abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_121359115
Een beetje off-topic, maar omdat ik hier regelmatig post en omdat de muziek in lijn ligt van AM:
Eurosonic-bezoekers, vergeet niet het nieuwe talent uit Groningen te checken!
Nieuwste single+clip van Orange Skyline:

9 januari in cafe Warhol om 22:00 uur
10 januari in cafe Chaplin's Pub om 21:30 uur
11 januari in cafe de Walrus om 21:00 uur
Allemaal gratis

http://www.facebook.com/OrangeSkyline?fref=ts
pi_121359925
Heb je aandelen?
pi_121360368
De organisatie van Rock Werchter heeft vandaag bekend gemaakt geen Arctic Monkeys op zijn programma te hebben staan. Dat mag voor niemand als een verrassing komen, ze doen in 2013 geen festivals waar ze al 3 keer eerder in korte tijd hebben gestaan. De 'sterke geruchten' komen van mensen die niet goed weten hoe het ervoor staat. Al is dat uiteraard niet de officiële reden die de festivaldirecteur aanhaalt: ze zouden slechts van begin juni tot eind juni touren. Misschien bedoelde hij eind juli, want ze doen in ieder geval al vijf Europese shows in die maand. Of alleen tot eind juni in onze regio, wat zo ongeveer zal gaan kloppen. Tevens zouden ze niet komen opdraven voor minder dan een headline-plek, maar dat lijkt me buiten discussie te staan. Wat wederom een mooi bruggetje is naar...

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 17:23 schreef Jacobuspower het volgende:

[..]

Onderschatten bedoel je waarschijnlijk ;) Maar je hebt ook wel gelijk, ik vind het alleen lastig om als fan objectief naar hun populariteit te kijken. En in de UK is het natuurlijk een heel ander verhaal dan hier in Nederland. [..]
Ja, dat staat er toch ook :7? Klopt, in de UK zijn ze een paar van de allergrootsten van de afgelopen 20 jaar, in Europa gewoon een hele grote rock-band. En dan zijn ze in Nederland nog een stuk populairder dan bijvoorbeeld in een land als Duitsland. Dus dat verschil is er wel degelijk, daarin heb je sowieso gelijk.

Wat betreft de discussie hierboven, het is ook zo dat er een héél groot verschil is tussen een Glastonbury-headliner in 2013 met album vijf, of toen ze bijna zo groot waren als Oasis midden jaren '90 in 2006/2007. Maar, zoals gezegd, in hun thuisland is de populariteit aanhoudend gebleken. Ik kan me geen andere act van hun generatie bedenken die in plaats van gekke promotiestunts om een nieuw album aan de man te krijgen en kleinere zalen is gaan spelen om de tours rond te krijgen zonder enige poespas comfortabel in een tourtje van anderhalve week in slechts 9 steden 125,000-150,000 tickets à 40 pond verkocht krijgen, zonder daarbij enkel terug te vallen op eerder succes. Het zijn geen Coldplay-aantallen, maar financieel ongezond is het verre van. Het ongekende succes van een hype zo groot als die van Arctic Monkeys in 2005 ga je nooit meer overtreffen, maar dat is zo relatief allemaal. In 2007 waren ze al 'minder populair' dan het jaar daarvoor. Ze verkochten van het tweede album in de eerste week nog 'maar' 60% van het debuut, maar is dat dan ook een flop? Ze hebben in 2006 dan wel geen 4 keer bijvoorbeeld Slane Castle gedaan o.a. door een magnifiek gevoel voor timing/planning, om te waken voor over-exposure, en het niet te hoeven hebben van een snel succesje in de beginperiode, maar als ze dat gedaan hadden was het geen probleem geweest om uit te verkopen. Het zegt allemaal niets.

Sowieso, wat de single-charts betreft, die zijn veranderd, en zijn als graadmeter voor de populariteit van rockbands niet van belang. De grootste frontman aller tijden die solo gaat komt niet verder dan top 30, en de meer radiovriendelijke songwriter van die band tikt met een kapot gepromote eerste single amper de top 20 aan. Dat staat niet in verhouding met de ticketverkoop en albumaantallen. Als AM een 'Don't Sit Down' in 2005 had uitgebracht was het naar nummer 1 geschoten, als AM een 'Dancefloor' in 2011 had uitgebracht had het weinig gedaan. 'Teddy Picker' haalde ook maar ternauwernood de top 20 in Engeland, paar maanden na het eerder genoemde LCCC massa-evenement. Een single als 'Suck It And See' werd enkel gelimiteerd op vinyl uitgebracht en deed niets in de charts, toen ze o.a. twee stampverkochte avonden O2 Arena, 2 massale homecoming-gigs en headline-slots voor 50,000-75,000 man op V Festival en T In The Park deden. Het zijn onbelangrijke vergelijkingen. Wat ik zelf heb gezien is dat het publiek is meegegroeid, en er een generatie nieuwe fans is opgestaan die ze niet pas tijdens 'Humbug', maar tijdens de 'Suck It And See'-tour voor het eerst konden zien, en die nummers ook ontvangen als een klassieker van het debuut, in plaats van een verloren periode proberen in te halen aan de hand van een act die is verder gegroeid. Ik snap de discussie, en heb het me zelf ook een tijdje afgevraagd, maar om die en andere redenen zijn Arctic Monkeys anno 2013 in Engeland nog steeds waardige Glastonbury-headliner.
  woensdag 9 januari 2013 @ 17:58:45 #79
159761 Arn0
Abbey Road
pi_121360645
Ja, maar dat ze Glastonbury-headliner waardig zijn, hoeft toch niet uit te sluiten dat ze alsnog de verrassingsact zijn? Dat zou net het mooie zijn, zo'n grote naam als verrassing :P
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_121360947
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 17:58 schreef Arn0 het volgende:
Ja, maar dat ze Glastonbury-headliner waardig zijn, hoeft toch niet uit te sluiten dat ze alsnog de verrassingsact zijn? Dat zou net het mooie zijn, zo'n grote naam als verrassing :P
Hartstikke leuk en ludiek, maar als ze met een nieuw te verkopen album de keus kunnen maken om te kunnen headlinen voor het eerst in 6 jaar voor een potentieel publiek van 175,000 man en een thuispubliek van 2-2,5 miljoen kijkers, en dan die kans aangrijpen om op een achteraf-podium buiten het oog van de media een 'verrassingsact' uit te voeren, moeten ze het wel echt als hobby zien :P.
pi_121366258
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 18:09 schreef Aisumasen het volgende:

[..]

Hartstikke leuk en ludiek, maar als ze met een nieuw te verkopen album de keus kunnen maken om te kunnen headlinen voor het eerst in 6 jaar voor een potentieel publiek van 175,000 man en een thuispubliek van 2-2,5 miljoen kijkers, en dan die kans aangrijpen om op een achteraf-podium buiten het oog van de media een 'verrassingsact' uit te voeren, moeten ze het wel echt als hobby zien :P.
Dat kan ik me ook wel voorstellen inderdaad :P.
En het zou natuurlijk doodzonde zijn als we er GEEN HD opnames van krijgen

[ Bericht 0% gewijzigd door Jacobuspower op 09-01-2013 20:17:18 ]
  woensdag 9 januari 2013 @ 20:16:04 #82
390947 inhetvliegtuigoverdezee
ik hou niet eens van aardappel
pi_121366522
Wat is een leuk album om te luisteren nadat je Whatever People Say I am hebt gehoord?
  woensdag 9 januari 2013 @ 20:16:28 #83
159761 Arn0
Abbey Road
pi_121366552
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 20:11 schreef Jacobuspower het volgende:
En het zou natuurlijk doodzonde zijn als we er HD opnames van krijgen
Jij wil Alex zijn kuif niet in HD zien? :'(
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_121366664
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 20:16 schreef Arn0 het volgende:

[..]

Jij wil Alex zijn kuif niet in HD zien? :'(
Dat zeg ik toch niet :7 ?
pi_121366730
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 20:16 schreef inhetvliegtuigoverdezee het volgende:
Wat is een leuk album om te luisteren nadat je Whatever People Say I am hebt gehoord?
Zou gewoon in chronologische volgorde verder gaan, dus Favourite Worst Nightmare. Veel plezier :)
pi_121370940
Tijd voor wat setlist-perikelen? Welke SIAS-nummers denken/hopen we het onderspit te gaan zien delven? Vorige tour hadden ze al een luxeprobleem, met het nieuwe album zal dat alleen nog maar een groter slagveld worden. (Lol, dat wordt nog wat als ze net zoals op Lowlands 2011 slechts een uurtje doen op Best Kept Secret '13 over 5 maanden)...

Ik zou geen optreden zonder 'Don't Sit Down' kunnen voorstellen, welke - eerst verdwaald in het midden van de set - uitgroeide tot misschien wel de beste opener sinds 'Sandtrap'. Net zo'n grote must als 'Black Treacle', twee hoogtepunten in de catalogus en tijdens de shows. Van die laatste weet ik niet zeker of ze 'em zullen behouden, het was niet altijd vaste prik in de tijd dat het niet de huidige single was. 'That's Where You're Wrong', 'Reckless Serenade' en natuurlijk 'Love Is Laserquest' beschouw ik wel als afgeschoten, kan me niet voorstellen dat die nog eens opduiken, zo infrequent ze die deden in 2011/2012. En laten we eerlijk zijn, dat is niet zo erg.

'Suck It And See' begon muf te worden, na de vastgeroeste plek in het veel te milde einde van de SIAS-sets was ik er goed klaar mee. 'Hellcat' kan ik niet peilen: persoonlijk live op uitgekeken, maar blijft een sterke single. 'All My Own Stunts' is een live-favoriet van de band, en een grote fan-favoriet, dus niet ondenkbaar dat die in de zalen zal terugkeren. 'She's Thunderstorms' zal ook wel een favoriet van de band zijn, jullie weten hoe ik daar over denk. (Al warm ik er wel een beetje voor op de laatste tijd).

Ik ga niet zitten te snobben over 'Brick By Brick', maar live was de rek er wel uit. 'Library Pictures' niet gemist tijdens de UK tour, maar was wel een verademing om te 'terug' te horen tijdens de show in Lille, werkte zelfs erg goed in het midden van de set. Al zou ik er niet raar van opkijken als die vervangen wordt door een oude of nieuwe uptempo beuk-track. 'Evil Twin' zal de nieuwe 'Catapult' worden: een van de beste (live-)nummers die ze ooit vertolkt hebben, na één album voorgoed opgeborgen (en ontnomen in Nederland...) Tot slot denk ik dat ze 'Little Illusion Machine' met Miles Kane zo bijzonder houden als het nu was, en niet gaan uitkauwen zoals ze dat met '505' hebben gedaan, mochten de tours weer op bepaalde momenten samenvallen (wat ik wel heb vernomen).

Wat jullie?! (Next up: welke oude nummers willen we terug/weg? :+)
pi_121372414
quote:
5s.gif Op woensdag 9 januari 2013 21:30 schreef Aisumasen het volgende:
Tijd voor wat setlist-perikelen? Welke SIAS-nummers denken/hopen we het onderspit te gaan zien delven? Vorige tour hadden ze al een luxeprobleem, met het nieuwe album zal dat alleen nog maar een groter slagveld worden. (Lol, dat wordt nog wat als ze net zoals op Lowlands 2011 slechts een uurtje doen op Best Kept Secret '13 over 5 maanden)...

Ik zou geen optreden zonder 'Don't Sit Down' kunnen voorstellen, welke - eerst verdwaald in het midden van de set - uitgroeide tot misschien wel de beste opener sinds 'Sandtrap'. Net zo'n grote must als 'Black Treacle', twee hoogtepunten in de catalogus en tijdens de shows. Van die laatste weet ik niet zeker of ze 'em zullen behouden, het was niet altijd vaste prik in de tijd dat het niet de huidige single was. 'That's Where You're Wrong', 'Reckless Serenade' en natuurlijk 'Love Is Laserquest' beschouw ik wel als afgeschoten, kan me niet voorstellen dat die nog eens opduiken, zo infrequent ze die deden in 2011/2012. En laten we eerlijk zijn, dat is niet zo erg.

'Suck It And See' begon muf te worden, na de vastgeroeste plek in het veel te milde einde van de SIAS-sets was ik er goed klaar mee. 'Hellcat' kan ik niet peilen: persoonlijk live op uitgekeken, maar blijft een sterke single. 'All My Own Stunts' is een live-favoriet van de band, en een grote fan-favoriet, dus niet ondenkbaar dat die in de zalen zal terugkeren. 'She's Thunderstorms' zal ook wel een favoriet van de band zijn, jullie weten hoe ik daar over denk. (Al warm ik er wel een beetje voor op de laatste tijd).

Ik ga niet zitten te snobben over 'Brick By Brick', maar live was de rek er wel uit. 'Library Pictures' niet gemist tijdens de UK tour, maar was wel een verademing om te 'terug' te horen tijdens de show in Lille, werkte zelfs erg goed in het midden van de set. Al zou ik er niet raar van opkijken als die vervangen wordt door een oude of nieuwe uptempo beuk-track. 'Evil Twin' zal de nieuwe 'Catapult' worden: een van de beste (live-)nummers die ze ooit vertolkt hebben, na één album voorgoed opgeborgen (en ontnomen in Nederland...) Tot slot denk ik dat ze 'Little Illusion Machine' met Miles Kane zo bijzonder houden als het nu was, en niet gaan uitkauwen zoals ze dat met '505' hebben gedaan, mochten de tours weer op bepaalde momenten samenvallen (wat ik wel heb vernomen).

Wat jullie?! (Next up: welke oude nummers willen we terug/weg? :+)
Altijd leuk. Ik hoop natuurlijk dat we iets langer dan een uur krijgen op Best Kept Secret, maar kan me wel voorstellen dat ze een uur en kwartier doen.

Don't Sit Down zou ik inderdaad ook niet meer weg kunnen denken en ik denk dat die ook wel in de set blijft. Van de andere 3 singles zou het me inderdaad niks verbazen als ze SIAS laten vallen. Het zou mooi zijn als ze The Hellcat en Black Treacle in de set houden, maar kan me voorstellen dat ze bij kortere sets er daar iig een van laten afvallen.

Daarnaast denk ik eigenlijk niet dat ze een non-single nog zullen spelen of het moet Thunderstorms zijn. Brick By Brick was leuk voor een tour, maar die mogen ze wat mij betreft inruilen voor beter materiaal. Ook Library Pictures zie ik niet snel weer terug komen. Reckless Serenade en That's Where You're Wrong zullen we denk ik jammer genoeg niet meer terug zien :'( ;(.

Verder ga ik er van uit dat ze R U Mine wel in de set zullen stoppen. Het zou zonde zijn om zo'n goed nummer alleen in Amerika (Noord en Zuid) te spelen. En als het nieuwe album een beetje in het verlengde ligt van R U Mine zal ie ook prima in de set passen.

De volgende vraag wordt stukken lastiger :(
  woensdag 9 januari 2013 @ 21:59:05 #88
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_121372487
Heeft iemand een samenvatting van de posts van Aisumasen?
2000 light years from home
pi_121372695
Glastonbury headliner, album ergens daar om heen en geen Rock Werchter. zoiets
En natuurlijk wist Aisumasen het 'Best Kept Secret' al lang.
  woensdag 9 januari 2013 @ 22:06:10 #90
159761 Arn0
Abbey Road
pi_121372866
Interessante vraag, en we riepen het al voor de SIAS-concerten dat het een slagveld ging worden, maar nu wordt het dat écht. Damn. Om te beginnen is het altijd lastig om zoiets te voorspellen zonder het nieuwe materiaal te horen vind ik, moeilijk in te schatten welke oude nummers goed bij de nieuwe horen etc. Maar vooruit, een wilde gok:

Ik denk dat Don't Sit Down, Hellcat, en All My Own Stunts zekerheidjes zijn. R U Mine ook (als enige non-album track). De vijf tracks op het einde Reckless Serenade Piledriver Waltz / Love Is A Laserquest / Suck It And See / That's Where You're Wrong zien we ook niet meer terug veronderstel ik, al zou het eventueel nog kunnen met Reckless Serenade.. En ik denk dat She's Thunderstorms, Black Treacle, Library Pictures een soort rotatierol gaan vormen bij de festivalsets, en 2/3 tracks bij de eigen concerten gespeeld worden. Brick By Brick vind ik een moeilijke om in te schatten, het was live wel leuk voor de band om het te spelen, maar ik beschouw het toch echt iets dat bij de SIAS-era hoort, de grap is er nu wel af. Dus die denk ik dat we ook niet terug zien.

Meer dan de helft van de nummers die afvallen, maar ja. Neem van elk album vijf nummers (oké, in het geval van Humbug zal dat niet gebeuren) en je zit al aan 20, zonder enige non-album tracks én zonder nieuwe tracks. Boh, dat worden nog moeilijke keuzes.
By hook or by crook, I'll be last in this book.
  woensdag 9 januari 2013 @ 22:11:28 #91
192683 AMDB
Visionair.
pi_121373141
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2013 21:59 schreef Merkie het volgende:
Heeft iemand een samenvatting van de posts van Aisumasen?
Blabla*eerst niet goed toen beste ooit*blablabla*insertsuperlatieven+randomlocatie+randomdatum*blablabla (repeat 10x).
pi_121373283
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 22:11 schreef AMDB het volgende:

[..]

Blabla*eerst niet goed toen beste ooit*blablabla*insertsuperlatieven+randomlocatie+randomdatum*blablabla (repeat 10x).
Ook zo'n zin in album 5? Je begint bijna net zo zuur te worden als die anderen die de SIAS live-hoogtepunten gemist hebben _O-. Als je geen behoefte hebt aan noemenswaardige inside informatie en speculatie kun je nog altijd terecht op AMUS, om jouw paradepaardje ook maar eens te gebruiken ;).
  woensdag 9 januari 2013 @ 22:18:07 #93
192683 AMDB
Visionair.
pi_121373559
quote:
12s.gif Op woensdag 9 januari 2013 22:13 schreef Aisumasen het volgende:
? Je begint bijna net zo zuur te worden als die ande
:D

Maar je gaat echt geen vol ticket kopen voor BKS? :P
  woensdag 9 januari 2013 @ 22:19:18 #94
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_121373641
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 22:11 schreef AMDB het volgende:

[..]

Blabla*eerst niet goed toen beste ooit*blablabla*insertsuperlatieven+randomlocatie+randomdatum*blablabla (repeat 10x).
Thx.
2000 light years from home
pi_121373864
Black Treacle is een van de slechtste AM nummers.

Nooit meer spelen plz :P
pi_121373918
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 22:18 schreef AMDB het volgende:

[..]

:D

Maar je gaat echt geen vol ticket kopen voor BKS? :P
Ik zie het nog wel gebeuren dat ik het hele weekend ga, maar alleen als Lowlands een te skippen line-up heeft. Die zullen nu wel terugslaan met Blur. Of ik doe ze alsnog beide. Ik kan niet kiezen. Te veel dobbertjes uithangen. En zolang het tourschema nog niet bekend is... Ik kan niet kiezen... Ok, scheelt wel dat AM de andere 2 dagen in ieder geval geen toffe venue gig in de buurt kan doen, want dan staan ze al op de Duits festivals. Hopen dat er tegen die tijd nog gemakkelijk tickets te fixen zijn, dan kan ik een keuze maken. Als dat lukt. ;)
pi_121374518
'R U Mine?' had ik even buiten beschouwing gelaten, maar het lijkt me nogal wiedes dat dat op dit moment de laatste is die zou afvallen. Best raar eigenlijk, dat lijkt al best een 'staple', maar de release was nog niet eens aangekondigd de laatste keer dat ze een beetje in de buurt stonden. (Een festival-headliner doet gewoon minstens 1 uur en 15 minuten, kans dat het op een festival als Best Kept Secret zelfs een volwaardige set zal zijn).

quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 22:06 schreef Arn0 het volgende:
Interessante vraag, en we riepen het al voor de SIAS-concerten dat het een slagveld ging worden, maar nu wordt het dat écht. Damn. Om te beginnen is het altijd lastig om zoiets te voorspellen zonder het nieuwe materiaal te horen vind ik, moeilijk in te schatten welke oude nummers goed bij de nieuwe horen etc. Maar vooruit, een wilde gok:

Ik denk dat Don't Sit Down, Hellcat, en All My Own Stunts zekerheidjes zijn. R U Mine ook (als enige non-album track). De vijf tracks op het einde Reckless Serenade Piledriver Waltz / Love Is A Laserquest / Suck It And See / That's Where You're Wrong zien we ook niet meer terug veronderstel ik, al zou het eventueel nog kunnen met Reckless Serenade.. En ik denk dat She's Thunderstorms, Black Treacle, Library Pictures een soort rotatierol gaan vormen bij de festivalsets, en 2/3 tracks bij de eigen concerten gespeeld worden. Brick By Brick vind ik een moeilijke om in te schatten, het was live wel leuk voor de band om het te spelen, maar ik beschouw het toch echt iets dat bij de SIAS-era hoort, de grap is er nu wel af. Dus die denk ik dat we ook niet terug zien.

Meer dan de helft van de nummers die afvallen, maar ja. Neem van elk album vijf nummers (oké, in het geval van Humbug zal dat niet gebeuren) en je zit al aan 20, zonder enige non-album tracks én zonder nieuwe tracks. Boh, dat worden nog moeilijke keuzes.
Ja, we zullen niet blij gaan zijn op de avond van de eerste gig _O-. Het verlies (en de wederopstanding!) van 'If You Were There' was schokkend genoeg, ze zullen na 6/7/8 jaar toch wel één van de 'The View From The Afternoon'-, 'Still Take You Home'- of ' This House Is A Circus'-achtigen zullen slachten? 'Do Me A Favour' zal sowieso het loodje leggen, ben ik vrij zeker van. Ik denk dat alleen bepaalde nummers van de eerste twee albums een zekerheid zijn, en de rest voornamelijk nieuw en slechts een paar SIAS/Humbug-achtige nummers.

De verschillende SIAS-setlists waren aardig perfect aan het worden voor die shows, maar dit is wel het moment om eindelijk te boel weer goed op te schudden met de terugkomst van 'Dancing Shoes', een propere - kom er maar in, Merkie - versie van 'Leave Before The Lights Come On' en iets als 'Old Yellow Bricks'. Eén 'Bigger Boys And Stolen Sweethearts', 'Nettles' of 'My Propeller' voor de fans in de zalen kan ook echt geen kwaad, dat ontbrak de afgelopen tijd wel een beetje.

Of het wordt de SIAS-set met 3 nieuwe nummers en het album komt in september :+.
pi_121376168
Beter droppen ze This House Is A Circus niet, één van mijn favorieten. ;(

Dancefloor mag er nu wel eens uit hoor, de snelheid van vroeger kunnen ze toch niet meer pakken. 505 ben ik nooit fan van geweest. Da Frame 2R, Nettles, Plastic Tramp met Miles mogen er wel in. Maar goed, al die oudere nummers zullen toch niet meer klinken zoals toen.
Stiekem wil ik nog wel een Perhaps Vampires die overgaat in Dancing Shoes horen. Never gonna happen.

De SIAS-era/nasleep mag van mij snel voorbij zijn, All My Own Stunts en Library Pictures zijn wel leuk voor live. Maar ik zie liever wat meer nummers van Humbug in de setlist.
Hoewel de B-sides toch wel okay zijn van SIAS. Electricity en R U Mine? mogen er wel in, Evil Twin vind ik dan weer minder. You & I met Hawley zal wel niet meer zo snel gebeuren, net als Little Illusion Machine die ik wel tof vind.
  woensdag 9 januari 2013 @ 23:21:35 #99
192683 AMDB
Visionair.
pi_121376956
Ik zou echt een moord doen om Fright Lined Dining Room eens live te horen _O_
  donderdag 10 januari 2013 @ 09:14:17 #100
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_121383949
Terror Pocket :9~.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')