Anna Karenina (2012) - IMDbIk ben wel fan van de combinatie Joe Wright / Keira Knightley, maar hier loopt het toch niet allemaal even vlot als gebruikelijk. Grootste probleem is de emotionele afstand. Het verhaal is het klassieke Anna Karenina gebeuren (getrouwde vrouw wordt verliefd en begint affaire met allerlei gevolgen), maar op geen enkel moment leef je mee met de hoofdrolspeelster en haar tragisch lot, op mij komt ze als een ronduit onsympathiek kutwijf over. Nu mag er best iets mis zijn met de held/heldin, maar hier werkt het toch niet.
Ik denk dat het vooral misging bij de casting. De love interest wordt namelijk vertolkt door Aaron Johnson (ja, dat is Kick-Ass) en die weet met zijn melkmuil echt geen moment te overtuigen als de charmante officier waarvoor alle vrouwen vallen. Bizar dat ze zo'n babyface casten voor een rol die in het verleden werd vertolkt door Sean Bean, Sean Connery en Kevin McKidd, allemaal van die alpha-mannen. Knightley heeft meer chemistry met haar afstandelijke echtgenoot (een sterke Jude Law) dan met haar onweerstaanbare minnaar. Je begrijpt gewoon niet waarom ze voor hem kiest, waardoor je nauwelijks met haar kan meeleven. Er zit trouwens nog een ander koppel in de film (Levin/Kitty) dat veel beter werkt en wanneer dat koppeltje in beeld komt, leeft de film elke keer ongelooflijk op, paar erg mooie scenes hebben die. Nu weet ik ook wel dat die erin zaten om een contrast te vormen met de centrale relatie, maar het verschil was te
Tot slot nog wel een pluspunt: de hele setting van de film is vrij origineel en dynamisch: men wandelt soms van de ene set naar de andere, nieuwe achtergronden worden "live" neergezet, de soundtrack wordt soms gespeeld door een orkestje dat gewoon even door het beeld wandelt, sommige scenes spelen zich echt op een toneelpodium af, maar toch is het niet te dominant aanwezig, het is geen doel op zich (zoals bijvoorbeeld Dogville).
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.