abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 26 november 2012 @ 06:30:32 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119628346
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 00:09 schreef KermitKikker het volgende:

[..]

Paar grote aardappels poffen, kruis aan de bovenkant snijden, beetje openvouwen, saus eroverheen gieten, misschien een lekkere salade erbij :)
rode kool, spruiten..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119629845
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 00:09 schreef KermitKikker het volgende:

[..]

Paar grote aardappels poffen, kruis aan de bovenkant snijden, beetje openvouwen, saus eroverheen gieten, misschien een lekkere salade erbij :)
Ja, dat wordt 'm! Lekker simpel maar toch lekker.

Zonder rode kool en spruiten, dat zijn naast bietjes de enige groenten die we niet lusten :D Al is koude rode kool wel lekker, dat zou ik kunnen overwegen.
Spoilers!
pi_119632064
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2012 10:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pfff
Ga ik eens over nadenken
Weet je het al? :D
pi_119676731
Piet,
het is tijden geleden dat ik je wat gevraagd heb (laastse keer was voor eendenborst, die nu bijna wekelijks op het menu staat :) )

Ik wil af van het kopen van pasta saus voor mijn pasta / lasagna en pizza, mijn eerste probeersel deed ik met:
-pure tomaten puree uit een pakje (250 ml)
-3 tenen knoflook
-8 blaadjs verse basilicum
-zout
-peper
-oregano

En dit ging helemaal fout... ik had mazzel dat de Chorizo blokjes door de pasta nog een beetje smaak gaven aan het geheel maar er zat gewoon geen smaak aan de saus... er was wel een hint van de oregano maar het was gewoon niet goed... tijdens het koken proefde ik wel, en het leek me allemaal oke, ietswat flauw daarom deed ik er wat extra oregano door....

heb je wat tips voor me? zijn er ingredienten die missen, moet ik meer proeven tussen de ingredienten door? Ik weet namelijk niet precies wat ik moet veranderen (ik had er al erg veel zout voor mijn gevoel ingedaan).

Cheers!
at your service
pi_119678090
Verse goede tomaten tot prut koken en rode wijn (met 'veel schil')?
pi_119678382
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:16 schreef the_butler het volgende:
Piet,
het is tijden geleden dat ik je wat gevraagd heb (laastse keer was voor eendenborst, die nu bijna wekelijks op het menu staat :) )

Ik wil af van het kopen van pasta saus voor mijn pasta / lasagna en pizza, mijn eerste probeersel deed ik met:
-pure tomaten puree uit een pakje (250 ml)
-3 tenen knoflook
-8 blaadjs verse basilicum
-zout
-peper
-oregano

En dit ging helemaal fout... ik had mazzel dat de Chorizo blokjes door de pasta nog een beetje smaak gaven aan het geheel maar er zat gewoon geen smaak aan de saus... er was wel een hint van de oregano maar het was gewoon niet goed... tijdens het koken proefde ik wel, en het leek me allemaal oke, ietswat flauw daarom deed ik er wat extra oregano door....

heb je wat tips voor me? zijn er ingredienten die missen, moet ik meer proeven tussen de ingredienten door? Ik weet namelijk niet precies wat ik moet veranderen (ik had er al erg veel zout voor mijn gevoel ingedaan).

Cheers!
Ik zou iig beginnen met niet alleen knoflook, maar ook ui (met beiden niet te zuinig zijn). Verder kook ik verse basilicum eigenlijk nooit mee, is een kruid dat zich beter leent voor op het einde toevoegen dan meekoken. Daarnaast is rode wijn ook een goed idee, zoals Luigi hier noemt.

Hoe ik het maak (ongeveer) is ui + knof fruiten, tomaten erbij (ik gebruik zelf idd verse tomaten, in blokjes gesneden), afblussen met rode wijn en evt wat rode port of balsamicoazijn. Dat lekker een tijd op laag vuur laten pruttelen. Verder tussendoor regelmatig proeven; als de tomaten aan de zure kant zijn dan voeg ik vaak nog wat zoet toe (suiker/honing). Z&P naar smaak.

Kruiden verder naar smaak toevoegen (ikzelf voeg ze nooit toe, dit is mijn basissaus die ik in porties invries en als ik hem gebruik dan voeg ik kruiden e.d. toe, afhankelijk van wat ik ermee maak).
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_119678439
Volgens een recept van Carluccio doe ik er ook wel eens een rode peper in (zaadjes verwijderen).
pi_119678440
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:56 schreef Luigi het volgende:
Verse goede tomaten tot prut koken en rode wijn (met 'veel schil')?
Je bedoelt wijn met veel tannine?
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_119678451
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 17:04 schreef Luigi het volgende:
Volgens een recept van Carluccio doe ik er ook wel eens een rode peper in (zaadjes verwijderen).
Doe ik ook wel eens ja, is smakelijk.
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_119678997
kijk, goede suggesties. Veel ui en knoflook - dat kan geregeld worden. Rode wijn en balsamicoazijn (wit en rood) heb ik ook.

Ik zal het morgen eens proberen, laat ik horen hoe het gegaan is!
at your service
  dinsdag 27 november 2012 @ 18:14:36 #61
97745 Thorical
finding a way
pi_119680849
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:16 schreef the_butler het volgende:
Ik wil af van het kopen van pasta saus voor mijn pasta / lasagna en pizza, mijn eerste probeersel deed ik met:
-pure tomaten puree uit een pakje (250 ml)
-3 tenen knoflook
-8 blaadjs verse basilicum
-zout
-peper
-oregano

En dit ging helemaal fout... ik had mazzel dat de Chorizo blokjes door de pasta nog een beetje smaak gaven aan het geheel maar er zat gewoon geen smaak aan de saus... er was wel een hint van de oregano maar het was gewoon niet goed... tijdens het koken proefde ik wel, en het leek me allemaal oke, ietswat flauw daarom deed ik er wat extra oregano door....

heb je wat tips voor me? zijn er ingredienten die missen, moet ik meer proeven tussen de ingredienten door? Ik weet namelijk niet precies wat ik moet veranderen (ik had er al erg veel zout voor mijn gevoel ingedaan).

Ik kruimel er wel eens een half groentenboullionblokje door maar ook een ansjovis filletje doet het goed. Meestal maak ik mijn pasta saus met bliktomaten omdat ik de zoete verse tomaten te duur vind om stuk te koken .Een stukje wortel organo en wat tijm en rustig laten pruttelen. Met een tomatensaus moet je geen haast hebben.
pi_119681652
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 17:20 schreef the_butler het volgende:
kijk, goede suggesties. Veel ui en knoflook - dat kan geregeld worden. Rode wijn en balsamicoazijn (wit en rood) heb ik ook.

Ik zal het morgen eens proberen, laat ik horen hoe het gegaan is!
Ben benieuwd! Ui uiteraard mooi fijnhakken btw, en wat Thorical zegt: tijd nemen, lekker rustig laten pruttelen :)
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_119691247
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 00:09 schreef KermitKikker het volgende:

[..]

Paar grote aardappels poffen, kruis aan de bovenkant snijden, beetje openvouwen, saus eroverheen gieten, misschien een lekkere salade erbij :)
Net op, was erg lekker! Nu baal ik dat de rest van de saus die ik heb gemaakt gehaktloos is :D Omdat ik normaal gesproken liever balletjes eet bij mijn saus of er cannelloni van maak.
Spoilers!
  dinsdag 27 november 2012 @ 22:05:27 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119691329
Kom er morgen even op terug
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119702533
Dit is misschien een beetje een domme vraag, maar wij hebben hier een fles kalfsfond staan. Ik wil zo meteen stoofvlees gaan maken, kan ik dit gebruiken ipv een runderbouillonblokje? Het is niet hetzelfde beest natuurlijk of maakt dat niet uit? :X.

Ik ben echt een kookleek en vriend is kok geweest, maar wil hem ook wel eens blij maken door voor hem te koken. :@.
Karma is a fucking bitch.
  woensdag 28 november 2012 @ 10:24:22 #66
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119702707
quote:
11s.gif Op woensdag 28 november 2012 10:17 schreef MissLuna het volgende:
Dit is misschien een beetje een domme vraag, maar wij hebben hier een fles kalfsfond staan. Ik wil zo meteen stoofvlees gaan maken, kan ik dit gebruiken ipv een runderbouillonblokje? Het is niet hetzelfde beest natuurlijk of maakt dat niet uit? :X.

Ik ben echt een kookleek en vriend is kok geweest, maar wil hem ook wel eens blij maken door voor hem te koken. :@.
Natuurlijk kan dat, geen probleem.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 28 november 2012 @ 10:38:01 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119703050
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:16 schreef the_butler het volgende:
Piet,
het is tijden geleden dat ik je wat gevraagd heb (laastse keer was voor eendenborst, die nu bijna wekelijks op het menu staat :) )

Ik wil af van het kopen van pasta saus voor mijn pasta / lasagna en pizza, mijn eerste probeersel deed ik met:
-pure tomaten puree uit een pakje (250 ml)
-3 tenen knoflook
-8 blaadjs verse basilicum
-zout
-peper
-oregano

En dit ging helemaal fout... ik had mazzel dat de Chorizo blokjes door de pasta nog een beetje smaak gaven aan het geheel maar er zat gewoon geen smaak aan de saus... er was wel een hint van de oregano maar het was gewoon niet goed... tijdens het koken proefde ik wel, en het leek me allemaal oke, ietswat flauw daarom deed ik er wat extra oregano door....

heb je wat tips voor me? zijn er ingredienten die missen, moet ik meer proeven tussen de ingredienten door? Ik weet namelijk niet precies wat ik moet veranderen (ik had er al erg veel zout voor mijn gevoel ingedaan).

Cheers!
Je zou Rozemarijn en thijm kunnen toevoegen, één of twee ansjovis filetjes, en vergeet niet de saus een tijdje zachtjes te laten pruttelen. Bliktomaten zijn een beter idee dan verse tomaten, zit meer smaak aan. Tomaten die je in NL vers koopt zijn vaak niet rijp en vooral salade tomaten. Deze hebben niet zoveel smaak voor het koken ermee. Beter dan de ei vormige tomaten uit blik te gebruiken.
Rode wijn toevoegen, wat genoemd werd is ook een goed idee, maar vergeet niet dat die goed moet inkoken.
Wortel en prei fijnsnijden en vooraf laten zweten met wat gesneden gerookt spek met wat foelie of noot muskaat doet ook wonderen.

De truuk zit hierin, Ansjovis, goed gerookt spek, Bliktomaten en het lange pruttelen zorgen voor een umamismaak. Door rode wijn wordt dit nog versterkt. Eiwitten breken af en hun afbraakproducten zijn glutamaten. Dit is wat je ook kan toevoegen door ergens smaakversterkers aan toe te voegen.
Je kan natuurlijk wat Ve-Tsin toevoegen en hetzelfde bereiken maar dat is natuurlijk niet zo leuk als het zelf doen, maar in principe doe je dat ook door ansjovis, spek, tomaten etc in je saus te verwerken.
Een fond doet hetzelfde, net als wat Vietnamese vissaus toe te voegen, of Worcestersaus, en mocht je denken dat Vissaus niets te zoeken heeft in italiaans eten, hee, Garum was een romeinse uitvinding en dat was ook een vissaus.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119703287
Ik heet dan wel geen Piet (en kan ook absoluut niet zo goed koken geloof ik) maar ik gebruik altijd dit recept dus als uitgangspunt. Wilde ik gisteren al posten maar ik zat op m'n telefoon en dat ging ff niet zo handig. Verder ook een hele leuke receptensite (vind ik).
  woensdag 28 november 2012 @ 10:51:02 #69
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119703418
quote:
7s.gif Op woensdag 28 november 2012 10:46 schreef Luigi het volgende:
Ik heet dan wel geen Piet (en kan ook absoluut niet zo goed koken geloof ik) maar ik gebruik altijd dit recept dus als uitgangspunt. Wilde ik gisteren al posten maar ik zat op m'n telefoon en dat ging ff niet zo handig. Verder ook een hele leuke receptensite (vind ik).
Ik zou eerst de saus maken, helemaal gaar maken, die dan zeven en dan pas het gehakt toevoegen, om alle schillen, pitten etc te verwijderen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119703452
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 10:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik zou eerst de saus maken, helemaal gaar maken, die dan zeven en dan pas het gehakt toevoegen, om alle schillen, pitten etc te verwijderen.
Goeie tip. Wat ik verder een nadeel vind van de saus uit dat recept is dat ie, als ik hem precies zo maak, redelijk waterig blijft. Wordt niet echt smeeuig ofzo. Heb je daar nog tips voor?
pi_119703764
quote:
7s.gif Op woensdag 28 november 2012 10:52 schreef Luigi het volgende:

[..]

Goeie tip. Wat ik verder een nadeel vind van de saus uit dat recept is dat ie, als ik hem precies zo maak, redelijk waterig blijft. Wordt niet echt smeeuig ofzo. Heb je daar nog tips voor?
Iets minder wijn toevoegen en eventueel een deel van de tomaten vervangen door een blikje/pakje gezeefde tomaten scheelt al flink wat.
pi_119704996
quote:
11s.gif Op woensdag 28 november 2012 10:17 schreef MissLuna het volgende:
Dit is misschien een beetje een domme vraag, maar wij hebben hier een fles kalfsfond staan. Ik wil zo meteen stoofvlees gaan maken, kan ik dit gebruiken ipv een runderbouillonblokje? Het is niet hetzelfde beest natuurlijk of maakt dat niet uit? :X.
Niet hetzelfde beest? Scheelt een paar jaar, maar verder zie ik niet zoveel verschil.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_119705544
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:16 schreef the_butler het volgende:
Piet,
het is tijden geleden dat ik je wat gevraagd heb (laastse keer was voor eendenborst, die nu bijna wekelijks op het menu staat :) )

Ik wil af van het kopen van pasta saus voor mijn pasta / lasagna en pizza, mijn eerste probeersel deed ik met:
-pure tomaten puree uit een pakje (250 ml)
-3 tenen knoflook
-8 blaadjs verse basilicum
-zout
-peper
-oregano

En dit ging helemaal fout... ik had mazzel dat de Chorizo blokjes door de pasta nog een beetje smaak gaven aan het geheel maar er zat gewoon geen smaak aan de saus... er was wel een hint van de oregano maar het was gewoon niet goed... tijdens het koken proefde ik wel, en het leek me allemaal oke, ietswat flauw daarom deed ik er wat extra oregano door....

heb je wat tips voor me? zijn er ingredienten die missen, moet ik meer proeven tussen de ingredienten door? Ik weet namelijk niet precies wat ik moet veranderen (ik had er al erg veel zout voor mijn gevoel ingedaan).

Cheers!
Ik begin altijd met spekjes, die laat ik uitbakken. Dan daarbij veel knoflook en een flink stuk bleekselderij. Fruiten.

Dan hak ik vier of vijf zongedroogde tomaten fijn, hop ook erbij. Dan een scheut olie uit het potje zongedroogde tomaten.

Vervolgens verse tomaten, en een flinke lepel tomatenpasta (van die dikke, uit een tube). Klein scheutje balsamico erbij, en op het bord pecorino er op.
pi_119705647
Oh en ik laat het altijd 2 a 3 uur in de slowcooker pruttelen.
pi_119705700
FF tussendoor wordt er niet meer in ons onvolprezen Fok kookboek gekeken?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')