abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 13 november 2012 @ 15:26:24 #1
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_119165849
Een topic voor users die last hebben van depressies door de hormonen tijdens de zwangerschap of erna.

[ Bericht 100% gewijzigd door BE op 13-11-2012 15:45:26 ]
  dinsdag 13 november 2012 @ 16:50:21 #2
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_119169463
Dank be, hier maar weer door. Ik denk dat ik mss toch eens moet gaan bellen. Nu nog moed verzamelen...
pi_119169478
Hé Mikoxx, wat rot... :{
Hoe lang geleden ben je bevallen? Hoewel dat eigenlijk niets aan je gevoel afdoet. Haal je kop uit het zand en ga naar je huisarts. Er is zéker hulp mogelijk. Reken wél op een mogelijk fikse wachttijd...

Sparkling, wellicht een idee om in therapie te gaan. Zwanger zijn en daarna verse moeder worden maakt heel veel los. Bij mij zorgde het ervoor dat ik in heel oude patronen verviel, die ik eigenlijk dmv therapie al lang beheersbaar had gemaakt. Maar door zulke ingrijpende en wezenlijke veranderingen speelden ze heel erg op en haalden me faliekant onderuit. Ik kon gelukkig terecht bij mijn (oude) haptotherapeute. Hopelijk vind je snel een vorm van hulp die bij je past.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 13 november 2012 @ 16:57:21 #4
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_119169734
Moonah, onze jongens (tweeling) zijn ruim drie. Ze zijn geweldig, maar slapen erg slecht, al vanaf het begin. Dat hakt er ook in, moet ik zeggen. Naar heb steeds mn hoofd boven water gehouden, me wel eens afgevraagd hoe ik dat deed, tot nu. Ik ben op, kan niet meer... :-( en dat doet heel veel pijn.... Qua slapen hebben weet overigens al heel veel geprobeerd, niets helpt echt..... Dus ja, cirkeltje is rond....

[ Bericht 3% gewijzigd door mikoxx op 13-11-2012 17:38:01 ]
pi_119170118
Mikoxx, ik stuur je een pakketje moed in gedachten. Ik hoop dat je gauw de stap zet om een afspraak bij de huisarts te maken, eventueel ga je samen met je man, you can do it! :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_119171885
Ik heb verder niets toe te voegen aan wat Moonah en Nijna zeggen mikoxx. Kies voor hulp, accepteer dat het nu niet lukt. Dat is moeilijk maar soms het enige dat je kan doen. Sterkte, het kan heel uitzichtloos lijken..

Moonah, dat is ook de reden dat ik de huisarts bezoek. Ik wil niet terug vallen na alles wat ik geleerd heb. Maar het lijkt wel of ik bijna niets geleerd heb in de afgelopen 10 jaar, het lukt me niet om mezelf de schop te geven om weer uit dit cirkeltje te komen. Het enige wat ik zeker geleerd heb is nu eerder erkennen dat er iets mis gaat in mijn hoofd. In had het misschien al eerder moeten doen, achteraf.. Maar daar verander ik nu niets meer aan, ik kan wel de toekomst beter maken, voor mij, mijn man en ons kindje! Want hoewel ik dus aardig in de knel zit om mijn angsten onder controle te houden kijk ik tegelijkertijd zo uit naar de komst van ons kindje en voel ik al zoveel liefde. Juist dat geeft me de kracht om nu al hulp te zoeken, ons kindje verdient het niet om bij een moeder te zijn die het allemaal niet meer weet.
De liefde is ook direct wat mij zo bang maakt. Ik hou nu al van het wezentje in mijn buik, wat nou als ik dat weer kwijt raak? Het is ook deels de angst om de angst los te laten. Door de angst bouw ik een muurtje die ik gebruik om mezelf te beschermen tegen eventueel verdriet dat kan komen. Maar het beperkt me ook in het genieten, mijn gevoelens staan genieten niet toe want dan brokkelt beetje bij beetje dat muurtje af en bescherm ik mezelf niet meer. Maar juist de angst is ook datgene dat de paniekaanvallen veroorzaakt.
Ik heb cognitieve therapie gehad in het verleden trouwens, dat zou hierbij moeten helpen. Maar nu even niet. Het gevoel van moeder worden is zo puur en tegelijkertijd zo onwerkelijk. Het is mooi en eng tegelijk. Het zorgt ervoor dat alle gevoelens door elkaar lopen en dat maakt het zwaar. Ik heb uiteindelijk geen duidelijk inzicht meer in mijn gevoel en dat uit zich in angsten. Enigszins te begrijpen allemaal? ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door .Sparkling. op 13-11-2012 19:24:12 ]
E.
pi_119172223
Sparkling, ja hoor te begrijpen! :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 13 november 2012 @ 19:01:06 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_119173801
Mikoxx, dikke dikke :* Ik vind het echt heel rot om te lezen. :*

Sparkling, goed dat je je eigen valkuilen herkent, zo kan je aan de bel trekken voor de post-bevalling hormonenstorm los barst.
***
pi_119173995
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 18:00 schreef .Sparkling. het volgende:
Ik heb cognitieve therapie gehad in het verleden trouwens, dat zou hierbij moeten helpen. Maar nu even niet. Het gevoel van moeder worden is zo puur eb tegelijkertijd zo onwerkelijk. Het is mooi en eng tegelijk. Het zorgt ervoor dat alle gevoelens door elkaar lopen en dat maakt het zwaar. Ik heb uiteindelijk geen duidelijk inzicht meer in mijn gevoel en dat uit zich in angsten. Enigszins te begrijpen allemaal? ;)
Daarom zeg ik: haptotherapie! :Y Rationeel weet je het allemaal wel. Nu met het gevoel aan de slag. :*
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 13 november 2012 @ 19:06:52 #10
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_119174005
mikoxx, hou svp idd wel rekening met wachttijden. Is er een academisch ziekenhuis bij jou in de buurt met psychiatrische vleugel? Wellicht kan je daar snel terecht voor diagnostiek.
En bel de ha. Hoe groot de stap ook is. :*

sparkling, ik vind het superknap hoe je nu je valkuilen ziet en benoemt. Met de juiste hulp komt dat vast tzt goed. :*
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_119179189
Mikoxx, sterkte met de eerste moeilijke stap. Geen zwakte, maar juist sterk. Hoop dat je snel de goede hulp kan krijgen. Investeer in jezelf en laat je daar bij helpen.

Sparkling, wat goed van je dat je nu al stappen onderneemt om (verdere) terugval te voorkomen. Goed dat je je zo bewust bent van je valkuilen. Sterkte meis.
  dinsdag 13 november 2012 @ 22:49:05 #12
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_119184872
Meld.
Ben vanmiddag door de HA doorgestuurd naar de psych. Reden: zwangerschapsdepressie die overging in een pnd die nooit over is gegaan. Daarbij een (irreële) angststoornis. Net als bij Mikoxx is het slapen hier ook nog steeds ruk. Na 2,5 jaar ben ik op.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_119185233
Saffier :*
Sparkling :*

Mikoxx, ga alsjeblieft naar de huisarts, zo kan je niet door blijven lopen...

[ Bericht 38% gewijzigd door Vicky op 14-11-2012 09:15:37 (Laamaa.. Hoort hier niet) ]
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 13 november 2012 @ 23:12:06 #14
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_119185846
Wel veel meldingen zo ineens weer :{
Vicky een :* terug!!

De HA durfde geen meds aan bij me omdat ik overal zo idioot op reageer. Dat mag de psycholoog met samenwerking van een psychiater gaan proberen.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  dinsdag 13 november 2012 @ 23:13:50 #15
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_119185907
Jeetje dames -O- sterkte voor jullie :*
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_119186384
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 23:12 schreef Saffier het volgende:
Wel veel meldingen zo ineens weer :{
Vicky een :* terug!!

De HA durfde geen meds aan bij me omdat ik overal zo idioot op reageer. Dat mag de psycholoog met samenwerking van een psychiater gaan proberen.
ben ergens "blij" dit te lezen, ik ben er pas weer mee moeten stoppen omdat de bijwerkingen te heftig waren.
Sterkte saffier en vicky :*
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_119189490
Hier op de PAAZ in Almelo heb je een moeder-baby unit. Als je na je bevalling last van een depressie/psychose krijgt, kun je SAMEN met je baby opgenomen worden. Dit omdat het beter voor de hechting van de baby is en moeders leren van de verpleging ook hoe ze het beste met hun kind kunnen omgaan. Ik vind het echt een super initiatief! Zo mooi om te zien dat moeders steeds meer zelf de zorg op zich kunnen nemen en een band met hun baby ontwikkelen O+

Sterkte allemaal :*
  woensdag 14 november 2012 @ 06:36:30 #18
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_119190050
Dat klinkt inderdaad als een heel goed initiatief, Sylvana.

Vicky, Mikoxx, Sparkling en Saffier, ik hoop dat jullie snel de juiste hulp zullen vinden en dat het allemaal wat makkelijker en beter zal gaan :*
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † woensdag 14 november 2012 @ 08:29:40 #19
7074 moussy
kuttekop
pi_119190776
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 22:56 schreef Vicky het volgende:
Zwaait :W
Ik loop ook al een tijdje bij de psych wegens emmertje helemaal vol/overstroomt en stemmingswisselingen :@
Ga nu op wachtlijst voor GGZ om verder te gaan.

Is dat nu nog van de hormonen dan?
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_119191419
Uh nee dus.ik.hoor hier ook helemaal niet...

Beb al weg :W
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_119194096
Saffier, goed dat je de stap hebt gezet, wens jou ook dat het gauw beter gaat! :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 14 november 2012 @ 14:27:14 #22
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_119200451
Vicky....kus voor jou! Ik ga di naar de huisarts.... :-(
pi_119200980
succes Mikoxx en goede stap!
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_119201516
Saffier, klinkt heftig. Hopelijk ga je goede hulp vinden.

Mikoxx, verstandige stap heb je gezet!

Ik moet vrijdagochtend naar de huisarts. We hebben twee artsen in de praktijk en degene waar ik bij wil had dan pas tijd. Nou ja, paar dagen maakt ook niet uit. De assistente gaf me nog een complimentje dat ik al aan de bel trok. Ik vind het wel eng, het is toch weer een stap en weer een onzekere tijd die komt. Wat gaat er gebeuren?
E.
pi_119203058
Mikoxx, knappe stap! Zet 'em op!

Sparkling, succes!

Meiden jullie kunnen het :* :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 14 november 2012 @ 17:22:40 #26
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_119206188
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:01 schreef .Sparkling. het volgende:
Saffier, klinkt heftig. Hopelijk ga je goede hulp vinden.

Mikoxx, verstandige stap heb je gezet!

Ik moet vrijdagochtend naar de huisarts. We hebben twee artsen in de praktijk en degene waar ik bij wil had dan pas tijd. Nou ja, paar dagen maakt ook niet uit. De assistente gaf me nog een complimentje dat ik al aan de bel trok. Ik vind het wel eng, het is toch weer een stap en weer een onzekere tijd die komt. Wat gaat er gebeuren?
Slaap je wel goed? Ik vind je paniek-aanvallen enorm herkenbaar, deze zwangerschap heb ik er ook een paar gehad. Niet met dusdanige fysieke uitingen, maar meer alsof ik soms in een soort van hele diepe, zwarte put val ofzo. En dan weet ik zeker dat het nóóit meer goed komt, allemaal. Moeilijk uit te leggen. Ik heb ook aan de bel getrokken met een beginnende prenatale depressie, maar heb uiteindelijk geen behandeling nodig gehad omdat ik na het stoppen met medicijnen beter ging slapen en me minder down voelde (vandaar ook dat ik vraag hoe je slaapt).

Feit blijft dat ik me ook nu nog heel erg 'losgekoppeld' voel van deze zwangerschap, het blijft klaarblijkelijk toch moeilijk me er écht aan te hechten en dat vind ik eigenlijk best verdrietig. Ik ben ook heel erg bang voor een postnatale depressie, dus ik probeer wel vinger aan de pols te houden. Hoeveel weken ben jij ook al weer? Niet dat je echt veel aan mijn post hebt, maar ik wilde even zeggen dat ik het erg herken wat je schrijft, ik vermoed dat dit wel een soort van systeem is waar je in kunt komen na meerdere miskramen..

Even een dikke :* voor de rest, Saffier en Mikoxx, veel sterkte ermee, wat rot dat jullie je zo voelen :* :*
3!
  woensdag 14 november 2012 @ 17:35:18 #27
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_119206478
mikoxx heel goed dat je gebeld hebt!
(heb je al zicht op evt behandelcentra of wil je daar nog niet over nadenken?)

trix :*
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_119213342
Inca, ik heb juist wel veel aan jouw verhalen. Ik weet natuurlijk dat jij veel meer miskramen gehad hebt maar het is prettig om de ervaring van anderen te horen.
Slapen wil niet zo lukken nee, ik heb veel moeite met in slaap komen en doorslapen lukt ook niet. Dan lig ik weer in bed en spookt er door mijn hoofd wat er allemaal mis kan gaan.
Ik ben overigens officieel zaterdag 12 weken, de laatste paar tellingen komen meer uit op vrijdag. Uiteindelijk scheelt het maar een dagje. In mijn hoofd maak ik steeds grenzen, eerst dacht ik opgelucht te zijn als ik voorbij de 5 weken was (miskraam 1), toen verschoof die naar 8,5 week (miskraam 2) en toen naar 12 want daar ligt die magische grens waar iedereen het over heeft. Maar de opluchting is er nog steeds niet. Nu hoop ik dat de grens bij het voelen van de baby ligt maar ergens is dat valse hoop waarschijnlijk. In mijn hoofd zit er gewoon iets niet goed op dit moment, dat ligt puur aan mij. Ik hoop oprecht dat er een moment komt waarop ik echt kan genieten. Nu probeer ik te genieten maar ik denk voortdurend een "maar wat als" bij.
Ik heb in ieder geval veel vertrouwen in mijn huisarts. Loop al sinds mijn puberteit bij hem en ik weet ook dat hij veel bijscholingen volgt richting de psychische kant. Ik probeer moed te houden en op goede dagen lukt dat, andere dagen lijkt het allemaal zo uitzichtloos..
E.
pi_119214082
Sparkling, ik heb geen ervaring met angst/paniekaanvallen etc.maar ik herken wel je angst van het misgaan. Tijdens mijn eerste zwangerschap zijn de weken tot de 20 weken echo echt een hel geweest qua zenuwen. Toen ging ik het kindje ongeveer voelen en werd de angst minder, maar leefde ik weer naar 25 weken toe, levensvatbaar bij te vroege geboorte. Vanaf dat moment ben ik eigenlijk pas een beetje gaan genieten van het zwanger zijn. Ook deze tweede zwangerschap was ik alweer helemaal stressed out, ditkeer helaas terecht. Het klinkt misschien ontzettend vreemd, maar enerzijds was het een soort van opluchting toen ik hoorde dat het mis zat, de stress was in een keer weer weg. Heel vreemd als ik dit zo opschrijf want we wilden heel graag een tweede kindje, maar het beschrijft wel hoe eng ik het zwanger zijn weer vond.
Het is erg moeilijk en voor mij vanaf de zijlijn helemaal makkelijk praten, maar probeer ook te genieten, al is het maar van kleine dingen. Ik hoop dat de huisarts je vlug kan helpen en je snel weer 'opknapt'. :*
pi_119215125
Sparkling, wat rot dat je ht zo voelt. Ik herken het deels wel. Het begon bij mij wat later, en ik kon er geen rationele verklaring voor vinden zoals angst dat het weer mis zou gaan. K had weliswaar een jaar ervoor een miskraa gehad, maar dat lag gewoonweg niet ten grondslag aan mijn gevoel. Ik voelde me gewoon kut, klaar. En dat is moeilijk, zeker als je weet dat iedereen denkt dat je geniet, en eigenlijk ook vindt dat je dat moet doen. En dat moet dus niet. Als het niet zo is, is het gewoonweg niet zo. Ik vond dat namelijk de boel alleen maar erg maken: dat mensen vonden (en dat ook zeiden) dat ik moest genieten. Dus voelde ik me behalve kut, ook nog schuldig dat ik niet genoot.

Goed dat je naar de huisarts gaat en het bespreekbaar maakt. Blijf dat doen, uitspreken wat je voelt. Je gevoel is legitiem, mag bestaan, ook al zijn er veel mensen die het niet begrijpen. Ik hoop dat het gedurende de zwangerschap steeds beter zal gaan, maar mocht dat niet zo zijn, schroom niet om hulp te zoeken. Sterkte :*

Mikoxx, goed dat je naar de huisarts gaat. Ook jij sterkte :*

En Vicky en Saffier ook heel veel sterkte :*

Het is gewoon rot als je je zo voelt!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_119218622
Nikki en Miss, fijn om ook jullie verhalen te horen. Het doet me goed om te lezen dat ik niet de enige ben.
Wat jij zegt Miss, dat de wereld van je verwacht gelukkig te zijn merk ik ook. Mijn middelste zus begrijpt het zelfs niet, die zei laatst: 'je bent nu eindelijk zwanger en het gaat goed, je moet genieten in plaats van je zorgen maken'. Ik begrijp ook wel dat het voor mensen die het niet kennen moeilijk is om te begrijpen, dat is waarschijnlijk net zoiets als de opmerkingen na een miskraam van buitenstaanders. Ze bedoelen het goed maar ze kwetsen soms wel.
Gelukkig is mijn man echt de liefste en ben ik heel dankbaar. Hij laat me huilen, komt me kalmeren als hij hoort dat ik te overstuur raak en afgelopen vrijdag heeft hij het ziekenhuis om 10 uur in de avond nog gebeld omdat ik niet rustig te krijgen was. Toen mochten we meteen komen en de verloskundige was echt zo lief. Gaf me totaal niet het idee dat ik me aanstelde en ze nam ruim de tijd om alles goed te bekijken. Hartstikke fijn maar het zou niet nodig moeten zijn.

Edit: Of misschien moet ik juist accepteren dat het bij mij blijkbaar wel nodig is in plaats van er extra tegen te vechten.
E.
pi_119220458
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 08:29 schreef moussy het volgende:

[..]

Is dat nu nog van de hormonen dan?
Er staan hier wel meer verhalen waarbij de depressie niet (meer) veroorzaakt wordt door hormonen maar o.a. door angst rondom de zwangerschap, opspelende angst-/depressieklachten en uitputting. Dan zouden al die verhalen niet in dit topic thuishoren. Kan, maar misschien is het nuttiger om het onderwerp wat ruimer op te vatten, zoiets als 'depressief en (bijna) ouder'.

Wat rot dat zoveel mensen zich hier weer moeten melden. Maar goed dat jullie het wel doen! Erkennen dat het niet gaat, er open over durven zijn, is zó belangrijk. Sparkling, ik vind jouw laatste zin (de edit) ook heel treffend. Dat eeuwige moeten, daar moet ( ;) ) je vanaf. Je hoeft niet te genieten, je mag je rot voelen, je mag extra aandacht vragen. Hoe je je voelt, is oké. Niet omdat het fijn is, maar omdat het nu eenmaal de realiteit is.

Ik was ook totaal mezelf niet tijdens de zwangerschappen. Niet dat zwarte-gat-gevoel van een echte depressie, maar wel intens moe, prikkelbaar, lusteloos. Dat vond ik wel heel jammer, want ik wílde zo graag genieten en een blije zwangere zijn. Ook voor de buitenwereld. Maar vooral bij de tweede zwangerschap heb ik de insteek gekozen om gewoon eerlijk te zijn: ik voel me niet fijn, ik vind het niet leuk. Want als ík dat durf te zeggen, krijg ik niet alleen zelf meer support, voelt een ander zich misschien ook vrijer om haar eigen gevoelens te delen. Zo werk je zelf mee aan het doorbreken van dat "taboe" over het niet-leuk-vinden van je zwangerschap.

Bij mij was het trouwens wel echt een hormonaal ding. Net als bij miss_sly ging het nergens over; ik had geen angst o.i.d., ik voelde me "gewoon" niet goed. Gelukkig was het beide keren direct na de geboorte helemaal over.

Sterkte allemaal, dat het snel lichter mag worden!

[ Bericht 0% gewijzigd door Cantare op 14-11-2012 22:49:55 ]
  donderdag 15 november 2012 @ 08:34:27 #33
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_119228666
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 22:37 schreef Cantare het volgende:

[..]

Er staan hier wel meer verhalen waarbij de depressie niet (meer) veroorzaakt wordt door hormonen maar o.a. door angst rondom de zwangerschap, opspelende angst-/depressieklachten en uitputting. Dan zouden al die verhalen niet in dit topic thuishoren. Kan, maar misschien is het nuttiger om het onderwerp wat ruimer op te vatten, zoiets als 'depressief en (bijna) ouder'.
Sorry maar hier ben ik het niet mee eens. Dit topic is precies bedoeld voor wat er in de TT staat. Omdat dat toch een heel specifiek probleem is tov een toch al sluimerende depressie van voor een zwangerschap of een burn out vanwege de hectiek in de jaren erna.

Als je iets over jezelf kwijt wil dat niet te maken heeft met pre- of post-partum depressies (eventueel uit de hand gelopen zoals bijv in het geval van Saffier en Mikoxxx) kan dat in R&P of in het 'hoe gaat het nu met...'-topic.

[ Bericht 4% gewijzigd door BE op 15-11-2012 08:54:28 ]
***
pi_119229275
Snap ik, dat vind ik ook een prima keuze, maar dan moet je wel 1 lijn trekken. Er staat zoveel in dit topic dat niet "depressief door de hormonen" is. Ik vindhet een beetje lullig voor Vicky zo.
  donderdag 15 november 2012 @ 09:30:55 #35
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_119229527
Ik niet.
En dat is niks persoonlijks naar Vicky toe, maar haar verhaal heeft niet superveel te maken met zwangerschap of ouderschap zelfs, maar voornamelijk met een heleboel andere dingen die er de afgelopen jaren zijn gebeurd.
En dit geldt voor mij ook in zekere zin voor het verhaal van Sparkling. De uitgebreide post die ze deed hoort bijna meer in het Estafette topic thuis dan hier, want hoewel achtergrond allicht mee speelt gaat dit topic echt puur om PPD's.

En ja, er staat meer in dit topic, we hebben die grens niet altijd mega-strikt gehanteerd omdat er best ruimte mag zijn voor wat posts in de marge, omdat die mensen ook verhaalden vanuit hun eigen ervaringen met depressies en medicijnen, maar nu er zo heel stellig gezegd wordt 'ja hoor, dat mag hier ook' wilde ik aangeven dat dat niet de bedoeling is en dit is ook niet de eerste keer dat dit aangehaald wordt in het topic.

En dan nog even voor Sparkling, het is al eerder geopperd, waarom open je niet een topic met een TT als 'Onzeker in zwangerschap na meerdere miskramen'?
***
pi_119230619
Oké, ik vroeg mij al af of het hier thuis hoorde. Het was mij niet geheel duidelijk of het alleen over PPD ging of dat het ook mocht over psychische problemen die worden aangesterkt door hormonen. Niet dus, dat vind ik prima.
Een topic over onzeker na een miskraam voel ik niets voor, het gaat bij mij wel wat verder dan gewoon onzekerheid.
E.
  donderdag 15 november 2012 @ 10:40:40 #37
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_119231345
Misschien kom je er dan wel achter dat anderen hetzelfde ervaren? :@ ik snap dat het met jouw achtergrond waarschijnlijk veel heftiger is, maar lees bij bijvoorbeeld Incantrix ook echt wel heel heftige gevoelens.

Ik denk zeker dat er meer mensen zijn die díe ruimte zoeken. Het is niet wat specifieker dan: hoe gaat het nu met.. maar toch niet "veroorzaakt" door de hormonen.

ik wil je hoe dan ook wel veel sterkte wensen. en wind mee. :*
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_119231735
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 10:40 schreef debuurvrouw het volgende:
Misschien kom je er dan wel achter dat anderen hetzelfde ervaren? :@ ik snap dat het met jouw achtergrond waarschijnlijk veel heftiger is, maar lees bij bijvoorbeeld Incantrix ook echt wel heel heftige gevoelens.

Ik denk zeker dat er meer mensen zijn die díe ruimte zoeken. Het is niet wat specifieker dan: hoe gaat het nu met.. maar toch niet "veroorzaakt" door de hormonen.

ik wil je hoe dan ook wel veel sterkte wensen. en wind mee. :*
Klopt ook, ik denk ook dat mijn gevoel deels overeen komt met andere vrouwen die meer miskramen hebben gehad. Maar ik herken ook heel erg de uiting van mijn angststoornis en ik weet ook dat de gevoelens heel erg versterkt worden door mijn hormonen. Daarom dacht ik dat het hier juist wel thuis mocht horen. Ik had niet door dat het alleen mocht als het ontstond uit hormonen en niet als iets wordt aangesterkt door hormonen. Ik zal nog eens goed nadenken of een topic handig is.
E.
  donderdag 15 november 2012 @ 11:26:35 #39
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_119232858
Uiteraard past dat dan natuurlijk wel hier.
Mijn oorspronkelijke opmerking gold dan ook voornamelijk de posts die weliswaar gaan over depressies maar die verder niet meer te herleiden zijn naar PPD's en aanverwante zaken.
Als jouw angststoornis opspeelt door de hormonen hoort dat hier natuurlijk prima thuis, maar in je initiele post haalde jij zelf in eerste instantie je geschiedenis aan en dus trok ik op basis daarvan de (wellicht voorbarige) conclusie dat het probleem bij jou veel verder gaat dan een pre- of post-partum depressie.
***
pi_119233311
Ik kan me goed voorstellen dat ik lastig in een hokje te plaatsen ben hoor ;)
Mijn psychische problemen gaan ver terug het verleden en en het leek mij handig om dat hier ook te vertellen, misschien achteraf niet gepast.
De reden waarom ik hier mijn verhaal ben gaan vertellen is omdat ik al flink wat jaren klachtenvrij was en het nu met de zwangerschap weer begint. Een officiële diagnose heb ik (nog) niet maar voor mij leek het logisch dat mijn hormonen de trigger waren. Misschien heeft mijn psychisch zwakkere gesteldheid er mee te maken maar als ik niet zwanger was geraakt had ik ook geen klachten gehad waarschijnlijk.
Of ik wel of niet in dit topic thuis hoor laat ik uiteraard over aan jullie en ik respecteer als het niet zo is. Ik ben niet iemand die een depressie heeft gekregen die ontstaan is door hormonen maar ook niet iemand waarbij psychische klachten niets te maken hebben met hormonen. Ik kan me goed voorstellen dat het lastig is te oordelen of ik hier thuis hoor.
Anders is het misschien verstandig dat ik me terug trek tot duidelijk is of het hormonaal is of niet, dan ontstaat er in ieder geval geen onduidelijkheid.
E.
pi_119233614
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 09:30 schreef Brighteyes het volgende:
En ja, er staat meer in dit topic, we hebben die grens niet altijd mega-strikt gehanteerd omdat er best ruimte mag zijn voor wat posts in de marge, omdat die mensen ook verhaalden vanuit hun eigen ervaringen met depressies en medicijnen, maar nu er zo heel stellig gezegd wordt 'ja hoor, dat mag hier ook' wilde ik aangeven dat dat niet de bedoeling is en dit is ook niet de eerste keer dat dit aangehaald wordt in het topic.
Ik weet niet waarom je het woord stellig gebruikt, want volgens mij deed ik gewoon een suggestie, maar los daarvan: oké. Je uitleg maakt voor mij als "gewone meelezer" wel wat duidelijker waar de grenzen liggen, hoewel ik vanuit deze positie bijvoorbeeld nog steeds niet echt zie wat het verschil is tussen Mikoxxx en Vicky, maar wellicht heb ik wat informatie niet/gemist.
  donderdag 15 november 2012 @ 11:53:42 #42
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_119233702
ach, je kunt 't ook andersom doen sparkling. je hebt er in elk geval goed aan gedaan om aan de bel te trekken; je hebt met je voorgeschiedenis wel een verhoogd risico om hormoongerelateerde problemen te ontwikkelen in / na je zwangerschap. dus goed dat je extra in de gaten gehouden wordt, en er zelf ook alert op bent. akelig dat je nu ook weer zoveel last hebt van angst/paniekaanvallen, hopelijk komen er ook weer rustiger tijden. ik had slechts 1 miskraam en vond mijn 2e zwangerschap daardoor ook al stukken angstiger (terwijl dat nog redelijk binnen de perken te houden was), dus ik kan me goed voorstellen dat dat het genieten wel in de weg kan staan. veel sterkte!
in de haak.
  donderdag 15 november 2012 @ 11:58:14 #43
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_119233859
Ok, stellig is dan niet handig verwoord, maar het stond er ineens zo zwart op wit.
Voor mij is het verschil dat Mikoxxx wrsch een verwaarloosde/niet onderkende PPD heeft en Vicky heeft een emmertje dat vol zit met van alles. (Ik kan ze wel opnoemen, maar ze heeft haar post weggehaald en dus vind ik dat niet netjes.)
***
pi_119234046
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 11:58 schreef Brighteyes het volgende:
Voor mij is het verschil dat Mikoxxx wrsch een verwaarloosde/niet onderkende PPD heeft
Maar hoe weet je dat dan? Ik lees dat haar kinderen slecht slapen en dat ze op is. Door chronisch slaaptekort en uitputting kun je inderdaad depressief worden, maar dat hoeft niets met hormonen te maken te hebben en in die zin is het niet anders dan een "gewone" depressie.

Maar goed, wat mij betreft hoeft dit niet verder uitgesponnen te worden, ik hoop gewoon dat iedereen die zich rot voelt een plek vindt om daarover te praten. :)
pi_119234577
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 11:42 schreef .Sparkling. het volgende:
Ik kan me goed voorstellen dat ik lastig in een hokje te plaatsen ben hoor ;)
Mijn psychische problemen gaan ver terug het verleden en en het leek mij handig om dat hier ook te vertellen, misschien achteraf niet gepast.
De reden waarom ik hier mijn verhaal ben gaan vertellen is omdat ik al flink wat jaren klachtenvrij was en het nu met de zwangerschap weer begint. Een officiële diagnose heb ik (nog) niet maar voor mij leek het logisch dat mijn hormonen de trigger waren. Misschien heeft mijn psychisch zwakkere gesteldheid er mee te maken maar als ik niet zwanger was geraakt had ik ook geen klachten gehad waarschijnlijk.
Of ik wel of niet in dit topic thuis hoor laat ik uiteraard over aan jullie en ik respecteer als het niet zo is. Ik ben niet iemand die een depressie heeft gekregen die ontstaan is door hormonen maar ook niet iemand waarbij psychische klachten niets te maken hebben met hormonen. Ik kan me goed voorstellen dat het lastig is te oordelen of ik hier thuis hoor.
Anders is het misschien verstandig dat ik me terug trek tot duidelijk is of het hormonaal is of niet, dan ontstaat er in ieder geval geen onduidelijkheid.
Nou ja, het is niet altijd zo duidelijk waardoor depressie en angst getriggerd worden. Vaak zal het de combinatie van hormonen en andere factoren zijn. Dat is ook waarom het zo lastig maakt om te zeggen dat je wel/niet 'depressief bent door de hormonen' en of je dan wel of niet hier thuis hoort, want het is niet zo zwart/wit.

Anyhow, verstandig dat je naar de huisarts gaat. Wat hoop of verwacht je dat die voor je kan doen?
pi_119236154
Weet ik niet zo goed. Ik hoop dat alleen mijn verhaal kwijt kunnen genoeg is en anders is er misschien een manier op me ermee te leren omgaan.
E.
  vrijdag 16 november 2012 @ 11:21:15 #47
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_119269652
mikoxx hoe was het bij de ha? :*
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_119269810
Sparkling, ik weet niet waar je woont, maar wellicht is er bij jou in de buurt ook iets soorgelijks:
http://www.ggzingeest.nl/(...)ngeren-kraamvrouwen/

http://www.babyblues-domstad.nl/
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_119283343
Dankjewel Miss, volgens mij is er niet direct zoiets in de buurt.

Vanochtend ben ik bij de huisarts geweest en doorverwezen naar een psychiatrisch verpleegkundige. Hij dacht dat de klachten wel ontstaan zijn uit hormonen en deels de niet verwerking van de miskramen en denkt dat het verstandig is om mij gedurende de hele zwangerschap te laten begeleiden, zeker omdat ik zo vroeg in de zwangerschap al klachten heb. Ook is mijn medicatie weer terug naar begindosis, eentje meer dan ik nu slikte. Het is nog steeds een minimale dosis en gelukkig veilig voor de zwangerschap. Als het goed is heb ik binnen 2 weken de intake al, de huisarts wilde er wat vaart achter zetten.
E.
pi_119291307
Fijn sparkling, ik hoop dat het contact met de spv-er en de ophoging van de medicatie afdoende zal zijn :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  zaterdag 17 november 2012 @ 10:20:47 #51
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_119305979
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 11:21 schreef DaviniaHR het volgende:
mikoxx hoe was het bij de ha? :*
Ik ga komende di....
  zaterdag 17 november 2012 @ 10:35:19 #52
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_119306196
Oh fijn sparkling dat de huisarts het zo goed oppakt. Hopelijk heeft de verpleegkundige ook nog wat handvatten voor je. En natuurlijk de ruimte om er een topic over te openen mocht je er behoefte aan hebben. Ik hoor het echt veel meer, die enorme psychische impact van (meerdere) miskramen. Heel veel sterkte. Dat je je maar gauw weer jezelf mag voelen.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_119306288
Sparkling, ik heb je verhaal al gevolgd vanuit het wohts-topic, en ik wilde eigenlijk alleen maar even zeggen dat je op mij overkomt als een ontzettend sterke en moedige vrouw. Dat je je eigen problemen/angsten herkent en er wat mee doet, vind ik echt dapper. Ik hoop dat je wat hebt aan het contact met een svp'er en dat je toch nog een aantal mooie onbezorgde momenten mag meemaken in deze zwangerschap. :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  donderdag 22 november 2012 @ 12:30:01 #54
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_119499242
Sja... En toen zat ik thuis, met de diagnose burn-out, te lang, te veel, te .... :-( buh.. En nu weet ik niet meer welk topic hoor... ;-)
pi_119499396
Ai mikoxx.. Dus toch raak..
Wat zijn de verdere plannen nu? Al enig idee?
Veel sterkte met alles!
  donderdag 22 november 2012 @ 12:37:58 #56
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_119499473
Eerst twee weken thuis, proberen tot rust te komen, dan terug naar huisarts en een plan maken voor daarna. Maar oh my, wat is dit k... Zeg. Voel me zo verdrietig en boos en teleurgesteld in mezelf en weet ik wat nog meer. Het moet echt nog ff landen, ofzo...
pi_119499657
Wees ook maar gewoon effe boos op de situatie. Het moet eruit, even lekker razen en tieren voordat je de rust kunt vinden..
Maar niet boos zijn op jezelf. Je hebt je best gedaan, je hebt zo lang stand gehouden. Dat doe je niet zomaar. Je hebt het uiterste van jezelf gevraagd en gegeven, en wat extra's, meer kun je niet, niemand kan dat.
Nu eerst de rust vinden, jezelf terugvinden, en dan volle moed vooruit
:*
  donderdag 22 november 2012 @ 13:28:29 #58
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_119500792
Het klinkt mss bot, maar fijn dat je een diagnose hebt. Dat je serieus genomen bent en dat de huisarts je gehoord heeft. (En fijn dat het geen depressie is.)
Het is heel confronterend om van een hulpverlener te horen dat er echt iets aan de hand is, maar nu krijg je de ruimte en de tijd om zo goed mogelijk te herstellen. Je stelt je niet aan, er is echt iets aan de hand.
Ik kan heel goed begrijpen dat je boos bent, maar probeer de komende weken toch zo veel mogelijk echt je rust te pakken. Ga een paar keer goed tieren en razen, en probeer daarna zo goed als het gaat uit te rusten. Slapen, lekker hobbyen, doelloos hier rond lezen, Facebook, boekje lezen, etc. Alles wat je rust geeft is goed.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  donderdag 22 november 2012 @ 13:33:06 #59
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_119500916
Lief, dankjewel... Ik denk zelf dat ik mss meer in het 'hoe gaat het nu met..' Topic hoor, maar ik kan m niet vinden... Kan iemand van jullie me helpen? Ben wel benieuwd naar ervaringen en tips...
pi_119501086
OUD / [OUD] Hoe gaat het met ons? #13
:* Ik hoop dat je snel een beetje rust kunt vinden!
Mama van F. (2012) en M. (2016)
  donderdag 22 november 2012 @ 13:38:17 #61
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_119501093
He getver Mikoxxx, maar wel goed dat er nu een diagnose is en je er ook echt de tijd voor kan/moet nemen...

Ik denk idd dat het beter in dit topic past: OUD / [OUD] Hoe gaat het met ons? #13

:*
***
pi_119506553
Mikoxx :* niet leuk om te horen, pas op de plaats eerst maar, sterkte :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  donderdag 29 november 2012 @ 09:41:10 #63
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_119738604
Ik heb de HA weer gebeld, ik zou binnen 2 weken gebeld worden door de psych maar waarschijnlijker binnen een week... We zijn ruim 2 weken verder. De assistente gaat het navragen en vanmiddag moet ik weer terugbellen...
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  vrijdag 30 november 2012 @ 11:42:16 #64
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_119776107
Vervelend is dat, Saffier. Heb je zelf net met veel pijn en moeite een eerste stap gezet, sta je meteen weer stil.
Ben je nu wel weer een stapje verder?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 30 november 2012 @ 15:54:03 #65
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_119783093
Teruggebeld en toen wist ze nog niets. Moest ik weer terugbellen op tijdstip dat ik op school ging helpen. Heb mijn vader gevraagd te bellen voor me. Die is een half uur bezig geweest met een kastje-muur-verhaal :X maar dinsdag de 11e intake.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_119785154
Ah gelukkig een datum :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_119787849
Saffier, hou de moed erin. Die wachtlijsten zijn vreselijk...

[ Bericht 15% gewijzigd door Moonah op 30-11-2012 19:03:00 ]
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 30 november 2012 @ 18:55:46 #68
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_119788779
Dat wilde ik nou net niet horen Moonah.
Het schijnt hier in de buurt mee te vallen en verder denk ik er maar even niet over na.
Er is een collega uitgevallen, waarschijnlijk voor de rest van het jaar. Alles wás al heel krap gepland de laatste 2 weken van december en nu hebben we dus iemand minder nog.
De reacties van de rest van mijn collega's op haar ziekmelding was niet heel fijn.
December gaat echt heel heel pittig worden.
Daarbij moet M. overwerken vanaf ongeveer 12-12 tot het af is. Verwachting: 31-12. Dus niet met kerst thuis, niet met oud en nieuw en niet met de weekenden. En oja, 's avonds ook niet. 1-1 stel ik me wel opnieuw aan hem voor.
Ik laat het (bewust) nog niet tot me doordringen want dan weet ik echt niet meer hoe ik het moet bolwerken. Gelukkig springen mijn ouders bij waar ze maar kunnen.
Zennnnnnnn en komt tijd komt raad.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_119789176
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:55 schreef Saffier het volgende:
Dat wilde ik nou net niet horen Moonah.
Wat niet? O-) :*
Sorry, Saffiertje, het stond er ook wel wat ontactisch. Maar ik weet van mezelf dat ik daar totaal niet op was voorbereid, het viel me koud op mijn dak. Had ik eíndelijk erkend dat ik hulp nodig had, kon ik daar een week of 12 op wachten. :{
quote:
Ik laat het (bewust) nog niet tot me doordringen want dan weet ik echt niet meer hoe ik het moet bolwerken. Gelukkig springen mijn ouders bij waar ze maar kunnen.
Zennnnnnnn en komt tijd komt raad.
Goed zo, zen maar. En wat fijn dat je ouders kunnen bijspringen.
Weet je, voor je collega's ís het ook lastig, dat er mensen ziek zijn. Maar ik vind het lullig als daar zo over gekletst wordt. Het is nu eenmaal zoals het is. Laat je daar aub niet door beïnvloeden. Wat mij er (in een andere rottige periode) doorheen hielp was "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.". En nóg is het een motto dat ik me voorhoud in drukke tijden.
Sterkte dame. :*
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 30 november 2012 @ 20:03:51 #70
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_119790874
Ik hoop idd serieus dat ik niet op een wachtlijst van 12 weken terecht kom.
Het is ook lastig dat ze ziek is en het is vnl het onbegrip naar haar toe. Wat als ik me straks ziek moet melden hierdoor? Komt er dan ook zoveel onbegrip naar mij toe? Hoogstwaarschijnlijk wel want mijn collega's weten niet wat er speelt bij mij (op 1 na en ik denk niet dat ze verwacht dat ik nu echt/weer aan de bel getrokken heb).
Ik merk dus dat ik me er wél door laat beïnvloeden.
Ik ga zo naar bed. Ben zo vreselijk moe. Tv aan en aan wat anders denken. Iets leuks!
ik heb zo vreselijk geen zín in dat 'depressieve gedoe' ben het zat om alles moeilijk en zwaar te vinden
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_120119528
Sparkling? Hoe is het nu?

Saffier, wat je collega's ook zeggen of doen of vinden of denken: zij nemen jouw hoofd en gedachtes niet over. Daar moet jij mee dealen. Jammer voor hen, maar het is niet anders. Jij nu zorgen voor jezelf en de kinderen. De rest komt wel goed. Een collega is vervangbaar, een partner of moeder niet.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 9 december 2012 @ 20:04:23 #72
35189 Troel
scherp en bot
pi_120119849
Saffier: een ding heb ik onlangs geleerd. Wat mensen zeggen, zegt niets over jou (of in dit geval die collega), maar over de mensen die wat zeggen. Zij VINDEN bepaalde zaken. Dat wil niet zeggen dat het zo is.
Ok, ik geef toe dat dat mantra als er wat is vaak verdwijnt, maar op sommige punten geeft het ook wel rust. Het maakt me in staat iets makkelijker dit soort dingen van me af te laten glijden :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_120167160
Saffier, ik kan niets toevoegen aan de rest. Denk aan jezelf en de kinderen, de rest komt vanzelf wel :*

Ik heb eigenlijk niet zoveel te melden. Werd een paar weken geleden gebeld door de praktijk waar ik naar verwezen was voor een telefonische intake en ook al had mijn huisarts voor een versnelde instroom gevraagd, ik kon op zijn vroegst pas februari 2013 terecht. Dat duurt veel te lang dus in overleg met deze praktijk en huisarts besloten om een vrijgevestigde praktijk te zoeken. Daar ben ik 2 weken geleden op de wachtlijst gezet en vrijdag mag ik voor het eerst komen. Gelukkig!
Ik voel me over het algemeen wel oké, maar heel losgekoppeld van mijn zwangerschap. Alsof het niet die van mij is. Soms besef ik me dat ik heus zwanger ben en ik ben er ook echt blij mee, maar mijn gevoelens zijn heel afgestompt. Alles rondom de zwangerschap gebeurt een beetje op de automatische piloot. Dat is niet zoals het hoort en ik hoop echt dat ik leer om volop te genieten.
E.
  dinsdag 11 december 2012 @ 07:56:31 #74
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_120179264
Tnx meiden. Ik weet dat dat zo is en adviseer ook 'simpel' hetzelfde aan anderen maar echt zelf voor jezelf kiezen of zeggen dat het niet gaat en je ziek moeten melden ( in de állerdrukste en meestal ook leukste tijd van het jaar waarin je eigenlijk geen collega kunt missen) is een heel ander verhaal.

Ik heb samen met de kinderen 5-12 de kerstboom opgezet. Normaal gesproken staatie pas half december op zijn vroegst en ben ik 'm al rond de kerst zat. Nu moet 'die troep' er een maand staan en ben er al helemaal klaar mee. Komt omdat de rest van de huiskamer maar niet opgeruimd komt/blijft en het dus echt extra 'troep' is.

Straks intake. Ik ben er nerveus voor. Ben benieuwd ook of er een wachtlijst is straks.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_120179667
Moeilijk, Saffier, die meningen van collega's. Een deel zal altijd haar oordeel klaar hebben. Waar ook en bij wie ook. Vat dat vooral niet persoonlijk op. Het is aan jou om te bepalen in hoeverre je je hier iets van aantrekt. En wie weet krijg je steun vanuit onverwachte hoek! Ga er ook niet vanuit dat iedereen negatief reageert. Er zullen best mensen zijn die het oprecht rot voor je vinden. :*

Zijn er hier pms-deskundigen? Onvoorstelbaar hoe opgefokt ik de laatste tijd kan zijn. Op het agressieve af bijna. Voor L lukt het me dan nog om een dag op de automatische piloot te leven, maar zodra N thuiskomt is ie genadeloos de sjaak.

Ik twijfel of ik weer aan de pil wil. Ben gestopt omdat ik erg slecht (depressief) reageerde op de Cerazette. Áls ik weer aan de pil zou willen, iemand een idee wat dan handig is qua progesteron/oestrogeen?
pi_120179860
Spring ik kreeg ook depressieve klachre van de pil... heb een tijd de yaz pil gehad daar had ik geen last van je hebt ook niet echt een stop week de laatate 7 dage waar je voorheen geen pillen had hebben ze daar plasebos voor dus je lichaam denkt nog aan de pil te zitten had dus ook geen last van chagerijnig zijn. Het ligt per persoon of je menstruatie blijft.

Verder hoop ik dat het met iedereen goed gaat want hoor hier niet thuis...
Succes
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_120180016
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 08:56 schreef Sam1993 het volgende:
Spring ik kreeg ook depressieve klachre van de pil... heb een tijd de yaz pil gehad daar had ik geen last van je hebt ook niet echt een stop week de laatate 7 dage waar je voorheen geen pillen had hebben ze daar plasebos voor dus je lichaam denkt nog aan de pil te zitten had dus ook geen last van chagerijnig zijn. Het ligt per persoon of je menstruatie blijft.

Verder hoop ik dat het met iedereen goed gaat want hoor hier niet thuis...
Succes
Dank! Dat van die plabebo omschrijf je wel grappig. Een placebo, en de foppende werking, is hartstikke psychisch juist. Dus op het moment dat je wéét dat de laatste pillen nep zijn, kun je je lichaam ook niet meer voor de gek houden. :)

Ik heb zojuist de ha gebeld. Fijne assistente heb ik. Ze gaat met de ha overleggen en belt me terug. :)
  dinsdag 11 december 2012 @ 09:08:29 #78
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_120180022
Spring, ik slik sinds anderhalve maand teunisbloemolie omdat ik de eervorige menstruatie in staat was mijn kinderen midden op de lijnbaan te laten staan en weg te lopen (en ja, dat was echt een serieuze overweging :@ niet een gebruikelijke 'mijn kinderen zijn lastig tijdens het winkelen'-bui die iedereen wel eens heeft). En of het daar nou aan ligt maar de afgelopen keer is het vrij ongemerkt voorbij gegaan (en het was ook een stuk minder heftig qua bloeding).

Ik ben al eens eerder gaan zoeken naar PMS oplossingen omdat ik dacht dat mijn gedoe daarvandaan kwam en er zijn mensen die baat hebben bij 'low dose naltrexone', maar dat betekent wel aanrommelen met officiele medicijnen die dan weer via het web besteld moeten worden.
Zie bijv: http://hormonaledisbal.fo(...)-klachten-t1449.html

Mijn huisarts stond niet te springen toen ik het haar vertelde :@ Naltrexone wordt normaal gesproken bij alcoholisten gebruikt om de verslavingsklachten te onderdrukken. Ik was alleen best desperate om een oplossing te vinden en was bereid alles te proberen. :@
***
  dinsdag 11 december 2012 @ 09:09:06 #79
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_120180036
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 09:08 schreef -Spring het volgende:

[..]

Dank! Dat van die plabebo omschrijf je wel grappig. Een placebo, en de foppende werking, is hartstikke psychisch juist. Dus op het moment dat je wéét dat de laatste pillen nep zijn, kun je je lichaam ook niet meer voor de gek houden. :)
Dat dacht ik idd ook toen ik het las. Op het moment dat je dat bewust weet kan je net zo goed suikerklontjes slikken...
***
pi_120180106
Hetvstaat ook op het doosje het zijn geen pillen die te vergelijken zijn met suikerklontjes het is een placebo voor het lichaam anders zouden ze het ook niet op de doos zetten? Wat ik begrepen heb zit alles daar in maar de echte werkzame stof was zwaar verminderd of weg. De laatste 7 pillen zijn ook anders van kleur.

Nu moet ik ook wel zeggen dat ik al een tijd de pil niet heb gebruikt. En nu een implanon heb maar hoop iniedergeval dat je wat vind wat helpt
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  dinsdag 11 december 2012 @ 09:13:59 #81
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_120180126
Ah ok, er zit dus nog wel wat in de pillen, dan is het idd logischer.
***
pi_120180265
Dank Be! Dat Teunisbloemolie kan helpen heb ik her en der ook gelezen. Las er alleen ook bij dat de werking nooit wetenschappelijk is aangetoond. Daardoor begon ik bij voorbaat alweer te twijfelen aan de werking.

En van die lijnbaan, ik kan het me levendig voorstellen, echt. Ik ben op zulke dagen van top tot teen opgefokt, hyperventileer zelfs ademen is al te veel moeite. Laat staan een kind dat aandacht vraagt. Of een man die 20 cm naast je hoofd een zak pepernoten zit te verorberen. :X Ik was is staat m zn hersens in te slaan, alleen vanwege dat gekauw.

En over dat paardenmiddel had je al wel eens verteld, dacht ik. Daar was je toch weer mee gestopt?
pi_120180291
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 09:12 schreef Sam1993 het volgende:
Hetvstaat ook op het doosje het zijn geen pillen die te vergelijken zijn met suikerklontjes het is een placebo voor het lichaam anders zouden ze het ook niet op de doos zetten? Wat ik begrepen heb zit alles daar in maar de echte werkzame stof was zwaar verminderd of weg. De laatste 7 pillen zijn ook anders van kleur.

Nu moet ik ook wel zeggen dat ik al een tijd de pil niet heb gebruikt. En nu een implanon heb maar hoop iniedergeval dat je wat vind wat helpt
Ah, op die fiets!
  dinsdag 11 december 2012 @ 09:24:26 #84
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_120180332
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 09:20 schreef -Spring het volgende:
Dank Be! Dat Teunisbloemolie kan helpen heb ik her en der ook gelezen. Las er alleen ook bij dat de werking nooit wetenschappelijk is aangetoond. Daardoor begon ik bij voorbaat alweer te twijfelen aan de werking.

En van die lijnbaan, ik kan het me levendig voorstellen, echt. Ik ben op zulke dagen van top tot teen opgefokt, hyperventileer zelfs ademen is al te veel moeite. Laat staan een kind dat aandacht vraagt. Of een man die 20 cm naast je hoofd een zak pepernoten zit te verorberen. :X Ik was is staat m zn hersens in te slaan, alleen vanwege dat gekauw.

En over dat paardenmiddel had je al wel eens verteld, dacht ik. Daar was je toch weer mee gestopt?
Ja, heb het geloof ik 2 maanden geprobeerd maar toen ik nog steeds die vreselijke buien had ben ik er weer mee gestopt. Het blijft troep dus als het niet helpt, weg ermee. ;)

En mss is het hier dan wel het placebo effect van de teunisbloemolie maar ik weet wel dat ik afgelopen keer verbaast was over hoe niet-heftig de bloeding was, en ik realiseerde me pas toen ik het hier opschreef dat dat mss wel door de tbo gekomen is, dat is nl ook een van de werkingen volgens het potje... Dus ik blijf voorlopig wel doorslikken iig. :)
***
  dinsdag 11 december 2012 @ 09:42:32 #85
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_120180733
Be, ik heb je een pb gestuurd...
pi_120220861
Ik heb de Yaz voorgeschreven gekregen van de ha. Precies wat ik hoopte. :)
pi_120222197
Dat klinkt wel heel hip ;)
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_120224675
Hopelijk heb je er wat aan:)
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  Licht Ontvlambaar vrijdag 11 april 2014 @ 21:19:39 #89
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_138777463
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:16 schreef -Spring het volgende:
Ik heb de Yaz voorgeschreven gekregen van de ha. Precies wat ik hoopte. :)
Gebruik je nog steeds de Yaz?

Ik heb deze week besloten dat er iets moet gebeuren, ik trek mezelf niet meer...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 11 april 2014 @ 21:24:20 #90
1762 YPPY
Yppiaans
pi_138777655
Sterkte Sjeen :*
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  Moderator vrijdag 11 april 2014 @ 21:29:24 #91
5428 crew  miss_sly
pi_138777886
O Sjeen, wat rot. Sterkte :*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Licht Ontvlambaar vrijdag 11 april 2014 @ 21:34:25 #92
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_138778141
Ik weet niet of dit het juiste topic is of dat het misschien eerder in LIF of R&P hoort. Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat PMS te zacht uitgedrukt is. Gelukkig is de medische wetenschap het er mee eens dat erger bestaat :')
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 11 april 2014 @ 21:46:00 #93
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_138778677
Ach Sjeen, wat vind ik dat vervelend voor je. Ik hoop dat je goede hulp/medicijnen zult krijgen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_138791994
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 april 2014 21:19 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Gebruik je nog steeds de Yaz?

Ik heb deze week besloten dat er iets moet gebeuren, ik trek mezelf niet meer...
Jup. Het hielp goed tegen de hormonsterlijke pms-aanvallen. Maar nu slik ik ook antidepressiva, dus ik weet niet of ik de Yaz nog 'nodig' heb.

Wat ontzettend kut voor je. Ben je al langs je huisarts geweest? Mss is het een idee om op een slecht moment je gevoelens op te schrijven en m dat te mailen? Dat was voor mij de manier om duidelijk te maken hoe slecht het echt met me ging. Face to face kreeg ik dat niet voor elkaar.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 12 april 2014 @ 21:02:00 #95
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_138805339
Ow... Dat had ik inderdaad ook nog ergens gelezen. Hoe gaat het nu zo met je?

Ik heb maandag om half negen afspraak bij huisarts. De assistente heeft me bewust bij een van de vrouwelijke artsen gepland, ben benieuwd want ik ken haar nog niet... Het is echt cyclisch hier, ben inmiddels ongesteld en weer veel rustiger, relaxter en sympathieker. Dat gaat zo'n twee weken goed en dan gaat het weer mis. Steeds geïrriteerder, kortaf, op het agressieve af... Echt niet leuk voor Isa en vriend. En ik haat mezelf echt dan, sta te flippen terwijl ik weet dat ik vreselijk onredelijk ben. Vrouw zijn, heerlijk :')
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zondag 13 april 2014 @ 13:24:04 #96
11682 Moonah
Jolie femme
pi_138823120
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 21:02 schreef Sjeen het volgende:

Ik heb maandag om half negen afspraak bij huisarts.
Mooi zo. Maar wat heftig zeg, dat je zó ontregeld kunt raken van je reguliere cyclus. :o
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_138823820
Sterkte Sjeen. Hopelijk kan de ha maandag goede hulp bieden.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  maandag 14 april 2014 @ 16:37:26 #98
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_138870878
Hoe was het bij de huisarts, Sjeen? Had hij nog wat te bieden.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Licht Ontvlambaar maandag 14 april 2014 @ 19:51:33 #99
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_138877473
Ik mag twee cycli proberen of Duphaston iets doet. Beginnen met 10mg per dag (van dag 11 t/m 25) en tweede cyclus eventueel 2x 10mg per dag mocht het niet afdoende zijn. Doet dit niks dan zijn de opties mirena, pil of Prozac ( :o :X )
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 14 april 2014 @ 22:49:16 #100
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_138888555
Gelukkig dat er wel wat mogelijkheden zijn, Sjeen. Ik hoop voor je dat de Duphaston al gewoon direct goed helpt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_140205384
Mensen hier die ervaring hebben met een postnatale depressie?
pi_140205437
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 15:04 schreef vencodark het volgende:
Mensen hier die ervaring hebben met een postnatale depressie?
yep..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_140205529
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 15:05 schreef Vicky het volgende:

[..]

yep..
Wil je er iets over kwijt? Bedoel, hoe merk je dat in het dagelijks leven?
Ik heb mij wel ingelezen in de symptomen en herken er angstvallig veel in. Daarom ben ik geïnteresseerd.
pi_140206130
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 15:07 schreef vencodark het volgende:

[..]

Wil je er iets over kwijt? Bedoel, hoe merk je dat in het dagelijks leven?
Ik heb mij wel ingelezen in de symptomen en herken er angstvallig veel in. Daarom ben ik geïnteresseerd.
het is voor mij al weer 8jr geleden.
Ik was totaal futloos, erg huiverig, kon niks hebben
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  woensdag 21 mei 2014 @ 15:33:56 #105
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_140206430
Als je dingen herkent, is het vast geen rozengeur en maneschijn bij je nu.
Het allerbelangrijkste is (IMO) of je in je dagelijkse leven rcht gehinderd wordt door je neerslachtige stemming. Als dat zo is, dan zou ik hulp zoeken.

En ja, hier ook pnd gehad. Als je specifieke vragen hebt, zal ik proberen je te antwoorden uit eigen ervaring.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_140206534
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 15:04 schreef vencodark het volgende:
Mensen hier die ervaring hebben met een postnatale depressie?
Ja, helaas wel... Ik heb vrijwel dezelfde klachten als Vicky noemt. Wat wil je weten?

Pardon, lezen... Ik merk het in m'n dagelijks leven doordat ik continue vermoeid ben, me ergens toe zetten een opgave is en ik paniekerig word zodra ik een beslissing moet nemen - ik lijk geen verantwoordelijkheid meer aan te kunnen.
Daarnaast schiet ik om niks uit m'n slif als ik niet uitkijk, heb ik vrij vaak huilbuien, met name als ik moe ben, en is m'n zelfbeeld heel laag, wat vroeger niet zo was.

Ik zei het vandaag toevallig nog in het babytopic... Ik zou zo graag weer m'n doortastende zelf zijn, in plaats van deze onzekere schim. Dat somt het wel aardig op.

Ik loop nu bij een psycholoog maar die weet niet wat ze ermee moet, dus ik word doorgestuurd. M'n man denkt dat het allemaal niet zo nodig is, maar hij doet z'n best. Hoe reageert jouw man?

[ Bericht 24% gewijzigd door Cwen op 21-05-2014 16:25:20 ]
Home is where the O+ is...
  woensdag 21 mei 2014 @ 15:57:34 #107
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_140207272
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 15:07 schreef vencodark het volgende:

[..]

Wil je er iets over kwijt? Bedoel, hoe merk je dat in het dagelijks leven?
Ik heb mij wel ingelezen in de symptomen en herken er angstvallig veel in. Daarom ben ik geïnteresseerd.
heb je al contact met je huisarts of verloskundige of andere professional hierover?

Het lijkt mij erg belangrijk dat je goede begeleiding zoekt. In ieder geval veel sterkte.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_140210619
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 15:36 schreef Cwen het volgende:

[..]

Ja, helaas wel... Ik heb vrijwel dezelfde klachten als Vicky noemt. Wat wil je weten?

Pardon, lezen... Ik merk het in m'n dagelijks leven doordat ik continue vermoeid ben, me ergens toe zetten een opgave is en ik paniekerig word zodra ik een beslissing moet nemen - ik lijk geen verantwoordelijkheid meer aan te kunnen.
Daarnaast schiet ik om niks uit m'n slif als ik niet uitkijk, heb ik vrij vaak huilbuien, met name als ik moe ben, en is m'n zelfbeeld heel laag, wat vroeger niet zo was.

Ik zei het vandaag toevallig nog in het babytopic... Ik zou zo graag weer m'n doortastende zelf zijn, in plaats van deze onzekere schim. Dat somt het wel aardig op.

Ik loop nu bij een psycholoog maar die weet niet wat ze ermee moet, dus ik word doorgestuurd. M'n man denkt dat het allemaal niet zo nodig is, maar hij doet z'n best. Hoe reageert jouw man?
Ook in jouw klachten herken ik mezelf.
Mijn zoontje is nu net 1. En sinds mijn zwangerschap eigenlijk al ben ik veel moe gebleven. Alles kost mij bergen energie en ik heb weinig puf. Ik doe het allemaal wel maar ik zucht en steun erbij.
Verder ben ik vreselijk ongeduldig, prikkelbaar en kan mij nergens echt op concentreren.
Ik ben ook driftig maar ik hou mij vreselijk in. Mijn handen kriebelen om op de tafel te slaan maar ik doe het niet. Ik wil niet dat die kleine mij agressief ziet.
Wat jij ook zegt: beslissingen kan ik amper nemen. Kan geen keuzes maken, pas na een hele tijd denken en twijfelen.
Ik laat alles qua regel zaken aan mijn man over. Achter dingen aanbellen, rekeningen betalen etc., man moet mij achter de vodden aanzitten en ik doe het gewoon niet. Schuif het uit totdat hij het doet of nadat hij eerst boos geworden is.

Ik verwens mezelf en de hele situatie. Huilbuien, onzeker, behoefte aan volledige rust. Ik zeg vaak dat ik er simpelweg niet geschikt voor ben, het moederschap. Ik denk heel vaak aan het leven voor mijn zoontje en hoe rustig het was.
Ik schaam mij ervoor want ik hou zielsveel van hem en doe veel voor hem.
Maar ik blijf dat gevoel houden dat het niet klopt ofzo. Of dat het voor iedereen leuker is dan voor mij.
Ook ben ik gespannen omdat ik steeds erop moet letten hoe anderen met hem omgaan en of ik dat dan wel goedkeur.
Het is niet meer zo zorgeloos.

Ik slaap wel goed, eet ook normaal gelukkig.

Mijn man merkt wel genoeg aan me. Hij heeft zelfs al eens gezegd dat ik het misschien inderdaad niet aankan.
Ik ben ook wel huiverig om hem echt alles te zeggen want ik wil niet dat hij mij gaat wantrouwen dat ik ons zoontje iets aan ga doen of mezelf. Daar is echt geen sprake van. Nooit.

Dat speelt er nu dus. -O- En ik merk dat het erger wordt naarmate mijn zoontje groter wordt en dus steeds stouter. ;(
pi_140210653
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 15:57 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

heb je al contact met je huisarts of verloskundige of andere professional hierover?

Het lijkt mij erg belangrijk dat je goede begeleiding zoekt. In ieder geval veel sterkte.
Nog niet. Wil ik wel binnenkort gaan doen.
pi_140210719
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 15:33 schreef DaviniaHR het volgende:
Als je dingen herkent, is het vast geen rozengeur en maneschijn bij je nu.
Het allerbelangrijkste is (IMO) of je in je dagelijkse leven rcht gehinderd wordt door je neerslachtige stemming. Als dat zo is, dan zou ik hulp zoeken.

En ja, hier ook pnd gehad. Als je specifieke vragen hebt, zal ik proberen je te antwoorden uit eigen ervaring.
Ik heb net mijn verhaal gedaan. Wat ik graag wil weten is hoe jullie dit hebben ervaren en wat er geholpen heeft.
Hoe wist je dat jij bijv. hulp moest zoeken?
  woensdag 21 mei 2014 @ 17:29:29 #111
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_140210731
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 17:27 schreef vencodark het volgende:

[..]

Nog niet. Wil ik wel binnenkort gaan doen.
Ik denk wel dat dat verstandig is als ik jouw verhaal zo lees.

Sterkte :*
pi_140211203
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 17:26 schreef vencodark het volgende:

[..]

Ook in jouw klachten herken ik mezelf.
Mijn zoontje is nu net 1. En sinds mijn zwangerschap eigenlijk al ben ik veel moe gebleven. Alles kost mij bergen energie en ik heb weinig puf. Ik doe het allemaal wel maar ik zucht en steun erbij.
Verder ben ik vreselijk ongeduldig, prikkelbaar en kan mij nergens echt op concentreren.
Ik ben ook driftig maar ik hou mij vreselijk in. Mijn handen kriebelen om op de tafel te slaan maar ik doe het niet. Ik wil niet dat die kleine mij agressief ziet.
Wat jij ook zegt: beslissingen kan ik amper nemen. Kan geen keuzes maken, pas na een hele tijd denken en twijfelen.
Ik laat alles qua regel zaken aan mijn man over. Achter dingen aanbellen, rekeningen betalen etc., man moet mij achter de vodden aanzitten en ik doe het gewoon niet. Schuif het uit totdat hij het doet of nadat hij eerst boos geworden is.

Ik verwens mezelf en de hele situatie. Huilbuien, onzeker, behoefte aan volledige rust. Ik zeg vaak dat ik er simpelweg niet geschikt voor ben, het moederschap. Ik denk heel vaak aan het leven voor mijn zoontje en hoe rustig het was.
Ik schaam mij ervoor want ik hou zielsveel van hem en doe veel voor hem.
Maar ik blijf dat gevoel houden dat het niet klopt ofzo. Of dat het voor iedereen leuker is dan voor mij.
Ook ben ik gespannen omdat ik steeds erop moet letten hoe anderen met hem omgaan en of ik dat dan wel goedkeur.
Het is niet meer zo zorgeloos.

Ik slaap wel goed, eet ook normaal gelukkig.

Mijn man merkt wel genoeg aan me. Hij heeft zelfs al eens gezegd dat ik het misschien inderdaad niet aankan.
Ik ben ook wel huiverig om hem echt alles te zeggen want ik wil niet dat hij mij gaat wantrouwen dat ik ons zoontje iets aan ga doen of mezelf. Daar is echt geen sprake van. Nooit.

Dat speelt er nu dus. -O- En ik merk dat het erger wordt naarmate mijn zoontje groter wordt en dus steeds stouter. ;(
Dit is echt zoooooo mijn verhaal :'( :*. Het is enorm lastig maar ik denk, nee, ik weet eigenlijk gewoon, dat het je goed gaat doen om hulp te zoeken. Ga naar de huisarts, want ja, we functioneren, maar het is ook niet meer dan dat. En dat is, volgens mij, echt niet hoe het 'hoort' te zijn.

Ik herken ook wat je zegt over jezelf en de situatie verwensen. Ik heb al eens geroepen dat mijn leven nu een deceptie is... Ondanks dat ik zielsveel van m'n baby hou. Maar echt, het staat er los van. Hoe je je voelt doet niets af aan je liefde voor je knulletje! Zeg dat ook tegen je man, dat het moeilijk is maar dat je echt niet over de schreef zal gaan, wil gaan! Maar dat je wel denkt hulp nodig te hebben - en zijn steun. Dat is zo belangrijk.

Heel veel sterkte de komende periode. Ik kan helaas nog weinig zeggen over de behandeling aangezien ik blijkbaar een lastig geval ben, maar ga het open gesprek aan met je man. Bespreek de opties en de stappen want samen is het makkelijker. En denk, hoe cru dit ook klinkt, vast na of je evt medicatie zou willen - dat was nl de eerste vraag die ik kreeg.
Home is where the O+ is...
pi_140211466
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 17:42 schreef Cwen het volgende:

[..]

Dit is echt zoooooo mijn verhaal :'( :*. Het is enorm lastig maar ik denk, nee, ik weet eigenlijk gewoon, dat het je goed gaat doen om hulp te zoeken. Ga naar de huisarts, want ja, we functioneren, maar het is ook niet meer dan dat. En dat is, volgens mij, echt niet hoe het 'hoort' te zijn.

Ik herken ook wat je zegt over jezelf en de situatie verwensen. Ik heb al eens geroepen dat mijn leven nu een deceptie is... Ondanks dat ik zielsveel van m'n baby hou. Maar echt, het staat er los van. Hoe je je voelt doet niets af aan je liefde voor je knulletje! Zeg dat ook tegen je man, dat het moeilijk is maar dat je echt niet over de schreef zal gaan, wil gaan! Maar dat je wel denkt hulp nodig te hebben - en zijn steun. Dat is zo belangrijk.

Heel veel sterkte de komende periode. Ik kan helaas nog weinig zeggen over de behandeling aangezien ik blijkbaar een lastig geval ben, maar ga het open gesprek aan met je man. Bespreek de opties en de stappen want samen is het makkelijker. En denk, hoe cru dit ook klinkt, vast na of je evt medicatie zou willen - dat was nl de eerste vraag die ik kreeg.
Is de baby ook jouw eerste?
Ben blij met de herkenning want ergens denk ik dat mijn klachten ernstiger moeten zijn ofzo om serieus genomen te worden. Snap je?
En medicatie...geen idee. Dan moet ik eerst echt goed voorgelicht zijn om die afweging te maken.
pi_140211591
God nog aan toe, wat herken ik veel. Vooral dat prikkelbare, je continu in moeten houden omdat je de hele dag zo op je tandvlees loopt dat je in staat bent om compleet door het lint te gaan; de hele godverse boel te achter je te laten, in je auto te stappen en deze tegen een boom te parkeren. Niet om jezelf van kant te maken, maar net hard genoeg om een paar weken in het ziekenhuis te belanden. Zodat je kan slapen, dag en nacht. Rust!
pi_140211788
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 17:53 schreef -Spring het volgende:
God nog aan toe, wat herken ik veel. Vooral dat prikkelbare, je continu in moeten houden omdat je de hele dag zo op je tandvlees loopt dat je in staat bent om compleet door het lint te gaan; de hele godverse boel te achter je te laten, in je auto te stappen en deze tegen een boom te parkeren. Niet om jezelf van kant te maken, maar net hard genoeg om een paar weken in het ziekenhuis te belanden. Zodat je kan slapen, dag en nacht. Rust!
nou ja dat dus ook ja..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_140211795
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 17:53 schreef -Spring het volgende:
God nog aan toe, wat herken ik veel. Vooral dat prikkelbare, je continu in moeten houden omdat je de hele dag zo op je tandvlees loopt dat je in staat bent om compleet door het lint te gaan; de hele godverse boel te achter je te laten, in je auto te stappen en deze tegen een boom te parkeren. Niet om jezelf van kant te maken, maar net hard genoeg om een paar weken in het ziekenhuis te belanden. Zodat je kan slapen, dag en nacht. Rust!
Zoiets ja. Even de hele wereld op pauze zetten en een paar dagen helemaal voor mezelf hebben.
pi_140211986
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 17:49 schreef vencodark het volgende:

[..]

Is de baby ook jouw eerste?
Ben blij met de herkenning want ergens denk ik dat mijn klachten ernstiger moeten zijn ofzo om serieus genomen te worden. Snap je?
En medicatie...geen idee. Dan moet ik eerst echt goed voorgelicht zijn om die afweging te maken.
Ja, de eerste. Geen heel makkelijke zwangerschap, maar ook niets ernstigs, prima bevalling muv laatste kwartier... Ik kan nog altijd niet pinpointen waarom ik het heb. Maar misschien is er ook geen specifieke reden.

Ik snap precies wat je bedoelt mbt serieus genomen worden, dat het lijkt dat je eerst echt in staat moet zijn jezelf iets aan te doen ofzo voor je hulp krijgt. Maar nee, godzijdank is dat niet zo! Je ha hoort je serieus te nemen hiermee. Is dat niet zo, zoek dan een ander.

Spring, heel erg bekend ja. Rust, rust RUST!! Ik zou daar zooooo graag een oplossing voor vinden.
Home is where the O+ is...
pi_140212301
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 17:59 schreef vencodark het volgende:

[..]

Zoiets ja. Even de hele wereld op pauze zetten en een paar dagen helemaal voor mezelf hebben.
gaat je kindje wwl eens ergens logeren??
Misschien dat je dat een of een par keer per maand kan doen zodat ook een goede nacht kan maken.
Gun je zelf ook af en toe wat. Lekker naar de sauna, eten met vriendinnen.. even geen moeder zijn
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_140217639
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 18:15 schreef Vicky het volgende:

[..]

gaat je kindje wwl eens ergens logeren??
Misschien dat je dat een of een par keer per maand kan doen zodat ook een goede nacht kan maken.
Gun je zelf ook af en toe wat. Lekker naar de sauna, eten met vriendinnen.. even geen moeder zijn
Hij gaat nog niet logeren. We vinden het op deze leeftijd nog niet zo prettig en we hebben hem graag thuis. De nachten zijn het probleem ook niet. Hij slaapt meestal rond half 8, tot rond half 8 's morgens.
Verder hebben we het financieel nu niet zo breed dus leuke uitjes die geld kosten zijn ook vrij beperkt helaas.
  woensdag 21 mei 2014 @ 21:53:39 #120
1762 YPPY
Yppiaans
pi_140221583
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 17:53 schreef -Spring het volgende:
God nog aan toe, wat herken ik veel. Vooral dat prikkelbare, je continu in moeten houden omdat je de hele dag zo op je tandvlees loopt dat je in staat bent om compleet door het lint te gaan; de hele godverse boel te achter je te laten, in je auto te stappen en deze tegen een boom te parkeren. Niet om jezelf van kant te maken, maar net hard genoeg om een paar weken in het ziekenhuis te belanden. Zodat je kan slapen, dag en nacht. Rust!
Dat ja.

Ga hulp zoeken, echt! Mijn dochter was een half jaar toen m'n man een afspraak maakte bij de huisarts. Het hele verhaal is na te lezen in eerdere topics. Zoek hulp. Zoiets los je niet alleen op. De pnd was de reden dat we het bij één kind houden, maar dat gaat nu prima. Ik heb geduld, kan weer veel aan en heb meer energie. Dus: zoek hulp!
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 21 mei 2014 @ 22:16:04 #121
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_140222622
Ik ben hulp gaan zoeken naar aanleiding van een "ruzie" met mijn man.
Ik herken de drang naar rust wel ergens. Maar dan vooral geen prikkels kunnen hebben. Ik kon dus niet koken (drie pannen op het vuur) en de kinderen horen. Dat sloeg op tilt in mijn hoofd. Ik heb in het bv-topic weleens genoemd dat de bv een levenslijn voor me was. Ik was en kon werkelijk helemaal niets. Alleen mijn dochter voeden. Verder fysiek contact was eigenlijk al teveel.
Mijn slechte gedachten eindigden niet bij "rusten in het zkh"...

De pnd bij mijn dochter is een belangrijke reden dat hier geen derde kind komt. (Bij mij is er echt iets" stuk" gegaan, waardoor ik de rest van mijn leven aan de medicijnen zit.)

Ik heb onwijs veel steun gehad aan de pm's met YPPY. Waarvoor ik haar eigenlijk nooit bedankt heb :$
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_140222656
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 21:53 schreef YPPY het volgende:

[..]

Dat ja.

Ga hulp zoeken, echt! Mijn dochter was een half jaar toen m'n man een afspraak maakte bij de huisarts. Het hele verhaal is na te lezen in eerdere topics. Zoek hulp. Zoiets los je niet alleen op. De pnd was de reden dat we het bij één kind houden, maar dat gaat nu prima. Ik heb geduld, kan weer veel aan en heb meer energie. Dus: zoek hulp!
De hele tijd (sinds zijn geboorte) hoop ik dat alle negatieve gevoelens overgaan, maar het gebeurt niet. Het wordt alleen maar erger terwijl ik echt mijn best doe.
Wij praten thuis weleens over een tweede maar we hebben ook al tegen elkaar gezegd dat het misschien onverstandig zou zijn. Ok, ons zoontje is nog maar 1 dus geen haast maar ik ben bang dat ik een tweede misschien helemaal niet aankan, terwijl ik best zou willen.
Ik zou anderzijds ook bang zijn dat ik ons zoontje iets onthoudt door hem enig kind te laten.
  woensdag 21 mei 2014 @ 22:17:55 #123
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_140222717
Trouwens, ik vind bet wel knap dat je hier erover durft te posten. Ik vond dat destijds een hele drempel, maar heb er wel veel steun aan gehad. :*
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_140224321
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 22:17 schreef DaviniaHR het volgende:
Trouwens, ik vind bet wel knap dat je hier erover durft te posten. Ik vond dat destijds een hele drempel, maar heb er wel veel steun aan gehad. :*
Thx. :)
Ik ben wat dat betreft altijd wel open geweest over mijn gebreken, problemen oid. En ik hoopte herkenning te lezen, wat 'gelukkig' zo is. :)
  woensdag 21 mei 2014 @ 22:48:35 #125
1762 YPPY
Yppiaans
pi_140224430
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 22:16 schreef DaviniaHR het volgende:

Ik heb onwijs veel steun gehad aan de pm's met YPPY. Waarvoor ik haar eigenlijk nooit bedankt heb :$
:*

Bij mij is er ook de kans dat ik levenslang medicijnen moet gebruiken. Die pogingen om af te bouwen zijn mislukt. Nu maak ik de capsules open en haal er wat korreltjes uit. De dosis gaat nu dus (nog) langzamer omlaag. Dit lijkt te werken, er is nu een klein beetje van de oorspronkelijke dosis af.
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 22:16 schreef vencodark het volgende:

[..]

De hele tijd (sinds zijn geboorte) hoop ik dat alle negatieve gevoelens overgaan, maar het gebeurt niet. Het wordt alleen maar erger terwijl ik echt mijn best doe.
Wij praten thuis weleens over een tweede maar we hebben ook al tegen elkaar gezegd dat het misschien onverstandig zou zijn. Ok, ons zoontje is nog maar 1 dus geen haast maar ik ben bang dat ik een tweede misschien helemaal niet aankan, terwijl ik best zou willen.
Ik zou anderzijds ook bang zijn dat ik ons zoontje iets onthoudt door hem enig kind te laten.
Als je het al zo lang hebt, en zó ontzettend negatief, dan gaan het niet vanzelf over. Eigelijk wist ik, door posts van een fantastisch mens hier met een zoon net iets jonger dan mijn dochter al veel langer dat het mis was. Herkende veel van haar. Maar ik vond dat ik me aanstelde en maar stoerder moest zijn. Dat heb ik best lang volgehouden. Vind ik. Achteraf stom, maar ja, toen wist ik niet beter. Het heeft wel gezorgd dat ik nu ben wie ik ben. Dat ik het werk doe dat ik nu heb en dat ik verschrikkelijk veel heb geleerd. Maar dat lukte me niet alleen. Ik heb veel gehad aan de psycholoog en de spv'er. Ook ik had veel aan pm's en mails die ik via hier verstuurde. Juist dat ik hier leerde dat ook normale en heel leuke mensen zoiets kan overkomen, dat heeft mij geholpen. Dat ik niet helemaal een compleet verschrikkelijk stom mens was. In theorie dan, want ik geloofde het natuurlijk niet. Daar heb ik later iets over geschreven in een eerder topic. Een post met kut, kut en kut erin. Die ga ik niet opzoeken, dan ga ik weer. :')

Je mag me altijd pm'en, maar zoek daarnaast ook irl hulp.

Mijn traject is officieel nog niet afgelopen. Misschien gaat het bij mij levenslang duren, maar ik weet nu dat ik het wel waard ben om voor te vechten en dat ik er mag zijn. Heus, het gaat nog regelmatig 'mis' maar die periodes duren heel langzaam steeds korter en ik heb geleerd mezelf minder de put in te praten. Jij bent dat ook waard vencodark, dat weet ik zeker!
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_140224561
@Davinia: Ik begrijp trouwens dat jij ook al heel wat meegemaakt hebt.
Gaat het nu goed met je? En was de ruzie met je man dan echt het turning point?
Hoe ging je man om met 'de diagnose'?
pi_140227779
Yppy en Davinia, ik heb een paar maanden geleden jullie verhaal al gelezen. Het klonk megazwaar en ondanks veel herkenning weet ik ook dat het bij mij nog niet zo diep gaat. Juist om dat te voorkomen ben ik hulp gaan zoeken, dank daarvoor :*.

Ik weiger vooralsnog te denken aan 'levenslang', al weet ik ook dat overprikkeling altijd een issue zal zijn. Ik wil geen tweede, wilde dat al niet en nu zeker niet meer. Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen.

Toch is accepteren van de situatie nog steeds heel moeilijk, hoe open ik ook ben.
Home is where the O+ is...
  donderdag 22 mei 2014 @ 00:01:50 #128
1762 YPPY
Yppiaans
pi_140228173
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 22:16 schreef vencodark het volgende:

[..]

Ik zou anderzijds ook bang zijn dat ik ons zoontje iets onthoudt door hem enig kind te laten.
Mijn dochter heeft geen broertje of zusje, maar wel een moeder. Daar heeft ze meer aan vinden wij. Qua zwangerschap kan ik het lichamelijk prima nog een keer aan, maar de kans op herhaling (of eigenlijk, verder gaan) is heel groot. En dan zou ze er wel onder lijden itt toen ze baby was. Vandaar ook dat ik nooit een seconde spijt heb gehad van 'de' definitieve keuze.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_140228814
quote:
1s.gif Op donderdag 22 mei 2014 00:01 schreef YPPY het volgende:

[..]

Mijn dochter heeft geen broertje of zusje, maar wel een moeder. Daar heeft ze meer aan vinden wij. Qua zwangerschap kan ik het lichamelijk prima nog een keer aan, maar de kans op herhaling (of eigenlijk, verder gaan) is heel groot. En dan zou ze er wel onder lijden itt toen ze baby was. Vandaar ook dat ik nooit een seconde spijt heb gehad van 'de' definitieve keuze.
Je hebt ook gelijk, tuurlijk.
Maar ik hb nog steeds zoiets van: mama houdt zich wel groot. Mama zal niets aan jou laten merken.
Maar dat hou ik nu al niet vol. Moet je nagaan als er inderdaad een baby bij is en ik kan het wederom of nog steeds niet helemaal goed aan.
Maar ik vind het ook weer moeilijk om écht voor te stellen dat hij alleen blijft.
pi_140232775
Je hoeft nu nog niks te beslissen hè :*. Ga eerst eens kijken wat er voor je gedaan kan worden en hoe het opgelost wordt. Daarna kun je dan overwegen of je een volgende aandurft met z'n tweeën. Je zou in elk geval wel voorbereid zijn en sneller kunnen ingrijpen - en dat is ook wat waard.
Home is where the O+ is...
  donderdag 22 mei 2014 @ 09:40:15 #131
1762 YPPY
Yppiaans
pi_140233002
quote:
1s.gif Op donderdag 22 mei 2014 00:22 schreef vencodark het volgende:

[..]

Je hebt ook gelijk, tuurlijk.
Maar ik hb nog steeds zoiets van: mama houdt zich wel groot. Mama zal niets aan jou laten merken.
Maar dat hou ik nu al niet vol. Moet je nagaan als er inderdaad een baby bij is en ik kan het wederom of nog steeds niet helemaal goed aan.
Maar ik vind het ook weer moeilijk om écht voor te stellen dat hij alleen blijft.
Bij een baby lukte het me prima om te verbergen dat het niet goed ging, maar een groter kind heeft daar veel meer last van. Dan gaat dat niet meer.

Bij jou kan het toch heel anders gaan? Vaak ben je veel sneller genezen. Dat het bij mij nog niet is afgesloten, is pech. Meestal is het veel sneller klaar en kun je een andere beslissing nemen, dat weet je nu nog niet.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 22 mei 2014 @ 10:42:42 #132
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_140234425
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 22:50 schreef vencodark het volgende:
@Davinia: Ik begrijp trouwens dat jij ook al heel wat meegemaakt hebt.
Gaat het nu goed met je? En was de ruzie met je man dan echt het turning point?
Hoe ging je man om met 'de diagnose'?
Ik vind het "fijn" dat ik door mijn verhaal iemand anders (soort van) heb kunnen helpen.

Nu, op dit moment ga ik weer niet helemaal lekker. Mijn werk gaat niet optimaal en ik heb zorgen om mijn dochter. Ik ben en blijf gevoelig qua stemming. Door dit topic ben ik me wel weer even meer bewust van hoe het nu met mij gaat. Dank daarvoor. ;)

Ja, de ruzie met mijn man was een soort turning point. De echte ellende begon eigenlijk pas nadat ik had ingezien (niet geaccepteerd, dat heeft nog heel lang geduurd) dat ik niet lekker ging. Maar in mijn geval kwam dat ook doordat bleek dat ik al jaren mild depressief was. Dus dat is geen vergelijk, hoop ik.
Ik weet niet hoe mijn man onder de diagnose was. Ik denk dat hij vooral blij was om te horen dat er al jaren een stemmingsstoornis dicht bij de oppervlakte was, waardoor er door een goede behandeling die jarenlange negativiteit kon eindigen.

Ik weet wel, dat toen ik twee maanden geleden weer helemaal niet lekker ging, ik de pijn in de ogen van mijn man pas echt goed zag. Zijn angst voor een herhaling was heel hard en pijnlijk om te zien.

Dus hier ook, als je niet specifiek voor jezelf hulp wil/kan zoeken, probeer het dan voor je partner en je kind. Ik weet van de ergste periode bijna niets meer. Dus ook niet van de babytijd van Aviva...

wb de "levenslang", in mijn geval is het behandeld als een bipolaire stoornis. Mijn moeder en oma (haar moeder) hadden beide een bipolaire stoornis en de meds die ik krijg behandelen ook de depressieve episodes van een bipolaire stoornis. En als je eenmaal bipolair bent, kom je er nooit meer vanaf. Dit wil dus niet zeggen dat als jij nu aan de meds gaat, je er nooit meer vanaf komt. :*
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  Moderator donderdag 22 mei 2014 @ 10:48:48 #133
5428 crew  miss_sly
pi_140234539
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 18:05 schreef Cwen het volgende:

[..]

Ja, de eerste. Geen heel makkelijke zwangerschap, maar ook niets ernstigs, prima bevalling muv laatste kwartier... Ik kan nog altijd niet pinpointen waarom ik het heb. Maar misschien is er ook geen specifieke reden.

Hormonen, wellicht?
Dat was bij mij heel duidelijk het geval, al had ik dan meer een prenatale depressie, dus tijdens de zwangerschap. Achteraf heeft het nog wel heel lang geduurd voor ik hormonaal helemaal in balans was, ook na de bevalling, maar sinds ruim een jaar voel ik me echt weer helemaal me. Dat wil dus zeggen dat het alles bij elkaar wel 4 jaar heeft geduurd: 26 weken van de zwangerschap en tot mijn dochter 3,5 was. Ik heb bewust geen hormonale anticonceptie gekozen en voelde me langzaam weer veranderen in mezelf.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_140268206
Zoek zeker hulp.
http://www.psychischegezo(...)XcwL4CFUXnwgodoksAdw
Dit moet je zeker niet onderschatten.
  zaterdag 24 mei 2014 @ 17:32:37 #135
11682 Moonah
Jolie femme
pi_140317326
Pfff, toevallig net met mijn man en mijn moeder een gesprek gehad over de tijd dat ik een PPD had.
Ik heb toen uuuuuuren gewandeld met mijn moeder, gezeurd, geklaagd en gejankt. En mijn man herinnerde zich de uitspraak dat 'ik mijn kop tegen die betonnen bloembak kapot wilde slaan'. Dat kwam wel even binnen... Ik heb met terugwerkende kracht enorm veel respect voor hem dat hij indertijd zo het hoofd koel heeft weten te houden. O+

Dames, loop er niet te lang mee rond als je je niet lekker in je vel voelt. Het hoeft niet zo ver te komen dat je helemaal doordraait. Bespreek het met je huisarts. Toen ik eenmaal medicatie had voelde ik me binnen een week normaal (al slaat het meestal niet zó snel aan).

En Yppeke, een dikke :* !
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_140513681
Poe, wat verdrietig als je je zo voelt. Veel sterkte.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_140622764
Ik ben inmiddels nog niet naar de huisarts geweest. Steeds als het een paar dagen beter lijkt te gaan, dan hoop ik dat het 'misschien over is'. Maar ja, binnen no time voel ik mij weer verdrietig, wanhopig, boos.
Maar ik durf niet goed naar de huisarts te gaan. Bang voor onbegrip of misschien wel een heel andere conclusie: gewoon doodongelukkig zijn.
Kind, relatie, geldzorgen, belabberde baan en daarmee teveel thuis. Ik werk maar 15 uur per week maar ondanks dat ik zelden zin heb om te werken, vind ik thuis zijn ook vermoeiend.
Dus ja, weet nog steeds niet wat te doen. Zie je, zelfs een beslissing nemen en uitvoeren mbt de huisarts lukt geeneens. :')
pi_140622935
Is er iemand die met je mee kan gaan? Sowieso: een goede vriendin met wie je hierover kunt praten? Dat zou fijn zijn.

'Gewoon' doodongelukkig zou betekenen dat je maar 'gewoon' moet accepteren dat je je zo voelt of afwachten tot de omstandigheden veranderen. Daar geloof ik allebei niet in.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_140623106
quote:
2s.gif Op maandag 2 juni 2014 09:51 schreef Franny_G het volgende:
Is er iemand die met je mee kan gaan? Sowieso: een goede vriendin met wie je hierover kunt praten? Dat zou fijn zijn.

'Gewoon' doodongelukkig zou betekenen dat je maar 'gewoon' moet accepteren dat je je zo voelt of afwachten tot de omstandigheden veranderen. Daar geloof ik allebei niet in.
Nee, ik zou liever alleen. Dan durf ik eerder alles te zeggen.
Misschien deze week eens kijken. -O-
pi_140623224
Hoe langer je wacht hoe hoger de drempel. .
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_140623466
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2014 09:43 schreef vencodark het volgende:
Ik ben inmiddels nog niet naar de huisarts geweest. Steeds als het een paar dagen beter lijkt te gaan, dan hoop ik dat het 'misschien over is'. Maar ja, binnen no time voel ik mij weer verdrietig, wanhopig, boos.
Maar ik durf niet goed naar de huisarts te gaan. Bang voor onbegrip of misschien wel een heel andere conclusie: gewoon doodongelukkig zijn.
Kind, relatie, geldzorgen, belabberde baan en daarmee teveel thuis. Ik werk maar 15 uur per week maar ondanks dat ik zelden zin heb om te werken, vind ik thuis zijn ook vermoeiend.
Dus ja, weet nog steeds niet wat te doen. Zie je, zelfs een beslissing nemen en uitvoeren mbt de huisarts lukt geeneens. :')
Ga. Echt, het is een drempel, maar ga. 'Gewoon doodongelukkig zijn' geloof ik namelijk ook niet in. Er is een oorzaak. Als die gevonden is, kan 'ie aangepakt worden.

Het niet kunnen nemen van een beslissing is wel heel bekend. De psycholoog waarnaar ik was doorgestuurd neemt geen nieuwe patiënten aan... En ik kan maar niet bedenken wat ik nu moet doen of, beter gezegd, wie ik dan moet kiezen.

Het is niet makkelijk, maar de ha is echt de eerste stap :*.
Home is where the O+ is...
pi_140626756
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2014 09:43 schreef vencodark het volgende:
Ik ben inmiddels nog niet naar de huisarts geweest. Steeds als het een paar dagen beter lijkt te gaan, dan hoop ik dat het 'misschien over is'. Maar ja, binnen no time voel ik mij weer verdrietig, wanhopig, boos.
Maar ik durf niet goed naar de huisarts te gaan. Bang voor onbegrip of misschien wel een heel andere conclusie: gewoon doodongelukkig zijn.
Kind, relatie, geldzorgen, belabberde baan en daarmee teveel thuis. Ik werk maar 15 uur per week maar ondanks dat ik zelden zin heb om te werken, vind ik thuis zijn ook vermoeiend.
Dus ja, weet nog steeds niet wat te doen. Zie je, zelfs een beslissing nemen en uitvoeren mbt de huisarts lukt geeneens. :')
Ik heb ook even bij een psych gezeten (niet vanwege een pnd, maar "gewoon" depressief, al heb ik destijds dat etiketje nooit gekregen). Toen ik klaar was, zei ik dat er dan nu ook weer ruimte was voor mensen die het harder nodig hadden dan ik. Waarop de psych zei dat zij dat wel bepaalde, wie het nodig had. ;) (staat er harder dan ze het echt zei)

Maw: als jij denkt dat jij het misschien wel eens nodig zou kunnen hebben, zet dan die stap. En wie weet heb je maar (zoals ik destijds) drie sessies nodig om je gedachten en zelfvertrouwen weer op de rit te krijgen. Ik vond het heerlijk om m'n hart uit te storten en handvaten te krijgen om verder te gaan.
Ik dacht destijds ook dat het allemaal wel meeviel en dat je toch wel minstens drie zelfmoordpogingen moest hebben ondernomen en aan automutilatie moest doen om er terecht te komen (even heel cru), want ach, het enige wat ik had waren de gedachte om dood te willen, vaak in huilen uitbarsten en wat probleempjes met mijn familie. Totdat ik wat info op ging zoeken en er iets stond in de trant van: "Als je gedachten/gevoelens je belemmeren in je dagelijks leven."
En toen dacht ik: ja, das mss toch wel een klein beetje op mij van toepassing... Ik stuurde een mail, waarin ik niet eens over die donkere gedachten schreef, en kreeg als antwoord: goed dat je contact opzoekt met de psycholoog. Opluchting!

[ Bericht 8% gewijzigd door Philomijn op 02-06-2014 12:06:22 ]
Dit, dat, alles.
pi_140672207
En, heb je jezelf er al toe kunnen zetten om te bellen?
Het is een hele belangrijke, eerste stap.
En wellicht ook de engste.

:*
Trotse mama van 2 :)
pi_140673011
Maat vanaf dan kan het alleen maar beter gaan.

Ff doen. Kun je je ha mailen? Heb ik gedaan, vond ik fijner, kon ik beter mn verhaal kwijt.
pi_140685843
die eerste stap is de grootste maar het kan je zooo helpen!
morgen de telefoon pakken en een afspraak maken. ;)

Zijn er hier dames die ervaring hebben met depressieve/labiele/opvliegende gevoelens tijdens de zwangerschap?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
S. 2014
J. 2016
  Moderator dinsdag 3 juni 2014 @ 22:16:19 #146
5428 crew  miss_sly
pi_140686225
Ja,zeer herkenbaar. Ik was wel ook depressief, maar die hormonale opvliegers kwamen hier ook voor. Heel moeilijk vond ik dat, want ik kon mezelf van een afstandje zien en horen en vond het vreselijk wat ik zei en deed, maar ik kon er geen rem op zetten. Dat was gewoon echt onmogelijk.

Niet echt tips, eigenlijk. Gelukkig heeft mijn vriend de zwangerschap doorstaan O+ er zijn nog steeds momenten dat ik me afvraag hoe hij dat gedaan heeft met al die ellende en ik ben nog steeds rg blij dat hij het voor elkaar gekregen heeft. Mijn collega's ben ik ook nog steeds dankbaar dat ze de storm hebben uitgezeten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_140686290
Yup. Maar alleen het eerste semester. Toen heb ik onze auto tegen een hardhouten tuinbank geparkeerd
pi_140686858
Ik heb met de fietspomp gegooid toen ik mijn fietsband wilde oppompen en het niet lukte. :+ .

Dat je een stuk emotioneler en feller reageert is op zich wel normaal. Maar als het samen gaat met depressieve/sombere gevoelens dan wordt het wel een ander verhaal, denk ik. Zeker als je eerder depressief bent geweest dan kun je er gevoelig voor zijn. Hormonen kunnen dan oude patronen e.d. weer oprakelen. Misschien is het een idee het te benoemen en ook te kijken wat er op dit moment aan te doen is al. Preventief te werk gaan?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_140687169
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 22:16 schreef miss_sly het volgende:
Ja,zeer herkenbaar. Ik was wel ook depressief, maar die hormonale opvliegers kwamen hier ook voor. Heel moeilijk vond ik dat, want ik kon mezelf van een afstandje zien en horen en vond het vreselijk wat ik zei en deed, maar ik kon er geen rem op zetten. Dat was gewoon echt onmogelijk.

Niet echt tips, eigenlijk. Gelukkig heeft mijn vriend de zwangerschap doorstaan O+ er zijn nog steeds momenten dat ik me afvraag hoe hij dat gedaan heeft met al die ellende en ik ben nog steeds rg blij dat hij het voor elkaar gekregen heeft. Mijn collega's ben ik ook nog steeds dankbaar dat ze de storm hebben uitgezeten.
ik heb vorige week gezegd dat ik het echt zou snappen als mn man weg zou gaan... het is precies als jij zegt je ziet/hoort het jezelf doen maar stoppen... hoe???
Gelukkig houdt hij heel veel van mij en houdt hij het einddoel voor ogen, maar de seks in de toekomst zal wel met 3 laagse condooms zijn denk ik :+

het eind vd zwangerschap is in zicht,nog max 12 1/2 week...

ik heb overigens al AD hoor, ws was ik zonder wel.echt teruggevallen in een hormonale depressie...
S. 2014
J. 2016
pi_140687449
GM, ik herken het vooral van ná de zwangerschap. Ik had mezelf voorgehouden dat de fysieke klachten dan gingen verminderen, en toen dat niet gebeurde ging de boel langzaam steeds meer op tilt.

Tip: leer omgaan met je beperkingen. Want hoewel de bekken en rugklachten bij velen snel na de bevalling verdwijnen, hoeft dat niet zo te zijn. En dan duurt het lang... Dus bespreek met je fysio wat wel en niet goed is, maak vast een afspraak voor 6-8 wk na de bevalling en bespreek met je man wat jullie samen kunnen doen om de frustratie bij jou te verminderen.
Home is where the O+ is...
  Moderator dinsdag 3 juni 2014 @ 22:41:06 #151
5428 crew  miss_sly
pi_140687567
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 22:32 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

ik heb vorige week gezegd dat ik het echt zou snappen als mn man weg zou gaan... het is precies als jij zegt je ziet/hoort het jezelf doen maar stoppen... hoe???
Gelukkig houdt hij heel veel van mij en houdt hij het einddoel voor ogen, maar de seks in de toekomst zal wel met 3 laagse condooms zijn denk ik :+

het eind vd zwangerschap is in zicht,nog max 12 1/2 week...

ik heb overigens al AD hoor, ws was ik zonder wel.echt teruggevallen in een hormonale depressie...
Het is bij ons echt wel een belangrijke reden geweest om niet voor een tweede te gaan, in ieder geval.
Het was echt een hormonale depressie bij mij. Ik was altijd een positief en blij mens en tijdens de zwangerschap was ik dat helemaal niet, vanaf 14 weken. Na de bevalling was het ook op slag over, hoewel het wel nog tot ongeveer 3,5 jaar na de bevalling heeft geduurd voor ik weer echt mezelf was. Dat kwam langzaam maar zeker weer terug, gelukkig.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_140687984
Cwen, de frustratie komt vooral voort uit het gevoel hebben opgesloten te zitten.. ik ben een type wat direct wil doen wat ik bedenk en dat kan nu niet, ik moet nu kiezen,.als ik s'ochtends iets heb ondernomen is.het de rest van de dag klaar... dat frustreert... en daarbij wil ik lekker opruimen en poetsen en dat gaat lastig zonder hulp...
Dankzij de verhalen hier weet ik dat het niet direct over hoeft te zijn na de bevalling.

@miss_sly
Ik begrijp wel dat de hormonen een 2e kindje kunnen tegenhouden, mijn man maakte vorige week al een opmerking in die richting... Maar daar wil ik nu nog niet aan denken, eerst mupke maar eens op de wereld zetten.
wel fijn te lezen dat het na de bevalling ook direct over was, dat geeft hoop.
S. 2014
J. 2016
  Moderator dinsdag 3 juni 2014 @ 23:14:24 #153
5428 crew  miss_sly
pi_140689325
Bij ons waren er meer redenen om niet voor een tweede te gaan, mijn leeftijd is bijvoorbeeld ook een belangrijke factor. En het feit dat B geen tweede wil, telt ook behoorlijk zwaar ;)

Sowieso is dat allemaal van later zorg, inderdaad. Eerst deze zwangerschap en je kindje op de wereld zetten, leren kennen en van genieten O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_140909767
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2014 09:59 schreef vencodark het volgende:

[..]

Nee, ik zou liever alleen. Dan durf ik eerder alles te zeggen.
Misschien deze week eens kijken. -O-
Hoe gaat het nu met je?
Home is where the O+ is...
pi_140919891


[ Bericht 100% gewijzigd door Bla_Bla_Bla op 10-06-2014 18:49:30 ]
pi_144485398
Ik geef dit topic even een kickje omhoog, heb ook eerdere delen teruggelezen en enigzinds opgelucht dat ik niet de enige ben met deze gevoelens.

Ik ben inmiddels 9 weken geleden bevallen van beebje. En waar ik altijd had gedacht dat ik een moeder zou worden die het heerlijk zouden vinden om de hele dag met beebje bezig te zijn blijkt niets minder waar. Ik herken mezelf gewoon helemaal niet meer terug. Ik ben veranderd in een zielig hoopje mens lijkt het wel. Als beebje huilt raak ik meteen in de stress, zo erg dat het op mijn lichaam slaat en ik buikpijn en hoofdpijn krijg. Ik doe mijn best om haar te troosten maar ben ook erg gestresst, wat beebje natuurlijk aanvoelt dus die wordt niet echt rustig bij/van mij. Ik ben ontzettend moe, loop echt op mijn tandvlees en moet me iedere ochtend bijna uit bed slepen. Ik neem me vaak 's avonds voor om de volgende dag iets leuks met beebje te gaan doen, bijvoorbeeld naar de stad gaan maar uiteindelijk komt het er bijna niet van want ik ben bang dat ze als ik eenmaal in de stad ben gaat huilen en dan voel ik mensen kijken en wil ik dat het gehuil meteen ophoudt.
Ik leef tegenwoordig echt op de klok, mijn man werkt 12 uur per dag en komt rond 19.00u thuis, ik kan iedere dag niet wachten tot het zover is. En dan baal ik weer zo van mezelf, dat ik me zo voel telkens.
Na vandaag de zoveelste huilbui te hebben gehad, gelijktijdig met beebje die ook lag te huilen zie ik in dat ik hulp moet gaan zoeken. Maandag ga ik de huisarts bellen.

Het doet me goed om te lezen dat ik zeker niet de enige ben en dat er ook (hopelijk) weer betere tijden aan gaan breken. Het is in ieder geval fijn dit eens van me af te kunnen schrijven.
pi_144485549
Goed van je dat je hulp gaat inschakelen! Kun je het wel bespreken met je man?
S. 2014
J. 2016
pi_144485800
Mwah, mijn man is een ontzettende nuchtere. Als ik aangeef dat ik me ongelukkig voel op dit moment zegt hij 'dat dat wel overgaat als ik weer kan gaan werken'. Hoe ik ook probeer aan te geven bij hem dat het echt niet goed gaat met mij op dit moment, het lijkt alsof hij er niet voor open kan/wil staan. Ik heb laatst gevraagd of hij misschien een paar dagen vrij zou kunnen nemen om thuis wat meer te ondersteunen maar hij zegt dan meteen dat dat niet kan. Dat maakt het voor mij lastig en ik reageer daar soms ook erg heftig op (huilen, schreeuwen) omdat ik me op zo'n moment afgewezen voel.
pi_144489248
oh dat is idd niet heel fijn...
S. 2014
J. 2016
pi_144494396
Ach, wat verdrietig... ;( Je kunt je zo machteloos voelen hè?
Wat mij indertijd 'hielp' (want uiteindelijk hielp niets, behalve pillen...), was uuuuurenlang wandelen met mijn moeder. En oh ja, met mijn kind. :+ Weg uit huis. Weg. En soms ook weg van mijn kind. Ik ben een aantal keer bij mijn zus gaan slapen. Dat gaf verlichting, ook al klopte het ook weer niet dat ik dan met mijn kleine nichtje knuffelde ipv met mijn baby die thuis bij papa was... :{
Simsolobim, ik hoop dat je ook iemand hebt tegen wie je mag aanzeuren, die je gevoelens accepteert voor wat ze zijn, en dat je maar snel adequate hulp mag krijgen. :*
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_144495747
Lijkt me dat in zo'n geval een nichtje knuffelen misschien juist meer helpt. Want daar hoef je geen zorgen om te hebben. Als het huilt, daar is mama, terugtrekken kan dan. Eigen kind is de verantwoording veel groter.
Het huis uit lijkt me ook wel een opluchting. Al is het maar tijdelijk, dan heb je misschien wel weer even adempauze en kun je de rest van de dag weer beter aan.
Maar sowieso als je er niet uitkomt, altijd hulp zoeken. Dan voel je je meteen al beter, weet ik uit ervaring, want de hulp gaat dan komen, en je bent niet meer alleen. :*
  zaterdag 13 september 2014 @ 21:07:18 #162
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_144495762
simsolobim, vraag of je huisarts ook even controleert of je bloedarmoede hebt. Precies wat jij beschrijft had ik de eerste weken na de bevalling ook.
Compleet depressief, maar bij mij kwam het niet door de hormonen, maar door bloedarmoede. De arts van het cb kwam er achter. En na een kuurtje staalpillen voelde ik me weer helemaal goed. Ik wist helemaal niet dat je door bloedarmoede depressief kon worden.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_144497809
Dat is een goede tip livelink, ga ik zeker doen!
pi_144499208
Ooh das n goede tip livelink, Laat ook gelijk je vitamines nakijken, want ik heb een vit D tekort en dat kan ook voor depressieve gevoelens zorgen.
S. 2014
J. 2016
  zondag 21 september 2014 @ 12:51:15 #165
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_144748717
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier.

Hebben jullie nog therapie gehad om de depressieve episode later te verwerken?

(Geen zin in uitgebreid verhaal, maar eea laat zich wel raden. :) )
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_144750108
Nee, maar bepaalde gesprekken met de psycholoog hebben me wel erg goed gedaan. Voor mijn gevoel is het nog niet 100% "afgesloten" zolang ik elke dag medicijnen moet nemen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_144751292
Davinia, ik zit er nog in, maar dat verwachten we niet. Het is ook nooit zo'n dal geweest, was er op tijd bij.
Home is where the O+ is...
pi_144787457
Jeetje, ik zie nu pas dit topic. Wat fijn dat het er is!

Sim, ook al ben je bang om weg te gaan ivm jouw kindje die gaat huilen, moet je wel lekker even weggaan. MIsschien is het een plan om elke keer 5 minuten erbij te doen? Speentje mee te nemen? Eventueel draagdoek? De buitenlucht kan echt voor wonderen zorgen.

Jouw post dat je het niet kan bespreken met jouw man raakt me. Gelukkig is dit topic er om steun te vinden O+
pi_144788735
(Even vanaf andere account, ik weet de inlog niet meer 8)7 )

YPPY, als ik uitga van dat ik geen medicatie meer slik als einde van de periode, zal het nooit aflopen...
Ik zit zeker tot het einde der tijden aan deze medicatie vast. Al heb ik nog steeds de stille hoop dat ik 1 van de twee pillen een beetje kan afbouwen...

Ik heb de laatste tijd wat stemmingswisselingen door de anticonceptie en raak er (min of meer) van in paniek. ;( De angst voor een terugval is zo groot.;( Herkennen jullie dat?

cwen, hoe gaat het nu bij jou dan?
Trotse mama van 2 :)
pi_144789855
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
Jeetje, ik zie nu pas dit topic. Wat fijn dat het er is!

Sim, ook al ben je bang om weg te gaan ivm jouw kindje die gaat huilen, moet je wel lekker even weggaan. MIsschien is het een plan om elke keer 5 minuten erbij te doen? Speentje mee te nemen? Eventueel draagdoek? De buitenlucht kan echt voor wonderen zorgen.

Jouw post dat je het niet kan bespreken met jouw man raakt me. Gelukkig is dit topic er om steun te vinden O+
Ik ben vorige week twee keer met beebje naar de stad geweest, dat heeft ons wel goed gedaan. Ze heeft lekker geslapen in de wandelwagen en maar heel even gehuild. Jammer dat ik wanneer ze huilt meteen in paniek raak, ik begrijp zelf niet zo goed hoe dit komt want ik weet rationeel gezien dat het heel normaal is dat baby's huilen :{ Sta ik dan bij de bakker, beebje begint te huilen en het zweet breekt me aan alle kanten uit pfff. Hopelijk gaat dat gevoel nog wel minder worden, dat ik niet meteen in paniek raak als ze in het openbaar huilt.
pi_146343112
Even een kickje; hoe is het met iedereen?
pi_146347803
Hier gaat het inmiddels beter, nog niet optimaal maar ik heb wel het idee dat we er gaan komen ^O^ een paar weken geleden is thuis de bom echt gebarsten waarna mijn man ook inziet dat het moederen voor mij niet meteen vanzelfsprekend gaat. Hij is nu meer thuis en doet echt zijn best mij te ondersteunen waardoor ik meer ruimte voel.
pi_146348029
Ik ben nooit meer naar de huisarts geweest. Ik heb een keer de knop omgezet en mezelf gedwongen om gewoon rustig en kalm te blijven. Mijzelf steeds herinneren dat ik voor ons zoontje rustig moet zijn. Tot 10, 20, 60 tellen en mij steeds bewust te zijn dat Aiden alles ziet en voelt.
Het gaat beter, ook omdat hij nu weer in een rustigere fase zit.
Daarnaast heb ik mezelf al 100 keer proberen te bedenken wat ik in hemelsnaam tegen de huisarts moet zeggen. Er is/was veel wat in mijn hoofd speelde maar ik denk dat dit vooral buiten mijn hoofd zit, dus dat het meer aan de situatie en omstandigheden zit.
Mijn moeilijke momenten komen niet uit het onbegrijpelijke niets, zal ik maar zeggen. Er speelt gewoon meer.

En dat kan je nu net niet bij een huisarts of iemand oplossen.
  dinsdag 15 maart 2016 @ 15:43:57 #174
149959 SQ
snelle trees
pi_160685764
Even een upje voor de dames die momenteel met hormonale depressie worstelen :*
disclaimer
  dinsdag 15 maart 2016 @ 15:55:38 #175
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_160686035
Ja ik haak hier even aan. Dank je SQ, had niet eens door dat we offtopic zaten in t andere topic... :@
Kwak
pi_160686265
Oh, misschien hoor ik ook meer hier. Sorry.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_160686863
Euh ja.. Ik hoor hier niet, want niet hormonaal.. Maar praat gerust berder hier, ik blijf wel meelezen en -leven! :*
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  dinsdag 15 maart 2016 @ 16:43:15 #178
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_160686895
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 16:41 schreef JufMariska het volgende:
Euh ja.. Ik hoor hier niet, want niet hormonaal.. Maar praat gerust berder hier, ik blijf wel meelezen en -leven! :*
Mja hormonaal vraag ik me bij mij ook af, maar goed, bevaltrauma of depressie met baby of dreumes lijkt me toch best hier passen.
Kwak
pi_160688338
Ah, hier mag ik, want wel hormonaal. Wat een mazzel }:| ;)
  dinsdag 15 maart 2016 @ 18:12:40 #180
149959 SQ
snelle trees
pi_160688443
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 18:06 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ah, hier mag ik, want wel hormonaal. Wat een mazzel }:| ;)
het andere topic ging specifiek over de zwangerschap. Dat is volgens mij niet van toepassing bij jou. Het gaat niet om het "wegjagen" van mensen, maar om het juiste onderwerp op de juiste plaats :)
disclaimer
pi_160688533
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 18:12 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

het andere topic ging specifiek over de zwangerschap. Dat is volgens mij niet van toepassing bij jou. Het gaat niet om het "wegjagen" van mensen, maar om het juiste onderwerp op de juiste plaats :)
Weet ik hoor, mijn reactie was op de mensen hierboven die twijfelen waar ze bij 'mogen' horen :)
  dinsdag 15 maart 2016 @ 18:19:42 #182
149959 SQ
snelle trees
pi_160688563
Jullie mogen wat mij betreft ook met zijn allen in "hoe gaat het nu met ons" posten, daar past het wat mij betreft óók prima ;)

Veel sterkte trouwens, voor iedereen :*
disclaimer
pi_160689599
Ach, laatookmaar.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_160689736
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 19:08 schreef Marjolijntje het volgende:
Ik geloof dat ik mijn mond helemaal maar hou verder. Jemig.
Waarom? :)
  dinsdag 15 maart 2016 @ 19:15:36 #186
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_160689809
Tsjongejonge, er werd hier volgens mij nergens een probleem van gemaakt hoor. Ik maakte een luchtige opmerking op JufMaris, niks mee bedoeld verder. Was niet de bedoeling een discussie te ontketenen :')
Kwak
pi_160689906
En ik las de topictitel wat te letterlijk denk ik. We zien wel even hoe het verder loopt toch? Feit is dat er veel herkenning was en is en veel dames dat volgens mij wel prettig vonden, dus laten we een plek kiezen en daar verder praten met de dames die dat fijn vinden. :*
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_160689913
Iedereen hoort hier want álles is hormonaal. We zijn allemaal niets meer dan een groot vat chemische reacties dat bepaalt hoe we ons voelen. O+
  dinsdag 15 maart 2016 @ 19:24:42 #189
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_160690059
quote:
3s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 19:19 schreef -Spring het volgende:
Iedereen hoort hier want álles is hormonaal. We zijn allemaal niets meer dan een groot vat chemische reacties dat bepaalt hoe we ons voelen. O+
Ik ben zoutzuur denk ik...
Kwak
  dinsdag 15 maart 2016 @ 19:25:57 #190
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_160690096
quote:
3s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 19:19 schreef -Spring het volgende:
Iedereen hoort hier want álles is hormonaal. We zijn allemaal niets meer dan een groot vat chemische reacties dat bepaalt hoe we ons voelen. O+
Noem je mij nu hormonaal :( :( :'( :'( .

;)
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  dinsdag 15 maart 2016 @ 19:32:38 #191
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_160690295
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 18:19 schreef Stormqueen het volgende:
Jullie mogen wat mij betreft ook met zijn allen in "hoe gaat het nu met ons" posten, daar past het wat mij betreft óók prima ;)

Veel sterkte trouwens, voor iedereen :*
Daar hangt er geen label aan met zwangerschap of hormonaal dus ook een mooie plek voor iedereen bij elkaar :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_161373466
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_161373728
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_161373854
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_161374400
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_161374462
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
S. 2014
J. 2016
pi_161382175
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_161382660
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166266168
Maar even hier, want meeschrijven in het baby draadje lukt nu even niet..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*slik*
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_166266441
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 17:17 schreef Marjolijntje het volgende:
Maar even hier, want meeschrijven in het baby draadje lukt nu even niet..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*slik*
Ik ben doorgestuurd uit voorzorg naar de pop poli. Die draait specifiek om zwangerschap en depressie etc. Misschien kunnen ze ook iets voor jou nu na je zwangerschap betekenen. Ze zitten veelal gevestigd in ziekenhuizen.

X
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_166267362
Marjolijntje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166267584
Marjolijntje :*
Sterkte met de zoektocht, Ik hoop dat je snel iemand vind die je op de juiste manier kan bijstaan.
S. 2014
J. 2016
pi_166267602
Marjolijntje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_166267983
Wat verdrietig marjolijntje. Ik had zo gehoopt dat de lucht op zou klaren voor je.

Tips heb ik niet, maar ik wil je wel veel sterkte wensen.

Edit
Kun je niet iets met M gaan doen waarin je exclusieve aandacht voor hem hebt? Cursus babymassage oid?

[ Bericht 28% gewijzigd door Arja op 28-10-2016 19:14:12 ]
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:35:32 #205
11682 Moonah
Jolie femme
pi_166268515
Marjolijntje,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_166271022
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_166273568
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 17:17 schreef Marjolijntje het volgende:
Maar even hier, want meeschrijven in het baby draadje lukt nu even niet..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*slik*
Korte reactie, maar probeer ajb iets in de tweede lijnnte vinden. Ik heb soortgelijke gevoelens gehad over mijn M., en met EMDR is dat heel goed geholpen. Een tweedelijnstherapeut, vrijgevestigd, heeft meer tijd, vaak geen vragenlijsten enzo. Na een hoop gek*t in de eerste lijn ben ik zo blij dat ik deze stap genomen heb!

Ik heb een hele lijst namen in de regio zuid holland, mijn pm staat open. :*
Kwak
pi_167008782
Het is even geleden, maar toch ook weer een korte update hier.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_167009527
Wat jammer dat het zo lang moet duren Marjolijntje, houd vol!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_167009650
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_167009804
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_167010016
Heb diegene van alle social media profielen afgegooid en aangegeven dat ik geen contact meer wil, en tot nu toe wordt dat gelukkig wel gerespecteerd.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_167010705
Oef, Marjolijntje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167011000
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_167011142
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167011484
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_167012045
Ook via hier: dikke dikke knuffel voor jou Marjolijntje! Je komt er zeker, ook al is de weg nu nog zo onduidelijk :* :*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_167018776
Een knuffel voor jou Marjolijntje!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_167037397
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 3 december 2016 @ 09:28:05 #220
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_167067012
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 23:48 schreef Solagratia het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sola dikke kus voor jou want de situatie met jullie meisje is ook al jaren heftig :*
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 4 december 2016 @ 15:38:24 #221
126620 Krln
Belg in Breda
pi_167096597
Aan iedereen van een lurkster een knuffel. Heb mn eigen verhaal maar nog niet helemaal klaar te vertellen. Maar ik wil iedereen gewoon een dikke knuffel geven ,en moed. Liefs xxx
  maandag 5 december 2016 @ 18:04:49 #222
11682 Moonah
Jolie femme
pi_167123478
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 15:38 schreef Krln het volgende:
Aan iedereen van een lurkster een knuffel. Heb mn eigen verhaal maar nog niet helemaal klaar te vertellen. Maar ik wil iedereen gewoon een dikke knuffel geven ,en moed. Liefs xxx
Als je er aan toe bent, weet je dit topic te vinden.

Marjolijntje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_167173194
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_167173630
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167183999
Marjolijntje, gewoon sterkte :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  donderdag 8 december 2016 @ 09:50:52 #226
11682 Moonah
Jolie femme
pi_167184295
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 20:09 schreef Arja het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eens!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_167185415
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit, dat, alles.
  donderdag 8 december 2016 @ 17:30:36 #228
53814 dobbey
donorkind.wordpress.com
pi_167193510
Helaas heb ik niets van dit topic gevolgd dus vind het lastig om op anderen te reageren dus hoop dat een digitale knuffel en :* ook gewaardeerd word.


Ik heb nu al een aantal keren dit topic gelopen en weer net zo hard gesloten maar volgens mij zit ik hier wel op het juiste adres. (Zo niet dan mag dit verwijdert worden of zo)

Zoals de meesten van jullie denk ik wel weten post ik nu bijna 5 jaar mee in als zwanger worden en blijven.... 2 jaar terug ben ik na een negatieve test en 3 jaar van hot naar her geslingerd te zijn como,eet afgeknakt tot op het bot. Problemen van vroeger, de medische molen en alles wat er gebeurd is de afgelopen jaren kwam in ene naar voren en ik ben daardoor officieel gediagnosteerd met ptss waarvoor ik emdr therapie heb gehad daarnaast heb ik de diagnose adhd gekregen en heb ik hoogstwaarschijnlijk borderline (nee niet de extreme variant maar wel vele kenmerken maar gelukkig kan ik hiermee al jaren goed functioneren en nemen de mensen om mij heen de buien voor lief want dat is typisch dobbey.

Nu iets wat op het moment heel erg speelt en wat ik best lastig vind.

Wij zitten momenteel weer midden in de behandeling met een eiceldonor en voor je die toestemmingen krijgt heb je oa gesprekken met een medisch maatschappelijk werkster. Ik heb in dit gesprek aangegeven wat er in de voorbije 2 jaren gebeurd is aan behandelingen en daarnaast de medicatie die heb gehad en heb. (Ritalin nu gestopt ivm traject, slaapmedicatie voor chronische slaapproblemen en met behulp van de poppoli overgezet naar andere die ik mag blijven gebruiken tijdens evt zwangerschap, oxazepam voor angst en paniekaanvallen maar daar ben ik al een tijdje vanaf)

Gezien de hele geschiedenis adviseerde de mmw ons om mij na een positieve test direct te melden zodat ik kan worden gezien door een psychiater en de poppoli omdat ik dus schijnbaar 80% kans heb op een pre- en post natale depressie. Ze willen dit in de gaten houden en na de eventuele bevalling zal ik ook ca 2 weken in het ziekenhuis moeten blijven voor dagelijkse gesprekken en evt bijsturing met medicatie. Ik kan dit alleen maar toe juichen want voorkomen is beter dan genezen maarrrrr...... nu alles toch wel dichterbij komt krijg ik het toch wel benauwd. De wat als-en vliegen mij om de oren en af en toe vraag ik jij zelfs af of ik wel goed bezig ben door toch de. Behandeling door te zetten om zwanger te worden.

Zijn er hier dames aanwezig die ook van tevoren zijn aangemeld en de nazorg hebben gehad? Of mss iemand die zonder voorbode toch een pre of post natale depressie hebben gekregen en kunnen aangeven wat te verwachten van alles?

Mochten er nog onduidelijkheden zijn of aanvullende info van mijn kant dan hoor ik dat graag. Ik heb het zo goed mogelijk proberen te verwoorden maar dat is vrij lastig merk ik nu. :@
  donderdag 8 december 2016 @ 17:54:54 #229
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_167194034
Ik kan niet uit eigen ervaring spreken, maar vraag me wel af: past het bij jou om koudwatervrees te krijgen? Ik kan me namelijk wel voorstellen dat je dat krijgt, nu het eindelijk zo dichtbij komt voor je. Dat je opeens denkt 'waar begin ik eigenlijk aan'. Dan worden kleine twijfels uitvergroot, en dat kan bij jou goed deze zijn.
Zou het je helpen om bovenstaande gewoon eens te bespreken met die maatschappelijk werkster? Was dat iemand met wie goed je kon praten?
Sterkte, het is ook verdomd spannend en onzeker allemaal :*
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 8 december 2016 @ 18:51:59 #230
53814 dobbey
donorkind.wordpress.com
pi_167195142
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 17:54 schreef Lemijn het volgende:
Ik kan niet uit eigen ervaring spreken, maar vraag me wel af: past het bij jou om koudwatervrees te krijgen? Ik kan me namelijk wel voorstellen dat je dat krijgt, nu het eindelijk zo dichtbij komt voor je. Dat je opeens denkt 'waar begin ik eigenlijk aan'. Dan worden kleine twijfels uitvergroot, en dat kan bij jou goed deze zijn.
Zou het je helpen om bovenstaande gewoon eens te bespreken met die maatschappelijk werkster? Was dat iemand met wie goed je kon praten?
Sterkte, het is ook verdomd spannend en onzeker allemaal :*
Paniek en piekeren is idd iets dat bij mij en mijn ziektebeeld hoort ik heb moeite om niet te weten wat mij te wachten staat en de regie uit handen te moeten geven. (Daarom ook mijn vraag of er iemand is met ervaring zodat ik weet wat mij ongeveer te wachten staat. Het is heel anders om te horen van een medestander dan een arts) Het verschil nu is dat ik vroeger hele zware paniekaanvallen kreeg en ik het nu vrij snel van mij af kan zetten. Stress, spanning en hormonen spelen natuurlijk ook mee dus ik weet dat ik niet zo maf moet denken :')
pi_167525042
Hoe gaat het met iedereen hier, zo voor de feestdagen?

Even een update van mijn kant.
Het gaat goed. Erg goed. Ik geniet van het leven met 2 kinderen. Als ik wakker wordt heb ik zin om iets te ondernemen, ipv een "nou eens zien wat deze dag brengt-gevoel". En dat is echt heel erg lang geleden. Nu het beter gaat, merk ik pas hoe diep ik er eigenlijk doorheen zat. Ik accepteerde het als normaal, want ik wist niet beter (was lang geleden iig). Sinds ik medicatie krijg is het een stijgende lijn.

Het is jammer dat mensen me soms het gevoel geven om deze keuze te verdedigen. Tussen we weëen door bv vroeg de vk die ik niet kende en mijn lijst doornam, of ik er baat bij had, of ik verschil merkte. Jammer dat mensen die je eenmalig ziet en die je niet van eerder kent, me dit soort dingen vragen. Je proeft gewoon de scepsis in hun uitspraken, en dat is echt erg jammer. Ze moesten eens weten hoeveel goed de keus voor medicatie voor mijn gezin betekent.

[ Bericht 11% gewijzigd door Roomsnoes op 23-12-2016 02:04:34 ]
  donderdag 22 december 2016 @ 13:59:41 #232
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_167525135
Fijn om te lezen!
En ja dat verdedigen, dat zal wel blijven. Helemaal nu deze week weer in het nieuws was dat het merendeel van de gebruikers van antidepressiva er geen baat bij zou hebben.

Hebben jullie iets afgesproken over hoe lang je doorgaat met de medicatie?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_167525233
Nee dat nog niet. Wil daar in januari met mijn behandelaar over praten. Ik gebruik de laagste dosis en dat lijkt genoeg, dus ben benieuwd wat zij vindt.

En qua baat hebben - het is een van de beste keuzes die ik heb gemaakt in mijn leven. Het is voor mij echt een wereld van verschil.
pi_167525528
Wat fijn Roomsnoes, heerlijk om weer wat licht te zien!

Zeurklaagpost.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_167529664
Marjolijntje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_167530546
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 14:20 schreef Marjolijntje het volgende:
Wat fijn Roomsnoes, heerlijk om weer wat licht te zien!

Zeurklaagpost.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is er echt niet een vrijgevestigde therapeut waar je sneller terechtkunt? Ik hoefde daar bovendien geen formulierenof tests voor in te vullen enzo...
Kwak
pi_167531983
Ik weet het niet. Het is niet alleen de depressie die een probleem is nu, ook de hechting gaat niet goed en dat schijnt toch wel een specialistisch iets te zijn :/
Mama van F. (2012) en M. (2016)
  donderdag 22 december 2016 @ 20:58:40 #238
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_167534805
Marjolijntje, ik vind het vreselijk dat jullie het zo zwaar hebben. Hou vol! Ik doe even mee met de virtuele knuffel van Moonah.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_167779893
Terugblik op het afgelopen jaar. Meh.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_167780029
Ohhh Marjolijntje,

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 31 december 2016 @ 12:55:48 #241
11682 Moonah
Jolie femme
pi_167780730
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 12:27 schreef Marjolijntje het volgende:
Terugblik op het afgelopen jaar. Meh.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_167781065
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 12:27 schreef Marjolijntje het volgende:
Terugblik op het afgelopen jaar. Meh.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je hebt overlééfd! Dát heb je gedaan en dat is knap. Nu eerst overleven, de rest komt later. :*
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zaterdag 31 december 2016 @ 13:08:14 #243
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_167781120
Marjolijntje, 2016 ligt bijna achter je, dat is geweest :*
Ik gun je voor 2017 al het mogelijke. Dat het maar een jaar van herstel en wederopbouw mag worden. Heel, heel veel liefs.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_167782613
Vraagje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167784155
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 13:51 schreef Thistleweed het volgende:
Vraagje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik had een half jaar geleden dezelfde kwestie. Lees even terug, miss heb je er wat aan. Heb ook van vivi (dacht ik..?) een artikel gekregen over de feitelijke invloed, dat heeft mij erg geholpen.

Ik ben tijdens zwschap begonnen en was de beste keus ooit. Pm staat open als je behoefte hebt :)
pi_167784520
Bedankt Roomsnoes, ik ga zo even terug lezen
pi_167805404
Thistle:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Reactie op de rest:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En een klein lichtpuntje uit 2016:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_167806635
Prachtig je lichtpuntje O+.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door Unihipili op 01-01-2017 13:53:23 ]
pi_167807481
Die laatste foto Marjo, die vind ik zo mooi. Het zegt: ik heb je, ik houd je, ik houd van je en ik bescherm je. Koester die foto's en kijk naar ze op donkere momenten. Want ergens zit het, dit gevoel. Ergens is het, en ik hoop zo dat er snel hulp komt die je dit gevoel vaker kan geven. Ik wens je veel licht toe voor 2017 :*
pi_167808012
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 1 januari 2017 @ 15:04:04 #251
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_167808051
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 15:01 schreef Thistleweed het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat hoeft elkaar toch niet uit te sluiten, kan ook beide m.i.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_167809109
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 15:01 schreef Thistleweed het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167809121
Marjo die foto's had ik al eerder gezien, maar ze ontroeren me nog steeds.
Die oerkracht maakt nog steeds dat je door gaat iedere dag en dat je wilt dat het beter gaat voor jou en de mensen om je heen.
pi_167809515
Thistle; bij beide zwangerschappen AD geslikt en beide keren hebben de kinderen er geen last van gehad. Ik gebruik fluoxetine (20mg) en schijnt tegenwoordig ook bij bv te mogen.
Na de bevalling werden de kinderen 12 uur gecontroleerd op afkickverschijnselen en als dat goed was mochten we gaan.
S. 2014
J. 2016
pi_167809842
quote:
1s.gif Op zondag 1 januari 2017 16:02 schreef Bloesem. het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_167809907
@molo, dat klopt eigenlijk ook wel. Ik denk dat ik gewoon niet een fijn beeld heb bij een ziekenhuis bevalling en dat liever wil voorkomen.

@bloesem, hier het zelfde, bellen als het te donker wordt en verder begeleiding van een psycholoog. Ze begon wel over de mogelijkheid van AD, vandaar dus mijn zoektocht naar informatie. Ik zal in ieder geval mijn vragen en twijfels bespreken. Ook met de vk.
pi_167810711
Vraagje aan de dames hier met zwangerschap depressie en / of hechtingsproblemen.
Hoe oud was je toen je zwanger werd?
pi_167810859
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:34 schreef matigeuser het volgende:
Vraagje aan de dames hier met zwangerschap depressie en / of hechtingsproblemen.
Hoe oud was je toen je zwanger werd?
Ik had geen zwangerschapsdepressie maar wel AD. 1 ex was ik 26 en de tweede keer 28.
S. 2014
J. 2016
pi_167811989
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:34 schreef matigeuser het volgende:
Vraagje aan de dames hier met zwangerschap depressie en / of hechtingsproblemen.
Hoe oud was je toen je zwanger werd?
Bij de eerste was ik 26 (geen zwangerschapsdepressie, waarschijnlijk wel een gemiste postpartum depressie, geen hechtingsproblemen) en bij de tweede 30 (en toen met alles erop en eraan)
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_167812329
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:34 schreef matigeuser het volgende:
Vraagje aan de dames hier met zwangerschap depressie en / of hechtingsproblemen.
Hoe oud was je toen je zwanger werd?
32 hier, zwanger na ivf
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  zondag 1 januari 2017 @ 19:03:13 #261
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_167812555
32, gemiste PPD en hechtingsproblemen...

Ik heb niet zoveel om bij te dragen hier, heb mijn positieve energie momenteel volledig voor mezelf nodig. Maar ik zie 2017 met vertrouwen tegemoet, het was een loodzwaar jaar 2016, waarin ik alles deed wat in 2014 en 2015 al had moeten gebeuren... nu op naar het opbouwen!
Kwak
pi_167812962
quote:
17s.gif Op zondag 1 januari 2017 16:46 schreef Marjolijntje het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier 28 en PPD.
  zondag 1 januari 2017 @ 19:42:10 #263
11682 Moonah
Jolie femme
pi_167813544
Hoe relevant is leeftijd?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_167814646
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 19:42 schreef Moonah het volgende:
Hoe relevant is leeftijd?
Vroeg ik me ook af.
  zondag 1 januari 2017 @ 21:19:59 #265
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_167816515
Ik had weleens gehoord dat het vaker coorkomt bij vrouwen boven de dertig en als zwanger worden niet zo makkelijk ging / sterke lang onvervulde kinderwens.

Maar waar de klok van die klepel hing weet ik niet.
Kwak
  maandag 2 januari 2017 @ 12:30:56 #266
11682 Moonah
Jolie femme
pi_167826497
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 21:19 schreef kwakz0r het volgende:
Ik had weleens gehoord dat het vaker coorkomt bij vrouwen boven de dertig en als zwanger worden niet zo makkelijk ging / sterke lang onvervulde kinderwens.

Maar waar de klok van die klepel hing weet ik niet.
Oh. Wist ik niet.

Succes met opbouwen in 2017 Kwak!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_173704271
Kickje dan maar. Ik weet niet of ik het laat staan, maar ik weet nu even niet waar het anders moet.

- weg -

[ Bericht 11% gewijzigd door CassElliot op 12-09-2017 19:14:21 ]
Make your own kind of music.
  zondag 10 september 2017 @ 22:53:21 #268
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_173704733
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_173705046
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_173705429
- weg -

[ Bericht 98% gewijzigd door CassElliot op 12-09-2017 19:14:37 ]
Make your own kind of music.
pi_173706996
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_173707635
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_173707714
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_173711066
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 08:30 schreef silliegirl het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Make your own kind of music.
pi_173711388
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_173711567
Ik heb niks nuttigs toe te voegen, maar kwam even een :* langsbrengen omdat ik het zo rot voor je vind.
pi_173711844
Ik wilde datzelfde posten. Ik hoop en gun het je zo dat het wat lichter voor je wordt,
en je iets/iemand vindt dat/die je daarbij kan helpen. Veel sterkte! :*
pi_173711920
Ik ken je niet, maar je verhaal grijpt me aan Cass. Dapper om het zo met ons te delen.
pi_173718493
:* Lief dat jullie dat zeggen.

- weg -

[ Bericht 45% gewijzigd door CassElliot op 12-09-2017 19:12:52 ]
Make your own kind of music.
pi_173718839
Het is oprecht jammer dat de buitenwereld maar verwacht dat je 24/7 met een blij hoofd rond loopt omdat je zwanger bent. Laat je niet gek maken door wat zogezegd de norm is. Ik denk dat dat je klachten verergert. Ik kan het makkelijk zeggen uiteraard, maar probeer het wat los te laten.

Nogmaals, ik vind je ontzettend dapper :*
pi_173718870
Ce. Even een :*
pi_173718975
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 20:13 schreef Sunshine1982 het volgende:
Het is oprecht jammer dat de buitenwereld maar verwacht dat je 24/7 met een blij hoofd rond loopt omdat je zwanger bent. Laat je niet gek maken door wat zogezegd de norm is. Ik denk dat dat je klachten verergert.
Nogmaals, ik vind je ontzettend dapper :*
Dit inderdaad!
Dikke knuffel. Voel je niet bezwaard om het hier te delen, lief dagboek is hier ook welkom.
  maandag 11 september 2017 @ 20:53:10 #283
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_173719886
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_173724911
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_173738244
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_173742044
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 13 september 2017 @ 00:10:01 #287
269689 crew  Viv
pi_173744564
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 13 september 2017 @ 00:10:47 #288
269689 crew  Viv
pi_173998443
Ik reageerde even niet, want ik vond het erg moeilijk. Het leek even beter te gaan, maar die kutflutkakhormonen maken de hele situatie zo onvoorspelbaar :'(

[ Bericht 43% gewijzigd door CassElliot op 26-09-2017 08:17:33 ]
Make your own kind of music.
pi_173998511
Weet even niet zo goed wat te zeggen. Dikke knuffel voor jou :*
pi_173998849
Ach wat naar CE, zou zo graag willen dat het beter met je zou gaan.. Vast succes vrijdag, hoop dat je er wat aan zal hebben. Ook van mij een dikke knuffel :*
  maandag 25 september 2017 @ 23:55:54 #292
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_173999004
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 23:16 schreef CassElliot het volgende:
Ik reageerde even niet, want ik vond het erg moeilijk. Het leek even beter te gaan, maar die kutflutkakhormonen maken de hele situatie zo onvoorspelbaar :'(


Jeetje, heftig verhaal hoor :{
Wat heeft je eigenlijk doen besluiten om voor een tweede kind te kiezen gezien de heftige reacties die je nu voelt t.o.v. kindje.

Sterkte O+

[ Bericht 56% gewijzigd door SQ op 27-09-2017 14:07:05 ]
With the stars as her umbrella
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 26 september 2017 @ 00:24:02 #293
269689 crew  Viv
pi_173999294
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_174000972
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 23:55 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Jeetje, heftig verhaal hoor :{
Wat heeft je eigenlijk doen besluiten om voor een tweede kind te kiezen gezien de heftige reacties die je nu voelt t.o.v. kindje.

Sterkte O+
Voordat ik zwanger werd, voelde ik me niet zo, anders was ik er nooit opnieuw aan begonnen om zwanger te raken. Voor ik zwanger werd, keek ik net zo uit naar dit kindje als toen naar mini. Mijn hele gevoel staat sterk onder invloed van de hormonen en ik hoop dat dat weer weggaat als het kindje er uit is. Kun je trouwens misschien m'n spoiler uit de quote halen? Ik haal m'n spoiler straks liever weg.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 3% gewijzigd door CassElliot op 26-09-2017 08:24:40 ]
Make your own kind of music.
pi_174001048
Ik vind het ook niet juist te zeggen dat het wel goed komt. Dit (hechting moeder en kind) is te belangrijk om op z'n beloop te laten en maar te vertrouwen dat het wel zal lukken. Hulp zoeken en alles op alles zetten dit om te buigen is het belangrijkste wat je kunt doen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_174001234
Over hechting

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kwak
pi_174001273
Oh lieve CE:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_174001744
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_174002048
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 79% gewijzigd door Sunshine1982 op 26-09-2017 09:57:55 ]
pi_174002114
[ spoiler] tekst [ /spoiler]
En dat zonder spaties :)

Lieve CE :* ik kan niet bedenken wat ik tegen je kan zeggen om uit te leggen hoe verschrikkelijk ik het voor je vind.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_174002190
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 09:52 schreef LeSage het volgende:
[ spoiler] tekst [ /spoiler]
En dat zonder spaties :)

Lieve CE :* ik kan niet bedenken wat ik tegen je kan zeggen om uit te leggen hoe verschrikkelijk ik het voor je vind.
Gelukt! Dankje :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')