abonnement Unibet Coolblue
pi_119869044
quote:
Misdaad lijkt, in puur economische termen, makkelijk te lonen. Want de kans dat je in ons land gepakt wordt, is nagenoeg nihil.
Ook de gemiddelde hoogte van de straf en het strafrisico zijn zeer beperkt.

Dat blijkt uit de studie "De economie van misdaad en straf" van de Leidse rechtseconoom Ben van Velthoven, waarover het NRC heeft bericht.

Bergafwaarts
De pakkans is in Nederland tussen 1950 en 1980 "gigantisch" gedaald, zo stelt de studie. Na de jaren 80 is de pakkans gestegen, maar sinds 2004 gaat het weer bergafwaarts. En als die trend doorzet, zal de criminaliteit stijgen, waarschuwt Van Velthoven.

8 miljoen misdrijven
Uit de berekeningen van Velthoven blijkt dat er jaarlijks ruim 8 miljoen misdrijven worden gepleegd. Maar van slechts 1,2 miljoen misdaden wordt daadwerkelijk aangifte gedaan. Het grootste percentage aangiften wordt geseponeerd en belandt dus in de prullenbak. Het aantal misdaden dat vervolgens wordt opgelost en waarbij de daders ook echt worden veroordeeld is bijna te verwaarlozen: dat geldt voor maar 1,8 procent van het aantal misdaden.

8,80 euro boete
Van Velthoven noemt het gemiddelde strafrisico “buitengewoon bescheiden”. Het risico op straf voor een dader van één van die ruim 8 miljoen zaken is minder dan een halve dag celstraf, 19 minuten taakstraf of 8,80 euro boete. Van Velthoven schrijft dat de strafrechttoepassing in Nederland “bepaald niet draconisch kan worden genoemd”. Bij veel delicten “zal de te verwachten opbrengst voor de dader het strafrisico gemakkelijk overtreffen”.

De uitkomsten van de studie worden bevestigd in het jaarlijkse rapport "Criminaliteit en Rechtshandhaving" van het ministerie van Justitie.
http://www.bnr.nl/program(...)n-slechts-18-procent

Ik kan niet anders reageren dan "schokkend". Wat ik me nog afvraag is waar het cijfer van 8 miljoen misdaden op gebaseerd is.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  Leukste jonkie 2022 maandag 3 december 2012 @ 08:07:37 #2
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_119869144
Wat zou het percentage voor opgeloste moorden zijn?
Je maintiendrai -XOXO-
  maandag 3 december 2012 @ 08:21:53 #3
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_119869264
Ik vraag me dan af wat voor misdrijven dat voornamelijk zijn. En natuurlijk hoe die berekening werkt. Ik vind 8 miljoen wel érg veel trouwens :{ Dan zou de helft van Nederland op een jaar te maken krijgen met een misdrijf.

Aan de andere kant, als je bedenkt dat een gejatte fiets al een misdrijf is, je zou mij wijs kunnen maken dat er alleen al 8 miljoen fietsen per jaar gejat worden
Laffe huichelaar
pi_119869333
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 08:07 schreef datismijnmening het volgende:
Wat zou het percentage voor opgeloste moorden zijn?
Goede vraag lijkt me. Als een fietsendiefstal niet wordt opgelost ligt, behalve de eigenaar van de fiets in kwestie, daar niemand wakker van.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  Leukste jonkie 2022 maandag 3 december 2012 @ 08:30:53 #5
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_119869353
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 08:21 schreef timmmmm het volgende:
Ik vraag me dan af wat voor misdrijven dat voornamelijk zijn. En natuurlijk hoe die berekening werkt. Ik vind 8 miljoen wel érg veel trouwens :{ Dan zou de helft van Nederland op een jaar te maken krijgen met een misdrijf.

Aan de andere kant, als je bedenkt dat een gejatte fiets al een misdrijf is, je zou mij wijs kunnen maken dat er alleen al 8 miljoen fietsen per jaar gejat worden
Alles waar je vier jaar of meer voor kunt krijgen dacht ik.
En ik heb er dit jaar alleen al drie gepleegd en ik ben wel een brave burger
Je maintiendrai -XOXO-
  maandag 3 december 2012 @ 08:44:05 #6
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_119869521
Misschien eerst handig om te weten wat er onder misdrijf verstaan wordt. Want als dat een propje op de grond gooien of illegaal software downloaden onder een misdrijf valt ja dan zit je snel aan zo'n getal.

Ik zou iig wel eens willen weten hoe dit cijfer eruitziet in bijvoorbeeld Singapore....
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 3 december 2012 @ 08:58:48 #7
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_119869739
Uit de tekst blijkt niet of 1.8% van alle geschatte misdaden wordt opgelost, of 1.8% van alle misdaden waar aangifte van wordt gedaan.

In het eerste geval, 1.8% van 8 miljoen, worden er dus 144.000 misdaden opgelost. Dat is 12% van alle misdaden waar aangifte van wordt gedaan.

Nou is 12% nog steeds te laag, maar het is een heel ander getal dan 1.8%.

En waar is die 8.000.000 sowieso op gebaseerd?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_119870511
De meeste mensen nemen niet meer de moeite om uberhaupt aangifte te doen, want er gebeurt meestal toch niets mee. Dus die 8 miljoen komt niet zomaar uit de lucht vallen. Dan heb je nog misdaden die wel gepleegd worden maar die langere tijd onopgemerkt blijven. Fraude en witteboorden-criminaliteit nemen ze waarschijnlijk ook niet mee. Jat een pen van je werkplek en je pleegt ook een misdrijf.

Maar dat je vaak weg kunt komen met criminaliteit staat wel vast. Makkelijkste is jatten van de overheid door sjoemelen met kinderbijstand en uitkeringen. Daarna oude omaatjes beroven, softdrugs dealen, of wat zwart werk verrichten naast je uitkering. Als je dan ook nog allemaal hetzelfde opgeschoren kapsel neemt, kun je nog altijd zeggen dat de Nederlander je niet kan herkennen.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  maandag 3 december 2012 @ 10:34:48 #9
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_119871864
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 09:38 schreef SuperHarregarre het volgende:
Dus die 8 miljoen komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Waar zie jij dan staan waarom het er 8 miljoen zijn?
Waarom niet 6 miljoen? Of 16 miljoen?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  maandag 3 december 2012 @ 10:35:41 #10
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_119871893
Hoppatee, ik ga me laten omscholen tot bankovervaller.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_119873393
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 10:34 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Waar zie jij dan staan waarom het er 8 miljoen zijn?
Waarom niet 6 miljoen? Of 16 miljoen?
Uit de berekening van hem komt dat. En ja, dat is arbitrair. Wel kun je steeksproefgewijs checken hoe het percentueel zit qua aangiftes. Dit doortrekken naar het geheel aan aangiftes en je hebt een ballpark figure. Ik heb zijn stuk niet gelezen dus ik weet niet wat voor data hij heeft gebruikt maar dat niet altijd een aangifte volgt na een misdrijf staat vast. Afhankelijk van je berekening kom je dan op een getal dat een x-maal hoger is.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  maandag 3 december 2012 @ 11:37:53 #12
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_119873940
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 11:20 schreef SuperHarregarre het volgende:
Afhankelijk van je berekening kom je dan op een getal dat een x-maal hoger is.
Of lager.

Mijn punt, als je niet goed de cijfers kunt onderbouwen zegt dat % ook niks.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_119874361
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 11:37 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Of lager.

Mijn punt, als je niet goed de cijfers kunt onderbouwen zegt dat % ook niks.
het Ministerie van Justitie onderbouwt de stelling anders wel.
  maandag 3 december 2012 @ 11:54:32 #14
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_119874409
Wordt de algemene conclusie onderschreven of de exacte cijfers?
Dat eerste lijkt me lastig om niet te onderschrijven. Het tweede daarentegen...

Alweer, vragen die niet beantwoord worden.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_119876097
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 11:37 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Of lager.

Mijn punt, als je niet goed de cijfers kunt onderbouwen zegt dat % ook niks.
Lager? Dat lijkt me zeer sterk. Of wil je beweren dat er over het geheel genomen meer mensen aangifte doen van niks, dan dat men vergeet of geen trek heeft om aangifte te doen?

En wie zegt dat hij de cijfers niet kan onderbouwen? Heb jij z'n stuk gelezen? Ik niet in ieder geval. Dus ik kan geen inhoudelijke uitspraak doen over zijn beredenering. En dat geldt waarschijnlijk ook voor jou.

Overigens, zelfs als hij een gedegen onderbouwing heeft, kun je er nog tegenin gaan. Er zijn zat methodes en vuistregels om dit soort informatie te extrapoleren, dus je kunt altijd zeggen dat hij te veel of te weinig misdaden heeft gebruikt in z'n berekening. En ook misdaad kun je weer onderverdelen. Wat dat betreft zegt 1,8% inderdaad niet zo heel veel. Misschien ligt het percentage bij winkeldiefstal nog wel lager, en bij moordzaken juist hoger. Wat dat betreft lopen er nu echt geen criminelen rond die denken dat ze 1,8% kans lopen om gepakt te worden, of dat ze 8,80 moeten betalen. Als je gepakt wordt, betaal je veel meer, dan kun je die statistieken als crimineel in je reet duwen.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_119876677
Deze benadering zegt me niet zo heel veel. Als een of andere junk wordt betrapt bij het verkopen van een gestolen fiets dan gaan ze echt niet alle andere fietsendiefstallen van die man opsporen. Maar als hij bekend dat hij in de afgelopen 3 maanden gemiddeld meer dan 1 fiets per dag stal om te verkopen dan hebben we het wel over 200 misdrijven.

Verder pleegt ook iedereen die illegale drugs gebruikt met regelmaat een misdrijf als ik me niet vergis. Soms bombardeert de wetgever ook iets tot misdrijf omdat het wetgevingstechnisch en bestuurlijk handig is. Misschien is vergeten je treinkaartje af te stempelen al een misdrijf, zou best kunnen.

Waarschijnlijk niet, maar dit soort cijfers vertellen heel weinig over de problematiek en lijken vooral geschikt om een verontwaardigde reactie uit te lokken. Lantaarnpaalwetenschap voor dronkenlappen: Niet om een licht te schijnen maar om steun bij te zoeken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 3 december 2012 @ 13:25:54 #17
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_119877349
Niet zo gek als je bedenkt dat de prioriteiten van de politie vooral liggen bij het beboeten van foutparkeerders en pubers die fietsen zonder licht.
pi_119881053
Hoedanook.....vorig jaar werden er zo'n 11 miljoen boetes uitgeprint, á ¤6,- voor administratiekosten.
Da's in ieder geval al ¤ 66.000.000,- voor alleen die tikgeiten van justitie.
Neem dan gemakshalve eens een gemiddelde boete van ¤ 100,-...(niet echt uitzonderlijk hoog tegenwoordig) en dan kom je aan zo'n ¤ 1.166.000.000,- per jaar....
Dat schijnt toch een heel ander licht op de term "Pak-kans".....
  maandag 3 december 2012 @ 15:13:04 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_119881152
Er zijn topics volgeschreven door mensen die roepen dat de straffen omhoog moeten. Een nieuwsbericht als dit geeft maar weer aan dat dat volslagen nutteloos is zo lang de pakkans niet met een factor 10 stijgt (en dan heb je nog 82% kans dat je een misdrijf kan plegen zonder dat je gepakt wordt!)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 3 december 2012 @ 15:16:07 #20
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_119881253
Titel is fout. Moet zijn; slechts 1,8% van de gepleegde misdrijven wordt werkelijk 'bestraft'.

Waarbij ik bestraft tussen aanhalingstekens heb gezet, want daar zit natuurlijk ook veel voorwaardelijk tussen, taak/werkstraffen en andere onzin.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_119885720
Dit is weer zo'n artikel die de waarheid van de citaat van Benjamin Disraeli toont. Er zijn drie soorten leugens...
pi_119887919
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 15:16 schreef EdvandeBerg het volgende:
Titel is fout. Moet zijn; slechts 1,8% van de gepleegde misdrijven wordt werkelijk 'bestraft'.

Waarbij ik bestraft tussen aanhalingstekens heb gezet, want daar zit natuurlijk ook veel voorwaardelijk tussen, taak/werkstraffen en andere onzin.
wat moet ik me bij ongepleegde misdrijven voorstellen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 3 december 2012 @ 18:30:11 #23
351780 Piye
King of Kush
pi_119888646
Hoe kan je dit nou schokkend vinden? Lijkt mij vrij logisch dat er meer misdrijven niet worden opgelost dan wel. Dat de pakkans omlaag is gegaan is dan wel weer een beetje jammer, maar besef je dat de meesten wel vaker misdrijven begaan. De kans dat ze gepakt worden is dus best groot, alleen zullen ze nooit voor al hun misdrijven veroordeerld worden.
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
pi_119897693
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 18:30 schreef Piye het volgende:
Hoe kan je dit nou schokkend vinden? Lijkt mij vrij logisch dat er meer misdrijven niet worden opgelost dan wel. Dat de pakkans omlaag is gegaan is dan wel weer een beetje jammer, maar besef je dat de meesten wel vaker misdrijven begaan. De kans dat ze gepakt worden is dus best groot, alleen zullen ze nooit voor al hun misdrijven veroordeerld worden.
maar 1,8% is wel erg laag....
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 3 december 2012 @ 22:07:05 #25
351780 Piye
King of Kush
pi_119899354
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2012 21:36 schreef DroogDok het volgende:

[..]

maar 1,8% is wel erg laag....
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Persoonlijk verbaast het mij nog dat er uberhaupt mensen worden gepakt omdat ze iemand hebben overvallen.
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')