abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_119716142
Hallo,

Al meer dan twee jaar ben ik in dienst bij een Japans restaurant voornamelijk als serveerster. Sinds deze maand ben ik van 30 uur per week, 38 uur per week gaan werken.

Helaas was ik gister en eergister voor het eerst sinds twee jaar ziek. Echter heeft mijn werkgever hier mijn vakantiedagen voor gebruikt. Mag dit? Er staat niks in mijn contract over eventuele "wachtdagen", zoals er op rijksoverheid.nl wordt beschreven:

"In principe krijgt u vanaf de eerste dag van uw ziekte loon doorbetaald. Soms krijgt u te maken met loonvrije wachtdagen. U ontvangt dan over maximaal de eerste 2 ziektedagen geen loon. Dit is wettelijk toegestaan, als deze afspraak schriftelijk is vastgelegd in uw arbeidsovereenkomst of cao."

Het is sowieso een beetje lastig, want mijn contract is in het Engels en vrij summier. Maar er staat niks specifiek gemeld over ziektedagen of wachtdagen in ieder geval.

Mijn volgende vraag is: het bedrijf zal gesloten zijn vanaf 30 tot en met 3 januari. Dit gaat volgens mijn rooster ook van mijn vakantiedagen af. Mag dit zomaar? Hierover kan ik ook niks specifieks in mijn contract terugvinden.

Graag hoor ik jullie meningen! :)
  woensdag 28 november 2012 @ 17:04:40 #2
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_119716303
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 17:00 schreef HNM het volgende:
Hallo,

Al meer dan twee jaar ben ik in dienst bij een Japans restaurant voornamelijk als serveerster. Sinds deze maand ben ik van 30 uur per week, 38 uur per week gaan werken.

Helaas was ik gister en eergister voor het eerst sinds twee jaar ziek. Echter heeft mijn werkgever hier mijn vakantiedagen voor gebruikt. Mag dit? Er staat niks in mijn contract over eventuele "wachtdagen", zoals er op rijksoverheid.nl wordt beschreven:

"In principe krijgt u vanaf de eerste dag van uw ziekte loon doorbetaald. Soms krijgt u te maken met loonvrije wachtdagen. U ontvangt dan over maximaal de eerste 2 ziektedagen geen loon. Dit is wettelijk toegestaan, als deze afspraak schriftelijk is vastgelegd in uw arbeidsovereenkomst of cao."

Het is sowieso een beetje lastig, want mijn contract is in het Engels en vrij summier. Maar er staat niks specifiek gemeld over ziektedagen of wachtdagen in ieder geval.

Mijn volgende vraag is: het bedrijf zal gesloten zijn vanaf 30 tot en met 3 januari. Dit gaat volgens mijn rooster ook van mijn vakantiedagen af. Mag dit zomaar? Hierover kan ik ook niks specifieks in mijn contract terugvinden.

Graag hoor ik jullie meningen! :)
Wat de ziektedagen betreft: zie CAO
Wat de roostervrije dagen betreft: zie CAO

Meer kan ik er eigenlijk niet van maken :@
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_119716510
Standaard in elke CAO is max 3 verplichte vrije dagen, die van je vakantie dagen afgaan.

Ik zou zeggen, pak de horeca CAO er es bij en begin te lezen.
Dum de dum
pi_119716643
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 17:10 schreef Fe2O3 het volgende:
Standaard in elke CAO is max 3 verplichte vrije dagen, die van je vakantie dagen afgaan.

Dit vind ik een redelijk gewaagde uitspraak....
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  woensdag 28 november 2012 @ 17:16:16 #5
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_119716761
quote:
14s.gif Op woensdag 28 november 2012 17:13 schreef Five_Horizons het volgende:
Dit vind ik een redelijk gewaagde uitspraak....
Het is ook niet waar ;)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  woensdag 28 november 2012 @ 17:22:12 #6
364261 Limburg82
I shit you not.
pi_119717023
http://www.cnvvakmensen.n(...)10_tm_31-03-2012.pdf

Pagina 16

Je tweede vraag gaat over een 'collectieve sluiting'. Ik weet dat dat mag. Maar daar zijn ook weer regels voor en die kan ik je zo niet opnoemen.
pi_119717394
'de meeste' had daartussen gemoeten :/ tis al laat hier enzo

Denk dat de meest gemakkelijke vraag aan TS is, heb je een loonsverhoging gehad afgelopen jaar/jaren van een beetje? of is je (uur)loon niet veranderd?
Dum de dum
  woensdag 28 november 2012 @ 17:34:10 #8
364261 Limburg82
I shit you not.
pi_119717514
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 17:31 schreef Fe2O3 het volgende:
'de meeste' had daartussen gemoeten :/ tis al laat hier enzo

Denk dat de meest gemakkelijke vraag aan TS is, heb je een loonsverhoging gehad afgelopen jaar/jaren van een beetje? of is je (uur)loon niet veranderd?
En dat is relevant omdat...?
  woensdag 28 november 2012 @ 17:41:28 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_119717763
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 17:10 schreef Fe2O3 het volgende:
Standaard in elke CAO is max 3 verplichte vrije dagen, die van je vakantie dagen afgaan.

Ik zou zeggen, pak de horeca CAO er es bij en begin te lezen.
Ow? En de Bouwnijverheid dan en de vorstverlet periode?

Bij bedrijfssluiting mag dit inderdaad.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_119718396
Als je baas geen vakantiedag had gegeven had je een verplichte wachtdag gehad. Staat in de horeca CAO. Dus dit is voor jou voordeliger, een wachtdag kan bijna 100 euro op je nettoloon schelen met een beetje pech.

En ja, verplicht vakantie laten opnemen ivm een bedrijfssluiting is mogelijk. Maar uit mijn hoofd moeten ze dat wel ruim vantevoren melden.

Tip, lees de nieuwe horeca CAO eens door, is best interessant ;)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says; "oh crap, she's up"
pi_119736125
Ik heb de horeca CAO er inderdaad maar eens bijgepakt, werd wel tijd dacht ik zo na het lezen van alle reacties. :D

Ik ben erachter gekomen dat ik wel degelijk een wachtdag heb. Dus de eerste ziektedag was voor mijn eigen rekening, en de tweede voor mijn werkgever.

Ik kan echter niks terugvinden over het verplicht moeten opnemen van vakantiedagen omdat het restaurant dicht gaat. :S Het is ook niet echt in overleg gebeurd, ik sta gewoon op het rooster van december als "h" (holiday, want betekent dat je een vakantiedag opneemt) en verder is mij niks gemeld... Beetje vreemd. :(
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')