abonnement Unibet Coolblue
pi_120104147
Hi all,

Ben me een beetje aan het orienteren op het aanvullen van mijn pensioen.

Situatie:

- M 35 jr
- huidig salaris ca. 50k per jaar
- www.mijnpensioenoverzicht.nl -> ca. 25k per jaar

In principe steven ik af op slechts 50% van mijn salaris dus, waarbij de 25k ook nog eens voor 100% uit beleggingen bestaat (weliswaar gedeeltelijk met een garantierendement van 4%).

70% (algemeen aanvaard als zijnde wenselijk ) van 50k is 35k dus dan zou ik 10k per jaar extra bij elkaar moeten sprokkelen via een aanvullend pensioen.

Heb al even zitten kijken en die 10k komt neer op een totaalbedrag van ca. ¤ 150.000,- dat bij elkaar moet worden gespaard en dan over een periode van 20 jaar zal uitkeren. Om daaraan te komen moet ik bruto ¤ 225,- per maand inleggen over een periode 30 jaar.

Met fiscaal voordeel van 42% (ik heb de afgelopen jaren steeds ca. ¤ 3.000,- jaarruimte gehad en zelfs ¤ 15.000,- reseveringsruimte) zou dat dan netto ¤ 130,- zijn.

Die ¤ 130,- per maand is prima op te brengen aangezien ik momenteel maandelijks sowieso ca. ¤ 800,- kan sparen.

Is Rabo ToekomstSparen (banksparen) een goede oplossing in mijn situatie denken jullie? En is hier iemand zelf toevallig aan het Rabo ToekomstSparen?

Het is me alleen niet duidelijk hoe het zit met het kiezen van de rentevaste perioden. Kan je die nou per maandelijkse inleg kiezen? Voorlopig lijkt een rentevaste periode van 30 jaar me wel wat gezien de 4,3% rente (op rente) die je krijgt.

Sowieso lijkt het me slimmer dan zelf sparen in box 3 omdat je dan 1,2% VRH moet betalen en niets fiscaal (voor 42%) kan aftrekken.

Grtz,
Moogwai
  zondag 9 december 2012 @ 13:11:57 #2
381451 HotSummerNight
DM mij voor een date :')
pi_120104210
je weet dat je naast je pensioen ook aow krijgt he?
Morgen ben ik jarig
Gister had ik sex met een mooiboy
Ik kan 4 vingers in mijn poesje schuiven
alleen echte playerz mogen mij dm'en
pi_120104265
Dat weet ik ja. ;)

Die 25K uit het pensioenoverzicht is dan ook 13k AOW + 12k collectief pensioen van mijn werkgever.
pi_120107960
maar waaron bouw je zo weinig op dan?

en waarom zou die spaarconstructie vrijgesteld zijn van VRH?

edit: je hebt natuurlijk een pensioengat die je fiscaal voordelig kan aanvullen...
pi_120108838
Ja hoor, Rabo ToekomstSparen is wel geschikt voor wat je wilt.
Staar je overigens niet blind op die 70%; het gaat er om dat je er nu al rekening mee houdt dat je na je pensioen voldoende geld moet hebben, maar dat kun je ook bereiken door bijvoorbeeld dan een hypotheekvrije woning te hebben of door in Box 3 te sparen of aandelen te kopen.

quote:
Het is me alleen niet duidelijk hoe het zit met het kiezen van de rentevaste perioden. Kan je die nou per maandelijkse inleg kiezen? Voorlopig lijkt een rentevaste periode van 30 jaar me wel wat gezien de 4,3% rente (op rente) die je krijgt.
Bij afsluiten van het product kies je een einddatum, bijvoorbeeld je verwachte pensioendatum. Voor elke inleg is de looptijd de tijd tot die einddatum.

[ Bericht 0% gewijzigd door joepvd op 10-12-2012 20:41:16 (typo) ]
pi_120116332
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 14:58 schreef Pollewoppie het volgende:
maar waaron bouw je zo weinig op dan?

en waarom zou die spaarconstructie vrijgesteld zijn van VRH?

edit: je hebt natuurlijk een pensioengat die je fiscaal voordelig kan aanvullen...
Heb inderdaad een flink pensioengat. Werk al 12 jaar bij ingenieurs- en detacheringsbureaus en daar is de (beschikbare) premieinleg erg laag.

Ik leg momenteel bijvoorbeeld maar ¤ 220,- per maand in via het collectief van mijn werkgever (46% werkgever, 54% werknemer).

Bij een soortgelijke functie bij een gemeente zou er ca. ¤ 750,- per maand worden ingelegd (70% werkgever, 30% werknemer).
pi_120142732
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 13:10 schreef Moogwai10 het volgende:

Sowieso lijkt het me slimmer dan zelf sparen in box 3 omdat je dan 1,2% VRH moet betalen en niets fiscaal (voor 42%) kan aftrekken.

Grtz,
Moogwai
Je weet dat je over de uitkering ook gewoon inkomstenbelasting betaalt en dat je het geld hierdoor ook gewoon vastzet, terwijl je het misschien over 25 jaar ergens anders voor nodig hebt?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120169724
quote:
Je weet dat je over de uitkering ook gewoon inkomstenbelasting betaalt en dat je het geld hierdoor ook gewoon vastzet, terwijl je het misschien over 25 jaar ergens anders voor nodig hebt?
Klopt, maar waarschijnlijk wel voor een (veel) lager tarief.

Sowieso zorg ik altijd voor 20k op een spaarrekening voor onvoorziene zaken, dus dat komt wel goed. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')