abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119669893
Hallo, ik ben aan het CV-researchen geslagen.

Mijn installateur komt met een offerte voor een Remeha Tzerra CW4 met iSense-thermostaat voor ¤1575 (das inclusief BTW, aansluiten, nieuw expansievat en aanpassen rookafvoer op het dak van VR naar HR). Dat is een leuk compact en modern keteltje met een modulerende energiezuinige pomp (edit: dat is dus een optie van 196 euro!)...maar zijn er goede redenen om naar iets anders te kijken?

Als ik wat databladen door werk kom ik op de volgende vergelijking:

Ik zie bijvoorbeeld dat de Calenta een groter modulatiebereik en een lager minimumvermogen heeft. Is dat ¤400,- extra waard? Die Vaillant heeft ook wel mooie specs.

De specs van mijn woning: 275m3, 15 jaar oud, alles geïsoleerd, normale radiatoren (geen vloerverwarming), normaal ligbad met douche. CW4 lijkt me meer dan voldoende. Ik heb nu een Agpo Ferroli Signal NEV 1324T van 15 jaar oud, waar ik niet bijster veel vertrouwen in heb.

[ Bericht 5% gewijzigd door HLK op 27-11-2012 19:21:48 ]
pi_119670544
Het ontloopt elkaar niet echt veel, ik denk dat de prijs dan doorslaggevend moet zijn. Misschien even kijken naar de garantie?
pi_119671063
Ze doen niet echt voor elkaar onder inderdaad. Een zo groot mogelijk modulerend vermogen is fijn, maar als het maar om een half kW verschil gaat is dat ook niet doorslaggevend. Het zijn alle drie geen slechte merken. Ik denk dat de prijs de doorslag gaat geven.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar de Nefit of de Remeha Calenta (maar weet de prijzen dus niet)
pi_119672621
De Calenta valt +/- ¤400 duurder uit dan de Tzerra. De Calenta gaat al een paar jaar mee, en heeft pas sinds kort een A-label energiezuinige pomp. De Tzerra is splinternieuw, en daarom kan ik er weinig over vinden op de forums. Ze hebben min of meer dezelfde aluminium warmtewisselaar (de Ultra Responsive Heat Exchanger). De Tzerra is een stuk kleiner (ook weer zoiets, hoe komt dat?)...maar dat boeit me weinig.

Bij Remeha zeggen ze dat de Calenta beter geschikt is voor vloerverwarming en voor de rest willen ze niet in gaan op wat je krijgt voor die 400 euro extra ("Dat moet u met uw installateur bespreken"). De installateur zegt dat het allemaal goed is.

Die Nefit Topline Compact is nog eens +/- ¤250 duurder dan de Remeha Calenta, en valt daarom wat mij betreft af.

De garantie op al deze ketels is wel in orde. Ik blijf niet de rest van m'n leven in dit huis wonen.....maar ik denk dat het toch zin heeft om nu de ketel te vervangen.

Misschien een stuivertje opgooien? :+
pi_119673382
Ik zou dan niet voor het nieuwste gaan: ik vind nieuwe spullen altijd gaaf, maar vind het niet leuk kinderziektes mee te mogen oplossen. Dat de Tzerra nog kleiner is dan de Calenta, tja... hoeveel kleiner kan het nog? Zo groot als een pak melk? Calenta is al een schattig klein keteltje....
pi_119676315
Shoppen loont trouwens ook hoor. Heb mijn calenta voor 1450 incl installatie door een erkend installateur. Kreeg vervolgens ook nog eens 100 euro retour van remeha...
pi_119676443
Oh ja en incl is en se.
pi_119680952
Hm, dat is een groot verschil! Op de offerte die ik hier heb staat wel nauwkeurig beschreven wat ze doen, maar verder alleen een eindbedrag - zo van: dit kost het. Ze zeggen aan de telefoon dat het gaat om leveren en aansluiten van de ketel (met nieuw expansievat en nieuwe rookafvoer voor het dak) waarbij twee man een halve dag werkt (2 x 4 x 50 euro ofzo?).

Bij de Tzerra kan je trouwens tot 31 december ook 100 euro retour krijgen van Remeha....ze pushen dat ding vrij hard :+
pi_119681508
De Tzerra heeft standaard geen A-label pomp hoor, dat is een optie.
Daarnaast is bij de Tzerra het gasblok, ventilator en de print 1 onderdeel.
Als 1 van de 3 kapot gaat moet je dat hele unit vervangen.

Als je verder niet veel eisen hebt zou ik voor de Tzerra CW5 gaan, wie weet krijg je nog eens een andere badkamer en dan is het mooi meegenomen.
In welke regio zit je?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_119681751
Zit min of meer met hetzelfde vraagstuk. Wij willen dan een Cw5 keteltje hebben.

Twijfel tussen een Intergas HRE36/30 of de Calenta 40c of de Tzerra 39c met isense beide. En die Intergas dan met een Honeywell ofzo.

Voor mij stond voor de vakantie (vorige week) de keuze vast op de Calenta. Waarom?

Tja, ik heb zoiets van: waarom is die Tzerra de helft van de Calenta in gewicht? Moet ergens vandaan komen! En beproefde techniek... En die Intergas, tja zonder thermostaat die er 100% op is ingespeeld... En scheelt niet ZO veel in prijs ook. Die Calenta moet 1339 kosten met aansluitset, dakdoorvoer etc... Maar dan ex installatie uiteraard.

Leuk vraagstuk wel tussen die Tzerra en Calenta. Waarom is de eerste veel goedkoper, lichter etc..?

Oja, ook nog belangrijk is dat de Tzerra minder moduleert... Dat vond ik een teleurstellend punt.
Laat die handjes wapperen!
pi_119682938
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 november 2012 18:36 schreef junkiexp het volgende:
Verrek, ik zie het staan in de prijslijst. A-label pomp is een optie van 196 euro.
--> http://nl.remeha.com/file(...)_Prijslijst_2012.pdf

quote:
Als je verder niet veel eisen hebt zou ik voor de Tzerra CW5 gaan, wie weet krijg je nog eens een andere badkamer en dan is het mooi meegenomen.
In welke regio zit je?
Mijn voornaamste eis is dat ie zuinig en betrouwbaar is. Ik denk niet dat ik ooit nog een hele fancy badkamer in mijn starterswoning ga klussen. Mijn huidige ketel voldoet op papier aan CW3. Het zou fijn zijn als de nieuwe ketel wat sneller reageert (wachten op warm water kost ook gas, toch?), maar boven en beneden tegelijk warm water is echt niet nodig.

Ik zit in regio Nijmegen trouwens, tips?
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 18:43 schreef Gieliovd het volgende:
Zit min of meer met hetzelfde vraagstuk. Wij willen dan een Cw5 keteltje hebben.

Twijfel tussen een Intergas HRE36/30 of de Calenta 40c of de Tzerra 39c met isense beide. En die Intergas dan met een Honeywell ofzo.

Voor mij stond voor de vakantie (vorige week) de keuze vast op de Calenta. Waarom?

Tja, ik heb zoiets van: waarom is die Tzerra de helft van de Calenta in gewicht? Moet ergens vandaan komen! En beproefde techniek... En die Intergas, tja zonder thermostaat die er 100% op is ingespeeld... En scheelt niet ZO veel in prijs ook. Die Calenta moet 1339 kosten met aansluitset, dakdoorvoer etc... Maar dan ex installatie uiteraard.

Leuk vraagstuk wel tussen die Tzerra en Calenta. Waarom is de eerste veel goedkoper, lichter etc..?

Oja, ook nog belangrijk is dat de Tzerra minder moduleert... Dat vond ik een teleurstellend punt.
Ja, zo denk ik ook. Het irriteert me ook dat de installateur en Remeha zelf er zo makkelijk over doen. Als het je vak is om die dingen te verkopen, dan weet je toch wel precies uit te leggen wat het verschil is?

Die Tzerra is vast niet slecht. Volgens mij hebben ze de warmtewisselaar van de Calenta genomen en daar een heel compact, kant en klaar keteltje van gemaakt dat door één man kan worden geïnstalleerd, en door vrijwel iedereen onderhouden. Er zit garantie op, het voldoet aan de keurmerken....wat kan er mis gaan?

Aan de andere kant...koop ik liever iets omdat het echt goed is, in plaats van "omdat het goedkoop is".
pi_119683256
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 november 2012 18:36 schreef junkiexp het volgende:
Nog een kleine 3 a 3,5 jaar en de a-label pomp is verplicht.
quote:

In welke regio zit je?
Tzerra is leuk vanwege de 4 basisunits waar het toestel uit bestaat, maar is en blijft een budgettoestel.
Dan zou ik voor de calenta gaan.
pi_119683528
Ok, ik ben een heel stuk wijzer. Ik neig toch meer naar de Calenta. Is 2100 euro dan een redelijke prijs voor een Calenta CW4 + iSense + expansievat + installatie met aanpassen dakdoorvoer incl BTW? Ik voorzie verder geen rare problemen met de installatie.

Ik snap dat CV-boeren ook geld moeten verdienen, en dat is helemaal OK. Ik heb alleen geen idee van de prijzen.
pi_119685230
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 19:29 schreef HLK het volgende:
Ok, ik ben een heel stuk wijzer. Ik neig toch meer naar de Calenta. Is 2100 euro dan een redelijke prijs voor een Calenta CW4 + iSense + expansievat + installatie met aanpassen dakdoorvoer incl BTW? Ik voorzie verder geen rare problemen met de installatie.

Ik snap dat CV-boeren ook geld moeten verdienen, en dat is helemaal OK. Ik heb alleen geen idee van de prijzen.
Bij mij ook 2 man een ochtrnd bezig, alleen geen nieuwe dakdoorvoer. Verschil van 700 euro lijkt me wat te veel van het goeie. PM me maar voor gegevens, ze werken landelijk.
pi_119701002
Dat die A-label pomp bij de Tzerra een optie is dat is een behoorlijke afknapper. Dan is de Calenta niet eens zo veel duurder...

En wat ik hierover hoor, is dat hij meer opties bevat voor instellingen etc. dus dat zou fijn zijn voor iemand die er wat mee wil finetunen.

Weet iemand wat voor besturing er op zo'n ketel zit? Je kunt hem aansluiten (net als de auto) op een laptop en dan uitlezen en instellen zag ik. Maar zit er nog een bepaalde interface op?
pi_119701428
Nou eigenlijk hoef je er niet zoveel aan te tunen. Het meeste wat je tuned, tune je al snel de verkeerde kant op.

Belangrijkste is dat je je radiatoren in huis waterzijdig inregelt (even googlen en gedurende een paar dagen dat even netjes optimaliseren) en dat je probeert de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk te krijgen (rond de 50 of iets hoger, maar wel met behoud van comfort natuurlijk). Dan heb je het meeste rendement van het condenseren (HR).
pi_119705312
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 19:29 schreef HLK het volgende:

ik heb dit alles, maar dan een cw5 voor 1700 ongeveer
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_119717845
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 08:59 schreef Gieliovd het volgende:
Dat die A-label pomp bij de Tzerra een optie is dat is een behoorlijke afknapper. Dan is de Calenta niet eens zo veel duurder...

En wat ik hierover hoor, is dat hij meer opties bevat voor instellingen etc. dus dat zou fijn zijn voor iemand die er wat mee wil finetunen.

Weet iemand wat voor besturing er op zo'n ketel zit? Je kunt hem aansluiten (net als de auto) op een laptop en dan uitlezen en instellen zag ik. Maar zit er nog een bepaalde interface op?
Daar heb je een speciale interface module voor nodig, weet niet of je daar als particulier aan kan komen.
Er zijn overigens twee types hiervan.
pi_119718066
quote:
2s.gif Op woensdag 28 november 2012 11:51 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

ik heb dit alles, maar dan een cw5 voor 1700 ongeveer
Het is onzin om een 40 kW ketel te nemen terwijl je maar 28kW nodig hebt.
Tapwater is 1, maar cv is 2.
En in terug moduleren zit toch een verschil van 1,5 kW.

Zolang je de warmte kwijt kan is er niets aan de hand, maar zodra je teveel vermogen hebt gaat het toestel alleen maar pendelen.

Overigens zegt een prijsverschil nog niets, ik weet liever welke materialen ik krijg voor welk bedrag dan een totaal bedrag.
Een totaal bedrag zegt me niets over de kwaliteit van de gebruikte materialen.
Ik heb liever kwaliteit dan goedkope meuk.

Tussen bonfix en vsh zit al gauw ¤3 prijsverschil per koppeling, en er zijn nog veel goedkopere merken, daar moet je al niet te lang naar kijken want dan kijk je het lek erin.

Met rookgasafvoeren precies hetzelfde, die heb je al vanaf ¤40, maar ook voor ¤150.
En dit geldt voor alle gebruikte en geleverde materialen.

Je kunt kiezen voor minimum kwaliteit of betere kwaliteit.
De cw5 kost zo'n ¤1200, dus kun je wel nagaan dat als je er dan nog 8 montage uren bij moet tellen, voorrijkosten en materiaal , dat er ergens flink op bezuinigd wordt.
En dat is dan niet alleen op materiaal. :+

[ Bericht 6% gewijzigd door klipper op 28-11-2012 17:58:07 ]
pi_119723097
De kogel is door de kerk. Ik heb net de Calenta CW5 besteld met iSense, Skyline rookgasset en aansluitset.

Doorslaggevend was gewoon goede berichten, goede serviceability, betrouwbare techniek, zuinig, goed modulerend en uiteindelijk een goede prijs (excl. montage).
  Milf woensdag 28 november 2012 @ 19:54:42 #21
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_119723448
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 19:48 schreef Gieliovd het volgende:
De kogel is door de kerk. Ik heb net de Calenta CW5 besteld met iSense, Skyline rookgasset en aansluitset.

Doorslaggevend was gewoon goede berichten, goede serviceability, betrouwbare techniek, zuinig, goed modulerend en uiteindelijk een goede prijs (excl. montage).
Ik heb ook de Calenta met een isense thermostaat. Hij bevalt mij prima. Ook ik heb voor de Calenta gekozen vanwege de betrouwbaarheid en goede berichten.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_119777502
quote:
Mooi zo :) Bij mij is de ketel ook door de kerk: het wordt een Vaillant Ecotec Plus CW4 met een Calormatic 350 thermostaat. Een installatiebedrijf hier om de hoek kwam met een goed verhaal en een duidelijke offerte.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 17:49 schreef klipper het volgende:
Overigens zegt een prijsverschil nog niets, ik weet liever welke materialen ik krijg voor welk bedrag dan een totaal bedrag.
Een totaal bedrag zegt me niets over de kwaliteit van de gebruikte materialen.
Ik heb liever kwaliteit dan goedkope meuk.
Ik ook. Het gaat me niet persé om de laagste prijs, maar wel om een goede prijs/kwaliteitsverhouding. Ik snap dat als je aan de onderkant van de markt zit, er waarschijnlijk wordt bezuinigd op zaken waar je niet op moet bezuinigen. Ik betaal graag extra als ik daarmee een storing of lekkage kan voorkomen......maar wie zegt me dat een "dure" installateur wel die dure fittingen gebruikt? Als relatieve leek heb ik toch maar weinig middelen om dat te checken. Ik kan googlen naar ketels, offertes vergelijken, de mannetjes diep in hun ogen aankijken als ik vraag of ze kwaliteit leveren, onderbuikgevoel (hoe doen deze mensen zaken?)....en dat is dat.

We gaan het zien. Bedankt voor alle info hier. ;)
pi_119787583
  vrijdag 30 november 2012 @ 19:00:59 #25
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_119788932
quote:

Zou ik ook gedaan hebben, de Calenta is een mooie ketel, de Tzerra zie ik meer als project ketel die uiteindelijk de Avanta gaat vervangen. Alhoewel ze bij Remeha daar niks over loslaten.

Zelf heb ik een Avanta 28C, rendementje van 99,9%, lage temperatuur verwarming, iSense, ding heeft zich bij mij wel bewezen.
Maargoed, ik ben dan ook compleet Remeha idolaat. :P
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')