abonnement Unibet Coolblue
pi_120223579
Nee.

Ik zou geen enkele bom kunnen gooien trouwens, tenzij dat het een zure bom is :)
Voor wat foto's, kijk hier
  woensdag 12 december 2012 @ 12:19:07 #102
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_120224651
Ik ben sowieso pacifistisch en zou nooit het leger in te slaan zijn, maar ik begrijp wel waarom de bommen gegooid zijn:

Japan ging zich never nooit overgeven, wat waarschijnlijk veel meer militaire en burger slachtoffers tot gevolg zou hebben gehad. Een oorlog die nog een halfjaar had door geduurd, wijken plat, voedselschaarste, etc.

Daarnaast had dat de Russen in de gelegenheid gesteld een deel van Japan (waarschijnlijk Hokkaido) over te nemen, en had Japan er nu economisch een stuk slechter voor gestaan, omdat het net als Duitsland opgesplitst zou zijn.

Het was erg, en zou nooit meer mogen gebeuren, maar de Japanners hebben de Amerikanen allang vergeven om bovenstaande feiten. Het enige wat ze vragen is dat zij de laatste zijn op wie deze tactiek is toegepast.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_120227182
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:19 schreef Tanin het volgende:
Japan ging zich never nooit overgeven, wat waarschijnlijk veel meer militaire en burger slachtoffers tot gevolg zou hebben gehad. Een oorlog die nog een halfjaar had door geduurd, wijken plat, voedselschaarste, etc.
Inderdaad, het spreekwoordelijke doel heiligt de middelen.
  woensdag 12 december 2012 @ 13:37:12 #104
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_120227287
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 13:34 schreef CarlosJacques het volgende:

[..]

Inderdaad, het spreekwoordelijke doel heiligt de middelen.
Mjah, of het doel de middelen heiligde is een persoonlijke afweging, maar ik denk dat veel mensen de bom op zichzelf zien, en niet doorhebben welk doel het had, dus ik vind het belangrijk dat uit te leggen. Op dat moment is het een beslissing in ieder geval te begrijpen.

Ik vind de conclusie die de Amerikanen getrokken hebben heel begrijpelijk, of ik zelf dezelfde conclusie had getrokken, of kunnen trekken, weet ik niet
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_120227581
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 13:37 schreef Tanin het volgende:

[..]

Mjah, of het doel de middelen heiligde is een persoonlijke afweging, maar ik denk dat veel mensen de bom op zichzelf zien, en niet doorhebben welk doel het had, dus ik vind het belangrijk dat uit te leggen. Op dat moment is het een beslissing in ieder geval te begrijpen.

Ik vind de conclusie die de Amerikanen getrokken hebben heel begrijpelijk, of ik zelf dezelfde conclusie had getrokken, of kunnen trekken, weet ik niet
Als je bedenkt dat die Amerikanen een oorlog probeerden te stoppen waarin al minimaal 50mln mensen waren omgekomen, dan is het toch wel te begrijpen waarom ze hem uiteindelijk gooiden.
pi_120262455
weetje het is een beetje the easy way out..en begrijpelijk..

amerika was op dat moment ook verzwakt..en japan wist niet van ophouden..

of ik die bom zou laten vallen... geen idee..misschien na jaren oorlog wel..nu nuchter en uitgerust..lastig
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  vrijdag 14 december 2012 @ 06:35:15 #107
303493 CitizenKane
en toch ben ik
pi_120293813
Ik zie duidelijk in waarom het gerechtvaardigd kan zijn een vijandige soldaat te doden waarmee men oog in oog staat, maar het bombarderen van onschuldige mensen, burgers, vind ik moeilijk te rechtvaardigen. Als ik wist dat ik een atoombom aan boord had, zou ik deze missie zeker hebben geweigerd. Het leven met één dode op mijn naam lijkt mij al verschrikkelijk, laat staan vele duizenden burgers, waaronder vrouwen en kinderen. De context zou hier voor mij weinig aan veranderen. Hoewel, misschien moet ik me in een dergelijke situatie bevinden om daar goed over te kunnen oordelen.

Paul Tibbets, de piloot van de Enola Gay, het vliegtuig dat de bom heeft geworpen (vernoemd naar zijn eigen moeder, nota bene), heeft zelf meermaals aangegeven dat hij de bom zo weer af zou werpen als hij de kans zou krijgen het over te doen. Hier en daar heeft hij zelfs aangegeven trots te zijn op zijn acties.

In 1976 heeft hij het bombardement nog eens dunnetjes overgedaan voor Amerikaans publiek in Texas, tijdens een luchtshow compleet met paddestoelenrook, wat als erg pijnlijk werd ervaren in Japan... maar toen in 1995 zijn vliegtuig tentoon werd gesteld in de context van de veroorzaakte destructie ervoer hij dat als een "grote belediging." Waar loop je dan voor weg? Misschien is meneer Tibbets toch niet zo trots op zijn daden.
look out you rock'n'rollers
  PR en moderator vrijdag 14 december 2012 @ 13:59:04 #108
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_120302394
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 23:55 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:

[..]

Ach de japaners hebben een kleine 20 miljoen onschuldigen vermoord. Dus die 70000 japaners kun je meer zien als gerechtigheid voor al het leed dat ze andere hebben aangedaan.
Is het dan niet logischer als je alle Jappen vermoord die die 20 miljoen onschuldigen hebben vermoord, en niet een paar duizend Japanners die er geen flikker mee te maken hebben?
Dan ben je net zo slecht als zij zelf.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  vrijdag 14 december 2012 @ 14:13:52 #109
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_120302886
quote:
9s.gif Op maandag 26 november 2012 00:23 schreef SpecialK het volgende:
M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-MONSTER KILL
:{ :')
  vrijdag 14 december 2012 @ 17:35:00 #110
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_120310296
En wat te denken van de vliegers die de geallieerde terreurbombardementen op Duitsland uivoerden, terwijl de oorlog allang beslist was?
Daarmee vergeleken was Hiroshima klein bier.

Waar leg je de grens TS?
pi_120311882
De atoombommen op Hiroshima en Nagasaki zijn prima te verantwoorden. Een Japanse invasie (het alternatief) zou zeker tien keer zoveel slachtoffers gemaakt hebben. Niet alleen aan geallieerde kant, maar juist ook aan Japanse kant. De schattingen lopen uiteen van minimaal een half miljoen tot meer dan 2 miljoen slachtoffers. Lees je in over operation Downfall (het alternatief) zou ik zeggen.

Dus ja, deze bommen gooien was een uitstekend idee en de beste oplossing om Japan op zijn knieën te krijgen. Ik zou dat ook zonder al te veel gewetenswroeging gedaan hebben.
  vrijdag 14 december 2012 @ 18:45:52 #112
256666 leeell
I know you're lonely
pi_120312567
ja, tevens had ik er gelijk een zooitje op afrika, israel, VS en het midden-oosten gegooid
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  vrijdag 14 december 2012 @ 18:47:18 #113
256666 leeell
I know you're lonely
pi_120312628
quote:
9s.gif Op maandag 26 november 2012 00:23 schreef SpecialK het volgende:
M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-M-MONSTER KILL
:') :') _O_ _O_
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  vrijdag 14 december 2012 @ 19:18:48 #114
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_120313790
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 18:25 schreef delpit het volgende:
De atoombommen op Hiroshima en Nagasaki zijn prima te verantwoorden. Een Japanse invasie (het alternatief) zou zeker tien keer zoveel slachtoffers gemaakt hebben. Niet alleen aan geallieerde kant, maar juist ook aan Japanse kant. De schattingen lopen uiteen van minimaal een half miljoen tot meer dan 2 miljoen slachtoffers. Lees je in over operation Downfall (het alternatief) zou ik zeggen.

Dus ja, deze bommen gooien was een uitstekend idee en de beste oplossing om Japan op zijn knieën te krijgen. Ik zou dat ook zonder al te veel gewetenswroeging gedaan hebben.
Ze hadden die bom ook op een minder bevolkt gebied kunnen gooien, als waarschuwing.
pi_120317968
Tja, wie zijn de duitsers wie zijn de japanners?

Het waren allemaal mensen net als wij, tis maar net waar je vandaan kwam...
  Donald Duck held vrijdag 14 december 2012 @ 20:53:58 #116
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_120318599
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 19:18 schreef kibo het volgende:

[..]

Ze hadden die bom ook op een minder bevolkt gebied kunnen gooien, als waarschuwing.
Dan zou er alleen een mooie stofwolk ontstaan zijn. De Japanners zouden geen enkel idee hebben wat er achter schuil ging. De macht om een complete stad ineens te vernietigen moest getoond worden. Elke zinnige regering zou onmiddellijk capituleren. Maar de koppige Japanners moest het twee keer getoond worden. Ze hebben het over zichzelf afgeroepen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  vrijdag 14 december 2012 @ 22:29:25 #117
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_120324072
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 19:18 schreef kibo het volgende:

[..]

Ze hadden die bom ook op een minder bevolkt gebied kunnen gooien, als waarschuwing.
Hiroshima was een militaire haven. Zoals hieronder gezegd, ze moesten wel de vernietigende kracht laten zien, en Hiroshima had:

A - weinig tot geen krijgsgevangenen
B - een grote militaire basis
C - weinig historische gebouwen

Er is dus *heel* bewust voor Hirosthima gekozen, hoe dat bij Nagasaki liep weet ik niet.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_120324831
quote:
Ze hadden die bom ook op een minder bevolkt gebied kunnen gooien, als waarschuwing.
Ja, jammer dan. Er waren maar twee bommen, daar één van als waarschuwing gebruiken is nogal een risico. Niemand (ook de amerikanen) wist zeker of ze uberhaupt zouden gaan werken. Daarnaast, het was al een poosje oorlog, de geallieerden van die tijd waren begrijpelijkerwijs niet vreselijk betrokken bij het welzijn van japanners (of duitsers). Zeker niet gezien de manier waarop de asmogendheden met krijgsgevangenen of plaatselijke bevolking om gingen.

Japan heeft op een verschrikkelijk smerige manier oorlog gevoerd in onder andere China, Korea, Indonesië en de Filipijnen. Wanneer je daarnaast weet dat de oorlog doorzetten nog tot minimaal honderdduizenden doden aan je eigen kant gaat zorgen betekent dat dat je geen risico's neemt.

Japan mag blij zijn dat de Amerikanen nog zo fijngevoelig waren de bommen niet op Tokyo en Yokohama te gooien. Ook dat zou ik aanvaardbaar hebben gevonden.
pi_120331709
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 22:29 schreef Tanin het volgende:

[..]

Hiroshima was een militaire haven. Zoals hieronder gezegd, ze moesten wel de vernietigende kracht laten zien, en Hiroshima had:

A - weinig tot geen krijgsgevangenen
B - een grote militaire basis
C - weinig historische gebouwen

Er is dus *heel* bewust voor Hirosthima gekozen, hoe dat bij Nagasaki liep weet ik niet.
Plus dat Hiroshima tot dat moment nagenoeg ongeschonden was. Men wilde ook het effect van de bom kunnen meten en dat zie je minder duidelijk als je 'm op een stad gooit die al half verwoest is.

Nagasaki was eigenlijk niet het doel. Nagasaki werd pas gekozen toen bleek dat het bij Kokura te slecht weer was.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2012 01:53:37 ]
pi_120332194
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 20:53 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Dan zou er alleen een mooie stofwolk ontstaan zijn. De Japanners zouden geen enkel idee hebben wat er achter schuil ging. De macht om een complete stad ineens te vernietigen moest getoond worden. Elke zinnige regering zou onmiddellijk capituleren. Maar de koppige Japanners moest het twee keer getoond worden. Ze hebben het over zichzelf afgeroepen.
Gelul.

Japan was al van plan zich over te geven, ruim voor de twee bommen gedropt werden. In de VS wist men dat. Het grote issue was dat er een onvoorwaardelijke overgave geëist werd. De keizer werd gezien als een soort levende god en het zou heel vernederend zijn als hij bijv berecht zou worden.

Over de noodzakelijkheid van de bom op Hiroshima kun je misschien nog twisten, de bom op Nagasaki was een regelrechte oorlogsmisdaad. Op dat moment was het al duidelijk dat Japan zich over ging geven.

Uiteindelijk heeft Japan zich niet eens onvoorwaardelijk overgegeven. De keizer bleef. Dus waar die 200.000 burgerdoden goed voor waren? Zelfs de VS zelf hebben na uitgebreid onderzoek geconcludeerd dat de twee bommen niet bepalend zijn geweest voor de overgave van Japan.
pi_120332353
wisten de amerikanen eigenlijk waartoe die bommen in staat waren?
pi_120333117
Ik denk het wel. Maar zoals zo vaak het geval is in fictieve situaties kan het in de werkelijkheid heel anders zijn natuurlijk.
pi_120333223
Ah dus liever 140000 japanse ddoden dan 2 mil amerikaanse , is het mensenleven nog wat waard dan? Het ging hier puur om burgers
Zie!
pi_120335348
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 03:27 schreef hellsgate het volgende:
wisten de amerikanen eigenlijk waartoe die bommen in staat waren?
Niet precies. Vandaar dat ze ze wilden gooien op een nog niet verwoeste stad. In onbevolkt gebied, of bij een stad die al in puin lag, was het effect niet goed te zien geweest.
pi_120337799
quote:
Japan was al van plan zich over te geven, ruim voor de twee bommen gedropt werden. In de VS wist men dat. Het grote issue was dat er een onvoorwaardelijke overgave geëist werd. De keizer werd gezien als een soort levende god en het zou heel vernederend zijn als hij bijv berecht zou worden.
Waar haal je deze wijsheid vandaan? Operation Ketsugō doet vermoeden dat de Japanners hele andere plannen hadden.

quote:
Ah dus liever 140000 Japanse doden dan 2 miljoen Amerikaanse , is het mensenleven nog wat waard dan? Het ging hier puur om burgers
Natuurlijk! Waarom zou het leven van een eigen militair minder waard zijn dan het leven van een vijandige burger? Zijn militairen geen mensen?

Uiteindelijk denk ik dat het zelfs voor de Japanse bevolking beter is geweest dat deze twee bommen gegooid zijn. Ook aan Japanse zijde zouden er anders waarschijnlijk miljoenen meer slachtoffers zijn gevallen. De russen stonden klaar om vanuit het noorden aan te vallen, De VS (met hulp van Australië en GB) vanuit het zuidwesten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')