abonnement Unibet Coolblue
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 27 maart 2018 @ 06:08:02 #176
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_178116501
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 04:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

is dat geen vals dilemma?

ik betaal dat bedrag om die artiest te zien en als ik er dan ben drink ik mijn biertje en praat ik met mijn gezelschap ... ik zie niet hoe het een het ander uitsluit in dit geval
maar de mensen die voor en achter jou staan betalen niet dat bedrag om jouw verhalen aan te horen. En indien het mensen zoals jij zijn, gaan ze ook met hun gezelschap lullen. Als de halve zaal dat doet, hoor je dat weldegelijk heel erg goed op het podium en bij de mensen die wél voor de muziek komen.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  Moderator dinsdag 27 maart 2018 @ 07:03:49 #177
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178116615
dan moeten ze er wat van zeggen toch?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 27 maart 2018 @ 07:04:51 #178
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178116619
daarnaast zou ik als muzikant mijn muziek aan mijn publiek aanpassen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_178116651
Hopelijk trol sp3c :o
  dinsdag 27 maart 2018 @ 07:35:51 #180
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178116786
Misschien moet zo'n moeilijke poeperd op het podium iets beter zʼn best doen om het publiek stil te krijgen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 07:47:57 #181
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178116870
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 22:02 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Het is geen sociale omgeving, het optreden staat centraal, niet de sociale interactie. Er zijn genoeg plekken waar sociale interactie centraal staat.
Er waren vroeger wel zalen waarin je een soort hiërarchie had. Dat de bar ergens achterin of om een hoek was en dat je daar wel kon praten zonder te storen.
Heeft ook met de akoestiek van de zaal te maken, maar er wordt vooral gelet op een goed podiumgeluid en niet op het dempen of blokkeren van geluid uit de "sociale zones".
  Moderator dinsdag 27 maart 2018 @ 08:16:14 #182
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178117036
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 07:12 schreef Leonos het volgende:
Hopelijk trol sp3c :o
hoezo?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_178117037
Wat een rare egoïstische mensen heb je toch. Ik snap daar echt niks van, zo asociaal en maar doen alsof ze sociaal zijn, maar eigenlijk precies het tegenovergestelde zijn.... ‘Hoor mij, luister naar mij, zet mij centraal’... Doe dat in een kroeg, niet bij een optreden.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_178117063
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 08:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

hoezo?
Iedereen probeert een band te volgen en ga jij er doorheen staan lullen :D
Kan toch niet.
  Moderator dinsdag 27 maart 2018 @ 08:24:10 #185
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178117096
quote:
4s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 08:19 schreef Leonos het volgende:

[..]

Iedereen probeert een band te volgen en ga jij er doorheen staan lullen :D
Kan toch niet.
een andere mening dan die van jou is niet automatisch getroll dude
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_178117110
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 08:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

een andere mening dan die van jou is niet automatisch getroll dude
Je gaat toch ook niet in een bioscoop zitten praten, is gewoon algemene beschaving.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 08:35:14 #187
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178117164
Het overlast-syndroom is epidemisch tegenwoordig... iedereen braaf terug in de kooi van het fatsoen... je zult eens een overprikkelde medemens tegen de haren instrijken. Het is net als de stiltecoupé-verdedigers in het OV... geen compromis mogelijk, het private verlangen naar absolute stilte is allesoverheersend, alles wat buiten die radicale norm valt, is "ongewenst gedrag".
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 08:36:04 #188
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178117169
quote:
4s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 08:28 schreef Leonos het volgende:
Je gaat toch ook niet in een bioscoop zitten praten, is gewoon algemene beschaving.
In een crematorium ook niet, wat is je punt?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_178117205
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 08:36 schreef Ringo het volgende:

[..]

In een crematorium ook niet, wat is je punt?
Uhm, daar kom ik nooit.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 08:49:41 #190
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_178117290
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 08:36 schreef Ringo het volgende:

[..]

In een crematorium ook niet, wat is je punt?
Waarschijnlijk dat er plekken zijn met bepaalde gedragsnormen. Zoals je inderdaad ook niet bij een begrafenis ff de vakantie door gaat zitten nemen tijdens de dienst. En dat is nog een plek zonder entreekosten. Alle mensen komen daar om afscheid te nemen van iemand, het druist in tegen de functie en intentie van de plek.

Vergelijkbaar gaan mensen naar een zwembad om te zwemmen en is het raar en ongewenst als je daar met een ski-uitrusting binnen komt vallen, stoor je mensen als je tijdens een voetbalwedstrijd op de tribune je karate-oefeningen gaat staan doen, bij het wegbrengen van je kind naar de opvang je paaldans-outfit alvast ff draagt of als je bij een voorstelling hoorbaar gaat staan beppen.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 08:55:58 #191
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178117349
Oh, nu is het al een "voorstelling". Zeker ook met alleen zitplaatsen? Al dat gesta en geloop geeft maar gedoe voor de toegewijde ware luisteraar, niet? Die wil een concert beleven alsof ie in zʼn eentje in zʼn huiskamer tussen de Bose-boxen zit. En daar heeft ie godverdomme ook voor betaald!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_178117353
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 08:35 schreef Ringo het volgende:
Het overlast-syndroom is epidemisch tegenwoordig... iedereen braaf terug in de kooi van het fatsoen... je zult eens een overprikkelde medemens tegen de haren instrijken. Het is net als de stiltecoupé-verdedigers in het OV... geen compromis mogelijk, het private verlangen naar absolute stilte is allesoverheersend, alles wat buiten die radicale norm valt, is "ongewenst gedrag".
Andersom. Het 'me me me' syndroom is overal. Altijd jezelf centraal stellen, niet aan een ander denken. Het is asociaal gedrag niks minder. Er is een plek voor alles, een optreden waar een artiest of band centraal staat is niet de plek om te ouwehoeren.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  dinsdag 27 maart 2018 @ 08:59:08 #193
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178117383
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 08:56 schreef truthortruth het volgende:
Andersom. Het 'me me me' syndroom is overal. Altijd jezelf centraal stellen, niet aan een ander denken. Het is asociaal gedrag niks minder. Er is een plek voor alles, een optreden waar een artiest of band centraal staat is niet de plek om te ouwehoeren.
Dat laatste vind jij.
Het mememe-syndroom werkt beide kanten op. Omdat je toevallig overgevoelige oren hebt, wil niet zeggen dat jij het gelijk aan jouw kant hebt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 09:06:52 #194
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_178117467
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 08:55 schreef Ringo het volgende:
Oh, nu is het al een "voorstelling". Zeker ook met alleen zitplaatsen? Al dat gesta en geloop geeft maar gedoe voor de toegewijde ware luisteraar, niet? Die wil een concert beleven alsof ie in zʼn eentje in zʼn huiskamer tussen de Bose-boxen zit. En daar heeft ie godverdomme ook voor betaald!
Nee hoor, een metal-concert is ook een voorstelling, maar dan eentje waarbij het normaal is mee te brullen, ellebogen in elkaars mond te rammen en jezelf een nekhernia te bangen. Is ook raar als je dat in een singer-songwriter-setting gaat staan doen.
pi_178117470
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 08:59 schreef Ringo het volgende:
Dat laatste vind jij.
Het mememe-syndroom werkt beide kanten op. Omdat je toevallig overgevoelige oren hebt, wil niet zeggen dat jij het gelijk aan jouw kant hebt.
Het gaat om de plek, om het moment, dat niet snappen is een gewoon een beetje dom. Dus ik kan ook zeggen dat jij een apathische, lege, ontzettende asociale tokkie bent en dat betekent niet dat je het gelijk aan jouw kant hebt.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  Moderator dinsdag 27 maart 2018 @ 09:13:38 #196
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_178117531
Context is belangrijk, ik praat ook tijdens concerten, maar dan wel over het concert, waarschijnlijk ook wel vervelend voor mensen. Maar het ligt er ook aan hoeveel je praat is dat het hele concert lang of af en toe even, en wat voor concert het is, bij een uitvoering van 4'33 maak je zelf ineens deel uit van het muziekstuk als je gaat praten :P

Wat het belangrijkste is in mijn ogen is niet bewust iemand lastig vallen, en als er wat van gezegd wordt dat respecteren en je een beetje inschikken (of naar een ander plekje gaan)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_178117651
Ik vind ook raar dat mensen het doen buiten dat het irritant is als het voor je neus gebeurt. Je betaalt ¤ 40 of ¤ 80 voor een kaartje dat je met stress hebt weten te bemachtigen, kijkt er maanden naar uit. Dan is het zover en ga je over de baby van de nicht van je tante staan te praten in plaats van te kijken en te luisteren 8)7 .
  Moderator dinsdag 27 maart 2018 @ 09:27:50 #198
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_178117693
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 09:24 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik vind ook raar dat mensen het doen buiten dat het irritant is als het voor je neus gebeurt. Je betaalt ¤ 40 of ¤ 80 voor een kaartje dat je met stress hebt weten te bemachtigen, kijkt er maanden naar uit. Dan is het zover en ga je over de baby van de nicht van je tante staan te praten in plaats van te kijken en te luisteren 8)7 .
Tja soms ga je met vrienden die je al lang niet meer gesproken hebt, het hangt er ook vanaf hoe vaak je naar concerten gaat er zijn periodes dat ik bijna wekelijks bij een concert sta, dan wordt je zelf ook iets minder moeilijk als het om wat bijgeluiden gaat.

Gelukkig sta ik meestal bij concerten waar het publiek het niet lukt om over de band heen te komen :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 27 maart 2018 @ 09:32:54 #199
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_178117760
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 04:41 schreef buckets_of_lube het volgende:
Overigens geloof ik best dat 95% van de bezoekers van iets als Toppers in Concert door alles heen lult, en dat niemand anders daar echt last van heeft. Maar dat is dan ook niet iets wat onder kunst of cultuur valt.
Oh wat een vreselijk misplaatst gevoel van superioriteit zeg.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  Moderator dinsdag 27 maart 2018 @ 09:45:13 #200
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_178117953
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 09:32 schreef fathank het volgende:

[..]

Oh wat een vreselijk misplaatst gevoel van superioriteit zeg.
Goed stuk over dat kunst en cultuur ook maar weer eens losgekoppeld moet worden, het hoort niet bij elkaar en is zeker niet hetzelfde:

http://www.twitlonger.com/show/n_1sqf5o1

quote:
Zes misverstanden over kunst en cultuur in Rotterdam
In Rotterdam is er bepaald geen gebrek aan aandacht voor de plek die kunst en cultuur in onze stad bekleden. Deskundigen uit het buitenland worden ingevlogen, werkgroepen geformeerd, conferenties belegd, rapporten en aanbevelingen geschreven.

Nu, met de gemeenteraadsverkiezingen op komst, is het debat verplaatst naar het publieke domein, zoals afgelopen week nog in de Rotterdamse Schouwburg. Wie het volgt stuit op zes misverstanden die het denken over kunst en cultuur in Rotterdam vertroebelen, waardoor het debat regelmatig een merkwaardige wending neemt, waarbij de werkelijkheid te weerbarstig zal blijken om recht te doen aan de geformuleerde visies en ideeën. Zes misverstanden uiteengezet.

1. Haal kunst en cultuur niet door elkaar
Kunst en cultuur zijn niet hetzelfde. Lange tijd sprak dit voor zich, tegenwoordig gaat het samen op de grote hoop. "Ik hou heel erg van cultuur", zegt de politicus in campagnetijd met een vroom smoeltje -kennelijk zonder benul van de zinledigheid van die bewering.

Cultuur is veelomvattend, kunst is specifiek. Cultuur is van en voor en door iedereen; kunst is het tegenovergestelde. De invloed die kunst als zodanig heeft op cultuur is heel beperkt en betekent zo goed als niets, afgezet tegen andere factoren die cultuur bepalen, zoals technologie, mobiliteit, geloof. Cultuur wordt geschapen door Facebook en Coolblue, door Nestlé en Jordy's Bakery, door Mercedes Benz en de Swapfiets, door de Vrijgemaakte Gereformeerden en de Salafisten, door de ANWB en Rijkswaterstaat, door de RET en Nike, door Vodafone en Correct, door Shell en Havensteder, door Bayer en het Oogziekenhuis en in dat geheel is ook een plaats voor Wagner, Wunderbaum en WORM -maar dat behelst heus maar een heel klein plekje. Niet minder, ook niet meer.

Kunst, met andere woorden, kan en zal een cultuur niet of nauwelijks veranderen. Er is een dwingende noodzaak de beide weer te ontvlechten, omdat er momenteel van de kunsten als katalysator van de cultuur teveel wordt verwacht.

Zo is er alle reden om in cultureel opzicht recht te doen aan de jonge, gekleurde, internationale bevolkingsopbouw van Rotterdam en te werken aan de beperkende achterstanden die voor de betroffen bevolkingsgroepen een dagelijkse hindernis vormen inzake een volwaardig burgerschap. Daar zijn ook tientallen, nee: honderden, en ja: mogelijk zelfs duizenden deskundigen al decennia mee bezig -met naar het zich laat aanzien, wisselend en beperkt resultaat. Toch hoeven we aan hun toewijding en deskundigheid niet te twijfelen. Kunst als zodanig gaat daarbij niet ineens het verschil maken. Wie denkt dat kunst dit wel vermag leeft in ijdele hoop en zal bedrogen uitkomen.

2. Talent wordt overschat.
De roep om het erkennen en herkennen van talent is luid, wellicht te luid. In deze visie huist er in elk kind een Mozart, die, mits deskundig begeleid, tot volle wasdom zal komen en die onze kunsten blijvend zal verrijken en veranderen.

De oorsprong daarvan is gelegen in de competities op commerciële tv-zenders, die de indruk wekken dat elk kind -en elke volwassene trouwens ook- een ster zou kunnen zijn. Het tegenovergestelde is echter eerder waar: alleen door de overgrote, tekortschietende meute kunnen er enkele bofkonten stralen aan de top. Daarnaast zal elke daadwerkelijke topper, of hij nou kunstenaar of sporter is, in een eerlijk moment beamen dat niet zozeer talent, maar gezwoeg, toewijding, ambachtelijkheid, geluk, brutaliteit en ook opportunisme en smeerlapperij hem naar de top brachten. Talent is daarbij slechts het begin -niet meer, niet minder.

We kunnen er niet onderuit dat er een zekere culturele industrie is ontstaan die zich opwerpt als de hoeder van de ontwikkeling van de talenten. Ook aan hun goede bedoelingen hoeft niet getwijfeld te worden, aan hun deskundigheid ook niet, maar we kunnen er tegelijk niet onderuit dat het in de praktijk vaak leidt tot slappe, voorspelbare hap volgens het boekje.

Talentontwikkeling biedt in dat opzicht niet de minste garantie op het verrijken van de kunsten -wel op het vermeerderen ervan, waarvan we ook dagelijks getuige zijn. De kunsten worden, genomen voor wat er vaak wordt beloofd, in wezen overvoerd met nieuw en jong talent. De behoefte eraan is als zodanig echter zo goed als non-existent; vernieuwing en verjonging als zodanig zijn een fetisj van beleidsmakers, niet van het publiek.

3. Minder bureaucratie? Vergeet het.
Of het nou gaat om De Doelen of het Hiphophuis: iedereen wil minder bureaucratie. Sterker nog: zelfs de verantwoordelijken voor de verdeling van publieke gelden, fondsen en overheden, willen minder bureaucratie.

Toch zal dat in de praktijk niet gebeuren. Dat komt omdat deze gelden zwaarbevochten zijn en dat drijft de verantwoordingsplicht voor zowel verdeler als ontvanger alsmaar verder op. In de praktijk zijn er de afgelopen decennia verschillende fondsen bijgekomen die betrekkelijk onbevangen begonnen met een minimum aan bureaucratische verplichtingen voor aanvragers. Dat leidde er in de praktijk toe dat deze fondsen binnen de kortste keren werden overvraagd -het galmde al snel rond het het daar 'makkelijk scoren' was. Om de verhoogde druk aan te kunnen resteert een fonds daarna niets anders dan striktere regels, hogere drempels en versterkte controle op de besteding van eenmaal verstrekte gelden. Bureaucratisering is in dat opzicht onvermijdelijk.

Daarnaast mogen we niet vergeten dat er altijd nog vele vrienden zijn zonder wie de kunst helemaal geen vijanden nodig heeft: teleurgesteld in hun afwijzing aarzelen zij niet de rechtmatigheid van het fonds en z'n toekenningen lek te schieten, waarna fondsen (en overheden) genoodzaakt zijn zichzelf nog verder juridisch in te dekken dan men toch al deed.

Kortom: de idylle van een geldelijk loket waar op vrijdagmiddag het luik naar boven gaat om geld uit te delen aan de wachtenden in de rij houdt geen stand. Er zal niet minder bureaucratie komen - alleen maar meer. Zolang de taart der kunsten bij gebrek aan middelen niet groter gebakken kan worden, zal er steeds meer visite komen aan wie een puntje moet worden uitgedeeld, met alle gescheld en ellebogenwerk van dien. Gratis geld kent een hoge prijs.

4. Cultuur is dynamisch, kunst is statisch
Of het nou gaat om eten, communicatietechnologie, mode, mobiliteit, wonen of recreatie: het is niet moeilijk in te zien dat in de alledaagse praktijk die cultuur heet de stad in de volle omvang van al z'n bevolkingsgroepen aan bod komt. Alles en iedereen loopt er door elkaar, als consument, klant, werkgever en werknemer.

Dat is in de alledaagse praktijk die kunst heet heel anders: de nieuwe bevolkingsgroepen maken weinig of geen gebruik van het bestaande aanbod en zijn niet of slecht vertegenwoordigd in het personeelsbestand.

Dat is niet zomaar zo. In tegenstelling namelijk tot cultuur is de kunst zelf, en het apparaat erachter, niet dynamisch maar statisch. Dat komt omdat het product, dat wil zeggen: de inhoud, historisch beladen is: inhoudelijk gezien wordt er in de westerse canon meegekeken door iconen: van Wagner tot Bowie, van Picasso tot Appel, van Flaubert tot Grunberg. Die geschiedenis laat zich in de dagelijkse praktijk niet verloochenen en dicteert om heel besliste redenen wat we zien horen en lezen -alsmede ook wat we daarvan vinden en waarom we ervan houden.

Zeker: onder invloed van migratie en veranderende bevolkingsopbouw zal die westerse canon op zijn beurt ook weer aan verandering onderhevig blijken. Maar deze geschiedenis in acht nemend, is dat eerder een kwestie van eeuwen dan van een volgend, vierjarig kunstenplan.

Dezelfde geschiedenis in acht nemend mag het geen verassing heten dat vele van de verantwoordelijke organisaties zelf ook een geheel vormen waarbij de lusten, lasten en eigenaardigheden van die hele geschiedenis in de dagelijkse praktijk volop meewegen. De plek die ze verworven hebben is doorgaans stukje bij beetje, meter voor meter, beleidsplan na beleidsplan bevochten en zal onder geen beding tot speelbal worden gemaakt van een radicaal omgegooid personeelsbeleid.

Daarom ook vormen de kunsten, in weerwil van vaak revolutionaire of opruiende inhoud, een statische en ten diepste conservatieve cultuurtak. Wie er werkt, moet zich zien te verhouden tot niet te onderschatten conventies waarop de eigenlijke inhoud rust. Wie die conventies niet aanvoelt heeft niets in de kunst te zoeken -of begint zijn eigen toko. Waarna eenzelfde lange mars door de instituties zal volgen.

5. De kunstenaar is geen allemansvriend.
Kunstenaars zijn, Herman Brusselmans indachtig, klootzakken (m/v) die alleen maar aan zichzelf en hun werk kunnen denken. Goede kunstenaars tenminste. Ze hebben geen boodschap aan het algemeen belang, ze hechten niet aan maatschappelijke meerwaarde, ze zien zichzelf en hun werk niet als instrument tot het algeheel nut en het zal ze een biet wezen of hun werk wel of niet maatschappelijk verantwoord is.

Dat is natuurlijk niet helemaal niet zo, zeker niet per definitie, en de bewijzen van het tegendeel laten zich wellicht opstapelen, maar toch is het goed dit nog eens te benadrukken in een tijd waarin de kunstenaar vooral als nuttig wordt gezien: nuttig omdat zijn werk buurten straten en wijken beter maakt, en nuttig omdat zijn werk mensen, op zoek naar zingeving, gelukkig weet te maken. Zeker: dat gebeurt. Het is zelfs dankbare dagelijkse praktijk. Maar het is niet wat de kunstenaar zelf in eerste instantie drijft. En de klok erop gelijkzetten gaat al helemaal niet.

Wie daarom zijn hoop vestigt op de kunstenaar als reddende engel voor een veelheid aan maatschappelijke problemen, doet er goed aan eerst eens te kijken naar de ware deskundigen op dat vlak: sociologen, economen, planologen -om er maar drie te noemen. Zij hebben ervoor doorgeleerd; de kunstenaar niet. Die leerde door voor schoonheid.

6 Iconisch en Inclusief gaan niet samen.
Indachtig de titel van het boek van politiek verslaggever Mark Hoogstad is er steeds meer bijval voor wat in feite een groot probleem is, namelijk: Rotterdam als Stad van Twee Snelheden. Met een rijke, glimmende bovenlaag waar de kurken 365 dagen per jaar kunnen knallen, en een arme, verbeten onderlaag waar een patatje pinda een culinair uitmoment markeert.

Dit is geen tegenstelling die exclusief langs etnische scheidslijnen verloopt; dit is een tegenstelling tussen haves en have-nots, tussen rijken en armen, tussen kansrijken en kansarmen ook. In wat groter verband gaat het hier om winnaars en slachtoffers van de globalisering, en langs dezelfde lijn zien we de huidige ideologische strijd verlopen tussen voorstanders van een open, dan wel gesloten samenleving.

Het zou te denken moeten geven dat de BBC Rotterdam onlangs vergeleek met Dubai: te vrezen valt dat we in Rotterdam, het laboratorium van Nederland immers, waar alles nu eenmaal eerder gebeurt dan elders, zijn beland in een fase waarin langzaam maar zeker de middenklasse geheel verdwijnt, om plaats te maken voor een smalle, rijke top, die voor z'n dagelijkse behoeftes wordt bediend door een arme, brede basis -en wie dat voor onzin houdt hoeft alleen maar even stil te staan bij de Gouden Bergen (die de stad het Museumdepot van Boijmans hebben opgedrongen) of de eerste financiering door Goldman Sachs van het monster dat Feyenoord City beloofd te worden.

Vanouds geteisterd door een aanzienlijk minderwaardigheidscomplex is de ontvankelijkheid voor dergelijke partijen Rotterdam groot - met een even oprecht als discutabel geloof, dat er uit bestaat dat een arme onderkant vroeger of later van een rijke bovenkant zal profiteren. Iconen, zo is de moraal, zullen de stad in de vaart der volkeren opstoten.

Tegelijk is langzaamaan duidelijk dat deze iconen zich gespannen verhouden tot de roep tot inclusiviteit. En dat de kunstensector wel eens het slagveld zou kunnen worden waarop deze twee tegengestelde belangen worden uitgevochten. Want in de kunstensector komt het gedweep met iconen en het gebrul om inclusiviteit samen in een lastige botsing tussen prestige en welzijn.

Om die botsing te vermijden moet er een spagaat worden gemaakt die groter dreigt te worden dan de sector aan kan. Wie constant moet poetsen aan de bovenkant en tegelijk moet zorgen aan de onderkant gaat dat op den duur niet volhouden; ook in de kunsten dreigt op deze manier het midden te verdwijnen.

Het is daarom van belang de sector geen slagveld van deze twee tegengestelde belangen te laten worden. Dan eindigen we met een handjevol rijke topinstellingen en een alsmaar uitdijende basis, met zo goed als niets er tussenin. De kunstensector zal dan daadwerkelijk Dubai reflecteren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')