
Ik vond het land erg mooi. De steden, de natuur en de mensen!

Marokko kent overigens voor een groot deel dezelfde problemen als Nederland. Geld dat oneerlijk verdeeld is, zwervers, discriminatie etc.

pi_17190968
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 14:43 schreef Rietvaerder het volgende:
Veel meiden vind Marokko wel mooi weet je,
Zo romantisch.. rot toch op man.

Zand en stenen, meer is het niet, waarom denk je anders dat half Marokko in Nederland zit , omdat er zoveel te doen is of zoveel geld te verdienen is?


Shouf Shouf Habibi
"vele wegen leiden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde"
  maandag 31 januari 2005 @ 11:26:33 #73
79106 mynick
Wat lach je ??
pi_24847666
Even een vraag aan de meer ervaren Marokko ganger. Het plan is komende zomer naar Marokko af te reizen. Nu staat op de site van de GGGD dat een Vaccinatie is aanbevolen tegen hepatitis a en polio. Aanbevolen dus. Hoe sterk is dat aan te bevelen? Wat doen jullie?
Krijg je de Polio vaccinatie trouwens niet standaard als kind in Nederland?

ps. het is de bedoeling met interrail naar marokko te reizen, verder dan Marrakech gaan we het binnenland niet in, blijven dus redelijk in toeristen gebied.
Na lang nadenken tot het pakkende signature `Biertje` gekomen
pi_24848008
Nou ik ben zelf marokkaan en wat ik zeker mee zou nemen zijn van die anti diarree tabletjes. En koop alleen flesjes water en let op waar je eet.

Dat is alles wat ik je mee kan geven.
pi_24849755
Ja uitkijken met ijsklontjes in je drinken, geen verse sla enzo. En idd flesjes water kopen, goed opletten dat de dop ook echt dicht is, dus dat je geen hergevulde flesjes koopt.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_24849854
Ik vond het dus helemaal niets he, dat is mijn mening.. ik bedoel wel mooi om allemaal te zien/ mee te maken.. alleen heb ik nog nooit zo'n vervelende vakantie gehad als ik Marokko waar ik echt door iedereen lastiggevallen werd voor geld/sigaretten/eten enz en die inparkeer dudes zijn ook irritant.. laat staan politie die een x aantal peer probeerde te naaien voor een hoop euro's en hotels dat eerder tourist traps waren.. voor de rest een mooi land hoor.. alleen erg vermoeiend doe het iig nooit meer met een NL nummerbord auto aan, ga d'r vanuit dat het een hoop gezeik scheelt als je gewoon rustig op Agadir vliegt en op het strand gaat liggen.
pi_24850065
quote:
Op maandag 31 januari 2005 13:50 schreef Vava het volgende:
Ja uitkijken met ijsklontjes in je drinken, geen verse sla enzo. En idd flesjes water kopen, goed opletten dat de dop ook echt dicht is, dus dat je geen hergevulde flesjes koopt.
Dat geldt voor elk niet-Westers land wel.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  maandag 31 januari 2005 @ 14:13:11 #78
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_24850180
quote:
Op maandag 31 januari 2005 11:26 schreef mynick het volgende:
Even een vraag aan de meer ervaren Marokko ganger. Het plan is komende zomer naar Marokko af te reizen. Nu staat op de site van de GGGD dat een Vaccinatie is aanbevolen tegen hepatitis a en polio.
Het was toch Polisario, geen polio?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_24953450
zeg Marokko is een mooi land
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  maandag 11 juli 2005 @ 23:05:40 #80
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_28722220
Ik mag in augustus een weekje naar Tanger om een bruiloft mee te maken.
Nu wil ik de stad natuurlijk ook bezoeken want ik neem toch aan dat die bruiloft niet een hele week duurt.

Wat mag ik nu absoluut niet missen als ik in Tanger ben?

UIO, als dit een verkeerd topic is gooi hem dan maar dicht.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
pi_28722559
quote:
Op maandag 11 juli 2005 23:05 schreef Sanne het volgende:
Ik mag in augustus een weekje naar Tanger om een bruiloft mee te maken.
Nu wil ik de stad natuurlijk ook bezoeken want ik neem toch aan dat die bruiloft niet een hele week duurt.

Wat mag ik nu absoluut niet missen als ik in Tanger ben?

UIO, als dit een verkeerd topic is gooi hem dan maar dicht.
bezoek vooral de Medina van Tanger

en als je nog tijd hebt maak een rondreis door Noord-Marokko en Tetouane
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  maandag 11 juli 2005 @ 23:18:10 #82
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_28722622
* Sanne noteert Medina.

Bedankt Meki.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
pi_28722729
quote:
Op maandag 11 juli 2005 23:18 schreef Sanne het volgende:
* Sanne noteert Medina.

Bedankt Meki.
dank je wel

Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_29930651
Ik wil met een vriendin naar marokko. We hebben het volgende geplaned. We vliegen van Munster naar Malaga. We willen met de boot van gibraltar naar ceuta. Mijn vraag is of mensen hier ervaring mee hebben en hoe kunnen we dat het beste aanpakken. Moeten we een ticket boeken of kun je eind september zo de boot opspringen?

Het volgende traject is om met de nacht trein naar marrakesch te reizen vanaf tanger. Zijn er mensen die dit als eens ondernomen hebben en zo ja is het verstandig om een ticket van te voren te kopen?
pi_29931208
Oew!! Marokko is leuk!!! Doen!
Geen idee of vliegen vanaf Malaga en dan met de boot praktisch is.
Vanaf Casablanca zit je iig in een uur of 4 in Marrakesh. Voor Casablanca zijn wel voordelige tickets te vinden en het vliegveld is met het OV bereikbaar.

Er zijn trouwens wat topics te vinden hier over Marokko, dus kijk even in de sticky's.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 19:58:33 #86
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_29931265
Kun je niet beter gelijk met Transavia gelijk naar Marokko vliegen? maja met de boot gaan is opzich ook wel een ervaring
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_29931484
Het lijkt ons mooi om met de boot over te steken. Vliegen naar Marokko is niet goedkoop. Je betaald zo 150 tot 200 euro meer. we willen toch trekken dus vliegen we naar Malaga. Tips zijn altijd welkom
pi_29931746
vroeger wel eens geweest, nooit boot-tickets gereserveerd oid. Is daar goed te doen, op de weg richting de haven, zijn daar talloze 'ticket bureau's' waar je zo een kaartje kan kopen.

zie trouwens van gibraltar naar Ceuta... neem aan dat je vanaf Algeciras bedoelt (van Algeciras naar Ceuta, Ceuta is nog spaans grondgebied, en daar moet je dan de grens over)

ik blijf aan het editten... sorry
zie dat je zegt, met de nachttrein van Tanger naar Marrakech, dan kan je dus beter, vanuit Algeciras meteen de boot naar Tanger nemen
they say a dirty mind is a joy forever...
pi_29932030
Kijk daar heb ik wat aan. Ik ga het even bekijken bedankt voor de tip
pi_29932051
Ik heb wel ervaring met de boot van en naar Marokko. Wat betreft tickets...?? ik had ze zelf niet gekocht, maar wat ik wel weet is dat de tickets ter plekke zijn geboekt. Ik heb Almeria-Melilla-Malaga gedaan met de 'Transméditeranée'. Een reis van rond de 8 uur. Tickets waren gewoon verkrijgbaar bij zo'n balie.

Ik denk dat je goedkoper uit bent als je ze ter plekke koopt (ik weet niet of je een complete reis hebt geboekt, of alleen de vlucht en hotel los van elkaar hebt geboekt). Het is naar mijn idee gewoon een lijndienst tussen die twee steden. Van Gibraltar is het ongeveer 40 minuten naar Ceuta.

Hier is iig een site met info over de ferry service http://www.frs.es/eng/index.htm

Succes iig!
pi_29932345
dank je wel. Ik ga even rondsnuffelen op de site. Is het reizen in marokko makkelijk of moet je er veel tijd voor resereveren. We hebben alleen een vlucht geboekt en voor de eerste nacht een hotel en verder zien we wel wat er gebeurt.
pi_29932457
[ Reisverslag ] Ik ga naar Marokko
[reisverslag] Marokko (Marrakesh) april 2005
Liejannuh en Lucille gaan naar Marokko!

daar nog veel meer

[ Bericht 26% gewijzigd door Lucille op 24-08-2005 22:42:51 ]
pi_29932669
quote:
Ga jij mijn (en Lucille's) reisverslag nu ook al negeren??

[ Bericht 7% gewijzigd door Lucille op 24-08-2005 22:43:08 ]
pi_29932756
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 20:38 schreef Liejannuh het volgende:

Ga jij mijn (en Lucille's) reisverslag nu ook al negeren??
zo snel ben ik nou ook weer niet Liejannuh en Lucille gaan naar Marokko!

zo goed?
pi_29932763
Hoe zit het trouwens met visa. Ik hoor iets van een stempel die je op de boot moet halen??
pi_29932806
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 20:40 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

zo snel ben ik nou ook weer niet Liejannuh en Lucille gaan naar Marokko!

zo goed?
ja!!!

Visum kreeg ik destijd gewoon op het vliegveld, dus ik neem aan dat je die ook gewoon kunt krijgen als je door de douane heen gaat van de boot af.
pi_29932856
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 20:04 schreef Kibuuka het volgende:
Het lijkt ons mooi om met de boot over te steken. Vliegen naar Marokko is niet goedkoop. Je betaald zo 150 tot 200 euro meer. we willen toch trekken dus vliegen we naar Malaga. Tips zijn altijd welkom
Terugvliegen zou je kunnen doen met http://www.atlas-blue.com/ vanaf Marrakesh
pi_29965967
Over Marrakesh gesproken, ik heb nog wat foto's genomen dit jaar toen ik er eventjes was:









Allah Al Watan Al Malik
pi_29966231






Allah Al Watan Al Malik
pi_29966324






Allah Al Watan Al Malik
pi_29972751
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 18:56 schreef Mutant01 het volgende:
Over Marrakesh gesproken, ik heb nog wat foto's genomen dit jaar toen ik er eventjes was:
[...]


Erg mooi.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_29977619
Oeh Marakesh ik zie gelijk allemaal bekende plekken

Was je trouwens in hotel Le Marrakech? Ik zag een foto voorbij komen waar het wel een beetje lijkt op het hotel waar ik was
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_36545997
Ik heb een 5 daagse reis gewonnen naar Marrakech. Heeft er iemand tips?? Of zoizo dingen waarop ik moet letten.. of voor moet uitkijken. of iets waar ik juist naar moet gaan kijken? Let me know!!!
~if they only knew love, true love, to love, like this before~
  zondag 2 april 2006 @ 16:50:12 #104
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_36581367
Dit jaar ben ik van plan om naar Oujda, Marokko te gaan.
Om geld te besparen ga ik via Malaga en vanaf daar met de boot.

Nu vroeg ik mij af heeft iemand ervaring met deze overtocht met de boot?
Met in het bijzonder: Hoe is de bereikbaarheid naar de boot vanaf het vliegveld?

Ik hoop dat iemand mij een beetje kan informeren!
  zondag 2 april 2006 @ 17:00:02 #105
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_36581617
Ik wil me niet met je plannen bemoeien.. maar ik zeg doet het anders! Ik ken oadja niet en weet niet waar het ligt maar ik ben vorig jaar in Medina de Fez geweest.. en dat is echt supersupersuperrrrr mooi! Zou daar zeker 2 dagen heen gaan.

En ik weet ook niet hoeveel boten er vanaf Malaga gaan en hoe duur die zijn.. maar ik ben van Tafrifa naar Tanger gegaan, was 1 uur met de superfast Ferry en koste retour dacht ik 45 euro ofzo.

Zou echt even informeren over Fez.. das zo onwijs magisch
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  zondag 2 april 2006 @ 17:13:01 #106
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_36581903
quote:
Op zondag 2 april 2006 17:00 schreef jojomen4 het volgende:
Ik wil me niet met je plannen bemoeien.. maar ik zeg doet het anders! Ik ken oadja niet en weet niet waar het ligt maar ik ben vorig jaar in Medina de Fez geweest.. en dat is echt supersupersuperrrrr mooi! Zou daar zeker 2 dagen heen gaan.

En ik weet ook niet hoeveel boten er vanaf Malaga gaan en hoe duur die zijn.. maar ik ben van Tafrifa naar Tanger gegaan, was 1 uur met de superfast Ferry en koste retour dacht ik 45 euro ofzo.

Zou echt even informeren over Fez.. das zo onwijs magisch
Een vriend van mij heeft daar een huis, dus ik kan gratis overnachten
Maar ik zal het zeker even opzoeken op internet wat jij noemt!
  zondag 2 april 2006 @ 17:23:06 #107
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_36582159
quote:
Op zondag 2 april 2006 17:13 schreef Blinker het volgende:

[..]

Een vriend van mij heeft daar een huis, dus ik kan gratis overnachten
Maar ik zal het zeker even opzoeken op internet wat jij noemt!
Gratis overnachten is mooi.. maar het moet natuurlijk niet ten koste gaan van de bestemming. In Fez kun je voor 7 Euro in een hostal (wel middeleeuws ) zitten. Bij UNESCO kun je mooie info krijgen. Tis door UNESCO 2 jaar geleje ook uitgeroepen tot 3de mooiste stad in de wereld. De mensen leven in het oude gedeelte als 900 terug.Ze hebben niet eens stromend water in de huizen (alleen op enkele plaatsen in de straten). Er kunnen geen auto's door de zandstraten en de Coca Cola wordt gedistribueerd door een Coca-Cola ezel!
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  zondag 2 april 2006 @ 17:27:14 #108
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_36582296
quote:
Op zondag 2 april 2006 17:23 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Gratis overnachten is mooi.. maar het moet natuurlijk niet ten koste gaan van de bestemming. In Fez kun je voor 7 Euro in een hostal (wel middeleeuws ) zitten. Bij UNESCO kun je mooie info krijgen. Tis door UNESCO 2 jaar geleje ook uitgeroepen tot 3de mooiste stad in de wereld. De mensen leven in het oude gedeelte als 900 terug.Ze hebben niet eens stromend water in de huizen (alleen op enkele plaatsen in de straten). Er kunnen geen auto's door de zandstraten en de Coca Cola wordt gedistribueerd door een Coca-Cola ezel!
Wow, dit klinkt allemaal wel erg cool
  zondag 2 april 2006 @ 17:31:40 #109
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_36582430
Als ik het niet supersupersupermooi had gevonden had ik je niet proberen te overtuigen.. omdat het dan makkelijk kan zijn dat een ander het niet mooi vind. Maar ik denk echt dat 99% van de westerlingen die daar heen gaan met het idee terug komen dat ze echt een van de mooiste plekken hebben gezien op de wereld

Voor 6 euro kan je een massage krijgen van een 70 jarige opa die de armen bijna van je lichaam aftrek (maar wel weet wat ie doet) en daarna je met sop wast in een echt arabisch badhuis (gewoon op de stenen grond zitten terwijl ze kokendheet water over de grond gooien) Voor 15 eurocent een flesje fanta in een bar kopen. Voor 1 euro een broodje met nog meer verschillende groentes en vlees enzo eten. Voor 15 euro heb ik in 1 van de mooiste (en moeilijkst te zoeken) restaurantes een 3 gangen menu gegeten. Terwijl ik in dat restaurant at had ik het gevoel dat ik Aladin was zo mooi was het!

FEZ!
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  zondag 2 april 2006 @ 17:36:39 #110
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_36582558
"Fez in Morocco has fortified walls, 8 kilometres long. Cities with complex and labyrinth alleys were built in the Mediterranean region to thwart invasions. The ancient city of Fez is a superb example.

Construction began at the end of the 8th century. Mosques were built in the centre, and shops and houses were built as close as possible. The tangled narrow streets make up the world’s most complicated labyrinth city. It is almost impossible for newcomers to find their way.

There are bicycles but there are no cars. People rely on donkeys to carry goods. Women in Muslim society have kept to the tradition of not revealing their faces to men other than their family members. There is a tradition of sitting by a rawashin window. The women used to watch the outside world through its holes.

The doors in the medina were built in alternate positions because the alleys are so narrow. Though the alleyways are dark, the houses inside are bright and open. A patio allows fresh air and light to stream in, while the high walls block the sun’s rays. A central aspect of Islamic architecture. The medina’s rooftops include a series of open air spaces leading to a patio below.

People living in the Old City of Fez are said to spend their life within the city walls without ever going outside. The spirit and tradition of medieval Islamic society lives on, here, in Fez."

Bron: UNESCO
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  zondag 2 april 2006 @ 22:43:37 #111
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_36593216

De medina van Fez.


De coca cola ezel.

Mooi dus. Naar toe gaan!
Overigens is Marrakesh ook geweldig!
Net als Chefchaouen.
pi_36593446
Iemand ervaringen met de boot vanaf Malaga...?

=> Ervaringen met de boot: Malaga => Melilla
pi_36595093
Ik ga ook naar Malaga maar ga in Malaga een auto huren naar Algericias
en dan naar Ceuta
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  maandag 3 april 2006 @ 03:45:22 #114
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_36598439
Melilla hoort nog bij Spanje. Kaartjes kosten ongeveer 27 euro volgens een website via Google en de reis duurt zo'n 7 uur. Als ik me niet vergis moet je een exit stamp halen als je Spanje verlaat anders krijg je je entry stamp niet. In Melilla is een busje die je voor 1 euro en 15 minuten naar de grens brengt. Aan de Marokkaanse grens wachten taxi's die je naar Nador kunnen brengen voor 30 dirham of 3 euro, rit duurt 15 minuten. Vanuit Nador kan je overigens goedkoop naar Fez, voor 100 dirham gaat er een bus die er 4 uur over doet.

Voor meer informatie kan je kijken op http://www.trasmediterranea.es, de ferrymaatschappij die de overtocht verzorgt.

Voor vervoer van het vliegveld naar de haven... Ik neem aan dat de haven in het centrum ligt. Een treinservice van het vliegveld naar Malaga gaat dagelijks 07.00 tot 23.45 elk half uur en kost ongeveer 1 euro.

Wellicht weten de Malaga-gangers hier meer van.

[ Bericht 19% gewijzigd door Jaguarized op 03-04-2006 03:50:42 ]
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
  maandag 3 april 2006 @ 09:51:42 #115
79106 mynick
Wat lach je ??
pi_36600360
quote:
Op maandag 3 april 2006 03:45 schreef Jaguarized het volgende:
Melilla hoort nog bij Spanje. Kaartjes kosten ongeveer 27 euro volgens een website via Google en de reis duurt zo'n 7 uur. Als ik me niet vergis moet je een exit stamp halen als je Spanje verlaat anders krijg je je entry stamp niet.
Je entry stamp haal je vervolgens op de boot. Wees verstandig en ga pas op het laatste moment (half uur voor aankomst) in de rij staan, dat scheelt je een hoop uren wachten.

Marokkanen zijn aardige mensen maar ze hebben de eigenaardige neiging om als er ergens er rij staat constant te duwen en voor te dringen. Mijn ervaring is dat vooral de vrouwen hier haast een nationale sport van hebben gemaakt. Niet alleen op de boot maar ook aan het loket op het station e.d.

Let ook eens op als je je een trein in stapt. Als de deuren open gaan stormen vrouwen met enorme koffers naar binnen met als gevolg dat de mensen die uit willen stappen hier geen mogelijkheid meer toe hebben en de hele boel vast loopt.
Na lang nadenken tot het pakkende signature `Biertje` gekomen
  maandag 3 april 2006 @ 12:44:50 #116
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_36604486
Bedankt voor deze geweldige tips allemaal!
Die foto´s zien er erg mooi uit! Heb er nu al zin in!
pi_36649211
Graag geef ik de Marokko-enthousiastelingen hierbij het adresje van mijn website over onze rondreis doorheen Marokko. Veel foto's, enkele bedenkingen en binnenkort ook het volledige reisverhaal... Vragen en reacties zijn uiteraard welkom !

Marokko in fotografische impressies
Jeepeejee
pi_36651222
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 19:11 schreef Jeepeejee het volgende:
Graag geef ik de Marokko-enthousiastelingen hierbij het adresje van mijn website over onze rondreis doorheen Marokko. Veel foto's, enkele bedenkingen en binnenkort ook het volledige reisverhaal... Vragen en reacties zijn uiteraard welkom !

Marokko in fotografische impressies
Jeepeejee
Erg mooie foto's, ben beniewd naar het reisverhaal

Ik vertrek a.s. vrijdag naar Agadir en ga daar 2 weken op vakantie
Allah Al Watan Al Malik
pi_36657492
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 20:08 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Erg mooie foto's, ben beniewd naar het reisverhaal

Ik vertrek a.s. vrijdag naar Agadir en ga daar 2 weken op vakantie
Prettig verlof ! Welk hotel zitten jullie ?
Het reisverhaal komt binnen een tweetal weken.
pi_36673680
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 22:49 schreef Jeepeejee het volgende:

[..]

Prettig verlof ! Welk hotel zitten jullie ?
Het reisverhaal komt binnen een tweetal weken.
Hotel Argana, heeft best goede reviews dus dat wordt even kijken
Allah Al Watan Al Malik
pi_36738788
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 19:11 schreef Jeepeejee het volgende:
Graag geef ik de Marokko-enthousiastelingen hierbij het adresje van mijn website over onze rondreis doorheen Marokko. Veel foto's, enkele bedenkingen en binnenkort ook het volledige reisverhaal... Vragen en reacties zijn uiteraard welkom !

Marokko in fotografische impressies
Jeepeejee
Sorry, maar je site vind ik eerlijk gezegd wat minder.
Thumbnails geplaatst in originele grootte wat het inladen van elk overzichtspagina vertraagd. En ik mis een mogelijkheid om door de foto's heen te bladeren. Telkens per foto openen werkt niet echt prettig.
pi_36789627
Fez Inderdaad één van de mooiste steden die ik ooit gezien heb. Meknes en Marrakesh zijn trouwens ook erg mooi, evenals het zuiden van Marokko, maar Fez staat op 1
pi_36836776
Is er een reden dat de Koning Aap en Baobab Casablanca overslaan? Is daar niets te zien of te beleven? Ik kan het me niet voorstellen.

Of zou het erg tegenvallen met de rest van het land? Ik kan geen reden verzinnen waarom je wel vliegt op Casablanca er vervolgens weer zo snel mogelijk uit wilt zijn.
pi_36837332
Casablanca is geen mooie stad. Er is niet veel van historische waarde en er staan veel lelijke flatgebouwen. Het enige wat er nog redelijk de moeite waard is is het koninklijke paleis en de kustlijn, maar je hebt in bijna iedere stad een koninklijk paleis. Ik vond er persoonlijk niet veel aan.
pi_36848269
quote:
Op maandag 10 april 2006 21:29 schreef Oceanonix het volgende:
Is er een reden dat de Koning Aap en Baobab Casablanca overslaan? Is daar niets te zien of te beleven? Ik kan het me niet voorstellen.

Of zou het erg tegenvallen met de rest van het land? Ik kan geen reden verzinnen waarom je wel vliegt op Casablanca er vervolgens weer zo snel mogelijk uit wilt zijn.
een bezoek aan de derde grote Moskee van de wereld is het waard
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_36849664
Ach shit ja ik was de moskee vergeten. Die is inderdaad zeker de moeite waard. En ook de enige echt mooie bezienswaardigheid die Casablanca heeft.
pi_36862356
Ook de enige moskee in Marokko waar je in mag toch? Als je geen moslim bent dan
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_36862439
quote:
Op zondag 9 april 2006 13:12 schreef Vogue het volgende:
Fez Inderdaad één van de mooiste steden die ik ooit gezien heb. Meknes en Marrakesh zijn trouwens ook erg mooi, evenals het zuiden van Marokko, maar Fez staat op 1
Ik vond Fez ook erg mooi en zeker van de steden in Marokke de mooiste. Nog zo echt. Marrakesh is veel toeristischer, meer scooters en minder ezeltjes dan in Fez.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_36866140
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 18:32 schreef Vava het volgende:
Ook de enige moskee in Marokko waar je in mag toch? Als je geen moslim bent dan
Is dat zo? Ik heb zelfs in de Islamistische bolwerken Konja en Bursa in Turkije geen enkel probleem gehad. Zolang je maar netjes gekleed gaat en een hoofddoek meeneemt mag je er gewoon in. Als vrouw moet je misschien wel een andere ingang nemen.
pi_36866343
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 20:21 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik heb zelfs in de Islamistische bolwerken Konja en Bursa in Turkije geen enkel probleem gehad. Zolang je maar netjes gekleed gaat en een hoofddoek meeneemt mag je er gewoon in. Als vrouw moet je misschien wel een andere ingang nemen.
Ja volgens mij was dat de enige moskee in Marokko, maar is al lang geleden dat ik er was, 1998. Dus misschien is er wat veranderd nu.

Ik mocht er toen wel gewoon naar binnen met een bloesje met korte mouwen en een broek tot net over mijn knieen. Hoofddoek hoefde niet.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_36872435
Klopt, in Turkije doen ze daar een stuk minder moeilijk over gelukkig. In Marokko mag je als niet-moslim maar in heel weinig moskeeën. Ik geloof alleen in die van Casablanca, Meknès en ergens in het zuiden (dorpje onder Zagora, ben de naam kwijt). In de souk van Marrakech kan je de vroegere Moskee-school bezoeken, die ziet er net zo uit als een moskee en is erg mooi.
pi_36872654
Ja, die koranscholen, daar mocht je idd wel naar binnen. De moskee in Casablanca is wel echt heel erg mooi en enorm!!!!! groot!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_36905656
Volgens mij kun je verschillende oude koranscholen bezoeken in Marokko. Moskees zijn idd een probleem. Nouja, daar moet je maar respect voor hebben als toerist.
pi_36991138
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 10:18 schreef Meki het volgende:

[..]

een bezoek aan de derde grote Moskee van de wereld is het waard
En die moskee doet Baobab dan ook nog aan de eerste ochtend. Althans, je hebt er de tijd/gelegenheid voor.

Nu zit ik er zelf aan te denken om die Baobab reis te doen. Helaas voeren ze deze reis niet meer in december. Zou het vanwege de redelijk lage temperatuur zijn?
Heeft er iemand ervaring met Marokko in december/januari?
pi_37000153
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 21:49 schreef nr.126 het volgende:

[..]

En die moskee doet Baobab dan ook nog aan de eerste ochtend. Althans, je hebt er de tijd/gelegenheid voor.

Nu zit ik er zelf aan te denken om die Baobab reis te doen. Helaas voeren ze deze reis niet meer in december. Zou het vanwege de redelijk lage temperatuur zijn?
Heeft er iemand ervaring met Marokko in december/januari?
ik vind het jammer dat Baobab Rabat in zo'n snel tempo doet. En haasten op mijn vakantie daar doe ik niet aan.

Kijk voor de grap eens naar het programma van Koning Aap. Dat verschilt verder nauwelijks Alleen blijven die een nacht in Rabat. En dat lijkt mij wel relaxt.
  zondag 16 april 2006 @ 11:39:00 #136
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37000804
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 18:35 schreef Vava het volgende:

[..]

Ik vond Fez ook erg mooi en zeker van de steden in Marokke de mooiste. Nog zo echt. Marrakesh is veel toeristischer, meer scooters en minder ezeltjes dan in Fez.
Dat idee heb ik ook van Marrakesh. Ben er niet geweest maar ben bang dat ik dat te touristisch ga vinden.

Aangezien ik over 2 maanden weer naar Fez ga.. en ik nog een andere stad/dorp wil bezoeken en ik heb geen idee wat vraag ik op tips!? In totaal wil ik zo'n 4 dagen gaan, 2 Fez en 2 die ander. Tips dus svp
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  zondag 16 april 2006 @ 11:46:17 #137
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37000941
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 19:11 schreef Jeepeejee het volgende:
Graag geef ik de Marokko-enthousiastelingen hierbij het adresje van mijn website over onze rondreis doorheen Marokko. Veel foto's, enkele bedenkingen en binnenkort ook het volledige reisverhaal... Vragen en reacties zijn uiteraard welkom !

Marokko in fotografische impressies
Jeepeejee
Hoihoi!

Ik heb op je website gekeken en ik kan alleen het "verslag" niet zien. Ik zie foto's en dergelijke.. en ik kan op die foto's klikken maar de tekst met het verslag zie ik nie.. kun je daar misschien een linkje van geven of uitleggen hoe ik er kom?

En wat vond je de mooiste steden die je bezocht hebt?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_37001885
quote:
Op zondag 16 april 2006 10:57 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ik vind het jammer dat Baobab Rabat in zo'n snel tempo doet. En haasten op mijn vakantie daar doe ik niet aan.

Kijk voor de grap eens naar het programma van Koning Aap. Dat verschilt verder nauwelijks Alleen blijven die een nacht in Rabat. En dat lijkt mij wel relaxt.
Die 2 reizen had ik al uitgebreid met elkaar vergeleken. En waar KA dan een dag langer in Rabat zal zijn zullen ze ergens anders weer korter zijn. (Meknes bijvoorbeeld) en ze slaan de Hassan II moskee in Casablanca over.
Het blijft toch hetzelfde rondje in 22/23 dagen. Uiteindelijk vond ik de Baoabreis net even beter in elkaar zitten. Het zijn maar redelijk kleine details natuurlijk. Deze wordt voor mij ook de 1e keus, met Aap als 2e
pi_37007939
Ik wil langer als een paar in uur Casablanca zijn en heb besloten om de reis gewoon een paar dagen eerder te beginnen. Dan kan in Casablanca in alle rust bekijken.
En idd ze blijven verderop in reis ergens een dag korter.
pi_37009486
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:06 schreef Oceanonix het volgende:
Ik wil langer als een paar in uur Casablanca zijn en heb besloten om de reis gewoon een paar dagen eerder te beginnen. Dan kan in Casablanca in alle rust bekijken.
En idd ze blijven verderop in reis ergens een dag korter.
Wanneer ga je? Binnenkort al?
Veel plezier in ieder geval. Ben benieuwd naar je ervaring.
pi_37012451
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:49 schreef nr.126 het volgende:

[..]

Wanneer ga je? Binnenkort al?
Veel plezier in ieder geval. Ben benieuwd naar je ervaring.
ik wil in oktober, ik ga waarschijnlijk komende week boeken
  zondag 16 april 2006 @ 20:07:53 #142
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_37014663
Ik vond Casablanca echt helemaal niets. Het is de enige stad in Marokko waar de taxi chauffeur de meter niet aan wilde zetten en het had gewoon veel minder sfeer dan de andere steden.
Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat het verschrikkelijk kutweer was!
pi_37016982
Ik vind grote steden altijd erg leuk. En ik vind het zonde om wel op deze stad te vliegen maar om er geen tijd door te brengen. Dus iets eerder vertrekken en dan met de groep mee reizen is dan een goede optie.
Dan kan ik in alle rust de moskee bekijken. En rustig op een terrasje zitten aan de zee.
pi_37036790
quote:
Op zondag 16 april 2006 11:39 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Dat idee heb ik ook van Marrakesh. Ben er niet geweest maar ben bang dat ik dat te touristisch ga vinden.

Aangezien ik over 2 maanden weer naar Fez ga.. en ik nog een andere stad/dorp wil bezoeken en ik heb geen idee wat vraag ik op tips!? In totaal wil ik zo'n 4 dagen gaan, 2 Fez en 2 die ander. Tips dus svp
Meknes of Rabat?
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_37036851
quote:
Op zondag 16 april 2006 21:34 schreef Oceanonix het volgende:
Ik vind grote steden altijd erg leuk. En ik vind het zonde om wel op deze stad te vliegen maar om er geen tijd door te brengen. Dus iets eerder vertrekken en dan met de groep mee reizen is dan een goede optie.
Dan kan ik in alle rust de moskee bekijken. En rustig op een terrasje zitten aan de zee.
Ik heb er 2 nachten geslapen. De souk van Casablanca is best leuk, lang zo mooi niet als die van Fez maar niet slecht.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  maandag 17 april 2006 @ 19:40:57 #146
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37040103
Wat is "souk"?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_37040193
quote:
Op maandag 17 april 2006 19:40 schreef jojomen4 het volgende:
Wat is "souk"?
Dat is een Arabische markt eigenlijk gewoon kleine smalle straatjes met winkeltjes
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  maandag 17 april 2006 @ 20:01:10 #148
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37040677
Ow oki.. weer wat geleerd! Ken de souk van Casablanca niet maar die van Fez is wel superrrr jah!
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_37040868
quote:
Op maandag 17 april 2006 20:01 schreef jojomen4 het volgende:
Ow oki.. weer wat geleerd! Ken de souk van Casablanca niet maar die van Fez is wel superrrr jah!
die van casablanca is ook de moeite waard.. ligt in de oude stad binnen het aller oudste gedeelte.. daar woont mijn "stiefoma" en famillie ook ze hadden op de plekken waar ik kwam geen blanke gezien.. en het was maar goed dat ik famillie bij me had..

als het meezit mag ik in juni weer naar marokko.. bruiloft op komst.. 3 dagen feest
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
pi_37041139
Wow zo'n bruiloft schijnt echt een groot feest te zijn. De laatste nacht van de vakantie in Marokko sliepen we weer in het hotel in Casablanca (waar we de eerste 2 nachten ook waren geweest) en toen was er een bruiloft aan de gang daar. Het ging de hele nacht door, wel heel leuk om te zien vond ik maar om er bij te zijn is echt geweldig!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_37041270
quote:
Op maandag 17 april 2006 20:01 schreef jojomen4 het volgende:
Ow oki.. weer wat geleerd! Ken de souk van Casablanca niet maar die van Fez is wel superrrr jah!
Ik vond het toen erg leuk in die souk, maar toen ik daar was was ik nog niet in Fez geweest
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_37042755
quote:
Op maandag 17 april 2006 20:15 schreef Vava het volgende:
Wow zo'n bruiloft schijnt echt een groot feest te zijn. De laatste nacht van de vakantie in Marokko sliepen we weer in het hotel in Casablanca (waar we de eerste 2 nachten ook waren geweest) en toen was er een bruiloft aan de gang daar. Het ging de hele nacht door, wel heel leuk om te zien vond ik maar om er bij te zijn is echt geweldig!
heb zo een bruiloft ook meegemaakt in Tanger, Oujda en Fes en meknes.. jaja.. druk geweest..
En natuurlijk de bruiloft van mijn ouwe heer en zijn vrouw.. het is zeker een aanrader om een keer mee te mogen maken
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
pi_37042947
quote:
Op maandag 17 april 2006 20:56 schreef dutchmage het volgende:

[..]

heb zo een bruiloft ook meegemaakt in Tanger, Oujda en Fes en meknes.. jaja.. druk geweest..
En natuurlijk de bruiloft van mijn ouwe heer en zijn vrouw.. het is zeker een aanrader om een keer mee te mogen maken
Ik neem aan dat je vader met een Marokkaanse vrouw gaat trouwen dan woont hij ook echt in Marokko?

of zit ik er compleet naast
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  woensdag 19 april 2006 @ 11:30:55 #154
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37090410
Blinker: Ben je al op vakantie geweest of nog niet? En zo niet.. waar ben je allemaal van plan heen te gaan?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  zondag 30 april 2006 @ 14:18:30 #155
128950 sturky100
bijten bijten!
pi_37425912
ik heb niet alles doorgelezen maar is het niet cool genoeg om te vliegen naar maokko? je kunt via easyjet voor 200 euro all inn vliegen naar marrakech over london. Ik denk dat ik dat doe in het najaar. pak ik een paar dagen londen mee
god bless america!
  zondag 30 april 2006 @ 17:20:50 #156
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37430098
Wat bedoel je met je vraag? Of het niet cool genoeg is om naar Marokko te vliegen? Cool genoeg voor wat?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  zondag 30 april 2006 @ 18:08:08 #157
128950 sturky100
bijten bijten!
pi_37431179
Ik lees hier dat sommigen de bus nemen naar spanje en dan met de boot verder. Dan kies je toch voor het vliegtuig als het evenveel kost?

die boottrip lijkt me wel spannend maar het vervoer naar die spaanse havenstad niet echt
god bless america!
pi_37433684
Met de bus naar Marokko, het zal niet het meest gebruikelijke zijn lijkt me.....
Dus naar Marokko Ja/Nee cool, gewoon vliegen lijkt me
  zondag 30 april 2006 @ 20:08:27 #159
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37434290
quote:
Op zondag 30 april 2006 18:08 schreef sturky100 het volgende:


Ik lees hier dat sommigen de bus nemen naar spanje en dan met de boot verder. Dan kies je toch voor het vliegtuig als het evenveel kost?

die boottrip lijkt me wel spannend maar het vervoer naar die spaanse havenstad niet echt
Volgens mij is het in de gevallen van mensen die met de boot gaan vanaf Spanje dat die al in Zuid-Spanje zijn en vanuit daar naar Marokko gaan. Kan me iig niet voorstellen dat je met de bus nog naar Zuid-Spanje wilt en daarna nog zelfs naar Marokko. Toen ik 16 was ben ik ook met de bus naar het zuiden gegaan.. Doe ik nooit meer. 37 uur straight..

Gewoon vliegen dus!
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  maandag 1 mei 2006 @ 09:57:26 #160
128950 sturky100
bijten bijten!
pi_37446493
quote:
Op zondag 30 april 2006 20:08 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Volgens mij is het in de gevallen van mensen die met de boot gaan vanaf Spanje dat die al in Zuid-Spanje zijn en vanuit daar naar Marokko gaan. Kan me iig niet voorstellen dat je met de bus nog naar Zuid-Spanje wilt en daarna nog zelfs naar Marokko. Toen ik 16 was ben ik ook met de bus naar het zuiden gegaan.. Doe ik nooit meer. 37 uur straight..

Gewoon vliegen dus!
je hebt gelijk. Ik was teveel gefocust op de TS. Is een verhaal uit 2003....
god bless america!
  woensdag 3 mei 2006 @ 21:43:37 #161
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37524756
Hey.. ik ga over 2 maanden nog een keer naar Marokko!

Had iemand nog een tip voor me voor 2 dagen? Ik wil in totaal 4 dagen gaan, 2 naar Fez en 2 naar die andere plek. Als het dus bereikbaar is met openbaar vervoer vanaf Fez zou het wel mooi zijn. Liefst geen Marrakesh want dat lijkt me te toeristisch. Ik wil iets speciaals..
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_37535894
Je zou naar Meknes/Rabat kunnen gaan, of juist de andere kant op, meer de natuur in, naar Ifrane en omgeving.
pi_37562351
Ja, Meknes idd, en die watervallen in de atlas, kan ff niet op de naam komen. Bij Beni Melal in de buurt.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  donderdag 4 mei 2006 @ 23:46:28 #164
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37562426
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 23:44 schreef Vava het volgende:
Ja, Meknes idd, en die watervallen in de atlas, kan ff niet op de naam komen. Bij Beni Melal in de buurt.
Vava!

Opties genoteerd! thnx
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_37562507
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 23:46 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Vava!

Opties genoteerd! thnx
Hahaha hoi!

Bij die watervallen gebeurde er bij mij nog iets grappigs

ik ging naar het toilet, zo'n Frans hurkgeval. Er was geen deur maar een soort douchegordijn dus ik zit daar moeilijk te doen, steekt er ineens een ezel zijn kop om het hoekje
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  donderdag 4 mei 2006 @ 23:49:30 #166
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37562554
LOL!
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  vrijdag 5 mei 2006 @ 00:04:30 #167
21503 Vava
Zoix!!
pi_37563041
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 23:49 schreef jojomen4 het volgende:
LOL!
Ja ik schrok me rot op dat moment maar wel enorm gelachen toen

Ook nog een dag later, gingen we naar een markt, ook daar in de buurt. Iedereen stapte uit de bus maar ik moest nog wat spullen bij elkaar rapen, ging de bus er vandoor ik met handgebaren duidelijk gemaakt dat ik er nog uit moest (chaffeur sprak alleen Arabisch, geen Frans) is hij terug gereden
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  vrijdag 5 mei 2006 @ 00:29:50 #168
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37563730
hahaha

Toen ik in Fez stond bij het Coca Cola opslag plaatsje stond ik een Cola'tje te drinken.. komt er zo'n klein meisje langs van 8 jaar (ofzo).. spuugt ze op me en zegt "Coca Cola" met een hele negatieve toon.



Denk dat ze dus van iemand gehoord heeft dat Coca Cola amerikaans is en dat niet goed is. Of ze houd gewoon niet van Cola als je dat natuurlijk wilt geloven

M'n eerste gedachte was "ik haal uit en laat dat kutkind weten dat dat niet hoort".. maar toen dat ik "als iemand me dat kind ziet slaan wordt ik misschien wel gelynched". Niks gedaan dus..
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_37567290
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 00:29 schreef jojomen4 het volgende:
hahaha

Toen ik in Fez stond bij het Coca Cola opslag plaatsje stond ik een Cola'tje te drinken.. komt er zo'n klein meisje langs van 8 jaar (ofzo).. spuugt ze op me en zegt "Coca Cola" met een hele negatieve toon.



Denk dat ze dus van iemand gehoord heeft dat Coca Cola amerikaans is en dat niet goed is. Of ze houd gewoon niet van Cola als je dat natuurlijk wilt geloven

M'n eerste gedachte was "ik haal uit en laat dat kutkind weten dat dat niet hoort".. maar toen dat ik "als iemand me dat kind ziet slaan wordt ik misschien wel gelynched". Niks gedaan dus..
Wel lijp dat 99% van de Marokkaanse bevolking Coca cola drinkt dan. Zelf drink ik ook bijna alleen cola daar, heb zoiets nog nooit in de 20 keer dat ik naar Marokko ben gegaan meegemaakt.
Allah Al Watan Al Malik
pi_38130559
Okey ik had foto's beloofd, hier de eerste lading

Boven zuid-spanje, vliegtuig begon te dalen:


Boven Marokko, nabij Marakkech, tussenstop:


Landing, vliegveld Marrakech, bijtanken.


En weer up richting Agadir, bestemming:


Tegen het eind van de middag in Agadir. Zwembad bij het hotel:


Uitizicht vanaf het balkon:


Hotel van binnen, hal lekker traditioneel:


Vriendelijke mannen van de receptie, spreken goed engels thank god.


Nabij het centrum van de stad Agadir...hmmmm pizzahut


Voorkant van het hotel, let op de prachtige lucht:


Ik zal later nog wat meer posten en uploaden Dit is in ieder geval de eerste reeks.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 25 mei 2006 @ 19:35:47 #171
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_38208197
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 08:43 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wel lijp dat 99% van de Marokkaanse bevolking Coca cola drinkt dan. Zelf drink ik ook bijna alleen cola daar, heb zoiets nog nooit in de 20 keer dat ik naar Marokko ben gegaan meegemaakt.
Misschien komt dat door je uiterlijk. Ik zeg hiermee natuurlijk niks negatiefs voordat mensen dat gaan denken
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_38331619
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 19:35 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Misschien komt dat door je uiterlijk. Ik zeg hiermee natuurlijk niks negatiefs voordat mensen dat gaan denken
Je kan niet aan mij zien dat ik Marokkaan ben
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 29 mei 2006 @ 19:55:16 #173
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_38342916
quote:
Op maandag 29 mei 2006 13:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Je kan niet aan mij zien dat ik Marokkaan ben
Maar het uiterlijk van een Groningse boerenjongen heb je ook niet
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_38365166
quote:
Op maandag 29 mei 2006 19:55 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Maar het uiterlijk van een Groningse boerenjongen heb je ook niet
Nee, maar dat hebben veel toeristen die daar lopen ook niet, en dit is toch echt de eerste keer dat ik dit hoor
Allah Al Watan Al Malik
pi_39164513
goed topic. Ik ga over 2 weken met t vliegtuig, en had er echt totaal geen zin in. door dit topic+foto's komen toch de herinneringen boven, en krijg ik er weer zin in!
they say a dirty mind is a joy forever...
pi_40769005
hoi, geweldige verhalen waren dat!! Heerlijk om te lezen!
Ik wil graag weten wat de kosten zo ongeveer zijn als je daar naar toe gaat op eigen gelegenheid, dus niet met een groepsreis ofzo. Gewoon, overnachtingen (hoeft niet chique ofzo), eten enzo.
Ik wil ongeveer een maand een budget-reis door Marokko maken.
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 10:15 schreef Ringo het volgende:
Ik neem aan dat er wel iemand op deze site is die mij hiermee kan helpen.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  zondag 13 augustus 2006 @ 17:44:46 #177
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_40769102
Budget reis? Echt budget of wel luxe budget?

Ik zat in Fez in een hostal voor 7 euro per persoon op een behoorlijk vieze kamer. Das voor 1/2 nachten wel te doen maar dan heb je het ook gehad. Ranzige plee.. ranzige douche.. En dan heb ik met een beetje ranzigheid nog geen probleem. Eten is goedkoop.. denk dat je met 6/10 euro per dag genoeg hebt. En dan nog wat je aan atributen wilt kopen, plus de reizen. 4 uur in de trein was dacht ik zo'n 20 euro.

30 euro per dag zou ik wel rekenen, vooral omdat het hostel/hotelletje waar ik zat niet echt aan te raden is. Mieren over de grond enzo..
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_40769212
Ik heb deze week geboekt, voor eind september. Nog maar 6 weken te gaan!
pi_41048714
ik ben er ook nu

reisverslag video en foto verslag komen der aan
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_41048732
ik ben nu in Tetouane
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_41170363
niet echt luxe budget,zoiets als dat van jou. Bedankt voor de info.[ quote]Op zondag 13 augustus 2006 17:44 schreef jojomen4 het volgende:
Budget reis? Echt budget of wel luxe budget?

Ik zat in Fez in een hostal voor 7 euro per persoon op een behoorlijk vieze kamer. Das voor 1/2 nachten wel te doen maar dan heb je het ook gehad. Ranzige plee.. ranzige douche.. En dan heb ik met een beetje ranzigheid nog geen probleem. Eten is goedkoop.. denk dat je met 6/10 euro per dag genoeg hebt. En dan nog wat je aan atributen wilt kopen, plus de reizen. 4 uur in de trein was dacht ik zo'n 20 euro.

30 euro per dag zou ik wel rekenen, vooral omdat het hostel/hotelletje waar ik zat niet echt aan te raden is. Mieren over de grond enzo..
[/quote]
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  zondag 7 januari 2007 @ 13:32:59 #182
27793 Henk-Wim
06-05-2002
pi_45106088
Schopje.
M'n vriendin + ik willen de hele maand augustus naar Marokko, per auto. In 2 nachten naar Marokko sjeezen en dan daar ongeveer de volgende steden bezoeken, ongeveer die volgorde.
Fes, Meknes, via een oostelijke bocht naar Ouarzazate, Agadir, paar dagen strand, Marrakech, Casablanca, Rabat en weer terug.

Nou heb ik wat vragen; hopelijk weten jullie wat antwoorden
Wat zijn de tolkosten vanuit NL naar Marokko per enkele reis?
Wat kost de oversteek van een normale personenauto? Welke oversteek is aan te bevelen (lekker snel, niet reserveren)?
Is LPG te koop in Marokko? Of alleen benzine en wat kost dat ongeveer?
Wat is de gemiddelde afstand die je per dag kunt overbruggen (in ongeveer 10 rij-uren).
Zijn er digitale wegenkaarten van Marokko met GPS-coordinaten erop?

Alvast bedankt!
pi_45144577
De tolkosten verschillen jaarlijks eigenlijk, ik ben nu een jaar niet met de auto geweest dus daarmee kan ik je niet helpen, wat ik wel weet is dat je vie Tarifa (spanje) binnen 30 minuten in Tanger (Marokko) bent. Het is een kleine superfastferry die dus ook personenauto's vervoerd. Hoogstwaarschijnlijk is de Tanger Jet de boot die je krijgt. Voor meer info : https://www.frs.es/fleet.php Aan de linkerkant van de website staan ook de tarieven voor de boot Voor de FRS hoef je meestal niet te reserveren, alleen zou ik het wel doen, want de maand augustus is stervens druk en ik weet uit eigen ervaring dat er dan geen tickets te krijgen zijn! Mensen moeten soms wel 3 dagen wachten omdat het zo druk is! (Dit terwijl er om het half uur een boot gaat).

Wat betreft digitale wegenkaarten, dat zou ik echt niet weten, de borden in Marokko zelf zijn niet in arabisch geschrift dus dat scheelt al. Bedenk trouwens dat je in Marokko op de snelwegen ook tol moet betalen! 28 uur van doen van Nederland naar Marokko is haalbaar, maar zeer vermoeiend (korte stops e.d.) en niet aan te raden, geniet lekker van de landen waar je doorheen rijd (frankrijk en spanje) en rust goed uit. Pak desnoods F1 Hotels langs de route du soleil en ga lekker slapen. Je bent dan misschien 3 dagen bezig ofzo, maar wel lekker genieten. In Marokko moet je ervoor zorgen dat je niet op het laatste moment gaat tanken! Althans, in de steden zijn er zat tankstations, langs de snelwegen wat minder (net als in Spanje eigenlijk) soms duurt het 70/80 km tot het volgende tankstation.

LPG is in Marokko bijna niet te krijgen dus het wordt benzine voor je. Daar zou ik de prijs alleen niet van weten aangezien ik zelf altijd diesel heb gereden en er dus nooit op gelet heb.
Allah Al Watan Al Malik
pi_45152867
quote:
Op zondag 7 januari 2007 13:32 schreef Henk-Wim het volgende:
Schopje.
M'n vriendin + ik willen de hele maand augustus naar Marokko, per auto. In 2 nachten naar Marokko sjeezen en dan daar ongeveer de volgende steden bezoeken, ongeveer die volgorde.
Fes, Meknes, via een oostelijke bocht naar Ouarzazate, Agadir, paar dagen strand, Marrakech, Casablanca, Rabat en weer terug.
Bedankt voor het topic-schopje:
zo heb ik de schitterende verhalen van Ringo ontdekt!

Wat betreft je reisplanning: een indrukwekkende rit hoor! (Ik zou het je niet nadoen!)
Aangezien jullie Marokko al zo uitgebreid bezoeken, zou je misschien Ouarzazate uit je planning weg kunnen laten -tenzij je daar familie/vrienden gaat bezoeken. Want afgezien van een mooie, maar kleine kasbah is daar op zich niet veel bijzonders te zien of te doen. En kasbahs, die kom je natuurlijk overàl wel tegen in Marokko. Het is meer een stad die als uitvalsbasis interessant is als je de zuid-marokaanse regio (de rand van de Sahara, zeg maar) wilt gaan bezoeken. (In jouw geval dus misschien minder van toepassing.)

De kasbah van Ouarzazate
(met behoud van privacy van de gefotografeerde personen / sorry voor de slordige bewerking...) :


 FR
pi_45156643
Thnx voor alle reacties tot nu toe. Fijn, bedankt!

Het nadeel van reserveren van de ferry is dat je zeker op het afgesproken tijdstip er moet zijn: later kan niet en als je er eerder bent valt je voorsprong weg. Is augustus echt zo druk? Lijkt mij dat iedereen er dan al zit...

We willen toch wel echt 'jakkeren' door Frankrijk/Spanje, dat hebben we al genoeg gezien. Het moet natuurlijk wel leuk blijven dus waarschijnlijk 2 x 12 uur rijden; da's goed te doen. Iemand anders die de tolkosten wel weet?

Ouarzazate valt idd misschien af, maar het gaat erom dat we een stuk sahara willen meepakken en daarna een weekje aan de kust willen zijn. Misschien dan na Fes/Meknes (beide of 1 schrappen?) via een oostelijke bocht naar Marrakech om ergens aan de kust tussen Safi en Agadir uit te komen?

Nog iemand die de gemiddelde snelheid van rijden door Marokko weet? Hoeveel rij je in 10 uur?
pi_45158575
quote:
Op maandag 8 januari 2007 20:50 schreef Henk-Wim het volgende: We willen toch wel echt 'jakkeren' door Frankrijk/Spanje, dat hebben we al genoeg gezien. Het moet natuurlijk wel leuk blijven dus waarschijnlijk 2 x 12 uur rijden; da's goed te doen. Iemand anders die de tolkosten wel weet?

Ouarzazate valt idd misschien af, maar het gaat erom dat we een stuk sahara willen meepakken en daarna een weekje aan de kust willen zijn. Misschien dan na Fes/Meknes (beide of 1 schrappen?) via een oostelijke bocht naar Marrakech om ergens aan de kust tussen Safi en Agadir uit te komen?

Nog iemand die de gemiddelde snelheid van rijden door Marokko weet? Hoeveel rij je in 10 uur?
Ouarzazate zelf lag ook nog niet echt op de rand van de Sahara; daarvoor moet je toch nog weer een stuk verder (M'Hamid).

Het rijden in Marokko is, met name in het zuidelijke gedeelte, een stuk zwaarder dan wat je gewend bent. De wegen zijn slechter, bochtiger, zanderiger (!)... ik zou echter niet meer weten hoeveel je op een dag kunt doen.

Ik heb wel een interessante link over de Europese tolwegen voor je gevonden:
http://www.autoroutes.fr/voyage/itineraires.php (franse versie)
http://www.autoroutes.fr/voyage/itineraires.php?lng=2 (engelse versie)
Je vult je begin- en eindbestemming in en hup, het berekent de totale tol, benzinekosten en afstanden voor je. Plus dat het je de hele routebeschrijving geeft, net als bijv op de viaMichelin website
 FR
pi_45164358
quote:
Op maandag 8 januari 2007 20:50 schreef Henk-Wim het volgende:
Thnx voor alle reacties tot nu toe. Fijn, bedankt!

Het nadeel van reserveren van de ferry is dat je zeker op het afgesproken tijdstip er moet zijn: later kan niet en als je er eerder bent valt je voorsprong weg. Is augustus echt zo druk? Lijkt mij dat iedereen er dan al zit...

We willen toch wel echt 'jakkeren' door Frankrijk/Spanje, dat hebben we al genoeg gezien. Het moet natuurlijk wel leuk blijven dus waarschijnlijk 2 x 12 uur rijden; da's goed te doen. Iemand anders die de tolkosten wel weet?

Ouarzazate valt idd misschien af, maar het gaat erom dat we een stuk sahara willen meepakken en daarna een weekje aan de kust willen zijn. Misschien dan na Fes/Meknes (beide of 1 schrappen?) via een oostelijke bocht naar Marrakech om ergens aan de kust tussen Safi en Agadir uit te komen?

Nog iemand die de gemiddelde snelheid van rijden door Marokko weet? Hoeveel rij je in 10 uur?
Ik zou Fez zeker niet schrappen, Meknes misschien wel maar als je toch naar Fez gaat zit je ook weer zo in Meknes...
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_45164875
Fez is helemaal geweldig! Absoluut niet overslaan.
Meknes is ook leuk (de medina zien ontwaken om half 9 's ochtends ), maar vergeet ook vooral Volubilis niet, want dat is ook best wel bijzonder mooi!
pi_45172743
quote:
Op maandag 8 januari 2007 20:50 schreef Henk-Wim het volgende:
Nog iemand die de gemiddelde snelheid van rijden door Marokko weet? Hoeveel rij je in 10 uur?
Poeh dat is moeilijk te zeggen. Het hele traject tussen Tanger en Casablanca/Fes/Rabat is nu allemaal snelweg, en gaat dus best rap. Rij niet te hard, ze staan er om de paar kilometer met politiemotoren en laserguns (op die snelweg), hou dus gewoon 120 aan.
Allah Al Watan Al Malik
pi_45175777
Ja dat klopt: er wordt enorm veel gecontroleerd, op de Marokkaanse wegen.
Soms moet je al je bagage uitpakken!
Ga vooral ook na welke (eerste hulp) spullen je daar verplicht in je auto moet hebben liggen, want ook dat wordt nagekeken (met eventuele bon, in het geval dat dat niet aan de normen voldoet).
 FR
pi_45553551
Ik neem aan dat dit HET topic voor Marokko is?

In de meivakantie (zo ergens bij koninginnedag en bevrijdingsdag) ben ik van plan met mijn moeder naar Marokko te gaan. Vava heeft me al aangeraden om een rondreis te maken langs de keizerlijke (?) steden. Om haar niet teveel te bestoken met vragen ben ik benieuwd wie er nog meer een rondreis heeft gedaan (waarschijnlijk in een reisgezelschap, ik denk dat mijn moeder zich daar fijner bij voelt) en wat daar de algemene indruk van was.
Of misschien zijn er mensen met een heel ander advies!!!
Billie Holiday is Lady Day!
pi_45571146
Ik ben in oktober naar Marokko geweest. (deels tijdens de Ramadan).
De eerste dagen ben ik zonder gezelschap in Casablanca en Rabat geweest. De rest van de reis met Koning Aap.

Als vrouw wordt je regelmatig aangesproken om Engels te oefenen (als man nauwelijks........).
je moet hier op voorbereid zijn als je alleen reist. Ik vond het erg fijn om na een paar dagen toch de rust van een groep te hebben. (dan heb je ff een vlucht moment als je de constante aanspraak zat bent)

Het nadeel van zo'n groep is natuurlijk dat er altijd een zootje zeikerds in moeten zitten (geklaag over het vervoer, hotels en voedsel )


Ik heb de reis weergaloos Marokko gedaan van Koning Aap. Het reisschema vond ik erg prettig (al ben ik een paar dagen eerder vertrokken als de groep omdat ik Casablnca ook wilde zien).
Ik Fes kun je de tour met gids met gemak overslaan (er staan tegenwoordig bordjes in de Medina met wandelroutes).
pi_45577873
quote:
Op maandag 22 januari 2007 09:27 schreef Oceanonix het volgende:
Ik ben in oktober naar Marokko geweest. (deels tijdens de Ramadan).
De eerste dagen ben ik zonder gezelschap in Casablanca en Rabat geweest. De rest van de reis met Koning Aap.

Als vrouw wordt je regelmatig aangesproken om Engels te oefenen (als man nauwelijks........).
je moet hier op voorbereid zijn als je alleen reist. Ik vond het erg fijn om na een paar dagen toch de rust van een groep te hebben. (dan heb je ff een vlucht moment als je de constante aanspraak zat bent)

Het nadeel van zo'n groep is natuurlijk dat er altijd een zootje zeikerds in moeten zitten (geklaag over het vervoer, hotels en voedsel )


Ik heb de reis weergaloos Marokko gedaan van Koning Aap. Het reisschema vond ik erg prettig (al ben ik een paar dagen eerder vertrokken als de groep omdat ik Casablnca ook wilde zien).
Ik Fes kun je de tour met gids met gemak overslaan (er staan tegenwoordig bordjes in de Medina met wandelroutes).
Interessante inbreng, ik denk dat wij wel hetzelfde hierover denken
Billie Holiday is Lady Day!
pi_45578094
Bordjes met wandelroutes zijn in Fez geen overbodige luxe trouwens! Goed dat dat er nu is
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_45578203
Overigens heeft Vava me heel veel informatie gegeven over de MSN van groepsreizen (bedankt Vaav ) maar ik schrik echt van de hoge prijzen!!!
Billie Holiday is Lady Day!
pi_45581031
Als je het zelf regelt heb al snel dezelfde prijzen. Ik vind dit altijd wel makkelijk.
Ik kies wel voor een reisorganisatie waarbij ik zelf dingen kan doen. Ik hoef niet achter zo'n OAD muts aan te lopen.
Dan hoef je niet iedere avond in een vreetschuur te eten maar kies je lekker zelf wat.
Ook hoef je niet met alle excursies mee te doen (sterker nog die excursies zijn allemaal facultatief)
  woensdag 24 januari 2007 @ 21:07:20 #197
122573 Asmooh
Ik wel, Jij ook?
pi_45643497
marokkoo... is amsterdam niet goedkoper?
pi_45645868
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 21:07 schreef Asmooh het volgende:
marokkoo... is amsterdam niet goedkoper?
Ik moest lachen
Billie Holiday is Lady Day!
pi_45646166
Marokko is zo'n leuk en mooi land! In het begin word je een beetje gek van alle verkopers, maar je moet gewoon met ze meepraten, geintjes maken en uiteindelijk hun eigen verkooptechnieken gaan toepassen. Werkt uitstekend en je wordt er een stuk vrolijker van dan met een chagerijnig hoofd continu nee zeggen.
La Shukran betekent overigens dank je wel, en dat is altijd handig om te weten.

Owja, en sla Marrakesh niet over! Al was het alleen al voor de Djemaa el Fna! Geweldig eten! Geweldige sfeer! Leuk! Ga dat zien!
pi_46216152
is het eten enzo duur daar? Ik wil namelijk ook gaan en het vliegtichet en verblijf valt mee, maar ik weet niets van dagelijkse kosten daar.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  zondag 11 februari 2007 @ 20:50:56 #201
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_46216555
Mijn god.. ik weet niet wat ik lees als ik dure prijzen hoor. Ik vind het allemaal spotgoedkoop daaro. Ik weet niet wat het ticket kost (omdat ik vanuit Zuid Spanje ga) maar transport binnen het land en eten en overnachten kan zo goedkoop als je maar wilt. Voor vrouwen alleen kan ik me wel een (heel klein) beetje voorstellen dat je in een groep wilt maar volgens mij is dat niet eens nodig.

Ik ga in Maart met m'n oom vanuit Spanje naar Marokko Omdat ik Fez vorige keer zo mooi vond en m'n oom daar nog niet is geweest gaan we daar heen. In totaal zal het maar om zo'n 4/5 dagen gaan, denk dat 2 dagen Fez wel weer genoeg is, waar we de andere 2 dagen heen gaan heb ik nog niet besloten, al zit ik te denken aan Marrakesh, trekt me nog steeds niet maar iedereen die der geweest is blijft er maar positief over zijn.

Heb er iig veel zin in.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_46219408
sorry, ik zie net dat er al een keer iemand antwoord had gegeven op mijn vraag. Weer niet alles gelezen, ik was weer te snel.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_46248713
Het eten is uitstekend te betalen. Paar euro en je hebt een maaltijd, die is niet altijd lekker, maar je kunt er in ieder geval erg goedkoop eten.

Overigens: Shukran betekent "dank je wel". La Shukran betekent "Nee, dank je wel".
  maandag 12 februari 2007 @ 23:44:08 #204
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_46250975
Spreek je dat uit als: "sjoekran" of "suukran" of misschien wel "suukraan".
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_46253804
Eerder sjoekran.
Allah Al Watan Al Malik
pi_46396801
Bonjour wil in Marrakech en omstreken ook wel helpen Prachtge omgeving inderdaad, zeer cultuurrijk.

Zelf liggen mijn roots in het Noord-Oosten van Marokko, Berkane, bij de grens van Algerije. De middelandse kust, overigens veel mooier dan de Atlantische in Marokko vind ik, is niet ver. Op 20 minuten zit de badplaats Saïda waar wij ook een huisje hebben, de laatste jaren is het in de zomer alleen een vrij druk geworden door de Europese Marokkanen die massaal komen opdraven. Tekenend voor de Marokkaanse slordigheid is dat veruit het hoogste gebouw een hotel is net bij het stand, waardoor het zicht vor sommige totaal wordt ontnomen

Maar ik weet mijn vluchtoorden, we hebben een stuk land aan zee met vooral rotsen en een klein stukje strand. In de weide omgeving alleen boer met zijn schaapjes, ezels en zijn geimproviseerd huis zonder meubilair
  zaterdag 17 februari 2007 @ 13:37:12 #207
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_46396855
Ik dacht dat je naar Kanaleneiland-zuid was geweest
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
pi_46396905
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 13:37 schreef LENUS het volgende:
Ik dacht dat je naar Kanaleneiland-zuid was geweest
Hoe vaak is die al gemaakt
pi_46514625
Weet iemand een goed hotel om mee te beginnen in marakesh of casablanca?
pi_46534234
Hoeveel luxe wil je?
Wij zaten in oktober 2003 in Casablanca in Hotel Negociants en dat was behoorlijk ok. Schone kamers, eigen badkamer. Adres: 116 Rue Allah ben Abdellah. Tel: 022 314023

In Marrakesh was Hotel CTM wel ok. Uitzicht op de Djemaa el Fna en ook goed te doen. TEl: 044 444979.

Beide hotel zijn eenvoudig, maar waren destijds goed te doen.
pi_46538244
De aankomst moet oke zijn, en alleen het einde willlen we luxe, we hebben dit leuk hotel gevonden. Ken je het?

http://www.maisonrouge-marrakech.com/en-home.html
  woensdag 21 februari 2007 @ 21:43:08 #212
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_46540589
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 18:54 schreef Liejannuh het volgende:
Hoeveel luxe wil je?
Wij zaten in oktober 2003 in Casablanca in Hotel Negociants en dat was behoorlijk ok. Schone kamers, eigen badkamer. Adres: 116 Rue Allah ben Abdellah. Tel: 022 314023

In Marrakesh was Hotel CTM wel ok. Uitzicht op de Djemaa el Fna en ook goed te doen. TEl: 044 444979.

Beide hotel zijn eenvoudig, maar waren destijds goed te doen.
Hoe duur was dat hotel in Marrakesh ongeveer? En spraken ze daar engels?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_46541199
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:43 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Hoe duur was dat hotel in Marrakesh ongeveer? En spraken ze daar engels?
in oktober 2003 was het volgens mijn LP 132 dirham voor een 2 persoonskamer inclusief badkamer. Dat was toen dus 13 euro. Geen idee wat de huidige tarieven zijn.
Weet niet meer of ze er engels spreken, maar je bent vast wel in staat om te vragen: avez vous un chambre pour deux persones avec salle de bain?

Dat chique hotel ken ik niet. Ik doe niet aan chique hotels.
  woensdag 21 februari 2007 @ 23:38:05 #214
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_46544926
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 22:02 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

in oktober 2003 was het volgens mijn LP 132 dirham voor een 2 persoonskamer inclusief badkamer. Dat was toen dus 13 euro. Geen idee wat de huidige tarieven zijn.
Weet niet meer of ze er engels spreken, maar je bent vast wel in staat om te vragen: avez vous un chambre pour deux persones avec salle de bain?

Dat chique hotel ken ik niet. Ik doe niet aan chique hotels.
Thnx! Als ik het opschrijf moet het idd wel lukken.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_46554293
Liejannuh, heb je nog wat foto's? Hoe is het land verder qua toeristen, kan je bijvoorbeeld in een rokje overstraat? Heb je reis ervaring nodig om door marokko te reizen? Is 4 weken te lang?

Hoe vond je het eten? Praten er mensen engels? Wat waren jou hoogtepunten

Bedankt voor de antwoorden, ik ga trouwens deze week mijn ticket boeken naar casablanca voor 325 euro, is dat duur, nee he
  donderdag 22 februari 2007 @ 13:04:07 #216
79106 mynick
Wat lach je ??
pi_46555968
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:03 schreef versteegrob het volgende:
Liejannuh, heb je nog wat foto's? Hoe is het land verder qua toeristen, kan je bijvoorbeeld in een rokje over straat? Heb je reis ervaring nodig om door Marokko te reizen? Is 4 weken te lang?

Hoe vond je het eten? Praten er mensen engels? Wat waren jou hoogtepunten

Bedankt voor de antwoorden, ik ga trouwens deze week mijn ticket boeken naar casablanca voor 325 euro, is dat duur, nee he
Ik ben dan Liejannuh wel niet maar denk dat ik toch wel antwoord kan geven op je vragen:

In een (kort) rokje over straat kan je toch beter niet doen is mijn ervaring, gewoon omdat het voor jezelf niet prettig is steeds nagekeken te worden. In steden als Casablanca en Rabat kan dan wel weer meer dan in kleine steden en dorpen.

Toerisme in Marokko is in opkomst, steden als Fès en natuurlijk Marrakech zijn zeer toeristische steden. Ook heb je langs de kust Agadir, een badplaats die steeds meer trekken krijgt van de bekende badplaatsen in Turkije en Spanje.

Het eten in Marokko is erg wisselend, met name op plekken waar veel toeristen komen, winnen de dollartekens in de ogen van de eigenaar het nogal eens van zijn streven iets lekkers te verkopen, maar als je 4 weken gaat heb je tijd genoeg dit uit te vinden.
Persoonlijk vind ik vooral de Tajine erg lekker, als je dit wilt gaan eten is het verstandig om 's middags alvast je bestelling bij een restaurant door te geven omdat het nogal wat bereidingstijd kost.

Ik kwam met de boot vanuit Spanje en moet zeggen dat ik me verbaasde over de talenkennis van veel Marokkanen. In Spanje is het moeilijker om iemand te vinden die engels spreekt dan in Marokko. Daarbij komt nog dat de meeste Marokkanen ook goed Frans spreken.

Ik vind Marokko wel geschikt voor minder ervaren reizigers, je zult in ieder geval een hoop reiservaring opdoen in die 4 weken. Toch een aantal "standaard" zaken om in de gaten te houden:
-Ga niet in op het aanbod van een tourist guide die op jou afstapt, ook de tourist guides met officiële badges zijn niet altijd te vertrouwen, laat je vooral niet wijs maken dat iets onveilig of alleen toegankelijk is met een gids, allemaal onzin. Een gezonde argwaan voor mensen die op jou afkomen is sowieso nooit verkeerd.
-Let bij het kopen van water op of de zegelring van de fles nog niet verbroken is.
-Mocht je een gids nemen betaal dan de helft vooraf en zeg hem dat je de andere helft betaald als je tevreden bent, zo voorkom je dat je na 3 straten in de tapijtwinkel van zijn broer zit.

325 voor een ticket Casablanca is wel een redelijke prijs ja, als je goedkoper wilt is een alternatief met een budgetmaatschappij naar zuid-spanje vliegen en dan met de boot over.
Na lang nadenken tot het pakkende signature `Biertje` gekomen
pi_46556392
Super bedankt voor je reactie, hier heb ik zeker wat aan.

Het ticket is dus redelijk, deze boek ik dan ook, heb geen zin om met de boot te gaan. Ik heb wel genoeg ervaring, wou het alleen even weten. Ik hou jullie op de hoogte van mijn reis. Ik heb ook al aardig een route, kan je misschien wat fotos plaatsen?
  donderdag 22 februari 2007 @ 13:45:43 #218
79106 mynick
Wat lach je ??
pi_46557190
Foto vanuit de haven in Algeciras, ergens in de mist ligt Marokko



Verder heb ik maar gewoon wat foto's van het straatbeeld gepost, heb niet alle foto's op deze computer staan.
Tanger

Meknes

Marrakech, dacht ik

Fes

Fes, de bekende coca cola paarden
Na lang nadenken tot het pakkende signature `Biertje` gekomen
pi_46569398
Tuurlijk heb ik foto's!

Le tour Hassan in Rabat



Chefchaouen met zijn karakteristieke lichtblauw gekalkte huizen.



De medina van Fez



Leer verven in de medina in Fez



De duinen van Erg Chebbi



En een kameel in de duinen.


En onze gids.


Dades kloof


Todra kloof



Ait Benhaddou


Les cascades de Ouzoud


Wandelen in de hoge atlas



Djemaa el Fna in Marrakesh




Essaouria


De Hassan II moskee in Casablanca. De enige moskee waar je in mag als niet moslim.
pi_46570026
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:03 schreef versteegrob het volgende:
Liejannuh, heb je nog wat foto's? Hoe is het land verder qua toeristen, kan je bijvoorbeeld in een rokje overstraat? Heb je reis ervaring nodig om door marokko te reizen? Is 4 weken te lang?

Hoe vond je het eten? Praten er mensen engels? Wat waren jou hoogtepunten

Bedankt voor de antwoorden, ik ga trouwens deze week mijn ticket boeken naar casablanca voor 325 euro, is dat duur, nee he
Marokko is een land waar je aan moet wennen. Tenminste, dat vond ik.
Ik het begin werd ik gek van alle verkopers en tapijtwinkels, na een week vond ik het geweldig!
Ik heb zelf vooral in lange luchtige broeken gelopen met daarop shirtjes met mouwen. Dat vond ik zelf prettiger en ik wil ook vooral geen aanstoot geven in een land met andere gewoontes dan in Nederland.
Overigens had de dame die bij Hertz werkte in Fez een decolote in haar shirtje waar ik me hier nog niet mee op mn werk zou vertonen, dus zeker in de grotere steden zijn ze behoorlijk modern.

Qua eten, ik heb er heerlijk gegeten en ik heb er über-ranzig gegeten! Ik was niet weg van de tajines en de couscous want ik vond het allemaal nogal smakeloos. Maar ik heb er ook heerlijk gegeten. Marrakesh vond ik wat dat betreft wel het leukste en het beste met de Djemaa el Fna.

Wij hebben ongeveer dezelfde route gevolgd als die Shoestring, Baobab en Djoser volgen met hun 3 weekse reis. Ik vond alles zijn eigen charme hebben. We hebben heel leuk en mooi gewandeld in de kloven, de woestijn was briljant (jammer dat het bewolkt was 's nachts), Marrakesh was zo mooi, Essouaria was heerlijk ontspannen, Ait Benhaddou was heel mooi en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik vond het een heel mooi, fascinerend en vriendelijk land en je moet er gewoon in op gaan.

Qua talen, neem een "hoe en wat in het Frans" mee en verder red je je wel met je middelbare school Frans en met Engels. Vergeet in ieder geval niet te glimlachen en zorg dat je weet hoe je dank je wel in het Arabisch zegt.
  donderdag 22 februari 2007 @ 21:37:53 #221
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_46574259
Mooie foto's Liejannuh! Hoeveel uurtjes was je kwijt van Marrakech naar de Atlas? Dat kan zeker niet in 1 dag tochtje?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_46574555
Wij hebben een auto gehuurd om van Fez naar Marrakesh te komen en zijn dus met de auto vanuit Marrakesh naar de Hoge Atlas gegaan en dat was een uurtje rijden ofzo. Goed te doen als dagtocht, tenzij je echt serieuze wandelingen wilt gaan doen.
pi_46575156
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:47 schreef Liejannuh het volgende:
De Hassan II moskee in Casablanca. De enige moskee waar je in mag als niet moslim.
Ben ik in geweest

Prachtige foto's verder
  donderdag 22 februari 2007 @ 22:15:24 #224
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_46576286
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 21:43 schreef Liejannuh het volgende:
Wij hebben een auto gehuurd om van Fez naar Marrakesh te komen en zijn dus met de auto vanuit Marrakesh naar de Hoge Atlas gegaan en dat was een uurtje rijden ofzo. Goed te doen als dagtocht, tenzij je echt serieuze wandelingen wilt gaan doen.
Sorry dat ik je nog lastig val maar ik heb geen idee wat die prijzen zijn voor auto's daar.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_46576418
Volgens mij waren we iets van 500 euro kwijt voor 10 dagen. Niet goedkoop, maar wel ontzettend handig.
pi_46577497
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 21:53 schreef AminBen het volgende:

[..]

Ben ik in geweest

Prachtige foto's verder
Ik ook!

Zeker mooie foto's! Ik zal binnenkort ook even zoeken naar wat foto's.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  donderdag 22 februari 2007 @ 23:01:01 #227
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_46578717
Hey Vaav! Staat die samenvatting van China al op je site?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_46578960
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 23:01 schreef jojomen4 het volgende:
Hey Vaav! Staat die samenvatting van China al op je site?


Nog niet echt nee komt nog wel eens, ooit
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  vrijdag 23 februari 2007 @ 19:50:52 #229
79106 mynick
Wat lach je ??
pi_46603525
Wat een mooie foto's Liejannuh! Krijg meteen zin om nog eens terug te gaan!
Na lang nadenken tot het pakkende signature `Biertje` gekomen
  vrijdag 23 februari 2007 @ 20:25:20 #230
41568 treinreiziger
travelling somewhere....
pi_46605111
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 20:25 schreef treinreiziger het volgende:
Low-cost airline naar Marokko.
Easyjet en Ryanair vliegen tegenwoordig ook naar Marrakech, Casablanca en Fez vanaf London Luton en Madrid
pi_47296972
ik ga in augustus op vakantie, en wil heel graag naar marokko (moet alleen vriendje nog even overhalen). nou begreep ik dat in augustus de marokkanen zelf ook vakantie hebben, en dat alles dan veel duurder is dan normaal gesproken. dat ze vakantie hebben is niet het probleem lijkt me (behalve dat je in een paar plaatsen geen slaapplek meer kan vinden), maar hoe zit het dan met de prijzen, klopt het dat alles duurder is in die maand?
Wat niet kan is nog nooit gebeurd..
  donderdag 15 maart 2007 @ 12:54:19 #233
167723 sanni
Acima de seu
pi_47297745
Ja, ja en ja. maar 1 tip: Betaal buiten het restaurant zo min mogelijk met je CC. Zorg dat je altijd
genoeg geld op zak hebt.
pi_47298092
hmm hmm, oke. maar hoeveel duurder is duurder? stel dat een kamer in een hotel normaal gesproken 200 dirham kost, wordt dat dan ineens 250 dirham of zijn de verschillen kleiner?
Wat niet kan is nog nooit gebeurd..
  donderdag 15 maart 2007 @ 13:05:12 #235
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_47298100
Zal wel lekker warm zijn in augustus. Ik zit volgende week dinsdag in Fez Heb er veel zin in.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_47298212
o ja, die hitte is er ook nog.. is het heel onverstandig om dan in marokko te reizen? de reisorganisaties (shoestring, djoser etc.) mijden marokko dan ook niet..
Wat niet kan is nog nooit gebeurd..
  donderdag 15 maart 2007 @ 16:19:53 #237
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_47304952
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 13:08 schreef Wampi het volgende:
o ja, die hitte is er ook nog.. is het heel onverstandig om dan in marokko te reizen? de reisorganisaties (shoestring, djoser etc.) mijden marokko dan ook niet..
Ik ben in 2005 begin juni geweest en toen was het overdag rond de 40 graden in Fez (binnenland), met 40 graden en een lichte weerstand is het goed te doen maar augustus zal denk ik wel een stukje warmer zijn. Misschien dat iemand in aug is geweest.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  donderdag 15 maart 2007 @ 19:13:03 #238
79106 mynick
Wat lach je ??
pi_47310672
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 16:19 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Ik ben in 2005 begin juni geweest en toen was het overdag rond de 40 graden in Fez (binnenland), met 40 graden en een lichte weerstand is het goed te doen maar augustus zal denk ik wel een stukje warmer zijn. Misschien dat iemand in aug is geweest.
Ik ben er wel eens in Augustus geweest, toen was het rond de 38/40 graden. Omdat de lucht zo droog is vind ik het goed te doen, heel anders dan 40 graden in de tropen
Na lang nadenken tot het pakkende signature `Biertje` gekomen
pi_47314349
Toen ik er was (eind augustus, begin september ), was het aan zee ongeveer 30 graden tot ongeveer 40 graden in het binnenland. Ik vond het goed uit te houden, als je maar genoeg water drinkt
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_47314724
ah top, bedankt, ik denk dat de temperatuur wel een overkomelijk probleem zal zijn. en de prijzen bij jullie in augustus? veel hoger dan wat bijvoorbeeld in de lonely planet staat?
Wat niet kan is nog nooit gebeurd..
pi_47547526
Wampi, ik ga ook in Juli/Aug, volgens mij valt het wel mee hoor. En de prijzen, tja ik geloof niet dat Marokko duur is. Heb je al veel gelezen, heb je nog leuke links over Marokko?
  donderdag 26 april 2007 @ 12:14:27 #242
128950 sturky100
bijten bijten!
pi_48734335
ben net terug uit marokko. In een woord: top!
Vooral het landschap, de dades, boumalne en marrakesh waren onvergetelijk. En als klap op de vuurpijl: de oases met de palmentuinen.
In september ga ik weer
Het is bovendien goedkoop en veilig.

[ Bericht 9% gewijzigd door sturky100 op 26-04-2007 12:27:34 ]
god bless america!
pi_48734379
quote:
Op donderdag 26 april 2007 12:14 schreef sturky100 het volgende:
ben net terug uit marokko. In een woord: top!
Vooral het landschap, de dades, boumalne en marrakesh waren onvergetelijk.
In september ga ik weer
Het is bovendien goedkoop en veilig.
Heb je foto's gemaakt?
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 26 april 2007 @ 12:24:27 #244
128950 sturky100
bijten bijten!
pi_48734663
quote:
Op donderdag 26 april 2007 12:15 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Heb je foto's gemaakt?
ja, ik zal er vandaag of morgen een paar via een site hier plaatsen
god bless america!
  donderdag 28 juni 2007 @ 12:44:32 #245
128950 sturky100
bijten bijten!
pi_50934107
schopje met foto's(eindelijk).

Casablanca

Dakterras hotel Marrakesh

dorp

Boumalne du Dades

Boumalne du Dades

Boumalne du Dades

Boumalne du Dades

Boumalne du Dades

Dades Gorge

Dades Gorge

Tinerhir Todra Gorge

Uitzicht hotel Tinerhir

grens Palmentuin ruine Tinerhir

Palmentuin Tinerhir

Binnenplaats hotel Ouarzazate

Tuin naast Royal Palace, Marrakesh

Dakterras hotel Marrakesh

[ Bericht 3% gewijzigd door sturky100 op 28-06-2007 18:19:10 ]
god bless america!
  donderdag 28 juni 2007 @ 13:25:23 #246
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_50935508
Boulalne du dades ziet er gaaf uit. Lekker rustig.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  donderdag 28 juni 2007 @ 14:28:59 #247
79106 mynick
Wat lach je ??
pi_50938138
Super mooie foto's! Moet er toch echt weer eens heen! Probeer nu mijn ouders te overtuigen dat ze er toch echt eens heen moeten gaan. Misschien moet ik ze deze foto's laten zien!
Na lang nadenken tot het pakkende signature `Biertje` gekomen
  donderdag 28 juni 2007 @ 14:48:47 #248
128950 sturky100
bijten bijten!
pi_50938754
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 14:28 schreef mynick het volgende:
Super mooie foto's! Moet er toch echt weer eens heen! Probeer nu mijn ouders te overtuigen dat ze er toch echt eens heen moeten gaan. Misschien moet ik ze deze foto's laten zien!
dankjewel

Heb je geen geld meer voor vakantie? of wíl je met je ouders? Ik wou dat mijn ouders daar nog voor in waren maar nee hoor. In plaats daarvan belde mijn vader mij een dag vóór ik vertrok om te melden dat de mensen in Marokko zéér vijandig waren. Hij is er nog nooit geweest

Schijnbaar heb ik mij gedragen want in de dorpjes waar ik als enige westerling doorheen liep zijn er geen stenen naar me gegooid. Wel kinderen die me aanklampten. Die gaf ik af en toe een visitekaartje met m'n email adres. Daar stonden ze wel van te kijken en vaak waren ze dan tevreden Op één keer na: toen kwamen 2 jochies daarna achter me aan en verscheurden theatraal voor m'n ogen het kaartje . Nou ja, Ik heb er toch teveel, een heer gratis besteld bij vistaprint

Ik ga 20 september weer, dan voor 3 weken. Na de boeking kwam ik er achter dat het dan Ramadan is, gedurende mijn gehele verblijf Kan ik overdag niet lekker aanschuiven op die terrassen van koffiehuizen

[ Bericht 5% gewijzigd door sturky100 op 28-06-2007 18:13:40 ]
god bless america!
  donderdag 28 juni 2007 @ 15:09:29 #249
79106 mynick
Wat lach je ??
pi_50939348
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 14:48 schreef sturky100 het volgende:

[..]

dankjewel

Heb je geen geld meer voor vakantie? of wíl je met je ouders? Ik wou dat mijn ouders daar nog voor in waren maar nee hoor. In plaats daarvan belde hij een dag vóór ik vertrok belde hij nog even om te melden dat de mensen in Marokko zéér vijandig waren.

Schijnbaar heb ik mij gedragen want in de dorpjes waar ik als enige westerling doorheen liep zijn er geen stenen naar me gegooid. Wel kinderen die me aanklampten. Die gaf ik af en toe een visitekaartje met m'n email adres. Daar stonden ze wel van te kijken en vaak waren ze dan tevreden Op één keer na: toen kwamen 2 jochies daarna achter me aan en verscheurden theatraal voor m'n ogen het kaartje . Nou ja, Ik heb er toch teveel, een heer gratis besteld bij vistaprint

Ik ga 20 september weer, dan voor 3 weken. Na de boeking kwam ik er achter dat het dan Ramadan is, gedurende mijn gehele verblijf Kan ik overdag niet lekker aanschuiven op die terrassen van koffiehuizen
Wel geld maar ga naar Azië dit jaar, keuzes maken he . Ik wil niet mét mijn ouders maar weet gewoon zeker dat ze het een fantastisch land vinden. Stenen gooien e.d. heb ik ook geen last van gehad, daarvoor moet je naar Ethiopië
Na lang nadenken tot het pakkende signature `Biertje` gekomen
  vrijdag 29 juni 2007 @ 08:49:10 #250
128950 sturky100
bijten bijten!
pi_50960791
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 15:09 schreef mynick het volgende:

[..]

Wel geld maar ga naar Azië dit jaar, keuzes maken he . Ik wil niet mét mijn ouders maar weet gewoon zeker dat ze het een fantastisch land vinden. Stenen gooien e.d. heb ik ook geen last van gehad, daarvoor moet je naar Ethiopië
Ik zag idd ook veel oudere mensen met een 4 x4, vooral de weg naar Todra gorge. Mijn ouders zijn te oud, die staan daar niet meer voor open. Dat van die stenen schijnt toch wel eens voor te komen, evenals in oost Turkije. één keer zag ik jochies met stenen naar elkaar gooien, ze hadden ruzie.
god bless america!
pi_50967458
sturky100

Wat een mooie fotos zeg! Ik ga 18juli met mijn vriendin naar dit land toe. Heb er echt super veel zin in, heb je leuke tips? We gaan een maand reizen, verder hebben we nog niet echt een planning gemaakt. We landen in Casablance en dan zien we wel.
pi_50969561
Ik ben er april dit jaar geweest. Prachtige ervaring. Ik heb enkel het zuiden gedaan.

Wat tips:

Erg Chebbi woestijn (vooral slapen, want zonsopgang is schitterend)
Todra Kloof
Dades Kloof
Ait Ben Haddou
Wandelen / rijden in de Hoge Atlas
Marrakech

Desgevraagd heb ik nog wel wat leuke adresjes van hotels/riads enz.





pi_51033267
Tijdens mijn Europatrip willen we vanuit Spanje wellicht de oversteek naar Marokko maken. Moet je hier ook visum oid voor hebben?
Ik weiger iets over mijzelf te vertellen, je vraagt het maar mooi zelf
pi_51034753
quote:
Ben ik de enige die de foto's niet ziet?
 FR
  zondag 1 juli 2007 @ 19:24:40 #255
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_51035038
quote:
Op zondag 1 juli 2007 18:14 schreef student_van_het_leven het volgende:
Tijdens mijn Europatrip willen we vanuit Spanje wellicht de oversteek naar Marokko maken. Moet je hier ook visum oid voor hebben?
Ja, je kunt op de boot (iig van Tarifa naar Tanger) je visum krijgen.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_51038938
quote:
Op zondag 1 juli 2007 19:24 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Ja, je kunt op de boot (iig van Tarifa naar Tanger) je visum krijgen.
bedankt!
Ik weiger iets over mijzelf te vertellen, je vraagt het maar mooi zelf
  zondag 1 juli 2007 @ 23:18:23 #257
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_51043595
quote:
Op zondag 1 juli 2007 21:25 schreef student_van_het_leven het volgende:

[..]

bedankt!
Weet je al waar je heen gaat? Als je 2 daagjes ofzo wilt zou ik naar Fez gaan!
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_51047531
quote:
Op zondag 1 juli 2007 23:18 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Weet je al waar je heen gaat? Als je 2 daagjes ofzo wilt zou ik naar Fez gaan!
nee wij hebben nog geen idee. We gaan met onze camper 7 maanden door europa reizen en als we in zuidspanje zijn willen we een paar dagen of een week of langer naar marokko, gewoon omdat we dan toch in de buurt zijn. Dus goede ideeen zijn welkom.
Ik weiger iets over mijzelf te vertellen, je vraagt het maar mooi zelf
  maandag 2 juli 2007 @ 08:44:50 #259
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_51049393
quote:
Op maandag 2 juli 2007 02:08 schreef student_van_het_leven het volgende:

[..]

nee wij hebben nog geen idee. We gaan met onze camper 7 maanden door europa reizen en als we in zuidspanje zijn willen we een paar dagen of een week of langer naar marokko, gewoon omdat we dan toch in de buurt zijn. Dus goede ideeen zijn welkom.
Als je 7 maanden hebt kun je ook wel 10 dagen voor Marokko nemen. Fez, Marrakech zeker weten doen (4/5 dagen genoeg voor), en daarnaast maar aan de andere posters vragen, er zijn iig genoeg leuke plekken.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_51227682
Hoogste alarmfase voor terreur in Marokko
Uitgegeven: 6 juli 2007 22:21
Laatst gewijzigd: 6 juli 2007 22:49

RABAT - De autoriteiten van Marokko hebben de hoogste fase van het terreuralarm afgekondigd. Volgens Rabat is er sprake van een "acute dreiging van een terroristisch aanslag".

In Marokko zijn momenteel veel buitenlandse toeristen en ook veel Marokkanen die in het buitenland wonen en op vakantie zijn in het Noord-Afrikaanse land.



Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken zijn er betrouwbare aanwijzingen voor een op handen zijnde terroristische daad. Alle Marokkaanse veiligheidsdiensten zijn in de hoogste staat van paraatheid gebracht.

Marokko was eerder het toneel van bloedige terroristische aanslagen door fundamentalistische moslims, onder meer in Casablanca in 2003. De aanslagen in de Spaanse hoofdstad Madrid in 2004 waren goeddeels het werk van Marokkaanse daders. In maart en april waren er gewelddadige incidenten in Casablanca met radicale moslims.


Ik ga 18juli, ik ga sowiezo maar hoe veilig zal het zijn? Hmm zal volgens mij allemaal wel mee vallen.
pi_51251278
valt wel mee... veel politie op het been
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  donderdag 16 augustus 2007 @ 17:51:47 #262
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_52428635
tvp
  woensdag 17 oktober 2007 @ 11:54:38 #263
128950 sturky100
bijten bijten!
pi_53986163
Ik ben weer naar Marokko geweest . Koffie was soms niet te krijgen tijdens ramadan maar dat was maar een klein smetje


Agdz

tafraoute

Marrakesch

Agdz

Agdz

Agdz

Hondje wil met schaapjes spelen

Draa Vallei

Taroudannt

Hier word je als roker nog serieus genomen met heerlijke banken

en lekkere stranden zijn er ook! Essaouira

Sidi Ifni, tot 1969 spaans

Tabant, off the beaten track, tijdens klimmen

Tabant,

wederom tabant

Wil je meer en grotere(aanbevolen!) afbeeldingen zien kijk dan op mijn
flikkr en klik dan op de ''morocco'' set, rechts

[ Bericht 3% gewijzigd door sturky100 op 17-10-2007 12:07:23 ]
god bless america!
pi_53986607
ringo wat een schrijftalent!
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
pi_57554208
Mijn vriend en ik gaan over 3 weekjes naar Marrakech! We verheugen ons er al op, maar ik heb wel een paar vragen, over hoe we ons gaan vermaken in zo'n onbekende stad. Ik heb al wat rondgezocht, maar vooralsnog weinig bruikbaars gevonden.

-We willen graag wandelen in de bergen. Hoe vinden we een betrouwbare gids?
-Hoe doe je dat in het algemeen, een gids vinden die je niet naar de tapijtwinkel van zijn broer leidt?
-Moet je leuke dingen van te voren op Internet boeken of kan je dat in de stad zelf ook regelen?
-Is er iets van een VVV?
-Is alles wandelend te doen?
-Kun je ook een wandeling buiten de stadsmuren maken?
-Overleef je als Westerling de eetstalletjes?

Dat was het voor nu, ben heel benieiwd naar jullie ervaringen!

Groetjes, Zwemmerseczeem.
  zondag 23 maart 2008 @ 11:59:26 #266
193875 thloreg
seni seviyorum NL & TR
pi_57554573
Beetje googlen kan geen kwaad he! Hier vind je heel veel info!
Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.
pi_57554912
Ik komweinig nuttige tegen op internet alleen een hoop reclame, en dat er bijvoorbeeld gezwendeld wordt door gidsen, niet hoe je een goeie gids er dan uit pikt.

Mijn zoektochten leverden aleen een wat wetenswaardigheden op, geen tips of ervaringen..
pi_57555100
Kijk ook even in => Marokko of post daar je vraag
  Moderator zondag 23 maart 2008 @ 12:42:44 #269
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_57555288
Zelfs als je niet van mooie tuinen houdt: Le Jardin Majorelle. Zag het laatst op een programma om de BBC en vond het bijzonder mooi.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zondag 23 maart 2008 @ 12:53:02 #270
178500 Der_Rudi
Arsenal o/
pi_57555503
Je kan je in Marrakech erg goed vermaken vind ik.
Altijd wat te doen als je maar een goede gids hebt. Ik heb daar nooit problemen mee gehad omdat mijn oom en tante daar 2 hotels (riads) hebben. Ik kan je eventueel wel het adres geven en dan zou je hun kunnen vragen welke gids zei gebruiken? Het zijn gewoon nederlanders

Nog even een tip, als je foto's wil maken op het plein van bijvoorbeeld slangenbezweerders of iets in die richting, hou dan een vrij grote afstand. Een aantal van die mensen zullen achter je aankomen om geld te vragen voor die foto en dat kan best irritant zijn.
pi_57555611
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:31 schreef DutchTrain het volgende:
Kijk ook even in => Marokko of post daar je vraag
Is dat niet een heel oud topic??
pi_57555661
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:58 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Is dat niet een heel oud topic??
Marrakech is nog veeel ouder

En van mij mag je daar gewoon posten als je dat wil.
pi_57558041
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:01 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Marrakech is nog veeel ouder

En van mij mag je daar gewoon posten als je dat wil.
ok, vraag ik het daar even.
pi_57558054
Mijn vriend en ik gaan over 3 weekjes naar Marrakech! We verheugen ons er al op, maar ik heb wel een paar vragen, over hoe we ons gaan vermaken in zo'n onbekende stad. Ik heb al wat rondgezocht, maar vooralsnog weinig bruikbaars gevonden.

-We willen graag wandelen in de bergen. Hoe vinden we een betrouwbare gids?
-Hoe doe je dat in het algemeen, een gids vinden die je niet naar de tapijtwinkel van zijn broer leidt?
-Moet je leuke dingen van te voren op Internet boeken of kan je dat in de stad zelf ook regelen?
-Is er iets van een VVV?
-Is alles wandelend te doen?
-Kun je ook een wandeling buiten de stadsmuren maken?
-Overleef je als Westerling de eetstalletjes?

Dat was het voor nu, ben heel benieiwd naar jullie ervaringen!

Groetjes, Zwemmerseczeem.
pi_57558202
Via de reisorganisatie kun je diverse excursies boeken waar een betrouwbare gids bij zit. Als je geen/weinig Frans spreekt, moet je dat wel van tevoren aangeven, dan kan daar rekening mee gehouden worden en krijg je een engels sprekende gids. Wij hebben een excursie door Marrakech zelf gehad en één door de bergen, erg mooi was dat! Ook sliepen wij in het prachtige riad Dama, een aanrader! We waren van tevoren gewaarschuwd om niet zomaar "kraampjeseten" te eten, en zijn daarom lekker elke avond restaurantjes uit gaan proberen. Erg lekker en niet duur!
In principe is alles wandelend te doen, ligt er een beetje aan waar je verblijft natuurlijk. Wandelen vond ik wel het veiligst iig, want de automobilisten en brommerrijders (en dat zijn er veel!) rijden daar als gekken!
Tja en verder, koop een goede reisgids zou ik zeggen, daar kom je ook best ver mee! Veel plezier!
pi_57558261
Misschien hebbie hier wat aan: http://wikitravel.org/en/Marrakech
Allah Al Watan Al Malik
pi_57558292
Die had ik al gevonden, maar toch bedankt!
  zondag 23 maart 2008 @ 21:19:59 #278
27793 Henk-Wim
06-05-2002
pi_57566758
quote:
Op zondag 23 maart 2008 15:12 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Mijn vriend en ik gaan over 3 weekjes naar Marrakech! We verheugen ons er al op, maar ik heb wel een paar vragen, over hoe we ons gaan vermaken in zo'n onbekende stad. Ik heb al wat rondgezocht, maar vooralsnog weinig bruikbaars gevonden.

-We willen graag wandelen in de bergen. Hoe vinden we een betrouwbare gids?
-Hoe doe je dat in het algemeen, een gids vinden die je niet naar de tapijtwinkel van zijn broer leidt?
-Moet je leuke dingen van te voren op Internet boeken of kan je dat in de stad zelf ook regelen?
-Is er iets van een VVV?
-Is alles wandelend te doen?
-Kun je ook een wandeling buiten de stadsmuren maken?
-Overleef je als Westerling de eetstalletjes?

Dat was het voor nu, ben heel benieiwd naar jullie ervaringen!

Groetjes, Zwemmerseczeem.
Ik ga eind mei voor de 3e keer in 1 jaar naar Marrakch. Echt heel, heel erg leuk daar. Wandelen in de bergen weet ik niet, maar je kunt bij je hotel vast een betrouwbare gids regelen. Ik weet niet of er een soort VVV bestaat maar ik heb er geen behoefte aan gehad. Alle hotelrecepties hebben connecties met allerlei touroperators, van quadverhuur tot lange trektochten door de bergen, alles valt ter plekke te regelen.
Je kunt zeker buiten de stadsmuren wandelen; ik neem aan dat je dit vraagt ivm veiligheid? Overdag kun je overal prima lopen, 's avonds voelt het wat enger aan maar da's grotendeels subjectief. Qua eten is het lastig, ik overleef het alleen dankzij medicijnen... Zelfs redelijk dure restaurants blijken zelfs niet helemaal schoon genoeg voor mij....
pi_57574241
Ik heb destijds zonder problemen op de Djemaa el Fna gegeten. Heerlijk eten, vooral bij Chez Aïcha.
En wij zijn destijds zelf met een auto de bergen in gegaan om daar te wandelen, maar je kunt in hotels ook vast een gids regelen.
Marrakesh is zo leuk!
pi_57574805
Bedankt voor de tips, jongens!
pi_57580722
quote:
Op zondag 23 maart 2008 15:18 schreef SpaceCheeks het volgende:
..goeie tips..
Thanx!!
pi_57581673
Ja, de eetstalletjes zijn goed te overleven, als je maar gewoon oplet wat je eet. Maar dat geldt net zo goed in de restaurantjes.

En bij de stalletjes waar ze sinaasappels voor je persen krijg je - bij de goede stalletjes - anderhalf glas. Gewoon je glaasje teruggeven en ze schenken er nog wat in. Doen ze dat niet, dan ga je de volgende keer naar een ander stalletje.
pi_57581772
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:53 schreef Der_Rudi het volgende:
Nog even een tip, als je foto's wil maken op het plein van bijvoorbeeld slangenbezweerders of iets in die richting, hou dan een vrij grote afstand. Een aantal van die mensen zullen achter je aankomen om geld te vragen voor die foto en dat kan best irritant zijn.
Mensen met een beetje fatsoen maken geen foto's van mensen die dat niet willen. Als er geld voor een foto gevraagd wordt dan betaal je dat gewoon, of je maakt de foto niet.

Het is misschien niet helemaal tot je doorgedrongen, maar die mensen staan daar niet met hun slangen omdat ze dat zo leuk vinden of omdat ze een bijdrage willen leveren aan de levendigheid van het plein. Die mensen proberen hun brood te verdienen.
pi_57583265
quote:
Op maandag 24 maart 2008 16:06 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Thanx!!
Geen dank En nogmaals heel veel plezier!
pi_57585055
quote:
Op maandag 24 maart 2008 16:57 schreef k_man het volgende:


Het is misschien niet helemaal tot je doorgedrongen, maar die mensen staan daar niet met hun slangen omdat ze dat zo leuk vinden of omdat ze een bijdrage willen leveren aan de levendigheid van het plein. Die mensen proberen hun brood te verdienen.
Zit ook wat in.. ons wisselgeld is hun daginkomen
pi_57595866
Ja je kan er t beste voor zorgen dat je altijd wat dirhams los in je zak hebt zitten. Altijd handig voor als je foto's wil maken van iemand, een jus wil kopen of voor de taxi. Oh ja, wist je trouwens ook dat je geen dirhams in mag voeren? Meestal vertellen ze dat op het reisbureau en het staat als het goed is ook in de reisgidsen. Je kan gewoon euro's meenemen en op het vliegveld van Marrakech wisselen voor dirhams.

Ga je trouwens alleen naar Marrakech of bezoeken jullie ook andere plaatsen?
pi_57603680
Wow foto's van Essaouira! Ik vond het er echt heerlijk, lekker n weekje relaxen na de hectiek in Marrakech, perfecte combi!
  dinsdag 25 maart 2008 @ 19:34:58 #288
27793 Henk-Wim
06-05-2002
pi_57606005
Iemand die weet waar je in Marrakech een cabriolet kunt huren? Ik heb na lang zoeken 1 bedrijf gevonden die er nota bene mee op hun website adverteerd, maar na emailwisselingen (waarin ze nogal happig op mijn creditcargegevens bleken te zijn) kwam de aap uit de mouw: ze hebben die 206 CC helemaal niet (meer)!

Iemand? Per Peugeot 206 CC oid door het Atlasgebergte toeren...
pi_57606095
Denk je niet dat er een reden is dat cabrio's daar minder populair zijn...?
pi_57609562
Voor het atlasgebergte heb je een 4x4 nodig
Allah Al Watan Al Malik
pi_57801318
hoi, weet iemand iets over de temperatuur in rabat-meknes-fes en de erg chebbi woestijn in december? Ik ga geen lange woestijntocht maken, paar dagen maar, maar ik heb geen zin om daar savonds en snachts te liggen rillen vd kou. Als het er echt zo koud is ga ik wel in september/oktober, tenminste als ik dat kan regelen op het werk.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_57805025
Schitterende foto's weer van Sturky, hierboven (in oktober)!


Over de temperaturen in december zou ik niets durven zeggen;
wij zijn er altijd in september of oktober geweest en dan is het prima.
Je doet er indd goed aan om ernaar te informeren.
 FR
pi_57807334
Het zal niet veel verschillen met de woestijn in Tunesië, lijkt me - en daar kan het in december 's nachts enkele graden vriezen.
  zaterdag 5 april 2008 @ 22:57:50 #294
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_57858637
Wij gaan naar Agadir in Juni.
Zijn er vanuit Agadir nog leuke excursies te maken?
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
  zondag 6 april 2008 @ 00:58:55 #295
27793 Henk-Wim
06-05-2002
pi_57861634
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 21:50 schreef Mutant01 het volgende:
Voor het atlasgebergte heb je een 4x4 nodig
Als je ziet met wat voor auto's de Atlas wordt overgestoken... Ik kan mij nauwelijks een auto voorstellen waarmee je niet over het Atlasgebergte zou kunnen!
pi_57870930
quote:
Op zondag 6 april 2008 00:58 schreef Henk-Wim het volgende:

[..]

Als je ziet met wat voor auto's de Atlas wordt overgestoken... Ik kan mij nauwelijks een auto voorstellen waarmee je niet over het Atlasgebergte zou kunnen!
Ja klopt, mensen rijden er ook met een Renault 4 enzo, maar goed...ik raad je dat zelf niet aan.
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 3 juni 2008 @ 21:48:17 #297
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_59101646
Zitten er in Agadir nog goede excursie bureaus die leuke excursies aanbieden?
Heb nl weinig zin om de reisorganisatie te sponsoren door een veel te hoog bedrag voor excursies te betalen...

Thanks alvast!
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
pi_59105285
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 21:48 schreef Relin het volgende:
Zitten er in Agadir nog goede excursie bureaus die leuke excursies aanbieden?
Heb nl weinig zin om de reisorganisatie te sponsoren door een veel te hoog bedrag voor excursies te betalen...

Thanks alvast!
Agadir, weet ik niet, maar ik verwacht het eigenlijk wel.
Het leukste is natuurlijk een lokale toko.
Wij hebben in Ouarzazate gewoon bij een paar van die reisbureautjes aangeklopt (met vergane etalage en vergeelde foto's enzo...) om te horen wat ze aan te bieden hadden.
Na (heel wat) over en weer-ge-onderhandel hebben we een supergave en gepersonaliseerde meerdaagse trip georganiseerd gekregen voor géén geld; kortom een package waar geen (buitenlandse) reisorganisatie tegenop kan. Hetzelfde gold voor de geldklopperij-excursies die in ons hotel werden aangeboden!
 FR
pi_59904068
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:34 schreef Ringo het volgende:

Mijn laatste Afrikaanse uren heb ik doorgebracht in Tanger, piratenstad op de hoek van Atlantique en Mediterranée. Ik heb er de meest aperte armoede gezien die ik mij voorstellen kon: gepokte straatjochies bedelden langs de bouwvallige, sleetse boulevard de stukken kip van mijn bord. Geld is er de duivelse drijfveer achter alle ellende; sociale beschaving lijkt er afwezig; menselijke waardigheid in zondige hoekjes weggeduwd om kindermonden te voeden. Tanger, de parel in de stront. Rijkdom draag je er als een boetekleed; ik was er een met goud behangen plukvogel. Tanger stinkt; een open wond, een draad snot die Europa met Afrika verbindt en andersom. Ik zag er niet veel moois behalve de stad zelf, op rotsen gebouwd, met de tenen in zee.
Dat wordt leuk. Over een aantal maanden ga ik Tanger, hoofdstad, Marrakech, Fez, Atlasgebergte en sahara bezoeken.

Even doorlezen...
  zaterdag 5 juli 2008 @ 10:29:25 #300
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_59905049
Die foto's van Sturky zijn ongelooflijk. JEzus gewoon

Hoop dat ik ooit zulke mooie plaatjes kan schieten.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_59910389
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 03:46 schreef Aldus.Sprak.God het volgende:

[..]

Dat wordt leuk. Over een aantal maanden ga ik Tanger, hoofdstad, Marrakech, Fez, Atlasgebergte en sahara bezoeken.

Even doorlezen...

Hm... nu ik die quote lees, begrijp ik ook waarom een van m'n collega's niet meer naar Marokko wil...
Zelf heb ik vorig jaar een rondreis gemaakt door Marokko en oa Marrakech, Casablanca, Rabat, Fez, Altasgebergte en de Sahara bezocht; echt een prachtig land .
"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?'
  zaterdag 5 juli 2008 @ 17:28:05 #302
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_59910933
Die quote is gewoon zwaar overtrokken en blijft een mening. Om er dan vanuit te gaan dat iedereen het zo zal beleven vind ik zelf belachelijk. Er zijn wel 1000 steden waar verschrikkelijk arme straatkinderen leven maar dat wil niet zeggen dat een toerist zich daar geen 2 dagen kan vermaken.

Als je collega's niet meer naar Marokko willen omdat 1 stad ze misschien niet bevalt kunnen ze volgens mij beter helemaal niet meer op vakantie in het buitenland. Misschien dat de Hemel wat voor ze is waar alles koek en ei is.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_60511138
Wij zoeken voor de eerste nacht(en) een guesthouse of hotel in Marrakech; iemand tipos. Waar moeten we wel heen, waar niet.
We gaan trouwens eind oktober voor een weekje.
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:21:11 #304
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_61219050
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 16:45 schreef Katinkat het volgende:
Wij zoeken voor de eerste nacht(en) een guesthouse of hotel in Marrakech; iemand tipos. Waar moeten we wel heen, waar niet.
We gaan trouwens eind oktober voor een weekje.
Ik zat in Equity Point hostel voor 15 euro per nacht, en dat was erg goed, maar het is geen hotel natuurlijk.

Verder ja, Marokko... ik ben nu bijna een week terug en moet er nog steeds van bijkomen. Ik zou het vrouwen niet aanraden om er zonder man heen te gaan (ik was samen met een vriendin). Ondanks de taal te spreken, de cultuur te kennen en netjes gekleed te gaan (rokken tot de enkels en geen blote schouders) hebben we toch aardig wat nare ervaringen gehad met mannen, zelfs in steden als Marrakech en Casablanca (met als dieptepunt op de laatste dag op straat geschopt te worden omdat ik een jongen weigerde te zoenen).

Verder is het land echt schitterend, met name Marrakech vond ik heerlijk met alle drukte van Jamaa el Fna en de souks. Fes vond ik een klein beetje tegenvallen, maar daar zijn we ook te kort geweest om veel van te zien. Casablanca kan gerust overgeslagen worden, maar Essaouira is een aanrader voor een paar dagen, het is er lekker rustig. Langer moet je niet blijven: echt veel is er niet te doen en op het strand liggen is bijna niet te doen door de harde wind. Ik was in ieder geval blij weer terug in Marrakech te zijn op het eind .

Oohh vol! Linkje naar volgende topic: Marokko #2

[ Bericht 3% gewijzigd door HetwasietsmeteenF op 29-08-2008 13:37:21 ]
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')