abonnement Unibet Coolblue
pi_119285928
Hoi!!

Ik wil de väster hanglamp met ingebouwde ledlampjes van ikea monteren, maar heb hiermee de grootste moeite. Ik ben een vrouw alleen, en wil dit soort dingen erg graag zoveel mogelijk zelf kunnen. Mijn groot "klussen voor iedereen"-boek laat mij schromelijk in de steek... Ik begrijp dat dit mogelijks op de lachspieren kan werken, daar zit ik niet mee :-) maar kan iemand mij alstublieft uit de nood helpen? Ik zou het erg op prijs stellen!

Hier gaatie...

Ik woon sinds kort in een nieuwbouwappartement waar de verlichting er als volgt uitziet:

een gat in het plafond. In het gat 2 aparte buizen. Uit elk buisje komt een vijftal draden. De draden zijn helaas wit geverfd, maar als ik goed kijk zie ik 3 kleuren. Sommige zijn geel/groen, andere blauw, nog andere bruin.

4 draden werden telkens gebruikt om een gewone lamp (zonder armatuur) te bevestigen. 2 draden aan elke kant van de socket. Ik merk dat er aan weerskanten van de socket telkens één draad uit het ene buisje en één draad uit het andere werd bevestigd. Waarom zou dit zijn? Wat is het verschil tussen die 2 buizen?

In de montage-instructies van ikea lijkt het simpel. Volgens de tekeningen behoren er maar 2 draadjes te zijn. 1 draadje moet in rechtergaatje van aansluitpunt L, en 1 draadje in linkergaatje van aansluitpunt N.

Ik vraag mij af.

1. Aangezien de gewone lamp 4 draadjes gebruikt, moet ik er ook 4 gebruiken? Of toch maar 2?
2. Hoe weet ik in godsnaam welke draad waar moet? (na telkens afsluiten electriciteitstoevoer) heb ik al vele combinaties geprobeerd, maar mijn lamp wil letterlijk en figuurlijk niet branden!

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen!

Vele groeten
  vrijdag 16 november 2012 @ 19:23:54 #2
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_119286469
2 stuks, de bruin en de blauwe.
Bruin is de plus en blauw is de min.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_119286506
ga op zoek naar de zwarte draad !
De zwarte draad gaat naar de schakelaar.
Op de lamp sluit je ook een (willekeurige) blauwe aan
Zwart L
Blauw N

Ow...en als je bruin L en Blauw N aansluit (wel electriciteit eraf halen met aansluiten)
dan zou je lamp het moeten doen...anders lamp stuk..of er zit nog een schakelaar op de lamp

succes

misschien een foto van de situatie maken..dat legt wat duidelijker uit
pi_119286532
De lamp heeft maar twee draden nodig.

Verbind hem met de blauwe en de zwarte die uit het plafond komen.

De blauwe is de nul (staat geen stroom op).
De zwarte is de draad waar de stroom op staat. (als de wandschakelaar op aan staat)

Zijn er meerdere zwarte draden in het plafond? Dan zijn er ook meerdere schakelaars aan de wand.

De groen-gele is de aarde, heb je niet nodig.
Als het goed is komt er geen bruine draad uit het plafond, want dat is de fase, geen schakeldraad.
  vrijdag 16 november 2012 @ 19:26:18 #5
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_119286555
Ja de schakeldraad vergeten...slim jongen

De blauwe en de zwarte.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_119289103
Ik stuur deze naar K&W, daar zitten de meeste klussers.

Succes ermee!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_119318971
Hoi iedereen!!

Bedankt voor de hulp. Uiteindelijk bleek ik in dit geval toch 4 draden nodig te hebben. De 2 zwarte die aan de ene pool van de socket van de normale lamp zaten, moesten (idd) aan de L kant, en de 2 blauwe (andere pool van de socket) moesten aan de N kant. Dat is dus opgelost!

Nu een nieuw probleem... Ik moet telkens een gat in het plafond boren voor de plug en vervolgens de haak te bevestigen om de armatuur aan op te hangen. Maar dat gaat telkens fout. Mijn boortje (nummer 8) komt telkens los te zitten in de boorkop. Ik geraak meestal niet diep genoeg, maar heb helaas wel een heel aantal te brede, ondiepe gaten. (die gelukkig bedekt zullen zijn door de armatuur). Zou het kunnen dat ik hiervoor gewoon niet genoeg kracht heb? Of boor ik op een tehoog aantal toeren?

Alvast heel erg bedankt! :-) En een fijna zaterdagavond gewenst!!

Groeten uit Brussel
pi_119319090
is het een hout of een steenboor? en waarom 8...is dat niet mega groot?
pi_119319563
Het is een klopboormachine van 810W, het is een boortje voor in steen. En 8 is het nummer dat ik volgens de meneer van de doe-het-zelf-zaak moet gebruiken voor de plug en de haak. En dat klopt wel denk ik.

Groetjes!
pi_119320003
Dan is de volgende vraag: is het plafond onder de stuc laag van hout? want dat gaat met een steenboor niet lukken
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')