abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_119132993
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 16:45 schreef Cryothic het volgende:

[..]

Ik heb roofmate (of iig van dat blauwe fijne piepschuim) hier bij de Bouwmaat gezien.
Maar ja, daar heb je net als bij de makro enzo een pasje voor nodig :D
Hmm, interessant, zit een vestiging ook in Groningen, eens even een pasje aanvragen :D

Ik heb platen van de Ubbens, maar die zit in Noord/Oost Nederland
hula
pi_119188815
Leuk topic, ben zelf ook op dit moment bezig een start te maken met modelspoor na jarenlang daar niet meer mee bezig te zijn geweest. Het wordt in iedergeval een N baantje en hoop mijn grootvaders hulp daarbij te krijgen omdat hij altijd zo een baan heeft gehad en hij mij vast hulp kan geweven qua ontwerp e.d.

Aansluiten, bouwen e.d. zal ik zelf wel doen, hij is tenslotte al een jaartje ouder en dat gepriegel wil ik hem wel besparen. Moet wel zeggen dat het getik van de treintjes zeer rustgevend werkt. :).

Mijn eigen treintjes komen de komende week stap voor stap binnen met als pronkstuk de 1601 van Fleischmann, het eerste treintje waar ik ooit mee reed op de modelspoor en nu mijn eerste eigen treintje zal zijn.
  woensdag 14 november 2012 @ 01:01:36 #53
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_119189153
Ik ben heel benieuwd naar foto's en materiaal naarmate je baan groeit :)

Oh misschien toch maar even langs de modelbouw winkel morgen om even te kwijlen....
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_119189362
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 00:43 schreef DJJoris het volgende:
Mijn eigen treintjes komen de komende week stap voor stap binnen met als pronkstuk de 1601 van Fleischmann, het eerste treintje waar ik ooit mee reed op de modelspoor en nu mijn eerste eigen treintje zal zijn.
Toch niet die zonder de grijze band bij de ramen?



Hoe Fleischmann daar op is gekomen is...
hula
  woensdag 14 november 2012 @ 01:24:07 #55
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_119189380
Nu ik toch NS materieel zie, ik ben nogal fan van de moderne treinen en dus ook NS geel, maar ook thalys etc. Is het dan handig te investeren in Marklin of kan ik nu dan beter overstappen op ROCO, Fleishman ofzo.

Dan laat ik het antiek voor antiek en start ik gewoon opnieuw. :{ :D Nu kan ik nog switchen van merk zonder dat het echt pijn doet.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_119189467
Ik durf wel te zeggen dat het aanbod h0 2rail groter is dan 3rail ;-)

En het artitec spul wordt volgens mij voor 2 en 3rail gemaakt, dus daar hoef je niet wakker van te liggen. En voor de doehetzelver zal het vast mogelijk zijn om andere merken om te bouwen.
hula
  woensdag 14 november 2012 @ 06:54:54 #57
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119190126
Ombouw is wel lastig. Als ik opnieuw zou beginnen, zou ik voor 2-rail gaan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_119194933
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 01:21 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Toch niet die zonder de grijze band bij de ramen?

[ afbeelding ]

Hoe Fleischmann daar op is gekomen is...
Volgens de foto op Marktplaats, die volgens mij echt door de verkoper is gemaakt, is het er een met een grijze band.bij de ramen :).
pi_119196083
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:34 schreef DJJoris het volgende:

[..]

Volgens de foto op Marktplaats, die volgens mij echt door de verkoper is gemaakt, is het er een met een grijze band.bij de ramen :).
Ah. Nog een speciale reden dat je de 1601 hebt gekozen dan? Zelfde nummer als je ooit mee reed?
hula
pi_119197249
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:05 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Ah. Nog een speciale reden dat je de 1601 hebt gekozen dan? Zelfde nummer als je ooit mee reed?
Het was voor mij het eerste modeltreintje van mijn grootvader waar ik mee mocht spelen dus ik was er zeer op gebrand om deze inderdaad ook in mijn collectie te hebben. Vooral nostalgie dus. Ik weet nog niet of ik hem ga laten digitaliseren (schijnt een ramp te zijn bij dit model) maar ik ga er in ieder geval een tijdje analoog mee rijden.
pi_119197431
Ohja, dat is leuk om hem dan weer te hebben.

Ik heb wel een FLM 1738 gedigitaliseerd, al weet ik niet in hoeverre die verschilt met de 1601:



Deze was goed te doen :) Dremel is wel aan te raden om in de printplaat ruimte te maken :+
hula
pi_119198391
Ruimtegebrek is iets wat ik hoorde waar alle NS 16xx en 17xx locjes last van schijnen te hebben bij Fleischmann. Het grote probleem van de 1601 is natuurlijk dat hij ruim voor de digitale tijd is uitgebracht, ik geloof in de jaren 80 toen het nog lang niet van toepassing was en men er ook geen rekening mee hield, ik vrees dus dat ik ook aan het motorblokje aanpassingen moet doen en dat doe ik liever niet, ben niet zo ontzettend handig.
pi_119198896
Valt wel mee dus, heb ik ondervonden. Nog even gezocht, maar volgens mij verschillen die dingen niet zoveel van elkaar, printplaat is van ander materiaal/kleur zo te zien.

Kan me ook niet voorstellen dat ze het metaalwerk aanpassen: een nieuwe matrix maken onder het mom "laten we het de digitaliseerder makkelijk maken" is een dure grap. Vandaar ook dat Minitrix een amerikaanse loc als NS 2200 verkoopt :+

Maar als je er absoluut niet handig mee bent, dan zou ik me er niet direct aan wagen nee. Mocht je willen experimenteren kun je beter een lokje van 25 euro verneuken.

Ruimtegebrek had ik alleen echt last van in de FLM V60 in ACTS livrei. Toch zonder aanpassing een standaard (dus geen micro) -decoder in weten te krijgen :D
hula
  woensdag 14 november 2012 @ 13:39:59 #64
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_119199018
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 01:21 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Toch niet die zonder de grijze band bij de ramen?

[ afbeelding ]

Hoe Fleischmann daar op is gekomen is...

Grappig, ik heb een Fleischmann Piccolo 7363, (kon ik toevallig lezen op een foto van t doosje, want ik ben niet thuis :P), maar die heeft wel die grijze banden aan de zijkant van de cabine zeg maar.

Zijn er dan 2 modellen/lichtingen van? Of zou m'n pa die ooit zelf erop geschilderd hebben? (of de vorige eigenaar, want volgens mij kocht m'n pa veel 2de hands :D)

Die van mij heeft er ook zo'n gemeente-wapen op trouwens, zie ik op die foto van jouw ook niet.
pi_119199323
Zou goed kunnen dat het een nieuw uitgebrachte versie betreft. Volgens mij was er ook een startset waar eentje bij zit, alleen ik kan daar zo snel niks meer van vinden.
hula
  woensdag 14 november 2012 @ 15:31:13 #66
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_119202423
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:49 schreef NikkelCobalt het volgende:
Zou goed kunnen dat het een nieuw uitgebrachte versie betreft. Volgens mij was er ook een startset waar eentje bij zit, alleen ik kan daar zo snel niks meer van vinden.
Hm, ik zal eens kijken of ik iets kan vinden.
Heb hem iig in een origineel Fleischmann doosje. Ik weet niet hoe die in de starterset verpakt zou zitten.
pi_119203274
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:36 schreef NikkelCobalt het volgende:
Valt wel mee dus, heb ik ondervonden. Nog even gezocht, maar volgens mij verschillen die dingen niet zoveel van elkaar, printplaat is van ander materiaal/kleur zo te zien.

Kan me ook niet voorstellen dat ze het metaalwerk aanpassen: een nieuwe matrix maken onder het mom "laten we het de digitaliseerder makkelijk maken" is een dure grap. Vandaar ook dat Minitrix een amerikaanse loc als NS 2200 verkoopt :+

Maar als je er absoluut niet handig mee bent, dan zou ik me er niet direct aan wagen nee. Mocht je willen experimenteren kun je beter een lokje van 25 euro verneuken.

Ruimtegebrek had ik alleen echt last van in de FLM V60 in ACTS livrei. Toch zonder aanpassing een standaard (dus geen micro) -decoder in weten te krijgen :D
Okay, dat is in ieder geval goed om te weten, ik ga het dan over een paar maanden maar eens proberen met een goedkoop oud locje inderdaad om te kijken of ik het voor elkaar kan krijgen, beetje oefenen met solderen enzo.

Anders kan ik later altijd nog voor het Dinamo systeem gaan, misschien iets ingewikkelder maar minder gepriegel in de locjes zelf begreep ik.
pi_119204023
Klopt, Dinamo stuurt op blokbasis je modelbaan aan. Per blok kan Dinamo dan zelf een spanning op het blok zetten, analoog of digitaal DCC. (Haha, digitale spanning). Ik weet niet hoe het zit met combinaties, 2 digitale loks op een, op dat moment, digitaal blok zal niet zo'n probleem zijn, een digitale en analoge op 1 blok weet ik niet.

Analoge loks worden met PWM (pulsbreedtemodulatie) gevoed, waardoor je de loks kunt laten "kruipen" (echt langzaam rijden). Iets wat je met een gewone trafo niet kunt. Plus, door ook nog een hoogfrequente spanning er overheen te blazen blijven lichtjes van de lok gewoon branden op volle sterkte, itt het analoge bedrijf waar de lichtsterkte afhankelijk is van de snelheid van de lok.

Het is wel een stuk duurder dan een DCC oplossing :P
hula
pi_119204378
Ik heb in ieder geval al een Multi Maus besteld die binnenkort binnenkomt en een treinstel dat digitaal is voorbereid (zonder decoder nog er in maar die is zo geplaatst). Het valt mij wel op dat het erg veranderd is sinds ik voor het laatst met treintjes heb gereden dus ik ben al flink aan het bijlezen.

Ik dacht echter dat je met analoge spanning de trein juist preciezer kon aansturen omdat je zelf de spanning regelt terwijl digitaal vooral in stappen werd geregeld. Persoonlijk lijkt analoog mij qua vloeiende bewegingen dan het mooist qua vertragen en optrekken. Maar Digitaal is natuurlijk ideaal qua meerdere treinen en de lampjes die voluit blijven branden.

Komende maand maar eens de dubbeldekker bij Phildie bestellen en dan heb ik in iedergeval de treintjes rondrijden die ik al wilde hebben toen ik nog een jochie was, de ICE en de dubbeldekker (waarvoor de 1601 of vergelijkbare NS loc uit de 16xx of 17xx een must was, al is de 16xx natuurlijk tegenwoordig nog maar zelden te vinden bij dubbeldekkers, als hij uberhaupt nog flink te zien is).

Maar, ik zie dat er in mijn woonplaats een bedrijf is die treintjes digitaliseert, ideaal :D.

[ Bericht 8% gewijzigd door DJJoris op 14-11-2012 17:01:54 ]
pi_119205556
Digitaal gaat in stappen, dat klopt. Dat is een beperking in adresruimte. Bijvoorbeeld 24 stappen is makkelijker te bereiken dan 128 stappen, dat neemt veel bandbreedte in waardoor het, of langer zou duren voordat een trein weer reageert op een nieuw signaal (DCC, zou dan eerst heel lang luisteren doordat er meer langere berichten doorkomen), of het aantal treinen dat maximaal aangestuurd kan worden veel kleiner wordt (SLX).

Ik denk dat Dinamo daar geen last van heeft. Oplossing voor dit probleem is overigens dat in de decoder in te stellen is wat het bereik is. Stel je gaat tot maximale snelheid (racetrein), dan moet je die 100% in bijvoorbeeld 24 stappen verdelen. Zeg je nu, ja mijn treinen rijden op z'n hardst 40% van de max, dan kun je dat instellen, zodat die 24 stappen regeling binnen die 40% gaat.
1
2
3
max  V               ingesteld max       V/Stap bij 24 stappen
12V                   100%  (12V)         12 / 24 = 0,5 V 
12V                    40%   (4,8V)         4,8 / 24 = 0,2 V
Zal in theorie niet helemaal zo gaan, omdat je met PWM zit, maar zo is het idee even.

Als je een keer een digitale baan in werking ziet zul je versteld staan hoe soepel het loopt in vergelijking met analoog! Het schokt niet! En zelfs voor optrekken en afremmen zijn functies in decoders gebouwd die dit regelen, zodat als je bij stap 0 direct naar 24 schakeld, hij gewoon heel rustig optrekt. De curve hierbij zijn zelfs ook in te stellen.

Verkoopt Phildie die dubbeldekkers nog? Of zit er wachtlijst achter? Wat er op z'n site staat is helaas niet allemaal direct leverbaar ;)

En als je een Phildie DDM2 stam neemt, kan ik aanraden tzt ook eens naar een Minitrix 1800 te kijken. Deze komt qua kleurstelling meer overeen met de DDM2. Ik vind de FLM kleuren erg oranjegeel overkomen. Volgens mij klopt er iets niet met de werkelijkheid, of FLM of Phildie + Minitrix doen iets fout.

Je pakt flink uit met de hobby dus :+
hula
pi_119205895
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2012 17:01 schreef NikkelCobalt het volgende:
Digitaal gaat in stappen, dat klopt. Dat is een beperking in adresruimte. Bijvoorbeeld 24 stappen is makkelijker te bereiken dan 128 stappen, dat neemt veel bandbreedte in waardoor het, of langer zou duren voordat een trein weer reageert op een nieuw signaal (DCC, zou dan eerst heel lang luisteren doordat er meer langere berichten doorkomen), of het aantal treinen dat maximaal aangestuurd kan worden veel kleiner wordt (SLX).

Ik denk dat Dinamo daar geen last van heeft. Oplossing voor dit probleem is overigens dat in de decoder in te stellen is wat het bereik is. Stel je gaat tot maximale snelheid (racetrein), dan moet je die 100% in bijvoorbeeld 24 stappen verdelen. Zeg je nu, ja mijn treinen rijden op z'n hardst 40% van de max, dan kun je dat instellen, zodat die 24 stappen regeling binnen die 40% gaat.
[ code verwijderd ]

Zal in theorie niet helemaal zo gaan, omdat je met PWM zit, maar zo is het idee even.

Als je een keer een digitale baan in werking ziet zul je versteld staan hoe soepel het loopt in vergelijking met analoog! Het schokt niet! En zelfs voor optrekken en afremmen zijn functies in decoders gebouwd die dit regelen, zodat als je bij stap 0 direct naar 24 schakeld, hij gewoon heel rustig optrekt. De curve hierbij zijn zelfs ook in te stellen.

Verkoopt Phildie die dubbeldekkers nog? Of zit er wachtlijst achter? Wat er op z'n site staat is helaas niet allemaal direct leverbaar ;)

En als je een Phildie DDM2 stam neemt, kan ik aanraden tzt ook eens naar een Minitrix 1800 te kijken. Deze komt qua kleurstelling meer overeen met de DDM2. Ik vind de FLM kleuren erg oranjegeel overkomen. Volgens mij klopt er iets niet met de werkelijkheid, of FLM of Phildie + Minitrix doen iets fout.

Je pakt flink uit met de hobby dus :+
De dubbeldekkers staan met een blauw blokje aangegeven dus ik ga er vanuit dat hij ze nog maakt. Overigens is dat het hoogste bedrag wat ik ooit aan een treintje zal uitgeven en puur omdat ik het al zo lang eigenlijk wil zien rijden. Baal er nog steeds van dat het gewoon voor N-Spoor erg lastig is om dat soort modellen in de NS stijl te vinden. Het gaat overigens om de DDM2 stam ja en een 1800 locje staat op de verlanglijst maar voor later, tot die tijd mag de 1600 hem op sleeptouw nemen.

Nu ik die winkel in mijn woonplaats gevonden hebt gaat mijn 1601 mogelijk deze maand nog onder "het mes" om door een professional te worden gedigitaliseerd.
Maar flink uitpakken valt dus wel mee ;-), ja Phildie is duur maar het is hoogstwaarschijnlijk eenmalig, wil het gewoon alvast hebben om rond te rijden, de komende maanden wordt het waarschijnlijk vooral veel schuiven en meten en voorzichtig vastleggen :). Moet wel zeggen dat ik lang niet meer zo enthousiast ben geweest over een hobby :D.
pi_119206015
Geen mooie Blauwe Engel van Guarniero voor jou? :+
hula
pi_119213162
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:49 schreef NikkelCobalt het volgende:
Zou goed kunnen dat het een nieuw uitgebrachte versie betreft. Volgens mij was er ook een startset waar eentje bij zit, alleen ik kan daar zo snel niks meer van vinden.
Het kan inderdaad dat de allereerste lichting van de 7363 nog geen zwarte banden bij de ramen had. Volgens mij is die nog uitgebracht voordat de loc bij de NS reed. Ik kan me ook vaag herinnen dat in de catalogus van 1983/84 (toen begon ik met N-spoor) hij nog zonder banden in de catalogus stond, maar dat weet ik niet zeker meer :@.

Ik had er vroeger ook eentje. Die heb ik in 1984 of 1985 voor mijn verjaardag gekregen, ik denk 1984. Die had gewoon zwarte banden bij de ramen.
Toch was 'ie al niet meer conform voorbeeld, want toen hadden de 1600s al stadswapens op de flank.
in a crowd you lose humanity
pi_119221454
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 20:28 schreef Wombcat het volgende:

[..]
Ik las ook zoiets terug op een ander forum: het model kwam uit voor uberhaupt in werkelijkheid rond reed. Gebaseerd op de tekentafel dus; ik lees berichten dat er nooit een bandloze 1600 heeft rondgereden, zelfs het prototype niet. Maar wellicht dat iemand uit het TreinenTopic daar meer info over heeft.

Zit ik alleen nog mee, dat ik vrijwel zeker weet dat het een nieuwe startset was, met bandloze 1600 (of zou dat dan een 1700 zijn geweest?). Dat zou dan te verklaren zijn door dat FLM per ongeluk een verkeerd ontwerp van de plank heeft gehaald en dat heeft geherproduceerd.
hula
  woensdag 14 november 2012 @ 23:09:18 #75
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_119221896
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 16:14 schreef NikkelCobalt het volgende:
Klopt, Dinamo stuurt op blokbasis je modelbaan aan. Per blok kan Dinamo dan zelf een spanning op het blok zetten, analoog of digitaal DCC. (Haha, digitale spanning). Ik weet niet hoe het zit met combinaties, 2 digitale loks op een, op dat moment, digitaal blok zal niet zo'n probleem zijn, een digitale en analoge op 1 blok weet ik niet.

Analoge loks worden met PWM (pulsbreedtemodulatie) gevoed, waardoor je de loks kunt laten "kruipen" (echt langzaam rijden). Iets wat je met een gewone trafo niet kunt. Plus, door ook nog een hoogfrequente spanning er overheen te blazen blijven lichtjes van de lok gewoon branden op volle sterkte, itt het analoge bedrijf waar de lichtsterkte afhankelijk is van de snelheid van de lok.

Het is wel een stuk duurder dan een DCC oplossing :P
Bedoel je nou dat Dinamo duurder is dan DCC?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')