abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 14 november 2012 @ 07:36:53 #1
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_119190350
Ik las een ad in de kruidvat-magazine over een Airfryer waarmee je friet/patat kan bakken zonder olie :9~

Wie heeft hier ervaring mee? Wat gebeurt er met de smaak?
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_119190377
Geen persoonlijke ervaring, van horen zeggen dat het niet knapperig is. Ook kan je er volgens mij geen kroketten mee bakken :{
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 14 november 2012 @ 07:43:09 #3
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_119190396
Hier is al een topic over, daar worden je vragen al beantwoord, denk ik.
pi_119201010
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 07:40 schreef DroogDok het volgende:
Geen persoonlijke ervaring, van horen zeggen dat het niet knapperig is. Ook kan je er volgens mij geen kroketten mee bakken :{
Met een airfryer wel hoor! Er bestaat ook een Tefalvariant met een roerarm erin, daar kunnen inderdaad geen kroketten in.

Ik heb er zelf 1 staan hier; snacks en friet worden wel een stuk minder vet, maar zijn nog steeds goed te eten! Moet wel zeggen dat ik meestal 'verse' friet gebruik, en geen diepvriesfrietjes.

In het begin is het alleen onwijs puzzelen met de bereidingstijden. Die kunnen ook nog eens per merk verschillen :') . Verpakkingen van Mora hebben wel indicaties voor de airfryer op de verpakking staan, die klopt meestal wel.
  † In Memoriam † woensdag 14 november 2012 @ 14:50:11 #5
91830 MaximusTG
pi_119201164
Feit blijft dat het 'minder ongezond' maken van een frituur onzin is. Als je dat nodig hebt dan eet je gewoon teveel gefrituurd eten.
Ik frituur bijna nooit, maar als we dr een keertje zin in hebben heb ik gewoon een blok vet in de koelkast liggen dat de plaatstalen wok in gaat. Vet gaat weg na gebruik, zo de vuilnisbak in als het weer gestold is. Ideaal en goedkoop. Maar niet te vaak doen natuurlijk.
pi_119204776
Ik heb een Airfryer en dat bevalt me wel. De friet is gewoon goed krokant.Snacks smaken ook goed, alleen deze blijven soms iets lichter van kleur. Het grootste voordeel van een Airfryer vind ik dat het minder troep geeft. Geen gerommel met vet/olie.
  woensdag 14 november 2012 @ 17:29:54 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119206362
quote:
11s.gif Op woensdag 14 november 2012 07:36 schreef corehype het volgende:
Ik las een ad in de kruidvat-magazine over een Airfryer waarmee je friet/patat kan bakken zonder olie :9~

Wie heeft hier ervaring mee? Wat gebeurt er met de smaak?
Dan kan je net zo goed ovenfriet nemen, smaakt ook zoals natte honden ruiken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119212764
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 14:50 schreef MaximusTG het volgende:
Feit blijft dat het 'minder ongezond' maken van een frituur onzin is. Als je dat nodig hebt dan eet je gewoon teveel gefrituurd eten.
Ik frituur bijna nooit, maar als we dr een keertje zin in hebben heb ik gewoon een blok vet in de koelkast liggen dat de plaatstalen wok in gaat.

Een blok vet in de wok? Kun je daarmee frituren?

Mijn broer heeft zo'n ding, het gaat zo langzaam dat je niet met 4-6 man alles snel op tafel krijgt. Frieten vallen tegen, snacks zijn OK.
  † In Memoriam † woensdag 14 november 2012 @ 20:23:29 #9
91830 MaximusTG
pi_119212918
Tuurlijk. Vet erin, gas aan. Als het heet is ff testen met stukje brood. En frituren maar. Past niet zo heel veel in natuurlijk, want je kan er niet teveel olie of vet in doen. Dat is gevaarlijk.
pi_119213263
Smaak is absoluut anders dan uit een frituurpan. Kan ook niet anders zit ook veel minder vet in. Ovenfriet supercrunch van aviko is prima te doen. Geen gedoe meer met vet vervangen.
  woensdag 14 november 2012 @ 20:33:44 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119213463
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2012 20:30 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Smaak is absoluut anders dan uit een frituurpan. Kan ook niet anders zit ook veel minder vet in. Ovenfriet supercrunch van aviko is prima te doen. Geen gedoe meer met vet vervangen.
Ja, met ovenfriet is dat zon gedoe, dat vet vervangen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119213692
Te opzichte van een gewone frituurpan. Zo'n ding waar vet in zit en wil je het goed doen best vaak het vet moet verversen.

En wat is zon gedoe? Is dat het tegenovergestelde van maan gedoe?
pi_119213872
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 14:50 schreef MaximusTG het volgende:
Feit blijft dat het 'minder ongezond' maken van een frituur onzin is. Als je dat nodig hebt dan eet je gewoon teveel gefrituurd eten.
Het zou voor de algemene gezondheid al heel veel schelen als mensen weer in stabiele vetten zoals ossewit of kokosolie zouden frituren ipv in de industriele rotzooi die nu bijna verplicht moet worden gebruikt...
  woensdag 14 november 2012 @ 20:56:13 #14
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_119214649
Huh? Heb ii iets gemist? In welke industiele zooi frituren mensen dan?
Ik zou zweren dat het gewoon olie is. Zonnebloem, arachide, whatever, maar wel gewoon olie. Of ossenwit dus.
pi_119215781
Zonnebloemolie is net zo schadelijk voor je gezondheid als sojaolie of alle andere ongedefinieerde plantaardige olie: veel te veel linolzuur (omega-6).
pi_119233337
goed op constante temperatuur frituren is met mate niet zo heel ongezond... Mensen die zonder vet willen leven ;[ eet gewoon voldoende gezonde vetten
pi_119233433
wat is er btw mis met een hoge concentratie Linolzuur? te hoge temp?
pi_119235967
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 11:42 schreef louter_genieten het volgende:
goed op constante temperatuur frituren is met mate niet zo heel ongezond... Mensen die zonder vet willen leven ;[ eet gewoon voldoende gezonde vetten
Precies, probleem is alleen dat onder druk van met name bedrijven als Unilever die gezonde vetten (dierlijke vetten en een select aantal plantaardige) zijn vervangen door ongezonde (industriele plantaardige olie zoals soja, zonnebloem, lijnzaad, katoenzaad, mais, etc) of door suiker.

quote:
wat is er btw mis met een hoge concentratie Linolzuur? te hoge temp?
Heeft te maken met de verhouding. Je lichaam heeft linolzuur (omega 6) in kleine hoeveelheden nodig, maar dan wel in ongeveer gelijke verhouding met linoleenzuur (omega 3). Doordat we met z'n allen veel te veel plantaardige rotzooi zijn gaan gebruiken, is die verhouding compleet scheefgegaan. Teveel linolzuur zorgt voor chronische ontstekingsreacties in de bloedvaten, en die zorgen weer voor vaatvernauwingen die hartaanvallen en beroertes enzo tot gevolg hebben.

Hier een artikel wat het allemaal een stuk uitgebreider uitlegt, mocht je interesse hebben (staan onderaan ook nog wat linkjes naar pubmed artikelen die er nog dieper op ingaan, maar dat wordt al snel onleesbaar voor de gemiddelde leek :) )
pi_119339898
Ik vind de airfryer ideaal. Ik vind de patat/aardappelproducten van tot nu alle geprobeerde merken echt goed krokant worden en lekker. Zeker als je ze zelf maakt, heerlijk!

Kroketten gaan ook prima. Die van mora worden mooi bruin en die van andere merken blijven wat licht van kleur, maar smaken beide prima!

Daarnaast is het gewoon sneller als een oven voor, broodjes afbakken, kleine cakes, gebakjes, vlees, kip, snacks etc.
  zondag 18 november 2012 @ 13:39:02 #20
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_119340432
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2012 20:56 schreef RobinOok het volgende:
Huh? Heb ii iets gemist? In welke industiele zooi frituren mensen dan?
Ik zou zweren dat het gewoon olie is. Zonnebloem, arachide, whatever, maar wel gewoon olie. Of ossenwit dus.
Snackbars die in dat laatste frituren zijn helaas zo goed als niet meer te vinden -O-
pi_119356132
Ik heb een aantal weken er een mogen uitproberen. Als hij beviel mocht ik m met flinke korting kopen.
Ik heb hem terug gestuurd.
Zegt genoeg denk ik?
En dat t minder vet is ben ik niet van overtuigd.
Bijna alle producten die je niet zelf maakt zit al veel olie in.
(zoalf friet/ovenfriet/kroketten/enz)
En echt ik heb aardig wat uitgeprobeerd maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een oven en echte frituurpan.
pi_119557107
Waarom wil je dat? Frituurvet is gewoon plantaardig vet en het ongezonde vet zit juist in de snack zelf.
Because you know i'm all about that ass
  vrijdag 23 november 2012 @ 22:26:48 #23
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_119557239
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2012 22:23 schreef blow... het volgende:
Waarom wil je dat? Frituurvet is gewoon plantaardig vet en het ongezonde vet zit juist in de snack zelf.
Nope. Frituurvet(en in het bijzonder olijfolie) is na een paar keer verhitten echt niet goed. Beter frituur je gewoon in ossewit.
pi_119557242
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan kan je net zo goed ovenfriet nemen, smaakt ook zoals natte honden ruiken.
Dit is dus niet waar.

Ik heb een airfryer en als je het handig doet maak je er aardige friet mee. Niet zo goed als zelfgemaakte gefrituurde frites, maar vele malen beter dan fabrieksfrieten (oven of frituur).

Kroketten gaan ook prima, maar echt bruim worden die niet. Tenzij je ze net als ik zelf maakt, dan kun je een beetje olie door het paneermeel doen en worden ze prachtig bruin.

Tegen goed frituren kan het niet op, maar het is echt een goed alternatief. NIet te veel mayo nemen, want anders kun je net zo goed wel gewoon frituren ;)
Whatever...
pi_119557273
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2012 22:26 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Nope. Frituurvet(en in het bijzonder olijfolie) is na een paar keer verhitten echt niet goed. Beter frituur je gewoon in ossewit.
Arachideolie is ook prima.
Whatever...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')