abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_119440596
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:54 schreef dramatic het volgende:
Wat overigens wel een aanklacht is, is het 'huiswerk' dat minimaal 20%? van je cijfer uitmaakt.. Maar dat punt werd in het door mij gequote bericht niet gemaakt.
Dat punt heb ik echter wel al eens gemaakt, ook op de universiteit zelf. Ik vind het bezopen dat je met huiswerk een hoog percentage van je cijfer krijgt (bij jou nu 20% maar dat is voor veel vakken nog hoger) terwijl hiermee massaal wordt gefraudeerd. Je kan het de studenten niet eens kwalijk nemen dat ze hiermee frauderen wanneer het hen zo gemakkelijk wordt gemaakt. Ik ben benieuwd of dat dit effect gaat hebben op het toekomstige niveau van de huidige bachelorstudenten (waar ik ook toe behoor). Je kan nu immers al slagen door een 5 te halen voor je examen terwijl je tot vorig jaar met uitzondering van een paar eerstejaarsvakken minstens een 6 moest halen. De hogere leerjaren zijn geen onderdeel van het Bachelorcollege maar veel docenten doen wel mee aan deze ontwikkeling, niet allemaal trouwens.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_119440930
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat punt heb ik echter wel al eens gemaakt, ook op de universiteit zelf. Ik vind het bezopen dat je met huiswerk een hoog percentage van je cijfer krijgt (bij jou nu 20% maar dat is voor veel vakken nog hoger) terwijl hiermee massaal wordt gefraudeerd. Je kan het de studenten niet eens kwalijk nemen dat ze hiermee frauderen wanneer het hen zo gemakkelijk wordt gemaakt. Ik ben benieuwd of dat dit effect gaat hebben op het toekomstige niveau van de huidige bachelorstudenten (waar ik ook toe behoor). Je kan nu immers al slagen door een 5 te halen voor je examen terwijl je tot vorig jaar met uitzondering van een paar eerstejaarsvakken minstens een 6 moest halen. De hogere leerjaren zijn geen onderdeel van het Bachelorcollege maar veel docenten doen wel mee aan deze ontwikkeling, niet allemaal trouwens.
Klopt wel, maar ik heb hier mensen die voor Calculus huiswerk een 9.9 gemiddeld hadden, en voor de online toetsen een 9.8, maar vervolgens een 3 voor de toets haalden.. Dit wijst dan ook op frauderen met Wolfram Alpha enz. maar die mensen komen zichzelf toch wel tegen.
Ik las net dat 27% van de 1ejaars studenten het vak gehaald had.. Dat kan nooit een hoger percentage zijn dan een gemiddeld vak van afgelopen jaar. Het is goed mogelijk dat er docenten zijn die de toetsen nu gewoon wat moeilijker maker, maar dat is uiteraard slechts speculatie.
Ikzelf vind de regel niks en zou het liever als in delft zien, met een toets die 100% telt, en huiswerk waarvoor je maximaal een punt extra kan halen. (bij elk vak anders, geen belachelijke regels die het verplichten..)
(Ik heb die toets overigens met een 6+ gehaald)
  dinsdag 20 november 2012 @ 20:35:24 #53
262933 BlackLining
Meer gas geven.
pi_119441124
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 18:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is niet omdat jij die niet begrijpt dat het nergens op slaat. :)
Net als dat je in het voetbal wordt je ingedeeld op basis van je niveau (speler-ploeg en ploeg-competitie) en eventueel op basis van zelfselectie (sommigen voetballen op een gegeven moment bewust op een lager niveau dan wat ze aankunnen) zo wordt je ook in het onderwijs ingedeeld op basis van je niveau en eventueel op basis van zelfselectie. De hiërararchie binnen het middelbare onderwijs is VWO > HAVO > VMBO, die hiërarchie wordt in het tertiaire onderwijs voortgezet. Niet voor niets mag je niet direct vanuit het HAVO naar het WO en vanuit het VMBO naar het HBO (ik stel overigens niet dat dat nooit mogelijk is!).
WO-werktuigkunde is moeilijker dan HBO-werktuigkunde, WO-economie is moeilijker dan HBO-economie, WO-wiskunde is moeilijker dan HBO-wiskunde, ...
Nee hoor, hij loopt gewoon mank.

Bij opleidingen zit dat verschil tussen praktisch (HBO) en theoretisch/wetenschappelijk (WO). Dit heeft niet veel met niveau te maken, maar voornamelijk met twee manieren van aanpakken. Dat veel mensen een praktische aanpak als makkelijker ervaren is waar, maar wil niet zeggen dat een universitaire studie dan meteen moeilijker is. Genoeg mensen die de theorie tot in de puntjes kunnen leren en over een bepaald onderwerp werkelijk alles weten (WO) maar bij het dagelijks toepassen van die kennis in situaties die niet behandeld zijn in de studie beginnen te zweten. Andersom kan een HBO'er wellicht prima een werktuig bouwen en zal hij kunnen onderschrijven hoe het werkt, maar de exacte natuurkundige wetten die er achter zitten niet.

Het leuke is dat beide personen hard nodig zijn. :) Maakt dus uiteindelijk niets uit.
Don't discuss with an idiot. He'll take you down to his level and beat you with experience.
pi_119442083
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:35 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Nee hoor, hij loopt gewoon mank.

Bij opleidingen zit dat verschil tussen praktisch (HBO) en theoretisch/wetenschappelijk (WO). Dit heeft niet veel met niveau te maken, maar voornamelijk met twee manieren van aanpakken. Dat veel mensen een praktische aanpak als makkelijker ervaren is waar, maar wil niet zeggen dat een universitaire studie dan meteen moeilijker is. Genoeg mensen die de theorie tot in de puntjes kunnen leren en over een bepaald onderwerp werkelijk alles weten (WO) maar bij het dagelijks toepassen van die kennis in situaties die niet behandeld zijn in de studie beginnen te zweten. Andersom kan een HBO'er wellicht prima een werktuig bouwen en zal hij kunnen onderschrijven hoe het werkt, maar de exacte natuurkundige wetten die er achter zitten niet.

Het leuke is dat beide personen hard nodig zijn. :) Maakt dus uiteindelijk niets uit.
Want er zit ook geen niveauverschil tussen de niveaus op de middelbare school, ook al zijn er blijkbaar verschillende 'niveaus?'. Dus iemand die net net de havo afrond heeft hetzelfde niveau als iemand die met gemak het gym doet, puur omdat ze beide in iets anders goed zijn (opdrachten op verschillende niveaus maken) en nodig zijn?
..
Wordt dit tijdens de HBO introweek verteld? Het maakt me verder totaal niets uit maar het is niet zo dat er geen verschil bestaat.
  dinsdag 20 november 2012 @ 20:57:49 #55
262933 BlackLining
Meer gas geven.
pi_119442267
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:54 schreef dramatic het volgende:

[..]

Want er zit ook geen niveauverschil tussen de niveaus op de middelbare school, ook al zijn er blijkbaar verschillende 'niveaus?'. Dus iemand die net net de havo afrond heeft hetzelfde niveau als iemand die met gemak het gym doet, puur omdat ze beide in iets anders goed zijn (opdrachten op verschillende niveaus maken) en nodig zijn?
..
Wordt dit tijdens de HBO introweek verteld? Het maakt me verder totaal niets uit maar het is niet zo dat er geen verschil bestaat.
Ik had het over voortgezet onderwijs, niet over middelbaar onderwijs. Daarnaast heb ik het niet over niveau, die vergelijking gaat namelijk volledig mank op het voortgezet onderwijs. Leest eer ge blaat.

Dat er verschil bestaat ben ik volkomen met je eens. Alleen het verschil is anders dan je doet voorkomen. Of dat op een HBO introweek wordt verteld weet ik niet.
Don't discuss with an idiot. He'll take you down to his level and beat you with experience.
pi_119442476
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:31 schreef dramatic het volgende:

[..]

Klopt wel, maar ik heb hier mensen die voor Calculus huiswerk een 9.9 gemiddeld hadden, en voor de online toetsen een 9.8, maar vervolgens een 3 voor de toets haalden.. Dit wijst dan ook op frauderen met Wolfram Alpha enz. maar die mensen komen zichzelf toch wel tegen.
Ik las net dat 27% van de 1ejaars studenten het vak gehaald had.. Dat kan nooit een hoger percentage zijn dan een gemiddeld vak van afgelopen jaar.
Het is extreem laag maar het kan nog extremer. Ik had het vorige kwartiel een vak waarvoor het slagingspercentage nog veel lager was, dat kwam door een combinatie van een hoge moeilijkheidsgraad en zwakke didactische vaardigheden van de docent.
Voor calculus ligt het slagingspercentage altijd laag, niet omdat het een moeilijk vak is (het is helemaal geen moeilijk vak) maar omdat de basis (wiskunde op het VWO) van de meeste studenten te slecht is. Ik weet niet wat vorig jaar het slagingspercentage was maar het lag sowieso onder de 50%. Verder hebben ze nu nogal diverse groepen samengevoegd voor het eerste deel van dat vak, dit zou ook nog invloed kunnen hebben op het slagingspercentage, bijv. als het niveau is afgestemd op de sterkere groepen studenten en de zwakkere groepen studenten dit niet kunnen bijbenen.

Gelukkig blijkt een deel van de studenten die fraudeert zichzelf hiermee te hebben maar als je wel alles goed bijhoudt en fraudeert dan kan je ook zomaar een 10 halen voor de opdrachten en een 5 halen voor het examen. als die 10 dan voor 30% meetelt dan krijgt die student een 7 als eindcijfer. Een andere student die het spel eerlijk speelt krijgt een vijf als eindcijfer terwijl hij twee keer een 6 haalt of 1 keer een 5 en 1 keer een 6 (bij een ander vak in het vorige kwartiel en ook een van dit kwartiel zijn de tussentijdse opgaves bewust moeilijker dan die van het eindexamen).

quote:
Ikzelf vind de regel niks en zou het liever als in delft zien, met een toets die 100% telt, en huiswerk waarvoor je maximaal een punt extra kan halen. (bij elk vak anders, geen belachelijke regels die het verplichten..)
Aan de TU/e waren er tal van regelingen voor het eerste jaar:
- geen bonus of malus
- toetsen die voor een bepaald percentage van het eindcijfer meetellen
- kans om een bonuspunt te verdienen maar geen malus
- toetst die voor een bepaald percentage meetelt maar waarbij je op het tentamen de kans krijgt om dat deel opnieuw te maken en zodoende je cijfer te verhogen.

Verder konden practica meetellen voor het eindcijfer terwijl de examens hiervoor al dan niet tijdens het semester werden gegeven.
Ik ben er sowieso op tegen om huiswerkopdrachten of essays mee te laten tellen, of dat er nu met een bonussysteem of met een bonus/malus-systeem wordt gewerkt. Het is te fraudegevoelig.
Tussentijdse toetsen vind ik beter maar dan wel onder de strikte voorwaarde dat die toetsen onder goede omstandigheden kunnen worden afgelegd: niet in auditoria en in voldoende grote ruimtes. Sowieso overigens een probleem, bij veel tentamens zijn de omstandigheden ook verre van optimaal: surveillanten die niet weten hoe je je als surveillant behoort te gedragen (rondlopen, kletsen, de hele tijd met de pen klikken) en overvolle zalen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_119442983
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Ik ben er sowieso op tegen om huiswerkopdrachten of essays mee te laten tellen, of dat er nu met een bonussysteem of met een bonus/malus-systeem wordt gewerkt. Het is te fraudegevoelig.
Tussentijdse toetsen vind ik beter maar dan wel onder de strikte voorwaarde dat die toetsen onder goede omstandigheden kunnen worden afgelegd: niet in auditoria en in voldoende grote ruimtes. Sowieso overigens een probleem, bij veel tentamens zijn de omstandigheden ook verre van optimaal: surveillanten die niet weten hoe je je als surveillant behoort te gedragen (rondlopen, kletsen, de hele tijd met de pen klikken) en overvolle zalen.
Tijdens m'n Programming toets presteerde een surveillant het om het alarm af te laten gaan in het Paviljoen door aan een deur te gaan rukken waar op stond dat het geen nooduitgang was??
Is dit normaal/kan je hier ergens over klagen?

Verder had ik bij Logic and Set Theory elke week een tussentijdse toets, waarvan de beste 5 voor 50% telden. Dit was inderdaad geen slecht systeem, en de toetsen waren misschien nog wel moeilijker dan de eindtoets. Ze werden afgenomen met de instructor erbij, in groepen van 20 man. Geen kans voor fraude o.i.d.
pi_119443199
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:35 schreef BlackLining het volgende:
Bij opleidingen zit dat verschil tussen praktisch (HBO) en theoretisch/wetenschappelijk (WO).
1. Het MBO is ook praktijkonderwijs, net als het HBO. Je zou hetzelfde kunnen stellen voor het MBO als je die logica doortrekt.
2. Een opleiding elektrotechniek, werktuigkunde, technische natuurkunde of informatica op het WO is praktischer dan een opleiding bedrijfseonomie op het HBO.
3. De redenen voor die tweedeling zijn dat er niet zoveel theoretici nodig zijn, dat er een schaarste is aan mensen die hen kunnen vormen en dat het geen zin heeft om iets halfslachtig te doen. Waarom mensen die hier een beperkt talent voor hebben (relatief) theoretisch scholen als zij meer hebben aan een mix van een lager theoretisch niveau en meer praktische vaardigheden?

Ik ben het uiteraard met je eens dat verschillende kwaliteiten nodig zijn. We hebben niets aan alleen maar theoretici of alleen maar uitvoerders, ze zijn in een bepaalde verhouding nodig. Ik zie dat dan ook niet in termen van meer of minder, net als dat ik niet met zo'n blik kijk naar café-elftalvoetballers of lager en voetballers die in de hoofdklasse van de amateurs of hoger voetballen. Je kan trouwens met sommige ambachten een hoger salaris krijgen dan met tal van WO-opleidingen. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_119443277
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:57 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Ik had het over voortgezet onderwijs, niet over middelbaar onderwijs.
Het voortgezet onderwijs is in Nederland het middelbare onderwijs. :)
Nogmaals, het tertiaire onderwijs bouwt voort op het secundaire onderwijs. Het is niet voor niets dat het WO volgt op het VWO, het HBO op het HAVO en het MBO op het VMBO. Dat doen ze niet om mensen te pesten. ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:54 schreef dramatic het volgende:
Wordt dit tijdens de HBO introweek verteld? Het maakt me verder totaal niets uit maar het is niet zo dat er geen verschil bestaat.
Het is een gedachte waarmee mensen worden getroost. "Maar jij bent ergens anders goed in".
Het is erg bevrijdend om er helemaal niet moeilijk over te doen, onder ogen te zien waar je wel en niet goed in bent en hier iets nuttigs mee te doen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:10 schreef dramatic het volgende:

[..]

Tijdens m'n Programming toets presteerde een surveillant het om het alarm af te laten gaan in het Paviljoen door aan een deur te gaan rukken waar op stond dat het geen nooduitgang was??
Is dit normaal/kan je hier ergens over klagen?
Het is niet echt de cultuur in Eindhoven om over zoiets een klacht in te dienen. Ik weet niet wie er verantwoordelijk is voor de organisatie van de examens maar wie het ook is, hij/zij lijkt mij de aangewezen persoon om hierover te contacteren.
De surveillanten worden niet op een professionele manier aangesteld, deze baantjes worden via vriendjespolitiek gegeven. Zo heeft een medestudent van mij gesurveilleerd bij de OU (ingang terrein). Vandaar het onprofessionele gedrag van veel surveillanten?

quote:
Verder had ik bij Logic and Set Theory elke week een tussentijdse toets, waarvan de beste 5 voor 50% telden. Dit was inderdaad geen slecht systeem, en de toetsen waren misschien nog wel moeilijker dan de eindtoets. Ze werden afgenomen met de instructor erbij, in groepen van 20 man. Geen kans voor fraude o.i.d.
Prima systeem ja. Ook het feit dat de slechtste resultaten niet meetellen vind ik goed, iedereen kan eens een slechte dag hebben, je kan altijd eens wat gezondheidsprobleempjes hebben.

[ Bericht 34% gewijzigd door Bram_van_Loon op 20-11-2012 21:26:40 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_119443736


[ Bericht 100% gewijzigd door Bram_van_Loon op 20-11-2012 21:24:05 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_119454786
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 22:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Geelman, het hangt sterk van de opleiding af. Voor bètaopleidingen is het verschil erg groot, voor gamma-opleidingen zijn de verschillen kleiner. Los hiervan ben je volgens mij nog erg voorbarig met het vergelijken aangezien je net begonnen bent met een schakelprogrammaatje. Voor tal van opleidingen is de bachelorfase (WO uiteraard) ook nog eens zwaarder dan de masterfase.
Hebben we de forummaagd weer die niets anders doet dan studeren.
Zolderautist :')
pi_119454822
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:21 schreef Frank_Drebin het volgende:
Het valt mij recent wel op dat men in het wo meer naar de hbo kant toe aan het gaan is. Het wordt minder academisch meer schoolser. Tegenwoordig heb je verplichte werkgroepen waar je als docent een presentielijst bij moet houden wie er komt opdagen en wie niet en bij een x-aantal keer afwezig wordt de desbetreffende student uitgesloten.
De literatuur wordt hapklaar aangeboden waar de studenten vervolgens vragen over moeten beantwoorden - soms hoeven ze niet eens voetnoten te plaatsen. Die stof wordt dan ook nog eens op een hoorcollege uitgekauwd waarop een professor het wel even uiteenzet en de studenten weinig aangemoedigd worden om zelf naar theorieën op zoek te gaan en zelfs een visie te vormen want de visie van een professor - en dat zal iedere academicus met mij eens zijn - is niet perse de waarheid. Erg jammer deze ontwikkeling.
Studeren doe je om te werken. als je enkel wilt leren lees je maar een boek in de bibliotheek. Genoeg WO-ers op de werkplek die onderdoen voor hbo-ers, simpel omdat ze autistisch als de pest zijn.
pi_119454958
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:


[..]

Theoretischer is moeilijker, net zoals de hoofdklasse amateurs moeilijker is qua voetbal dan de vierde klasse.
Bij hoofdklasse heb je ook betere spelers om je heen, waardoor je zelf ook beter kan presteren. Hetzelfde geldt met school.
pi_119459440
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:52 schreef corehype het volgende:

[..]

Hebben we de forummaagd weer die niets anders doet dan studeren.
Zolderautist :')
Altijd lachen wanneer sommige lagergeschoolden hun frustratie hierover zo duidelijk laten blijken door met een slecht doordachte argumentatie in te hakken op mensen die wel gestudeerd hebben. :)
Serieus studeren is prima verenigbaar met een actief sociaal leven, velen bewijzen het. Er blijft genoeg tijd over voor andere zaken wanneer je 40-45 uur per week aan je opleiding besteedt.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:55 schreef corehype het volgende:

[..]

Studeren doe je om te werken.
Armzalig en per definitie onwaar. Studeren doe je om jezelf breed en specialistisch te vormen binnen een bepaald domein. Dat je daarmee een goede baan kan krijgen is natuurlijk een belangrijke voorwaarde maar het is niet het doel van het studeren, het is een gevolg van het gestudeerd hebben.
Sterker nog, als je echt specifiek voor een baan wordt opgeleid, bijv. met een praktische bedrijfsopleiding (de vroegere vakschool) dan ben je erg kwetsbaar op de arbeidsmarkt aangezien je een onetrickpony bent.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_119459564
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 12:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Altijd lachen wanneer sommige lagergeschoolden hun frustratie hierover zo duidelijk laten blijken door in te hakken op mensen die wel gestudeerd hebben. :)
Ben jij zo dom of doe jij zo dom? Serieus studeren is prima verenigbaar met een actief sociaal leven, velen bewijzen het. Er blijft genoeg tijd over voor andere zaken wanneer je 40-45 uur per week aan je opleiding besteedt.
Luister jij seksueel gefrustreerd zolderautist,

Ik ben de enige WO-er die hier in het middenmanagement zit samen met enkel hbo'-ers en zelfs als ze jouw zogenoemde 'pretstudie' hebben gevolgd dan blazen ze alle WO-ers eruit.

En kom mij niet vertellen dat er heus wel WO-ers zijn die sociaal vaardig zijn want er zullen ook wel prostituees zijn die niet neuken voor hun studie.

Mafkees.
pi_119459632
quote:
15s.gif Op woensdag 21 november 2012 12:08 schreef corehype het volgende:

[..]

Luister jij seksueel gefrustreerd zolderautist,

Ik ben de enige WO-er die hier in het middenmanagement zit samen met enkel hbo'-ers en zelfs als ze jouw zogenoemde 'pretstudie' hebben gevolgd dan blazen ze alle WO-ers eruit.
Ik denk dat niemand dat gelooft na die eerste zin en laatste zin van jou (met een grammaticale fout trouwens die een kind van 10 normaal gesproken niet maakt). :)
Los hiervan, WO-gediplomeerden en HBO-gediplomeerden die een middenmanager zijn zijn allesbehalve zeldzaam.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  Forum Admin woensdag 21 november 2012 @ 12:15:21 #67
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_119459743
De discussie is wel weer klaar hier. Deel 2 was nergens voor nodig :')
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')