FOK!forum / Klaagbaak / Universiteit makkelijker dan hbo... - deel 2
Bram_van_Loonmaandag 19 november 2012 @ 22:52
Vervolg op KLB / Universiteit makkelijker dan hbo...

quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 15:45 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Niet per sé moeilijker. Theoretischer bedoel je te zeggen denk ik.
Theoretischer is moeilijker, net zoals de hoofdklasse amateurs moeilijker is qua voetbal dan de vierde klasse.
Lokasennamaandag 19 november 2012 @ 22:53
Moeilijker van stof is het dan wel, moeilijker om te halen is afhankelijk van de persoon.
Biekuhmaandag 19 november 2012 @ 22:53
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vervolg op KLB / Universiteit makkelijker dan hbo...

[..]

Theoretischer is moeilijker, net zoals de hoofdklasse amateurs moeilijker is qua voetbal dan de vierde klasse.
Is dat zo ja?
Geelmanmaandag 19 november 2012 @ 22:55
quote:
3s.gif Op maandag 19 november 2012 22:53 schreef Lokasenna het volgende:
Moeilijker van stof is het dan wel, moeilijker om te halen is afhankelijk van de persoon.
En dat vind ik dus wel meevallen. Uni gaat sneller en je moet veel zelfstandiger werken, maar veel moeilijker vind ik de stof dus niet.
finsdefismaandag 19 november 2012 @ 22:56
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vervolg op KLB / Universiteit makkelijker dan hbo...

[..]

Theoretischer is moeilijker, net zoals de hoofdklasse amateurs moeilijker is qua voetbal dan de vierde klasse.
Over het algemeen wel ja. Maar er zijn ook degenen die de theorie makkelijker vinden dan de praktijk. Degenen die beter zijn in het abstraheren. In die zin zit er wel een mate van subjectiviteit in.

Voor mij ligt de nadruk vooral op het verschil in diepte van theorie en abstractie. Op de uni leer je brede aannames ondervragen en eventueel onderzoeken. En, inderdaad, voor velen is dit een stuk moeilijker.
Bram_van_Loonmaandag 19 november 2012 @ 22:59
Geelman, het hangt sterk van de opleiding af. Voor bètaopleidingen is het verschil erg groot, voor gamma-opleidingen zijn de verschillen kleiner. Los hiervan ben je volgens mij nog erg voorbarig met het vergelijken aangezien je net begonnen bent met een schakelprogrammaatje. Voor tal van opleidingen is de bachelorfase (WO uiteraard) ook nog eens zwaarder dan de masterfase.
Bram_van_Loonmaandag 19 november 2012 @ 22:59
quote:
7s.gif Op maandag 19 november 2012 22:53 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Is dat zo ja?
Als het om eenzelfe soort opleiding gaat in ieder geval. Niets om moeilijk over te doen maar het heeft evenmin zin om een struisvogel te spelen.
Lokasennamaandag 19 november 2012 @ 23:00
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 22:55 schreef Geelman het volgende:

[..]

En dat vind ik dus wel meevallen. Uni gaat sneller en je moet veel zelfstandiger werken, maar veel moeilijker vind ik de stof dus niet.
Doe je inleidende vakken of gevorderde vakken of mastervakken, welke opleiding, en wat is je eigen niveau?
finsdefismaandag 19 november 2012 @ 23:04
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 22:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Geelman, het hangt sterk van de opleiding af. Voor bètaopleidingen is het verschil erg groot, voor gamma-opleidingen zijn de verschillen kleiner. Los hiervan ben je volgens mij nog erg voorbarig met het vergelijken aangezien je net begonnen bent met een schakelprogrammaatje. Voor tal van opleidingen is de bachelorfase (WO uiteraard) ook nog eens zwaarder dan de masterfase.
Hoewel je al de nodige kanttekeningen plaatst durf ik zelfs te stellen dat het verschil tussen 'dezelfde' hbo- en wo-opleiding niets met alfa, gamma, of bèta te maken heeft. Zo ken ik mensen die talenstudies doen, veelal richting het docentschap, en het verschil tussen de universitaire en hbo-variant is echt enorm te noemen. Bij mijn kennissen blijkt dit ook enorm te gelden voor de economische richtingen. De hoeveelheid én soorten wiskunde (m.i. het fundament) verschillen daarbij enorm. Ik kan me echter indenken dat bij massastudies of in specifieke gevallen het verschil wat minder wordt.
Geelmanmaandag 19 november 2012 @ 23:04
quote:
3s.gif Op maandag 19 november 2012 23:00 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Doe je inleidende vakken of gevorderde vakken of mastervakken, welke opleiding, en wat is je eigen niveau?
Tweedejaars vakken, gammastudie, cursist. (Vooropleiding: vwo)
debeterebobmaandag 19 november 2012 @ 23:07
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vervolg op KLB / Universiteit makkelijker dan hbo...

[..]

Theoretischer is moeilijker, net zoals de hoofdklasse amateurs moeilijker is qua voetbal dan de vierde klasse.
Toch zijn de beste clubs uit de topklasse beter dan een zwakke club uit de Jupiler league :7
Bram_van_Loonmaandag 19 november 2012 @ 23:07
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:04 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Hoewel je al de nodige kanttekeningen plaatst durf ik zelfs te stellen dat het verschil tussen 'dezelfde' hbo- en wo-opleiding niets met alfa, gamma, of bèta te maken heeft. Zo ken ik mensen die talenstudies doen, veelal richting het docentschap, en het verschil tussen de universitaire en hbo-variant is echt enorm te noemen.
Ik heb daarom bewust de alfa-opleidingen er buiten gelaten.

quote:
Bij mijn kennissen blijkt dit ook enorm te gelden voor de economische richtingen. De hoeveelheid én soorten wiskunde (m.i. het fundament) verschillen daarbij enorm.
Bij pure economie kan het verschil idd. ook best groot zijn.

quote:
Ik kan me echter indenken dat bij massastudies of in specifieke gevallen het verschil wat minder
wordt.
Dat was mijn punt.
Bram_van_Loonmaandag 19 november 2012 @ 23:08
quote:
17s.gif Op maandag 19 november 2012 23:07 schreef debeterebob het volgende:

[..]

Toch zijn de beste clubs uit de topklasse beter dan een zwakke club uit de Jupiler league :7
Geen enkele analogie is perfect maar dit zou best nog wel eens waar kunnen zijn. Vergelijk bijvoorbeeld HBO-natuurkunde met WO-communicatie.
Geelmanmaandag 19 november 2012 @ 23:15
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Geen enkele analogie is perfect maar dit zou best nog wel eens waar kunnen zijn. Vergelijk bijvoorbeeld HBO-natuurkunde met WO-communicatie.
Maar da's dan ook volledig appels met peren vergelijken.
finsdefismaandag 19 november 2012 @ 23:15
Het is erg jammer dat studies zoals communicatiewetenschappen, rechten, en psychologie zo massaal zijn. Er zit echt wel potentie in die gebieden maar omdat er een nivelleringsproces gaande is (geweest) wordt het nu moeilijk om talenten zich te laten ontplooien. Het basisprogramma is gewoon niet meer van academisch niveau. Je zal hier zelf op voort moeten bouwen. Nu doet een gedreven student dit sowieso wel, dus kan je hier niet mee goed praten dat het basisprogramma zo mager is geworden. Hoe sterker de bachelor, hoe sterker het fundament van de studenten, Een goede communicatiewetenschapper komt namelijk zo aan de bak, hetzelfde geldt nog steeds voor veel gebieden in de psychologie en het recht. Niet iedereen hoeft maar hbo of uni te kunnen doen.
ElisaBmaandag 19 november 2012 @ 23:17
Ik vond de uni een stuk lastiger dan de HBO.
Frank_Drebinmaandag 19 november 2012 @ 23:21
Het valt mij recent wel op dat men in het wo meer naar de hbo kant toe aan het gaan is. Het wordt minder academisch meer schoolser. Tegenwoordig heb je verplichte werkgroepen waar je als docent een presentielijst bij moet houden wie er komt opdagen en wie niet en bij een x-aantal keer afwezig wordt de desbetreffende student uitgesloten.
De literatuur wordt hapklaar aangeboden waar de studenten vervolgens vragen over moeten beantwoorden - soms hoeven ze niet eens voetnoten te plaatsen. Die stof wordt dan ook nog eens op een hoorcollege uitgekauwd waarop een professor het wel even uiteenzet en de studenten weinig aangemoedigd worden om zelf naar theorieën op zoek te gaan en zelfs een visie te vormen want de visie van een professor - en dat zal iedere academicus met mij eens zijn - is niet perse de waarheid. Erg jammer deze ontwikkeling.
motorbloempjemaandag 19 november 2012 @ 23:23
B-v-l die geelman voorbarig noemt 'met zijn schakelprogrammaatje' terwijl hij zelf amper aan z'n tweede jaar begonnen is en alleen op papier ervaring heeft met het hbo. Bitch please!
probeermaandag 19 november 2012 @ 23:25
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:21 schreef Frank_Drebin het volgende:
Het valt mij recent wel op dat men in het wo meer naar de hbo kant toe aan het gaan is. Het wordt minder academisch meer schoolser. Tegenwoordig heb je verplichte werkgroepen waar je als docent een presentielijst bij moet houden wie er komt opdagen en wie niet en bij een x-aantal keer afwezig wordt de desbetreffende student uitgesloten.
De literatuur wordt hapklaar aangeboden waar de studenten vervolgens vragen over moeten beantwoorden - soms hoeven ze niet eens voetnoten te plaatsen. Die stof wordt dan ook nog eens op een hoorcollege uitgekauwd waarop een professor het wel even uiteenzet en de studenten weinig aangemoedigd worden om zelf naar theorieën op zoek te gaan en zelfs een visie te vormen want de visie van een professor - en dat zal iedere academicus met mij eens zijn - is niet perse de waarheid. Erg jammer deze ontwikkeling.
Niet vaak heb ik zo iets herkenbaars gelezen.

Gelukkig is er altijd nog wel ruimte om zélf op zoek te gaan naar die verdieping en eigen visies. Maar inderdaad, velen worden aan het handje genomen.
Lokasennamaandag 19 november 2012 @ 23:27
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:04 schreef Geelman het volgende:

[..]

Tweedejaars vakken, gammastudie, cursist. (Vooropleiding: vwo)
Maar als dat in dezelfde richting is heb jij al meer voorkennis waarschijnlijk. Dat helpt ook wel.
Bram_van_Loonmaandag 19 november 2012 @ 23:28
quote:
10s.gif Op maandag 19 november 2012 23:23 schreef motorbloempje het volgende:
B-v-l die geelman voorbarig noemt 'met zijn schakelprogrammaatje' terwijl hij zelf amper aan z'n tweede jaar begonnen is en alleen op papier ervaring heeft met het hbo. Bitch please!
Dat zou een terechte opmerking zijn als ik niet tal van mensen zou kennen die de overstap hebben gemaakt naar exact dezelfde HBO-opleiding. Al die mensen zeggen dat het veel gemakkelijker is en ze halen zeer hoge cijfers. Ik heb trouwens ook de boeken ingezien.
Ik weet niet hoe het bij jouw opleiding was maar bij de opleiding die ik volg begint het vanaf jaar 1 serieus en is het eerste jaar niet een opwarmertje.

Mocht het niet duidelijk zijn, ik gebruik niet dat verkleinwoord met een denigrerende connotatie maar omdat schakelprogramma's in Nederland belachelijk kort zijn (30 EC's in het algemeen als het enigszins aansluit en zelfs dat vaak niet eens).
Geelmanmaandag 19 november 2012 @ 23:32
quote:
3s.gif Op maandag 19 november 2012 23:27 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Maar als dat in dezelfde richting is heb jij al meer voorkennis waarschijnlijk. Dat helpt ook wel.
Dat klopt. Precies hetzelfde is al uitvoerig op het hbo behandeld.
Lokasennamaandag 19 november 2012 @ 23:32
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:32 schreef Geelman het volgende:

[..]

Dat klopt. Precies hetzelfde is al uitvoerig op het hbo behandeld.
Stof is altijd veel makkelijker de tweede keer dat je het ziet :P
Is er ook verschil in tempo of diepgang in jouw geval?
Geelmanmaandag 19 november 2012 @ 23:34
quote:
3s.gif Op maandag 19 november 2012 23:32 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Stof is altijd veel makkelijker de tweede keer dat je het ziet :P
Is er ook verschil in tempo of diepgang in jouw geval?
Natuurlijk gaat het sneller. Maar ik had het niveau ook nog een tikkie hoger verwacht. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het op zich prima zo. Of mijn docenten op het hbo waren gewoon erg goed.
chroestjovmaandag 19 november 2012 @ 23:35
Gewoon gaan voor die MSc titels en lekker cashen
Frank_Drebinmaandag 19 november 2012 @ 23:35
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:25 schreef probeer het volgende:

[..]

Niet vaak heb ik zo iets herkenbaars gelezen.

Gelukkig is er altijd nog wel ruimte om zélf op zoek te gaan naar die verdieping en eigen visies. Maar inderdaad, velen worden aan het handje genomen.
Die ruimte is er en moet ook benut worden, dat kan ik niet vaak genoeg benadrukken. Maar studenten krijgen genoeg aangeboden om de punten te behandelen, voor een 8 of een 9 moeten ze zelf literatuur zoeken maar ze krijgen voor een 6 of 7 genoeg aangeboden. Jij weet hoe studenten zijn, een enkele uitgezonderd gaat niet verder op zoek naar aanvullende literatuur. Zodoende zijn veel studenten aan het einde van de bachelor onvoldoende in staat om zelf al aardig onderzoek te doen, bachelorthesis is tegenwoordig ook zo betuttelend als wat. Ik vind dat echt een zeer slechte ontwikkeling en ik ga zelfs zo ver dat je je tegenwoordig kan afvragen of een universiteit nog wel academisch is. Er zal geen student meer in een paper of essay zetten dat de visie van een professor in een hoorcollege niet klopt in hun ogen want......
Geelmanmaandag 19 november 2012 @ 23:37
.....het gaat uiteindelijk allemaal om de grote rode krul op het papiertje!
bijdehandmaandag 19 november 2012 @ 23:38
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:21 schreef Frank_Drebin het volgende:
Het valt mij recent wel op dat men in het wo meer naar de hbo kant toe aan het gaan is. Het wordt minder academisch meer schoolser. Tegenwoordig heb je verplichte werkgroepen waar je als docent een presentielijst bij moet houden wie er komt opdagen en wie niet en bij een x-aantal keer afwezig wordt de desbetreffende student uitgesloten.
De literatuur wordt hapklaar aangeboden waar de studenten vervolgens vragen over moeten beantwoorden - soms hoeven ze niet eens voetnoten te plaatsen. Die stof wordt dan ook nog eens op een hoorcollege uitgekauwd waarop een professor het wel even uiteenzet en de studenten weinig aangemoedigd worden om zelf naar theorieën op zoek te gaan en zelfs een visie te vormen want de visie van een professor - en dat zal iedere academicus met mij eens zijn - is niet perse de waarheid. Erg jammer deze ontwikkeling.
Welke studie is dat dan :D Je doet alsof het voor elke opleiding zo is
finsdefismaandag 19 november 2012 @ 23:41
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:25 schreef probeer het volgende:

[..]

Niet vaak heb ik zo iets herkenbaars gelezen.

Gelukkig is er altijd nog wel ruimte om zélf op zoek te gaan naar die verdieping en eigen visies. Maar inderdaad, velen worden aan het handje genomen.
Dit bedoelde ik ook te zeggen. Het kán wel maar is vaak geen onderdeel waarop je hard afgerekend zal worden als je het niet doet. Maargoed, zolang de nadruk op kwantiteit en niet kwaliteit ligt blijven we deze trend doorzetten.

Momenteel zijn ze hier bezig (RU) om het aantal contacturen te verhogen. Nu ben ik hier niet per definitie op tegen, maar dat is net zo'n symptoombestrijding als de urennorm voor het middelbaar onderwijs. En verplichte aanwezigheid hoort sowieso niet thuis op een wo-instelling.
Frank_Drebinmaandag 19 november 2012 @ 23:44
quote:
2s.gif Op maandag 19 november 2012 23:38 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Welke studie is dat dan :D Je doet alsof het voor elke opleiding zo is
Ik begeef me in de faculteit der letteren en om specifieker te zijn geschiedenis. En ik kan mij er kapot aan ergeren, als een historicus iets moet kunnen is het zelf in staat zijn om teksten te vinden, te analyseren en door middel van meta-analyse zelf tot conclusies te komen. Maar studenten krijgen alles aangeboden, in de hoorcolleges worden de meningen van professoren als waar aangenomen en in de werkgroepen wordt nog eens even het handje vastgehouden en gecontroleerd of iedereen wel zijn teksten heeft gelezen. Wat een verschrikking. Dat is niveau kleuterklas en heeft niets met het principe van academisch onderwijs te maken.
bijdehandmaandag 19 november 2012 @ 23:45
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:44 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Ik begeef me in de faculteit der letteren en om specifieker te zijn geschiedenis. En ik kan mij er kapot aan ergeren, als een historicus iets moet kunnen is het zelf in staat zijn om teksten te vinden, te analyseren en door middel van meta-analyse zelf tot conclusies te komen. Maar studenten krijgen alles aangeboden, in de hoorcolleges worden de meningen van professoren als waar aangenomen en in de werkgroepen wordt nog eens even het handje vastgehouden en gecontroleerd of iedereen wel zijn teksten heeft gelezen. Wat een verschrikking. Dat is niveau kleuterklas en heeft niets met het principe van academisch onderwijs te maken.
Hm op mijn opleiding is dat gelukkig niet zo. Je moet zelf weten of je naar de hoorcollege's/werkcollege's gaat, en de powerpointsheets zijn erg minimaal. Staan wat begrippen onder elkaar, maar wat ze inhouden moet je zelf maar uitvogelen. Ik ben redelijk tevreden over het niveau van mijn opleiding :)
komradmaandag 19 november 2012 @ 23:46
verschillen zijn enorm. sommige studies gaan nergens over terwijl andere 'lagere' studies veel meer vragen vd student.
Frank_Drebinmaandag 19 november 2012 @ 23:48
quote:
2s.gif Op maandag 19 november 2012 23:45 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Hm op mijn opleiding is dat gelukkig niet zo. Je moet zelf weten of je naar de hoorcollege's/werkcollege's gaat, en de powerpointsheets zijn erg minimaal. Staan wat begrippen onder elkaar, maar wat ze inhouden moet je zelf maar uitvogelen. Ik ben redelijk tevreden over het niveau van mijn opleiding :)
Precies, dat zelf uitvogelen en ook zelf kijken achter welke visie je schaart, dat is academisch. Er is op bepaalde vraagstukken geen antwoord dat juist is, zolang jij een visie maar prima kan onderbouwen met feitelijke kennis.
Het verschilt ongetwijfeld per universiteit maar ik merk dat op steeds meer universiteiten met met een aanwezigheidsplicht en dergelijke gaat werken. Om maar krampachtig te zorgen dat studenten niet te veel afhaken. Tja, zo wordt nooit het kaf van de koren gescheiden natuurlijk.
bijdehandmaandag 19 november 2012 @ 23:56
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:48 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Precies, dat zelf uitvogelen en ook zelf kijken achter welke visie je schaart, dat is academisch. Er is op bepaalde vraagstukken geen antwoord dat juist is, zolang jij een visie maar prima kan onderbouwen met feitelijke kennis.
Het verschilt ongetwijfeld per universiteit maar ik merk dat op steeds meer universiteiten met met een aanwezigheidsplicht en dergelijke gaat werken. Om maar krampachtig te zorgen dat studenten niet te veel afhaken. Tja, zo wordt nooit het kaf van de koren gescheiden natuurlijk.
Mijn docenten zijn van een dermate hoog niveau dat ik niets anders had verwacht. Ze komen allemaal uit de praktijk :) Ook altijd mooi om verhalen te horen van die mensen over hoe slecht ze wel niet studeerden vroeger :D
probeermaandag 19 november 2012 @ 23:56
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:48 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Precies, dat zelf uitvogelen en ook zelf kijken achter welke visie je schaart, dat is academisch. Er is op bepaalde vraagstukken geen antwoord dat juist is, zolang jij een visie maar prima kan onderbouwen met feitelijke kennis.
Het verschilt ongetwijfeld per universiteit maar ik merk dat op steeds meer universiteiten met met een aanwezigheidsplicht en dergelijke gaat werken. Om maar krampachtig te zorgen dat studenten niet te veel afhaken. Tja, zo wordt nooit het kaf van de koren gescheiden natuurlijk.
Ligt imo ook enorm aan de docenten. Ik heb vakken gehad waarbij de primaire literatuur bestond uit het werk van de docent. Probeer tijdens het schriftelijk tentamen dan maar eens met een andere visie op de proppen te komen. Maar ook vakken (en docenten) waarbij zelf een literatuuronderzoek, analyses en een eigen insteek in de afrondende schriftelijke opdrachten de standaard is.

Frank, geef je zelf ook colleges? Ik heb nog een paar EC in mn minor ruimte nodig ..

[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 20-11-2012 00:04:57 ]
.FuckFace.dinsdag 20 november 2012 @ 00:08
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:48 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Precies, dat zelf uitvogelen en ook zelf kijken achter welke visie je schaart, dat is academisch. Er is op bepaalde vraagstukken geen antwoord dat juist is, zolang jij een visie maar prima kan onderbouwen met feitelijke kennis.
Het verschilt ongetwijfeld per universiteit maar ik merk dat op steeds meer universiteiten met met een aanwezigheidsplicht en dergelijke gaat werken. Om maar krampachtig te zorgen dat studenten niet te veel afhaken. Tja, zo wordt nooit het kaf van de koren gescheiden natuurlijk.
Kansloos ja, dat gebeurt op het hbo dus ook vaak. Vandaag gelukkig nog een docent die als antwoord op een studentje haar vraag "is deze les verplicht?" antwoordde dat het hem echt helemaal niks boeide, eigen verantwoordelijkheid, je moet het helemaal zelf weten, mij boeit het niets. Doorgaans halen zulke types die dan niet komen, geen voldoende. Sukkels.

quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat zou een terechte opmerking zijn als ik niet tal van mensen zou kennen die de overstap hebben gemaakt naar exact dezelfde HBO-opleiding. Al die mensen zeggen dat het veel gemakkelijker is en ze halen zeer hoge cijfers. Ik heb trouwens ook de boeken ingezien.
Ik weet niet hoe het bij jouw opleiding was maar bij de opleiding die ik volg begint het vanaf jaar 1 serieus en is het eerste jaar niet een opwarmertje.

Mocht het niet duidelijk zijn, ik gebruik niet dat verkleinwoord met een denigrerende connotatie maar omdat schakelprogramma's in Nederland belachelijk kort zijn (30 EC's in het algemeen als het enigszins aansluit en zelfs dat vaak niet eens).
Bij mijn opleiding worden genoeg boeken gebruikt die ook op het wo gebruikt worden, zal ongetwijfeld een verschil zitten in de tentamens, mja, als jij het boek uit je hoofd kent en de theorie kan toepassen, kan je mavo, havo, hbo of wo doen, je beschikt feitelijk over dezelfde kwaliteiten. Dat ligt dan ook maar net aan wat je volgt natuurlijk.
Bram_van_Loondinsdag 20 november 2012 @ 00:25
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:48 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Precies, dat zelf uitvogelen en ook zelf kijken achter welke visie je schaart, dat is academisch. Er is op bepaalde vraagstukken geen antwoord dat juist is, zolang jij een visie maar prima kan onderbouwen met feitelijke kennis.
Het verschilt ongetwijfeld per universiteit maar ik merk dat op steeds meer universiteiten met met een aanwezigheidsplicht en dergelijke gaat werken. Om maar krampachtig te zorgen dat studenten niet te veel afhaken. Tja, zo wordt nooit het kaf van de koren gescheiden natuurlijk.
Ik kan bevestigen dat ook aan mijn universiteit meer aanwezigheidsplicht is ingevoerd, ook wordt er steeds meer gewerkt met deeltoetsen en verplicht inleveren van huiswerk (elke 4 weken, uiteraard met de nodige fraude) voor een deel van het eindcijfer. Het is niet fraai. Ik vermoed dat de oorzaak hiervan het financieringsstelsel is, de universiteiten worden immers beloond wanneer ze veel studenten aantrekken, behouden en doen slagen en ze worden gestraft in het geval van het tegenovergestelde. Tja, zo stimuleer je enkel kwantiteit, geen kwaliteit. Ironisch genoeg hebben steeds meer studenten dit in de gaten terwijl ze in Den Haag nog steeds liggen te slapen.
Bram_van_Loondinsdag 20 november 2012 @ 00:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 00:08 schreef .FuckFace. het volgende:
Kansloos ja, dat gebeurt op het hbo dus ook vaak. Vandaag gelukkig nog een docent die als antwoord op een studentje haar vraag "is deze les verplicht?" antwoordde dat het hem echt helemaal niks boeide, eigen verantwoordelijkheid, je moet het helemaal zelf weten, mij boeit het niets. Doorgaans halen zulke types die dan niet komen, geen voldoende. Sukkels.
Het moet natuurlijk nooit je mentaliteit zijn om niet te komen omdat je geen zin hebt. Dat wil niet zeggen dat de docent er niet voor moet zorgen dat je ook kan slagen zonder er altijd te zijn. In de eerste plaats omdat niet iedereen altijd kan komen (daar zijn zeer legitieme redenen voor mogelijk), in de tweede plaats omdat sommige studenten nu eenmaal beter zelfstandig werken (niet zo'n issue als je gemiddeld 3-4 contacturen per dag hebt, wel als je vaak 8 contacturen per dag hebt) en omdat lang niet alle docenten hun vak goed beheersen.
finsdefisdinsdag 20 november 2012 @ 00:36
Het is trouwens enorm triest dat er bij ons bij de afdeling bedrijfscommunicatie (een degelijke ' :') ' is op zijn plaats hier) voor sommige vakken dezelfde boeken als op het hbo gebruikt worden. En dat wordt door de studentes (want het zijn alleen meiden en metro-/homoseksuelen) nog als moeilijk vak ervaren.
KreKkeRdinsdag 20 november 2012 @ 00:49
quote:
13s.gif Op dinsdag 20 november 2012 00:36 schreef finsdefis het volgende:
Het is trouwens enorm triest dat er bij ons bij de afdeling bedrijfscommunicatie (een degelijke ' :') ' is op zijn plaats hier) voor sommige vakken dezelfde boeken als op het hbo gebruikt worden. En dat wordt door de studentes (want het zijn alleen meiden en metro-/homoseksuelen) nog als moeilijk vak ervaren.
Om welke universiteit en studie gaat het? (Het is mij even niet duidelijk of bedrijfscommunicatie de studie of afstudeerrichting is).
Frank_Drebindinsdag 20 november 2012 @ 07:23
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:56 schreef probeer het volgende:

[..]

Ligt imo ook enorm aan de docenten. Ik heb vakken gehad waarbij de primaire literatuur bestond uit het werk van de docent. Probeer tijdens het schriftelijk tentamen dan maar eens met een andere visie op de proppen te komen. Maar ook vakken (en docenten) waarbij zelf een literatuuronderzoek, analyses en een eigen insteek in de afrondende schriftelijke opdrachten de standaard is.

Frank, geef je zelf ook colleges? Ik heb nog een paar EC in mn minor ruimte nodig ..
Zes uur in de week en enkel werkgroepen. Overigens - gezien mijn afgeven op werkgroepen in mijn vorige posts - houd ik geen absentielijsten bij en ga ik ook echt niet tot in den treuren de opgegeven literatuur behandelen. Als studenten met een bepaalde tekst niet uit de voeten kunnen leg ik het uit maar beperkt, dan zoeken ze maar andere teksten waarmee ze wellicht wel kunnen werken. Ik probeer juist die werkgroepen te benutten om ze eens met andere visies kennis te laten maken dan die van de professor. Extra verdieping.

Wat jij in je minor gaat doen kan ik natuurlijk geen antwoord op geven, dat ligt geheel aan jouw studie (lijkt me dat je wel iets relevants wil) en waar jouw interesses liggen.
BlackLiningdinsdag 20 november 2012 @ 07:27
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vervolg op KLB / Universiteit makkelijker dan hbo...

[..]

Theoretischer is moeilijker, net zoals de hoofdklasse amateurs moeilijker is qua voetbal dan de vierde klasse.
Verschilt volledig per persoon.

Je voetbalvergelijking slaat nergens op.
dramaticdinsdag 20 november 2012 @ 07:49
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:21 schreef Frank_Drebin het volgende:
Het valt mij recent wel op dat men in het wo meer naar de hbo kant toe aan het gaan is. Het wordt minder academisch meer schoolser. Tegenwoordig heb je verplichte werkgroepen waar je als docent een presentielijst bij moet houden wie er komt opdagen en wie niet en bij een x-aantal keer afwezig wordt de desbetreffende student uitgesloten.
De literatuur wordt hapklaar aangeboden waar de studenten vervolgens vragen over moeten beantwoorden - soms hoeven ze niet eens voetnoten te plaatsen. Die stof wordt dan ook nog eens op een hoorcollege uitgekauwd waarop een professor het wel even uiteenzet en de studenten weinig aangemoedigd worden om zelf naar theorieën op zoek te gaan en zelfs een visie te vormen want de visie van een professor - en dat zal iedere academicus met mij eens zijn - is niet perse de waarheid. Erg jammer deze ontwikkeling.
complete onzin, dat is hier echt niet zo. (TU/e)
Maar goed dat kan anders liggen bij Nederlands en dat soort studies :')
sinepedraapdinsdag 20 november 2012 @ 07:50
Het is allebei school who gives a fuck
KreKkeRdinsdag 20 november 2012 @ 12:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 07:50 schreef sinepedraap het volgende:
Het is allebei school who gives a fuck
De verschillende niveau's zouden volgens jou eigenlijk van gelijk niveau moeten zijn? :?
Bram_van_Loondinsdag 20 november 2012 @ 18:46
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2012 07:27 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Verschilt volledig per persoon.

Je voetbalvergelijking slaat nergens op.
Het is niet omdat jij die niet begrijpt dat het nergens op slaat. :)
Net als dat je in het voetbal wordt je ingedeeld op basis van je niveau (speler-ploeg en ploeg-competitie) en eventueel op basis van zelfselectie (sommigen voetballen op een gegeven moment bewust op een lager niveau dan wat ze aankunnen) zo wordt je ook in het onderwijs ingedeeld op basis van je niveau en eventueel op basis van zelfselectie. De hiërararchie binnen het middelbare onderwijs is VWO > HAVO > VMBO, die hiërarchie wordt in het tertiaire onderwijs voortgezet. Niet voor niets mag je niet direct vanuit het HAVO naar het WO en vanuit het VMBO naar het HBO (ik stel overigens niet dat dat nooit mogelijk is!).
WO-werktuigkunde is moeilijker dan HBO-werktuigkunde, WO-economie is moeilijker dan HBO-economie, WO-wiskunde is moeilijker dan HBO-wiskunde, ...
Bram_van_Loondinsdag 20 november 2012 @ 18:47
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 07:49 schreef dramatic het volgende:

[..]

complete onzin, dat is hier echt niet zo. (TU/e)
Ik ben dan toch benieuwd welke opleiding jij daar volgt want mijn ervaring is juist wel dat het daar schoolser is geworden en dat dat nog erger is geworden met het Bachelorcollege.
Het kan natuurlijk best sterk verschillen tussen faculteiten voor zo ver de faculteiten autonoom kunnen handelen. Een voorbeeld van een centraal opgelegde regel is dat de faculteiten met het Bachelorcollege maar maximaal 15 contacturen per week mogen inroosteren. Ook ik vind dat de programma's overladen waren en zijn (voor de ouderejaarsstudenten) (34 contacturen is niet ongebruikelijk bij sommige faculteiten) maar 15 lijkt mij wel erg laag, ik zou eerder het maximum op 20-25 zetten. Vier contacturen per dag is prima te doen, dan houd je voldoende tijd over om zelfstandig te werken.
Lokasennadinsdag 20 november 2012 @ 18:48
Ik heb op het moment alleen verplichte aanwezigheid bij practica, dus ik vind het nog wel redelijk meevallen met dat schoolse.
Bram_van_Loondinsdag 20 november 2012 @ 18:53
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:52 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

De verschillende niveau's zouden volgens jou eigenlijk van gelijk niveau moeten zijn? :?
Het is voor sommige mensen een gevoelig onderwerp. Ik begrijp dat niet want er wordt nooit moeilijk gedaan over het immense niveauverschil bij bijvoorbeeld sporten of musiceren, integendeel. Zo gauw het om scholing gaat dan is het een taboe voor sommige mensen. :?
dramaticdinsdag 20 november 2012 @ 19:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben dan toch benieuwd welke opleiding jij daar volgt want mijn ervaring is juist wel dat het daar schoolser is geworden en dat dat nog erger is geworden met het Bachelorcollege.
Het kan natuurlijk best sterk verschillen tussen faculteiten voor zo ver de faculteiten autonoom kunnen handelen. Een voorbeeld van een centraal opgelegde regel is dat de faculteiten met het Bachelorcollege maar maximaal 15 contacturen per week mogen inroosteren. Ook ik vind dat de programma's overladen waren en zijn (voor de ouderejaarsstudenten) (34 contacturen is niet ongebruikelijk bij sommige faculteiten) maar 15 lijkt mij wel erg laag, ik zou eerder het maximum op 20-25 zetten. Vier contacturen per dag is prima te doen, dan houd je voldoende tijd over om zelfstandig te werken.
Ik volg daar Software Science (1e jaars dus bachelor college). Ik ben tot heden geen presentielijst en verplichte aanwezigheid tegengekomen. Er worden boeken, artikelen en websites genoemd i.p.v. dat alles uitgekauwd wordt. Tijdens de hoorcolleges komt de gemiddelde professor er net aan toe de meeste onderwerpen te laten zien, maar zeker niet om alles zo ver uit te leggen dat er geen studie meer nodig zou zijn. Ofwel, ik ervaar alles precies tegengesteld aan Franks ervaring.
Wat die uren betreft; ik volg nu het keuzevak Computer Graphics, dat tot vorig jaar een 2ejaarsvak was. Nu hebben ze het omgetoverd naar een 1ejaarsvak maar veronderstellen ze eigenlijk lineaire algebra, wat ik dus nog niet gehad heb. Dit zou geen probleem zijn hadden we wat meer uren gehad.. Deze colleges zijn nu echt sneltreinen waarin je vrijwel niks op kán steken, waarna er in de instructie raar opgekeken wordt dat je niets alles zo uit de losse hand opschrijft. Dit is jammer maar maakt de universiteit niet schoolser.
Wat overigens wel een aanklacht is, is het 'huiswerk' dat minimaal 20%? van je cijfer uitmaakt.. Maar dat punt werd in het door mij gequote bericht niet gemaakt.
Bram_van_Loondinsdag 20 november 2012 @ 20:24
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:54 schreef dramatic het volgende:
Wat overigens wel een aanklacht is, is het 'huiswerk' dat minimaal 20%? van je cijfer uitmaakt.. Maar dat punt werd in het door mij gequote bericht niet gemaakt.
Dat punt heb ik echter wel al eens gemaakt, ook op de universiteit zelf. Ik vind het bezopen dat je met huiswerk een hoog percentage van je cijfer krijgt (bij jou nu 20% maar dat is voor veel vakken nog hoger) terwijl hiermee massaal wordt gefraudeerd. Je kan het de studenten niet eens kwalijk nemen dat ze hiermee frauderen wanneer het hen zo gemakkelijk wordt gemaakt. Ik ben benieuwd of dat dit effect gaat hebben op het toekomstige niveau van de huidige bachelorstudenten (waar ik ook toe behoor). Je kan nu immers al slagen door een 5 te halen voor je examen terwijl je tot vorig jaar met uitzondering van een paar eerstejaarsvakken minstens een 6 moest halen. De hogere leerjaren zijn geen onderdeel van het Bachelorcollege maar veel docenten doen wel mee aan deze ontwikkeling, niet allemaal trouwens.
dramaticdinsdag 20 november 2012 @ 20:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat punt heb ik echter wel al eens gemaakt, ook op de universiteit zelf. Ik vind het bezopen dat je met huiswerk een hoog percentage van je cijfer krijgt (bij jou nu 20% maar dat is voor veel vakken nog hoger) terwijl hiermee massaal wordt gefraudeerd. Je kan het de studenten niet eens kwalijk nemen dat ze hiermee frauderen wanneer het hen zo gemakkelijk wordt gemaakt. Ik ben benieuwd of dat dit effect gaat hebben op het toekomstige niveau van de huidige bachelorstudenten (waar ik ook toe behoor). Je kan nu immers al slagen door een 5 te halen voor je examen terwijl je tot vorig jaar met uitzondering van een paar eerstejaarsvakken minstens een 6 moest halen. De hogere leerjaren zijn geen onderdeel van het Bachelorcollege maar veel docenten doen wel mee aan deze ontwikkeling, niet allemaal trouwens.
Klopt wel, maar ik heb hier mensen die voor Calculus huiswerk een 9.9 gemiddeld hadden, en voor de online toetsen een 9.8, maar vervolgens een 3 voor de toets haalden.. Dit wijst dan ook op frauderen met Wolfram Alpha enz. maar die mensen komen zichzelf toch wel tegen.
Ik las net dat 27% van de 1ejaars studenten het vak gehaald had.. Dat kan nooit een hoger percentage zijn dan een gemiddeld vak van afgelopen jaar. Het is goed mogelijk dat er docenten zijn die de toetsen nu gewoon wat moeilijker maker, maar dat is uiteraard slechts speculatie.
Ikzelf vind de regel niks en zou het liever als in delft zien, met een toets die 100% telt, en huiswerk waarvoor je maximaal een punt extra kan halen. (bij elk vak anders, geen belachelijke regels die het verplichten..)
(Ik heb die toets overigens met een 6+ gehaald)
BlackLiningdinsdag 20 november 2012 @ 20:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 18:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is niet omdat jij die niet begrijpt dat het nergens op slaat. :)
Net als dat je in het voetbal wordt je ingedeeld op basis van je niveau (speler-ploeg en ploeg-competitie) en eventueel op basis van zelfselectie (sommigen voetballen op een gegeven moment bewust op een lager niveau dan wat ze aankunnen) zo wordt je ook in het onderwijs ingedeeld op basis van je niveau en eventueel op basis van zelfselectie. De hiërararchie binnen het middelbare onderwijs is VWO > HAVO > VMBO, die hiërarchie wordt in het tertiaire onderwijs voortgezet. Niet voor niets mag je niet direct vanuit het HAVO naar het WO en vanuit het VMBO naar het HBO (ik stel overigens niet dat dat nooit mogelijk is!).
WO-werktuigkunde is moeilijker dan HBO-werktuigkunde, WO-economie is moeilijker dan HBO-economie, WO-wiskunde is moeilijker dan HBO-wiskunde, ...
Nee hoor, hij loopt gewoon mank.

Bij opleidingen zit dat verschil tussen praktisch (HBO) en theoretisch/wetenschappelijk (WO). Dit heeft niet veel met niveau te maken, maar voornamelijk met twee manieren van aanpakken. Dat veel mensen een praktische aanpak als makkelijker ervaren is waar, maar wil niet zeggen dat een universitaire studie dan meteen moeilijker is. Genoeg mensen die de theorie tot in de puntjes kunnen leren en over een bepaald onderwerp werkelijk alles weten (WO) maar bij het dagelijks toepassen van die kennis in situaties die niet behandeld zijn in de studie beginnen te zweten. Andersom kan een HBO'er wellicht prima een werktuig bouwen en zal hij kunnen onderschrijven hoe het werkt, maar de exacte natuurkundige wetten die er achter zitten niet.

Het leuke is dat beide personen hard nodig zijn. :) Maakt dus uiteindelijk niets uit.
dramaticdinsdag 20 november 2012 @ 20:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:35 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Nee hoor, hij loopt gewoon mank.

Bij opleidingen zit dat verschil tussen praktisch (HBO) en theoretisch/wetenschappelijk (WO). Dit heeft niet veel met niveau te maken, maar voornamelijk met twee manieren van aanpakken. Dat veel mensen een praktische aanpak als makkelijker ervaren is waar, maar wil niet zeggen dat een universitaire studie dan meteen moeilijker is. Genoeg mensen die de theorie tot in de puntjes kunnen leren en over een bepaald onderwerp werkelijk alles weten (WO) maar bij het dagelijks toepassen van die kennis in situaties die niet behandeld zijn in de studie beginnen te zweten. Andersom kan een HBO'er wellicht prima een werktuig bouwen en zal hij kunnen onderschrijven hoe het werkt, maar de exacte natuurkundige wetten die er achter zitten niet.

Het leuke is dat beide personen hard nodig zijn. :) Maakt dus uiteindelijk niets uit.
Want er zit ook geen niveauverschil tussen de niveaus op de middelbare school, ook al zijn er blijkbaar verschillende 'niveaus?'. Dus iemand die net net de havo afrond heeft hetzelfde niveau als iemand die met gemak het gym doet, puur omdat ze beide in iets anders goed zijn (opdrachten op verschillende niveaus maken) en nodig zijn?
..
Wordt dit tijdens de HBO introweek verteld? Het maakt me verder totaal niets uit maar het is niet zo dat er geen verschil bestaat.
BlackLiningdinsdag 20 november 2012 @ 20:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:54 schreef dramatic het volgende:

[..]

Want er zit ook geen niveauverschil tussen de niveaus op de middelbare school, ook al zijn er blijkbaar verschillende 'niveaus?'. Dus iemand die net net de havo afrond heeft hetzelfde niveau als iemand die met gemak het gym doet, puur omdat ze beide in iets anders goed zijn (opdrachten op verschillende niveaus maken) en nodig zijn?
..
Wordt dit tijdens de HBO introweek verteld? Het maakt me verder totaal niets uit maar het is niet zo dat er geen verschil bestaat.
Ik had het over voortgezet onderwijs, niet over middelbaar onderwijs. Daarnaast heb ik het niet over niveau, die vergelijking gaat namelijk volledig mank op het voortgezet onderwijs. Leest eer ge blaat.

Dat er verschil bestaat ben ik volkomen met je eens. Alleen het verschil is anders dan je doet voorkomen. Of dat op een HBO introweek wordt verteld weet ik niet.
Bram_van_Loondinsdag 20 november 2012 @ 21:01
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:31 schreef dramatic het volgende:

[..]

Klopt wel, maar ik heb hier mensen die voor Calculus huiswerk een 9.9 gemiddeld hadden, en voor de online toetsen een 9.8, maar vervolgens een 3 voor de toets haalden.. Dit wijst dan ook op frauderen met Wolfram Alpha enz. maar die mensen komen zichzelf toch wel tegen.
Ik las net dat 27% van de 1ejaars studenten het vak gehaald had.. Dat kan nooit een hoger percentage zijn dan een gemiddeld vak van afgelopen jaar.
Het is extreem laag maar het kan nog extremer. Ik had het vorige kwartiel een vak waarvoor het slagingspercentage nog veel lager was, dat kwam door een combinatie van een hoge moeilijkheidsgraad en zwakke didactische vaardigheden van de docent.
Voor calculus ligt het slagingspercentage altijd laag, niet omdat het een moeilijk vak is (het is helemaal geen moeilijk vak) maar omdat de basis (wiskunde op het VWO) van de meeste studenten te slecht is. Ik weet niet wat vorig jaar het slagingspercentage was maar het lag sowieso onder de 50%. Verder hebben ze nu nogal diverse groepen samengevoegd voor het eerste deel van dat vak, dit zou ook nog invloed kunnen hebben op het slagingspercentage, bijv. als het niveau is afgestemd op de sterkere groepen studenten en de zwakkere groepen studenten dit niet kunnen bijbenen.

Gelukkig blijkt een deel van de studenten die fraudeert zichzelf hiermee te hebben maar als je wel alles goed bijhoudt en fraudeert dan kan je ook zomaar een 10 halen voor de opdrachten en een 5 halen voor het examen. als die 10 dan voor 30% meetelt dan krijgt die student een 7 als eindcijfer. Een andere student die het spel eerlijk speelt krijgt een vijf als eindcijfer terwijl hij twee keer een 6 haalt of 1 keer een 5 en 1 keer een 6 (bij een ander vak in het vorige kwartiel en ook een van dit kwartiel zijn de tussentijdse opgaves bewust moeilijker dan die van het eindexamen).

quote:
Ikzelf vind de regel niks en zou het liever als in delft zien, met een toets die 100% telt, en huiswerk waarvoor je maximaal een punt extra kan halen. (bij elk vak anders, geen belachelijke regels die het verplichten..)
Aan de TU/e waren er tal van regelingen voor het eerste jaar:
- geen bonus of malus
- toetsen die voor een bepaald percentage van het eindcijfer meetellen
- kans om een bonuspunt te verdienen maar geen malus
- toetst die voor een bepaald percentage meetelt maar waarbij je op het tentamen de kans krijgt om dat deel opnieuw te maken en zodoende je cijfer te verhogen.

Verder konden practica meetellen voor het eindcijfer terwijl de examens hiervoor al dan niet tijdens het semester werden gegeven.
Ik ben er sowieso op tegen om huiswerkopdrachten of essays mee te laten tellen, of dat er nu met een bonussysteem of met een bonus/malus-systeem wordt gewerkt. Het is te fraudegevoelig.
Tussentijdse toetsen vind ik beter maar dan wel onder de strikte voorwaarde dat die toetsen onder goede omstandigheden kunnen worden afgelegd: niet in auditoria en in voldoende grote ruimtes. Sowieso overigens een probleem, bij veel tentamens zijn de omstandigheden ook verre van optimaal: surveillanten die niet weten hoe je je als surveillant behoort te gedragen (rondlopen, kletsen, de hele tijd met de pen klikken) en overvolle zalen.
dramaticdinsdag 20 november 2012 @ 21:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Ik ben er sowieso op tegen om huiswerkopdrachten of essays mee te laten tellen, of dat er nu met een bonussysteem of met een bonus/malus-systeem wordt gewerkt. Het is te fraudegevoelig.
Tussentijdse toetsen vind ik beter maar dan wel onder de strikte voorwaarde dat die toetsen onder goede omstandigheden kunnen worden afgelegd: niet in auditoria en in voldoende grote ruimtes. Sowieso overigens een probleem, bij veel tentamens zijn de omstandigheden ook verre van optimaal: surveillanten die niet weten hoe je je als surveillant behoort te gedragen (rondlopen, kletsen, de hele tijd met de pen klikken) en overvolle zalen.
Tijdens m'n Programming toets presteerde een surveillant het om het alarm af te laten gaan in het Paviljoen door aan een deur te gaan rukken waar op stond dat het geen nooduitgang was??
Is dit normaal/kan je hier ergens over klagen?

Verder had ik bij Logic and Set Theory elke week een tussentijdse toets, waarvan de beste 5 voor 50% telden. Dit was inderdaad geen slecht systeem, en de toetsen waren misschien nog wel moeilijker dan de eindtoets. Ze werden afgenomen met de instructor erbij, in groepen van 20 man. Geen kans voor fraude o.i.d.
Bram_van_Loondinsdag 20 november 2012 @ 21:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:35 schreef BlackLining het volgende:
Bij opleidingen zit dat verschil tussen praktisch (HBO) en theoretisch/wetenschappelijk (WO).
1. Het MBO is ook praktijkonderwijs, net als het HBO. Je zou hetzelfde kunnen stellen voor het MBO als je die logica doortrekt.
2. Een opleiding elektrotechniek, werktuigkunde, technische natuurkunde of informatica op het WO is praktischer dan een opleiding bedrijfseonomie op het HBO.
3. De redenen voor die tweedeling zijn dat er niet zoveel theoretici nodig zijn, dat er een schaarste is aan mensen die hen kunnen vormen en dat het geen zin heeft om iets halfslachtig te doen. Waarom mensen die hier een beperkt talent voor hebben (relatief) theoretisch scholen als zij meer hebben aan een mix van een lager theoretisch niveau en meer praktische vaardigheden?

Ik ben het uiteraard met je eens dat verschillende kwaliteiten nodig zijn. We hebben niets aan alleen maar theoretici of alleen maar uitvoerders, ze zijn in een bepaalde verhouding nodig. Ik zie dat dan ook niet in termen van meer of minder, net als dat ik niet met zo'n blik kijk naar café-elftalvoetballers of lager en voetballers die in de hoofdklasse van de amateurs of hoger voetballen. Je kan trouwens met sommige ambachten een hoger salaris krijgen dan met tal van WO-opleidingen. ;)
Bram_van_Loondinsdag 20 november 2012 @ 21:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:57 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Ik had het over voortgezet onderwijs, niet over middelbaar onderwijs.
Het voortgezet onderwijs is in Nederland het middelbare onderwijs. :)
Nogmaals, het tertiaire onderwijs bouwt voort op het secundaire onderwijs. Het is niet voor niets dat het WO volgt op het VWO, het HBO op het HAVO en het MBO op het VMBO. Dat doen ze niet om mensen te pesten. ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:54 schreef dramatic het volgende:
Wordt dit tijdens de HBO introweek verteld? Het maakt me verder totaal niets uit maar het is niet zo dat er geen verschil bestaat.
Het is een gedachte waarmee mensen worden getroost. "Maar jij bent ergens anders goed in".
Het is erg bevrijdend om er helemaal niet moeilijk over te doen, onder ogen te zien waar je wel en niet goed in bent en hier iets nuttigs mee te doen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:10 schreef dramatic het volgende:

[..]

Tijdens m'n Programming toets presteerde een surveillant het om het alarm af te laten gaan in het Paviljoen door aan een deur te gaan rukken waar op stond dat het geen nooduitgang was??
Is dit normaal/kan je hier ergens over klagen?
Het is niet echt de cultuur in Eindhoven om over zoiets een klacht in te dienen. Ik weet niet wie er verantwoordelijk is voor de organisatie van de examens maar wie het ook is, hij/zij lijkt mij de aangewezen persoon om hierover te contacteren.
De surveillanten worden niet op een professionele manier aangesteld, deze baantjes worden via vriendjespolitiek gegeven. Zo heeft een medestudent van mij gesurveilleerd bij de OU (ingang terrein). Vandaar het onprofessionele gedrag van veel surveillanten?

quote:
Verder had ik bij Logic and Set Theory elke week een tussentijdse toets, waarvan de beste 5 voor 50% telden. Dit was inderdaad geen slecht systeem, en de toetsen waren misschien nog wel moeilijker dan de eindtoets. Ze werden afgenomen met de instructor erbij, in groepen van 20 man. Geen kans voor fraude o.i.d.
Prima systeem ja. Ook het feit dat de slechtste resultaten niet meetellen vind ik goed, iedereen kan eens een slechte dag hebben, je kan altijd eens wat gezondheidsprobleempjes hebben.

[ Bericht 34% gewijzigd door Bram_van_Loon op 20-11-2012 21:26:40 ]
Bram_van_Loondinsdag 20 november 2012 @ 21:23


[ Bericht 100% gewijzigd door Bram_van_Loon op 20-11-2012 21:24:05 ]
corehypewoensdag 21 november 2012 @ 08:52
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 22:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Geelman, het hangt sterk van de opleiding af. Voor bètaopleidingen is het verschil erg groot, voor gamma-opleidingen zijn de verschillen kleiner. Los hiervan ben je volgens mij nog erg voorbarig met het vergelijken aangezien je net begonnen bent met een schakelprogrammaatje. Voor tal van opleidingen is de bachelorfase (WO uiteraard) ook nog eens zwaarder dan de masterfase.
Hebben we de forummaagd weer die niets anders doet dan studeren.
Zolderautist :')
corehypewoensdag 21 november 2012 @ 08:55
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:21 schreef Frank_Drebin het volgende:
Het valt mij recent wel op dat men in het wo meer naar de hbo kant toe aan het gaan is. Het wordt minder academisch meer schoolser. Tegenwoordig heb je verplichte werkgroepen waar je als docent een presentielijst bij moet houden wie er komt opdagen en wie niet en bij een x-aantal keer afwezig wordt de desbetreffende student uitgesloten.
De literatuur wordt hapklaar aangeboden waar de studenten vervolgens vragen over moeten beantwoorden - soms hoeven ze niet eens voetnoten te plaatsen. Die stof wordt dan ook nog eens op een hoorcollege uitgekauwd waarop een professor het wel even uiteenzet en de studenten weinig aangemoedigd worden om zelf naar theorieën op zoek te gaan en zelfs een visie te vormen want de visie van een professor - en dat zal iedere academicus met mij eens zijn - is niet perse de waarheid. Erg jammer deze ontwikkeling.
Studeren doe je om te werken. als je enkel wilt leren lees je maar een boek in de bibliotheek. Genoeg WO-ers op de werkplek die onderdoen voor hbo-ers, simpel omdat ze autistisch als de pest zijn.
ejfaarwoensdag 21 november 2012 @ 09:02
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:


[..]

Theoretischer is moeilijker, net zoals de hoofdklasse amateurs moeilijker is qua voetbal dan de vierde klasse.
Bij hoofdklasse heb je ook betere spelers om je heen, waardoor je zelf ook beter kan presteren. Hetzelfde geldt met school.
Bram_van_Loonwoensdag 21 november 2012 @ 12:04
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:52 schreef corehype het volgende:

[..]

Hebben we de forummaagd weer die niets anders doet dan studeren.
Zolderautist :')
Altijd lachen wanneer sommige lagergeschoolden hun frustratie hierover zo duidelijk laten blijken door met een slecht doordachte argumentatie in te hakken op mensen die wel gestudeerd hebben. :)
Serieus studeren is prima verenigbaar met een actief sociaal leven, velen bewijzen het. Er blijft genoeg tijd over voor andere zaken wanneer je 40-45 uur per week aan je opleiding besteedt.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:55 schreef corehype het volgende:

[..]

Studeren doe je om te werken.
Armzalig en per definitie onwaar. Studeren doe je om jezelf breed en specialistisch te vormen binnen een bepaald domein. Dat je daarmee een goede baan kan krijgen is natuurlijk een belangrijke voorwaarde maar het is niet het doel van het studeren, het is een gevolg van het gestudeerd hebben.
Sterker nog, als je echt specifiek voor een baan wordt opgeleid, bijv. met een praktische bedrijfsopleiding (de vroegere vakschool) dan ben je erg kwetsbaar op de arbeidsmarkt aangezien je een onetrickpony bent.
corehypewoensdag 21 november 2012 @ 12:08
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 12:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Altijd lachen wanneer sommige lagergeschoolden hun frustratie hierover zo duidelijk laten blijken door in te hakken op mensen die wel gestudeerd hebben. :)
Ben jij zo dom of doe jij zo dom? Serieus studeren is prima verenigbaar met een actief sociaal leven, velen bewijzen het. Er blijft genoeg tijd over voor andere zaken wanneer je 40-45 uur per week aan je opleiding besteedt.
Luister jij seksueel gefrustreerd zolderautist,

Ik ben de enige WO-er die hier in het middenmanagement zit samen met enkel hbo'-ers en zelfs als ze jouw zogenoemde 'pretstudie' hebben gevolgd dan blazen ze alle WO-ers eruit.

En kom mij niet vertellen dat er heus wel WO-ers zijn die sociaal vaardig zijn want er zullen ook wel prostituees zijn die niet neuken voor hun studie.

Mafkees.
Bram_van_Loonwoensdag 21 november 2012 @ 12:11
quote:
15s.gif Op woensdag 21 november 2012 12:08 schreef corehype het volgende:

[..]

Luister jij seksueel gefrustreerd zolderautist,

Ik ben de enige WO-er die hier in het middenmanagement zit samen met enkel hbo'-ers en zelfs als ze jouw zogenoemde 'pretstudie' hebben gevolgd dan blazen ze alle WO-ers eruit.
Ik denk dat niemand dat gelooft na die eerste zin en laatste zin van jou (met een grammaticale fout trouwens die een kind van 10 normaal gesproken niet maakt). :)
Los hiervan, WO-gediplomeerden en HBO-gediplomeerden die een middenmanager zijn zijn allesbehalve zeldzaam.
Pharkuswoensdag 21 november 2012 @ 12:15
De discussie is wel weer klaar hier. Deel 2 was nergens voor nodig :')