abonnement Unibet Coolblue
pi_119473585
Welkom in het Fok!-topic over schrijven! De onderstaande tips gelden niet alleen bij het schrijven van een manuscript, maar kunnen ook bruikbaar zijn bij andere creatieve teksten, zoals korte verhalen, scenario's, toneelstukken enzovoorts.

Tips om te beginnen met schrijven!

1. Schrijf!
Het klinkt zo simpel, maar het is écht waar; de enige manier om te leren schrijven is door het te doen. Bedenk dat je eerste schrijfsels oefeningen zijn, het hoeft niet gelijk perfect. Dat kan ook niet. Elke schrijver herschrijft en schrapt in de eerste versies, ook Stephen King.

2. Lees!
Je kunt niet schrijven als je nooit leest. Lees literatuur en boeken in het genre waarin je wilt schrijven.
Waardoor vind je het ene boek beter dan het andere? Hoe is de ontwikkeling van de personages? Wat is het thema van het boek? Waarom spreekt de schrijfstijl je wel of niet aan?

3. Lees over schrijven
Verdiep je in de materie over personages, conflicten, structuur, perspectief enzovoort.
Aanraders:
Over leven en schrijven - Stephen King
Schrijven: het begin - Pim Wiersinga
Personages, conflict, perspectief - Frans Stuger
De 36 dramatische situaties - Jan Veldman
Bestseller - Paul Sebes (vooral voor de do's en don't bij het insturen van een manuscript)
Zo schrijf je een verdomd goed roman - James N. Frey (Helaas niet meer leverbaar bij Bol.com)

4. Zoek proeflezers
Iedere schrijver heeft proeflezers, ja, ook Stephen King.
Het is lekker veilig om iemand uit je directe omgeving te kiezen. Zij horen jouw 'stem' in jouw verhaal, zullen het al snel goed vinden en hooguit met milde feedback komen. Voor echte kritiek zoek je mensen die verder van je af staan. Sluit je aan bij een schrijfgroep of zoek op internet naar gelijkgestemden.
Probeer zelf ook eens een verhaal van een ander te proeflezen. Waardoor loopt het niet lekker? Wat zou je anders doen? Je leert hier ook heel veel van voor je eigen verhalen!

5. Herschrijf
Geen enkele tekst is meteen goed. Iedere schrijver heeft zijn eigen manier om het te doen, maar waar iedereen het over eens is, is dat herschrijven onontbeerlijk is. Enkele veelgehoorde methodes:
* Eerst het hele manuscript schrijven, het daarna enkele weken laten liggen en het vervolgens met een frisse blik herschrijven.
* Elke keer als je het document opent het stuk van de vorige schrijfsessie herlezen en meteen (licht) herschrijven.
* Herschrijven on the go: op het moment dat in je opkomt dat iets anders moet, het meteen aanpassen.
Er is geen goede of foute manier, als je maar kritisch durft te zijn op je eigen werk en de wil hebt om het nóg beter te maken. Aan te raden is om het grove werk digitaal te doen en naar het eind toe een keer het script uit te printen voor een correctie, want op het scherm vallen fouten veel minder op.

6. Doe mee aan schrijfwedstrijden
Schrijfwedstrijden bieden je een deadline en een motivatie om te gaan schrijven. Hiermee kun je je oefenen in het schrijven van korte verhalen. Veel schrijfwedstrijden hebben een bepaald thema en een maximaal aantal woorden waar je je aan moet houden. Soms krijg je ook jury-commentaar terug op je verhaal.
Hier zie je een overzicht van schrijfwedstrijd die op dit moment lopen: http://www.schrijvenonline.org/wedstrijden

Interessante links
Ken Follet legt de basics van het schrijven uit (in het Engels): Masterclass van Ken Follett

De sneeuwvlokmethode, een manier om gestructureerd een roman op te bouwen (in het Engels): http://www.advancedfictionwriting.com/art/snowflake.php

Geweldige site van Ton Rozeman vol met tips voor het schrijven van korte verhalen:
http://www.korteverhalenschrijven.nl/

Site van Schrijven Magazine met een schat aan informatie en een actief forum met een onderdeel waar je korte stukjes (max. 500 woorden) kunt laten proeflezen: www.schrijvenonline.org

Fok!kers aan het schrijven:
_Arual_
Aardappeltaart
Antidood
Armoed
AthCom
Bensel
Biancavia
BlackLodge
Cherrylips
ChrisHantzen
Complexiteit
CytiseChromatique
DaMart
Daph_
Dingest
Drassss
Exentric90
Fir3fly
Frag_adder
Frith
Gwildor
Gwywen
JAM
jebentzelfeenfiets.
kalinzar
KeizerKuzco
Mishu
Nadine26 (Zie ook: TTK / Zelf een 'literaire thriller' schrijven, 2)
najazeg
Nezhi
Opiefiets
p-etr-a
Pfenisbaron
StinkieBinkie
summer2bird
Tha_Erik
ValHallen
Verbal
Vivi
Wolferl
wonderer

[ Bericht 0% gewijzigd door Biancavia op 21-11-2012 21:16:06 ]
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_119473683
Sebes heeft blijkbaar nog plekjes over in zijn cursus, want er is weer een nieuwe wedstrijd uitgeschreven, nu heeft het in de Volkskrant gestaan: http://www.boekeenschrijv(...)le&id=214&Itemid=141

Link naar artikel: http://www.boekeenschrijver.nl/images/deschrijfclub.pdf
Sebes zegt dat hij zelf geen roman kan schrijven omdat hij daar het geduld niet voor heeft.

[ Bericht 15% gewijzigd door Biancavia op 21-11-2012 18:45:55 ]
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_119478809
Jammer, wordt geen fantasy geaccepteerd en al mijn reguliere prozastukken zijn fors onder de 6 pagina's. Iets nieuws produceren heb ik helaas op het moment geen tijd voor, dus ben bang dat ik deze ook moet laten schieten. Wel leuk om te zien dat er een keer een wedstrijd is waarbij een langer stuk dan 1000 - 1500 woorden ingezonden mag worden. :)

Overigens, @Biancavia, kun je mijn oude username nog vervangen in de OP?
  woensdag 21 november 2012 @ 20:31:57 #4
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_119479091
Ik ben een kort verhaal aan het schrijven, science fiction. Als dat een beetje lukt schrijf ik vervolgens een roman bouwend daarop.

Dat wilde ik even melden 8-).
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_119479590
quote:
14s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:31 schreef Fir3fly het volgende:
Ik ben een kort verhaal aan het schrijven, science fiction. Als dat een beetje lukt schrijf ik vervolgens een roman bouwend daarop.

Dat wilde ik even melden 8-).
Waar gaat het over? :)
  woensdag 21 november 2012 @ 20:44:19 #6
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_119479702
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:41 schreef Gwildor. het volgende:

[..]

Waar gaat het over? :)
Ik loop al een aantal jaren met een idee in mijn hoofd over een bepaald universum en nu denk ik dat het me wel moet lukken dat op papier te krijgen. Ik lees vrij veel sci-fi (eigenlijk bijna alleen maar) en heb gezien dat mijn idee nog best wel origineel is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_119479841
quote:
14s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik loop al een aantal jaren met een idee in mijn hoofd over een bepaald universum en nu denk ik dat het me wel moet lukken dat op papier te krijgen. Ik lees vrij veel sci-fi (eigenlijk bijna alleen maar) en heb gezien dat mijn idee nog best wel origineel is.
Klinkt goed. Hoe kort is een kortverhaal? Oftewel, hoeveel woorden heb je op dit moment en hoe lang denk je dat het wordt?
  woensdag 21 november 2012 @ 20:48:35 #8
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_119479926
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:46 schreef Gwildor. het volgende:

[..]

Klinkt goed. Hoe kort is een kortverhaal? Oftewel, hoeveel woorden heb je op dit moment en hoe lang denk je dat het wordt?
Ik heb iets van 2000 woorden, ben net begonnen. Zal nog wel verdubbelen. Hoe lang is een kort verhaal normaal gesproken? Ik heb geen idee eigenlijk :') :@.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_119480145
quote:
14s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:48 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik heb iets van 2000 woorden, ben net begonnen. Zal nog wel verdubbelen. Hoe lang is een kort verhaal normaal gesproken? Ik heb geen idee eigenlijk :') :@.
Loopt erg uiteen. Vaak begint het rond de 500/600 in kortverhalenwedstrijden en loopt dit soms wel tot de 10.000 op. Daarboven wordt het al eerder een novelle genoemd.

Veel kortverhalenwedstrijden hanteren getallen zoals 600, 1000, 1200, 1500 en 2000, zo ver ik ze ben tegengekomen.
pi_119481433
Je kunt op zoek gaan naar schrijfwedstrijden in dat genre en dan kijken welke woordlimiet zij hanteren. Bij sommige van die wedstrijden krijg je ook een juryrapport. Vaak moet je dan wel een paar euro betalen om mee te doen, maar dat is het dan wel waard.
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 21 november 2012 @ 21:56:55 #11
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_119483737
Bedankt voor de tips ^O^.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 22 november 2012 @ 08:43:59 #12
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_119493834
ik zal maar weer eens een update doen. Ben inmiddels al een stuk over de helft, heb tenminste twee hoofdstukken die ik nog voor een behoorlijk groot deel wil herschrijven omdat ze in de huidige vorm te absurd en te makkelijk zijn. Voor de rest zijn het tot nu toe kleine correcties en enkele kleine aanvullingen geweest. Het blijft wel leuk. :)
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_119497833
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 08:43 schreef najazeg het volgende:
ik zal maar weer eens een update doen. Ben inmiddels al een stuk over de helft, heb tenminste twee hoofdstukken die ik nog voor een behoorlijk groot deel wil herschrijven omdat ze in de huidige vorm te absurd en te makkelijk zijn. Voor de rest zijn het tot nu toe kleine correcties en enkele kleine aanvullingen geweest. Het blijft wel leuk. :)
Goed bezig! In wat voor genre was jij aan het schrijven?

Voor Fir3fly:
Fantastels is voor jou misschien interessant, verhaal tot 12.000 woorden, alleen de volgende ronde is in oktober 2013, dus dat duurt weer even. Wel met juryrapport (voor 2,50 te bestellen).
http://fantastels.littera.nl/

Unleash Awards had een mooie geweest, maar die zijn er mee gestopt.

Fantasy Strijd Brugge is eens in de twee jaar, nu in 2014 pas weer. Die hebben trouwens een woordlimiet van 1.500. Dat is nogal karig.

Voor de rest zou ik het zo ook niet weten eigenlijk.
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 22 november 2012 @ 11:47:46 #14
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_119498012
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:42 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Goed bezig! In wat voor genre was jij aan het schrijven?

Voor Fir3fly:
Fantastels is voor jou misschien interessant, verhaal tot 12.000 woorden, alleen de volgende ronde is in oktober 2013, dus dat duurt weer even. Wel met juryrapport (voor 2,50 te bestellen).
http://fantastels.littera.nl/
Dankjewel. Maar ik schrijf in het Engels, gaat moeilijk worden om daar aan mee te doen dus :P.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 22 november 2012 @ 12:04:50 #15
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_119498597
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:42 schreef Biancavia het volgende:

Goed bezig! In wat voor genre was jij aan het schrijven?

(High) fantasy. Waar ik op het moment mee bezig ben is dus het doorlopen van het verhaal en checken op grammatica en spelling, continuiteit e.d.
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  donderdag 22 november 2012 @ 12:18:23 #16
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_119498974
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 12:04 schreef najazeg het volgende:

[..]

(High) fantasy. Waar ik op het moment mee bezig ben is dus het doorlopen van het verhaal en checken op grammatica en spelling, continuiteit e.d.
Vet. In het Nederlands?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_119499852
quote:
14s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:47 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dankjewel. Maar ik schrijf in het Engels, gaat moeilijk worden om daar aan mee te doen dus :P.
Ah, oké. Waarom schrijf je in het Engels eigenlijk?
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 22 november 2012 @ 13:17:11 #18
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_119500477
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 12:54 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ah, oké. Waarom schrijf je in het Engels eigenlijk?
Mooiere taal, groter publiek, past beter bij het genre en ik heb een aantal buitenlandse vrienden die ik het ook graag zou willen laten lezen.

Bovendien lees ik ook eigenlijk alleen maar in het Engels.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 22 november 2012 @ 13:40:59 #19
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_119501180
quote:
14s.gif Op donderdag 22 november 2012 12:18 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Vet. In het Nederlands?
Yup. De eerste versie van het verhaal (die ik daarna overigens COMPLEET op de schop genomen en herschreven heb) was wel in het engels, maar besloot dat Nederlands me toch beter af ging qua schrijven. :)
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  donderdag 22 november 2012 @ 13:43:34 #20
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_119501284
quote:
14s.gif Op donderdag 22 november 2012 13:17 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Mooiere taal, groter publiek, past beter bij het genre en ik heb een aantal buitenlandse vrienden die ik het ook graag zou willen laten lezen.

Bovendien lees ik ook eigenlijk alleen maar in het Engels.
Dat had ik dus ook, maar je moet wel met twee dingen rekening houden (wat ik dus weet van een engelse vriend van mij):
- je moet echt heel goed in engels zijn om niet als het ware "door de mand te vallen". Engelse gezegden, taalgebruik e.d. is namelijk anders dan het engels wat je de gemiddelde nederlander hoort spreken :)
- Mocht je het bij een britse uitgeverij willen proberen dan schijnt dat veel moeilijker te zijn dan nederlands. Ik heb begrepen dat zonder een agent het vrijwel niet mogelijk is.

Succes in ieder geval, zou wel heel nice zijn als het je lukt! :D Wat schrijf je ook al weer?
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  donderdag 22 november 2012 @ 13:58:27 #21
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_119501799
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 13:43 schreef najazeg het volgende:

[..]

Dat had ik dus ook, maar je moet wel met twee dingen rekening houden (wat ik dus weet van een engelse vriend van mij):
- je moet echt heel goed in engels zijn om niet als het ware "door de mand te vallen". Engelse gezegden, taalgebruik e.d. is namelijk anders dan het engels wat je de gemiddelde nederlander hoort spreken :)
- Mocht je het bij een britse uitgeverij willen proberen dan schijnt dat veel moeilijker te zijn dan nederlands. Ik heb begrepen dat zonder een agent het vrijwel niet mogelijk is.

Succes in ieder geval, zou wel heel nice zijn als het je lukt! :D Wat schrijf je ook al weer?
Science fiction.

Ik ben goed genoeg denk ik, ik heb een aantal certificaten (IB) en moet voor mijn studie ook alles in het Engels schrijven. Nou is wetenschappelijke taal natuurlijk anders dan proza, maar daar heb ik dan weer een paar Amerikaanse vrienden voor die de fouten eruit halen :P. Zij zien over het algemeen weinig mis met mijn taalgebruik en juist omdat ik geen native speaker ben kan ik iets creatiever zijn met de taal zonder de regels te overtreden :D.

Uitgeven weet ik niet, misschien zet ik het wel gewoon gratis op het internet.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 22 november 2012 @ 13:59:38 #22
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_119501838
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 13:40 schreef najazeg het volgende:

[..]

Yup. De eerste versie van het verhaal (die ik daarna overigens COMPLEET op de schop genomen en herschreven heb) was wel in het engels, maar besloot dat Nederlands me toch beter af ging qua schrijven. :)
Succes ermee, ik heb eigenlijk geen idee hoeveel Nederlandse fantasy auteurs er zijn?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 22 november 2012 @ 15:51:44 #23
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_119505271
quote:
14s.gif Op donderdag 22 november 2012 13:59 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Succes ermee, ik heb eigenlijk geen idee hoeveel Nederlandse fantasy auteurs er zijn?
Thanx... Heb eigenlijk geen idee hoeveel er zijn. Ik wil het als het klaar is proberen te laten uitgeven. Als dat op niets uitdraait kies ik voor POD.
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_119506882
Ik heb mijn eerste boek in zowel eBoek als drukvorm laten uitgeven bij een POD, maar weet nog niet hoe ik het ga aanpakken qua promotie, ben daar nieuw in... tips zijn welkom...
  donderdag 22 november 2012 @ 16:43:22 #25
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_119507076
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 16:36 schreef Toto69 het volgende:
Ik heb mijn eerste boek in zowel eBoek als drukvorm laten uitgeven bij een POD, maar weet nog niet hoe ik het ga aanpakken qua promotie, ben daar nieuw in... tips zijn welkom...
tja, ik zou zeggen gebruik zoveel als je gebruiken kan dan. Facebook, een eigen website, benader winkels e.d... gebruik een youtube kanaal... ik noem maar wat mogelijke dingen.
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')