abonnement Unibet Coolblue
pi_120141435
Ik vind het echt vies dat je je tepels niet uitkookt Free!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_120141450
Maar idd, hier ook gewoon in de vaatwasser en 1 of 2x per week door de sterilisator... Tenzij spruw...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_120141761
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 10:07 schreef Spees_Eend het volgende:
Oh dat wist ik helemaal niet, ik dacht dat je die elke keer moest uitkoken... En alle losse onderdelen van de kolf, hoef je die ook niet elke keer uit te koken?
Kolf heeft niet zoveel delen die vies worden gelukkig :)
pi_120141808
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 10:09 schreef L-E het volgende:

[..]

Vijf jaar geleden hoefde ik al niet te steriliseren, ik deed dat zo af en toe wel (omdat ik anders voor niets een sterilisator had gekocht :') ), maar je baby loopt niet meteen van alles op als je dat niet doet. Die 'gok' met die vaatwasser zou ik nemen hoor. :)
Moet ieder voor zich weten :) Zeker als de kleine wat ouder is is dat niet zo heel boeiend meer zoals ik al zei. Maar in het begin zou ik persoonlijk het zekere voor het onzekere nemen. Maar dat van die vaatwasser is mijn persoonlijke opinie, ik zie regelmatig uit vaatwassers nog etensresten komen (bij mij thuis valt het mee) dus ik vraag me altijd af of ze wel schoon genoeg wassen. Voor jezelf zal het meestal wel (tenzij ziekelijk), maar je kind is toch een stuk minder weerbaar :)
  maandag 10 december 2012 @ 10:42:27 #155
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_120141860
Ik ga er vanuit dat als de landelijke richtlijn zegt bij een normale baby kan het, dat het dan ook kan.
Zoals Freecell zegt, je baby komt op andere manier ook met genoeg bacteriën in aanraking.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_120141873
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 10:14 schreef freecell het volgende:
Tha Duck, maar wat kan er gebeuren bij 60 graden in een vaatwasser.
Er kan eventueel een bacterie overleven, nou.... uhm.... eng?
Ik kook het lepeltje voor de vitamine K en D ook niet uit :)

Mijn hummel sabbelt ook aan mijn pink en borsten en mijn tepels kook ik ook nooit uit. Gewoon af en toe afwassen is genoeg zei de kraam ;)

Steriel is wat mij betreft vrij overbodig. Baby's kunnen best een verdwaalde bacterie aan.
Van mij mag die verdwaalde bacterie wegblijven, die leverde laatst al een dubbele oorontsteking op. En dat was geen succes. Al denk ik niet dat die via de fles gekomen is. En in donker Afrika gaan ze ook vast niet uit staan koken (als ze al schoon water hebben), en daar overleven de meesten ook wel.
pi_120141932
Wel een interessant stuk van de Rijksoverheid betreffende dit vraagstuk:
quote:
Babyvoedingflessen

Publicatiedatum:
14-02-2012
Wijzigingsdatum:
28-03-2012
Auteur:
WIP

Gepubliceerd in het Tijdschrift voor Hygiëne en Infectiepreventie 2006 nummer 4
Vraag

In de WIP-richtlijn Veilig werken bij kraamzorg en partusassistentie staat onder het kopje babyvoeding voor gezonde zuigelingen dat de fles en speen de eerste drie maanden dagelijks moet worden uitgekookt en daarna drie maal per week. Dit advies wijkt af van het advies gegeven in het IGZ-bulletin. In het IGZ-bulletin wordt voor dagelijks uitkoken een termijn aan van zes maanden aangehouden. Moet het WIP-advies worden herzien?
Antwoord:
Advies

Na het geven van de flesvoeding worden de fles en de speen eerst gespoeld met koud water. Er wordt geen heet water gebruikt, omdat eiwitten bij 40 graden C. coaguleren. Vervolgens worden de fles en de speen gereinigd in heet water met een afwasmiddel en om de binnenkant van de fles te reinigingen wordt een speciale borstel gebruikt. Hierna worden de fles en de speen goed gespoeld om de restanten van het afwasmiddel te verwijderen. Éénmaal per dag worden zowel de fles als de speen gedurende drie minuten uitgekookt.
Overwegingen

Het in de WIP-richtlijn gegeven advies gaat ervan uit dat de verworven afweer in de eerste drie maanden na de geboorte nog niet goed is ontwikkeld en dat daarom de baby moet worden beschermd tegen pathogene micro-organismen van buitenaf. Babyvoeding kan een uitstekende voedingsbodem zijn voor micro-organismen en indien flessen en spenen niet goed worden gereinigd, kunnen de micro-organismen uitgroeien tot grote aantallen waartegen het afweermechanisme van de baby nog niet is opgewassen.

Uitgangspunt moet dan ook zijn dat na gebruik alle voeding uit de fles en van de speen moet worden verwijderd.

Echter de fles en de speen hoeven niet steriel te zijn maar goed schoon.

De natuurlijke immuniteit van de zuigelingen wordt na de geboorte niet ontwikkeld, maar is aangeboren en de zuigelingen beschikken al vanaf hun geboorte over een groot aantal immuuncellen. Als dat niet zo zou zijn dan zouden ze de blootstelling aan het grote aantal specifieke antigenen direct na de geboorte niet overleven. Om het immuunsysteem te versterken, moet een zuigeling in contact komen met stimuli, zoals micro-organismen. De aard en de hoeveelheden micro-organismen die achterblijven in een goed gereinigde babyvoedingfles vormen naar de mening van de WIP geen risico voor de kinderen en daarom adviseert de WIP het uitkoken achterwege te laten.
Nieuwe advies

Het volstaat om babyvoedingsflessen en spenen na gebruik goed te reinigen en te drogen. Dit kan het beste worden uitgevoerd in een goed werkende vaatwasmachine. Desinfectie door middel van uitkoken is na het gebruik van een vaatwasmachine niet nodig.

Mocht men niet in het bezit zijn van een vaatwasmachine dan moeten de flessen volgens de bovenstaande adviezen van de WIP worden gereinigd en vervolgens goed gedroogd. Het uitkoken van de flessen en spenen kan ook hier achterwegen worden gelaten.
Auteur:

Thea Daha
Hygieniste Werkgroep Infectiepreventie.
Bron: http://www.rivm.nl/Biblio(...)P/Babyvoedingflessen

Ofwel: heel goed afwassen met de hand of de machine is voldoende.
pi_120145418
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 10:21 schreef Ticootje het volgende:
Ik vind het echt vies dat je je tepels niet uitkookt Free!
Dettol en een schoon nagelborsteltje, altijd blinkend hygienische tepels *)
  maandag 10 december 2012 @ 12:50:35 #159
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_120145581
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 12:45 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Dettol en een schoon nagelborsteltje, altijd blinkend hygienische tepels *)
Schuurpapiertje voor aangekoekte melk en babykwijl...
pi_120145661
quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2012 12:50 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Schuurpapiertje voor aangekoekte melk en babykwijl...
Elektrische tandenborstel doet het ook geniaal ^O^
pi_120145832
Ai :X _O-
Ik voel dat nagelborsteltje bijna!
  maandag 10 december 2012 @ 12:59:30 #162
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_120145837
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 10:43 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Van mij mag die verdwaalde bacterie wegblijven, die leverde laatst al een dubbele oorontsteking op. En dat was geen succes. Al denk ik niet dat die via de fles gekomen is. En in donker Afrika gaan ze ook vast niet uit staan koken (als ze al schoon water hebben), en daar overleven de meesten ook wel.
een mens heeft van zichzelf ook al bacterien bij zich. die van de oorontsteking is geloof ik gewoon een staphylokokje

het is zelfs aangetoond dat wij doordat we zo schoon en steriel omgaan met babies er júist voor zorgen dat ze allergisch worden. Er is zeg maar een middenweg. ;)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_120145875
au...

Medela heeft ook zakken om te steriliseren. Die kosten een tientje of zo en met 1 zak doe je iets van 20x. 5 zakken per verpakking. Ik gebruikte ze toen ik kolfte, erg handig.
pi_120147862
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 12:59 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

een mens heeft van zichzelf ook al bacterien bij zich. die van de oorontsteking is geloof ik gewoon een staphylokokje

het is zelfs aangetoond dat wij doordat we zo schoon en steriel omgaan met babies er júist voor zorgen dat ze allergisch worden. Er is zeg maar een middenweg. ;)
Dat is er zeker, en die moet ieder voor zich bepalen. Ik heb ook nooit gezegd hoe het moet volgens allerlei regels, alleen hoe wij het deden/doen :)

Onze dochter zat zaterdag vol overgave op het winkelkarretje-aan-elkaar-zet-stukje (geen idee hoe dat ding heet) te sabbelen :')
  maandag 10 december 2012 @ 14:00:19 #165
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_120147898
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 13:59 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Dat is er zeker, en die moet ieder voor zich bepalen. Ik heb ook nooit gezegd hoe het moet volgens allerlei regels, alleen hoe wij het deden/doen :)

Onze dochter zat zaterdag vol overgave op het winkelkarretje-aan-elkaar-zet-stukje (geen idee hoe dat ding heet) te sabbelen :')
dát mochten mijnese dan weer niet. :+ huuuuu! wie weet wie daar met z'n handen aangezeten heeft enzo. :r en waar die handen voor die tijd waren.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_120147932
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 14:00 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dát mochten mijnese dan weer niet. :+ huuuuu! wie weet wie daar met z'n handen aangezeten heeft enzo. :r en waar die handen voor die tijd waren.
Winkelwagens, geld... Gadver...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_120148013
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 13:00 schreef voodoolady het volgende:
au...

Medela heeft ook zakken om te steriliseren. Die kosten een tientje of zo en met 1 zak doe je iets van 20x. 5 zakken per verpakking. Ik gebruikte ze toen ik kolfte, erg handig.
en voor 17.50 ofzo koop je een magnetronsterilisator van hard plastic die 2 jaar meegaat :)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_120148031
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 14:03 schreef simmu het volgende:

[..]

en voor 17.50 ofzo koop je een magnetronsterilisator van hard plastic die 2 jaar meegaat :)
Op de kringloop voor nog wel minder.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_120148094
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 14:03 schreef simmu het volgende:

[..]

en voor 17.50 ofzo koop je een magnetronsterilisator van hard plastic die 2 jaar meegaat :)
Dan heb ik ook een nieuwe magnetron nodig :D
Want de meeste passen niet in mijn magnetron..

Ik vond de medela zakken echt een groot succes :Y
Heel fijn om kolf onderdelen mee uit te koken *O*
pi_120148252
quote:
2s.gif Op maandag 10 december 2012 14:05 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Dan heb ik ook een nieuwe magnetron nodig :D
Want de meeste passen niet in mijn magnetron..

Ik vond de medela zakken echt een groot succes :Y
Heel fijn om kolf onderdelen mee uit te koken *O*
die heb je bij ons voor een tientje bij de kringloop :P
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 10 december 2012 @ 14:29:09 #171
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_120148805
Of Marktplaats, hebben wij er eentje gehaald voor 5 euro geloof ik.
pi_120149753
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 14:00 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dát mochten mijnese dan weer niet. :+ huuuuu! wie weet wie daar met z'n handen aangezeten heeft enzo. :r en waar die handen voor die tijd waren.
Goed voor de weerstand zeggen wij dan :9
pi_120149768
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 14:01 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Winkelwagens, geld... Gadver...
Zo kom je aan weerstand hoor :P
pi_120150399
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 14:57 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Zo kom je aan weerstand hoor :P
Prima... Maar dat krijgen ze ook van het kdv..
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_120153002
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 15:16 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Prima... Maar dat krijgen ze ook van het kdv..
Ook ja, een van de redenen waarom ik het KDV een goed idee vind :)

Pasgeleden moest mijn vrouw d'r van de wandelwagen trekken, ze dacht dat het wiel eetbaar was dus was maar begonnen om het op te kauwen :')

Ja, wij hebben nogal een deugniet haha.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')