abonnement Unibet Coolblue
pi_119785468


Welkom in Bulls, Bears & Bucks, de WGR reeks (begonnen in NWS) die is voortgekomen uit de topics mbt tot de val van de dollar en de koersval op de beurzen. In dit topic kun je discussiëren over financieel-economisch nieuws en de achtergronden bij het nieuws.

Enkele definities.
quote:
Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.

Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.

Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.

Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.
Eerdere topics

[NWS] Dollar
Topicreeks: De dag dat de dollar viel

[WGR] Dollar
WGR / De dollar... Hoe diep gaat hij zinken?
WGR / De Amerikaanse dollar in verval: hoe diep zinkt-ie? deel 2.

[NWS] / [AEX] Huidige reeks
Topicreeks: AEX: Bulls, Bears & Bucks

Ook handig...

NWS / Achtergronden : De Kredietcrisis.
Tegenlicht: De dag dat de dollar viel
Marketwatch: laatste nieuws Amerikaanse markten
De Financiële Telegraaf: Nederlands nieuws
De belangrijkste banken/verzekeraars (trader grafieken)

Meerjarige grafieken

Euro/Dollar - 1 jaar


S&P 500 - 5 jaar


AEX / Dow Jones - 2 jaar


Hang Seng - 2 jaar


OP

De OP vind je hier.
Voeg wel steeds een link naar het net gesloten topic toe, onderaan bij "[NWS] Huidige reeks" (in de Wiki dus en dan kopiëren naar FOK!).
pi_119788934
http://m.theatlantic.com/(...)66/?single_page=true


Even een van de laatste artikelen.
Ik roep dat al jaren
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 4 december 2012 @ 15:04:28 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_119918866
quote:
Loss of income caused by banks as bad as a 'world war', says BoE's Andrew Haldane

Andy Haldane, the Bank’s executive director for financial stability, added that public anger at the banks was fully justified and that pay in the industry remained too high.

“In terms of the loss of incomes and outputs, this is as bad as a world war,” he said. “It would be astonishing if people weren’t asking big questions about where finance has gone wrong.

“If we are fortunate, the cost of the crisis will be paid for by our children. More likely it will still be being paid for by our grandchildren. There is every reason why the general public ought to be deeply upset by what has happened – and angry.”
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 4 december 2012 @ 15:58:47 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_119920784
These Two Charts Show How The Priorities Of US Companies Have Gotten Screwed Up

Corporate profit margins just hit an all-time high


Wages as a percent of the economy are at an all-time low
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_119923021
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:58 schreef Perrin het volgende:
These Two Charts Show How The Priorities Of US Companies Have Gotten Screwed Up

Corporate profit margins just hit an all-time high
[ afbeelding ]

Wages as a percent of the economy are at an all-time low
[ afbeelding ]
Het is in wezen heel egocentrisch beleid van dat soort bedrijven. De recessie komt er aan. Een bedrijf heeft minder omzet, gooit personeel op straat om de marges weer omhoog te trekken, de rest moet harder werken tegen minder loon. De marges gaan weer omhoog en de figuren op het kantoor in de hoogste verdieping krijgen de meeste centen, de rest mag op een houtje bijten tijdens kerst.

Alleen snappen die hoge heren ook wel dat het op een gegeven moment afgelopen is met dit soort beleid. Het is allemaal korte termijn gewin. Op het moment dat die lui verzadigd zijn, omzetten weer groeien, zal er ook wel weer meer personeel aangenomen worden! :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_119923538
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:58 schreef Perrin het volgende:
These Two Charts Show How The Priorities Of US Companies Have Gotten Screwed Up

Corporate profit margins just hit an all-time high
[ afbeelding ]

Wages as a percent of the economy are at an all-time low
[ afbeelding ]
Dat is natuurlijk leuk als de overheid middels een begrotingstekort de klappen die vallen in de private sector opvangt. Vanaf 2013 is (langzaam) dat voorbij en gaan deze bezuinigingen ten kosten van de omzet, ontstaat overcapaciteit en vallen marges weer.
pi_119924559
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 17:04 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk leuk als de overheid middels een begrotingstekort de klappen die vallen in de private sector opvangt. Vanaf 2013 is (langzaam) dat voorbij en gaan deze bezuinigingen ten kosten van de omzet, ontstaat overcapaciteit en vallen marges weer.
Maar zitten de hoge heren schoon en droog! Ja, de normale man zal het dan nog meer merken, dat is wel zo. Ik heb wel een lijstje van bedrijven waarvan ik hoop dat de klappen extreem hard zullen vallen :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_119924756
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 december 2012 17:30 schreef sitting_elfling het volgende:
Maar zitten de hoge heren schoon en droog! Ja, de normale man zal het dan nog meer merken, dat is wel zo. Ik heb wel een lijstje van bedrijven waarvan ik hoop dat de klappen extreem hard zullen vallen :)
Ook gij, Brutus? Zullen je collega's en sectorgenoten dan zeggen.

Ik heb trouwens ook zo'n leuk lijstje, weet alleen niet of ik er wat mee ga doen.
pi_119927203
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 17:36 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ook gij, Brutus? Zullen je collega's en sectorgenoten dan zeggen.

Ik heb trouwens ook zo'n leuk lijstje, weet alleen niet of ik er wat mee ga doen.
Daar heb ik een broertje dood aan. Stel ik had het vermogen van Soros, zou ik niet zo veel problemen hebben om bepaalde bedrijven volledig om zeep te helpen. Sommige blijf ik dan ook weer van af omdat ik er goede ervaringen mee heb of ik evt. nog wil werken in de verre toekomst *)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_119930251
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:56 schreef sitting_elfling het volgende:
Daar heb ik een broertje dood aan. Stel ik had het vermogen van Soros, zou ik niet zo veel problemen hebben om bepaalde bedrijven volledig om zeep te helpen. Sommige blijf ik dan ook weer van af omdat ik er goede ervaringen mee heb of ik evt. nog wil werken in de verre toekomst *)
Mijn twijfel zit vooral in de spanne waarin dit soort dingen gebeuren. Dat kun je deels oplossen door een gedegen moneymanagement, maar de risk/reward weegt voor mij dan vaak niet op t.o.v. van het totale vermogen. Met de kans dat je je oorlogskas (deels) verspeeld hebt bij een once in a lifetime buy opportunity die waarschijnlijk gaat komen ergens in de komende jaren.

Zowiezo heb ik, bij de juiste fundamenten, een voorkeur voor een long dan een short positie. Een short positie kost per saldo geld en de rendementen zijn begrensd terwijl bij een juiste long positie the sky the limit kan zijn.

Soros en co. waren trouwens ook niet gekomen waar ze nu zijn zonder stalen ballen en een portie geluk. Het is de enkeling die het zover schopt met een dergelijk trackrecord en daarom is het juist kunnen inschatten van risico's en je eigen tekortkomingen een van de grootste assets imo. Toch kriebelt het af en toe toch. :Y
  donderdag 6 december 2012 @ 16:50:44 #11
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_120000958
quote:
The Debtor Prisoner’s Dilemma

In the 1990’s, Argentina tied its hands with a dollar-pegged currency in order to enhance its credibility as a borrower. The strategy worked too well: the large credit inflows that it attracted triggered an inflationary boom that reduced the country’s competitiveness. By 2001, a combination of devaluation (exit from the currency straitjacket) and partial default was inevitable. Default was followed by nominally voluntary restructurings in which creditors were invited to take some losses.

Up to now, the Argentine model has seemed successful, yielding substantial economic growth for the country since 2001. That is what has made the model so appealing to debt-burdened southern Europeans.

But a recent New York court ruling against Argentina in a case brought by a holdout hedge-fund creditor has dramatically raised the stakes of sovereign default and bankruptcy. When holdouts are rewarded by court decisions, and the rights of recalcitrant creditors are recognized in other jurisdictions, efforts at “voluntary” restructuring become unsustainable. More and more parties will resist writing down some debt in favor of trying to seize whatever assets they can.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_120100940
NWS / Het is nu tijd om de rekeningen bij ABN AMRO op te zeggen
(ABN AMRO heeft de vaste opslag op de Euribor rente éénzijdig verdubbeld voor klanten met een variabele hypotheek).
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 11 december 2012 @ 10:11:24 #13
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_120181523
Overzicht bailout-ontvangers in de VS van propublica:

quote:
Bailout Recipients

We're tracking where taxpayer money has gone in the ongoing bailout of the financial system. Our database accounts for both the broader $700 billion bill and the separate bailout of Fannie Mae and Freddie Mac.

For each entity, we provide a “Net Outstanding” amount, which shows how deep taxpayers are in the hole after accounting for any revenue the government has received (usually through interest or dividends).
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 11 december 2012 @ 10:32:09 #14
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120182082
Is de fiscal cliff trouwens al opgelost? Als ik een blik werp op de beurskoersen, zou ik denken van wel.
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 11 december 2012 @ 16:58:54 #15
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_120196092
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 10:32 schreef JimmyJames het volgende:
Is de fiscal cliff trouwens al opgelost? Als ik een blik werp op de beurskoersen, zou ik denken van wel.
http://scarylawyerguy.blo(...)ore-wall-street.html
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
pi_120198311
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 10:32 schreef JimmyJames het volgende:
Is de fiscal cliff trouwens al opgelost? Als ik een blik werp op de beurskoersen, zou ik denken van wel.
Morgen komt de black hawk down van Bernanke weer langsvliegen.

Ondertussen dalen de groothandelsverkopen in de VS, valt het vertrouwen van het MKB van een cliff, daalt de internationale handel fors, geven notabene autoriteiten signalen dat zelfs de core van de eurozone in een recessie beland en hangt er nog altijd zoiets als een fiscal cliff boven de economie. Zo kan ik nog even doorgaan...

Laten we maar hopen dat dit allemaal ruis is in een herstellende economie, anders blijkt dadelijk nog dat de speelruimte van autoriteiten op is.
pi_120200094
Boehner heeft net gesproken, Obama en GOP wachten op elkaar, geen vooruitgang. :')

Boehner; were broke.

Boehner heeft trouwens gewoon gelijk. Allereerst omdat het deficit probleem voornamelijk ligt in teveel uitgaven. Ten tweede lijken de republikeinen overstag te gaan met hogere belastingen voor de rijken, capital gains e.d. Ik heb Obama daarentegen nog niet gehoord over echte bezuinigingen. Ten derde wil Obama nog eens een potje hebben om de economie te stimuleren (aantoonbare faal) en koppelt hij de debt ceiling aan deze onderhandelingen, alsof de onderhandelingen over de fiscal cliff niet complex genoeg is.

Persoonlijk denk ik dat als eind deze week (desnoods in het weekend) geen reeel zicht is op een akkoord de markten weldegelijk erop gaan reageren.
  FOK!fotograaf woensdag 12 december 2012 @ 19:57:40 #18
18921 freud
Who's John Galt?
pi_120241033
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:52 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het is in wezen heel egocentrisch beleid van dat soort bedrijven. De recessie komt er aan. Een bedrijf heeft minder omzet, gooit personeel op straat om de marges weer omhoog te trekken, de rest moet harder werken tegen minder loon. De marges gaan weer omhoog en de figuren op het kantoor in de hoogste verdieping krijgen de meeste centen, de rest mag op een houtje bijten tijdens kerst.

Alleen snappen die hoge heren ook wel dat het op een gegeven moment afgelopen is met dit soort beleid. Het is allemaal korte termijn gewin. Op het moment dat die lui verzadigd zijn, omzetten weer groeien, zal er ook wel weer meer personeel aangenomen worden! :)
mja, als ik zo de ontwikkelingen zie op automatisering en robotica, dan denk ik er toch echt anders over. Om in de VS nog maar te zwijgen over de impact van Obamacare op de gemiddelde werktijd waarop iemand wordt aangenomen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 12 december 2012 @ 20:03:40 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120241291
Werkloosheid is eigenlijk een vorm van welvaart. Je kunt nu met 10 man produceren waar je een paar decennia geleden 50 man voor nodig had. Dus als groep kunnen we korter werken en een betere kwaliteit van leven hebben terwijl we toch nog gewoon alles produceren wat we nodig hebben.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120241751
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 20:03 schreef SeLang het volgende:
Werkloosheid is eigenlijk een vorm van welvaart. Je kunt nu met 10 man produceren waar je een paar decennia geleden 50 man voor nodig had. Dus als groep kunnen we korter werken en een betere kwaliteit van leven hebben terwijl we toch nog gewoon alles produceren wat we nodig hebben.
Ware het niet dat dan wel de verdeling van welvaart in het gedrang komt als je geen sociale vangnetten hebt.
  FOK!fotograaf woensdag 12 december 2012 @ 20:34:18 #21
18921 freud
Who's John Galt?
pi_120242827
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 20:03 schreef SeLang het volgende:
Werkloosheid is eigenlijk een vorm van welvaart. Je kunt nu met 10 man produceren waar je een paar decennia geleden 50 man voor nodig had. Dus als groep kunnen we korter werken en een betere kwaliteit van leven hebben terwijl we toch nog gewoon alles produceren wat we nodig hebben.
Hoe wil je korter werken (dus minder loon) en hogere welvaart relateren? De winst van deze vooruitgang is maar voor een hele kleine groep mensen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  woensdag 12 december 2012 @ 20:51:39 #22
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_120243766
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2012 20:34 schreef freud het volgende:

[..]

Hoe wil je korter werken (dus minder loon) en hogere welvaart relateren? De winst van deze vooruitgang is maar voor een hele kleine groep mensen.
Als je niet herverdeelt wel. Maar als niemand meer je robotisch geproduceerde massaproducten kan kopen omdat je al die mensen uitsluit van de economie, heeft die automatisering ook niet zoveel zin.. Krijg je allemaal fabrieken die massa's producten kunnen maken waar geen (economische) vraag naar is. Lekker handig :P
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 12 december 2012 @ 21:46:39 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120246717
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2012 20:34 schreef freud het volgende:

[..]

Hoe wil je korter werken (dus minder loon) en hogere welvaart relateren? De winst van deze vooruitgang is maar voor een hele kleine groep mensen.
Een werkloze anno 2012 heeft een betere levensstandaard heeft dan iemand met een minimum loon 50 jaar geleden. En meer vrije tijd is ook een vorm van welvaart. Niet werken en toch geld krijgen, dat is de ultieme luxe en het streven van veel werkenden (uiteindelijk stoppen met werken en rentenieren)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120246918
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 21:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een werkloze anno 2012 heeft een betere levensstandaard heeft dan iemand met een minimum loon 50 jaar geleden. En meer vrije tijd is ook een vorm van welvaart. Niet werken en toch geld krijgen, dat is de ultieme luxe en het streven van veel werkenden (uiteindelijk stoppen met werken en rentenieren)
Ik denk dat je niet een betere vorm van welvaart kunnen dan (financiele vrijheid). Gaan en staan waar je maar wilt. Ik weet alleen niet of dat het streven is van veel werkenden, ik zie maar weinig mensen om me heen die ook daadwerkelijk streven naar financiele vrijheid. Zeker gezien rondom mijn leeftijd de groep 20-30. Die geeft elke dollar uit die er binnenkomt (helaas). En als ze sparen, gaan ze op een veel te dure vakantie en geven ze het net zo hard uit in 2 week (vakanties van ver boven de 10k).
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_120251616
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 20:51 schreef Perrin het volgende:
Als je niet herverdeelt wel. Maar als niemand meer je robotisch geproduceerde massaproducten kan kopen omdat je al die mensen uitsluit van de economie, heeft die automatisering ook niet zoveel zin.. Krijg je allemaal fabrieken die massa's producten kunnen maken waar geen (economische) vraag naar is. Lekker handig :P
Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Als deze redenatie namelijk zou opgaan zou het overgrote deel van de bevolking werkloos zijn door een toename van de arbeidsproductiviteit door de jaren heen.

Je kunt dit ook omdraaien. Een verhoogde arbeidsproductiviteit zorgt ervoor dat mensen tijd voor andere dingen hebben waaronder zaken waar voorheen geen tijd voor was en lonen van de werkende kunnen stijgen waardoor deze meer kunnen uitgeven. Tijd en geld dat word gestoken in geheel nieuwe bedrijfstakken/technologien die weer werkgelegenheid opleveren.

De sleutel hierbij ligt in de tijdspanne waarin de arbeidsproductiviteit verhoogd word en de tijd die het ontwikkelen van nieuwe bedrijfstakken/technologien nodig heeft. Buiten enkele bubbles lukt dat tot nog toe aardig. Werkgelegenheid gaat niet verloren, maar verplaatst zich van en naar sectoren (losstaand van crisis). Ik begrijp wel dat dit niet voor iedereen even leuk is.

[ Bericht 1% gewijzigd door piepeloi55 op 12-12-2012 23:19:00 ]
pi_120251987
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 21:49 schreef sitting_elfling het volgende:
Zeker gezien rondom mijn leeftijd de groep 20-30. Die geeft elke dollar uit die er binnenkomt (helaas). En als ze sparen, gaan ze op een veel te dure vakantie en geven ze het net zo hard uit in 2 week (vakanties van ver boven de 10k).
Vrij herkenbaar, wij zijn de uitzonderingen van de NINJA-generatie. 8-)
pi_120252029
Er lijkt anders wel een verband te zijn tussen de verhoogde arbeidsproductiviteit in noord europa en de stijgende werkloosheid in de zuidelijke landen. Alhoewel er wel een time-leg tussen zit. Mogelijk vanwege een onjuiste risico perceptie en kunstmatig gedrukte rente niveaus.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_120252125
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 23:22 schreef Digi2 het volgende:
Er lijkt anders wel een verband te zijn tussen de verhoogde arbeidsproductiviteit in noord europa en de stijgende werkloosheid in de zuidelijke landen. Alhoewel er wel een time-leg tussen zit. Mogelijk vanwege een onjuiste risico perceptie en kunstmatig gedrukte rente niveaus.
Er is een verband in de arbeidskosten, niet de arbeidsproductiviteit.

Als een Griek de helft minder produceerd (arbeidsproductiviteit) dan een Nederlander maakt dat niet uit zolang deze ook maar de helft kost (arbeidskosten). Al het andere even buiten beschouwing gelaten.
pi_120252355
De arbeidsproductiviteit is natuurlijk ook nogal subjectief met alle diensten die we elkaar leveren. Hoe efficiënt je een fiets maakt is makkelijk meetbaar, maar hoe effcient die softe sectoren zijn is veel slechter te kwantificeren.
  FOK!fotograaf donderdag 13 december 2012 @ 19:39:45 #30
18921 freud
Who's John Galt?
pi_120278787
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 20:51 schreef Perrin het volgende:

[..]

Als je niet herverdeelt wel. Maar als niemand meer je robotisch geproduceerde massaproducten kan kopen omdat je al die mensen uitsluit van de economie, heeft die automatisering ook niet zoveel zin.. Krijg je allemaal fabrieken die massa's producten kunnen maken waar geen (economische) vraag naar is. Lekker handig :P
Het gaat er om dat er een krimp is geweest van het aantal banen door 'de' crisis. Als deze weer wat minder wordt, dan zullen niet alle banen meer 1-op-1 terugkomen, omdat men dezelfde productiviteit deels kan automatiseren. Lees voor de gein eens wat artikelen over 'lights out' manufacturing.
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 21:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een werkloze anno 2012 heeft een betere levensstandaard heeft dan iemand met een minimum loon 50 jaar geleden. En meer vrije tijd is ook een vorm van welvaart. Niet werken en toch geld krijgen, dat is de ultieme luxe en het streven van veel werkenden (uiteindelijk stoppen met werken en rentenieren)
Mja, ik denk dat mensen in bijvoorbeeld de VS die maar een 20 uur contract krijgen vanwege Obamacare hun underdeployment geen welvaart noemen. Minder werken = minder geld = minder welvaart. Natuurlijk is die minimumgrens verschoven, maar dat is meer een gevolg van de algemene stijging van de inkomens. Als de gemiddelde inkomens dalen, zou ik het niet vreemd vinden als die ondergrens ook weer daalt.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 23:22 schreef Digi2 het volgende:
Er lijkt anders wel een verband te zijn tussen de verhoogde arbeidsproductiviteit in noord europa en de stijgende werkloosheid in de zuidelijke landen. Alhoewel er wel een time-leg tussen zit. Mogelijk vanwege een onjuiste risico perceptie en kunstmatig gedrukte rente niveaus.
Interessant, heb je ook ergens een link oid? Ik snap niet zo 1-2-3 het verband namelijk.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_120429385
Vijftig minuten Marc Faber

In het voorjaar van 2013 verschijnt een nieuwe documentaire over de economische crisis, getiteld "The Bubble". In de documentaire geven verschillende experts die de crisis zagen aankomen uitleg over de oorzaken en de gevolgen van deze crisis. De documentaire stelt de vraag of de economie echt aan het herstellen is of dat er een nieuwe bubbel opgeblazen wordt. De makers hebben nu al het volledige interview met Marc Faber op Youtube gezet.


Meer op oude bekenden op: http://thebubblefilm.com/
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_120429669
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 19:45 schreef fedsingularity het volgende:
Vijftig minuten Marc Faber

In het voorjaar van 2013 verschijnt een nieuwe documentaire over de economische crisis, getiteld "The Bubble". In de documentaire geven verschillende experts die de crisis zagen aankomen uitleg over de oorzaken en de gevolgen van deze crisis. De documentaire stelt de vraag of de economie echt aan het herstellen is of dat er een nieuwe bubbel opgeblazen wordt. De makers hebben nu al het volledige interview met Marc Faber op Youtube gezet.


Meer op oude bekenden op: http://thebubblefilm.com/
Nostradamus was helaas niet meer beschikbaar lieten de documenairemakers weten.....
(want die zal ongetwijfeld tussen al zijn 'voorspellingen' ook wel iets van een crisis voorspeld hebben)
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 19 december 2012 @ 14:33:24 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120507450
quote:
Bank of England Says Sterling Hurting Economy

LONDON—The strong pound is holding back the U.K. economy, the Bank of England said on Wednesday, in its starkest warning yet on Britain's diminishing export prospects.

Although the sterling exchange rate remains well below levels seen before investment bank Lehman Brothers Holdings Inc. collapsed in 2008, recent gains have been "unwelcome" and are eroding British firms' competitiveness, according to the minutes of the rate-setting Monetary Policy Committee's December policy meeting.

http://online.wsj.com/art(...)188814139238322.html
* Kuch *

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120507696
Willen ze van de pond een echte zimbabwaanse munt maken. :D

Ach alleen maar gunstig voor jou zolang je geen bezittingen in de UK hebt en je geld niet in ponden zit.
  woensdag 19 december 2012 @ 14:42:31 #35
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_120507824
quote:
10s.gif Op woensdag 19 december 2012 14:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

* Kuch *

[ afbeelding ]
Opmaat voor meer Q£ in de UK?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_120509960
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 19 december 2012 @ 15:55:09 #37
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_120511013


quitte ou double..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 19 december 2012 @ 15:59:22 #38
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_120511164
quote:
An Open Letter to David Cameron, the Prime Minister of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, from Mrs N Turner

I am writing to ask you, as Prime Minister, for some clarification.

Does your government endorse the notion that banks and bankers should be given a licence to commit criminal acts without any fear of prosecution? Is this now official government policy? Are the British public now being asked to accept that, despite incontrovertible evidence of multiple criminal acts by banks, including money-laundering, drug-money-laundering, Libor rigging, multiple frauds and assorted Ponzi schemes, bankers are considered to be immune from prosecution? And if so, can I ask on what grounds your government, or indeed the government of any democratic country, can justify such a policy?

Since this article appeared, I have spoken to several well-informed people who are so outraged by this proposition that they cannot believe Mr Bailey made this statement — the ramifications are so immense and so terrifying to the democratic process.

In his position as chief executive designate of the Prudential Regulation Authority, Mr Bailey has a duty to adhere to the FSA Principles, FSMA 2000 and, of course, the United Kingdom law. Yet it seems this legislation can be overturned without due process, without any regard to the consequences and without any regard to the fact that the regulator — if it fails in its duty to enforce FSMA or to report criminal acts to the relevant authorities — could become an accessory to the crimes it is failing to report.

There is no doubt the people of this country, having been collectively ‘mugged’ by its major financial institutions in recent years, feel completely let down by successive governments, given that the governments have:-

• Allowed the banks to fail abysmally thanks to the adoption of ‘light touch regulation’ from about 2002;
• Bailed out failed financial institutions without any enforceable conditions at a cost of scores of billions of pounds;
• Failed to bring any banker to account despite transparent misdeeds;
• Permitted bankers to continue to demand and get millions of pounds in rewards for failure while the rest of the country endures ever greater austerity measures;
• Failed via the regulators to stem the increasing rise of institutional fraud against investors and the general public.

After having been so badly let down by regulators and governments we, the people of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, had been patiently waiting for the law of the land to be applied, in the expectation that people and institutions that are guilty of criminal acts would be held accountable via the justice system. Perhaps naively, we thought that, even where other institutions had failed us, we might rely on the law and the judicial process as the cornerstone of democracy.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_120723292
quote:

'Groot deel Griekse belastingschuld oninbaar'


Griekenland moet een groot deel van de nog uitstaande belastingschulden in het land afschrijven omdat ze oninbaar zijn. Dat stellen de EU en het IMF in een rapport over de financiële situatie van het noodlijdende land.

De Griekse belastingdienst zou nog slechts 20 procent van de in totaal 53 miljard euro aan uitstaande schulden kunnen ophalen, denken de geldschieters van het land. Daarbij moet volgens de onderzoekers veel meer aandacht worden gericht op de 1500 belangrijkste wanbetalers, die samen ongeveer twee derde van de belastingschuld vertegenwoordigen.
RTLZ
Dit slaat alweer een nieuw gat van 42 miljard euro in verwachte opbrengsten omdat die nooit gerealiseerd gaan worden. Mwah wat is 42 miljard voor een land als Griekenland, peanuts want dat gat mag de noordeuropese belastingbetaler gaan dichten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 27 december 2012 @ 03:05:38 #40
361063 Libertarisch_Socialist
Een goed rolmodel voor ieder
pi_120807088
Wel leuk dat ze weer net wanneer het het criminele deel van de rijken betreft, men er niet zo hard achteraan wil gaan, terwijl de 'hervorming' van de arbeidsmarkt bijvoorbeeld er wel keihard doorgedrukt wordt. Het zal ook weer niet zo zijn. Ik wil het best accepteren als ze het ook beargumenteren, maar vreemd genoeg zijn het net bij dit soort maatregelen dat er een heel erg algeme reden aangevoerd wordt. Het feit dat bankiers ondemocratisch de leiding krijgen, zal hier vast niet mee te maken hebben.
pi_121684129
quote:
Fed Concerned About Overheated Markets Amid Record Bond-Buying.

Federal Reserve officials are voicing increased concern that record-low interest rates are overheating markets for assets from farmland to junk bonds, which could heighten risks when they reverse their unprecedented bond purchases.

Federal Reserve Chairman Chairman Ben S. Bernanke is on the lookout for financial distortions that may reverse abruptly when the Fed stops adding to its portfolio. Photographer: Andrew Harrer/Bloomberg
.
Investors have been snapping up riskier assets since the Fed boosted its bond buying to reduce long-term borrowing costs after cutting its overnight rate target close to zero in December 2008. Enthusiasm for speculative-grade bonds is at unprecedented levels, driving a Credit Suisse index that tracks the yield on more than 1,500 issues to a record-low 5.9 percent last week.

Now, as central bankers boost their stimulus with additional bond purchases, policy makers from Chairman Ben S. Bernanke to Kansas City Fed President Esther George are on the lookout for financial distortions that may reverse abruptly when the Fed stops adding to its portfolio and eventually shrinks it.

“Prices of assets such as bonds, agricultural land, and high-yield and leveraged loans are at historically high levels,” George said in a speech last week. “We must not ignore the possibility that the low-interest rate policy may be creating incentives that lead to future financial imbalances.”

Bernanke himself raised that concern this week, saying the central bank has to “pay very close attention to the costs and the risks” of its policies during a Jan. 14 discussion at the University of Michigan’s Gerald R. Ford School of Public Policy in Ann Arbor.
Ook de FED word bang van deze risk on mode en dat deze vroeg of laat keihard omdraait. En dat gaat natuurlijk gebeuren vroeg of laat. Net nu een hele hoop particulieren weer oog krijgen voor aandelen (waar kennen we dat van?). Maar ze hebben dit natuurlijk niet veroorzaakt en hebben alles onder controle.

History will not so kind to you i guess. But till then, party like 1999. *O*
  maandag 21 januari 2013 @ 11:34:35 #42
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_121837284
quote:
NYT: How to Cut Megabanks Down to Size

It is a prevailing myth in Washington: big bailouts are over for good. Never again, the line goes, could giant financial institutions imperil the nation’s economy.

This is nonsense, of course. Whatever regulators and lawmakers say, the Dodd-Frank financial overhaul lacks any guarantee that taxpayers won’t have to come to the rescue again.

So it was refreshing to hear a member of the Federal Reserve Board debunk the bailouts-are-gone theory last week.

The official was Richard W. Fisher, the president of the Federal Reserve Bank of Dallas and a longstanding truth-teller about too-big-to-fail banks. On Wednesday, in a speech in Washington, Mr. Fisher laid out a compelling proposal for shrinking financial giants in order to protect taxpayers. He suggested that megabanks be chopped into pieces, so that no one of them could endanger the financial system if it ran into trouble.

That may sound like a return to the Glass-Steagall Act, the Depression-era law that separated investment banking and commercial banking until it was dismantled in 1999. But Mr. Fisher’s plan is more sophisticated than Glass-Steagall, in that it recognizes how complex big financial institutions have become. Glass-Steagall concerned only old-school banking businesses, like making loans, and Wall Street businesses, like trading stocks. Today’s financial behemoths are in so many different businesses that a top-to-bottom restructuring is required.

Why? Mr. Fisher argued that megabanks not only threaten taxpayers with bailouts, but that their continuing failure to lend is also thwarting the Fed’s efforts to jump-start the economy by keeping interest rates low. “I submit that these institutions, as a result of their privileged status, exact an unfair tax upon the American people,” he told his audience. “Moreover, they interfere with the transmission of monetary policy and inhibit the advancement of our nation’s economic prosperity.”

Smaller institutions, by contrast, have continued to lend in the post-crisis years, especially to the kinds of modest-size businesses that create so many jobs across the country. According to figures compiled by Mr. Fisher’s colleagues at the Dallas Fed, community banks — defined as those with no more than $10 billion in assets — hold less than one-fifth of the nation’s banking assets. Nevertheless, they hold more than half of the industry’s small-business loans.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_121877159
Gisteren had tegenlicht wederom hun vooruitblik voor 2013.

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2013/agenda-2013.html

Meneer rogers was erg negatief voor europa, maar ook andere westerse landen. Hij zegt in ieder geval dat de grexit plaats zal vinden na de duitse verkiezingen.

Ook komen nog onder andere de volgende vooruitblikken aan bod:

eva joly welke de speciale belastingconstructies die wij als NL bijvoorbeeld hebben door de mangel halen en dat dit gewoon ten koste gaat van de belastinginkomsten van de vestigingslanden en alleen ten goede komt aan de grootaandeelhouders en een klein beetje aan de nederlandse staat.

Peter Diamandis die gelooft dat we over een x aantal jaren een singularieit hebben en gewoon voor alle mensen op de wereld de basisbehoeftes gratis beschikbaar zijn en we gewoon dingen gaan doen die we leuk vinden.

Douglas Rushkoff die denkt dat we via internet naar een andere ruil economie kunnen gaan en de dure tussenhandel van geld/ vage diensten kunnen uitschakelen. Zoals hij zegt koop van mij direct de pdf van mijn boek voor 1 dollar en ik wordt er rijker van dan alsje het boek in een winkel koopt voor 20 dollar.
pi_121880948
Boem. Daar gind de DAX onderuit, op de voet gevolgd door eurodollar. Ergens is paniek over, maar waarover? Handelaren gissen en twitteren volop, maar het lek is nog niet boven.
pi_121881100
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:27 schreef arjan1212 het volgende:
Boem. Daar gind de DAX onderuit, op de voet gevolgd door eurodollar. Ergens is paniek over, maar waarover? Handelaren gissen en twitteren volop, maar het lek is nog niet boven.
DAX - 7,674.51 -0.96%

-1%, is dat 'onderuit'? Of heb ik oude info?
జ్ఞ‌ా
pi_121881338
AMSTERDAM (Dow Jones)--De AEX veert na 11.00 uur op tot boven de 352,50 punten na een beter dan verwachte ZEW-index. "Die brengt even wat opleving in de index, die eerder op de ochtend druk ondervond", aldus handelaar Rob Koenders van Harmony Vermogensbeheer.

In Duitsland gaat het gerucht dat de financiele toezichthouder Bafin twee Duitse financiele banken om splitsing van de consumenten- en zakenbank heeft verzocht. Verder gaat het gerucht dat president Jens Weidman van de Bundesbank zou opstappen, een gerucht dat de Bundesbank ongegrond heeft verklaard.

"Hoe dan ook, onderliggend is de beurs zeer veerkrachtig", aldus Koenders. De AEX noteert dinsdag rond 11.15 uur 0,1% lager op 352,63 punten. (ANS)
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 22 januari 2013 @ 11:59:03 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_121882172
quote:
3s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:31 schreef µ het volgende:

[..]

DAX - 7,674.51 -0.96%

-1%, is dat 'onderuit'? Of heb ik oude info?
Inderdaad! Dit is wel tekenend voor de situatie op dit moment. Bij elk procentje daling is er tegenwoordig gelijk paniek en wordt er geroepen om meer QE, minder bezuinigingen, etc.



"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 22 januari 2013 @ 12:40:52 #48
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_121883782
http://www.zerohedge.com/(...)monetary-policy-plan

Volgens Kyle Bass was het toch einde oefening voor Japan wanneer de BOJ geen deflatie meer kon beloven :?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_121883976
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 12:40 schreef JimmyJames het volgende:
http://www.zerohedge.com/(...)monetary-policy-plan

Volgens Kyle Bass was het toch einde oefening voor Japan wanneer de BOJ geen deflatie meer kon beloven :?
Pas als de inflatieverwachting zich gaat weerspiegelen in de rentestand. Eerst moet de markt nog in een blijvende inflatie van 2% geloven (wie zegt dat de BOJ dat uberhaupt kan veroorzaken?), vervolgens heeft het tijd nodig.

Als de rente eenmaal begint te stijgen zal ook het insolventierisico in de rente tot uitdrukking komen. Dan kan het weleens snel/hard gaan, maar het is nog geen zekerheid dat dit gaat gebeuren de komende jaren.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 12:52:49 #50
391065 NY_aannemer
Shut the fuck up and work!
pi_121884268
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 12:45 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Pas als de inflatieverwachting zich gaat weerspiegelen in de rentestand. Eerst moet de markt nog in een blijvende inflatie van 2% geloven..
Ik denk persoonlijk dat de markt dat lang kan volhouden. Ik zie het altijd zo voor bij mij Japan (mooi land overigens), heel lang in een bepaalde traditie c.q methode blijven geloven. Tot je letterlijk geen cent meer te makken hebt en alles volledig de mist in gaat.

Dan gooien ze ook direct de gehele boel om, soort van harakiri modus om daarna vliegensvlug alles weer opnieuw te gaan bouwen. Dat is echt hetgeen wat ik bij Japan verwacht en zoals Japan al sinds begin van de samurai en de Meiji's aan het doen is. Vernietigen, gek doen, als dollen weer alles opbouwen, heersen en weer opnieuw beginnen.
The world has no benefit of sad little crybabies
pi_121884642
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 12:52 schreef NY_aannemer het volgende:
Ik denk persoonlijk dat de markt dat lang kan volhouden. Ik zie het altijd zo voor bij mij Japan (mooi land overigens), heel lang in een bepaalde traditie c.q methode blijven geloven. Tot je letterlijk geen cent meer te makken hebt en alles volledig de mist in gaat.
De markt kan inderdaad langer irrationeel dan dat jezelf rationeel kunt blijven. Maar uiteindelijk doen de fundamenten ertoe en geld dat er niet is gaat niet betaald worden. Niemand kan exact weten wanneer de markt daarachter gaat komen. En/of de BOJ en overheid uberhaupt in staat zijn hun eigen graf (versneld) te graven.

quote:
Dan gooien ze ook direct de gehele boel om, soort van harakiri modus om daarna vliegensvlug alles weer opnieuw te gaan bouwen. Dat is echt hetgeen wat ik bij Japan verwacht en zoals Japan al sinds begin van de samurai en de Meiji's aan het doen is. Vernietigen, gek doen, als dollen weer alles opbouwen, heersen en weer opnieuw beginnen.
Ik betwijfel of dat zo makkelijk gaat gezien de demografie. Of die harakiri moet eruitzien zoals Aso voostelt:

The 72-year-old Aso, who has a reputation for speaking insensitively, was addressing a meeting on social security issues on the burden imposed by prolonging patients' lives with treatment.

Describing patients with serious illnesses as "tube persons", Aso said they should be allowed to die quickly if they wanted to, Kyodo News reported.

"Heaven forbid I should be kept alive if I want to die. You cannot sleep well when you think it's all paid by the government. This won't be solved unless you let them hurry up and die."
pi_121885361
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:59 schreef SeLang het volgende:
Inderdaad! Dit is wel tekenend voor de situatie op dit moment. Bij elk procentje daling is er tegenwoordig gelijk paniek en wordt er geroepen om meer QE, minder bezuinigingen, etc.
Zowiezo zijn uitslagen op dagbasis ruis. Maar het geeft wel aan dat niemand de greatest fool wil zijn en die 'paniek' geeft aan dat men zelf al te goed beseft dat het feestje zomaar voorbij kan zijn.

Ik vind de huidige rally trouwens met de dag gevaarlijker worden. Particulieren die weer toestromen, risicoperceptie die op extreem lage niveaus staat (althans de indicatoren) en leverage die weer stijgt naar niveaus van vorige toppen. Het zal vast en zeker nog een poosje zo blijven, maar mijn onderbuikgevoel zegt me dat als deze trend draait het hard kan gaan.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 13:59:13 #53
391065 NY_aannemer
Shut the fuck up and work!
pi_121886979
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:19 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Zowiezo zijn uitslagen op dagbasis ruis. Maar het geeft wel aan dat niemand de greatest fool wil zijn en die 'paniek' geeft aan dat men zelf al te goed beseft dat het feestje zomaar voorbij kan zijn.
Uitslagen op dagbasis zijn niet ruis. Een uitslag van nieuwe building permits, andere regeling qua QE worden allemaal op dat moment meegenomen in de berekeningen voor een toekomstig beeld van de economie. Men neemt daar (en dat is denk ik hetgeen wat ruis veroorzaakt) direct al een beslissing op en trekt de beurs op die manier naar beneden. Onzin natuurlijk, want morgen kan het resultaat weer anders zijn. De essentie van het problem is dus dat men niet verder kijkt dan de neus lang is. Deze ruis speelt al sinds de intrede van hft in de financiele wereld.

quote:
Ik vind de huidige rally trouwens met de dag gevaarlijker worden. Particulieren die weer toestromen, risicoperceptie die op extreem lage niveaus staat (althans de indicatoren) en leverage die weer stijgt naar niveaus van vorige toppen. Het zal vast en zeker nog een poosje zo blijven, maar mijn onderbuikgevoel zegt me dat als deze trend draait het hard kan gaan.
Je mening klopt volledig. Het probleem is, die klopt al sinds de herstart van de beurs in 08'. :P

[ Bericht 2% gewijzigd door sitting_elfling op 22-01-2013 14:40:49 ]
The world has no benefit of sad little crybabies
pi_122555964
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_122576319
Hollande wil wisselkoerssysteem voor euro - Als het aan de Franse president ligt, wordt het mandaat van de ECB nog verder uitgebreid. Hij wil dat de Europese Centrale Bank de wisselkoers van de euro direct kan manipuleren. Het huidige mandaat van de ECB gaat officieel niet verder dan het beheren van de inflatiestand. Volgens Hollandse is een wisselkoersbeleid noodzakelijk omdat een hoge eurokoers export duur maakt, wat economisch herstel lastig maakt.

http://925.nl/archief/201(...)d-en-picasso-geveild
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_122645358
quote:
Subprime Is Back: Will This End Badly?

The subprime market for risky mortgage backed securities is hot again and its revival is exceeding many people's expectations, the chief market strategist at Rosenblatt Securities said. However, he expects it will end badly.

The subprime mortgage crisis, which led to the financial crash of 2008, involved institutions making loans to those with poor credit who later had difficulty maintaining their repayment schedule.

Wall Street brokerage firm Rosenblatt, which has been monitoring the situation since the last crisis, said the credit-led bull market is well under way.

"The subprime market's revival is proving to be even stronger than we had anticipated," Brian Reynolds said, in a research note. "This is just a credit cycle, and it will eventually end badly like the others."

Rosenblatt Securities has been worried before. It showed outrage when General Motors bought AmeriCredit car loans firm in 2010. The deal repeated the excesses of the last credit cycle, it said at the time, when GM had to hive off its financial subsidiaries which then needed taxpayers' money to survive.

And it has noticed another huge development this week. The Wall Street Journal reported that a joint venture between AIG and Fortress will be issuing a securitization of personal loans.

"The average coupon on some of these loans is 25 percent, as some of them have no collateral. The A-rated tranche is expected to yield a whopping (for this environment) 2.5 percent, and we're pretty sure the enhanced cash and cash-plus pseudo-money market funds will gobble this up."

This search for yield has angered Reynolds, who thought he would never see subprime personal loans again. He said the situation was now reminiscent of the structured finance boom that began in 1994.

"We're tempted to go check the attic to see if we have some old Beanie Babies that we could securitize," he said.

"It is likely to add to the intensity of this credit boom for a number of years, and help generate significantly higher stock prices, before the next bear market sets in."

In the short term, Reynolds expects the yields on Spanish sovereigns to dictate the markets. Pension funds will continue to pile money into the credit markets, he added, eventually lifting share prices to new highs after this current period of caution.

"The issuance of the junkiest subprime deal, in at least a dozen years, during the current equity jitters bolsters this case," he said.

"Given how underweighted many equity investors are, they need to think about using these jitters to add exposure or they will face yet another year of massive underperformance."
pi_122645926
quote:
'Franse staat overweegt belang in Peugeot'

PARIJS (AFN/RTR) - De Franse staat overweegt een belang te nemen in autobedrijf PSA Peugeot Citroën. De Franse minister van Begrotingszaken Jerome Cahuzac liet in een televisie-interview weten dat een investering ,,niet ondenkbaar'' is. Volgens Cahuzac ,,mag dit bedrijf niet verdwijnen en moeten we alles doen om het te laten overleven''. De minister sprak daags nadat PSA Peugeot Citroën een afschrijving van 4 miljard euro bekend had gemaakt als gevolg van de aanhoudende malaise op de Europese automarkt.

Maar een bron bij het Franse ministerie van Financiën sprak later op vrijdag tegen dat de Staat op het punt staat om de verlieslijdende autobouwer van een kapitaalinjectie te voorzien. ,,Een investering in de aandelen Peugeot staat niet op de agenda'', aldus de bron. ,,De groep moet zijn eigen herstelplan volgen en de samenwerking met General Motors versterken.''

PSA Peugeot Citroën is hard geraakt door de Europese crisis. De onderneming heeft aangekondigd ruim 11.000 banen te schrappen en een fabriek te sluiten. Ook 2012 was een beroerd jaar, met de sterkste daling in het aantal verkochte auto's in 19 jaar. Het concern verkocht 13 procent minder dan in 2011 en rekent op een krimp van de Europese automarkt met 5 procent dit jaar.
Waarom niet alles nationaliseren joh, kijk eens hoe efficient dat werkt in Frankrijk.

De term EUSSR klopt trouwens wel, al is het niet in de zin die normaal gebruikt word. Gek genoeg is in de loop der jaren alles gedraaid en zijn de vrije-markt idealen waar we ooit voor (figuurlijk en letterlijk) vochten ondergesneeuwd.:
General government expenditures as a percentage of GDP (2000, 2007 and 2009)
pi_122912854
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_122918353
quote:
Kabinet heeft meevaller door garantie aan DNB

Het kabinet verleent de Nederlandsche Bank (DNB) een garantie van 5,7 miljard euro. Door die garantie stijgen de buffers zo dat de bank weer crisisgerelateerde winst kan uitkeren aan de Staat. Dat betekent een forse meevaller voor de schatkist. Dit jaar gaat het om 813 miljoen euro en volgend jaar om 877 miljoen. Die winstuitkeringen dringen het begrotingstekort voor dit en volgend jaar fors terug.

Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën heeft de garantieverlening aan DNB vrijdag bekendgemaakt, nadat de ministerraad ermee had ingestemd. De langjarige afspraak leidt ertoe dat DNB de eigen buffers niet hoeft te versterken door winst in te houden of door voorzieningen te nemen. Dat geeft de mogelijkheid om tussen 2013 en 2017 in totaal 3,2 miljard extra aan winst af te dragen aan de schatkist.

De afspraken zijn goed nieuws voor Dijsselbloem die met de winstuitkering het begrotingstekort voor dit jaar met 813 miljoen euro verkleint. Ook de staatsschuld daalt navenant.
Wat is dit nu weer voor een vage boekhoudkundige truc?
  vrijdag 15 februari 2013 @ 16:27:15 #60
372108 FredericBastiat
Idioten zijn van alle tijden.
pi_122918561
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 16:22 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Wat is dit nu weer voor een vage boekhoudkundige truc?
Gokje: monetarisering van het begrotingstekort.
pi_122935270
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 16:22 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Wat is dit nu weer voor een vage boekhoudkundige truc?
En wat is de keerzijde van de medaille? Dat zie ik nergens belicht worden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_122936061
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 22:52 schreef Digi2 het volgende:
En wat is de keerzijde van de medaille? Dat zie ik nergens belicht worden.
Ik weet niet hoe het precies zit, maar dit lijkt verdacht veel op het naar voren halen van toekomstige winstuitkeringen. Als er verliezen optreden bij de zaken die gegarandeerd worden moet de staat bijlappen en mocht het goed gaan dan zouden die winsten op een later tijdstip uitbetaald worden als winst. Wat ik heb begrepen kunnen die winsten dus nu al uitgekeerd worden dankzij de garantie, nu maar hopen dat het goed afloopt en die geboekte winsten niet alsnog (deels) terugbetaald moeten worden.

Alle beetjes helpen natuurlijk als binnenkort blijkt dat we de 3%-doelstelling niet gaan halen zonder extra bezuinigingen.
pi_123021295
ik volg een paar vallende messen ; imtech , kpn en nieuwe steen investments

saldo op binck is nu nog 0 . overweeg wat geld over te maken , straks na de emissies bij kpn en imtech wat te kopen

imtech vandaag - 5% nsi -2%
pi_123026091
Ik weet niet of dit de juiste plaats is..

"Oudeman gaat per 1 juli 2013 aan de slag als voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Utrecht. Daarnaast is ze lid van de raad van commissarissen van Statoil, ABN Amro en de Nederlandse Spoorwegen."

Hoeveel zou ze verdienen, een ton of 2/3?
pi_123030043
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 12:20 schreef floris_b het volgende:
Ik weet niet of dit de juiste plaats is..

"Oudeman gaat per 1 juli 2013 aan de slag als voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Utrecht. Daarnaast is ze lid van de raad van commissarissen van Statoil, ABN Amro en de Nederlandse Spoorwegen."

Hoeveel zou ze verdienen, een ton of 2/3?
http://www.z24.nl/bijzake(...)rsiteit_Utrecht.html 194.000 .. wat ze voor die commisariaten vangt weet ik niet
pi_123050029
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 08:27:43 #67
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_123061088
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 20 februari 2013 @ 15:03:14 #68
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_123118758
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_123119906
Dat is een van de belangrijke indicatoren die een beeld geeft van de risicoperceptie. Andere belangrijke indicatoren waar ik vaak naar kijk zijn de long/short(net)-positions, VIX, instroom van particulieren en de winstverwachtingen. Al deze indicatoren geven een beeld van een euforische markt.

Een andere belangrijke indicator, vooral voor de value investeerder, is ''The Ratio of Total Market Cap to US GDP''. Buffet vind dat zelfs de beste 'single measure' voor de waardering van de aandelenmarkt als geheel. Die staat nu op 102,6% en een stand boven de 90% word beschouwd als overgewaardeerd. Een stand van 115% als zwaar overgewaardeerd.

[ Bericht 19% gewijzigd door piepeloi55 op 20-02-2013 15:39:44 ]
  woensdag 20 februari 2013 @ 16:22:45 #70
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_123122140
De ontwikkeling van de maandelijkse omzet bij Caterpillar duidt ook niet echt op een gunstige macroeconomische situatie:
http://www.zerohedge.com/(...)obal-growth-slowdown
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_123122434
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 16:22 schreef JimmyJames het volgende:
De ontwikkeling van de maandelijkse omzet bij Caterpillar duidt ook niet echt op een gunstige macroeconomische situatie:
http://www.zerohedge.com/(...)obal-growth-slowdown
Meer grote en met name consumentenketens laten zwakke verkoopcijfers zien vanaf januari. Ik denk dat dat te maken heeft met het terugdringen van het begrotingstekort en ik ben dan ook benieuwd na de cijfers van Q1. Dat geeft gelijktijdig een goed beeld wat er te verwachten valt bij verdere bezuinigingen in Amerika, vooral als je je bedenkt dat de huidige maatregelen meer voor de buhne zijn.

Vooralsnog heeft de markt er geen oog voor, maar als die verkoopcijfers inderdaad tegenvallen en de winsten verder dalen (na Q3 en Q4 en margins die gepiekt zijn waardoor winstgroei voornamelijk van omzetgroei moet komen) kan dat weleens een realiteitscheck voor de markt worden.
  woensdag 20 februari 2013 @ 16:47:21 #72
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_123123064
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 16:30 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Meer grote en met name consumentenketens laten zwakke verkoopcijfers zien vanaf januari. Ik denk dat dat te maken heeft met het terugdringen van het begrotingstekort en ik ben dan ook benieuwd na de cijfers van Q1. Dat geeft gelijktijdig een goed beeld wat er te verwachten valt bij verdere bezuinigingen in Amerika, vooral als je je bedenkt dat de huidige maatregelen meer voor de buhne zijn.

Vooralsnog heeft de markt er geen oog voor, maar als die verkoopcijfers inderdaad tegenvallen en de winsten verder dalen (na Q3 en Q4 en margins die gepiekt zijn waardoor winstgroei voornamelijk van omzetgroei moet komen) kan dat weleens een realiteitscheck voor de markt worden.
De disconnect tussen beurs en realiteit is weer aan het oplopen nu er overal geroepen wordt dat de VS weer gaat groeien etc.

China riep vandaag nog dat ze ineens weer vertrouwen hebben in de dollar vanwege de sterke economische groei en de schaliegasbelofte van de VS (blijkbaar speelt China de currency-war op deze manier leuk mee).

Het internationale theater draait weer een nieuwe voorstelling.
pi_123124540
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 16:47 schreef GoedeVraag het volgende:
De disconnect tussen beurs en realiteit is weer aan het oplopen nu er overal geroepen wordt dat de VS weer gaat groeien etc.
Dan kunnen er 2 dingen gebeuren:
- De prijs van assets past zich vroeg of laat aan aan de realiteit.
- De fundamenten verbeteren daadwerkelijk en rechtvaardigen de koersen.

Meestal is van dat eerste sprake bij een euforische stemming en risicoperceptie die nu heerst. Ik neig dan ook meer naar het eerste en geloof niet in het wonderbaarlijke herstel dat ons staat te wachten volgens analisten. De grote vraag is natuurlijk wanneer, hoe en in welke mate.

quote:
China riep vandaag nog dat ze ineens weer vertrouwen hebben in de dollar vanwege de sterke economische groei en de schaliegasbelofte van de VS (blijkbaar speelt China de currency-war op deze manier leuk mee).

Het internationale theater draait weer een nieuwe voorstelling.
Persoonlijk zie ik wel een aantal bullische signalen voor de dollar de komende jaren:
- Handelstekort zal de komende jaren (aanzienlijk) verbeteren namate Amerika meer energie onafhankelijk word en productie langzaam huiswaarts keert.
- Een eventuele nieuwe crisis zal wederom een vlucht naar dollars veroorzaken (liquidatiefase).
- De grote alternatieven (euro/yen/pond) staan er in vrijwel alle opzichten slechter voor, waarbij de kans nog steeds bestaat dat het in een van die gebieden vroeg of laat echt gaat ontsporen. Dat zie ik in Amerika niet gebeuren en als het al gebeurd is het the last man standing (wel heel pessimistisch).

Ik denk dat er daarnaast teveel gekeken word naar het monetaire beleid van de FED en het langblijvende effect op de dollar (kijk maar eens na de yen de afgelopen decennia), vooral als vrijwel de hele wereld aan balance sheet expansion doet. Anders zou dat worden als dat monetaire beleid forse en blijvende inflatie zou veroorzaken, maar daar wijst niets op en dan nog is het de vraag hoe de CB omgaat met die inflatie.

Vooral bij een nieuwe crisis zal de dollar aanzienlijk sterker word gok ik zo.
  woensdag 20 februari 2013 @ 19:26:27 #74
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_123129272
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 17:24 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dan kunnen er 2 dingen gebeuren:
- De prijs van assets past zich vroeg of laat aan aan de realiteit.
- De fundamenten verbeteren daadwerkelijk en rechtvaardigen de koersen.

Meestal is van dat eerste sprake bij een euforische stemming en risicoperceptie die nu heerst. Ik neig dan ook meer naar het eerste en geloof niet in het wonderbaarlijke herstel dat ons staat te wachten volgens analisten. De grote vraag is natuurlijk wanneer, hoe en in welke mate.

[..]

Persoonlijk zie ik wel een aantal bullische signalen voor de dollar de komende jaren:
- Handelstekort zal de komende jaren (aanzienlijk) verbeteren namate Amerika meer energie onafhankelijk word en productie langzaam huiswaarts keert.
- Een eventuele nieuwe crisis zal wederom een vlucht naar dollars veroorzaken (liquidatiefase).
- De grote alternatieven (euro/yen/pond) staan er in vrijwel alle opzichten slechter voor, waarbij de kans nog steeds bestaat dat het in een van die gebieden vroeg of laat echt gaat ontsporen. Dat zie ik in Amerika niet gebeuren en als het al gebeurd is het the last man standing (wel heel pessimistisch).

Ik denk dat er daarnaast teveel gekeken word naar het monetaire beleid van de FED en het langblijvende effect op de dollar (kijk maar eens na de yen de afgelopen decennia), vooral als vrijwel de hele wereld aan balance sheet expansion doet. Anders zou dat worden als dat monetaire beleid forse en blijvende inflatie zou veroorzaken, maar daar wijst niets op en dan nog is het de vraag hoe de CB omgaat met die inflatie.

Vooral bij een nieuwe crisis zal de dollar aanzienlijk sterker word gok ik zo.
Ik denk dat de huidige recovery en de vermeende dollarsterkte beiden een fata morgana zullen blijken te zijn geweest.
  donderdag 21 februari 2013 @ 15:29:31 #75
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_123163031
Maar even het hele artikel gequote:

quote:
Bankiers en bakkers

Stel dat de bakker bij u om de hoek hetzelfde verdient als een zakenbankier; paar ton per jaar. Dan zouden bij u in de buurt andere mensen een bakkerij beginnen, toch? Ze zien de dikke auto van de bakker en denken: ga ik ook doen. Grote winsten trekken nieuwe spelers aan, wier concurrentie de prijzen (en dus salarissen) naar beneden drijft. Dat is marktwerking.

Stel nu dat de bakker bij u om de hoek brood verkocht van dezelfde kwaliteit als de woekerpolissen of subprime hypotheekproducten die zakenbanken de afgelopen decennia met zoveel succes wisten te slijten. Dan zou u die bakker voortaan mijden, toch? En met u de rest van de buurt. De bakker zou failliet gaan want wie slecht presteert, verdwijnt. Ook dat is marktwerking.

Dus waarom zijn de zakenbanken die een cruciale rol speelden bij de crisis niet verdwenen? Waar zijn de nieuwe zakenbanken? En waarom verdienen de mensen in die zakenbanken nog steeds zoveel geld? Als het was gegaan om giftig brood in plaats van giftige leningen zouden slachtoffers de bakker hebben aangeklaagd, en bedolven onder schadevergoedingen. De bakkerij was dichtgegooid, toezichthouders voor broodkwaliteit waren vervangen en nieuwe bakkerijen zouden met een schone lei beginnen.

Na twintig maanden boren in de financiële sector lijkt me dit de centrale weeffout in het bestel: er is geen marktwerking en dus geen zelfcorrectie aan de top van de vrije markt. Wereldwijd heb je een dozijn mondiale banken, vier grote accountantskantoren, drie grote kredietbeoordelaars, een handjevol financiële advocatenkantoren en twee gigantische informatie- en data-verstrekkers. Sinds de financiële crisis is daar geen enkel nieuwe mondiale zakenbank, accountantskantoor, kredietbeoordelaar etc. bijgekomen. Integendeel, het aantal mondiale zakenbanken is juist afgenomen door gedwongen fusies en door overnames van kleinere banken die niet kunnen voldoen aan de nieuwe regulering die was bedoeld om de grote jongens veiliger te maken.

Terug naar ons bakkertje. Een zakenbankier anno nu is als een bakker die zeker weet dat hij de enige in de buurt zal blijven. Hij weet ook dat de kwaliteit van zijn waar wordt beoordeeld door een instantie die financieel van hem afhankelijk is, terwijl toezichthouders weinig begrijpen van brood en bovendien van politici te horen krijgen dat ze het rustig aan moeten doen; de mensen kunnen immers niet zonder brood.

Waarom zou die bakker zichzelf geen tonnen salaris geven? Waarom zou hij geen zaagsel door het brood mengen?

Nu kun je zeggen: opbreken die handel. Maar dan stuit je op de tweede centrale weeffout in ons bestel: het financiële kartel opereert op wereldschaal, terwijl de tegenkracht moet worden georganiseerd op nationaal niveau. Ja, een land kan besluiten zijn zakenbank op te knippen. Maar dan worden de lucratieve delen opgeslokt door andere zakenbanken van elders, die daarmee nog groter worden.

Dat lijkt mij de grote vraag rond de EU: met 27 landen kun je een vuist maken tegen het mondiale financiële kartel. Maar hoe voorkom je dat de EU wordt ingekapseld en gecoöpteerd zoals is gebeurd met de Britse en Amerikaanse politiek?

Waarmee we komen op de vraag waarop de gelovers in globalisering geen antwoord lijken te hebben: kun je überhaupt een mondiale financiële sector hebben zonder mondiaal toezicht? En mocht dit komen, wie controleert dan weer die controleurs?

De wetenschapsfilosoof zou zeggen: een paradigma wankelt.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 21 februari 2013 @ 15:48:26 #76
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_123163857
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:29 schreef Perrin het volgende:
Maar even het hele artikel gequote:

[..]

IB's zijn niet zo snel op te richten, maar als je al even snel op wikipedia zoekt, op investment bank, dan zijn er de afgelopen tien jaar toch echt wel wat opgericht.

Maar eigenlijk zou je dan moeten kijken naar broker-dealers die zijn opgericht sinds de crisis aangezien investment banks geen 'echte' banken zijn.
The more debt, the better
  vrijdag 22 februari 2013 @ 15:47:42 #77
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_123208271
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_123664961
quote:
Consumer Confidence Nosedives in March; 59% Think the Economy Is In a Recession.

The IBD/TIPP Economic Optimism Index declined by 5.1 points, or 10.8%, in March, posting 42.2 vs. 47.3 in February. The index is 5.5 points below its 12-month average of 47.7, 2.2 points below its reading of 44.4 in December 2007 when the economy entered the recession, and 7.5 points below its all-time average of 49.7.

Note: Index readings above 50 indicate optimism; below 50 indicate pessimism.

The IBD/TIPP Economic Optimism Index has a good track record of foreshadowing the confidence indicators put out later each month by the University of Michigan and The Conference Board. IBD/TIPP conducted the national poll of 847 adults from February 25 to March 4. The margin of error is +/-3.4 percentage points.

The IBD/TIPP Economic Optimism Index has three key components. This month, all of the three components declined.

• The Six-Month Economic Outlook, a measure of how consumers feel about the economy’s prospects in the next six months, dropped 8.5 points, or 18.0%, to 38.8. The sub-index was 32.1 when the economy entered the last recession in December 2007.

• The Personal Financial Outlook, a measure of how Americans feel about their own finances in the next six months, declined 2.4 points, or 4.4%, to 52.2.

• Confidence in Federal Economic Policies, a proprietary IBD/TIPP measure of views on how government economic policies are working fell 4.4 points, or 11.0%, to reach 35.5.

"Americans across-the-board think that the economic outlook is grim. The big slide in our economic outlook sub-index perhaps signals a turning point and an impending entry into a recession. This month sixty percent believe that the economy is in a recession,” said Raghavan Mayur, president of TIPP, a unit of TechnoMetrica Market Intelligence, IBD's polling partner.

"Given the spate of tax hikes hitting Americans and the cynical manipulation and exaggeration of the impacts of the sequester in Washington, Americans seem to be fed up," said Terry Jones, associate editor of Investor's Business Daily. "This could be a political game-changer in the nation's capital."

The Breakdown

This month, two of the 21 demographic groups that IBD/TIPP tracks were above 50 on the Economic Optimism Index. One group improved and 20 declined.

On the Economic Outlook component, two of the 21 groups that IBD/TIPP tracks scored in optimistic territory. All 21 groups declined.

On the Personal Financial component, 13 of the 21 of the groups IBD/TIPP tracks scored in optimistic territory. Three groups improved on the component and 17 declined. One group did not change.

On the Federal Policies component, two of the 21 demographic groups tracked were above 50. Three groups advanced on the component and 18 declined.
Dit heeft natuurlijk te maken met de geringe bezuinigingen/'belastingverhogingen die consumenten al merken. Die voelen het wealth effect van Bernanke niet, laat staan als er eens echte bezuinigingen komen. Eerder waren er al de grote consumenteketens die de effecten merkten.

Ondertussen stijgt de beurs verder en word het gat tussen de beurs en de realiteit groter en groter. Dit gaat natuurlijk keihard mis over een tijdje.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 19:31:11 #79
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_123671494
Ze zeggen toch dat de beurzen altijd vooruitlopen op de economie? Wellicht zien we dan binnen enkele weken de eerste tekenen van echt herstel.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_123687139
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 19:31 schreef JimmyJames het volgende:
Ze zeggen toch dat de beurzen altijd vooruitlopen op de economie?
Dat is een myth. Er zijn genoeg voorbeelden in het verleden dat de beurzen er helemaal naast zaten.

quote:
Wellicht zien we dan binnen enkele weken de eerste tekenen van echt herstel.
Misschien wel, maar ik kijk liever naar de cijfers. Laten we wel wezen, er is amper bewijs dat dat komt, het lijkt allemaal door te kwakkelen of zelfs te verzwakken. Sterker nog ik ga er in toenemende mate vanuit dat er slechtere tijden aankomen nu fiscale autoriteiten (middels het begrotingstekort de kracht achter het 'herstel') zich terugtrekken. Hetgeen ik al een aantal maanden hier post.

Maar om het bij de aandelenmarkt te houden. Als we kijken naar de bedrijfswinsten dan staan die al pakweg 2 jaar stil (met fors bijgestelde consensus verwachtingen telkens) en ik heb daar een topic over geopend een tijdje terug. Met margins op alltime highs zal winstgroei vooral moeten komen van hogere omzetten.


Het lijkt er de afgelopen tijd op dat we eerder richting een top manoevreren met een risicoperceptie (VIX, net-long/short-positions, margin debt, toestroom particulieren, 'onrealistische' consensusverwachtingen e.d.) die niveau's en waarderingen aanneemt van voorgaande toppen en geen echte risico inprijst (met andere woorden 'niemand' verwacht een forse correctie of erger). Ook de leverage is weer helemaal terug:


Als dat wonderbaarlijke herstel niet komt dan gaat dit heel lelijk eindigen. Excessen in deze mate eindigen niet zijwaarts. Met dit keer de mogelijkheid dat autoriteiten de vangnetten hebben opgebruikt en een illusie van almachtige autoriteiten die aan diggelen is. Waar ik een tijdje terug nog uitging van een forse correctie ergens dit jaar begin ik langzaam te twijfelen of het niet erger dan slechts een correctie zal worden, bij uitblijven van het wonderbaarlijke herstel, gezien de perceptie. Wanneer en hoe dit feestje echter gaat eindigen, als het herstel niet komt, is natuurlijk de grote vraag.

[ Bericht 2% gewijzigd door piepeloi55 op 05-03-2013 23:56:34 ]
  woensdag 6 maart 2013 @ 13:42:40 #81
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_123700285
Enigszins ironisch :P

quote:
Securitization Lobby in Disarray After Most Directors Quit

The main trade association for the securitization industry is in turmoil after most of the board resigned in a dispute with the group’s executive director over governance and bonuses, according to six people with knowledge of the matter.

The exodus at the American Securitization Forum puts the future of the group in question, said the people, who spoke on condition of anonymity because the dispute isn’t public. Members that quit include Bank of America Corp., JPMorgan Chase & Co. (JPM), Deutsche Bank AG, Citigroup Inc. (C) and law firm Cadwalader, Wickersham & Taft LLP, the people said.

The resignations came after the board attempted to remove the forum’s executive director, Tom Deutsch, but was unable to fire him because of the way the association’s governing documents are written, said the people. Part of the dispute concerns bonuses that Deutsch was paid, the people added.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:51:59 #82
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_123959072
quote:
Forbes: 1.6 Billion Rounds Of Ammo For Homeland Security? It's Time For A National Conversation

The Denver Post, on February 15th, ran an Associated Press article entitled Homeland Security aims to buy 1.6b rounds of ammo, so far to little notice. It confirmed that the Department of Homeland Security has issued an open purchase order for 1.6 billion rounds of ammunition. As reported elsewhere, some of this purchase order is for hollow-point rounds, forbidden by international law for use in war, along with a frightening amount specialized for snipers. Also reported elsewhere, at the height of the Iraq War the Army was expending less than 6 million rounds a month. Therefore 1.6 billion rounds would be enough to sustain a hot war for 20+ years.

In America.

Add to this perplexing outré purchase of ammo, DHS now is showing off its acquisition of heavily armored personnel carriers, repatriated from the Iraqi and Afghani theaters of operation. As observed by “paramilblogger” Ken Jorgustin last September:

“[T]he Department of Homeland Security is apparently taking delivery (apparently through the Marine Corps Systems Command, Quantico VA, via the manufacturer – Navistar Defense LLC) of an undetermined number of the recently retrofitted 2,717 ‘Mine Resistant Protected’ MaxxPro MRAP vehicles for service on the streets of the United States.”

These MRAP’s ARE BEING SEEN ON U.S. STREETS all across America by verified observers with photos, videos, and descriptions.”

Regardless of the exact number of MRAP’s being delivered to DHS (and evidently some to POLICE via DHS, as has been observed), why would they need such over-the-top vehicles on U.S. streets to withstand IEDs, mine blasts, and 50 caliber hits to bullet-proof glass? In a war zone… yes, definitely. Let’s protect our men and women. On the streets of America… ?”



“They all have gun ports… Gun Ports? In the theater of war, yes. On the streets of America…?

Seriously, why would DHS need such a vehicle on our streets?”

Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_123982105
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:51 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zo... dat is een eng bericht!
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 15 maart 2013 @ 16:24:16 #84
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124096410
Die politici worden ook elk jaar duurder

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124132475
quote:
Fed Throws Junk Bond Lifeline to Weak Companies
Struggling companies that otherwise might not be able to stay afloat have found a friend in the Federal Reserve.

The central bank's cheap-money policies have allowed borderline companies to get low-cost financing thanks to investors who are thirsting for yield and buying risky bonds as the Fed keeps its target funds rate near zero.

While that's been a boon for poorly rated firms, it also poses the threat that companies that otherwise might fail are getting artificial support and in danger of causing substantial economic damage once interest rates rise.
Waar je ook kijkt op dit moment, middelen worden op grote schaal verkeerd gealloceerd dankzij het stimuleringsbeleid van centrale banken en de overheid en de perceptie die daarmee gecreerd word. Risico is iets van het verleden, autoriteiten zulen het niet laten gebeuren. We zijn weer terug op de niveau's van voor de crisis en blazen enorme onevenwichtigheden op, in vrijwel elke markt en sector. Alleen met een nieuw paradigma. De vraag is hoe ver het dit keer zal gaan.

Ongelooflijk dat autoriteiten dit niet inzien (hoe moeilijk is dat?) en dit alles wederom faciliteren. Autoriteiten, die hun middelen uitputten, creeren de perfect storm op het moment dat deze bubble barst. 'There is a shitstorm coming, you only don't know when'.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 16 maart 2013 @ 16:37:38 #86
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124132849
quote:
BANKTEGOEDEN IN CYPRUS GECONFISQUEERD

In Cyprus is een kortstondige bankrun ontstaan, na het besluit van de eurogroep om de Cypriotische spaarders te laten meebetalen aan het reddingsplan voor Cyprus.

Rekeninghouders met meer dan 100.000 euro op de bank betalen een heffing van 9,9 procent. Spaarders met minder vermogen betalen een heffing van 6,75 procent.
Dit betekent dat het Europese Deposito Garantiestelsel feitelijk is afgeschaft!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124133827
quote:
4s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:37 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit betekent dat het Europese Deposito Garantiestelsel feitelijk is afgeschaft!
In het geval van een systeemcrisis kun je er zwz niet op rekenen.
quote:
LUXEMBURG - IJsland heeft niets illegaals gedaan door compensatie te weigeren voor Britse en Nederlandse spaarders bij de IJslandse internetspaarbank Icesave.

Dat heeft een Europese rechtbank maandag bepaald in een definitief vonnis. IJsland was, in tegenstelling tot Nederland en Groot-Brittannië, van mening dat volgens Europese wetgeving juridisch niet vaststaat dat een staat verantwoordelijk is voor de betaling van garanties aan spaarklanten. Het land is nu in het gelijk gesteld, mede vanwege de ''omvang van de systeemcrisis in IJsland''.
ijsland-wint-icesave-zaak

quote:
The European Free Trade Association (EFTA) court on Monday ruled that Iceland did not break European free trade laws on deposit guarantee schemes by refusing to compensate foreign depositors after Icesave’s owner, Lansbanki, collapsed in 2008.

The judgment obliterates any hopes the UK government had of pursuing Reykjavik for interest on the £2.35bn bail-out. It also raises grave questions about Europe’s cross-border banking arrangements, which allow overseas lenders to “passport” into a country without being subjected to local financial regulation.

In a key ruling that will set a precedent for future cross-border depositor guarantees, the EFTA court dismissed all three claims brought against Iceland and said the compensation rules did not mean the government had to fund the scheme.
Telegraph
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 16 maart 2013 @ 17:23:44 #88
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_124134152
quote:
4s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:37 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit betekent dat het Europese Deposito Garantiestelsel feitelijk is afgeschaft!
ZH maakt de volgende opmerking hierover:

quote:
More importantly, as of this morning Europe has finally grasped that there is a 6.75% to 9.9% premium to holding physical cash in your mattress rather than having it stored with your local friendly insolvent bank.
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 16 maart 2013 @ 22:14:10 #89
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124145137
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:25 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Waar je ook kijkt op dit moment, middelen worden op grote schaal verkeerd gealloceerd dankzij het stimuleringsbeleid van centrale banken en de overheid en de perceptie die daarmee gecreerd word. Risico is iets van het verleden, autoriteiten zulen het niet laten gebeuren.
Denk jij dat voor het stimuleringsbeleid middelen goed gealloceerd werden?

Icesave, subprime, SNS, ABN, Dexia, etc waren toch allemaal al jaren bezig met misallocatie op grote schaal? Dat stimulerinsbeleid is daar echt geen oorzaak voor, het is eerder een reactie.
pi_124148612
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 22:14 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Denk jij dat voor het stimuleringsbeleid middelen goed gealloceerd werden?

Icesave, subprime, SNS, ABN, Dexia, etc waren toch allemaal al jaren bezig met misallocatie op grote schaal? Dat stimulerinsbeleid is daar echt geen oorzaak voor, het is eerder een reactie.
Dat zijn de gevolgen van de voorgaande bubbles, ook die zijn grotendeels ontstaan door beleid van autoriteiten. Het is een voortzetting van hetzelfde faal beleid, maar dan in een andere vorm.
  zondag 17 maart 2013 @ 13:29:46 #91
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124160264
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 23:36 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat zijn de gevolgen van de voorgaande bubbles, ook die zijn grotendeels ontstaan door beleid van autoriteiten. Het is een voortzetting van hetzelfde faal beleid, maar dan in een andere vorm.
Dat kan, maar het is denk ik goed in te zien dat niet iets is dat met deze crisis is ontstaan.

Overigens bestaat risico al sinds 1997 niet echt meer; Greenspan gaf toen al aan dat hij (de Fed) wel in zou springen als het mis ging met too-big-to-fail banken.
  woensdag 20 maart 2013 @ 14:21:58 #92
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124292082
quote:
The Slippery Grip of Growth

Never has a society spoken so much about growth, yet achieved so little.

Time and time again predictions of recovery and a return to normal levels of economic growth have proven premature. The phrase “triple dip recession” has now entered the lexicon in the UK as GDP figures look like turning south again. One wonders how long it will be before quadruple, quintuple and sextuple dips take their place as common phrases to describe the UK’s mire.

With each announcement of GDP slippage, the news is delivered as somewhat of a surprise to politicians, economists and the commentariat in general. We’ve never had a high regard for journalists and politicians but economists on the other hand are deemed to be infinitely more sober and trustworthy. After all, they are the subject matter experts, armed to their teeth with teams of highly qualified forecasters and the very latest in advanced statistical models. Far too advanced for us mere mortals to understand, you hear! Yet it is the economists who are the people who keep getting it wrong. Not all economists are cut from the same cloth, but the strand of economic dogma that graces our most prestigious institutions and has the ear of policy makers and the media is varyingly referred to here as the “mainstream” (other terms are available, including Neoclassical, traditional, orthodox, central tradition, and in its most ardent form: Chicago School).

It goes without saying that statistical projections of the future have margins of error. Therefore, the failure of standard macro economic forecasts to predict our repeated slumps is often attributed to these statistical errors (maybe with a few post-hoc rationalisations thrown in for good measure, such as that pesky weather we keep having). But the very premise of statistical error is that on balance, errors are neutral. Therefore our real performance should turn out to occur higher than predictions as often as it turns out lower. Yet that’s not the way things have turned out, with many forecasts turning out to be over optimistic [1].

Chicago (school), we have a problem!
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 20 maart 2013 @ 15:02:23 #93
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124293567
quote:
3s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:21 schreef Perrin het volgende:

[..]

Teveel onproductieve schuld (die ook bediend moet worden). Er blijft geen ruimte meer voor productieve investeringen op die manier.

Het Westen = een schuldorgie.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 20 maart 2013 @ 15:36:27 #94
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124295052
quote:
Time and time again predictions of recovery and a return to normal levels of economic growth have proven premature. The phrase “triple dip recession” has now entered the lexicon in the UK as GDP figures look like turning south again. One wonders how long it will be before quadruple, quintuple and sextuple dips take their place as common phrases to describe the UK’s mire.
Het maakt ook niet veel uit of je een "recessie" hebt of gewoon lage groei. Het valt gewoon binnen de afrondfout imo. Je krijgt real GDP groei door twee grote getallen van elkaar af te trekken: nominal GDP min een deflator. Alles valt of staat dus met hoe je die deflator bepaalt of er dan "groei" uitkomt of "recessie".

Dus al die double dip, triple dip, etc boeit niet echt. We zitten gewoon in een langdurige periode van lage (en af en toe negatieve) groei die een logisch gevolg is van een decennialange kunstmatig hoge groei ten gevolge van krediet expansie.

Al die prognoses die elke keer over een jaar groei voorspellen (en er elke keer naast zitten) zijn gebaseerd op normale businesscycles maar houden kennelijk geen rekening met een lange termijn deleveraging trend die nog maar net is begonnen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:01:04 #95
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124296123
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 15:36 schreef SeLang het volgende:

Al die prognoses die elke keer over een jaar groei voorspellen (en er elke keer naast zitten) zijn gebaseerd op normale businesscycles maar houden kennelijk geen rekening met een lange termijn deleveraging trend die nog maar net is begonnen.
En dan nu de $1 quadrillion vraag/vragen: Waar komt die deleveraging trend vandaan? Waarom nu en niet halverwege de jaren '90? Of ergens in de jaren '60? Waarom is het nu geen normale businesscycle? En tien jaar geleden wel? En niet te vergeten: waarom (zo goed als) wereldwijd?

[ Bericht 1% gewijzigd door Perrin op 20-03-2013 16:08:42 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 20 maart 2013 @ 16:14:07 #96
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124296728
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:01 schreef Perrin het volgende:

[..]

En dan nu de $1 quadrillion vraag/vragen: Waar komt die deleveraging trend vandaan? Waarom nu en niet halverwege de jaren '90? Of ergens in de jaren '60? Waarom is het nu geen normale businesscycle? En tien jaar geleden wel?
Daar kun je een boek over volschrijven, maar in een notedop: overheid en huishoudens hebben zichzelf steeds verder geleveraged (Schulden zijn gegroeid tov de verdiencapacitieit), tot het punt dat ze niet meer te servicen zijn. En dan ga je dus deleveragen.

Dit wordt versterkt door het feit dat groei van nature afvlakt. Duurzame GDP groei kan alleen maar komen uit productiviteitsverbeteringen en/of bevolkingsgroei. Beide trends vlakken af. Dat is het verschil met de jaren '60 en de jaren '90.

Dit is een seculiere trend. Een businesscycle is veel korter. De laatste businesscycle had een bodem in 2009 en een top in 2011. Als je een keynesiaan bent dan had je in 2011 een overschot moeten hebben.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:01 schreef Perrin het volgende:
En niet te vergeten: waarom (zo goed als) wereldwijd?
De ontwikkelde economieen zijn ongeveer 1/2-2/3 van het wereldwijde GDP dus die trekken de rest mee. Plekken als India en China groeien wel (zij het grotendeels kunstmatig) maar die worden ook geremd door minder vraag uit de ontwikkelde economieen. Verder is alles veel meer geglobaliseerd. Juist die globalisatie was één van de grote drivers in de laatste paar decennia maar nu zorgt dat ervoor dat de hele wereld hier last van heeft.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124296908
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:01 schreef Perrin het volgende:

[..]

En dan nu de $1 quadrillion vraag/vragen: Waar komt die deleveraging trend vandaan? Waarom nu en niet halverwege de jaren '90? Of ergens in de jaren '60? Waarom is het nu geen normale businesscycle? En tien jaar geleden wel?
Misschien omdat we nu een kritisch punt gepaseerd zijn en de markten inzien dat je niet alleen maar schulden met schulden kan blijven financieren? Ook zal het er denk ik mee te maken hebben dat we bijna aan de top van onze productiecapaciteit zitten als westerse wereld en er niet veel arbeidsproductiever gewerkt kan worden, of we moeten mensen helemaal als robots gaan beschouwen. De grijze golf die in heel de westerse wereld nu met pensioen aan het gaan zijn zal ook niet bijdragen aan een toename van productiecapaciteit.
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:20:57 #98
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124297066
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Daar kun je een boek over volschrijven, maar in een notedop: overheid en huishoudens hebben zichzelf steeds verder geleveraged (Schulden zijn gegroeid tov de verdiencapacitieit), tot het punt dat ze niet meer te servicen zijn. En dan ga je dus deleveragen.

Dit wordt versterkt door het feit dat groei van nature afvlakt. Duurzame GDP groei kan alleen maar komen uit productiviteitsverbeteringen en/of bevolkingsgroei. Beide trends vlakken af. Dat is het verschil met de jaren '60 en de jaren '90.

Dit is een seculiere trend. Een businesscycle is veel korter. De laatste businesscycle had een bodem in 2009 en een top in 2011. Als je een keynesiaan bent dan had je in 2011 een overschot moeten hebben.
Maar als je als econoom iets wil voorstellen moet je dat soort seculiere trends onderkennen en het liefst natuurlijk kunnen voorspellen. Als je de economie alleen maar achteraf kunt verklaren/rationaliseren kunnen beleidsmakers net zo goed zelf een beetje gokken kwa beleidsopties, want die economen kunnen toch alleen maar achteruitkijken.. :X

En zelfs nu nog weigeren veel economen/beleidsmakers zo'n trend te erkennen en blijven ze volhouden dat de economische modellen zoals ze in de 20e eeuw werkten nu nog steeds werken en dat terugkeer naar 'normaal' (het verloop van de economie gedurende de 20e eeuw?) slechts een kwestie is van nog heel eventjes geduld hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 20-03-2013 16:30:17 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 20 maart 2013 @ 16:31:04 #99
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124297559
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:20 schreef Perrin het volgende:

[..]

Maar als je als econoom iets wil voorstellen moet je dat soort seculiere trends onderkennen en het liefst natuurlijk kunnen voorspellen. Als je de economie alleen maar achteraf kunt verklaren/rationaliseren kunnen beleidsmakers net zo goed zelf een beetje gokken kwa beleidsopties, want die economen kunnen toch alleen maar achteruitkijken.. :X

En zelfs nu nog weigeren veel economen/beleidsmakers zo'n trend te erkennen en blijven ze volhouden dat de economische modellen zoals ze in de 20e werkten nu nog steeds werken en dat terugkeer naar 'normaal' (het verloop van de economie gedurende de 20e eeuw?) slechts een kwestie is van nog heel eventjes geduld hebben.
De meesten maken imo een dubbele fout. Niet alleen wordt er niet onderkend dat de groeitrend lager zal zijn dan "normaal", er wordt ook vergeten dat met name de laatste jaren de groei kunstmatig hoog lag door het opblazen van bubbles.

Dus: er wordt steeds net gedaan alsof het normaal zou zijn om terug te gaan naar de groei van voor 2007, maar dat niveau is dus nieteens het "normale" sustainable niveau maar een kunstmatig hoog niveau. Het "echte" normale niveau ligt dus lager. En dat lagere niveau gaan we denk ik niet meer halen vanwege de gekeerde lange termijn trend.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:33:42 #100
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124297684
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:20 schreef Perrin het volgende:

[..]

Maar als je als econoom iets wil voorstellen moet je dat soort seculiere trends onderkennen en het liefst natuurlijk kunnen voorspellen.Als je als econoom iets wil verdienen moet je banken de financiële industrie naar de mond praten en schuld verkopen.
FF gefixed.
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:34:51 #101
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124297746
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:01 schreef Perrin het volgende:

[..]

En dan nu de $1 quadrillion vraag/vragen: Waar komt die deleveraging trend vandaan? Waarom nu en niet halverwege de jaren '90? Of ergens in de jaren '60? Waarom is het nu geen normale businesscycle? En tien jaar geleden wel? En niet te vergeten: waarom (zo goed als) wereldwijd?
Omdat men inmiddels aan het stoppen is met het accepteren van dollarschulden/beloftes als internationale reserve.
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:36:39 #102
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124297842
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

De meesten maken imo een dubbele fout. Niet alleen wordt er niet onderkend dat de groeitrend lager zal zijn dan "normaal", er wordt ook vergeten dat met name de laatste jaren de groei kunstmatig hoog lag door het opblazen van bubbles.

Dus: er wordt steeds net gedaan alsof het normaal zou zijn om terug te gaan naar de groei van voor 2007, maar dat niveau is dus nieteens het "normale" sustainable niveau maar een kunstmatig hoog niveau. Het "echte" normale niveau ligt dus lager. En dat lagere niveau gaan we denk ik niet meer halen vanwege de gekeerde lange termijn trend.
En in plaats van de onhoudbare schuldenberg ofwel af te schrijven ofwel af te betalen met versgedrukt geld, wordt het verdienvermogen nog verder verminderd door lastenverzwaringen en bezuinigingen waardoor die schuldenberg alleen maar onhoudbaarder wordt.

Ondertussen heel hard bidden dat de jaren '90 ineens onverwacht weer om de hoek komen kijken en de bomen weer tot in de hemel groeien.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:41:22 #103
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124298068
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:36 schreef Perrin het volgende:

[..]

En in plaats van de onhoudbare schuldenberg ofwel af te schrijven ofwel af te betalen met versgedrukt geld
Als je dat doet zouden in beide gevallen de spaarders (mensen die mogelijk productief en prudent zijn geweest) klappen krijgen. Wel prettig voor iedereen die er op los leefde en schulden maakte, maar of dat nou het signaal is om te geven op dit moment is twijfelachtig.
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:43:32 #104
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124298176
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:41 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Als je dat doet krijgen in beide gevallen de spaarders (mensen die mogelijk productief en prudent zijn geweest) klappen krijgen. Wel prettig voor iedereen die er op los leefde en schulden maken, maar of dat nou het signaal is om te geven op dit moment is twijfelachtig.
Die spaarders hebben wel gespaard in tijden dat er flinke schulden gemaakt werden om de economie zo op te pompen dat dat vele sparen mogelijk werd.

Ik denk dat toekomstige generaties veel minder makkelijk zulke vetpotten zullen kunnen opbouwen zoals afgelopen generaties dat konden binnen deze met schulden opgeblazen economische bubbel. De afgelopen generaties krijgen de goedgevulde spaarrekening, de komende generaties krijgen de rekening gepresenteerd :X

En 'mensen die er op los leefden' straffen als hoogste doel van economisch beleid.. ik weet het niet.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:45:37 #105
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124298277
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:43 schreef Perrin het volgende:

[..]

Die spaarders hebben wel gespaard in tijden dat er flinke schulden gemaakt werden om de economie zo op te pompen dat dat vele sparen mogelijk werd.
Dat is zeker waar, de afgelopen periode was een relatief gemakkelijke.
Toch leefden die spaarders - de totale schuldquote de afgelopen periode nagenoeg overal steeg - wel iets prudenter dan de rest.
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:46:12 #106
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124298304
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:45 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Dat is zeker waar, de afgelopen periode was een relatief gemakkelijke.
Toch leefden die spaarders - de totale schuldquote de afgelopen periode nagenoeg overal steeg - wel iets prudenter dan de rest.
Nou daar krijgen ze wat mij betreft een sticker en een diploma voor, maar er zijn wel dringendere zaken dan dat.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:46:54 #107
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124298334
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:43 schreef Perrin het volgende:

En 'mensen die er op los leefden' straffen als hoogste doel van economisch beleid.. ik weet het niet.
Niet als hoogste doel, maar het lijkt me niet iets om te belonen/aan te moedigen ten koste van de productieve/prudente medemens. Dan hou je in de long run alleen meer losbandigheid over.
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:47:22 #108
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124298347
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:46 schreef Perrin het volgende:

[..]

Nou daar krijgen ze wat mij betreft een sticker en een diploma voor, maar er zijn wel dringendere zaken dan dat.
Zoals?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:50:26 #109
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124298453
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:47 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Zoals?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik red mezelf prima. Probeer even buiten de eigen persoonlijke situatie te kijken.

Het beschermen van spaarders omdat ze zo knap hebben gespaard (echt lovenswaardig, nogmaals kudo's) in tijden waarin de economie opgeblazen was met schuld is ook niet helemaal logisch wel? Zeker als de schuld die de bubbel heeft opgeblazen vervolgens door anderen (toekomstige generaties) betaald moet gaan worden.

Edit: en de echt belangrijke zaken zijn natuurlijk een oplossing zoeken voor een steeds minder betaalbaar wordende schuldenberg en onderzoeken op welke gebieden economische modellen en beleid structureel moeten worden aangepast zodat het niet steeds lapmiddel op lapmiddel is en blussen van brandje na brandje.

[ Bericht 2% gewijzigd door Perrin op 20-03-2013 17:10:30 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_124298797
Wel als je als overheid bepaalde garanties hebt afgegeven. Als die garanties niets waard blijken is er sprake van onbehoorlijk bestuur, om het zacht uit te drukken.
pi_124299547
quote:
7s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:59 schreef Sloggi het volgende:
Wel als je als overheid bepaalde garanties hebt afgegeven. Als die garanties niets waard blijken is er sprake van onbehoorlijk bestuur, om het zacht uit te drukken.
Garanties door politici zijn vaak niets waard. Dat mensen ondanks de legio voorbeelden daar vanuit gaan is bizar. Altijd zul je moeten kijken of die garanties op een solide bouwwerk steunen. Over het voortbestaan van de euro kan men geen echte garanties geven omdat het solide bouwwerk ontbreekt. Ook de uitlatingen dat confiscaire taxen hier of in Duitsland uitgesloten zijn bevestigen eerder dat we er mee te maken gaan krijgen. De politici gaan er vanuit dat we de uitgeleende miljarden terugkrijgen en de miljarden garanties die ze geven aan cofinanciers niet echt hoeven dekken. Als goed voorbereid burger kun je hier beter niet vanuit gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 20-03-2013 17:24:17 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 20 maart 2013 @ 17:20:39 #112
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124299655
quote:
7s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:59 schreef Sloggi het volgende:
Wel als je als overheid bepaalde garanties hebt afgegeven. Als die garanties niets waard blijken is er sprake van onbehoorlijk bestuur, om het zacht uit te drukken.
Dat is er ook als je garanties afgeeft die je niet waar kan maken.
pi_124299662
Dit heeft niets met politici te maken. Politici zijn passanten. Het gaat om de overheid, die moet betrouwbaar en consistent zijn. Dat overheden geleid worden door politici doet aan dat principe niets af.

Tot zover de theorie...
pi_124299689
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:20 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Dat is er ook als je garanties afgeeft die je niet waar kan maken.
Dan moet je dus geen garanties afgeven.
  woensdag 20 maart 2013 @ 17:23:29 #115
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124299775
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:50 schreef Perrin het volgende:
Het beschermen van spaarders omdat ze zo knap hebben gespaard (echt lovenswaardig, nogmaals kudo's) in tijden waarin de economie opgeblazen was met schuld is ook niet helemaal logisch wel?
Dat is misschien waar, maar van de spaarders kan gezegd worden dat ze nog probeerden zich voor te bereiden op mindere tijden. Dat gedrag valt in elk geval meer (misschien niet volledig) aan te moedigen dan dat van wie er 'op los leefde'.

En een uitweg vinden is inderdaad belangrijk. Daarbij zou dan vooral de bron van de schuldgroei moeten worden aangepakt, en dat was/waren niet de spaarders.
  woensdag 20 maart 2013 @ 17:24:26 #116
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124299811
quote:
7s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:21 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dan moet je dus geen garanties afgeven.
Dat klopt, maar als dat niet gedaan wordt klapt het systeem (dat dus niet in de huidige vorm zou moeten bestaan) direct.
  woensdag 20 maart 2013 @ 17:27:55 #117
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124299933
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:24 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Dat klopt, maar als dat niet gedaan wordt klapt het systeem (dat dus niet in de huidige vorm zou moeten bestaan) direct.
pi_124301099
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:24 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Dat klopt, maar als dat niet gedaan wordt klapt het systeem (dat dus niet in de huidige vorm zou moeten bestaan) direct.
Inmiddels wel. Maar als dergelijke hypocrisie en onbetrouwbaarheid eerder niet aan de orde was geweest hadden die onhaalbare beloftes niet gedaan hoeven te worden.
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:10:19 #119
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124301557
quote:
7s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:57 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Inmiddels wel. Maar als dergelijke hypocrisie en onbetrouwbaarheid eerder niet aan de orde was geweest hadden die onhaalbare beloftes niet gedaan hoeven te worden.
Ja, maar toen stemden we (nog?) allemaal op de politici die de meeste beloftes deden en wilden we bijvoorbeeld niet van HRA af.
pi_124335641
Veel interessanter en belangrijker (denk ik) dan het volgen van de monetaire beslissingen zijn de bedrijfswinsten, die op/rond ATH door de hoge net margin. De rek lijkt uit de margins en zonder grote omzetgroei lijkt het erop dat de winsten toch weer gaan dalen. Laat je niet misleiden door de forecasts, die zijn per saldo te optimistisch. Diezelfde forecasts laten winstgroei zien van dubbele cijfers voor 2013-2015, grotendeels veroorzaakt door hogere margins. Dat gaat nog leuk worden als margins inderdaad gepiekt hebben en de "earnings" niet houdbaar blijken te zijn. En al die aandelenmannetjes die, zoals zovaak, aandelen ''goedkoop'' vonden aan de hand van onbetrouwbare indicatoren als de (forward) p/e.

  donderdag 21 maart 2013 @ 15:51:11 #121
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_124337313
Die forecasts zijn eigenlijk wel lachwekkend. Kunnen ze geen patronen herkennen in een grafiek bij GS?
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 21 maart 2013 @ 15:52:12 #122
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124337366
quote:
10s.gif Op donderdag 21 maart 2013 15:51 schreef JimmyJames het volgende:
Die forecasts zijn eigenlijk wel lachwekkend. Kunnen ze geen patronen herkennen in een grafiek bij GS?
Alsof ze de patronen die ze herkennen met iedereen zouden delen...
pi_124382523
S&P heeft een analyse gemaakt van de lange termijn vergrijzings kosten

ratings van landen in 2050

AAA ierland, italie, spanje , verenigd koninkrijk
BBB australie, china, brazilie , amerika

Junk indonesie, zuid-korea, luxemburg, nederland, filepijnen, turkije , oekraine

http://img.iex.nl/content/2013/columns/pk2203rating.gif

http://www.standardandpoo(...)ssetID=1245349076851
  vrijdag 22 maart 2013 @ 20:14:29 #124
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124385728
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 18:52 schreef arjan1212 het volgende:
S&P heeft een analyse gemaakt van de lange termijn vergrijzings kosten

Junk ..nederland..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_124392250
Ach, die oudjes gaan vanzelf dood.
  maandag 25 maart 2013 @ 12:03:51 #126
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124478339
quote:
Bank shortfall looms

Britain’s banks are under-capitalised. Not just by a little bit, but a lot. Under the Bank of England’s worst-case estimate, lenders need to raise something in the order of £60bn, more than three times the amount required to bail out Cyprus, which gives some idea of the scale of the problems officials think the industry faces.

This week, the Bank of England’s Financial Policy Committee, the most powerful body overseeing macro-economic stability, will reveal its decision on how to tackle any capital shortfall. Banks are braced for grim news on the strength of their balance sheets.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 8 april 2013 @ 15:14:47 #127
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_125031705
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 8 april 2013 @ 16:45:00 #128
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_125035554
Mooie grafiek. Kun je er ook short op zitten?
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 8 april 2013 @ 16:55:04 #129
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_125035926
quote:
10s.gif Op maandag 8 april 2013 16:45 schreef JimmyJames het volgende:
Mooie grafiek. Kun je er ook short op zitten?
Hmm.. long op de producent van food stamp pasjes is misschien vergelijkbaar :P
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_125037040
Is dit niet gewoon vergrijzing? Of hebben ze dan niet in de VS?
  maandag 8 april 2013 @ 17:30:43 #131
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_125037313
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 17:23 schreef Kowloon het volgende:
Is dit niet gewoon vergrijzing? Of hebben ze dan niet in de VS?
De oudjes (blauwe lijn) zijn juist meer gaan werken..



(bron)
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 8 april 2013 @ 18:08:47 #132
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125038651
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 17:30 schreef Perrin het volgende:

[..]

De oudjes (blauwe lijn) zijn juist meer gaan werken..

[ afbeelding ]

(bron)
Ja die hebben niet genoeg pensioen dus die blijven doorwerken. De jongeren zijn de dupe.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_125039617
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 17:30 schreef Perrin het volgende:

[..]

De oudjes (blauwe lijn) zijn juist meer gaan werken..

[ afbeelding ]

(bron)
zijn relatief meer gaan werken, dat debunked Kowloon's opmerking niet :)

dewelke trouwens terecht verder kijkt dan een leuk grafiekje
pi_125040867
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 17:30 schreef Perrin het volgende:

[..]

De oudjes (blauwe lijn) zijn juist meer gaan werken..

[ afbeelding ]

(bron)
Maar die 3 lijnen bij elkaar geeft niet die grote daling zoals in het andere plaatje te zien is.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 8 april 2013 @ 19:11:31 #135
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125041057
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 19:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar die 3 lijnen bij elkaar geeft niet die grote daling zoals in het andere plaatje te zien is.
Check de schaal van de eerste grafiek *)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_125041273
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 19:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

Check de schaal van de eerste grafiek *)
jamaar, zonder dat zou het niet zo dramatisch lijken :P
pi_125041452
In de eerste grafiek is na het laatste grijze resessie vlak, een daling van ongeveer 5% van de totale werkpopulatie. Bij de leeftijdsgrafieken zien we eigenlijk alleen een daling in de groene lijn waar de groep van 20 tot 24 jarigen bijbehoren, dit is maar een heel kleine percentage van de totale werkende populatie. Wanneer de rode lijn die 5% daling had laten zien dan zou het kunnen kloppen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 8 april 2013 @ 19:20:52 #138
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125041470
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 19:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

jamaar, zonder dat zou het niet zo dramatisch lijken :P
Het blijft evengoed dramatisch. Je bent terug naar waardes van eind jaren '70. Die hogere participatie rate is altijd één van de argumenten geweest waarom bijvoorbeeld huizen nu duurder zouden mogen zijn dan vroeger, om maar iets te noemen...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 8 april 2013 @ 19:24:35 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125041631
Hier nog een grafiekje met ongeveer hetzelfde. Plaatst de verbeterende werkloosheidscijfers ook in een ander daglicht...

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 8 april 2013 @ 20:16:46 #140
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_125044449
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 19:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

jamaar, zonder dat zou het niet zo dramatisch lijken :P
Dat is niet mijn bedoeling, iig.

quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 18:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

zijn relatief meer gaan werken, dat debunked Kowloon's opmerking niet :)

dewelke trouwens terecht verder kijkt dan een leuk grafiekje
Maar als de oudjes relatief meer werken (hogere arbeidsparticipatie), dan moeten de jonkies éxtra minder werken om de totale arbeidsparticipatie toch te laten dalen, zoals dat zwaar dramatische grafiekje liet zien.. :P

Terwijl vergrijzing juist veronderstelt (volgens mij?) dat alle jongeren aan de bak moeten om een maatschappij vol gepensioneerde ouderen te ondersteunen.. dan zou de arbeidsparticipatie juist van jongeren moeten stijgen, toch?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_125044862
In het topic op nws staat een plaatje dat de potentiele beroepsbevolking in de VS tussen 09 en 12 ook met 3% is toegenomen. Dit zou ook een gedeelte van die duik kunnen verklaren.

NWS / 90 miljoen Amerikanen werkloos (28,9 %)
pi_125045046
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 20:16 schreef Perrin het volgende:

Maar als de oudjes relatief meer werken (hogere arbeidsparticipatie), dan moeten de jonkies éxtra minder werken om de totale arbeidsparticipatie toch te laten dalen, zoals dat zwaar dramatische grafiekje liet zien.. :P

Terwijl vergrijzing juist veronderstelt (volgens mij?) dat alle jongeren aan de bak moeten om een maatschappij vol gepensioneerde ouderen te ondersteunen.. dan zou de arbeidsparticipatie juist van jongeren moeten stijgen, toch?
Hangt dat niet van de absolute hoeveelheden af?
  maandag 8 april 2013 @ 21:09:57 #143
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_125047640
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 20:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hangt dat niet van de absolute hoeveelheden af?
Ook wel, maar als vergrijzing de afnemende arbeidsparticipatie in de VS zou veroorzaken, zou ik iig juist verwachten dat de arbeidsparticipatie onder jonge mensen zou stijgen.. en die onder ouderen dalen (ivm stijgende levensverwachting blijven er meer jaren na pensionering over). Er wordt tenminste altijd gezegd dat door de vergrijzing iedereen vol aan de bak zou moeten om al die oudjes te ondersteunen..

[ Bericht 6% gewijzigd door Perrin op 08-04-2013 21:28:10 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_125070603
AMSTERDAM (Dow Jones)--De Autoriteit Financiele Markten (AFM) vindt dat banken en verzekeraars het publieke debat over de toekomst van de sector te veel uit de weg gaan. De toezichthouder biedt aan een gesprek te initieren met de financiele instellingen en met belangenorganisaties van consumenten en beleggers.

"Het stoort mij dat banken zo weinig acte de presence geven in het publieke debat over de toekomst van de sector", zegt AFM-voorzitter Ronald Gerritse dinsdag de presentatie van het AFM-jaarverslag.

De sector heeft blijkbaar het gevoel dat ze geen goed meer kunnen doen in de publieke opinie, zo verklaart Gerritse de passieve houding. Zwijgen is volgens hem echter de slechtst denkbare strategie. "Er is een grote behoefte aan visie op de toekomst."

Gerritse benadrukt dat de financiele sector ook in de toekomst hard nodig blijft voor de Nederlandse economie, om de woningmarkt en de stijgende zorgkosten te financieren.

Recente plannen om de woningmarkt vlot te trekken, zoals de Blok-hypotheek en het plan-Dijkhuizen voor alternatieve financieringsbronnen, worden door de sector echter ontvangen met "oorverdovende stilte", zegt Gerritse. Ook reageren banken niet actief op de Commissie-Wijffels die naar een veiliger structuur van de financiele sector wil. "Waar zijn de banken zelf in dat debat?"

De AFM-voorzitter erkent dat banken nog kampen met veel uitdagingen, zoals hogere kapitaaleisen. "Maar we horen nu te weinig over concrete vernieuwingen en we zien te weinig nieuwe bedrijf- en dienstverleningsmodellen."

Een positieve stap is dat de topbestuurders van de grootste banken in de nabije toekomst zelf zullen aanschuiven in het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Hierdoor kunnen ze niet meer geheel wegduiken in het publieke debat.

Communicatie is sowieso niet het sterkste punt van de financiele sector, voegt Gerritse daaraan toe. Hij verwijst naar de cyberaanval van afgelopen vrijdag, die het betalingsverkeer via betaalsysteem iDeal enige tijd platlegde. "Ik heb bewondering voor de manier waarop de mensen bij iDeal en de banken de aanval hebben afgeleid", zegt Gerritse. Communicatie over het probleem, door de NVB, liet echter veel te lang op zich wachten. "Dat had uren eerder gemoeten", zegt de AFM-topman.

Een communicatieprotocol kan een goed idee zijn, zegt Gerritse. Hij wijst erop dat medetoezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) op dit gebied het voortouw heeft.

De toezichthouder meldde in het jaarverslag verder dat afgelopen jaar minder boetes werden opgelegd, na een verschuiving van het beleid naar meer dialoog. Relatief veel boetes kregen vastgoedfondsen, omdat in deze markt veel problemen werden geconstateerd. "Die markt moet echt op orde", zei de AFM-topman.

De toezichthouder voert intensief overleg om te komen tot juistere vastgoedwaarderingen. Ook werkt de AFM aan nationale registers voor de vastgoedmarkt, die een beter beeld moeten bieden van de waarderingen.

"Het algehele beeld is dat 20% van het vastgoed zou moeten worden gesloopt of sterk afgewaardeerd om herbestemming mogelijk te maken. Nog eens 60% van de markt dreigt te worden besmet door de probleemgevallen en slechts 20% zijn A-locaties", aldus Gerritse.

Banken namen in het vierde kwartaal meer verliezen op hun vastgoed, nadat de AFM zich vorig jaar kritisch uitliet over de vastgoedwaarderingen. Of er genoeg is afgewaardeerd gaat de toezichthouder nog uitpluizen en rapporteren.

--

Het enige wat Rabo en Ing doen is onderdelen verkopen
Gerritse was trouwens die topambtenaar van die werkgroepen om 20 miljard te bezuinigen, hij is nu directeur van de afm

http://www.beurs.nl/nieuw(...)-over-eigen-toekomst
pi_125162197
Fitch: vastgoedrisico's NL grootbanken beheersbaar

Donderdag 11 april 2013 17:13AMSTERDAM
(Dow Jones)--De oplopende verliezen op woninghypotheken en vastgoedleningen blijven ook dit jaar en volgend jaar beheersbaar voor de drie grote Nederlandse banken, stelt ratingbureau Fitch, dat de huizenprijzen vanaf volgend jaar ziet uitbodemen.
Stresstesten door de kredietbeoordelaar laten zien dat de kapitalisatie van Rabobank, ING Bank (INGA.AE) en ABN Amro Bank niet substantieel wordt geraakt door een verdere verslechtering van de huizen- en vastgoedmarkten, zelfs als de verliezen fors hoger uitvallen dan vorig jaar.
De prijzen van vastgoed en woningen zijn sinds 2008 aan het dalen door een combinatie van structurele en cyclische factoren. De huizenprijzen zijn inmiddels met 17% gedaald, die van commercieel vastgoed met 15% en kantoren zelfs met 25%.
Fitch voorziet inmiddels dat de daling van de huizenprijzen verder zal oplopen tot 25%, met bodemvorming vanaf 2014, mede dankzij nieuwe maatregelen om de hypotheekrenteaftrek te beperken. Eerder rekende het ratingbureau nog op een totale prijsdaling van 18% voor de woningmarkt.
Het ratingbureau stelt dat de verliezen op Nederlandse woninghypotheken sinds 2011 slechts beperkt zijn opgelopen, omdat de meeste Nederlandse woningbezitters hun hypotheekrente gewoon blijven betalen. Het percentage met een betalingsachterstand is nog minder dan 1% en dit zal niet veel hoger worden, verwacht Fitch.
Voor de kleinere portefeuilles met commerciele vastgoedleningen is het beeld veel slechter. Hier is op 6-9% van de leningen al afgeboekt en de verliezen zullen hier hoog blijven, verwacht Fitch. De situatie bij de drie grote banken is echter niet te vergelijken met SNS Bank, dat moest worden genationaliseerd vanwege miljardenverliezen op zijn zeer zwakke vastgoedportefeuille.
http://www.beurs.nl/nieuw(...)otbanken-beheersbaar
pi_125165148
die titel alleen al: risico's beheersbaar
wtf denken ze dat de term 'risico' betekent dan?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_125225836
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_125234944
Volgende week ga ik beginnen bij binckbank. Heb nu een spaarrekening met 1.6% wat natuurlijk belachelijk laag is. Volgende week gesprek met een iemand met kennis. Hopelijk pak ik dit jaar ongeveer 5%. Dan zal ik al super blij zijn. Zit te denken aan een beleggingsfondsen om in het begin niet te veel risico te nemen.
pi_125395289
quote:
Beursgang ING US moet 1,5 miljard opleveren
ING wil met de beursgang van zijn Amerikaanse tak ING US een bedrag van 1,4 tot 1,5 miljard dollar (1,1 miljard euro) ophalen. Dat werd dinsdag gemeld door de bank en verzekeraar.

Er worden 64,2 miljoen aandelen uitgegeven tegen een prijs per aandeel van 21 tot 24 dollar, aldus ING in documenten die werden ingediend bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC. Na de beursgang behoudt ING een belang van 75 procent in het Amerikaanse dochterbedrijf, dat zal worden omgedoopt in Voya.

ING kondigde vorig jaar al aan de Amerikaanse verzekeringstak naar de beurs te willen brengen. Het concern moet de activiteiten afstoten als gevolg van de afspraken die ING heeft moeten maken met de Europese Commissie na de staatssteun die de bank en verzekeraar ontving.

Schuld
ING wil de opbrengst van de beursgang gebruiken om de schuld terug te dringen. De emissie wordt begeleid door Morgan Stanley, Goldman Sachs en Citigroup. Het aandeel zal onder het beurssymbool 'VOYA' een notering krijgen in New York.

Volgens het concern zal de emissie geen gevolgen hebben voor de winst- en verliesrekening van ING Group. Het resterende belang zal volgens ING uiteindelijk ook worden verkocht, zoals is afgesproken met de Europese Commissie.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 18 april 2013 @ 15:30:29 #150
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_125442346
quote:
If the IMF is criticising UK austerity, things must be bad

The failure of the government's economic policy has led to a damning indictment from the International Monetary Fund. In the fund's flagship World Economic Outlook report it lowered the forecast growth for the advanced economies as a whole, but Britain by more than the rest. The IMF repeatedly singled out the British economy for weak growth and negative outlook. Its chief economist, Olivier Blanchard, said the UK chancellor, George Osborne, was "playing with fire".

If the IMF has become a severe critic of Britain's version of austerity, then things must be bad. Within the "troika", including the EU and the European Central Bank, the IMF has been a key architect of those policies in the bailout countries. Visitors to the soup kitchens of Greece, the poor of Cyprus who cannot access their savings and the Irish forced to leave their country must wonder what they have done to incur its wrath.

The IMF cannot produce an over-arching framework for its policies precisely because there is no intellectual justification for the different policies it pursues. In Britain the economy was experiencing a mild recovery before the coalition came to office. Stagnation since has seen the public deficit start to rise when economic policy is purportedly aimed at lowering it. The government's main response has been to prolong austerity to 2018. It is hard to avoid the conclusion that the IMF's criticism is a case of a rat leaving the sinking ship. No doubt other allies, such as the Office for Budget Responsibility, will do the same.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')