abonnement Unibet Coolblue
pi_119025539
Wat is Postcrossing?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje FOK!ers is ondertussen verslaafd geraakt.

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen! ^O^



De site van Postcrossing!

Maar hoe werkt het dan :?
Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!

Is dat niet erg veel werk? :?
Valt reuze mee!
Het werkt, in het kort, als volgt:
1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maar een beperkt aantal kaarten 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen. Hoe meer kaarten je verstuurd hebt, hoe meer kaarten je onderweg mag hebben!

Wat voor postzegels moet ik gebruiken :?
Voor kaarten binnen Europa plak je een zegel 'Europa 1' (85 eurocent) en voor kaarten buiten Europaeen zegel 'Wereld 1' (95 eurocent). Vanaf 01-01-2013 gaan de tarieven omhoog.
Postzegels kun je bij de verkooppunten van PostNL kopen en ook online bij PostNL.

Mag ik nog guldenzegels plakken?
Guldenzegels mogen ook gewoon geplakt worden.
"Postzegels houden lang hun waarde. Alle gulden en euro postzegels vanaf 1977 kunt u gewoon gebruiken, als u zorgt dat die postzegels samen de waarde hebben die nodig is om uw brief of kaart te mogen versturen. Onze postzegels met een cijfer blijven ook na tariefswijzigingen geldig," aldus de website van PostNL.

• Voor Europa dient u 2 keer zoveel Nederland 1 postzegels te plakken als Europa 1 postzegels.
• Voor Wereld dient u 2 keer zoveel Nederland 1 postzegels te plakken als Wereld 1 postzegels.
• Een normale zegel + kerstzegel kan ook voor binnen Europa.

Binnen het Europa-tarief vallen de volgende landen:

Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk (incl. Monaco), Gibraltar, Groenland, IJsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal (incl. Azoren en Madeira), Roemenië, Rusland (incl. Aziatisch deel), San Marino, Servië en Montenegro, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije (incl. Aziatisch deel), Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland (Belarus), Zwitserland en Zweden.

Alle overige landen vallen buiten het Europa-tarief.

Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiële kaarten', WTF :?

'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:
1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!

Waar kan ik kaarten kopen?

Kaarten kopen kan op de meest uiteenlopende plaatsen:• Bruna
• Musea
• HEMA
• V&D
• Bijenkorf
• Boekhandels
• Cadeauwinkels
• Souvenirwinkels

Ook kun je kaarten en postzegels via Internet bestellen. Dit kan onder andere op de volgende sites:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers :?
inkie1010
Muck
QTPi
Smittend
Sonja27
Vava
Vonkenboer
Wendytje
Loqi
iFries
daantje1044
charmed_angel
Guppyfriend
lyron
Luthien87
Lienzz
tdrone
Serinde
snoekiesnoeksnoek
Dandilion
Bos81
automatic_
Stephanie1990
RiesAmaris
Finland
Janeway
DeLuna
Poesopstokje
Jum
Kaasmuisje
zoeperzazke
KwadeAfdronk
Dr_Flash
Herfstblad

Waar zijn de vorige deeltjes gebleven :?
Die zijn hier!

Heb je de laatste post? Open dan even een nieuw topic. De OP vind je hier!

[ Bericht 1% gewijzigd door Herfstblad op 09-11-2012 19:03:18 ]
pi_119025566
Omdat ik hem sloot een nieuwe.

En de laatste post van het topic:

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 18:40 schreef Herfstblad het volgende:
Leuk kaartje :)

Hier lag een Duits kaartje in de bus en een kleine PMK-bestelling. Ik overweeg of ik nog wereld voor volgend jaar ga bestellen bij PMK en wanneer.
Want ja, straks in december komt de kerstdrukte er ook weer aan enzo.
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 9 november 2012 @ 18:43:40 #3
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_119025593
Wat is PMK? :?

(okee, inmiddels weet ik het wel, maar lijkt me nuttige info voor in de OP, tevens want goede tip?)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119026125
Ik heb het erin gezet en meteen even vermeld dat postzegels vanaf 1977 gewoon geplakt mogen worden :)

edit: Ik zie dat de link er gewoon al instaat :) Onder de spoiler.
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 9 november 2012 @ 19:07:23 #5
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_119026495
Oh, schele ik :@
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119026962
quote:
11s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh, schele ik :@
;) Ik zag het ook niet meteen, dus ik ben ook scheel.
pi_119028133
w/
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 9 november 2012 @ 19:56:15 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_119028717
Tootje :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119029303
Vandaag 3 kaarten kunnen registreren. ZIjn dus ergens deze week bezorgd. Maar 2 ervan zijn meer dan 100!! dagen geleden aangevraagd. Maar bij de ene stond wel gewoon oktober op de kaart al datum en die had ook een andere kaart geupload dan degene die ik vandaag kreeg. Dus waarschijnlijk is er een eerdere verloren gegaan.

En die andere had al haar excuses aangeboden dat deze kaart wegens tijdgebrek te laat is verzonden

(ja vraag dan niks aan..maar goed die kaart is wel errug O+ O+ )



http://www.postcrossing.com/postcards/RU-1069482
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 9 november 2012 @ 20:20:01 #10
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_119030015
je hebt een hard-to-get-speelster Bossie :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator vrijdag 9 november 2012 @ 21:21:11 #11
155227 crew  Guppy
dus
pi_119033267
Ik heb de afgelopen twee weken 3 Fauna of Belarus kaartjes gekregen O+

Egeltje


Wesp


Lynx
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_119033610
Kreeg deze uit Rusland:



Weet niet wat ik ervan moet vinden......
pi_119035198
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 21:26 schreef soapie het volgende:
Kreeg deze uit Rusland:

[ afbeelding ]

Weet niet wat ik ervan moet vinden......
Dat is met die katjes! :D
Moet je even zoeken op 'Kotovasiya cards' dat is een hele lijn met bepaalde soort katten :)
With her feet in the city, but her heart in the outdoors.
  Moderator vrijdag 9 november 2012 @ 22:11:05 #14
155227 crew  Guppy
dus
pi_119036291
Zo, ik heb weer helemaal bij met scannen :X morgen kaartjes schrijven!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_119037479
Die met die klok is tof! :D
Heb je ook een link, soapie? :)
pi_119037845
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 21:53 schreef Sokkepok het volgende:

[..]

Dat is met die katjes! :D
Moet je even zoeken op 'Kotovasiya cards' dat is een hele lijn met bepaalde soort katten :)
Ja die katten zijn leuk
pi_119046945
Gisteren kreeg ik mijn zeldzaamste kaartje tot nu toe, uit Macedonië: MK-2552! Moet hem nog even uploaden, maar het is gewoon een toeristenkaart van de soort van Arc de Triomphe in Skopje.

Zo meteen weer adressen aanvragen en dan ga ik vandaag ook weer schrijven!
pi_119047023
Dit zat vanochtend in mijn mailbox:

The postcard NL-1250766 to chandanchallani in India has arrived! It reached its destination in 161 days after traveling 7,863 km!
pi_119047203
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 22:29 schreef Herfstblad het volgende:
Die met die klok is tof! :D
Heb je ook een link, soapie? :)
http://www.postcrossing.com/postcards/RU-1290010
pi_119048193
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 08:20 schreef Jum het volgende:
Dit zat vanochtend in mijn mailbox:

The postcard NL-1250766 to chandanchallani in India has arrived! It reached its destination in 161 days after traveling 7,863 km!
Dat is wel errug lang zeg. :o.
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_119051612
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 10:40 schreef Bos81 het volgende:

[..]

Dat is wel errug lang zeg. :o.
En dan alleen een thankssss in de Hurray ;(
pi_119052870
ik had net een hurray waarvan ik niet echt weet of ik er blij mee moet zijn;

quote:
thanks for the stamps
Niet 'nice stamps', niet 'old stamps', nee, gewoon 'stamps'. Alsof een kaart aan zou komen zonder postzegels.

Weet ik ook meteen waarom die persoon meedoet met PC trouwens.
pi_119053224
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 14:18 schreef SummerBreeze het volgende:
ik had net een hurray waarvan ik niet echt weet of ik er blij mee moet zijn;

[..]

Niet 'nice stamps', niet 'old stamps', nee, gewoon 'stamps'. Alsof een kaart aan zou komen zonder postzegels.

Weet ik ook meteen waarom die persoon meedoet met PC trouwens.
misschien niet zo goed in engels? of gewoon een woord vergeten te typen?
Niet meteen het slechtste denken :9
pi_119057115
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 14:33 schreef Jum het volgende:

[..]

misschien niet zo goed in engels? of gewoon een woord vergeten te typen?
Niet meteen het slechtste denken :9
Best goed in Engels lijkt me, want een Amerikaanse.

Maar je hebt gelijk, misschien wel een paar woorden vergeten. Want ook een 'Hi' of 'Hello' was niet aanwezig.
pi_119059807
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 16:58 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Best goed in Engels lijkt me, want een Amerikaanse.

..... :X Nee, ik zeg niks....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')